Gomez12 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:10:
[...]
Dus VF mag die rekening naar jou doorzetten voor alle klanten in heel NL en jij betaalt die wel even?
De hoogte van het bedrag maakt niet zoveel uit, een proxy ertussen zetten is een besparing dus een commercieel bedrijf zal daar snel voor kiezen.
Bij reguliere providers is de som ingewikkelder omdat er meer verkeer overheen gaat en er dus een duurdere proxy moet komen, maar bij mobiele providers is de berekening vrij simpel.
[...]
Wat een kolder: "Dus VF mag die rekening naar jou doorzetten voor alle klanten in heel NL en jij betaalt die wel even". Elke klant betaalt gewoon netjes voor zijn of haar gigabytes traffic. En fors ook, in verhouding tot de inkoopprijzen voor traffic. Dat kost tegenwoordig nog maar heel weinig namelijk. Een gbit poort op de AMS-IX kost volgens mij 1250 euro per maand. Die kan dus 125MB per seconde verstouwen. 125MB x 60 sec. x 60 min. x 24 uur x 30 dagen = ~ 324TB! Delen we dat even door 1250 euro, dan kom je op een GB prijs van zo'n 0,004 euro. Nounou... daar gaan ze aan failiet. Not.
(Ja, ik weet dat je er met peering alleen niet bent, maar transit verkeer zal beperkt zijn en kost ook geen 1000-en keren zoveel)
Mocht de 'congestie' aan de andere zijde van het netwerk zitten (in het mobiele stuk dus), dan is het nog droeviger. Hoe krijgt Vodafone het in vredesnaam voor elkaar om met de bandbreedte die ze hebben (op 800, 900, 1800, 2100 en 2600) toch zo snel het mobiele netwerk vol te krijgen? Totaal onnodig: KPN heeft daar toch ook geen last van? Zelfs T-Mobile met minder bandbreede kent deze problemen niet. Dus... óf Vodafone heeft hun netwerk niet onder controle, óf alles moet maar zo goedkoop mogelijk. Brakke proxies of niet.
Lang verhaal kort: Proxy is onnodig, zeker voor 3G/4G. En als je dan toch zo sneu op die manier wil bezuinigen, zorg er dan iig voor dat een klant zoiets uit kan zetten. En zorg er dan gelijk voor dat de helpdesk iets aan kan vangen om het probleem om te lossen (Overzetten op web APN bijvoorbeeld) i.p.v. allerlei vage oplossingen aan te dragen: Cache legen, toestel rebooten, kruistesten, SIM swaps, opnieuw aanmelden op netwerk, netwerkprofile resets, verwijzen naar feedbackformulieren,.. sorry ik hou al op
/edit
Nou lijkt het alsof ik definitief tegen een proxy ben, maar dat is niet zo. Als Vodafone een eenvoudige caching proxy zou gebruiken die normaal functioneert en uit te schakelen is, dan zouden er maar weinig mensen mopperen. Maar respecteer dan wel HTTP cache headers en blijf met je poten (bits) van de content af. Het zou toch wat zijn: Ik bestel een PS4 bij Wehkamp en ik krijg een PS3 geleverd omdat SelectVracht vindt dat de PS4 te zwaar is voor hun auto. En terwijl Wehkamp en ik beiden willen dat ze een PS4 leveren, zegt SelectVracht. "Dit is hoe we het doen en het is door de klant niet aan te passen". Kan toch niet...
[
Voor 11% gewijzigd door
Maestro op 17-04-2014 15:16
]
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat