Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04-2021
Aangezien wij nog een oud Ziggo modem hebben zou ik deze willen vervangen. Ik heb verschillende reviews gelezen en las ik iets over de SBV6220 SURFboard DOCSIS 3.0 Digital Voice Modem. Ik heb zelf niet veel verstand van modems etc. Vandaar dat ik reviews ben gaan lezen. Is er iemand die mij hier mee verder kan helpen. Kan ik dit modem sowieso wel aansluiten? Misschien weer een heel domme vraag, maar goed. Anders vroeg ik het niet ;)

We hebben trouwens Ziggo Alles-in-1 Plus. 60mb/6mb
modem: CISCO EPC 3212
beneden wireless router: Linksys WRT54GL
boven wireless router: D-Link Dir-652

met vriendelijke groeten,

Gregory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
Als ik trouwens met mijn laptop (Dell XPS L702x) download. Dan kan ik max. maar 2.4mb p/s downloaden. Terwijl ik met een kabel de 5mb p/s aan tik.

Ligt dat aan de apperatuur of aan de instellingen?

met vriendelijke groeten,

Gregory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Zo oud is dat modem niet, is een modern Eurodocsis 3.0 modem met telefonie maar zonder wifi/router. Ik heb vorig jaar dezelfde laten plaatsen ter vervanging van een Ubee modem die stuk was gegaan, had zelf een router.

De reden waarom je je 60/6 niet haalt is eerder vanwege je WRT54GL dan vanwege je "oude" modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
Bedankt voor je snelle antwoord dat wist ik niet, maar dan nu mijn 2e vraag.

Als ik met mijn laptop (Dell XPS L702x) download. Dan kan ik max. maar 2.4mb p/s downloaden. Terwijl ik met een kabel de 5mb p/s aan tik.

Ligt dat aan de apperatuur of aan de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14

D4NG3R

kiwi

:)

Als je de snelheid niet haalt die je zou moeten krijgen moet je even contact op nemen met Ziggo. Ze zijn verplicht het modem te vervangen indien deze te traag is voor je abbo, of niet (fatsoenlijk) werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2013 09:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 09:44

M2M

medicijnman

ligt niet aan het modem. Wifi is gewoon traag.

Hang de boel rechtstreeks aan het modem en test dan. Als je dan de volle snelheid haalt is het OK, Zo niet, bel ziggo.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
Welkom op GoT GregoryJC.

Als je een computer rechtstreeks op het modem aansluit moet je de maximale snelheid halen. Als je vervolgens een router ertussen zet en je snelheid gaat omlaag dan ligt dit niet aan het modem.

Vervang de Linksys eens voor de D-Link en probeer het dan nog eens. De WRT54GL heeft een wireless bandbreedte van maximaal 54Mb theoretisch, het is niet verwonderlijk dat je hierop niet de volle snelheid haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
Ik ga de Linksys er tussen uit halen en vervang deze door de D-link die boven staat. Ik zal gelijk de resultaten hier plaatsen. Alvast bedankt voor alle snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 22:30
Test het gewoon bekabeld rechtstreeks op modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 13:01
_JGC_ schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:28:
De reden waarom je je 60/6 niet haalt is eerder vanwege je WRT54GL dan vanwege je "oude" modem.
Wat JGC zegt hierboven probeer dat eerst maar eens.
Met mijn oude Linksys haalde ik de snelheid ook niet, daarna vervangen voor een Netgear WNDR3500 meen ik en toen haalde ik opeens de volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
TOP!! Het heeft gewerkt. De Linksys was inderdaad de bottleneck. Ik heb nu alleen de D-link als wireless router beneden staan en heb net met draadloos downloaden de 56mb p/s aan getikt Dat direct verbinden aan de modem geloof ik nu wel voor de max snelheid ;)

Bedankt allen voor de reacties. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 08:48
Probleem is de WRT54GL. Ik heb deze combi ook gehad en haalde via ethernet een max download snelheid van 3.7 MB/sec en draadloos lag de snelheid nog lager.

Heb toen de router vervangen voor de wr1043nd en nu haal ik wel de volledige bandbreedte van Ziggo.

Sluit je modem direct aan op je pc en start dan eens een test op via http://speedtest.ziggo.nl dan zal je zien dat je gewoon de volledige snelheid kan halen. (Mits je pc snel genoeg is natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WRT54GL haalt wireless door 802.11g maar 54Mbit, waar in de praktijk hooguit 20Mbit van overblijft. Bekabeld zou dat ding 50Mbit/s moeten aantikken, maar zodra je verkeer in beide richtingen gaat sturen of meer clients gaat aansluiten zakt de snelheid inelkaar. Is een beperking van de firmware, met iets als Tomato of dd-wrt kan je wel meer snelheid halen, maar het is nog steeds een oud beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 13:01
Met Tomato op de WRT54GL haalde ik ook niet de volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WRT54GL was in z'n tijd een van de beste routers die je kon krijgen, maar die tijd was lang, lang geleden.

Zo uit m'n duim gezogen zou je max 45Mbps WAN-to-LAN kunnen routeren, en WiFi is natuurlijk maar WiFi-g, en nog een vrij vroege implementatie ervan. Max 24Mbps onder perfecte omstandigheden draadloos.

TS: let alsjeblieft op hoofdletters bij snelheden en hoeveelheden data. 5MB/s is heel wat meer dan 5Mb/s, om nog maar te zwijgen over 5mb/s. Hoogstwaaarschijnlijk bedoel jij 5MB/s, wat dus 40Mb/s is. Wees nauwkeurig, dan kunnen wij jou volgen en omgekeerd :)

De EPC3212 is trouwens een prima EuroDOCSIS 3 modem die met twee vingers in z'n neus 200Mb/s aankan. Wees blij dat je een modem hebt zonder ingebouwde router en dus gewoon zelf je router kunt regelen. Die D-Link is niet bepaald neusje van de zalm, maar beter dan de router die ingebouwd is in menig (kabel)modem.

Sowieso kun je niet zomaar kabelmodem vervangen, dat kan alleen je provider. Allicht dat je met veel zeiken en zeuren een Ubee modem met ingebouwde router bij Ziggo los kan peuteren, maar daar schiet je dus niets mee op, hij zal niet sneller zijn dan je huidige modem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
Bedankt voor je reactie. Met de D-link zit ik wel bijna tegen de top van mijn snelheid, maar boven is het bereik niet altijd geweldig. Welke router zouden jullie mij aanraden ter vervanging van de D-link. Het gaat bij mij vooral om een goed bereik en het behalen van de maximale snelheid wat eventueel mogelijk zou zijn met WIFI, zodat ik boven en achter in de tuin kan werken op mijn laptop etc.

bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 13:14
Goed bereik en goede snelheden gaan niet altijd hand in hand met elkaar. Voor goede snelheden zou je een wireless router met 802.11n kunnen nemen. Het nadeel daarvan is dat het bereik merkbaar minder is dan bij een 802.11b/g netwerk.

De beste oplossing voor overal goed wireless bereik is een kabel naar boven te leggen en daar een extra access point/router aan te sluiten. Deze methode gebruik ik zelf, maar dat is vooral omdat wij overal betonnen vloeren/muren hebben, waar het signaal moeilijk doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GregoryJC schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:33:
Bedankt voor je reactie. Met de D-link zit ik wel bijna tegen de top van mijn snelheid, maar boven is het bereik niet altijd geweldig. Welke router zouden jullie mij aanraden ter vervanging van de D-link. Het gaat bij mij vooral om een goed bereik en het behalen van de maximale snelheid wat eventueel mogelijk zou zijn met WIFI, zodat ik boven en achter in de tuin kan werken op mijn laptop etc.

bedankt alvast.
Geen enkele router kan toveren ;)

Een volledig NL eengezinswoning met een enkele AP bedienen gaat gewoon niet als je ook nog eens performance eisen hebt. Je moet dan gaan naar een situatie met minimaal een tweede AP.

Voor maximale snelheid:
- gebruik 5GHz band
- zorg dat je APs minimaal twee, liefst drie onafhankelijke antennes hebben en twee liefst drie physical streams
- beamvorming op de AP is een grote pre
- per kamer, of toch zeker per verdieping een AP
- APs onderling met Gb Ethernet verbonden
- vergeet de client niet. Zorg dat die minimaal twee onafhankelijke antennes heeft en twee of drie physical streams aankan

Pak dit allemaal aan en je kunt stabiel >150Mbps halen overal in huis. Maar dit implementeren wordt dure grap (meerdere high-end APs, allicht ander laptop) en vraag is of je echt maximale nodig hebt wat WiFi kan leveren, of dat je met een deel hiervan al geholpen bent.

Compromis dat allicht overal enkele tientallen Mbps geeft:
- AP boven icm router beneden
- zorg dat beide concurrent dualband aankunnen
- voorzover je laptop geen 5GHz aankan, WNIC vervangen met eentje die dat wel aankan
- 40MHz brede kanalen in 5GHz aanwenden
sorted.bits schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:43:
Goed bereik en goede snelheden gaan niet altijd hand in hand met elkaar. Voor goede snelheden zou je een wireless router met 802.11n kunnen nemen. Het nadeel daarvan is dat het bereik merkbaar minder is dan bij een 802.11b/g netwerk.
Dat is gewoon niet waar. Iedere 802.11n device is backwards compatible met 802.11g en b, en schakelt ook automatisch z'n high throughput features af als omstandigheden daarvoor onvoldoende zijn. Als je een n-device hebt wat slechter presteert dan een g-device in bepaalde situatie heb je gewoon een slechter apparaat gekocht :o

Dat is sowieso punt: het verschil tussen een goede AP en een slechte is veel belangrijker dan het verschil tussen 802.11g en 802.11n. Probleem is dat de factoren die hiervoor van belang zijn in de marketingblaat op routers volstrekt verzwegen worden. Enige richtlijn is dus een goede onafhankelijke review. Ik zou iha www.smallnetbuilder.com aanraden voor vergelijking.
De beste oplossing voor overal goed wireless bereik is een kabel naar boven te leggen en daar een extra access point/router aan te sluiten. Deze methode gebruik ik zelf, maar dat is vooral omdat wij overal betonnen vloeren/muren hebben, waar het signaal moeilijk doorheen komt.
UTP naar boven heeft hij al, lees de ts ;)

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 28-06-2013 09:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Per kamer een AP lijkt me tamelijk overdreven en zou weleens meer kwaad als goed kunnen doen.

Sluit de D-Link aan op de eerste verdieping, rechtstreeks op het modem. Bij een normaal rijtjeshuis kun je zo prima de beneden en 2e verdieping voorzien van een acceptabel signaal.

De pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Aangezien hij slechts 40 euro kost kun je, als 802.11ac routers standaard zijn geworden, makkelijk overwegen hem weer eens te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
Kort verhaal samen gevat:

Vanuit de modem een directe kabel naar de 1e verdieping die naar de D-link gaat. (eventueel een andere betere router. Suggesties zijn welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Precies ;)

[ Voor 4% gewijzigd door My-life op 28-06-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryJC
Ik heb net even gekeken welke netwerkadapter ik heb in mijn laptop. Het is een Intel Centrino Wireless-N 1000. Heeft het dan voor mij wel nut om een AC router aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

My-life schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:42:
Per kamer een AP lijkt me tamelijk overdreven en zou weleens meer kwaad als goed kunnen doen.
We hebben het hier over 5GHz he, je hebt daarin 19 kanalen van 20MHz of 9 van 40MHz dir geen van allen overlappen, bovendien penetreren die slecht door muren en vloeren, waardoor interferentie sowieso beperkt wordt. Tenslotte is het in zo'n scenario aan te raden de transmit power per AP omlasg te schroeven.

We leven in 2013, je moet oude ideeen over 2.4GHz met z'n ranzig overlappende kanalen vergeten als je het maximale over WiFi wilt halen - en dat is waar TS naar vroeg. Sowieso: hoe zou jij dan >150Mbps overal in huis en tuin realizeren? Dat gaat echt niet met slechts twee AP's :o
Sluit de D-Link aan op de eerste verdieping, rechtstreeks op het modem. Bij een normaal rijtjeshuis kun je zo prima de beneden en 2e verdieping voorzien van een acceptabel signaal.
Signaal ja, maar niet de gevraagde maximale performance...
De pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Aangezien hij slechts 40 euro kost kun je, als 802.11ac routers standaard zijn geworden, makkelijk overwegen hem weer eens te vervangen.
juist met ac zul je naar meerdere APs toe moeten wil je meerwaarde halen. Alle leuke toeters en bellen van ac werken enkel bij zeer goed signaal, dus op korte afstand van de AP.
GregoryJC schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:02:
Ik heb net even gekeken welke netwerkadapter ik heb in mijn laptop. Het is een Intel Centrino Wireless-N 1000. Heeft het dan voor mij wel nut om een AC router aan te schaffen?
Zoals ik hierboven al aangaf, het verschil tussen goede en slechte apparatuur is veel groter dan tussen opeenvolgende wifi-standaarden.

Mooi voorbeeld: ik heb een (pre-)ac router, maar haal betere scores met goede n apparatuur dan met mindere ac. In dit geval heb je een oude low-end NIC, maar het probleem is vooral dat het low-end is met slechts enkele antenne, niet dat het slechts n is. Irritante is dat je laptop ws fysiek maar een enkele antenne heeft. Daar ga je ongeacht NIC weinig prestaties mee halen.

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 28-06-2013 10:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Nee, het heeft nu geen zin op een ac router aan te schaffen. Wat ik bedoelde is dat, wanneer je over een paar jaar ac aparatuur hebt en je een ac router wilt aanschaffen het makkelijker is om afscheid te nemen van een router welke 40 euro heeft gekocht als een van 140 euro ;) .

@dion_b
We hebben het over een 60Mb internet verbinding. De TS is ook tevreden met 54MB 56Mb/s zoals je hierboven kunt lezen.

Je verwacht toch zelf ook niet dat mensen een AP per kamer gaan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Centrino 1000 is een low-budget 2x1 wifi ding van Intel. Wel beter dan de goedkope Atheros en Realtek rommel die je bij veel budgetlaptops tegenkomt, maar 5GHz doet het niet. Als je 5GHz wilt kan je dat ding vervangen door een Intel 6200 of een 6230 als je ook geintegreerde BT wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

My-life schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:55:
Nee, het heeft nu geen zin op een ac router aan te schaffen. Wat ik bedoelde is dat, wanneer je over een paar jaar ac aparatuur hebt en je een ac router wilt aanschaffen het makkelijker is om afscheid te nemen van een router welke 40 euro heeft gekocht als een van 140 euro ;) .

@dion_b
We hebben het over een 60Mb internet verbinding. De TS is ook tevreden met 54MB zoals je hierboven kunt lezen.
54MB is laatste keer dat ik rekende toch echt 432Mb. Dat trek je sowieso niet met WiFi, maar je kunt stuk meer doen dan met huidige troep die TS heeft. Er is sowieso meer dan internetverbinding alleen, wat dacht je van transfers op je LAN...
Je verwacht toch zelf ook niet dat mensen een AP per kamer gaan installeren?
Wederom, kijk even verder dan alleen oude 2.4GHz WiFi met centraal router/AP. Als je maximale WiFi wilt is dat exact wat je zult moeten doen.

Wederom: welk alternatief stel jij dan voor? Met huidige technieken gaat het al niet om hele huis met één AP goed te bedienen. 802.11ad zit eraan te komen met 60GHz signalen. Dat heeft al moeite om door vel papier te penetreren. No way dat je dan iets werkends kunt krijgen zonder AP in iedrere ruimte waar je WiFi wilt gebruiken. Ik heb een paper van TNO gelezen waarin zij de huis van over 5 jaar beschrijven met in iedere kamer een 802.11ad AP die geintegreerd zit in stopcontact en zijn signaal krijgt over nex-gen Powerline.

Nu geloof ik niet in Powerline, dat het sneller kan staat vast, maar het wordt daarmee alleen maar gevoeliger voor de problemen die er nu al mee leven. Maar hoe je het ook voedt, om 60GHz te gebruiken moet je naar een per kamer toe, en anno 2013 moet je voor max throughput ook al die kant op met 5GHz :o
_JGC_ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:22:
Centrino 1000 is een low-budget 2x1 wifi ding van Intel. Wel beter dan de goedkope Atheros en Realtek rommel die je bij veel budgetlaptops tegenkomt, maar 5GHz doet het niet. Als je 5GHz wilt kan je dat ding vervangen door een Intel 6200 of een 6230 als je ook geintegreerde BT wilt.
Bedenk wel dat je zelfs met een uitstekende 6200 of 6300 WNIC vast zit aan de antenne(s) in je laptop. En daar zou ik erg weinig van verwachten. Het is te doen om betere te installeren, maar dan ben je nogal pro-Tweaker bezig (scherm+laptop uit elkaar, oude antennes verwijderen, nieuwe ergens vandaan halen, erin puzzelen, kijken hoe performance is, evt verplaatsen, nog eens testen en zo door tot je optimale configuratie hebt). Ik vond dat teveel werk voor mijn netbook waar CPU toch bottleneck is, maar heb ooit zo een oude Compaq van goede 2x2 voorzien.

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 28-06-2013 12:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 13:14
dion_b schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:18:

[...]

Dat is gewoon niet waar. Iedere 802.11n device is backwards compatible met 802.11g en b, en schakelt ook automatisch z'n high throughput features af als omstandigheden daarvoor onvoldoende zijn. Als je een n-device hebt wat slechter presteert dan een g-device in bepaalde situatie heb je gewoon een slechter apparaat gekocht :o
Sorry, ik had het over een N netwerk op 5GHz en dat is op geen enkele manier backwards compatible. Daar zijn juist andere antennes voor aangebracht in de router. Doordat heb op een hogere frequentie draait heb je minder bereik, dat is geen hogere wiskunde.

De conclusie is hetzelfde : voor goede dekking in een normale woning heb je vaak aan 1 access point niet genoeg. Wil je snelheid, dan pak je een 5GHz band (wanneer je laptop dat ondersteund), daarmee lever je dus wel in op bereik.

Ik heb hier in huis 2 Netgear WNDR3700's draaien, allebei geflashed met OpenWrt. Ze zijn beide dualband en draaien op alle banden op dezelfde SSID. Hierdoor schakelt mijn laptop (en elk ander wireless apparaat) naadloos over van 802.11g (2.4GHz) naar 802.11n (5GHz) tussen de 2 routers waar ook maar het beste bereik is. Zelfs naar boven lopen met een actief Skype gesprek levert geen onderbrekingen op.

Mijn bereik naar buiten toe is ook verbeterd met een router op de bovenste verdieping. Tuin is 12 meter diep ongeveer en aan het einde hebben we nog steeds prima bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sorted.bits schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 01:00:
[...]

Sorry, ik had het over een N netwerk op 5GHz en dat is op geen enkele manier backwards compatible. Daar zijn juist andere antennes voor aangebracht in de router. Doordat heb op een hogere frequentie draait heb je minder bereik, dat is geen hogere wiskunde.

KNIP
Oh jazeker wel, die zijn altijd wel compatible met wireless a

Hogere frenties hebben een kortere golflentes in sommige juist afgeschemde situaties kunnen ze juist verder komen
:P
Mijn bereik naar buiten toe is ook verbeterd met een router op de bovenste verdieping. Tuin is 12 meter diep ongeveer en aan het einde hebben we nog steeds prima bereik.
niet verwarren bereik en troughput !!!

Soms kun je met een slechtere ontvangst (in dB) een betere/gelijk waardige troughput hebben als de 2.4 domweg omdat de 2.4 erg verstopt kan raken itt de 5 ghz

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 29-06-2013 01:22 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sorted.bits schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 01:00:
[...]

Sorry, ik had het over een N netwerk op 5GHz en dat is op geen enkele manier backwards compatible.
Mwoah, valt op af te dingen.

Sowieso is 802.11n backwards compatible met 802.11a in de 5GHz band, daarnaast zijn de meeste 5GHz devices in staat om simultaan 2.4GHz te draaien en daarmee zowel legacy devices als langer bereik (zij het tegen sterk gereduceerde performance) te realiseren.
Daar zijn juist andere antennes voor aangebracht in de router. Doordat heb op een hogere frequentie draait heb je minder bereik, dat is geen hogere wiskunde.
Idd.
De conclusie is hetzelfde : voor goede dekking in een normale woning heb je vaak aan 1 access point niet genoeg. Wil je snelheid, dan pak je een 5GHz band (wanneer je laptop dat ondersteund), daarmee lever je dus wel in op bereik.
Yup. Voeg die twee samen en je komt gelijk uit op meerdere AP's.
Ik heb hier in huis 2 Netgear WNDR3700's draaien, allebei geflashed met OpenWrt. Ze zijn beide dualband en draaien op alle banden op dezelfde SSID. Hierdoor schakelt mijn laptop (en elk ander wireless apparaat) naadloos over van 802.11g (2.4GHz) naar 802.11n (5GHz) tussen de 2 routers waar ook maar het beste bereik is. Zelfs naar boven lopen met een actief Skype gesprek levert geen onderbrekingen op.
"Naadloos" en vooral "elk ander wireless apparaat" durf ik allerminst te zeggen. Wat de meeste wireless apparaten doen is gewoon vasthouden aan het eerste netwerk waar ze op aangemeld zijn totdat dat signaal wegvalt, pas dan gaan ze op zoek naar een ander (evt sterker) signaal. Connectivity wordt meestal behouden, maar je hebt geen enkele garantie dat je per locatie beste performance houdt.

Zoals ik het hier beschrijf is iig zoals iOS het doet, Android en MacOS lijken soms wat slimmer en bij Windows hangt het vooral af van je driver en connection manager. Ik zie bij Broadcom drivers icm standaard Windows AutoConfig gemengde resultaten. De ene keer schakelt hij over naar AP met sterkste signaal, de andere keer blijft hij stug op netwerk zitten waar hij maar -70dB en 1 a 2Mbps mee haalt, terwijl zelfde SSID van andere AP op die locatie -35dB haalt en rustig tientallen Mbps kan doen.
Dat is inderdaad een goede, daken laten WiFi-signalen vaak beter door dan muren. AP bij een raam zetten kan ook helpen, maar dat hangt sterk van je glas, beter gezegd de coating af. HR- en zonwerende coatingen zijn funest voor WiFi-overdracht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
dion_b schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:33:
[...]

54MB is laatste keer dat ik rekende toch echt 432Mb. Dat trek je sowieso niet met WiFi, maar je kunt stuk meer doen dan met huidige troep die TS heeft.
flauw...
Jij noemt het troep, duizenden gebruikers incl. de TS hebben er plezier van.
Wederom, kijk even verder dan alleen oude 2.4GHz WiFi met centraal router/AP. Als je maximale WiFi wilt is dat exact wat je zult moeten doen.

[...]

Bedenk wel dat je zelfs met een uitstekende 6200 of 6300 WNIC vast zit aan de antenne(s) in je laptop. En daar zou ik erg weinig van verwachten. Het is te doen om betere te installeren, maar dan ben je nogal pro-Tweaker bezig (scherm+laptop uit elkaar, oude antennes verwijderen, nieuwe ergens vandaan halen, erin puzzelen, kijken hoe performance is, evt verplaatsen, nog eens testen en zo door tot je optimale configuratie hebt). Ik vond dat teveel werk voor mijn netbook waar CPU toch bottleneck is, maar heb ooit zo een oude Compaq van goede 2x2 voorzien.
Je hebt duidelijk een goed idee van waarna de consument opzoek is :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dion_b schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:33:
[...]

54MB is laatste keer dat ik rekende toch echt 432Mb. Dat trek je sowieso niet met WiFi, maar je kunt stuk meer doen dan met huidige troep die TS heeft. Er is sowieso meer dan internetverbinding alleen, wat dacht je van transfers op je LAN...
Mja ik kan het niet staven met eigen ervaring, maar als ik even voor het gemak mijn vuistregel aanhoud dat je netto iets van ovgeveer de helft of 1 derde overhoud netto kom je toch aardig in de buurt met 802.11ac

http://www.routercenter.n...MfW-uyUjrgCFQYd3godpkgAMw

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

My-life schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:00:
[...]

flauw...
Jij noemt het troep, duizenden gebruikers incl. de TS hebben er plezier van.

[...]

Je hebt duidelijk een goed idee van waarna de consument opzoek is :+ .
Als iemand 54MB zegt en aangeeft het maximale via WiFi eruit te halen, dan antwoord ik die vraag, ik ga niet gokken wat iemand allemaal bedoeld zou hebben maar niet gezegd heeft.
fish schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:17:
[...]

Mja ik kan het niet staven met eigen ervaring, maar als ik even voor het gemak mijn vuistregel aanhoud dat je netto iets van ovgeveer de helft of 1 derde overhoud netto kom je toch aardig in de buurt met 802.11ac

http://www.routercenter.n...MfW-uyUjrgCFQYd3godpkgAMw
Als je echt een goede client zou hebben met 3 antennes zou het zomaar kunnen ja. Maar als je geen nieuwe laptop wilt kopen gaat het zeker niet lukken. Ik heb hier de USB-AC53 dongle van Asus en haal ermee icm de RT-AC66U 'slechts' 250Mbps. Komt natuurlijk omdat zo'n dongle nooit intern goede antennes kan hebben. Gezien ik met n al op 298Mbps kom met een echt goede client, zou ik verwachten dat je met ac in de buurt van de 450Mbps gaat komen met een goed, mede door hogere modulatie (QAM256 ipv QAM64) en mede door de bredere kanalen (80MHz ipv 40MHz), maar dat wil ik eerst zien, dan pas geloven. Wat vooral meespeelt is dat het maximale zendvermogen verdeeld moet worden over de gehele kanaalbreedte. Dus als je twee keer zo breed uitzendt, verlies je 3dB signaalsterkte. Je gaat daarom alleen bij werkelijk perfect signaal in de buurt komen van dubbele performance, is het slechter dan verlies je aan modulatieprofiel wat je wint aan kanaalbreedte.

[ Voor 59% gewijzigd door dion_b op 01-07-2013 14:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1