GregoryJC schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:33:
Bedankt voor je reactie. Met de D-link zit ik wel bijna tegen de top van mijn snelheid, maar boven is het bereik niet altijd geweldig. Welke router zouden jullie mij aanraden ter vervanging van de D-link. Het gaat bij mij vooral om een goed bereik en het behalen van de maximale snelheid wat eventueel mogelijk zou zijn met WIFI, zodat ik boven en achter in de tuin kan werken op mijn laptop etc.
bedankt alvast.
Geen enkele router kan toveren
Een volledig NL eengezinswoning met een enkele AP bedienen gaat gewoon niet als je ook nog eens performance eisen hebt. Je moet dan gaan naar een situatie met minimaal een tweede AP.
Voor maximale snelheid:
- gebruik 5GHz band
- zorg dat je APs minimaal twee, liefst drie onafhankelijke antennes hebben en twee liefst drie physical streams
- beamvorming op de AP is een grote pre
- per kamer, of toch zeker per verdieping een AP
- APs onderling met Gb Ethernet verbonden
- vergeet de client niet. Zorg dat die minimaal twee onafhankelijke antennes heeft en twee of drie physical streams aankan
Pak dit allemaal aan en je kunt stabiel >150Mbps halen overal in huis. Maar dit implementeren wordt dure grap (meerdere high-end APs, allicht ander laptop) en vraag is of je echt maximale nodig hebt wat WiFi kan leveren, of dat je met een deel hiervan al geholpen bent.
Compromis dat allicht overal enkele tientallen Mbps geeft:
- AP boven icm router beneden
- zorg dat beide concurrent dualband aankunnen
- voorzover je laptop geen 5GHz aankan, WNIC vervangen met eentje die dat wel aankan
- 40MHz brede kanalen in 5GHz aanwenden
sorted.bits schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:43:
Goed bereik en goede snelheden gaan niet altijd hand in hand met elkaar. Voor goede snelheden zou je een wireless router met 802.11n kunnen nemen. Het nadeel daarvan is dat het bereik merkbaar minder is dan bij een 802.11b/g netwerk.
Dat is gewoon niet waar. Iedere 802.11n device is backwards compatible met 802.11g en b, en schakelt ook automatisch z'n high throughput features af als omstandigheden daarvoor onvoldoende zijn. Als je een n-device hebt wat slechter presteert dan een g-device in bepaalde situatie heb je gewoon een slechter apparaat gekocht
Dat is sowieso punt: het verschil tussen een goede AP en een slechte is veel belangrijker dan het verschil tussen 802.11g en 802.11n. Probleem is dat de factoren die hiervoor van belang zijn in de marketingblaat op routers volstrekt verzwegen worden. Enige richtlijn is dus een goede onafhankelijke review. Ik zou iha
www.smallnetbuilder.com aanraden voor vergelijking.
De beste oplossing voor overal goed wireless bereik is een kabel naar boven te leggen en daar een extra access point/router aan te sluiten. Deze methode gebruik ik zelf, maar dat is vooral omdat wij overal betonnen vloeren/muren hebben, waar het signaal moeilijk doorheen komt.
UTP naar boven heeft hij al, lees de ts
[
Voor 28% gewijzigd door
dion_b op 28-06-2013 09:23
]