Toon posts:

Fans hoorbaar op 3m ondanks stille keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb in de zomervakantie van een Mac Mini naar een GamePC overgestapt. Ik heb daarbij de Rev. 2 als CPU-koeler genomen. Volgens http://www.quietpc.com/gel-tranquillo maakt hij op z'n allerzachts (waar ik hem het liefsts op heb staan, dit is toch geen probleem?) maar 12dBA.

10 Net hoorbaar Normale ademhaling / vallend blad <dit zou dus ongeveer dit moeten zijn, nou die van mij is nog erg goed hoorbaar op 3 meter (terwijl je volgens sommige reviews, kan ze helaas even niet meer vinden, je oor tegen de kast moet drukken om een ligt geruis te horen.

Een kennis heeft precies dezelfde kast met pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo deze als CPU-koeler, die is niet hoorbaar terwijl hij volgens http://xsreviews.co.uk/re...ler-master-hyper-tx3-evo/ deze review op z'n zachts ook maar 12dBA moet maken. En zijn hele PC is stil (tenzij je je oor er tegen aan drukt), dus het ligt niet aan de 'normale' fans.

Ik dacht dat het er misschien aan lag dat ik een mac gewend was maar na 6 maanden ben ik er nog niet aan gewend en het is een beetje irritant hem uit te moeten zetten als ik huiswerk maak. Is het een probleem met de fan? Of hoort het gewoon zo?

Want ik dacht er nu aan om er een nieuwe fan op te zetten, die geluidloos is.

Hopelijk kunt (en wilt) iemand mij helpen.

Groet,
Gerben

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 129,70€ 129,70
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 56,-€ 56,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 152,50€ 152,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Corsair Carbide 200R€ 48,-€ 48,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
2Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 59,-
1XFX Pro 550W€ 52,-€ 52,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,01

EDIT: op dit moment maak ik fotos van de BIOS settings. Of is er een ander programma wat ik moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Weet je zeker dat het de cpu cooler is?

Gpu's willen nog wel eens meer geluid maken. en een voeding of casefan hoeft ook niet fluisterstil te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:14
Leg je vinger eens voorzichtig op elke fan in je kast (om de beurt uiteraard) om te bepalen wat voor jouw gevoel het meeste herrie maakt. Dat is waarschijnlijk de boosdoener.

Wat timberleek zegt: Het is misschien niet de CPU koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, niet aan gedacht! Ik heb inderdaad ook nog een videokaart, alleen de fans daar zitten onderin.

Ik ga 't ff met MSI afterburner proberen.

EDIT: videokaart is 't niet.
Ik heb nu speedfan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Overige Hardware is geen dumpbak. Zaken die elders op GoT besproken worden horen daar thuis. Fans dienen ter koeling. We hebben niet voor niets een subforum Cooling.

Move OH -> CO

2) Een titel dient op GoT informatief te zijn, niet een raadsel voor de lezer.

Titelfix:
"Waar ligt dit aan?" -> "Fans hoorbaar op 3m ondanks stille keuze"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Laatst online: 16-09 09:42
Misschien andere kast? Jij hebt goedkoop kastje van dun blik. Voor vergelijkbare pc heb ik een Fractal R4 gebruikt en die hoor je helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven.
Natuurlijk is een Fractal Design R4 stiller deze is daar helemaal op ingericht, maar deze behuizing is kwalitatief gezien een goede behuizing.

Eerst even kijken inderdaad of in de BIOS alles goed staat.

De resultaten van HWI laten zien dat je het beste de fans kunt laten draaien op 7V, want als de fans vol vermogen dus 12V draaien dat er een hoop meer lawaai ontstaat. Het koelvermogen neemt echter niet toe. http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn de case fans... bedankt voor de tips.

Die zijn toch niet in te stellen? Want dan moet ik of nieuwe fans of de Fractal Design R4/een andere stille kast kopen.

Weet iemand goedkope, stille fans? Dus fans die niet hoorbaar zijn op low.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
zijn je fans op je moederbord aangesloten of via adapters op de Molex of sata-aansluitingen? dit moederbord kan volgens de handleiding alleen PWM fans (met 4e pin in de stekker) regelen, 3-pins draait altijd voluit.
Koop andere (echt stillere fans als het zo'n issue voor je is: geen standaard meegeleverde fan gaat je dan tevreden stellen en ook genoeg koelen als het erop aankomt. (ik heb het probleem ook, zweer bij FDB-gelagerde fans, maar er zijn meer factoren zoals bladvorm, balans hiervan..)
als jouw fans te hard draaien kun je ze altijd langzamer laten draaien:
met een Zalman Fanmate 2 of een gewoon weerstandje kant en klaar van zalman
of tussen 12 en 5 volt van de molex draait ie op 7 V..
zitten de fans in de case geschroefd of met rubber pins? kan ook nog wat uitmaken als ze niet goed in balans zijn..

[ Voor 10% gewijzigd door Case-study op 20-03-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 07:06
of een gewoon weerstandje kant en klaar van zalman
Werkt inderdaad prima, als het daarna toch nooit meer verandert word. Wil ik er alleen nog bij zeggen dat ik op deze manier wel een keer een 140mm fan ermee gesloopt heb. Dus check eerst of de fan wel lekker werkt op een bepaald voltage.
Als het echt maar een klein beetje minder hoeft zou een tussenstukje van 9,5 volt al genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De case fans zijn 3 pins, niet instelbaar dus? Ik neem aan van niet want ik vind ook geen 'voltage-regelaar'. Echter als de case fans stil staan, dan hoor ik weer ander geluid (wat me ook stort, ik denk dat de Mac Mini het heeft 'verpest' :p). Ik denk dus dat ik toch maar de R4 koop, hoewel ik redelijk krap bij kas zit (ik ben ook nog maar 13). Of een andere stille kast? Koel performance maakt me niet zoveel uit, ik wil alleen nog een keer de FX-8320 naar de FX-8350 overklokken. Maar ik heb gehoord dat de 8350 en de 8320 eigenlijk precies hetzelfde zijn hoewel de 8350 in de fabriek is overklokt... Over de weerstand, leek me een goed idee, echter hoor ik dus ook nog ander geluid als de case fans stil zijn dus ik denk dat de enige optie een stille case is.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:25:
De case fans zijn 3 pins, niet instelbaar dus? Ik neem aan van niet want ik vind ook geen 'voltage-regelaar'. Echter als de case fans stil staan, dan hoor ik weer ander geluid (wat me ook stort, ik denk dat de Mac Mini het heeft 'verpest' :p). Ik denk dus dat ik toch maar de R4 koop, hoewel ik redelijk krap bij kas zit (ik ben ook nog maar 13). Of een andere stille kast? Koel performance maakt me niet zoveel uit, ik wil alleen nog een keer de FX-8320 naar de FX-8350 overklokken. Maar ik heb gehoord dat de 8350 en de 8320 eigenlijk precies hetzelfde zijn hoewel de 8350 in de fabriek is overklokt... Over de weerstand, leek me een goed idee, echter hoor ik dus ook nog ander geluid als de case fans stil zijn dus ik denk dat de enige optie een stille case is.

Bedankt voor het meedenken!
3 pins is instelbaar.

Als het zo'n stekertje is die je op het moederbord aansluit dan kun je de snelheid traploos regelen met software (bijvoorbeeld in je bios of met speedfan).
Als het een stekertje is die je op de voeding aansluit dan kun je hem alleen instellen als er ergens op de kabel een schakelaartje zit. Je kan dan kiezen tussen 12, 7 en 5 volt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:31:
[...]

3 pins is instelbaar.

Als het zo'n stekertje is die je op het moederbord aansluit dan kun je de snelheid traploos regelen met software (bijvoorbeeld in je bios of met speedfan).
Als het een stekertje is die je op de voeding aansluit dan kun je hem alleen instellen als er ergens op de kabel een schakelaartje zit. Je kan dan kiezen tussen 12, 7 en 5 volt.
Hij zit op het moederbord.

Maar in de bios vind ik echt geen optie. Vreemd, ik zou wel een kijken op internet.

EDIT: Ik vind niks op het internet... ook niet in de manual... :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2014 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
RocketKoen schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:31:
[...]

3 pins is instelbaar.

NIET als het moederbord met PWM regelt (wat dit Asrock MoBo doet), DAN moet er een 4e pin naast (zelfde maat) zitten en dat is niet de 4-pins (Molex) die jij voor ogen hebt.

@ManMetSnor:
als je 4-pins (PWM) fan op 4-pins aansluiting op je moederbord hebt moet je via "hardware monitor" in het bios naar CPU-chassi fan multi-speed control.. allemaal uit de manual die ik van internet heb (en ik heb een 980DE3 U3S3, die verschilt niet zo heel veel dus weet ik waar ik zoeken moet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Case-study op 25-03-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat misschien nog wel het makkelijkste is als je verschillende fans wilt regelen als het moederbord dit niet goed kan. Je kunt dit handmatig doen via een fancontroller. Voor 4 fans, frontpanel: pricewatch: Scythe Kaze Q Black Voor 3 fans PCI slot: pricewatch: Lian Li PT-FN03 Voor 1 fan: pricewatch: Gelid Solutions Fan Speed Control of pricewatch: Zalman Fan Mate 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
iedereen praat hier maar door over fans en de ts heeft geloof ik al gemeld dat dat niet de enige bron is?
als je je fans van je kast gpu en cpu koeler eens gestopt heb moet je welicht je hardeschijf anders bevestigen die dingen zijn namelijk al gauw het luidste van een pc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
@ChicaneBT:
Het moederbord kàn een PWM casefan regelen en zelfs dynamisch op temperatuur aanpassen.. een PWM fan kan net zo duur of duurder zijn als de genoemde fancontrollers..
maar als de stock fans gewoon rommel zijn die op laag toerental al rammelen haal je met fancontrollers ook niks uit als de koeling daarmee ook nog slechter wordt.
Ik heb zelf een bequiet silentwings2 PWM als outtake die dus temperatuurafhankelijk door mijn 980 DE3/U3S3 wordt geregeld (deze varieert tussen 1200 en 1450 tpm) en een Scythe s-flex (stock1600 tpm) (beide fans dus met (S-)FDB) als intake, die ik op 1200 tpm zet met een fanmate2..

@maks11223344: ohja, stom, er zit een SEAGATE in, zeg dat dan meteen! dan is het simpel: die eruit! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik ga beginnen met nieuwe fans kopen. 't is een beetje vaag allemaal, maar ze rammelen niet. Gewoon een ruis, zo klink het.

Welke fans zou ik dan kopen?

@Case-study Ik heb zelf niet zoveel verstand van fans. Je zegt dus dat de outake fan en de intake fan worden geregeld door je moederbord en je ze ook nog regelt met een fan controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
Ne, ik regel de intake (voor de processorkoeler) een Scythe S-Flex SFF21F met een fancontroller en de outtake (4 pins) (BeQuiet SilentWings 2 PWM) wordt met PWM temperatuurafhankelijk geregeld, net als de processorfan.
kun je onderscheid maken tussen ruis en "huil"?: een fan die het moeilijk heeft om de lucht door een filter te trekken (of door mesh te persen) kan ook gaan "janken" (scythe slipstream) dan is het zaak krachtigere fans (met FDB) te nemen die je dan weer terugregelt met een fancontroller.
dat geperforeerde staal bij je outtake is ook een bron van ruis icm de luchtverplaatsing.. beter is een open gat met eventueel een fingerguard ("pannenroostertje") anders helpt alleen het langzamer laten draaien van je fans, eventueel moet je er dan meer langzaamdraaiende bij zetten (bovenin?) om dezelfde koelcapaciteit te behouden.
Als het om de keuze van nieuwe fans gaat: zoek ze met zgn. FDB, Fluid Dynamic Bearing (zoek maar eens op) Scythe was een van de eersten hiermee, inmiddels volgen veel meer merken dit principe (BeQuiet, Cooler Master, Bitfenix) maar niet alle fans van al deze merken zijn met FDB (Bitfenix dacht ik wel) ook zijn er fans met bladen met rubber coating of van rubber: bij goedkope fans vormen de dunne, harde bladen een soort klankbord, wat met dit rubber gedempt wordt. (wil zelf nog eens expirimenteren met plastidip op goedkope fans) en kijk goed naar review(score)s op tweakers of elders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Laatst online: 16-09 09:42
Sommige ventilatoren hebben een mini schakelaar voor "slow medium fast". Misschien is dat een goedkopere oplossing dan een fancontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Doe eens een stress test zonder case-fans. Ik vind dat case-fans altijd zwaar overschat worden. Vroeger waren ze misschien dan wel nodig, maar dat komt omdat kasten vroeger alleen maar één plek hadden voor een fan en dat was onder de voeding. Een paar jaar later kwam er nog een extra plek in het zijpaneel maar dan bleef er alsnog een hele hoop warm lucht gevangen zitten.
Tegenwoordig hebben we cases waarbij er aan de bovenkant plek is voor twee fans, aan de onderkant, aan de achterkant, in het zijpaneel, en soms zelfs ook aan de voorkant van de case. Maar mijn ervaring is dat zodra er aan de bovenkant van de case koelingsgaten zitten, waar normaal gesproken dus de radiateur van een CPU waterkeolingsset kan worden opgehangen, er eigenlijk geen casefans meer nodig zijn.

Ik heb een i5 4670k met een GTX660Ti i.c.m. een pricewatch: BitFenix Prodigy Zwart en die case zit aan elke kant gewoon koelingsmogelijkhedeb, behalve op het rechterzijpaneel. Casefans heb ik in het begin gehad: één 120mm fan aan de bovenkant, één 120mm fan aan de achterkant, en één 230mm fan aan de voorkant. Uiteindelijk scheelde het maar iets van 5 graden, maar daarvoor moesten ze wel op full speed draaien wat een hoop lawaai met zich meebracht. Nu heb ik geen enkele casefan, het systeem is fluisterstil en de temperaturen zijn prima.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Pagina: 1