Eerlijk gezegd vind het zelf ook maar vreemde teksten die ik schrijf, maar toch ervaar ik het zo.Deathchant schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:59:
Aha, ok. Nou dan ben ik blij dat ik idd geen Monarch7 heb genomen. Maar eigenlijk had ik al meteen mijn voorkeur voor de Zeiss toen ik met die Nikon aant spelen was.
Nee, het is absoluut geen CA, het zijn geen randjes om objecten heen die afsteken tegen een lichte achtergrond. Het is randonscherpte, maar dat verloopt vooral naar paars. Ik moet eerlijk zeggen, de kijker ligt nog naast me, de Monarch 7 heeft weinig tot geen last van CA. Het is nu wel zonnig weer. Nogmaals gekeken, boomtoppen, net bebladerd, tegen een zonnige hemel, vrijwel geen CA bij de Monarch 7, maar wouw wat een beeldje geeft die Bynolyt toch weer. Mij past de Bynolyt zo goed, ik ga helemaal mee met die testers van het blad Roots. De Monarch 7 geeft gewoon een plat beeld (field-flattening is een bijkomstig probleem als je een verrekijker ontwerpt met een extreem breed beeldveld). Zelf zie ik ook een breder beeld met de Bynolyt, maar dat zal puur persoonlijk zijn.Deathchant schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:59:
Wat bedoel je met die paarse rand? De CA?
Alleen bij slecht weer zie ik het, donkere wolken. Bij de Monarch 7 zie ik de paarse rand ook bij vol zonlicht. De Vortex Talon en de Bynolyt Buzzard zijn wat helderder dan de Zeiss Terra, maar ja, dat mag ook wel voor die prijs. Ruim 100 euro meer is ook ruim 100 euro meer aan optiek. De internet-verkoper denkt alleen maar aan die 30-40 euro die hij verdient aan de verkoop van een verrekijker, garantie is voor de fabrikant.Deathchant schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:59:
Ook de donkere rand waar je het over hebt bij de Zeiss kan ik niet zien....
Nooit van gehoord, heb je daar plaatjes van?Deathchant schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:59:
Wat toch nog een welkome aanvulling zou zijn, vooral met een goeie zon, zijn van die anti-strooilicht flapjes.
Lijkt me niet dat flapjes je beeld verbeteren, die nemen toch alleen maar licht weg? Bij goede zon is dat geen probleem, dan zijn je pupillen toch wel klein, maar dan is elke kijker bijna goed. Zoals gezegd heb ik ook de nadelen van de Bynolyt wel gezien bij extreme schemer (ruigpoot-uil), de Monarch 7 zal het daar alleen maar slechter doen, de Talon net ietsje beter (maar die is flink langer en flink zwaarder).
Geloof me vooral niet, ga zelf kijken. De 4 beschreven verrekijkers, de Zeiss Terra ED, de Nikon Monarch 7, de Bynolyt Buzzard III en de Vortex Talon zijn allemaal enorm goed en vormen de top van dit segment. En als je dan zelf hebt gekeken, dan meldt je het hier gewoon weer terug, hier op het forum.
Vragen stellen kan altijd, maar het is maar een persoonlijke ervaring en niet iedereen is gelijk.
Dat wou ik nog even zeggen.