Hou u vast ...
Dat was een heel geslaagd tripje naar de Südheide van de Lüneburgerheide: dwerg-uilen, ruigpoot-uilen, edelherten, wilde zwijnen en zelfs verse sporen van dassen en wolven. En tussendoor hebben we natuurlijk de verrekijkers getest met een voor ons verrassende uitkomst.
Helaas was de Nikon Monarch 7 8x42 niet op tijd binnen, dus die laat ik buiten beschouwing.
Getest hebben we:
(van links naar rechts)
- Zeiss Terra ED 8x42 (349,- euro)
- Bynolyt Buzzard III 8x42 SHR (484,- euro)
- Vortex Talon HD 8x42 (458,62 euro)
Prijzen online incl. verzendkosten.
Als (oneerlijke) referentie hadden we ook nog een Swarovski EL 8,5x42 bij ons (nieuw tegen de 2.000 euro) en een Eden 10x42 (geen geweldige kijker en met 10x geen vergelijk).
Eerst even wat algemene omschrijvingen/indrukken, dan het belangrijkste (de optiek).
Het zijn alledrie prima kijkers en je hebt aan geen van drie een miskoop. Een verrekijker moet je zelf proberen, zoals later in deze post ook zal blijken. Ik geef onze mening weer en over smaak valt niet te twisten. De genoemde getallen zijn redelijke schattingen, geen exacte metingen.
Zeiss Terra ED 8x42
Zeer degelijke compacte kijker. Eye-relief is ruim voldoende, ook voor de meeste brildragers.
Focussering is heel erg soepel (voor sommigen misschien te soepel) en erg snel. Van close naar oneindig in iets minder dan 1 draai (350 graden). Close-focus (tegen de klok in) is net ietsje beter dan van de andere twee, zo'n 1,6 meter.
Voor zo'n compact kijkertje voelt de Terra behoorlijk zwaar en degelijk aan. Qua uiterlijk heeft de (zwarte) Terra veel weg van de veel duurdere en immer prijswinnende Conquest van Zeiss. De rainguards zijn soepel en prettig. De doppen zitten aan weerszijden vast met een touwtje. Je kunt ze gemakkelijk (tijdelijk) verwijderen doordat er clipjes in de touwtjes zitten, maar ze ook definitief helemaal verwijderen. De dioptrie-instelling kan niet worden vastgezet. Nadelig is dat de dioptrie-instelling alleen zwart op zwart wordt aangegeven, wat instellen in de schemer bemoeilijkt. De oogschelpen gaan ver genoeg naar buiten voor de niet-brildragers, maar kennen geen klik-stops. Je voelt ergens wel het midden, maar geen klikje. Ik vond de oogschelpen nogal hard en onprettig. Dit is geen kijkertje dat ik oppak en waar ik meteen goed door kan kijken. Ik was behoorlijk bezig met het instellen van de oogschelpen en de pupil-afstand voordat ik eindelijk een beetje lekker beeld had (maar dat is zeer persoonlijk!). Niet vergeten dat er een grote naam op deze kijker staat, Zeiss behoort tot de grote top-3. De garantie is met slechts 2 jaar belabberd (andere Zeiss-kijkers hebben 10 jaar). Over de accessoires kan ik niets zeggen, die heb ik niet uitgepakt, want deze Terra gaat terug naar de leverancier.
Bynolyt Buzzard III 8x42 SHR
Enorm compacte en lichte (gewicht) kijker. Bynolyt is een Nederlands merk dat vrijwel uitsluitend wordt verkocht in de Benelux. Je komt deze kijker dan ook nooit in Engels- of Duitstalige vergelijkingstesten tegen. Met 620 gram is de Buzzard extreem licht, hetgeen niet iedereen prettig zal vinden. Massa is traag en dus zul je met een lichte kijker sneller last hebben van trillen. Dit is de tweede Bynolyt die ik in handen heb (voorheen de Bynolyt Stork) en meteen ben ik er weer verliefd op. Ik ben kennelijk een Bynolyt man. Oppakken, meteen goed vast en meteen goed kijken. Vooral de bekleding van de behuizing vind ik helemaal super: glad voor het oog, maar toch ruw voor de grip. Door het lage gewicht ook gemakkelijk in 1 hand vast te houden. De oogschelpen hebben 2 tussen-klik-stops, maar ze voelen op de tweede klik en helemaal uitgedraaid nogal gammel aan. Er zit flink wat speling op die punten. In praktijk verschuiven de oogschelpen gemakkelijk als je de kijker om je nek hangt.
De focussering draait wat zwaarder dan de Zeiss, maar zeker niet te zwaar. Close focus (tegen de klok in) is ongeveer 1,8 meter. Het is een vrij trage focus, ongeveer 1,4 keer rond (505 graden). De dioptrie-instelling gaat enorm zwaar, zo zwaar zelfs dat je de pupil-afstand verstelt als je de dioptrie wilt verstellen (je buigt de kijker dan). De dioptrie-instelling is net als bij de Zeiss Terra zwart-op-zwart aangegeven, dus niet goed afleesbaar bij schemer. Dat maakt dat deze Bynolyt ongeschikt is voor mensen die samen de kijker gebruiken en verschillende dioptrie-instellingen hebben. Gebruik je hem alleen zelf, dan is een super-zware dioptrie alleen maar handig, die verschuift dan ook niet ongewenst. De rainguards zijn wat te stug en passen ook niet helemaal goed. Er zitten losse doppen op, wat ook niet erg handig is in gebruik. Er zit een mooi tasje bij, maar de band is waardeloos (geen luchtkussens). De garantie is 25 jaar.
Vortex Talon HD 8x42
Eén brok degelijkheid is het eerste wat je voelt aan de Talon. Vortex heeft haar best gedaan zoveel mogelijk de beroemde Swarovski EL (volgens velen de beste kijker die er is) te benaderen. Dit is dus ook een open brug kijker (engels: open hinge binocular). De brug zwart, de kijker groen, op de ene buis het logo en op de andere buis de merknaam. Alles voelt degelijk aan deze kijker: de bekleding, de dioptrie, de grote aluminium focusseerknop. Nergens geen speling, niet op de oogschelpen, niet bij het focusseren, nergens niet. Het gewicht is met 775 gram fors en dat helpt bij het gevoel van degelijkheid. Focussering loopt even zwaar als de Bynolyt Buzzard, erg prettig dus, maar is enorm traag. Je hebt 1,75 rondes (630 graden) nodig van close naar oneindig. Close focus is exact gelijk aan de Bynolyt Buzzard, ongeveer 1,8 meter.
Alles lijkt te kloppen aan deze kijker. De oogschelpen hebben 1 klik-stop in het midden. De dioptrie-instelling is lekker ruim en mooi aangegeven in wit op zwart. Niet vast te zetten, maar redelijk zwaar. Niet zo zwaar dat verstellen lastig wordt zoals bij de Bynolyt Buzzard. De rainguards zijn erg soepel en prettig en passen uitzonderlijk goed. De doppen zitten met een ring om de uiteinden van de buizen. Er zijn betere systemen, maar dit werkt op zich goed. Een beetje liefhebber gooit die kappen toch meteen in de kast en gebruikt ze alleen voor vervoer. Het tasje is een beetje simpel, maar de draagband is enorm comfortabel met een ruim luchtkussen erin. En misschien nog wel het mooiste van alles: levenslange en overdraagbare garantie, je hoeft zelfs geen kaartje o.i.d. in te sturen.
en dan het belangrijkste van alles: de optiek:
Daar kan ik vrij kort over zijn. Wij hadden enorm veel verwacht van de Zeiss Terra, de goedkoopste van het stel, maar ja, die naam Zeiss, dat moet toch een topper zijn. De Zeiss Terra is dan weliswaar ruim 100 euro goedkoper dan de Vortex Talon en ruim 130 euro goedkoper dan de Bynolyt Buzzard, maar dat merk je ook wel aan de optiek (en deels aan de handeling). De Zeiss Terra heeft een smaller beeldveld (125 meter op 1000 meter) en meer randonscherpte. Ik persoonlijk ervaar het niet echt als onscherpte, maar eerder als een donkerder rand. Dat geeft je het gevoel dat je bruikbare beeldveld kleiner is dan die 125 meter. In vol zonlicht valt het minder op, maar bij ietwat minder licht gaat het mij toch storen. Een beetje onscherpte maakt me niet uit, maar die wat donkere rand stoort me. Probeer het zelf, maar ga altijd testen bij wat slechter weer, in vol zonnig weer geeft vrijwel elke kijker een goed beeld.
Zowel de Bynolyt Buzzard als de Vortex Talon hebben ons enorm verrast. Optisch schelen ze in vrijwel niets van elkaar. Super-helder (dat is de Zeiss in het midden ook), klein beetje rand-onscherpte, verrassend kleur-getrouw en een breed zichtveld. Het verschil tussen 136 meter (Bynolyt) en 141 meter (Vortex) op 1000 meter is vrijwel niet waarneembaar. Als je al een verschil wilt aangeven (maar dat is echt heel miniem) dan kun je zeggen dat de Bynolyt ietsje-pietsje helderder is en de Vortex ietsje-pietsje kleur-echter, maar dan mot je ze wel 5 keer naast elkaar testen, anders zie je het niet.
En halen deze kijkers het optisch bij de referentie Swarovski EL 8,5x42 ??? Absoluut niet! De Swaro die we hadden is al 12 jaar oud en door gebruik een deel van z'n coatings kwijt. Dan nog, die Swarovski is helder tot aan de rand en het grootste verschil zit 'm in die 8,5x tegen 8x. Veel kijkers die zeggen 8x te vergroten, vergroten in werkelijkheid maar 7,8 of 7,9 keer, dat is gunstig voor het beeldveld. De Swarovski heeft een beeldveld van 133 meter op 1000 meter, maar dan wel met echt 8,5 keer vergroting en dat geeft een waanzinnig goed beeld.
Mijn ervaren vogelaars-vriend kijkt alleen naar optiek en doet aan cijfertjes geven (tussen 0 en 10) en zegt:
Swarovski EL 8,5x42: een 9.0 (als ze Zeiss-coatings hadden gebruikt een 10)
Zeiss Terra ED 8x42: een 6.5
Bynolyt Buzzard III 8x42: een 7.5
Vortex Talon HD 8x42: een 7.5
Van links naar rechts: Zeiss Terra ED, Bynolyt Buzzard, Vortex Talon, Swarovski EL.
Wat ons aangaat is de absolute winnaar van onze test: de Vortex Talon HD 8x42.
Super-beeld, top-design, lijkt oerdegelijk, vrijwel alles goed en levenslange overdraagbare garantie (zonder registratie).
Die heeft die vriend van mij dus overgenomen. Ik ben gewoon verliefd op de Bynolyt Buzzard III. Die ligt zo lekker in mijn hand en ik was echt op zoek naar een compact kijkertje. Ik ben de enige gebruiker, dus die zware dioptrie-instelling is alleen maar gunstig en de tweede klik-stop is exact goed voor mijn hoofd. Bij de Vortex zit de ideale instellling voor mij net buiten de klik-stop. Dat de oogschelpen gammel zijn, daar verzin ik wel wat op, iets met O-ringen of elastiek, desnoods lijm ik ze vast. En die waardeloze draagriem (erg onprettig op je huid) vervang ik wel door een goede draagriem.
Toch op basis van optiek en degelijkheid en garantie en prijs en vrijwel alles heeft de Vortex Talon dik gewonnen in onze kleine test, het is alleen mijn persoonlijke voorkeur die de doorslag geeft voor de Bynolyt. Zo ben ik als visser ook helemaal een Shimano-adept, duur, maar ze hebben precies datgene ontworpen wat mij enorm ligt.
En de Nikon Monarch 7 8x42?
Die ligt nu bij een kennis in Nederland (ik woon over de grens). Over dat ding heb ik dermate veel gelezen dat ik er op voorhand van overtuigd ben dat de Vortex Talon en de Bynolyt Buzzard III beter zijn. Ook wel ietsje duurder natuurlijk. Bouwkwaliteit zegt veel, daar schort het aan bij Nikon, en over de garantie-afhandelingen van Nikon staan pagina's vol geschreven met negatieve ervaringen. Ik ga 'm wel bekijken en 1-op-1 vergelijken met de Vortex Talon en de Bynolyt Buzzard, maar ik denk het oordeel al wel te weten. Als t'ie echt beter is dan de Bynolyt, dan hou ik 'm gewoon, heb ik 2 goede kijkers, al geloof ik daar op voorhand niks van.
P.S. Veel geoefende kijkers zeggen nu geen Swarovski EL meer te kopen, mede door de enorm gestegen prijzen (12 jaar geleden 1300 euro, nu al 2000 euro) en de enorme verbetering van de kijkers rond de 500 euro. Zoals zo vaak geldt: midden-segment geeft de beste prijs-kwaliteitsverhouding en voor een beetje beter betaal je heel veel meer. Maar toch, een kijker koop je voor je leven, al geeft Swarovski tegenwoordig nog maar 10 jaar garantie (schande!). 10 jaar geleden kreeg je nog levenslange garantie van Swarovski.
Als je bereid bent tegen de 800 euro uit te geven, kijk dan eens naar de Zeiss Conquest (wel 10 jaar garantie), bijna onverslaanbaar op dat prijspunt.