Heb dit topic vanaf begin gevolgd en denk niet dat TS niet/niks wilt veranderen. Juist wel en hierdoor al zijn eerste stap gemaakt, op tweakers dan.
Begrijp dat veranderingen eng zijn en vooral als je helemaal niks weet erover. Dus ik denk eerder aan babysteps.
En TS moet heel veel begeleiding krijgen hiermee. Mss is maatschappelijk werker toch iets.
Hier mijn idee:
TS moet kijken naar de financiën van de huishouden. Dit is onbekend en als je dit nooit hebt gedaan kan het eng lijken. Met begeleiding lukt het wel hoor TS! Dus als je iets niet weet moet je het vragen. In dit topic al zijn er meerderen die je wilt helpen.
Babysteps in het kort.
Stap 1:
Vraag de rekeningafschriften van je ouders vanaf eind 2013 (dan zie je alles vanaf 1-1-2014) op en leg uit dat jullie vast veel geld mislopen waar iedereen recht op heeft (ik zeg iedereen omdat ik denk dat je ouders mss beetje proud zijn) en dat je de rekeninggegevens nodig hebt om dat te checken.
Stap 2:
Bespreek een vaste bijdrage af, in de woonkosten/huishouden + extra aan je moeder omdat je een beetje een live in maid hebt. Bedoel dit niet verkeerd, maar eerder dat ze veel voor jou doet en die kan je als iets zien die je ervoor moet betalen. Ze doet het vast met veel liefde, maar als je een keer wilt stoppen met zomaar geld geven, moet je wel laten zien dat je het waardeert door een vast bedrag voor haar hulp te geven.
Stap 3:
Schrijf bedrag en wat voor inkomen het is op. De omschrijving letterlijk overschrijven. (Vergeet niet je afgesproken maandelijkse bijdrage aan je ouders bij hun inkomsten te noteren.)
Doe dit voor je ouders samen en die van jou apart. Kijk nu nog NIET naar de uitgave. Dat komt in een volgende stap.
Hieruit kun je afleiden of jullie enige tegemoetkoming/toeslag krijgen.
Stap 4:
Indien je niks ziet van toeslagen, ga gewoon naar toeslagen.nl en kijk of jullie er recht op hebben (het is heel makkelijk als je de inkomen weet, haal je uit vorige stap). Daar zie je ook op hoeveel je ouders recht hebben.
Als jullie al toeslagen ontvangen, dan ga je kijken waarom het je ouders niet lukt om met hun inkomen rond te komen. Dus wordt het tijd om ook de uitgaves te bekijken.
Stap 5:
Vaste uitgaves opschrijven net als bij de inkomsten. Dus met omschrijving erbij.
Je weet al een beetje wat jullie maandelijks betalen. Huur, zorgverzekering, tv/internet/telefoon, mobiel, elektra/gas. Kwartaal is bv water.
Stap 6:
Vergelijk de genoteerde inkomsten en de vaste uitgaves van je ouders.
Stap 7:
Hieruit kun je kijken wat voor bedrag over blijft voor huishouden. Is dit heel weinig, dan moet je zorgen dat bepaalde lasten lager worden. Dit kan door op internet veel te vergelijken. Wil je bv van elektriciteitsaanbieder veranderen, google elektra vergelijken.
Doe dit met alle maandelijkse uitgaves.
Stap 8:
Dit alles aan je ouders laten zien, zodat ze ook weten hoe het kan/moet. En dan wekelijks budget afspreken voor huishouden enz. Dit is heel moeilijk, maar is echt laatste stap. Dus als je zover bent, heb je al zoveel bereikt dat dit laatste gewoon zal lukken!
Een voorbeeld budgetplanner in excel kan je ook gebruiken (google een goeie) of gebruik de website van NIBUD. Maar volgens mij is het voor je ouders beter om het gewoon op papier te doen. En dan samen met je ouders van papier naar digitaal kopiëren. Dan zien ze ook hoe makkelijk het kan.
Heb dit alles snel opgeschreven, dus er zou veel aan toegevoegd kunnen worden en mss klopt volgorde niet helemaal. Wou het wel beetje in stapjes opbreken, want volgens mij lijkt dat minder eng.
[
Voor 16% gewijzigd door
Suli op 15-04-2014 12:47
]