Privé en zakelijk netwerk maken met server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06-2022
Hallo allemaal,

mijn kennis over netwerken is te beperkt, dus ik zou graag hier willen informeren wat de beste opties zijn en eventueel te weten komen waarover ik dringend moet bijlezen zodat ik beter geïnformeerd geraak.

Binnen enkele maanden start voor mij een eerste werknemer. Deze komt bij mij in mijn bureauruimte werken. Ik zou het graag allemaal professioneel willen houden en een apart zakelijk netwerk hebben, zodat die persoon niet de kans heeft om in mijn privéfolders te zitten neuzen (muziek, films, series, foto's,...)
Het volgende zou gerealiseerd moeten worden:
Zakelijk netwerk met data op een centrale SSD voor snelle toegang (tekenprojecten)
Persoonlijke netwerk met data op een centrale HDD, ook smart-tv's zullen in dit netwerk komen.

Printer door beide netwerken te bedienen. Internet uiteraard ook beiden.

Ik had voor mezelf al uitgemaakt dat ik met een server wou gaan werken.
Hoe kan ik dit geheel realiseren? Is dit softwarematig met 1 server op te lossen?

Indien meer info nodig is, gewoon zeggen, recht voor de raap geeft vaak het snelste resultaat.

Alvast hartelijk dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste wat in me opkomt: een VLAN
Een Virtual LAN (VLAN) is een type virtueel netwerk. Een VLAN bestaat uit een groep eindstations en switches die zich fysiek in één of meerdere netwerken, of zelfs gebouwen, kunnen bevinden, maar toch logisch gezien één enkele gemeenschappelijk Local Area Network (LAN) vormen. In een netwerk kunnen meerdere VLAN's naast elkaar bestaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebryantadvantage.com/images/VLAN.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 12:33
Zit je wel nog met het printerprobleem die naar ik vermoed een netwerkprinter is. Je zult inderdaad een vlan moeten maken, maar zult moeten zorgen dat je van prive wel naar zakelijk kan, maar niet omgekeerd. Printer moet dan in zakelijk netwerk staan. Met een Zyxel Zywall usg 20 zou dit in ieder geval moeten lukken.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
In plaats van meerdere VLAN die naast elkaar bestaan, is het mogelijk om het zakelijke netwerk een onderdeel van het privé-netwerk te maken? Zodat Privé wel toegang heeft tot alles wat zakelijk is, maar zakelijk geen toegang heeft tot alles wat privé is?

De tekst is fout, maar afbeelding laat wel zien wat ik bedoel...

Afbeeldingslocatie: http://reflectivemaths.files.wordpress.com/2013/02/euler-and-venn-diagrams.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KurtH schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:01:
In plaats van meerdere VLAN die naast elkaar bestaan, is het mogelijk om het zakelijke netwerk een onderdeel van het privé-netwerk te maken? Zodat Privé wel toegang heeft tot alles wat zakelijk is, maar zakelijk geen toegang heeft tot alles wat privé is?
Niet met VLAN's

Dan heb je een server met gebruikersgroepen nodig en geef je jouw account / de groep waar jouw account in komt te zitten, meer rechten dan het account van de werknemer.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
En met die groepen heb je dan ook de mogelijkheid om resources te beperken? Wel toegang tot die data, maar niet tot andere, wel toegang tot die toestellen (printer), maar niet andere (tv's,...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beperken van toegang tot data: ja.
Beperken van toegang tot printer: ja.
Beperken van toegang tot TV: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met VLAN's gaat werken kun je net zo goed iets meer investeren in je switch zodat je tussen de VLAN's kan routen.

Indien je een apparte router gaat gebruiken, kun je met twee switches gaan werken.

Maar voor we een waslijst met onderdelen voor een oplossing hebben, even een lijstje met eisen:

1. Twee gescheiden netwerken, prive en zakelijk
2. Snelle, zakelijke opslag
3. Persoonlijke opslag
4. Printer die door beide netwerken benaderd kan worden

Daarnaast denkt TS dat een server een goed idee is.

Nu worden er verschillende onderdelen van oplossingen geboden echter is de samenhang ertussen een beetje kwijt.

VLAN is een techniek om van een fysieke switch meerdere software switches te maken. Deze switches zijn over het algemeen duurder in aanschaf en je kunt je afvragen of je dat ook echt nodig hebt. Dit is namelijk ook te bereiken dmv verschillende switches.
Deze oplossing is de beste manier om alle zakelijke machines te scheiden van de prive systemen (zoals TV). Je zult dan de twee netwerken middels een router moeten verbinden. Deze router regelt het verkeer tussen beide netwerken. Als je daarvoor een goedkope consumentenrouter neemt heb je weinig tot geen mogelijkheid om dingen in te stellen. Koop je echter een duurdere zakelijke router, dan kun je het naar eigen wens inrichten. Hier is echter wel kennis voor nodig.

De bovenstaande oplossing is een 'all or nothing' deal. Je kunt alleen instellen of een machine toegangkelijk is of niet. Wil je bepalen waar iemand toegang toe heeft op een machine (dus welke files, welke mappen, welke printers), dan moet je met gebruikers accounts gaan werken.

Het 'even neerzetten' van een server is nogal veel werk. Je kunt je ook afvragen of je alles in een server wil plaatsen en zo ja, waarom dan?

Is het niet veel simpeler om twee NAS systemen aan te schaffen, een voor je zakelijke bestanden en een voor je prive bestanden. Deze kun je dan in apparte netwerken zetten. Als je dan je zakelijke netwerk met internet verbind en je prive netwerk met het zakelijke netwerk middels een consumentenrouter, dan kun je vanuit je zakelijke netwerk niet bij je prive netwerk.

Wat betreft de printer, is het cruciaal dat je vanuit je prive netwerk kunt printen? Dan is er vast een oplossing voor te verzinnen. Dit probleem is vast makkelijker op te lossen dan het probleem dat je nu benoemd.

Uiteraard willen we je graag helpen met het opzetten van een eigen server. Dan is het echter wel handig om te weten met welke besturingssystemen je hebt gewerkt en wat ongeveer je budget is. Linux is gratis maar je moet veel zelf doen. Windows SBS is €800 euro licentie kosten maar is makkelijker in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
Bedankt voor de antwoorden en zeer uitgebreide toelichting.
Meestal geef ik graag veel informatie zodat er een ruim beeld gevormd kan worden, maar ik had na enkele posts de indruk dat het teveel informatie is en ik het daarom iets beperkter probeerde weer te geven. Ik heb echter begrepen dat ik eerst globaal wat parameters moet vastleggen alvorens dieper in te gaan zoomen.
Bij deze even het volledige beeld zonder teveel details:

Als zelfstandige (tekenaar) heb ik een bureauruimte waar ik met mijn laptop en een 24" scherm zit te werken. Opslag gebeurt nu gewoon op mijn laptop, regelmatig backup naar een NAS Buffalo linkstation en cloud (one.com waar de website ook staat).

In augustus komt er dus een extra Cadpc bij en moet het geheel anders opgedeeld worden.
Enerzijds moeten de tekenbestanden centraal toegankelijk zijn zodat laptop of pc niet speciaal opgestart moeten worden.
Tegelijkertijd wil ik mijn appartement (waar het bureau dus onderdeel van maakt) uitbouwen op gebied van multimedia (smart-tv's, multiroomaudio,...) De privédata die deze moeten kunnen aanspreken, moet ook bereikbaar blijven vanaf mijn laptop.
Het zou handig zijn mocht de printer zowel zakelijk beschikbaar zijn als privé.
Afbeelding voor de zekerheid, maar gok dat het wel duidelijk zal zijn...
Afbeeldingslocatie: http://www.q-style.be/downloads/Diagram.jpg

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er momenteel te weinig van ken om een gefundeerde beslissing te nemen hoe ik het geheel zou moeten opbouwen en wat de meest interessante manier is. Door veel hobby'en kan ik overweg met pc's en google, maar netwerken is momenteel nog een halte te ver. Ik was van het idee dat een server de meest interessante beslissing was, zeker omdat ik dacht dat dit op gebied van virtualisatie zoveel mogelijkheden zou bieden dat er wel een oplossing tussen zou zitten.
Mocht ik volledig miszitten, dan sta ik open voor eender welke oplossing.
Ik wil het liefste zeggen dat budget geen probleem is, omdat de basis gewoon goed moet zijn. Uiteraard mag het gewoon niet de spuigaten uitlopen. Moet ik er toch een bedrag op plakken, dan zou ik zeggen 2500€?

Eventueel wil ik mij er nog wel bij neerleggen bij het zichtbaar zijn van toestellen in het netwerk, zolang mijn privéleven maar afgeschermd blijft, welke foto's ik in het weekend trek heeft mijn werknemer geen zaken mee.

Bedankt alvast voor jullie tijd, moeite en kennis!

[ Voor 6% gewijzigd door KurtH op 08-04-2014 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je laatste post kom ik eigenlijk geen punten tegen die mij overtuigen van de noodzaak van een server. Als je een NAS neerzet waarop je gebruikers kunt aanmaken (bijvoorbeeld een Synology of een QNAP) dan denk ik dat je gered bent. Dit is ook qua beheer makkelijk in een weekendje op te zetten.

De keuze mbt NAS hangt een beetje af van je opslag behoefte en wat je de NAS eventueel nog meer wil laten doen. Je had het over een SSD voor je werk bestanden. Ik weet niet of dat in jou geval veel zin heeft. Ik vermoed dat de bottleneck toch vooral de netwerk verbinding is. Hoewel een snelle SSD ervoor gaat zorgen dat je de tekening sneller kunt openen, moet je je afvragen of het qua kosten een verstandige investering is. Als het antwoord ja is, raad ik je aan om een NAS aan te schaffen met meer dan 2 bays.

Als je een server gaat neerzetten (en zeker als je wil gaan virtualizeren) moet je een hele hoop keuzes maken. Normalieter laten bedrijven deze keuzes over aan een IT bedrijf (zoals jou klanten het tekenen aan jou overlaten). Gezien het opgegeven budget en je wensen denk ik echter dat dit onnodige kosten zijn.

Als je echter tijd en energie wil steken in virtualiseren, is het belangrijk om je te realizeren dat een commercieel ondersteunde optie in de categorie "spuigaten uitlopen" gaat liggen. Een zelfbouw optie heeft dan weer het nadeel dat als het mis gaat, je het zelf moet oplossen. Das in het weekend misschien een leuke hobby maar gedurende kantooruren heb je vast andere dingen te doen.
Hetzelfde geld voor een eigen server.

Even als voorbeeld. Ik ben voor mijzelf bezig een VMWare servertje te maken. Dit gaat nogal moeizaam omdat VMWare alleen dure server hardware officieel ondersteunt. Alle andere hardware is een beetje op hoop van zegen. Ik ben hier in mijn vrije tijd twee weekjes zoet mee. Als het af is, heb ik een mooi speeltuintje maar als alles omvalt, is het voor mij niet erg om twee weken te wachten op een vervangend moederboard.

In conclusion, ik blijf bij mijn eerdere advies. Steek je geld in een leuke, uitgebreide NAS en een paar goede hardeschijven. Virtualiseren voor €2500 euro levert een hobby omgeving op en een server aanschaffen voor €2500 levert weinig tot geen meerwarde tov een uitgebreide NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
Het is niet de bedoeling om mezelf te overtuigen dat een server de beste oplossing is, de beste oplossing moet eerder mij overtuigen :)
Aangezien je duidelijke argumenten aanhaalt, ben ik niet de persoon om het in twijfel te trekken. Je laatste alinea is ook duidelijk. Ik dacht dat ik qua hard- en software nog steeds tussen de consumentenartikelen kon shoppen, dat we met de huidige technieken al voldoende zouden bereiken. Ik ben er mij van bewust dat zakelijk oplossingen ver boven mijn budget liggen.

Mijn tekenprojecten bestaan niet uit 1 bestand zoals een dwg(autocad), maar uit enkele honderden op een bepaald ogenblik. Voor ik zelfstandig was heb ik zelf op een zakelijk netwerk gewerkt en er was niets zo vreselijk als wachten tot alles toegankelijk was of eindelijk over gepompt was. Ik ga er eigenlijk van uit, dat als alles bekabeld is en de opslag via SSD gebeurd, ik zo weinig mogelijk vertraging heb.

Dit is mijn huidige Nas: Buffalo Linkstation Duo 1TB
Deze gaat niet meer voldoende zijn, dus mocht je interessante suggesties hebben, dan sta ik er zeker voor open.

Bedankt alvast voor je duidelijke uitleg, het heeft me al een stuk verder geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zit in hetzelfde schuitje met kantoor aan huis.

Zorg eerst maar eens voor goede netwerkbekabeling. Hiermee behaal je al meteen je eerste snelheidswinst. Doe het meteen goed door 10gbit bekabeling aan te leggen.

Daarna een goede NAS. Met een Synology 4-bay NAS kun je van snel naar supersnel. Je kunt zelf kiezen hoeveel opslag je wilt door grotere of kleinere schijven te nemen.

Voor de scheiding van prive en zakelijk kun altijd nog een dure managebel switch nemen die je je VLAN gaat (laten) definieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jaag die jongen niet onnodig stuipen op het lijf over kosten managed switch - een simpele 8-poorts managed Gb switch heb je al voor EUR 45. In vergelijking met de overige kosten die hier voorbij komen is dat peanuts ;)

TS, iets anders: je hebt het erover dat de huidige NAS van 1TB niet meer voldoende gaat zijn maar dat je je tekeningen wel op SSD wilt plaatsen. Hoe groot had je die SSD in gedachten? Dat gaat een buitengewoon dure bezigheid worden als 1TB onvoldoende is, en hoezeer de latencies van SSD overtuigend lager liggen dan HDDs is nog maar de vraag of dit loont :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
@dion_b: ik was opnieuw wat kort door de bocht, map met tekenprojecten geeft op dit moment ±20GB :)
Persoonlijke data begint echter goed aan te dikken en dat zal nog groeien.
Aangezien we ondertussen tot het idee Nas gekomen zijn, zou een SSD van 80 of 120GB voor de zakelijke data de komende jaren ruim voldoende zijn.
Momenteel zit ik dan met het idee om nokiaan958GB te volgen en een 4-bay Nas te nemen
  • SSD voor zakelijke opslag
  • 2x2TB voor persoonlijke opslag
  • 1TB voor backups onsite
Cloud backup van enkel belangrijkste zakelijke data.

Nu ga ik alleen een open deur intrappen >:)
Aangezien de privédata ook toegankelijk moet blijven voor multiroom audio en smart-tv's en men mij laatst over Plex en dergelijke begon te spreken, zou een Nas met multimedia opties wel interessant zijn. Wanneer ik deze echter bekijk, kom ik al snel bij prijzen die rond de 300-400€ liggen... Wat me weer brengt tot de prijs van een zelfbouw-pc...
Is er een reden dat ik beide paden verder uit wil stippelen of is Nas simpelweg the-way-to-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NAS gebaseerde oplossing
Het advies om een NAS te nemen is voornamelijk gebaseerd op gemak. Als je een van de duurdere Synology of QNAP apparaten neemt kun je vaak extra functionaliteit installeren middels een management interface. Zelf heb ik een Synology staan waar onder andere een Plex server op draait.
Ik heb zelf een tijdje geleden naar een vervangende NAS gekeken en kwam toen uit op de Synology DiskStation DS1513+. Als je deze combineert met een VLAN capable switch zoals de Netgear prosafe gs110tp dan kun je nog apparte netwerken maken ook. De NAS kun je dan middels twee van de 4 netwerk aansluitingen in beide netwerken hangen.
Een van de grootste voordelen aan een NAS is overigens het stroomverbruik. Ik heb door de jaren heen meerdere oude machines ingezet als fileserver. Al die machines hadden een duidelijke impact op de energierekening. Ik heb nu 3 NAS apparaten draaien die minder stroom verbruiken dan mijn meest zuinige fileserver.

Low budget server
Je kunt voor jou budget idd ook gewoon een server kopen. Zo is er de HP Proliant MicroServer Gen8. Je zult hier echter zelf een OS op moeten zetten, beheren en onderhouden. Dit is meer werk maar als je het juiste OS kiest heb je wel meer flexibiliteit. Let er bij deze server op dat je even controleert of de schijven die je koopt het goed doen. Officieel ondersteunt dit apparaat natuurlijk alleen hele dure, kleine SAS schijven van HP. Op internet zijn er echter meerdere berichten te lezen waarin men aangeeft dat andere schijven ook prima werken.

Zelfbouw PC
Wat betreft een zelfbouw pc wil ik je nog meegeven dat hier gewoonweg meer tijd in gaat zitten omdat je meer beslissingen moet nemen. Welke CPU ga je nemen? welke socket heb je dan nodig? Welk moederboard gaat dat dan worden? Welke southbridge chip wil ik hebben? Hoeveel PCI-x sloten wil ik hebben? En welke maten? Hoeveel PCI-x lanes heb ik eigenlijk nodig? Wat voor geheugenmodules ga ik gebruiken? Onboard grafische kaart of een dedicated? Wat gaat het stroomverbruik van deze machine zijn?
Het is enorm leuk om dit allemaal uit te zoeken en er zijn een aantal subforum hier waar je veel informatie kan vinden. Lees daar eens de topics *Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen? en *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? topics door.

Een eventuele tussen-oplossing is natuurlijk naar de dichtsbijzijnde computerboer te lopen en daar je vraag voor een zelfbouw pc neer te leggen.

Uiteindelijk hangt het er vanaf hoeveel tijd je erin wil steken. Als je het idee hebt dat je er een middagje uitzoeken en een weekendje bouwen voor over hebt, zeker doen, het is een leuke hobby. Wil je echter liever iets bestellen dat gewoon werkt, zou ik voor een NAS gaan. Indien je de aankoop van je zakelijke NAS een beetje bescheiden houd, kun je het resterende geld uitgeven aan een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
Heel aangenaam dat je tijd neemt om alles netjes uit te leggen, maakt het allemaal heel helder.

Ik ben het mezelf inderdaad moeilijk aan het maken omdat ik mijn zakelijke belangen achteruit aan het schuiven ben ten voordele van de hobby. Het idee om nog eens een systeem in elkaar te steken, alles op te zoeken, uit te werken en draaiende te krijgen klinkt gewoon lots-of-fun... Maar eerlijk gezegd heb ik momenteel de tijd niet en bij uitval heb ik serieus problemen.

Opnieuw is de conclusie dat ik me maar beter neerleg bij een deftige Nas zodat alles zo snel mogelijk afgerond is en productiviteit gegarandeerd kan blijven.
Ik heb je suggestie even bekeken, maar kan de 300€ meerprijs niet rechtvaardigen tov Synology DS414

Voor het gemak even de vergelijking
Buiten de snellere processor en een extra bay zit er naar mijn mening niet veel verschil op en lijkt de DS414 te voldoen aan mijn noden.. Of zie je dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan. Ben zelf ook graag aan het knutselen met computers dus ik ken het wel een beetje.

Wat betreft de vergelijking op tweakers, die is niet helemaal eerlijk. De Synology DS1513+ is de €300 zeker waard. Zo kan je er twee uitbreidings enclosures aanhangen waardoor je in totaal 15 SATA schijven tegelijk kunt gebruiken. Daarnaast kun je de 2GB werkgeheugen uitbrieden naar 4GB.
Je hebt overigens door de grotere capaciteit in zowel processorkracht als werkgeheugen meer mogelijkheden als het gaat om VPN verbindingen, aantal gedeelde folders en aantal gebruikers. Je kunt hierdoor ook meer addons tegelijk draaien.

Of je dit geld er ook aan uit wil geven is een tweede. Ik kan me zo voorstellen dat een DS414 prima voldoet aangezien de meeste mensen niet meer dan 256 gedeelde folders hebben en ook niet met meer dan 256 gebruikers tegelijk de NAS benaderen (eigenlijk 256 connecties but you get the point).

Het voorstel van de DS1513+ is voornamelijk gekomen omdat die de meeste uitbreidingsmogelijkheven heeft. Mocht je op een later moment nog voor hobby gaan virtualiseren, kun je een deel van de NAS als schijfruimte gebruiken. En omdat hij krachtiger is kun je er makkelijker en langer extra functionaliteit aan toevoegen.

That being said, de DS414 is een prima NAS, bied genoeg ruimte om te 'groeien' en kan ook gebruikt worden om al die mooie synology addons op te installeren. Kijk trouwens ook eens op http://www.synocommunity.com/, daar staan nog veel meer gave addons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
De Nas zal puur zakelijk in gebruik blijven (in de zin van niet knoeien zodat het netjes blijft draaien) Als het hobby'en wordt gaan we gewoon andere onderdelen aanschaffen. Dan kunnen we vrijer kiezen :)
Het zal de DS414 worden aangezien de aankoop van de schijven erbij me in totaal toch dik 700€ achteruit zet. Minder dan ik voorzien had, maar als het niet moet, ik heb nog andere posten waar ik liever wat meer wil investeren :)
Bedankt voor je tijd, moeite en kennis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:45

3DDude

I void warranty's

Inderdaad gewoon een synology halen (desnoods een 4bay).

Gebruikersgroepje aanmaken, persoon toegang tot mappen x en y geven.
Jezelf toegang tot alles geven.
Probleem opgelost....

Een server met 2 man (waar je er dan zelf 1 van bent) is simpelweg niet rendabel.

Optioneel - Cloud
Naast de NAS, kan je juist een cloud based oplossing proberen
Bijvoorbeeld Office365, voor al je (zakelijke) mail en het afnemen van een office pakket, sharepoint, lync (IM en VOIP) zaken.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Eh.. dit kan veel simepeler: neem een NAS zoals hier boven vermeld. Maak die NAS multi-homed, en maak je eigen PC multi-homed. Problem solved. Je hebt dan een bedrijfsnetwerk en een privenetwerk, jouw computer zit op allebei, de NAS en de printer op zakelijk, samen met de werknemer-pc. Twee subnets dus, en als je ze fysiek gekoppeld hebt ergens, met een firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtH
@3DDude: cloud is inderdaad nog iets dat er bij gaat komen. Wanneer de nas ingesteld is ga ik uitzoeken welke services ik al heb en daarna eventueel aanvullen.

@johnkeates: Multi-homed... There's something I haven't heard before. Klinkt logisch, nooit aan gedacht. Zal ik zeker eens opzoeken en verder uitspitten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Synology ondersteund de cloud backup diensten Strato HiDrive en Amazon Glacier middels apps die je kunt installeren. Daarnaast heeft Synology een app die Cloud Station heet. Deze app maakt het mogelijk om gegevens tussen je Synology, computer en eventuele mobiele apparaten te synchroniseren. En dit alles via de veel te hippe web interface die eruit ziet alsof het een desktop OS is.

Met betrekking tot multi-homed, das eigenlijk niet moeilijker dan een apparaat middels twee verschillende netwerkkaarten met twee verschillende netwerken te verbinden. Hier hebben we het indirect in dit topic over gehad echter we hebben het niet expliciet benoemd. Voornamelijk omdat je dan eigenlijk met twee netwerkkaarten in je computer moet gaan werken (het kan ook met een netwerk kaart maar dan moet je dingen handmatig gaan instellen). Indien je met je laptop draadloos verbind, moet je daar twee draadloze netwerkkaarten voor hebben of switchen tussen je zakelijk en prive netwerk.

Hieronder een plaatje van hoe dat eruit kan zien. Ik heb hier de twee netwerken gescheiden door twee draadloze routers te gebruiken (omdat dit het makkelijkst aan te sluiten is). De blauwe draaden zijn voor het zakelijk netwerk en de groene draden voor het privé netwerk. Let op dat er een groene draad naar een van de zakelijke PC's loopt.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/66980yy2r/example_private_business_network.jpg

De bovenstaande opstelling is met een managed switch die VLAN ondersteund ook mooi op te lossen maar aangezien je een NAS aanschaft met twee netwerkpoorten, kun je voor een oplossing kiezen waar je de complexiteit van een VLAN configuratie niet nodig hebt.

In het geval van draadloze apperatuur zul je moeten wisselen van draadloos netwerk. Er zijn technische oplossingen waarmee je het eleganter kunt oplossen maar kosten meer tijd en energie om uit te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het kan prima met 1 netwerkkaart. Ik weet niet hoe dat bij windows moet, maar bij alle andere systemen maak je gewoon een extra interface alias aan en die geef je gewoon statisch gegevens voor het niet-dhcp netwerk. Probleem is dan wel dat beide netwerken op 1 fysieke verbinding zitten en iedereen op dat netwerk dat dan dus kan doen.

Beter doe je iets als 1x WiFi en 1x Ethernet. Dan ben je multi-homed en kan je op je werkplek de kabel er in steken en in het thuisnetwerk gewoon WiFi of Thuis-Ethernet gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 12-04-2014 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kan gewoon 2 vlans op 1 fysieke verbinding hebben hoor.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@johnkeates Je kunt idd een vast IP adres op de netwerkkaart zetten, dat zit in windows onder het "Advanced" knopje in de IPv4 instellingen. Hier geld natuurlijk dat als TS dat een keer heeft ingesteld, er een kans bestaat dat hij dat vergeten is op het moment dat er iets in de situatie veranderd. En dan werkt alles opeens niet meer. Ook hier geld dat de voorgestelde oplossing het probleem oplost.

@fish Jup, met VLAN kun je idd twee netwerken op een kaart uit laten komen als je een VLAN capable switch gebruikt. Waar je dan wel op moet letten is dat je tussen de switch en de computer waar de VLAN's op uit komen geen hardware word geplaatst die een MTU van 1500 heeft. Dan gaat je netwerk opeens raar doen. Dat is wel te fixen maar het is waarschijnlijk dat TS dit niet onmiddelijk door heeft. Neemt natuurlijk niet weg dat het voorstel een goede oplossing voor het probleem is.

Verreweg de meest straight-forward oplossing om een multi-homed machine te maken is door gebruik te maken van twee netwerk interfaces. Kunnen ze allebij met DHCP geconfigureerd worden en hoef je eventuele switches niet te controleren op max MTU.

De vraag is natuurlijk of het van belang is dat een van de zakelijke PC's direct met het privé netwerk is verbonden. Als de NAS met beide netwerken is verbonden, heb je volgens mij een prima oplossing. Dit is uiteraard op te lossen met een netwerkkaart maar de Synology heeft er twee dus waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ook een vlan capable netwerkkaart/drivers

En ik snap even niet waarom de mtu een factor is. als het goed is komt het zonder vlan encapsulatie uiteindelijk aan bij je router. en als je router dat begrijipt is het al helamaal geen probleem. mocht je twijfelen kun toch zorgen dat de packtets gefragmenteerd (mogen/kunnen) worden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:55
Ik heb het hele topic even vluchtig doorgelezen, tip: in de Synology kan je een printer integreren en delen.
Tip 2: met Google Chrome kan je ook printers delen (cloud idee). Dit zijn relatief simpele en non-budget oplossingen, echter als het de behoefte vervult zie ik er geen kwaad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fish: MTU is een factor omdat de meeste VLAN implementaties gebaseerd zijn op 802.1Q. Deze implementatie voegt informatie toe aan een pakket, namelijk de VLAN tag. Hierdoor word de maximum lengte van je pakket 1504 bytes. Goedkopere switches kappen ethernet frames af op 1500 bytes waardoor je informatie verliest als je daar VLAN pakketjes overheen stuurt.

In deze situatie zou ik niet adviseren om VLAN tagged pakketjes naar een computer te sturen want als je er dan ooit een goedkoop switchje tussen zet (wat zomaar kan gebeuren), dan werkt het opeens niet meer (omdat de VLAN pakketjes van 1504 bytes naar 1500 bytes afgekapt worden door de extra switch).
Ik geef toe dat het redelijk onwaarschijnlijk is dat het bovenstaande een probleem word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je moet ook helemaal geen goedkope switches gooien op een vlan tagged netwerk. maar gewoon swiches die ook vlans lusten

Wat betreft afkappen van een mtu >1500 is wel erg triest .. dat spul verdient imho de naam switch niet en zou je gewoon uberhaubt moeten mijden.

Iperf

Pagina: 1