[Vodafone] Maar 15 Mbps haalbaar op 4G na 3G-terugval

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 08:52
Update: dit probleem lijkt inmiddels verholpen te zijn.

In navolging van [Vodafone] Slecht ladende pagina's (1.1.1.* probleem), zou het leuk zijn als we de volgende "bug" ook massaal kunnen aankaarten (en dus uiteindelijk oplossen):

Wat is het probleem?
Het is niet mogelijk om meer dan (ongeveer) 15 Mbps te halen over 4G. Dit bij meerdere achtereenvolgende tests.

Is er een workaround?
Ja, maar eentje die wel redelijk irritant is: elke keer als vliegtuigmodus in- en uitgeschakeld wordt, is de volledige snelheid weer tot je beschikking (die vaak duidelijk hoger ligt dan de eerder gemeten snelheden).

Een praktijkvoorbeeld:
Voor het togglen: 14,02 Mbps down/9,92 Mbps up met een ping van 62 ms
Na het togglen: 22,99 Mbps down/12,97 Mbps up met een ping van 48 ms

Wat is de oorzaak?
Elke keer als je op 3G gewerkt hebt, en je toestel daarna op 4G overschakelt, lijkt het probleem op te treden. Mijn abonnement (pre-4G) was voorheen op 14,4 Mbps "gecapped", daar zou die snelheid vandaan moeten komen. Ik heb zelf tegenwoordig ook nooit meer dan ongeveer 15 Mbps gezien over 3G, terwijl ik zeker weet dat ik vroeger weleens meer dan 25 Mbps getest heb bij een locatie hier in de buurt.

Ligt het aan de drukte?
Nee, tijdstip en locatie maakt niet uit. Let wel op: als je eerste test al niet rond de 15 Mbps eindigt, dan kan het wel degelijk een (tijdelijk) capaciteitsprobleem zijn.

Hoe lang speelt dit al?
Naar mijn idee al maanden, midden februari uit m'n hoofd. In eerste instantie dacht ik dat het wat drukker was o.i.d., maar op een bepaald moment vraag je je toch af waar die recordsnelheden (ik heb op een paar locaties meer dan 70 Mbps getest) gebleven zijn...

Hebben alle abonnementen er last van?
Dat is nog niet helemaal duidelijk, dat gaan we met onderstaande poll hopelijk achterhalen :).

Poll: Heb jij last van dit probleem?
Ja, ik heb standaard 4G
Ja, ik gebruik de 4G-BloX
Nee, geen last van
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=390300&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Voorbeeldfilmpje:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jtpinKAXyag]
Update: dit probleem lijkt inmiddels verholpen te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BDHowner op 18-05-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 21:56

larshack

Zonder melk en suiker

Ik heb als het goed is binnenkort 4G op mijn iPhone 5c, maar dat moet nog doorgevoerd worden door Vodafone sinds de contractverlenging van zaterdag. Zal het eens testen zodra ik 4G tot mijn beschikking heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Ik ga dit topic zeker volgen na het 1.1.1.* probleem.
Ik woon in Enschede ik heb hier nog nooit hoger dan 14 Mbit gehaald, zo lang is 4G nog niet in Enschede en ik test bijna niet, morgen zal ik is testen als ik verder van de grens ben. Ik heb nu wel 4G maar deze gaat niet harder dan 6 Mbit op dit moment (met 1 Streepje ontvangst Samsung S4). Ik heb wel is 30/30 Mbit gehaald in Amsterdam (nabij de arena) een half jaar geleden, de laatste keer dat ik daar was en getest heb was deze snelheid al gehalveerd...
4G RED 2GB abbo

[ Voor 3% gewijzigd door kmichael op 15-04-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 17:40
Aangezien probleem #1 nu eindelijk opgelost is, dankjewel voor het wakkerschudden van Vodafone, BDHowner :), rest nu nog een ander probleem en dat is inderdaad die hele vreemde "cap" van 15 Mbps op 4G.

Met mijn 2 jarig 11GB sim-only abonnement mét 4G blox (iPhone 5) heb ik hier helaas ook last van.
Zoals er in verschillende topics al besproken is schijnt vliegtuigmodus in te schakelen en weer uit te schakelen, zodat je telefoon opnieuw naar een netwerk zoekt, te helpen.
Echter is dit alleen zo wanneer je telefoon na het weer uitschakelen van de vliegtuigmodus direct met het 4G netwerk verbind en dus niet in aanraking komt met het 3G netwerk, want daar zit dus waarschijnlijk de boosdoener.
Iets in het achterliggende systeem van Vodafone zorgt ervoor dat de 3G cap op om en nabij de 15 Mbps (14.4 om precies te zijn) ervoor dat 4G ook niet boven dit limiet uit komt.
Via verschillende bronnen (Forum, Facebook, mede-tweakers) heb ik mogen vernemen dat de cap op 4G voor deze blox 30 Mbps bedraagt, net zoals de Red en Red Essential abonnementen hebben.

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat deze cap er zeker niet altijd al is geweest.
Ik heb de 4G blox al vanaf het eerste uur, maar de eerste maand zonder daadwerkelijk 4G.
Dit was vanwege het feit dat de Carrier Update voor de iPhone voor Vodafone pas met de lancering van iOS 7 uitkwam, op 17 september 2013.

Eigenlijk al meteen na de inschakeling gingen de remmen op mijn 3G verbinding los.
Op een aantal plekken in Amsterdam haalde ik op 3G met gemak rond de 25 á 30 Mbps.
Dit bleef eigenlijk wel doorgang na ingang van de 4G mogelijkheid op iPhone's in Nederland.

Begin dit jaar merkte ik tijdens een speedtest (op die nu zeldzame (echt waar) momenten dat ik nog op 3G zat), dat mijn snelheid niet meer boven de pakweg 15 Mbps uitkwam.
Op 4G haalde ik occasionally nog wel eens doodleuk 60+ Mbps op van die momenten dat je eigenlijk net zoals de rest van Nederland hoort te slapen.

Pas sinds echt een korte tijd merk ik dat ook mijn 4G verbinding onderhevig is aan deze snelheidsbeperking.
Echter voelt het op 4G meer alsof je in een Ferrari in je woonwijk (probeert) te scheuren, dat werkt gewoon niet.
Aangezien dit met een hoop gesputter ging merkte ik dat het 4G netwerk eigenlijk wel wilde (en mijn telefoon ook), maar de verbinding na een luttele seconde vol werd afgeremd.

Alsof er constant iemand bij Vodafone achter zo'n scherm zit en handmatig je snelheid steeds moet afremmen :p

Long story short, het werkt gewoon niet lekker meer.
En de reden waarom is voor zowel mijzelf en de rest hier waarschijnlijk nog onbekend.

Eigenlijk is er in het begin nooit echt meegedeeld door Vodafone hoe het nou precies met deze blox zit.
Vragen over de snelheid, maar ook vragen over de maandelijkse opzegbaarheid van deze blox, werden door verschillende Vodafone medewerkers met ook verschillende antwoorden beantwoord.
Kortom de communicatie was zoals we eerder vandaag van Vodafone hebben gemerkt niet echt super te noemen.

Wil Vodafone weer (negatief) in het nieuws komen voordat ze hier iets aan gaan doen of er op z'n minst een consistent en duidelijk antwoord op geven?

Ik hoop ook hier op een goede afloop :)
Ik ga dit topic in ieder geval volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:26

swv

Hier nog wat beter bewijs

17feb Alkmaar, alles is nog naar wens:
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1404/64923/1DRQV4i2.jpg

18feb Alkmaar:
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1404/64924/GwrE7.jpg

Extreme cap van 15 Mbps op 4G1800 in centrum Den Haag. 15/30 verhouding (als die bestaat) goed zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1404/64925/iq2lXn.jpg

Na de togglemethode op 4G1800 Amsterdam Sloterdijk:
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1404/64926/NLfip9.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door swv op 15-04-2014 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
AlesT schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:39:
Aangezien probleem #1 nu eindelijk opgelost is, dankjewel voor het wakkerschudden van Vodafone, BDHowner :), rest nu nog een ander probleem en dat is inderdaad die hele vreemde "cap" van 15 Mbps op 4G.
Graag gedaan ;).

Er zit bij mij overigens nog steeds ook geen echte limiet op, ondanks dat er 30/15 wordt gecommuniceerd. Het is puur die bug die de boel ophoud.

Ik denk dat ik morgen eens een filmpje maak, dat is wellicht een goede pusher voor dit probleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 17:49
Zoals al gemeld in het centrale 4G-topic heb ik hier ook last van. Na een flightmode haal ik opeens boven de 50 mbps...

Contact gehad met Vodafone hierover, de snelheden die we horen te halen zijn 30/15. (bij de 4G BloX)
Na het aantonen dat ik dit niet haalde, zijn ze er nu naar aan het kijken. Krijg hier nog een terugkoppeling over.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hier ook maar eens getest.

Telefoon uitgezet en ingeschakeld:

11,23Mbit / 18,99Mbit / 46ms

Na het uitschakelen van 4G en vervolgens weer inschakelen van 4G:

7,68Mbit / 13,99Mbit / 49ms

[ Voor 28% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-04-2014 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51
In SpeedTest kan je de resultaten naar jezelf laten emailen. Deze resultaten heb ik even verwerkt tot een grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/m6xyz5S.jpg
Veel duidelijker dan dit kan ik het probleem niet maken.

Zelf heb ik niet zoveel resultaten als andere mensen. Ik wil best van andere mensen met veel metingen ook zo'n grafiekje te maken. Wellicht dat Vodafone onze klacht dan serieus neemt.

[ Voor 34% gewijzigd door MarcoC op 18-04-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En ik maar denken dat het aan WP8.1/Nokia lag.

In WP8.1 heb ik de bug dat als ik geen verbinding meer heb (garage, lift), mijn 'maximale snelheid' wordt gereset naar 3G. Die moet ik hadmatig terugzetten naar 4G.

Op m'n werk heb ik wel 4G, thuis (~2KM verderop) niet, daar springt de verbinding continue over op elk soort tot zelfs soms GSM verbinding.

Nu even een test:
8.50 / 3.48 mbit
- ok dit was weer 3G bug

15.50 / 3.74 mbit

Na vliegtuigmodus:
21.42 / 4.71 mbit

Ik heb hier nog een screenshot van vorig jaar waar hij op 25.13 / 8.37 mbit stond.

Wat is de 4G blox btw? Is dat die 1GB extra?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
SinergyX schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:55:
En ik maar denken dat het aan WP8.1/Nokia lag.

In WP8.1 heb ik de bug dat als ik geen verbinding meer heb (garage, lift), mijn 'maximale snelheid' wordt gereset naar 3G. Die moet ik hadmatig terugzetten naar 4G.

Op m'n werk heb ik wel 4G, thuis (~2KM verderop) niet, daar springt de verbinding continue over op elk soort tot zelfs soms GSM verbinding.

Nu even een test:
8.50 / 3.48 mbit
- ok dit was weer 3G bug

15.50 / 3.74 mbit

Na vliegtuigmodus:
21.42 / 4.71 mbit

Ik heb hier nog een screenshot van vorig jaar waar hij op 25.13 / 8.37 mbit stond.

Wat is de 4G blox btw? Is dat die 1GB extra?
Bij sommige abonnementen kan je een 4G Blox aanzetten voor €2,50 per maand zodat je toegang krijgt tot 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:19:
Hier ook maar eens getest.

Telefoon uitgezet en ingeschakeld:

11,23Mbit / 18,99Mbit / 46ms

Na het uitschakelen van 4G en vervolgens weer inschakelen van 4G:

7,68Mbit / 13,99Mbit / 49ms
Dit is niet het probleem wat bedoeld wordt :).

Je moet eigenlijk de eerste willekeurige test (als je dus eigenlijk je telefoon gewoon normaal gebruikt heb, overdag bijv.) echt rond/tegen de 15 Mbps zitten. Als je dat de eerste test al niet haalt (bijv. maar 10 Mbps) is dit niet een bug, maar een capaciteitsding.

Probleem is hier nog steeds aanwezig, kreeg net wel een bericht van Facebook dat het browseprobleem opgelost is (maar daar was ik als topicstarter uiteraard al achter), en ze de snelheidsbug nog aan het onderzoeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb de klacht + grafiek naar de klantenservice en kreeg ook de reactie dat het probleem onderzocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Gezien dat je op het Vodafone forum ook dat overzicht geplaatst hebt, goed bezig!

[ Voor 29% gewijzigd door Chris.nl op 18-04-2014 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
Verdorie, ik wou ook zo'n grafiek maken, zijn al m'n resultaten uit die app verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik haal zojuist 30mbit/s zonder toggle. Ook na 3G fallback haal ik 20mbit/s :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 24 april 2014 @ 17:37:
Ik haal zojuist 30mbit/s zonder toggle. Ook na 3G fallback haal ik 20mbit/s :o .
Dat is goed nieuw! Ik zal vanavond ook eens wat nieuwe tests draaien in Lelystad en Kampen :D

- edit -

In Lelystad nog niet echt succes met de 4G blox, van de 3 tests op rij maar 1x iets boven 17Mbs, nog niet echt een doorslaggevend succes voor mij dus. Weet wel dat het bij Vodafone onder de aandacht is en ze serieus op zoek zijn naar oorzaak / oplossing. Hier op het Vodafone forum iets meer info, daar wordt ook om meer testuitslagen gevraagd.

[ Voor 45% gewijzigd door Chris.nl op 24-04-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Zojuist zonder toggle: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rNFsOG5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Net ook weer 6 goede tests over 4G gehad, screenshots staan op het vodafone forum. Het lijkt erop dat ze het opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
Chris.nl schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 13:59:
Net ook weer 6 goede tests over 4G gehad, screenshots staan op het vodafone forum. Het lijkt erop dat ze het opgelost hebben.
Nope, van 13,11 Mbps naar 23,38 Mbps na een toggle hier.

Ik had voor deze test mijn toestel al herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
BDHowner schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 14:08:
[...]

Nope, van 13,11 Mbps naar 23,38 Mbps na een toggle hier.

Ik had voor deze test mijn toestel al herstart.
Meh.. Jammer.
Het lijkt er iig wel op dat het de goede kant op gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
Zo mmeerrpp, net van +- 12 Mbps naar +- 63 Mbps door een toggle :O.

Het maakt het probleem i.i.g. meer dan duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Probleem voor de 4G blox zou nu opgelost kunnen/moeten zijn link. Als iemand met de 4G blox nog steeds structureel niet boven de 14.4Mbps komt, het dan graag daar ook even laten weten, kunnen ze er direct mee aan de slag.

Voor mij is het issue in ieder geval verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
Chris.nl schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:51:
Probleem voor de 4G blox zou nu opgelost kunnen/moeten zijn link. Als iemand met de 4G blox nog steeds structureel niet boven de 14.4Mbps komt, het dan graag daar ook even laten weten, kunnen ze er direct mee aan de slag.

Voor mij is het issue in ieder geval verholpen.
Ik krijg per Facebook ook het bericht van ze dat het verholpen is, maar dat is zeker niet het geval (tests uitgevoerd op 30-04-2014 om 11:05):

1. M'n toestel 5 min. uitgezet.
2. M'n toestel beneden aangezet, en laten terugvallen (d.m.v. stevig vastpakken, zo slecht is het signaal beneden) naar 3G.
3. Naar boven gelopen, m'n toestel pakt 4G weer op.
4. Speedtest gedaan: de snelheid schiet omhoog om vervolgens binnen een seconde weer keihard naar 15,26 Mbps terug te vallen.
5. Ik doe een vliegtuigmodus-toggle, en herstart de test: m'n toestel schiet direct naar 49,18 Mbps.

Tevens de 2e keer in 1,5 week dat ze claimen dat iets is opgelost. Dat begint me inmiddels ook te irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Jammer voor je, misschien doe je er goed aan dit ook op het voda-forum door te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
Heb een filmpje van dit probleem nu in de ts verwerkt :).

[ Voor 247% gewijzigd door BDHowner op 30-04-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Midden op de Lijnbaan zojuist 28/26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
Bij mij lijkt dit probleem na enkele dagen nu alsnog verholpen.

In eerste instantie kwam ik in Rotterdam niet verder dan 30 Mbps (BloX-snelheid), maar thuis niet verder dan 15 Mbps.

Vandaag heb ik voor het eerst thuis ook direct 30 Mbps getest.

Grappig genoeg kom ik na een toggle alsnog verder dan 30 Mbps, dus de cap is (onbedoeld) te omzeilen door vliegtuigmodus.
Pagina: 1