Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Hoi,

Ik heb in de zomervakantie een game PC gekocht. Ik vind 'm echter te luidruchtig. Ik heb ontdekt dat het de case fans zijn. Ik zou deze graag vervangen door stille, dan hoor ik alleen nog maar de HDD en de CPU koeler.

Welke fan van het liefst ongeveer €20 of minder zal ik kopen? En moet er nog een fan controller bij?

Ik dacht zelf aan pricewatch: Fractal Design Silent R2, 140mm deze. Bij voorbaat dank!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 126,-€ 126,-
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 54,90€ 54,90
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 139,99€ 139,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Corsair Carbide 200R€ 48,-€ 48,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
2Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 59,-
1XFX Pro 550W€ 51,50€ 51,50
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,20

Oh, en nog een vraag, mijn CPU koeler is het koelst als hij staat op automatic mode 65 graden. Is dit een goede temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:55
Probeer zelf best veel fans uit van div. merken. Ben nu erg te spreken over de Corsair series (af120 en sp120, quiet edition).

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic lijkt verdacht veel op die van jou: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1584737 ;)
Tip: hou het bij één topic. Er komen vanzelf genoeg mensen langs die goed advies willen geven.

Je kunt een fancontrollertje kopen vanaf een tientje inclusief verzenden en eventueel een los Y-splittertje erbij doen en het eerst zo eens proberen. Met zo'n open kast ga je het geluid nooit echt wegkrijgen. Je kunt ook van die rubberen pinnetjes kopen waarmee je fans vastmaakt i.p.v. schroeven.
Voor de prijs van 2 Noctua fans bijvoorbeeld kun je al een refurbished Cooler Master Silencio kast aanschaffen. Het is maar net wat je wil besteden.
Je CPU-temperatuur is erg hoog, hoe heb je die gemeten? Is dit tijdens een spelletje of onbelast?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

65 is voor een AMD wel warm. Gebruik je de stock cooler? Ik raad deze namelijk altijd af, vanwege het slechte koelvermogen. Voor 20 euro heb je al een redelijke luchtkoeler, die iig beter presteert dan de stock cooler.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de Rev. 2 (zie PC onderdelen lijst). Maar ik bedoel meer dat ik op mijn moeder bord de doeltemperatuur op 65 graden heb gezet.

Trouwens, sorry, inderdaad dit is een nieuw topic alleen zat de vorige op het account van een vriend. Zal ik niet meer doen. Ik had echter wat meer informatie dus ik dacht dat je dan een nieuw topic moest aanmaken (niet dus).

Allemaal bedankt voor het advies! Volgende keer hou ik het bij 1 topic. Ik had dus echter ondekt dat het geluid dan maar 7dba werd gedempt... Hoewel je dan wel stille fans hebt. Ik twijfel nog. Echter denk ik dat ik eerst ga sparen voor een nieuwe videokaart.

Oeps, verkeerde account. Was nog ingelogt op die van m'n broer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Je post dit topic met een 2e account en reageert vervolgens met een je main account...

Heb je nou serieus een nieuw account aangemaakt om een 2e topic aan te kunnen maken?

Sorry! Heb het topic niet goed doorgelezen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Axon op 26-03-2014 17:12 ]

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Axon schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 17:10:
Je post dit topic met een 2e account en reageert vervolgens met een je main account...

Heb je nou serieus een nieuw account aangemaakt om een 2e topic aan te kunnen maken?

Sorry! Heb het topic niet goed doorgelezen 8)7
Maakt niet uit :p
Ja, ik dacht eigenlijk dat het toch tijd werd voor een eigen account (kreeg ik ook niet zijn berichten).

Maar ja beetje dom dat ik een nieuw topic aanmaakte. Ik ga trouwens waarschijnlijk de pricewatch: Nexus Real Silent Fan, 120mm kopen, is dit een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quxatrox
  • Laatst online: 29-08 07:45
probeer eerst de rpm`s naar benende te zetten? bv 600/800

Mijn hele pc draait rond de 800 en hoor hem bijna niet. (hdd maakt meeste geluid)
3 Case fans en 2 Cpu fans.

[ Voor 49% gewijzigd door Quxatrox op 26-03-2014 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je andere topic gaf Case-Study al aan dat je moederbord de fans automatisch kan regelen met de PWM-methode. http://gathering.tweakers...message/41984469#41984469 In de handleiding van je moederbord kan ik ook geen andere manier ontdekken.
Als je wil dat je moederbord de snelheid automatisch gaat regelen zul je aan 4-pins PWM-fans moeten met een Gelid 4-in-1 PWM-splitterkabeltje bijvoorbeeld.
Je kast heeft echter, zoals al gemeld, 3-pins fans die geregeld kunnen worden door het voltage te veranderen. Automatisch regelen door het moederbord in combinatie met deze fans gaat dus niet.
Als je stille fans wil hebben die je verder niet gaat regelen, heb je aan die Nexus fans best stille. Houd er dan wel rekening mee dat je airflow lager is waardoor het in je kast heter (te heet) kan worden.

De Nexus fans hebben overigens sleeve lagers en als je de reviews daarvan bekijkt zie je dat er mensen zijn die schrijven dat na 2 jaar die fans helemaal op zijn.
Een stille fan met echte FDB-lagers zoals sommige BeQuiet Fans, Scythe Kama flow 2 (tip: zijn goedkoop) en Noctua fans met hun SSO lagers (ook een soort FDB) zouden door het type lager al tot 5 keer langer meegaan, als je de fabrikanten moet geloven.

Ik zou het niet doen op dit moment, want je hebt een leuk systeem nu. Kijk eerst eens rond voor een fancontroller voordat je nieuwe fans koopt. In je andere topic zei ChicaneBT al dat er een test was waar uitkwam dat je de fans beter op 7 Volt kunt laten draaien. http://gathering.tweakers...message/41958732#41958732

Een fancontrollertje als een Zalman fanmate hoeft niet duur te zijn en als het geluid dan nog niet bevalt kun je er andere fans in doen. Als de zomer eraankomt kun je je fans dan weer harder zetten.

Je gaf in je topics aan dat er nog andere dingen lawaai maken. Een tip die ik hier ooit gelezen heb is: de kartonnen rol uit een keukenrol tegen je oor en de andere kant op je open kast gericht om gerichter te kunnen luisteren.

Als je harddisk lawaai maakt heb je daar dempers voor, van rubbers tot complete doosjes als de Scythe Himuro bijvoorbeeld. Een doe-het-zelf manier is je harddisk ophangen in elastieken. Welke soort kun je hier op het forum terugvinden.

Voor je huidige fans kun je ook rubberen pins gebruiken in plaats van schroeven. Die heb je van diverse merken. Ze heten silicone fan mounts of rubber fan mounts, als je zoekt in de Pricewatch en Google kun je ze goedkoop vinden. Ik heb ze van het merk Akasa en die waren goedkoper dan van Nexus.

Je hebt ook nog anti-vibe rubbers in plaats van die pins die je tussen je fans en de kast kunt doen en die bestaan ook voor de voeding.

Je kan in een later stadium ook nog je kast wat dichter maken of voorzien van dempingsmatten.

Op het forum is er http://gathering.tweakers...ist_messages/1246480/last hier zitten mensen die er veel vanaf weten.
En zoek eens op "pc stil maken" op het forum, er is veel te vinden.

Ok, dan nog over je CPU target temperature. Zet die weer terug op wat het was in de UEFI, (wat was de standaard-instelling?) want 65 graden is gewoon te warm. Ik zou hem op maximaal 50 graden zetten, beter nog lager. Target temperature houdt in dat je moederbord je cpu-fan harder laat blazen als de temperatuur hoger dan de target komt.
Zorg daarnaast of Cool&Quiet aan staat en Thermal Throttling ook.

Even over het mogelijke overklokken wat je eerder aangaf; op internet kun je lezen dat je dat in combinatie met dit moederbord beter niet kunt doen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is bij elkaar.
Pagina: 1