Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router achter ziggo modem zonder wifi

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
Ik wil een d-link DIR 655 aan het Ubee uvw 3200 Ziggo modem hangen, deze staan naast elkaar. Daarnaast heb ik boven nog een routertje die als AP kan fungeren om de verbinding boven te garanderen.

Nu wil ik het wi-fi door de D-link laten regelen alsook de Lan poorten. Daarnaast moeten de Lan poorten van het wi-fi modem ook op het Lan werken, draadloos gedeelte van het Ziggo modem kan echter uit (staat uit).

Situatie dus: 4 Lan apparaten op het D-link DIR 655 die aan de WAN poort hangt van het Ziggo modem. Nu komt er een apparaat bij die ik aan het Ziggo modem moet hangen omdat de D-link vol zit. Dit zal zo gaan werken denk ik...
De andere router boven sluit ik aan via een netwerkkabel aan het Ziggo modem en zal boven het draadloze gedeelte verzorgen.

Moet ik voor bovenstaande de procedure volgen ophet Ziggo modem: static lease - mac adres ingeven van de D-link daarna ip van de d-link en DMZ host het ip van de D-link.

Is dit nodig of kan ik de D-link middels een netwerkkabel naast de Wan poort aansluiting ook aansluiten op een Lan poort van het Ziggo modem zonder bovenstaande instellingen?
Wat moet er dan op de client ingesteld worden als gateway? want de D-link is de DHCP server..het ip van de d-link?

monta

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik zie deze vraag al meerdere keren langskomen, wellicht even eerst de zoekfunctie gebruiken, dan had je de volgende hits zelf ook gevonden:

Ziggo: Andere router/modem
Router voor achter Ziggo Ubee modem
Ziggo modem vervangen

...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat je beschrijft gaat niet werken. Dus of je beschrijving is incorrect, of je bent iets van plan dat niet mogelijk is.

Als je de boel zo aansluit en instelt dat de D-Link de router en DHCP functie vervult, dan kan je de overige LAN poorten van het Ziggo modem niet gebruiken om machines in hetzelfde netwerk als de D-Link te krijgen.

Dus of je gebruikt het Ziggo modem als router en DHCP server (maar zonder wifi) en je gebruikt de D-Link enkel als AP/Switch. Dan zitten de overige poorten op het modem in hetzelfde netwerk.

Of je koopt een extra switch om het gebrek aan poortjes op de D-Link op te lossen.

Mocht ik je verkeerd begrijpen, of mocht jij mijn uitleg niet begrijpen: begin dan eens met een tekening te maken van hoe je een en ander hebt aangesloten en welke functionaliteit elk apparaat moet vervullen.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 20-03-2014 10:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• monta
Orion84 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:58:
Wat je beschrijft gaat niet werken. Dus of je beschrijving is incorrect, of je bent iets van plan dat niet mogelijk is.

Als je de boel zo aansluit en instelt dat de D-Link de router en DHCP functie vervult, dan kan je de overige LAN poorten van het Ziggo modem niet gebruiken om machines in hetzelfde netwerk als de D-Link te krijgen.
Waarom eigenlijk niet? Als het Lan ip van het modem in dezelfde range zit als de D-link?

Dus of je gebruikt het Ziggo modem als router en DHCP server (maar zonder wifi) en je gebruikt de D-Link enkel als AP/Switch. Dan zitten de overige poorten op het modem in hetzelfde netwerk.
Dat is dus gewoon omdraaien van de situatie: Modem wordt DHCP server - de D-link wordt aan het Lan gehangen middels een netwerkkabel en het modem Lan ip wordt dan de gateway voor zowel de apparaten op de D-link als op het modem?

Of je koopt een extra switch om het gebrek aan poortjes op de D-Link op te lossen.

Mocht ik je verkeerd begrijpen, of mocht jij mijn uitleg niet begrijpen: begin dan eens met een tekening te maken van hoe je een en ander hebt aangesloten en welke functionaliteit elk apparaat moet vervullen.
Ik kan nu even geen tekening maken maar bovenstaande is wel wat ik wil. Alle poorten gebruiken van zowel de D-link als van het modem maar zonder wifi op het modem alleen wifi van de D-link.

monta

Verwijderd

monta schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:13:
[...]
Ik kan nu even geen tekening maken maar bovenstaande is wel wat ik wil. Alle poorten gebruiken van zowel de D-link als van het modem maar zonder wifi op het modem alleen wifi van de D-link.
Je zult 1 LAN poort v/d D-Link moeten gebruiken om verbinding te maken met de Ziggo router, dus dat wordt een switch/hub aan de D-Link hangen (of aan het Ziggo modem, dat boeit niet zoveel)

Voor de rest van het verhaal staat alles duidelijk in eerdergenoemde HOWTO.

Die in 2007 is gemaakt wegens vele soortgelijke vragen...

• Jolke
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:21:

[...]

Dat die nog steeds actueel is, toch wel mooi :)

• monta
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:21:
[...]

Je zult 1 LAN poort v/d D-Link moeten gebruiken om verbinding te maken met de Ziggo router, dus dat wordt een switch/hub aan de D-Link hangen (of aan het Ziggo modem, dat boeit niet zoveel)
Een extra hub in deze is toch niet nodig, als ik een nieuwe kabel op de Lan poort van de D-link aansluit en aan het Lan van het modem, vervolgens een de aansluiting die op de D-link zat ook aan het modem dan is dat hetzelfde..

Voor de rest van het verhaal staat alles duidelijk in eerdergenoemde HOWTO.

monta

Verwijderd

monta schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:49:
Een extra hub in deze is toch niet nodig, als ik een nieuwe kabel op de Lan poort van de D-link aansluit en aan het Lan van het modem, vervolgens een de aansluiting die op de D-link zat ook aan het modem dan is dat hetzelfde..
Maar jij zei eerder dat je alle LAN poorten v/d D-Link wilt gebruiken, 1 van deze poorten moet in verbinding staan met het Ziggo modem.

Dus dan heb je een te kort aan poorten, wat op te lossen is d.m.v. een switch/hub.
vervolgens een de aansluiting die op de D-link zat ook aan het modem dan is dat hetzelfde..
Wat bedoel je nou?

• monta
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:48:
[...]

Maar jij zei eerder dat je alle LAN poorten v/d D-Link wilt gebruiken, 1 van deze poorten moet in verbinding staan met het Ziggo modem.

Dus dan heb je een te kort aan poorten, wat op te lossen is d.m.v. een switch/hub.

[...]

Wat bedoel je nou?

Ik bedoel: als dit zo aangesloten wordt komen er weer 4 poorten beschikbaar totaal 8 (4x D-link en 4x Ziggo modem).
D-link heeft nu 4 apparaten gekoppeld, het Ziggo modem nog geen. Als er nu extra apparaten bijkomen en ik stel de router in als AP, vervolgens het modem als DHCP server, wi0fi uit. Sluit D-link aan middels kabel van Lan D-link naar Lan Ziggo modem. Dan zijn er toch nog 3 aansluitingen over....

De enige 2 vragen die er nog zijn is: De D-link moet verbonden worden met Ziggo modem Lan - Lan. Nu zit de D-link op WAN van Ziggo modem. Moet er na bovenstaande geen kabel meer in WAN poorten?
Of D-link Lan in Ziggo modem Lan en een kabel van D-link Internet poort naar Wlan Ziggo modem?

2. Wat wordt de gateway? Aangezien er een aantal clients zijn met een vast ip, is dat het Modem of de D-link?

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

D-Link op WAN van Ziggo? Hoezo zit er een WAN poort op het Ziggo modem? Die dingen hebben een COAX-IN, 1 of 4 LAN poorten, 2 TEL poorten en wellicht nog wat USB shizzle. Over welk Ziggo modem hebben we het hier?

Simpel:
- Ziggo modemrouter = gateway en DHCP server, static leases, portforwards etc. dus hier instellen
- Kabel van Ziggo LAN naar D-Link LAN
- D-Link DHCP uit
- LAN clients verdelen over de overgebleven D-Link en Ziggo LAN poorten

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:55
En als je LAN poortjes tekort komt, koop je een simpele switch. Die sluit je aan op een LAN-poort van je Ziggo modemrouter of van je D-Link. Je kunt eigenlijk zo goed als onbeperkt "aftakkingen" maken via de LAN-poorten, icm switches of andere wifi-routers die als AP instelt.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Verwijderd

monta schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:30:
[...]
De enige 2 vragen die er nog zijn is: De D-link moet verbonden worden met Ziggo modem Lan - Lan. Nu zit de D-link op WAN van Ziggo modem. Moet er na bovenstaande geen kabel meer in WAN poorten? LEES DE HOWTO
Of D-link Lan in Ziggo modem Lan en een kabel van D-link Internet poort naar Wlan Ziggo modem? EEN KABEL NAAR WLAN?

2. Wat wordt de gateway? Aangezien er een aantal clients zijn met een vast ip, is dat het Modem of de D-link? LEES DE HOWTO
Heb je die HOWTO nou al gelezen? Want de door jou gestelde vragen worden daar beantwoord / de door jou gestelde vragen zouden niet gesteld hoeven worden als je de HOWTO had gelezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 15:19 ]

• monta
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:12:
[...]

Heb je die HOWTO nou al gelezen? Want de door jou gestelde vragen worden daar beantwoord / de door jou gestelde vragen zouden niet gesteld hoeven worden als je de HOWTO had gelezen.
Ja die heb ik gelezen maar vond ik niet duidelijk genoeg. Er hoeft dus niets in de WAN poort van de D-link.

monta

• Jolke
  • Nu online
Je leest wel selectief de reacties hier, TS, er was een vraag gesteld welk modem van Ziggo je hebt, omdat er getwijfeld wordt aan de aanwezigheid van een WAN poort.

Verwijderd

TS gebruikt netwerk topologie termen door elkaar en noemt de poort waar hij zijn apparatuur op aansluit de WAN poort. Dat is dus niet de WAN poort, maar de LAN poort. In dit geval zou de aansluiting v/d coax kabel op het Ziggo modem als WAN poort kunnen worden gezien.

@TS precies, niet de WAN poort van de D-Link gebruiken.
  • Stel het statische LAN IP v/d D-Link in op een adres dat buiten het DHCP bereik v/h Ziggo modem valt.
  • Zet DHCP uit op de D-Link.
  • Gateway & DNS server is je Ziggo modem. (Of OpenDNS als DNS server instellen)
  • Gebruik never nooit niet de WAN poort van de D-Link, als je de D-Link enkelt als Access Point + switch wilt gebruiken. (Wat je nu dus wilt)
Heb in het verleden bij een modje aangekaart de HOWTO te vernieuwen / te verbeteren, maar ik wacht nog steeds op antwoord...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2014 00:04 ]

• monta
Jolke schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:37:
Je leest wel selectief de reacties hier, TS, er was een vraag gesteld welk modem van Ziggo je hebt, omdat er getwijfeld wordt aan de aanwezigheid van een WAN poort.
Ik lees alle reacties, maar het is gewoon de Ubee uvw 3200. De WAN poort zit op de D-link niet op het modem, foutje...

monta

• monta
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:55:
TS gebruikt netwerk topologie termen door elkaar en noemt de poort waar hij zijn apparatuur op aansluit de WAN poort. Dat is dus niet de WAN poort, maar de LAN poort. In dit geval zou de aansluiting v/d coax kabel op het Ziggo modem als WAN poort kunnen worden gezien.

@TS precies, niet de WAN poort van de D-Link gebruiken.
  • Stel het statische LAN IP v/d D-Link in op een adres dat buiten het DHCP bereik v/h Ziggo modem valt.
  • Zet DHCP uit op de D-Link.
  • Gateway & DNS server is je Ziggo modem. (Of OpenDNS als DNS server instellen)
  • Gebruik never nooit niet de WAN poort van de D-Link, als je de D-Link enkelt als Access Point + switch wilt gebruiken. (Wat je nu dus wilt)
Heb in het verleden bij een modje aangekaart de HOWTO te vernieuwen / te verbeteren, maar ik wacht nog steeds op antwoord...
Duidelijk, klein vraagje nog: volgens ziggo moet je bij een router achter router ook het ip en de mac adres van de D-link in de static release zetten van het Ziggo modem. Daarnaast ook ipnummer D-link in DMZ van Ziggo modem.

Is dit nodig?

monta

Verwijderd

Wat jij gaat doen is van die D-Link router een 'domme' switch + Wireless Access Point maken.

Je wilt helemaal niet dat die D-Link gaat routen, dat veroorzaakt alleen maar vage problemen.

Routing moet je overlaten aan die Ubee.

Dat advies van Ziggo hoef je niet te volgen, als je nou eens de stappen zou uitvoeren die wij jou hier adviseren...

Ben je nou nog steeds van plan de WAN poort van die D-Link te gaan gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2014 08:59 ]

• monta
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 08:58:
Wat jij gaat doen is van die D-Link router een 'domme' switch + Wireless Access Point maken.

Je wilt helemaal niet dat die D-Link gaat routen, dat veroorzaakt alleen maar vage problemen.

Routing moet je overlaten aan die Ubee.

Dat advies van Ziggo hoef je niet te volgen, als je nou eens de stappen zou uitvoeren die wij jou hier adviseren...

Ben je nou nog steeds van plan de WAN poort van die D-Link te gaan gebruiken?
Ik gebruik het advies ook, en weet nu wat te doen (niet de WAN van D-link gebruiken dus)...

monta

• Jolke
  • Nu online
Mooi zo, dan komen we er toch nog uit d:)b

• monta
Hierbij toch een tekeningetje omdat het momenteel allebehalve optimaal verloopt met wifi. De verbinding van de Sitecom valt geregeld weg althans dat ligt niet aan de sitecom volgens mij maar aan het Ziggo modem waar de verbinding verbroken wordt.
Het geheel met wifi via Dlink werkt perfect.

Problemen met deze aansluitingen zijn:
Wegvallende verbindingen wifi (netwerkje van modem niet van Dlink)
als ik met smartphone van buiten naar binnen ga blijft de wifi verbonden met het Ziggo xxxx netwerk. Met dat netwerk kan ik vaak niet op internet ofwel die valt weg wil dus gebruik maken van wifi Dlink.
Moet dus iedere keer handmatig op smartphone de SSID naampje2 kiezen is onhandig..

Hoe kan ik het nu het beste aansluiten en configureren. Ik wil in ieder geval het wifi van Dlink gebruiken en liefst de ipadressen daarvan.

http://i96.photobucket.co...e/routers_zps0a5bef44.jpg

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Je probleem is dus dat je smartphone blijft hangen op het wifi netwerk van het Ziggo modem (is dat de Ziggo hotspot SSID, of jouw eigen 'naampje' SSID?)?

Anyhow: dat heeft weinig met de rest van je netwerk te maken, maar is gewoon inherent aan hoe wifi werkt en hoe de meeste wifi clients (zoals jouw smartphone) werken: zo lang er nog iets van verbinding is, wordt die niet verbroken, ook al is er een ander, beter netwerk binnen bereik.

Enige wat je daar binnen deze setup aan kan doen is het zendvermogen van je Ziggo modem zo laag mogelijk zetten. Hopelijk wordt het bereik dan wel slecht genoeg om je smartphone te laten overspringen op het DLink netwerk.

• monta
[quote]Orion84 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:41:
Je probleem is dus dat je smartphone blijft hangen op het wifi netwerk van het Ziggo modem (is dat de Ziggo hotspot SSID, of jouw eigen 'naampje' SSID?)?

Anyhow: dat heeft weinig met de rest van je netwerk te maken, maar is gewoon inherent aan hoe wifi werkt en hoe de meeste wifi clients (zoals jouw smartphone) werken: zo lang er nog iets van verbinding is, wordt die niet verbroken, ook al is er een ander, beter netwerk binnen bereik.

Dit is niet het enige dit is het tweede probleem. Eerste is dat de netwerk verbinding wegvalt zodat men op de bovenverdieping geen goed internet meer heeft en niet zomaar een keer maar keer op keer...

Eigenlijk wil ik dus alleen maar wifi van Dlink gebruiken maar het modem moet natuurlijk blijven staan voor Internet. Daarnaast de sitecom voor bovenste verdieping goed bereik. Maar hoe er 1 netwerk van te maken met wifi van Dlink en sitecom als AP..

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Zo lang je die D-Link als router aansluit en instelt ga je daar in elk geval nooit één netwerk van maken.

Voor wat betreft die wegvallende verbinding is het wel handig als je in iets meer detail aangeeft / uitzoekt wat precies de symptomen zijn, anders wordt het lastig om je daar tips over te geven.

Als je wifi van het Ziggo modem niet wilt gebruiken, dan zet je het toch uit? Of op een ander SSID wat je niet instelt op je clients.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Waarom zet je wifi niet gewoon uit op het modem van Ziggo?

Even inloggen op het modem, tabblad wireless en uitvinken dat ding. Misschien is het ook handig om de firewall mogelijkheden uit te zetten op het modem, dat kan die router prima en het verminderd de kans op problemen.

...Orion84 was mij net voor :)

• monta
Wifi uitzetten kan natuurlijk maar ik wil wel op 1 netwerk gaan zitten m.a.w. de D-link moet op het Ubee modem. Als ik bijv. wifi uitzet van Ubee dan heb ik boven geen goede wifi verbinding meer aangezien de Sitecom niet op de Dlink meer past.

Ik dacht er zelf aan maar weet niet of dat wel goed kan werken:
wifi uit Ubee
RJ45 van D-link naar Ubee LAN
IP adressen Ubee aanpassen naar D-link adressen range
DHCP uit op Ubee

De D-link wordt dan de DHCP server en gateway. Er worden dan ook apparaten op de Ubee aangesloten rj45 en dat moet dan allemaal op 1 netwrek samenkomen.

Waar de wegvallende verbinding van Ziggo aan ligt weet ik niet, kan er niet veel info over geven maar lees wel op Ziggo forums enz. dat dat een veelgehoorde klacht is en ook weinig oplossingen...

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon de Ubee lekker router/DHCP laten zijn (al dan niet met wifi uitgeschakeld / op ander ssid / op heel laag vermogen) en de DLink aansluiten LAN -> LAN en DHCP op de DLink uitschakelen?

Sowieso, wat heeft het uitschakelen van wifi (of een ander SSID gebruiken) op de Ubee in 's hemelsnaam voor invloed op de sitecom? Die hangt toch gewoon met een kabeltje aan de Ubee?

• monta
Orion84 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:34:
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon de Ubee lekker router/DHCP laten zijn (al dan niet met wifi uitgeschakeld / op ander ssid / op heel laag vermogen) en de DLink aansluiten LAN -> LAN en DHCP op de DLink uitschakelen?

En de overige instellingen op de Dlink bijv.? Dlink adres geven in de range van de Ubee dan is het toch 1 netwerk geworden?

Sowieso, wat heeft het uitschakelen van wifi (of een ander SSID gebruiken) op de Ubee in 's hemelsnaam voor invloed op de sitecom? Die hangt toch gewoon met een kabeltje aan de Ubee?
De Sitecom werkt als AP voor de bovenste verdieping zodat men daar ook sterk wifi heeft..

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

En wat wil je daar verder mee zeggen?

• monta
Daar wil ik mee zeggen dat ik niets aan de AP heb als deze op het andere netwerk zit. Ik wil deze graag op 1 netwerk met de Dlink liefst ook dezelfde wifi..

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan doe je dat toch? Dit hele topic staat bol van de herhaalde uitleg over hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

• Jolke
  • Nu online
Orion84 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:18:
Dan doe je dat toch? Dit hele topic staat bol van de herhaalde uitleg over hoe je dat voor elkaar kan krijgen.
Rustig maar ;)
Maar dat doet me weer herinneren aan het feit dat de vraag 'hoe je een netwerk goed kunt uitbreiden' zo vaak terug komt hier. Feitelijk is dit hier ook zo'n vraag... TS deed er alleen wat langer over om daar achter te komen. >:)

• monta
Is dit het volgen van de howto in dit forum maar dan niet de Ubee als DHCP maar de Dlink. Dus klein beetje anders dan wat erin de howto staat?

Bij mij wordt de Dlink DHCP server en voor wifi gebruikt en de Ubee alleen aangesloten op de LAN poort van de Dlink omdat de Ubee het modem is en Internet verzorgt. Ubee doet dan verder niets maar zit wel op hetzelfde netwerk als ik de iprange etc op de Ubee aanpas naar de Dlink.
Eigenlijk is het andersom dan in de howto?

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, waarom zou het andersom moeten? Als de sitecom en dlink beide aan de ubee hangen en je de sitecom en dlink hetzelfde netwerk wilt laten verspreiden, dan zal je de Ubee als modem-router (incl. DHCP) moeten gebruiken en de sitecom en dlink beide enkel als AP (dus beiden LAN op LAN naar de ubee, beiden dhcp uit). Maar volgens mij val ik in herhaling.

• monta
Gisteren DHCP op Dlink uit wifi aan laten staan niets aan veranderd.

Op Ubee DHCP aan en wifi uitgezet. IP van Ubee zelf veranderd naar een ip in dezelfde range als Dlink omdat ik liever de 10.0... range zie dan de 192.

Het probleem nu is dat de gast wifi op de Dlink niet meer werkt. Er kunnen geen apparaten meer met gast wifi verbonden worden terwijl ik niets aan die instellingen veranderd heb...

Zou dit te maken kunnen hebben met de Ubee settings?

De normale wifi van de Dlink werkt goed echter alleen de gast zone niet..

monta

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:33
Als ik het goed zie:
LAN IP adres van de Ubee = 10.0.xxx.yyy; (wat is die xxx? want ik gok dat je een network mask van 24 bit hebt, dan is die xxx van belang)

IP adres van de DLink = 10.0.zzz.vvv; (is zzz gelijk aan xxx?)

DHCP staat aan op de Ubee, uit op de DLink;

Hoe is de DLink aangesloten op de Ubee? Als je de DLink als access point wil gebruiken, dan moet je van Ubee-LANx naar de DLink-LANx gaan - en NIET naar de DLink-WAN poort.

• monta
vanaalten schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:15:
Als ik het goed zie:
LAN IP adres van de Ubee = 10.0.xxx.yyy; (wat is die xxx? want ik gok dat je een network mask van 24 bit hebt, dan is die xxx van belang)

IP adres van de DLink = 10.0.zzz.vvv; (is zzz gelijk aan xxx?)

DHCP staat aan op de Ubee, uit op de DLink;

Hoe is de DLink aangesloten op de Ubee? Als je de DLink als access point wil gebruiken, dan moet je van Ubee-LANx naar de DLink-LANx gaan - en NIET naar de DLink-WAN poort.
LAN ip Ubee is inderdaad 10.0.y.xxx.
LAN ip van Dlink is 10.0.y.xxx waarbij xxx 1 cijfer voor het ip van Ubee ligt maar buiten bereik van DHCP range.
De Dlink is LAN op LAN aangesloten.

Als bovenstaand niet zo had geweest dan zou de wifi of LAN helemaal niet werken?

monta

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Klinkt goed inderdaad (overigens snap ik niet helemaal waarom je die adressen afschermt, daar kan iemand vanaf buiten betrekkelijk weinig mee volgens mij).

Enige wat ik me kan voorstellen met betrekking tot dat gast netwerk, is dat dat alleen werkt als de DLink als router is ingesteld en aangesloten. Het gastnetwerk is waarschijnlijk afgeschermd van het LAN gedeelte?

• monta
Ja dat klopt gastnetwerk kan niet op het LAN. Dat is ook niet de bedoeling anders kan ik iedereen wel ons eigen wachtwoord van wifi gaan geven. Het is wel jammer dat dat niet werkt..

monta

• monta
Ik ga D-link emailen om te vragen of het te maken heeft dat de routing funktie uit staat op de D-link.

monta

• monta
De D-link achter het Ziggo modem / router draait nu wel echter kom ik, in mijn ogen iets vreemds, tegen n.l.: een laptop is draadloos verbonden met de D-link. Een pc zit met draad aangesloten op de Ubee van Ziggo. De instellingen van de laptop staan op DHCP (ipadres komt van Ubee) Het ipadres die de laptop krijgt zijn goed 10.0.0.101. De d-link heeft 10.0.0.160 vast en de Ubee 10.0.0.161.

Het probleem is nu dat ik met de laptop niet bij de pc kan, indien de pc op de Ubee met kabel zit. Doe ik de pc op de D-link met kabel dan kan ik via de laptop er wel bij. Maw ik kan draadloos met dhcp niet bij apparaten aangesloten op de Ubee....niet pingen en ook geen toegang.

Geef ik de laptop een vast ipadres dan lukt het wel, terwijl het ipadres dan niet afwijkt van hetgeen hij via dhcp toegewezen krijgt.

Dit is toch raar en hoe zou het komen dat indien de laptop een vast ipadres krijgt wel bij LAN apparaten kan aangesloten op de Ubee?

D-link zit met LAN poort op LAN van Ubee aangesloten.

monta

• Jolke
  • Nu online
Ik weet bij Fritzboxen dat je 'onderling netwerk zichtbaarheid' via WiFi specifiek aan moet zetten. Wellicht bij jou ook het geval.

• monta
Jolke schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:08:
Ik weet bij Fritzboxen dat je 'onderling netwerk zichtbaarheid' via WiFi specifiek aan moet zetten. Wellicht bij jou ook het geval.
Waar doe je dit dan op welk apparaat de D-link of Ubee modem router..Kan het nog niet vinden die instelling.

monta

• Jolke
  • Nu online
Meestal onder netwerk instellingen en dan onder wireless. Dat zou de meest logische zijn om te gaan zoeken in je Ubee modem/router - dat is toch de main router in je netwerk, die andere is een accesspoint :).

• monta
Helaas zie ik hier nergens iets over in het Ubee modem. WIFI staat daar uit en alle instellingen van WIFI zijn dan ook niet te wijzigen.

Beetje vreemd toch dat je bij WIFI wel het ipadres krijgt van het Ubee in de 10.0.0.x reeks en de router heeft bijv. 10.0.0.160, dan zou je een pc aangesloten op het LAN via kabel op de Dlink toch moeten kunnen bereiken! Sluit ik de laptop aangesloten op LAN Ubee aan middels kabel dan kan ik wel de pc bereiken op de Dlink. Het is dus iets met wifi van dlink en lan van Ubee....

Nog meer suggesties?

monta

• Jolke
  • Nu online
Beetje flauw, maar wellicht een reset en van voorafaan opnieuw beginnen.

• monta
Iets meer info:

Er zitten 2 netwerkkaarten in de laptop: draadloos en vast. De ethernet adapter heeft een vast ip. Daarnaast had de draadloze netwerkadapter ook een vast ip met hetzelfde adres. Sinds het Ubee modem dhcp server is geworden en de draadloze netwerkkaart dhcp heeft gekregen, hij krijgt dan 10.0.0.x kan de laptop niet bij de pc die aangesloten is op de dlink router.

Geef ik de draadloze kaart van de laptop een vast ipadres binnen de dhcp range van de Ubee (hetzelfde adres dan dat hij voor de overgang had dan kan ik wel pingen naar de pc.
Als de draadloze kaart op dhcp gezet wordt krijgt hij ook een ipadres in de dhcp range natuurlijk maar de laatste 3 getallen zijn dan anders, maar het werkt dan meteen niet meer.
Bovendien als ik het vaste ipadres van de ehternet adapter weghaal en er dhcp van maak dan kan ik vanaf de vaste verbinding ook niet meer naar de pc pingen wel naar de dhcp server en de Dlink router.

Maak ik er vervolgens weer een vast adres van dan verschijnt de melding:
Dit adres is al in gebruik door een andere netwerkadapter....
EN
meerdere gateways zijn bedoeld als redundantie voor een enkelvoudig netwerk.....

Hij gaat wel door maar dat zijn de meldingen..Geef ik echter een ander ipadres dan kan ik weer niet pingen naar de pc...

Opnieuw beginnen waarmee?

monta

Pagina: 1