• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Sj44k13 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:17:
[...]

Die foto van nu daar herken ik de lente meer in haha. Alleen is de achtergrond misschien wel heel donker geworden. Denk dat dat komt omdat de belichting op de witte bloemen is gemeten. Ik hrb zelf de nikon 50mm f2 ai gebruikt. Dat is een manual focus lens van een jaar of 40 oud volgens mij.
Mooi, een oude lens op een hele moderne body :) De foto is een stuk donkerder dan in Photoshop. Normaal gesproken is de export precies hetzelfde, maar nu niet. Misschien moet ik m'n monitor profiel aanpassen (want zonder die monitor profiel o.i.d. ziet het voorbeeld van de export er hetzelfde uit). :P

...

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Luxicon schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:24:
[...]

Mooi, een oude lens op een hele moderne body :) De foto is een stuk donkerder dan in Photoshop. Normaal gesproken is de export precies hetzelfde, maar nu niet. Misschien moet ik m'n monitor profiel aanpassen (want zonder die monitor profiel o.i.d. ziet het voorbeeld van de export er hetzelfde uit). :P
hmm dat is apart ja. Is je beeldscherm gecalibreerd?

• Luxicon
Sj44k13 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 23:40:
[...]

hmm dat is apart ja. Is je beeldscherm gecalibreerd?
Dat ga ik nog doen, maar ondanks kalibratie / geen kalibratie heb ik eerder nooit echt gehad, dat Photoshop of Lightroom, de export anders maakt. Ik ga komende tijd eens proberen te ontdekken hoe dit kan gebeuren. Ik blijf kleurenprofielen overigens een vaag verhaal vinden. De bedoeling is, dat de export er hetzelfde uitziet, wanneer je in Photoshop en als export sRGB gebruikt lijkt mij.

Hierbij een nieuwe van vandaag:

[Voor 17% gewijzigd door Luxicon op 10-06-2016 17:53]

...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sooterd
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Luxicon: Laatste is al beter. Qua compositie als kleur.
@Sj44k13: Eerste foto wel een tof idee, maar het gevoel van 'hoogte' mist net. Tweede plaat wel lekker qua kleuren.
@SmokingCrop: Foto van de blauwe druifjes is de beste uit de serie. Qua standpunt en compositie. De derde foto ligt ook aardig in die lijn.

Veel bloemen in de Lente rubriek, maar jonge eendjes mogen wat mij betreft niet ontbreken. Na weken broeden onder de heg in de tuin zijn de eendjes uitgekomen. Ze zijn nu een paar dagen oud. En voor gebruik van mijn grondgebied een plaatje mogen maken ter compensatie :) Had wellicht met kleinere diafragma moeten schieten om het hele kroos scherp te krijgen. Nu focus vooral op moeder. Maar plaatje voelt wel als de lente.

Wilde eend / Anas platyrhynchos / Mallard

Flickr | Nikon D7200 | Nikon 500 F4 | Sony A77 | Sony 16-80

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Sooterd schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:04:
Veel bloemen in de Lente rubriek, maar jonge eendjes mogen wat mij betreft niet ontbreken. Na weken broeden onder de heg in de tuin zijn de eendjes uitgekomen. Ze zijn nu een paar dagen oud. En voor gebruik van mijn grondgebied een plaatje mogen maken ter compensatie :) Had wellicht met kleinere diafragma moeten schieten om het hele kroos scherp te krijgen. Nu focus vooral op moeder. Maar plaatje voelt wel als de lente.

[afbeelding]Wilde eend / Anas platyrhynchos / Mallard
Wow! Super foto (en gear). Hoe kwam je op de hoogte van de eenden? Lijkt me lastig.
Luxicon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:31:
[...]
Dat ga ik nog doen, maar ondanks kalibratie / geen kalibratie heb ik eerder nooit echt gehad, dat Photoshop of Lightroom, de export anders maakt. Ik ga komende tijd eens proberen te ontdekken hoe dit kan gebeuren. Ik blijf kleurenprofielen overigens een vaag verhaal vinden. De bedoeling is, dat de export er hetzelfde uitziet, wanneer je in Photoshop en als export sRGB gebruikt lijkt mij.

Hierbij een nieuwe van vandaag:
[afbeelding]
Deze is een stuk beter dan de vorige van de witte bloemetjes. Mooie kleuren zo.

DSC_1973 by Sj44k13, on Flickr

[Voor 7% gewijzigd door Cobiwan op 15-05-2016 20:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:03

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Het centrumgebied waar je scherpte verwacht is onscherp. Dat kijkt niet echt fijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@Sooterd
Leuke foto om te zien, moeder eend goed in focus en lekker scherp. Ik denk dat je de scherpte diepte net ietsje groter had moeten maken zodat de eentjes in de buurt ook in focus zijn, in ieder geval de twee dicht bij moeder. Al met al leuke foto :).

@Sj44k13
Ik vind dit persoonlijk geen geslaagde foto, de bokeh is zo onrustig dat het afleid. Dat is niet direct een ramp als er een duidelijk onderwerp is waar je aandacht naar toe gaat. Omdat die er niet is wordt je direct naar het onscherpe, minste deel van de foto getrokken. Deze foto op je photo stream met dezelfde lens geschoten en een toch iets wat onrustige bokeh kijkt een stuk prettiger.

Pas in Limburg geweest en wat bloemetjes op de foto gezet. De tweede foto heeft misschien meer herfst dan lente tinten maar plaats hem toch omdat ik benieuwd ben naar jullie mening :+ .

DSC_7419 by Nando Donkersloot, on Flickr

DSC_7344 by Nando Donkersloot, on Flickr

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:26:
Het centrumgebied waar je scherpte verwacht is onscherp. Dat kijkt niet echt fijn.
Noted. Ik wilde iets anders proberen, maar de achtergrond was hier misschien wat te onrustig.
Tiwazz schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:34:
@Sooterd
Leuke foto om te zien, moeder eend goed in focus en lekker scherp. Ik denk dat je de scherpte diepte net ietsje groter had moeten maken zodat de eentjes in de buurt ook in focus zijn, in ieder geval de twee dicht bij moeder. Al met al leuke foto :).

@Sj44k13
Ik vind dit persoonlijk geen geslaagde foto, de bokeh is zo onrustig dat het afleid. Dat is niet direct een ramp als er een duidelijk onderwerp is waar je aandacht naar toe gaat. Omdat die er niet is wordt je direct naar het onscherpe, minste deel van de foto getrokken. Deze foto op je photo stream met dezelfde lens geschoten en een toch iets wat onrustige bokeh kijkt een stuk prettiger.

Pas in Limburg geweest en wat bloemetjes op de foto gezet. De tweede foto heeft misschien meer herfst dan lente tinten maar plaats hem toch omdat ik benieuwd ben naar jullie mening :+ .

[afbeelding]
DSC_7419 by Nando Donkersloot, on Flickr

[afbeelding]
DSC_7344 by Nando Donkersloot, on Flickr
Dank voor je commentaar. Ik denk dat de achtergrond te onrustig was. Ik vind jouw eerste foto een mooi lentegevoel geven. De tweede vind ik wat minder. Ik denk dat de bladeren op de voorgrond wat donker zijn in vergelijking met de bladeren die geblurred zijn in de achtergrond. Misschien kunnen ze nog wat lichter?

Vandaag nog even op pad geweest.

DSC_2032 by Sj44k13, on Flickr

DSC_2038 by Sj44k13, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Nu online
@Sj44k13
Kijk dat is een lekker zachte bokeh in beide foto's ;). Het onderwerp is op de eerste plaat echter klein in verhouding met de rest van de foto. Ik zou vanaf deze hoek de bloem liever in een close-up willen zien. Zonder macro lens kan je natuurlijk niet super dichtbij, als het niet groot genoeg wordt kan je altijd nog een beetje croppen of vanaf een andere hoek schieten zoals je in foto twee gedaan hebt.

Je tweede foto vind ik een stuk sterker, de onscherpe delen in de voorgrond voegen wat toe en mengt goed met de achtergrond. De bloemen zelf zijn mooi scherp en het geheel heeft een fijne kleur temperatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Tiwazz schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:01:
@Sj44k13
Kijk dat is een lekker zachte bokeh in beide foto's ;). Het onderwerp is op de eerste plaat echter klein in verhouding met de rest van de foto. Ik zou vanaf deze hoek de bloem liever in een close-up willen zien. Zonder macro lens kan je natuurlijk niet super dichtbij, als het niet groot genoeg wordt kan je altijd nog een beetje croppen of vanaf een andere hoek schieten zoals je in foto twee gedaan hebt.

Je tweede foto vind ik een stuk sterker, de onscherpe delen in de voorgrond voegen wat toe en mengt goed met de achtergrond. De bloemen zelf zijn mooi scherp en het geheel heeft een fijne kleur temperatuur.
Bij de eerste was ik juist niet dichterbij gegaan omdat de paarse bloemetjes op de achtergrond dan weg zouden ballen en die vond ik wel wat toevoegen. Ze zij trouwens met de nikon 105mm micro macro lens gemaakt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• W1lko
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als mijn eerste post hier O-)

Vandaag met mijn Sigma 105 makro lens op pad geweest om een beetje te spelen wat vinden jullie er van?

DSC_2757 by Wilko Ketelaar, on Flickr

@Sj44k13

Vooral de eerste plaat vind ik erg mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
Ook eerste post hier :)

@W1lko: Mooie close-up, ik zie alleen een blauwe fringe rondom de rand van de bloem; weet niet of dat normaal is?

Mijn bijdrage is iets anders dan een bloem.

Meerkoet+kuiken by Peter Soema, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Jonge Pimpelmezen in de tuin gehad :)

[Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 31-05-2016 13:44]

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
Allemaal mooie foto's wat mij betreft. Die van Sooterd kan zo in een natuurboekje afgedrukt worden. :)
Hierbij nog eens twee bijdragen, vandaag gemaakt:

[Voor 12% gewijzigd door Luxicon op 06-06-2016 21:05]

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Grozno

acts without consequence!

@ Luxicon: Als ik jouw foto's hier vergelijk met de rest, dan krijg ik het idee dat je ten minste een stop donkerder schiet dan de rest.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
Grozno schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:48:
@ Luxicon: Als ik jouw foto's hier vergelijk met de rest, dan krijg ik het idee dat je ten minste een stop donkerder schiet dan de rest.
Dat valt mee denk ik. Met de nabewerking maak ik de schaduwen vaak wat donkerder (niet letterlijk met een soort slider, maar dat is een resultaat). Daardoor is het contrast tussen licht / donker groter. Je ziet volgens mij dat de highlights niet een stuk donkerder zijn of iets dergelijks. Behalve die ene foto, die er bij Photoshop donkerder uitkwam, dan ik daar voor mij zag. :)

Dit is het onbewerkte origineel (los van profile corrections), als ik nog lichter ga, is de foto op meerdere plaatsen overbelicht, wat nu eigenlijk ook bijna het geval is:

[Voor 16% gewijzigd door Luxicon op 05-06-2016 20:02]

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De paarse bloemetjes vind ik mooier in de laatste versie. Ze zijn te verzadigd in je bewerking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
Tja, ik vind de kleuren mooi zo, kwestie van smaak. :)

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grozno
  • Nu online

Grozno

Als ik de histogram van de onbewerkte versie bekijk zit er nog ruimte in de highlights, dat maakt voor mij toch duidelijk dat je bewerking de foto voor mij echt veel te donker maakt.
Op wat voor monitor werkt je? En hoe hoog heb je contrast en helderheid staan op die monitor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
Grozno schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:58:
Als ik de histogram van de onbewerkte versie bekijk zit er nog ruimte in de highlights, dat maakt voor mij toch duidelijk dat je bewerking de foto voor mij echt veel te donker maakt.
Op wat voor monitor werkt je? En hoe hoog heb je contrast en helderheid staan op die monitor?
Ah juist, al zullen die witte highlights op de bloemen toch wel bijna uitgebeten zijn? Die lijken mij in de bewerking niet donker. De shadows wel, die kan ik lichter maken, al vond ik dat minder mooi (in de zin dat de bloemen er nu meer uitspringen). Ik wil dat best aanpassen, het is nu misschien wat aan de donkere kant inderdaad (al denk ik ook een stukje smaak, als een soort contrast).

Als monitor gebruik ik een Benq 2765HT (zoiets, dat weet niet uit m'n hoofd). Hoe de helderheid staat weet ik niet, dat kan ik thuis nakijken. Maar goed, ik kan natuurlijk wel foto's vergelijken. Maar goed, de highlights lijken mij prima belicht? En zijn de shadows te donker?

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grozno
  • Nu online

Grozno

Dit is wat Irfanview zegt van de histogrammen van beide varianten, dan zie ik eigenlijk helemaal niet dat er groter contrast is, maar alleen dat de hele foto donkerder is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
Ah juist, ik zie het. Ik zal morgen de shadows in ieder geval lichter maken en de bloemen zover dat gaat.

Edit:
Deze is wat lichter gemaakt, maar ik laat de vorige versie nog even op Flickr staan, en even zien of ik die vervang voor bijvoorbeeld deze.

Deze foto heb ik gelijk maar lichter gemaakt, maar vroeg mij af of de compositie oké is. De bloem staat wel erg in het midden, maar dat is gedaan, zodat de blaadjes / takjes ook in het frame passen. Het is hier natuurlijk niet een dropplaats voor dezelfde 'serie' foto's, als het niet mag, verwijder ik deze wel.

[Voor 96% gewijzigd door Luxicon op 06-06-2016 21:07]

...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Luxicon schreef op maandag 06 juni 2016 @ 02:55:
Ah juist, ik zie het. Ik zal morgen de shadows in ieder geval lichter maken en de bloemen zover dat gaat.

Edit:
Deze is wat lichter gemaakt, maar ik laat de vorige versie nog even op Flickr staan, en even zien of ik die vervang voor bijvoorbeeld deze.

[afbeelding]

Deze foto heb ik gelijk maar lichter gemaakt, maar vroeg mij af of de compositie oké is. De bloem staat wel erg in het midden, maar dat is gedaan, zodat de blaadjes / takjes ook in het frame passen. Het is hier natuurlijk niet een dropplaats voor dezelfde 'serie' foto's, als het niet mag, verwijder ik deze wel.

[afbeelding]
De bloemen zijn zo mooier. Daf de compositie centraal is vind ik niet zo erg. De achtergrond is wel een beetje onrustig door de onrustige bokeh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:22
Mooie foto's mensen.

FE 90 | ƒ/6.3 | 1/100s | ISO 200

FE 90 | ƒ/2.8 | 1/1000s | ISO 200

Batis 25 | ƒ/8 | 1/1000s | ISO 400

FE 35mm F1.4 ZA | ƒ/2 | 1/2000s | ISO 200

Sony A7RIV
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 16-35 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
Sj44k13 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:21:
[...]

De bloemen zijn zo mooier. Daf de compositie centraal is vind ik niet zo erg. De achtergrond is wel een beetje onrustig door de onrustige bokeh.
Bedoel je bij de eerste foto, die ik aangepast heb? Daar vind ik de foto eigenlijk ook onrustig ogen. Ook door De schaduwen en de belichte plaatsen die elkaar afwisselen op de bloemetjes. Bij die tweede foto oogt alles eigenlijk wel mooi rustig vind ik.

@Hamed: Mooie foto's, en omgeving ook. Lijkt mij ook mooi met zonsopkomst / zonsondergang.

Hierbij nog één twee toevoegingen. Misschien wel de laatsten, gezien het al juni is. :)

[Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 07-06-2016 22:11]

...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hamed: de madeliefjes met de gekleurde bloempunten is prettig. Nog wat meer aandacht voor slechts 2 a 3 bloempjes + iets schuiner standpunt had wellicht wat spannender overgekomen.

@Luxicon:
Die roze roos steekt mooi af tegen de blauwe lucht. Klein ;) zeurpuntje: @ f/4 was misschien net iets te beperkt. Nu is niet de hele bloem scherp.
En met wat selectieve blurring had je b.v. de blaadjes net wat zachter kunnen maken, waardoor alle aandacht richting de bloem zou gaan.

Het is bijna zomer, maar dan toch nog een laatste lentebloeier. 'Digitalis Purpurea' oftewel het giftige vingerhoedskruid:

Flora21 by Erik Haak, on Flickr

Ja, ik weet 't, hij staat nogal centraal. Maar ik wilde 'm niet teveel afhakken qua compositie.

Op volle resolutie zie je ook nog een insect in één van de bloemkelken. Het is per slot van rekening ook gemaakt met een macro objectief. :) Aangezien het die dag nogal grauw was (dik wolkendek) heb ik een gouden (vouwbaar) reflectiescherm gebruikt om wat bij te lichten.

Mooie Plaatjes   

• Karel V
  • Laatst online: 30-05 22:40

Karel V

Een simpele ziel

En ik maar denken dat het stokrozen waren in onze tuin 8)7 Ik begreep al niet waar de typische zaadbolletjes bleven.
Dat vingerhoedskruid bloeit ook echt van onderaf open en de bloemetjes schuiven dan langzaam na verloop van tijd naar boven toe, tot alles is uitgebloeid. Ik wist niet eens dat het giftig was. Leuk om via je uitleg wat meer bij te leren van deze bloem! Eigenlijk zou een bloementopic geen verkeerd idee zijn, waar je uitleg kan geven of vragen over type bloem, verzorging, bloeitijden enzovoorts.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 20:13

ƒ/5.6 | 150 mm | 1/400 | 200ISO

Mijn eerste fotopost hier op het forum. Het schooljaar (avondschool) fotografie zit erop dus lijkt me leuk om wat foto's te delen via tweakers. Foto van begin Juni.

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:53
En... kick ;)

Niet een heel origineel onderwerp, maar om er weer een beetje in te komen:

1.

2.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Lekker frisse kleurtjes, die krokussen.

Ik heb een heel ander lenteplaatje: een zonnende adder in het Fochtelooërveen, op de grens van Friesland en Drenthe. Dit is dé tijd van het jaar om adders te zoeken omdat de luchttemperatuur nog niet zo hoog is. Ze liggen al wel te zonnen maar worden nog niet heel actief. Iets later in het jaar zijn ze 's ochtends al warm en actief en dan is de kans dat je er midden op de dag 1 ziet veel kleiner.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:08
Vorige week in 't zonnetje:

Krokus 1 by Emil Kroezen, on Flickr

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Evano schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:56:
En... kick ;)

Niet een heel origineel onderwerp, maar om er weer een beetje in te komen:

1.
[afbeelding]

2.
[afbeelding]
Mooie composities hoor! Alleen lijken de kleuren heel erg 'bruinig'... ik neem aan dat dat niet aan mijn monitor ligt aangezien andere foto's er wel normaal uitzien qua kleuren. Is dat bewust zo gedaan? Het komt naar mijn idee niet overeen met de werkelijkheid en daarom vind ik de foto's minder mooi. Misschien persoonlijk, maar hey dat is alle feedback nietwaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Bump.

@Evano: de eerste vind ik mooier door het lagere standpunt (of ligpunt waarschijnlijk, haha). Eens met Icephase dat ze enigszins warm ogen.

@SnoeiKoei: zelf helaas nog nooit een adder in het wild gezien. Ik denk dat je hem nog iets krapper kunt kaderen en hem daarmee spannender kan maken (al ziet dat rode oog er best afschrikwekkend uit). Ook zou ik de CA wat beter proberen weg te werken.

@Emil_406: Ik vind de kleuren wat “hard” en ook wel fel ogen, mogelijk door een hoog contrast. Verder prima foto, zeker voor een 70-300 telelens. Goed gekaderd.

Ik ben maar eens voor zwartwit gegaan:)

DSC_5796 by Sj44k13, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Sj44k13 : Bij het topic 'Lente' is Zwart/Wit wel het laatste waarmee ik dan associaties heb... >:)
De narcissus zou ik liever in kleur willen zien, niet zo somber en donker. ;)

Mooie Plaatjes   

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Mooie lente-avond begin vorige week :)

White Blossom by cpec g, on Flickr

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:42
ehtweak schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:00:
@Sj44k13 : Bij het topic 'Lente' is Zwart/Wit wel het laatste waarmee ik dan associaties heb... >:)
Nou, ik vind het wel mooi gedaan hoor, die tegenstelling tussen - pats - die narcissus en dan die steeltjes in het donker maar toch mooi doortekend. Lente in zwart-wit, grappig, is natuurlijk in de eerste plaats de keus van de fotograaf :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als tegenhanger ;) van de black narcissus, deze kleurige en stralende paardenbloem in het lentezonnetje van vandaag:

Dandelion01 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:20
@Sj44k13 ondanks dat ik ook niet gelijk aan zwart-wit denk bij Lente vind ik het een hele fraaie plaat. Heel rustgevend, heb je ook de kleurversie. Al denk ik dat ie niet zo rustig is als deze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jd1987
  • Laatst online: 05-06 21:03

jd1987

cliquefotografie.nl

@Sj44k13 Top plaat! Juist omdat ie out of the box is vind ik hem erg tof. Ik vind hem juist helemaal niet somber, maar juist elegant :)

@ehtweak Het andere uiterste :P Hoewel de foto technisch prima is, kan ik niet helemaal mijn vinger erop leggen waarom die voor mij toch niet lekker kijkt. Misschien wat te plat qua kleur/contrast?

Met de lente in volle gang zijn het drukke tijden voor de drone fotograaf :) Ik wil graag richting Keukenhof/Lisse, maar helaas tijdgebrek. Daarom moet ik het voorlopig doen met het lokale parkje:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:00:
Aannames en associaties, daar wil ik wat aan doen O-)
kpg schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:54:
Mooie lente-avond begin vorige week :)

[afbeelding]White Blossom by cpec g, on Flickr
Prima foto, mooie kleuren. Als ik hem vergroot op Flickr lijkt hij echter net iets onscherp.
ehtweak schreef op zondag 9 april 2017 @ 17:29:
Als tegenhanger ;) van de black narcissus, deze kleurige en stralende paardenbloem in het lentezonnetje van vandaag:
[afbeelding]
Dandelion01 by Erik Haak, on Flickr
Inderdaad, een ander uiterste :). Ziet er op groter formaat beter uit dan op het forum. Ik denk dat ik hem iets minder krap gecropt, dus met meer groen eromheen mooier zou vinden. Nu is het heel erg veel geel :9
jd1987 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:47:
@Sj44k13 Top plaat! Juist omdat ie out of the box is vind ik hem erg tof. Ik vind hem juist helemaal niet somber, maar juist elegant :)

@ehtweak Het andere uiterste :P Hoewel de foto technisch prima is, kan ik niet helemaal mijn vinger erop leggen waarom die voor mij toch niet lekker kijkt. Misschien wat te plat qua kleur/contrast?

Met de lente in volle gang zijn het drukke tijden voor de drone fotograaf :) Ik wil graag richting Keukenhof/Lisse, maar helaas tijdgebrek. Daarom moet ik het voorlopig doen met het lokale parkje:

[afbeelding]
Elegant, daar ging ik voor :D. Op klein formaat vind ik hem mooi. Op groter formaat lijkt hij of iets bewogen en volgens mij vooral over sharpened. Kan je daar nog iets aan doen?

Voor de liefhebbers hierbij de narcis in kleur:
DSC_5796-2 by Sj44k13, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sj44k13 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:59:
[...]

Inderdaad, een ander uiterste :). Ziet er op groter formaat beter uit dan op het forum. Ik denk dat ik hem iets minder krap gecropt, dus met meer groen eromheen mooier zou vinden. Nu is het heel erg veel geel :9
Dank u.
Is niet gecropt. Gewoon het 200mm macro objectief er zowat recht boven. Hoppa! 8)
Ik ging juist wel voor de lente-zon-associatie. Het is zowat het toonbeeld van een stralen(de) zon. :)

Mooie Plaatjes   

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Thnx voor de heads-up @Sj44k13! Stond een laagje verkeerd in PS ;) Al zie ik dat ik hem op 1/60 heb geschoten. Had beter even kunnen landen en ND filter moeten verwijderen en met een hogere sluiter moeten nemen... Scherpte heb ik niks aan gedaan, behalve standaard Lightroom sharpening op raws(DNG in dit geval). Misschien dat Flickr wat sharpening doet nog, waarbij het gras raar doet? Ik zit hier op een 4K scherm en daarop oogt het wel lekker.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Walker78
@Sj44k13: Tsja, die narcis in couleur is dan wel weer wat lenteachtiger hè, misschien iets minder verrassend dan die zwart-witte ;)

@jd1987: droneplaatje dus, aardig effect, ik vind alleen dat groen eromheen wel erg waterverfachtig, lijkt op een ernstig geval van diffractie, of is het een geval van nabewerking?

@ehtweak: komt wel lekker binnen, boem, geel.

@kpg: mooi wel, komt op mij koel over, ondanks de zon, vind het een sfeervol beeld.

Kersenbloesem, het is tenslotte lente :9
kersenbloesem by Henk48, on Flickr

• ndonkersloot
  • Nu online
@ehtweak
Persoonlijk vind ik de uitsnede nu een beetje vreemd, omdat je het einde van de blaadjes ziet zou ik graag het geheel zien maar je bent net genoeg ingezoomd dat ik het midden van de bloem ook graag groter zou willen zien. Staat er verder scherp op :) .

@jd1987
Leuk van bovenaf, apart aanzicht op deze manier. Drone shots bij de keukenhof over de bloemenvelden zou helemaal spectaculair zijn, weet alleen niet of dat mag :P .

@Sj44k13
Ik vind de kleuren variant leuker.
De bloem staat kaarsrecht richting de camera, dat geeft een leuk effect. De omgeving waar de bloem staat is wel een beetje kaaltjes wat de foto een beetje 'leeg' maakt.

@Walker78
Altijd een leuk onderwerp, de lichtval is mooi op de bloemen.
Ik denk zelf wel dat de compositie en scherpte diepte anders beter zou uitpakken. De bloemen en tak staan nu heel centraal in het midden van de foto, ik denk dat het interessanter wordt als je met een lichte hoek de foto zou nemen. Ik zou de scherpte diepte net iets verder leggen zodat de tweede bloem van onder ook meer scherpte krijgt.

Bijdrage van mijn kant, ben benieuwd naar jullie mening:

Spring! by Nando Donkersloot, on Flickr

Just some colorful flowers by Nando Donkersloot, on Flickr

• Cobiwan
  • Niet online
Tiwazz schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:32:

@Sj44k13
Ik vind de kleuren variant leuker.
De bloem staat kaarsrecht richting de camera, dat geeft een leuk effect. De omgeving waar de bloem staat is wel een beetje kaaltjes wat de foto een beetje 'leeg' maakt.

Bijdrage van mijn kant, ben benieuwd naar jullie mening:

[afbeelding]Spring! by Nando Donkersloot, on Flickr

[afbeelding]Just some colorful flowers by Nando Donkersloot, on Flickr
Dat de narcis alleen staat is een bewuste keuze geweest, omdat veel van de narcissen kapot waren en omdat ik hem solo mooier vond.

Ik vind persoonlijk jouw eerste foto een klein beetje rommelig, omdat er nog een stengel aan de rechterkant binnenkomt. Verder prima foto. Vind de tweede echter pakkender en interessanter door de felle kleuren en het standpunt van boven. Grappig trouwens dag je close up met een 28mm is gemaakt maar je overzichtsfoto met een 50mm :)

• ndonkersloot
  • Nu online
Sj44k13 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:17:
[...]

Dat de narcis alleen staat is een bewuste keuze geweest, omdat veel van de narcissen kapot waren en omdat ik hem solo mooier vond.

Ik vind persoonlijk jouw eerste foto een klein beetje rommelig, omdat er nog een stengel aan de rechterkant binnenkomt. Verder prima foto. Vind de tweede echter pakkender en interessanter door de felle kleuren en het standpunt van boven. Grappig trouwens dag je close up met een 28mm is gemaakt maar je overzichtsfoto met een 50mm :)
Bedankt!
Persoonlijk vind ik de tweede ook mooier.

Voor de eerste foto wilde ik de bloem van een laag standpunt fotograferen met bewust de grond erbij. Met de 50mm zou ik plat op mijn buik moeten en dat ging daar niet echt, vandaar 28mm. De tweede foto had ook gekund met de 28mm maar had de lens net gewisseld :+

Ik ben echt goed te spreken over m'n 28mm prime, fantastisch ding!

• PdeBie
  • Laatst online: 16:10
@Sj44k13 kleuren variant is een stuk beter. Zou prima in een stock fotografie verzameling passen.

@Walker78 Lichtval is mooi. Door de tak iets meer uit de hoek van de foto te laten komen krijg je misschien een net iets spannendere compositie.

@Tiwazz Tegen het licht in geeft een heel fijn effect op de bloem vind ik. Leuk. Misschien dat je met een iets andere positie een net wat fraaiere compositie kan krijgen. Bijvoorbeeld wat meer bloem en minder groen.

• Walker78
@Tiwazz Het licht in de eerste foto vind ik mooi, het beeld is wel verrassend maar tegelijkertijd ook wat onrustig, komt denk ik vooral door de rechterbovenhoek. Ik zie dat de foto genomen is met een 28mm objectief, lijkt b.v. een 50mm me beter, met 1.8 of zo, krijg je mooiere bokeh en een wat rustiger beeld.
De tweede wel lekkere kleuren en goeie spreiding daarvan.

Hier nog eentje van mij:
Limburg, aspergeveld in de lente by Henk48, on Flickr

• PdeBie
  • Laatst online: 16:10
@Walker78 Fraaie plaat. Lekker rustig. Ook geprobeerd om de horizon op een derde van de hoogte van de foto te zetten? :)

• Walker78
Zo'n uitsnede heb ik inderdaad ook geprobeerd maar meer ondergrond vond ik op een of andere manier storend en dan miste ik ook weer dat ene wolkje helemaal bovenaan, na wat twijfelen is het dit dus geworden :)

• ndonkersloot
  • Nu online
@PdeBie
Bedankt!
De lichtinval op deze manier vastleggen was inderdaad de bedoeling om het wat fris te maken.

@Walker78
Fijne plaat om naar te kijken!
Ik twijfel eraan wat mooier zou zijn net wat meer ondergrond en minder lucht of zo, je hebt beide gemaakt dus dat is goed :).

• ndonkersloot
  • Nu online
Nog plaatje van mijn kant, hoor graag wat jullie er van vinden.

Red Flower by Nando Donkersloot, on Flickr

• Barrycade
  • Laatst online: 13:03

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

De bloem rechtsvoor trekt best wel de aandacht waardoor het een beetje onrustig kijkt want je onderwerp zijn de scherpe bloemen.

@Walker78 Geinig, ik dacht eerst dat het een Toscane plaatje was :D

Daisy van mijn hand:
Daisy by Barry B., on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Barrycade Fris madeliefje. Alleen had ik ff wat digitale blur/bokeh toegevoegd aan die groene 'zooi' op de voorgrond. ;) Vooral dat scherp afgebeelde blad bij de steel leidt af. En als je ietsje meer omhoog gaat, zou de gele kroon er op staan (is nu afgedekt door die witte bloemblaadjes).
Nog een klein puntje om te zagen; selecteer die ene madelief, en maak de rest klein beetje minder prominent. Vooral die andere, vagere, madelief, verstoort de focus op de eerste.

@Tiwazz Lekker fel prominent rood. :) Alleen die drie rode bloembladeren tegen de onderrand zou ik ff wegclonen en/of content-aware wegtoveren.
De achterste, vagere, rijen van bloemen zouden iets minder qua verzadiging kunnen, zodat het in-focus gedeelte meer aandacht krijgt.

@Walker78 Idd, je zou in eerste instantie niet denken dat het gewoon in The Netherlands is. 8)
Leuk, die paar boompjes en die ene persoon er tussen (fietser?).
Enige storende, voor zover je van storend kunt spreken, zijn die heggen(?)/bomenrijen(?) net boven de rand van het veld, links en links van het midden. En een zendmast (?) Die zijn eventueel met wat creatieve nabewerking ook wel weg te poetsen.

In de Noordoostpolder worstelen de tulpen tegen de lage temperaturen en het slechte(re) weer van de laatste dagen:

Tulips51 by Erik Haak, on Flickr

Tulips50 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tussen al het tulpengeweld in de (NOP) polder, kwam ik nog een veld met Brassica napus (Koolzaad) tegen:

Rapeseed1 by Erik Haak, on Flickr

En na het ritje door de NOP, vlakbij huis, deze bijzondere combinatie; (bijna) zwarte & witte tulpen:

Tulips65 by Erik Haak, on Flickr

[Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 02-05-2017 23:06]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-05 13:06

Fonta

BuG Admin

Sinds deze week ook in het bezit van een dslr, en gisteren even de tuin in geweest bij me ouwelui.

Nu ben ik simpelweg een beginneling in fotograferen en kan dan ook niet echt de foto's hierboven beoordelen, behalve dat ze er stuk voor stuk prachtig uit zien.

Nu ben ik benieuwd wat jullie van onderstaande foto's vinden, waarbij ik graag opbouwende kritiek krijg.

[Voor 12% gewijzigd door Fonta op 07-05-2017 12:35]

BuG Community - Discord: discord.bug-community.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Walker78
@:ehtweak: vooral die tweede, met de witte en donkerpaarse tulpen, springt eruit, verrassend beeld :)

@:Fonta: de eerste twee vind ik het best qua compositie, hoewel het rode besje net niet helemaal scherp is, wel belangrijk omdat het het onderwerp van je foto is. Het onderwerp op zich is duidelijk, mooie bokeh ook.
Die witte kelkjes zijn ook wel aardig, van de eerste is het licht op de groene bladeren in het midden mooi, maar het beeld als geheel komt op mij wat willekeurig over, de achtergrond maakt het ook wat saai; neem eens één zo'n kelkje, of speel wat meer met scherpte/onscherpte, zodat de foto meer zeggingskracht krijgt.
De laatste twee vind ik wat rommelig, zoom wat meer in op die witte bloem, dat is je onderwerp, nu trekt de wat onrustige achtergrond, die er niet zoveel toe doet, teveel aandacht naar zich toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fonta
  • Laatst online: 17-05 13:06

Fonta

BuG Admin

Walker78 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:57:
@:Fonta: de eerste twee vind ik het best qua compositie, hoewel het rode besje net niet helemaal scherp is, wel belangrijk omdat het het onderwerp van je foto is. Het onderwerp op zich is duidelijk, mooie bokeh ook.
Die witte kelkjes zijn ook wel aardig, van de eerste is het licht op de groene bladeren in het midden mooi, maar het beeld als geheel komt op mij wat willekeurig over, de achtergrond maakt het ook wat saai; neem eens één zo'n kelkje, of speel wat meer met scherpte/onscherpte, zodat de foto meer zeggingskracht krijgt.
De laatste twee vind ik wat rommelig, zoom wat meer in op die witte bloem, dat is je onderwerp, nu trekt de wat onrustige achtergrond, die er niet zoveel toe doet, teveel aandacht naar zich toe.
Thanks voor de feedback!

BuG Community - Discord: discord.bug-community.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Walker78
Om een uur of 6 vanmiddag was ik in het Frankendaelpark (Asd) en daar deze kelkjes geschoten, ik noem het maar even zo want de echte naam van deze bloem weet ik niet:

01 kelkjes by Henk48, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Walker78 : ff wat opmerkingen over je paarse kelkjes in de groene zee:
  • Je EXIF metagegevens zijn ietwat 'vreemd'; je zegt vandaag gemaakt, maar de datum staat op 2014?
  • De scherpte ligt net niet op de bloemkelkjes in het zonlicht zelf, maar op de haartjes van de steeltjes.
  • Groene waas linksonder leidt wat af; wellicht wat croppen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Walker78
ehtweak schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:11:
@Walker78 : ff wat opmerkingen over je paarse kelkjes in de groene zee:
  • Je EXIF metagegevens zijn ietwat 'vreemd'; je zegt vandaag gemaakt, maar de datum staat op 2014?
  • De scherpte ligt net niet op de bloemkelkjes in het zonlicht zelf, maar op de haartjes van de steeltjes.
  • Groene waas linksonder leidt wat af; wellicht wat croppen?
Ja, sorry, die EXIF-gegevens, daar klopte niets van 8)7
Heb stom genoeg nooit de tijd en data goed ingesteld, zie dat nu dus, thanks dat je me daar op wijst. Is inmiddels wel recht gezet.

Edit: De foto's die ik afgelopen herfst gemaakt heb staan gewoon op 2016, tijdje terug heb ik zo'n volledige reset uitgevoerd, daarbij is de datum kennelijk ook weer teruggezet. Is me echt totaal ontgaan. Alles van de laatste tijd staat op 2014 :F

Met croppen verlies ik de ruimte voor die twee bladeren links boven, de lijn daarvan vind ikzelf wel mooi.

[Voor 13% gewijzigd door Walker78 op 09-05-2017 00:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sooterd
  • Niet online
@Walker78 Op de foto staan de 'kelkjes' van paarse smeerwortel. Sfeer in de plaat is wel lekker. Mooi zacht licht. Scherpte ligt idd op de 'voorkant' van de bloem. Wellicht had een iets kleiner diafragma een iets groter scherpte gebied opgeleverd. Al met al een fijne foto,

Flickr | Nikon D7200 | Nikon 500 F4 | Sony A77 | Sony 16-80

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Walker78
Dank voor je info, Sooterd, mijn kennis van bloemen reikt niet veel verder dan fluitenkruid en paardenbloem, moet me er toch eens in verdiepen want ik vind ze wel heel mooi :)
Een kleiner diafragma had idd een wat groter scherptegebied opgeleverd maar ik kies dan juist voor het grootste diafragma (toch alweer 5.6 met deze lens) om het onderwerp zo los mogelijk van de omgeving te maken en vanwege de bokeh, maar ja, dat is millimeterwerk en in dit geval levert dat dan nèt geen optimale scherpte af waar dat eigenlijk moet.
Zat trouwens net te kijken op http://www.wildebloemen.info/, lijkt me ook wel handig om achter de namen van bloemen te komen (determineren).

[Voor 36% gewijzigd door Walker78 op 09-05-2017 09:27]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:45
Een uitsnede uit een test die ik deze lente gemaakt heb met m'n (toenmalige) nieuwe SIGMA 18-35MM F/1.8 DC HSM ART

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bobcom
  • Laatst online: 14:29

bobcom

Dedicated dabbler

Ik zie dat er sinds september 2017 geen lenteprenten meer zijn verschenen! We leven 2 maart 2021, er is alweer een meteorologische lente begonnen, het weer is mooi, we kunnen bijna nergens heen omdat het land op slot zit en er hoeft amper wat gedaan te worden. Gelukkig stopte er eergisteren wel een bestelautootje met een Eos M5 en een adaptertje aan boord. Dus vandaag is een prima moment om er wat oude Canonlensjes op te prikken en te zien hoe'ie werkt. Kan een bijna 4 jaar oud topic ook een schop krijgen...

Coronaboodschap: Straks mogen jullie allemaal weer open I(Eos M5, EF 24mm 2.8 @f/5.0, 1/800, ISO 100)

Coronaboodschap: Straks mogen jullie allemaal weer open II(Eos M5, EF 35mm 2.0 @f/7.1, 1/400, ISO 100)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bobcom Leuk die bloesem; maar door de zeer beperkte DOF valt de onrustige bokeh nogal op. En die is imho niet zo prettig (voor mij persoonlijk).

Mooie Plaatjes   

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@bobcom fijne foto's! Aan de ene kant ben ik het eens met @ehtweak , maar het detailniveau vind ik juist wel mooi (wijd open had het 1 grote blur geweest). De onrustige bokeh neem ik dan graag voor lief.
Heb je nou echt je best staan doen om met 2 verschillende lenzen hetzelfde resultaat te halen trouwens? :p De tweede is wat frisser (=minder groen) uit de edit gekomen en daarom mijn favoriet!

Canon EOS R | Olympus OM-1

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak ,@FeareX Dank voor reacties.Eens met bokeh-comments: 't Is allemaal wat nerveus, maar ze staan natuurlijk ook te popelen om open te gaan. Vind zelf de 35mm ietsje rustiger, maar dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat er meer klein detail in de achtergrond van de 24mm zit.

Was ook de reden om ze even naast elkaar te zetten: je ziet dat de 24 mm de open bloemetjes kleiner afbeeldt, en er meer achtergrond: ik wilde kijken welke foto beter bij de titel past, maar er is geen winnaar. Ik vind de kleur van de 24mm foto zelf ook een tikje smoezelig, maar dat ligt wschl eerder aan het baasje dan aan de lens. Nog eens naar kijken.

Om het niet bij een postje te laten: de mimosa bloeit ook weer, en de oude Tamron 272E (90 mm 2.8 macro) doet het verrassend goed op de M5.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Juist ja; die Tamron doet het een stuk beter!
Dat is altijd al een uitstekend stuk glaswerk geweest. Heb 'm vroeger zelf gebruikt op een Nikon D100 en D200.
had 'm nooit weg moeten doen, die Tamron 90mm macro is gewoon een top objectief met een uitstekende prijs/prestatieverhouding

Mooie Plaatjes   

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Had hem bijna verkocht, maar toen de koper hem op zijn 6d zette weigerde de autofocus een paar keer. Koop afgeblazen. Hij wou duidelijk niet bij me weg, en op de M5 doet de af het prima. Koffiemolen, maar wel een goeie.

[Voor 188% gewijzigd door bobcom op 02-03-2021 22:30]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ach, @bobcom lekker belangrijk die AF (not). Ik gebruik(te) op een macro objectief zelden tot nooit AF.
Heb ook ooit de 180mm Tamron macro gehad; dat was idd net een koffiemolen. >:)

Mooie Plaatjes   

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Voor macro macro op 30 cm is de neigtruc een stuk praktischer dan (trage) af. Maar zoals hier, op 60 cm, is het toch wel prettig als de lens de boel een beetje scherp helpt houden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Goed plan om dit topic ook weer eens wat leven in te blazen. Lente is heel mooi jaargetijde voor fotografie vind ik.

Die platen van de bloesem zijn een goede start. Ben wel met ehtweak eens dat de achtergrond/het bokeh beetje erg aanwezig is en afleid van het onderwerp ipv het aan te vullen. En is de eerste echt op 24mm geschoten en de 2e op 35mm? compositie lijkt te veel op elkaar als je het mij vraagt.

Je 2 post vind ik niet zo. Met zo'n Tamron 90mm 2.8 macro (ik heb hem zelf ook) kun je je onderwerp heerlijk isoleren en dat is ook mijn probleem met de foto. Overal gebeurt wat en er is te veel in focus waardoor je niet echt lekker door de foto wordt geleid.

Zelf ook maar eentje posten uiteraard. Vanmorgen even bij mijn lokale patch geweest. Hoorde laatste dat ik bijna pal naast de Keukenhof had gewoond maar door tegenvallende resultaten het eerste jaar zijn ze er toen mee gestopt en is de uiteindelijke Keukenhof ergens anders ontstaan. De bloemen staan er nog steeds en je kunt er gratis heen. Perfect. Naast krokussen staan er ook heel veel sneeuwklokjes ,het teken van lente voor mij. Alleen altijd wel een uitdaging om ze beetje mooi/origineel op de foto te krijgen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-06 21:32
@sys64738 Mooi stemmig plaatje.
De mooie foto's hier motiveren mij om ook eens wat te doen met de lente.
Canon EF 50mm f/1.8 STM en macro-ring gemonteerd op mijn M50.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is nog ff wachten op de tulpen. Maar ook hier doet de bloesem het prima:

LelystadBloesem01 by Erik Haak, on Flickr

En dat zonder filevorming of hordes mensen die staan te wachten of ze de bloesembomen mogen kieken.
Behalve de eenzame fotograaf, ondergetekende, hooguit een paar spelende kinderen. That's it. ;)

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:15
@sys64738 Mooie compositie, maar erg jammer dat de bloem zo donker/grijs lijkt. Hier had een reflectiescherm of misschien een lichte flits niet misstaan denk ik.
(Deze kritiek komt doordat de rest van de foto gewoon goed is en ik mooier van je gewend ben)

@JoStad Fijn heldere foto. Ik heb ook ooit eens bloesem als macro op foto gezet en het is best bijzonder hoe buitenaards dat er uit ziet. Het enige jammere vind ik dat de achtergrond nog net wat te herkenbaar is. Dat leidt een beetje af.

@ehtweak Meer lente dan dit wordt het niet denk ik 8) Ik weet alleen niet of het het harde zonlicht, het jonge gras, een overenthousiaste camera of eventuele nabewerking is, maar het gras oogt erg kunstmatig groen. Dat heeft op zijn beurt ook weer effect op hoe ik het geel en daarmee het wit en blauw ervaar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:08:

@ehtweak Meer lente dan dit wordt het niet denk ik 8)
Dank u; dat was nou precies de bedoeling!
BTW: op volledig formaat, op een groot scherm (8k) oogt het al wat minder heftig. 't Is immers een super high-res plaatje

@LA-384 't Is ook allemaal kunstmatig! ;)
De polder is kunstmatig, de hele stad is op de voormalige Zuiderzeebodem aangelegd. Het gras is ingezaaid, de bomen zijn geplant, het sloot is gegraven, het riet is daar zorgvuldig 'achteloos' neergezet.
En de fotosoeper heeft wat extra 'umpf' toegevoegd, zodat het ook de goedkeuring van de hippe hipsters kan wegdragen. 't Mot immers van het scherm knallen. :+

Let op, zet je zonnebril op, hier komt er nog eentje:

LelystadBloesem04 by Erik Haak, on Flickr
Aangezien er de komende dagen zelfs weer winterse neerslag wordt verwacht, moeten we dit zonnige tafereel nog ff in gedachten houden. :)

[Voor 51% gewijzigd door ehtweak op 01-04-2021 23:22]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

De bloesems zijn mooie vertegenwoordigd @ehtweak ! Fijne platen, waar was dit?
Ik ben er vanochtend ook op uit getrokken voor de bloesem, maar zag het bloesempark in het Amsterdamse Bos ook niet zo zitten qua drukte. En stiekem vind ik de Regenboogbuurt in Almere ook mooier qua bloesem :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jd1987 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:52:
De bloesems zijn mooie vertegenwoordigd @ehtweak ! Fijne platen, waar was dit?
Klik op de foto's @ flickr, en je weet 't! De GPS EXIF MetaData staan erbij. :Y

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:15
@jd1987 Wow! wat een kleurenpracht. Het handjevol bloemen op de voorgrond is iets kunstmatig, maar voegt zeker wel wat toe. Het brengt de foto mooi in evenwicht. Opvallend wel hoe die twee bomen op de voorgrond en die erna elkaars spiegelbeeld zijn (links tov rechts). Ik dacht eerst dat je daar zelf wat gephotoshopt had, maar in de takken zie je wel duidelijk verschil. Die overeenkomst draagt zeker bij aan de symmetrie.

Om wat tegengas te geven qua kleurenpracht, zelf deze foto vandaag geschoten. Uit de camera was het vrij sober, vond dat wel een leuk effect, dus heb die lijn in de nabewerking doorgezet.

[Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 03-04-2021 18:44]

• Grozno
  • Nu online

Grozno

@LA-384 Voor de lente is het inderdaad een wat donkere plaat, tikje lichter zou mij wel bevallen denk ik. De kleurstelling vind ik wel mooi.

Ik heb een eenzaam blauw druifje in de tuin gevonden, wat net een beetje zon kon meepikken:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hoewel het pas de eerste week van februari is, steekt de lente her en der al weer haar kopje omhoog (letterlijk en figuurlijk). Slaan we de winter straks helemaal over?

Vroeg of niet, krokussen kunt je natuurlijk niet laten schieten. Tjonge wat blijven die dingen toch fotogeniek.

Too Soon? by Gijs Peijs, on Flickr

• Wesloxx
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:45
@sys64738 strakke plaat met ook nog de komst van de andere krokussen op de achtergrond. 👍

---------
Bij mij in de buurt komen ze ook langzaamaan de grond uitzetten, nog een paar weken tot de rest van de bloemen/insecten weer tevoorschijn komen.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Wesloxx Mooi vastgelegd. Die dingen zijn zo lekker fotogeniek.

Hier nog eentje uit mijn vorige serie. Moet alles nog uitzoeken maar er zullen nog wel wat platen uit komen. Als je eenmaal zo'n groepje krokussen hebt gevonden, blijf je maar schieten.

Color of Spring by Gijs Peijs, on Flickr

• JoStad
@sys64738 Beide foto's van de krokussen zijn prettig om te zien. De tweede foto heeft mijn voorkeur.
@Wesloxx Het lage standpunt van de camera maakt de foto mooi.

Crocus-1 by JoStad, on Flickr

[Voor 7% gewijzigd door JoStad op 17-02-2023 21:09. Reden: textueel]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Mooi laag standpunt en paar gele voor de afwisseling is ook wel leuk.

Dat gezegd hebbende: hier weer een roze :p (met bonus bij)

Plenty by Gijs Peijs, on Flickr

• JoStad
@sys64738 Een insect erbij maakt het plaatje nog interessanter :)

Voor het eerste plaatje heb ik maar een wat hoger standpunt gebruikt.

Crocus-2 by JoStad, on Flickr

Crocus-3 by JoStad, on Flickr

[Voor 9% gewijzigd door JoStad op 19-02-2023 22:03. Reden: textueel]

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49
Bij deze ook een krokus foto van mijn kant. In de tuin helaas niet veel krokussen, dus degene die nu boven komt, wordt veel op de foto gezet.

Canon R6/16-35/24-70/70-200/35/85/100/135

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:15
@sys64738
Mooie foto zo met die bij. Echt een lentegevoel.

@JoStad
Een hoger standpunt is ook leuk ja. Zie je meer het binnenste gedeelte van de bloem.
Tweede foto is ook mooi, alleen de achtergrond vind ik wat onrustig ogen.

@Ivorijn
Die druppels maken het heel leuk. Fijne foto, fijne kleuren.

Hieronder een sneeuwklokje:

De geringe scherptediepte vind ik soms wel lastig bij een macrolens, als in ik had net iets meer gewild. Maar het heeft soms ook wel zijn charme.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:26
Mist over de fjord bij Roskilde

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Te krap gekaderd, wat aan de drukke kant en ik zat in m'n eigen licht maar de lente lijkt er dan toch maar aan te komen!

@JoStad
Mooie sterke kleuren, maar ik vind de achtergrond wat druk. Gras is wat dat betreft een lastige achtergrond. Voorgrond ook trouwens, kijk maar naar de mijne ;)

@Ivorijn
Heerlijk zo met die waterdruppels

@RaptorK
Wat mij betreft ligt de focus precies goed!

@caspervc
Wat een heerlijke serene plaat!

[Voor 44% gewijzigd door RvL op 02-03-2023 20:37]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• JoStad
@Ivorijn De waterdruppels maken de foto nog fraaier.
@RaptorK Zelf wil ik een bloem van voor tot achter scherp hebben maar deze foto is ook wel OK.
@RvL De bokeh komt hier goed van pas en de lichtgele achtergrond geven een mooi contrast met het paars van de krokussen.

Het was wel wat werk om de foto zo te maken dat ook de stamper en de meeldraden zichtbaar zijn.

snowdrop (galanthus) by JoStad, on Flickr

[Voor 0% gewijzigd door JoStad op 03-03-2023 11:25. Reden: textueel]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Ivorijn Mooie kleuren in je plaat. Voor het mooie hadden de druppels aan de zijkant voor mij ook wel scherp gemogen maar zo is ie ook al fijn om naar te kijken.

@RaptorK Leuk sneeuwklokje. Hier zijn ze ook weer in grote getalen te vinden.

@caspervc Niet echt een lenteplaat en ook de steigers links vind ik behoorlijk afleiden. Ik denk dat een foto van alleen het bootje op het water, eenzaam in de mist, een mooiere plaat opgeleverd zou hebben.

@RvL Leuke lente-plaat. Fijne kleuren en die focus op de stampers is fraai.

@JoStad Ook een mooie plaat. De donkere egale achtergrond is fijn en hij staat er ook mooi op.

Van mijn kant ook een sneeuwklokje (om niet uit de trend te vallen :p)

Bells of Spring by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:26
sys64738 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:27:
@Ivorijn Mooie kleuren in je plaat. Voor het mooie hadden de druppels aan de zijkant voor mij ook wel scherp gemogen maar zo is ie ook al fijn om naar te kijken.

@RaptorK Leuk sneeuwklokje. Hier zijn ze ook weer in grote getalen te vinden.

@caspervc Niet echt een lenteplaat en ook de steigers links vind ik behoorlijk afleiden. Ik denk dat een foto van alleen het bootje op het water, eenzaam in de mist, een mooiere plaat opgeleverd zou hebben.

@RvL Leuke lente-plaat. Fijne kleuren en die focus op de stampers is fraai.

@JoStad Ook een mooie plaat. De donkere egale achtergrond is fijn en hij staat er ook mooi op.

Van mijn kant ook een sneeuwklokje (om niet uit de trend te vallen :p)

[Afbeelding]
Bells of Spring by Gijs Peijs, on Flickr
Dank! Ik dacht aan lente omdat de mist en blauwe lucht een opmaat naar de lente zijn. Brede(re) interpretatie 😬

Ik heb het bootje alleen overigens ook. Vond ik zelf minder sterk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@caspervc Ja, ik vind deze al fijner kijken. Maar van mij had het bootje wel in het midden (horizontaal) gemogen en dan lekker onderin. Weinig water, veel lucht. Het gevoel van eenzaamheid (en lekker tegen de regels in, wat soms heel goed werkt).

Na mijn sneeuwklokje toch maar weer een krokus. Die dingen blijven mooi.

Family Blur by Gijs Peijs, on Flickr

• RaptorK
@JoStad
Erg mooi. Stijlvol die donkere achtergrond en dan de bloem zo goed scherp. Het roept bij mij alleen iets minder een lentegevoel op door de donkere achtergrond. Maar dat mag de pret niet bederven :P

@sys64738
Mooi sneeuwklokje ook. Zo'n lichte wittige achtergrond nog niet zo vaak gezien bij sneeuwklokjes.
Krokus ook mooi. Fijne kleuren en leuk met die blaadjes en grassprietjes erbij.

@caspervc
Deze is al stukken beter naar mijn mening dan je andere foto. Ik denk eigenlijk dat de verhouding lucht/water precies goed is zo.

Kersenbloesem van mij deze keer:

De achtergrond links is misschien wat onrustig wel.

• JoStad
@caspervc Je foto ademt een mooie stilte of rust.
@sys64738 De lichte achtergrond maakt de foto van het sneeuwklokje mooi dromerig. De tweede foto is ook mooi maar jammer van dat "omhoogstekende" blad en de horizontale spriet.
@RaptorK Mooie scherpe foto van deze bloesem.

spring on the moor by JoStad, on Flickr

[Voor 5% gewijzigd door JoStad op 12-03-2023 12:47]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
@sys64738 heerlijke achtergronden bij je foto's. Vooral bij het sneeuwklokje

@RaptorK
De achtergrond is inderdaad wat druk, wat de aandacht een beetje van de bloesem afleidt.

@JoStad de koeien weer naar buiten is wel hèt teken dat de lente weer begonnen is!

Zelf een Lariks die al bloesem heeft op de foto gezet. Hij is wat aan de vroege kant, normaal bloeien ze pas in april/mei

European larch

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• RaptorK
@JoStad
Leuke foto. Leuke pose van die koe.

@RvL
Fijne foto. Ik denk dat je iets minder snel stil staat bij dit soort bloesem, maar het is juist mooi om vast te leggen! Ik ga er ook eens op letten. Alleen de linkerkant van de foto leidt ietsjes af.

Ik heb voor beide foto's geprobeerd om met focus bracketing meerdere focuspunten vast te kunnen leggen, maar dat lijkt nogal mislukt. Ik zal wel iets fouts hebben gedaan |:(
Voortaan maar eens proberen met handmatige focus.

• JoStad
@RvL Mooi gevonden zo'n Lariksbloesem!
@RaptorK Mooie poging voor focus bracketing. Handmatige focus is inderdaad beter geschikt hiervoor.

Prunus speciosa 2 by JoStad, on Flickr

toegevoegd op 2 mei 2023:

Als je goed kijkt zie je een micro spin in het hart van de bovenste bloem.
apple blossom 1 by JoStad, on Flickr

apple blossom 2 by JoStad, on Flickr

[Voor 72% gewijzigd door JoStad op 02-05-2023 22:34. Reden: textueel]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee