Dit topic gaat over professionele 3D print technieken, en is bedoeld als tegenhanger van informatie over 3D printers voor thuis.
Voor FDM (filament) printers kun je het beste naar dit topic.
Filament printers zijn hartstikke leuk voor prototypes en creatieve objecten.
Echter zijn de geprinte objecten niet voldoende 'strak' om als productie-kwaliteit objecten te gebruiken.
Onlangs was ikzelf op zoek naar een relatief klein aantal professionele behuizingen.
Meestal worden behuizingen via een spuitgietprocedé gerealiseerd, maar daarvoor moet een mal worden gemaakt, en dat kan flink in de cijfers lopen.
Na wat inlezen (ik was een maand geleden helemaal nieuw met 3D printen en ontwerpen), kwam ik erachter dat er professionele 3D print methodes zijn:
Daar was één hal gevuld was met aanbieders van FDM (filament) printers, en in een andere hal waren aanbieders van diensten waarbij professionele printers gebruikt worden.
Ik heb de bevindingen op hier op Tweakers gedeeld.
Inmiddels zijn er wat weekjes gepasseerd, en heb ik mn eerste bestelling van ShapeWays binnen:

'Strong & Flexible plastic', zwart.
Het is ruw, en voelt wat aan als papier / dikke stof.
Ik had bij deze eerste print een wanddikte van 1mm gebruikt, maar daardoor kun je het materiaal flink indrukken en heb je het idee dat het snel breekt.
Dat is dus voor een 'stevige behuizing' te dun.
Ik heb ShapeWays gemaild met de vraag welk alternatief materiaal zij adviseren, en zal bij de volgende print ook een dikkere wand gebruiken.
Hebben jullie ervaringen, andere aanbieders van professionele 3D prints?
Ik heb bijvoorbeeld ook i.Materialise gezien, maar die is flink wat duurder.
Voor FDM (filament) printers kun je het beste naar dit topic.
Filament printers zijn hartstikke leuk voor prototypes en creatieve objecten.
Echter zijn de geprinte objecten niet voldoende 'strak' om als productie-kwaliteit objecten te gebruiken.
Onlangs was ikzelf op zoek naar een relatief klein aantal professionele behuizingen.
Meestal worden behuizingen via een spuitgietprocedé gerealiseerd, maar daarvoor moet een mal worden gemaakt, en dat kan flink in de cijfers lopen.
Na wat inlezen (ik was een maand geleden helemaal nieuw met 3D printen en ontwerpen), kwam ik erachter dat er professionele 3D print methodes zijn:
- SLS: Selective laser sintering: poeder aan elkaar branden met laser
- SLM: Selective laser melting: hetzelfde, maar dan met metaal(-poeder)
- SLA: Stereolithografie: een vloeibare kunststof met UV laser verharden
Daar was één hal gevuld was met aanbieders van FDM (filament) printers, en in een andere hal waren aanbieders van diensten waarbij professionele printers gebruikt worden.
Ik heb de bevindingen op hier op Tweakers gedeeld.
Inmiddels zijn er wat weekjes gepasseerd, en heb ik mn eerste bestelling van ShapeWays binnen:
'Strong & Flexible plastic', zwart.
Het is ruw, en voelt wat aan als papier / dikke stof.
Ik had bij deze eerste print een wanddikte van 1mm gebruikt, maar daardoor kun je het materiaal flink indrukken en heb je het idee dat het snel breekt.
Dat is dus voor een 'stevige behuizing' te dun.
Ik heb ShapeWays gemaild met de vraag welk alternatief materiaal zij adviseren, en zal bij de volgende print ook een dikkere wand gebruiken.
Hebben jullie ervaringen, andere aanbieders van professionele 3D prints?
Ik heb bijvoorbeeld ook i.Materialise gezien, maar die is flink wat duurder.
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com