Ik ben benieuwd hoe je terug gaat naar 4.2. Naar wat ik lees lijkt dat haast onmogelijk.
Ik ben me daar van bewust. Al mijn data had ik al veilig gesteld op een andere schijf. Dus ik ben helemaal vrij om van alles uit te proberen.ZFLaSH schreef op donderdag 17 april 2014 @ 09:33:
Ik ben benieuwd hoe je terug gaat naar 4.2. Naar wat ik lees lijkt dat haast onmogelijk.
Mijn voorkeur gaat uit naar een clean install van de hele NAS.
Ik heb al wat voorwerk gedaan.
Hier wordt aangegeven hoe (mogelijk) te downgraden:
http://forum.synology.com...lit=clean+install#p254966
Daarna de harddisk formatteren en factory setttings reset:
http://forum.synology.com...lit=clean+install#p299959
Deze stap kan ik volgens mij niet gelijk uitvoeren, want ik denk dat de DSM versie op 5.0 blijft en ik niet terug ga naar 4.2. Of houdt factory settings reset wel in, dat ik terug ga naar 4.x?
En hier wordt aangegeven hoe e.e.a. te doen m.b.v. de Synology Assistant:
http://forum.synology.com...lit=clean+install#p305021
Hopelijk gaat bovenstaande info mij helpen om te komen tot een 100% clean install.
Ik mis alleen dat je het type moet aanpassen van de synology (DS211j > DS209) of wil je de 4.2 versie van de DS211J proberen?
Thanks voor het meedenken! Ik was dit vergeten. In mijn geval is het: 110j > 109. Zou ik dan wel gelijk een factory reset + harddisk formatteren actie kunnen uitvoeren?ZFLaSH schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:57:
Ik mis alleen dat je het type moet aanpassen van de synology (DS211j > DS209) of wil je de 4.2 versie van de DS211J proberen?
Ik weet dat de Synology nassen een stukje flash hebben waarin bepaalde kenmerken ingeschreven worden. Door via Telnet, zonder disks, in te loggen op de machine kun je dit aanpassen, alleen is dat een ander ww dan je ooit ingesteld hebt.
info: http://blog.wrgms.com/synologys-secret-telnet-password/
Oei, dit ziet er (voor mij) te ingewikkeld uit. Is het aannemelijk dat er in zo'n stukje flash nog steeds staat dat het een DS109 betreft (ipv DS110j)? Of zal er staan dat het een DS110j is?ZFLaSH schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:10:
Ik weet dat de Synology nassen een stukje flash hebben waarin bepaalde kenmerken ingeschreven worden. Door via Telnet, zonder disks, in te loggen op de machine kun je dit aanpassen, alleen is dat een ander ww dan je ooit ingesteld hebt.
Wat zou volgens jou het beste stappenplan zijn om te komen tot een 100% clean install (alle data mag verloren, bij voorkeur zelfs)?
Op dat stukje flash staat een firmware waarin o.a. het model en de laatste DSM versie staat beschreven en dat is waar de synology assistant mee babbelt. DSM downgraden lijkt me niet zo'n probleem, maar het type aanpassen is een andere uitdaging als ik dit zo lees.
DSM 5.0 doet het verder prima en biedt meer functies dan 4.2, alleen sommige dingetjes werken niet.
DSM 5.0 doet het verder prima en biedt meer functies dan 4.2, alleen sommige dingetjes werken niet.
[ Voor 16% gewijzigd door ZFLaSH op 17-04-2014 11:22 ]
Wellicht is het niet hibernaten 'gewoon' een bug in DSM 5.0 en het is een latere release opgelost. Maar zelf vind ik het wel een probleem.
Is volgend stappenplan wellicht mogelijk?
1. De 109@110j NAS downgraden naar een 4.1.x versie.
2. In synoinfo.conf unique="synology_88f6281_110j" veranderen in unique="synology_88f6281_109"
3. Via DSM update laten zoeken naar een nieuwe versie. Waarschijnlijk komt ie dan met de laatste 4.2 versie voor de DS109.
Klinkt bovenstaande aannemelijk? Als er in het hidden flash staat aangegeven dat het een 110j betreft (ipv 109) dan zou middels stap 3 dit stukje flash weer gewijzigd moeten worden van 110j naar 109?
Is volgend stappenplan wellicht mogelijk?
1. De 109@110j NAS downgraden naar een 4.1.x versie.
2. In synoinfo.conf unique="synology_88f6281_110j" veranderen in unique="synology_88f6281_109"
3. Via DSM update laten zoeken naar een nieuwe versie. Waarschijnlijk komt ie dan met de laatste 4.2 versie voor de DS109.
Klinkt bovenstaande aannemelijk? Als er in het hidden flash staat aangegeven dat het een 110j betreft (ipv 109) dan zou middels stap 3 dit stukje flash weer gewijzigd moeten worden van 110j naar 109?
Checked; gisteren nog even gekeken maar regulier na 20 minuten inactiviteit gaat de 409@411j in hibernation en hij blijft daar in zitten tot ik hem wakker maak. Ik draai kaal DSM 5.0 met NZBGET (icm "watched directory" op een USB key in de NAS).meesje schreef op donderdag 17 april 2014 @ 07:55:
Zou de TS ook in de topic start kunnen aangeven dat een 109@110j problemen heeft met hibernation?
Wederom begrip voor het niet hiberneren; dat is gewoon echt wel een feature die of je het gebruikt of niet; het wel zou moeten doen.
Het is me (gelukkig) gelukt om te downgraden van een 109@110j met DSM 5.0 naar een 109 met de laatste versie van DSM 4.2.
Ik heb het volgende gedaan:
1. Firmware DSM_DS110j_3202.pat (dit is DSM 4.2-3202) gedownload. Hierin het VERSION bestand bekeken. Ik heb bewust voor 3202 gekozen omdat deze versie en de hierna volgende versie (3211) zowel voor DS109 als voor DS110j beschikbaar is.
2. Met vi het bestand ./etc.defaults/VERSION aangepast naar de informatie gevonden bij punt 1. Er stond een regel in beginnend met 'hotfix' (deze regel heb ik verwijderd).
3. Firmware DSM_DS110j_3211.pat (dit is DSM 4.2-3211) gedownload.
4. Via DSM handmatig de firmware geïnstalleerd (dus niet zelf laten zoeken).
5. Via vi in /etc.defaults/synoinfo.conf het model gewijzigd, van unique="synology_88f6281_110j" naar unique="synology_88f6281_109"
6. Via DSM laten zoeken naar nieuwe firmware. Deze vond de laatste update van 4.2 voor de DS109. Het was nog even spannend, want ook al heb je de info veranderd bij punt 5 (je doet daarna geen herstart) laat DSM nog wel 110j zien. Maar het door DSM gevonden versienummer bestaat helemaal niet voor een DS110j.
Wellicht overbodige info, maar maak wel een backup van je (belangrijkste) data! In mijn geval was alle data behouden, maar het kan misschien ook mis gaan...
Nu heb ik, voor een schoon gevoel, gekozen om de fabrieksinstellingen en te herstellen de harde schijf te formatteren. Dit kun je doen via het config scherm in DSM.
Hopelijk gaat de DS109 vannacht wel weer gewoon slapen..... ;-)
Ik heb het volgende gedaan:
1. Firmware DSM_DS110j_3202.pat (dit is DSM 4.2-3202) gedownload. Hierin het VERSION bestand bekeken. Ik heb bewust voor 3202 gekozen omdat deze versie en de hierna volgende versie (3211) zowel voor DS109 als voor DS110j beschikbaar is.
2. Met vi het bestand ./etc.defaults/VERSION aangepast naar de informatie gevonden bij punt 1. Er stond een regel in beginnend met 'hotfix' (deze regel heb ik verwijderd).
3. Firmware DSM_DS110j_3211.pat (dit is DSM 4.2-3211) gedownload.
4. Via DSM handmatig de firmware geïnstalleerd (dus niet zelf laten zoeken).
5. Via vi in /etc.defaults/synoinfo.conf het model gewijzigd, van unique="synology_88f6281_110j" naar unique="synology_88f6281_109"
6. Via DSM laten zoeken naar nieuwe firmware. Deze vond de laatste update van 4.2 voor de DS109. Het was nog even spannend, want ook al heb je de info veranderd bij punt 5 (je doet daarna geen herstart) laat DSM nog wel 110j zien. Maar het door DSM gevonden versienummer bestaat helemaal niet voor een DS110j.
Wellicht overbodige info, maar maak wel een backup van je (belangrijkste) data! In mijn geval was alle data behouden, maar het kan misschien ook mis gaan...
Nu heb ik, voor een schoon gevoel, gekozen om de fabrieksinstellingen en te herstellen de harde schijf te formatteren. Dit kun je doen via het config scherm in DSM.
Hopelijk gaat de DS109 vannacht wel weer gewoon slapen..... ;-)
Heel goed Meesje! Dat ga ik komend weekend ook proberen denk ik, zeker nu de Heartbleed bug ook gefixed is in de laatste 4.2 update.
Ik heb de methode van meesje uitgeprobeerd op mijn DS209@211j. Het zou moeten kunnen met dezelfde firmware versies omdat beide versies ook geschikt zijn voor de DS209 en DS211j.
1. Voor de zekerheid heb ik het bestand VERSION eerst even gekopieërd (even kopietje gemaakt in dezelfde map).
2. Daarna dezelfde stappen gevolgd als Meesje.
Helaas lukt het niet, bij stap 4 wordt de nieuwe .pat firmware netjes op de NAS gezet, maar daarna krijg ik de melding: "Bewerking is mislukt." En een melding om opnieuw op te starten. Dat laatste is niet aan te raden met een gewijzigd VERSION bestand, zie mijn eerdere post, de NAS zal dan niet meer opstarten.
Ik heb het originele VERSION bestand weer terug gezet, en dan werkt alles weer.
Status van mijn NAS:
- Mijn powerscheme werkt.
- Hibernation werkt niet, ik heb al heel wat uitgeprobeerd o.a. logs naar een USB stick zetten, hibernation debug gebruikt, etc.
- De blauwe LED knippert (dit had ik nooit).
- De buzzer/ piep werkt niet (misschien was dit eerder ook al zo, weet ik niet zeker). Dit probleem kan ik verder niet vinden op internet...
- De reset knop werkt niet (heb ik eerder nooit nodig gehad).
- De aan/ uit knop werkt alleen nog als aan knop (maar ik kan de NAS uitzetten via de webbrowser).
- Als ik de NAS opstart zonder schijven dan is de NAS niet bereikbaar en blijft de blauwe LED knipperen. Dat zou kunnen betekenen dat er hardware stuk is...
- Als ik de NAS opstart met één lege schijf dan is de NAS ook niet bereikbaar en blijft de blauwe LED knipperen, dus helemaal opnieuw beginnen lukt niet.
Ik ben niet de enige met dit soort problemen, zie o.a.: http://forum.synology.com...it=blue+led+flash#p312330
In het messages bestand zie ik problemen die vermoedelijk met de buzzer te maken hebben:
Apr 18 12:22:58 NAS pulseaudio[14753]: [pulseaudio] shm.c: Failed to read /dev/shm/: No such file or directory
Apr 18 12:22:58 NAS pulseaudio[14753]: [pulseaudio] bluetooth-util.c: org.bluez.Manager.ListAdapters() failed: org.fr eedesktop.DBus.Error.Spawn.ExecFailed: Failed to execute program /usr/syno/libexec/dbus-daemon-launch-helper: Success
Apr 18 12:23:43 NAS synoaudiod: synoaudiod.cpp:1637 synoaudiod exit
Apr 18 12:26:37 NAS entry.cgi_SYNO.Core.Hardware.BeepControl[1].get[15897]: SYNO.Core.Hardware.BeepControl.cpp:33 Csz Buf't get the current buzzer bitmap
Apr 18 18:14:40 NAS initdata.cgi: initdata.cpp:858 Can't get the current buzzer bitmap
Apr 18 18:21:28 NAS entry.cgi_SYNO.Core.Upgrade[1].status[19592]: smallupdate.cpp:75 Get smallfixnumber Fail[0x2000 f ile_get_key_value.c:108]
In syslog.log zie ik soms meldingen over het loggen:
Apr 13 15:10:29 NAS syslog-ng[472]: Configuration reload request received, reloading configuration;
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: Plugin module not found in 'module-path'; module-path='/usr/lib/syslog-ng', module='afuser'
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: Plugin module not found in 'module-path'; module-path='/usr/lib/syslog-ng', module='dbparser'
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: Plugin module not found in 'module-path'; module-path='/usr/lib/syslog-ng', module='csvparser'
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: WARNING: You are using the default values for columns(), indexes() or values(), please specify these explicitly as the default will be dropped in the future;
Af en toe doe ik een poging om de problemen op te lossen, en ik hou de forums in de gaten.
Overigens werkt de NAS verder prima, maar de blauwe knipperende LED stoort me nog het meeste. Op dit moment vermoed ik dat het iets met de audio-buzzer problemen te maken heeft...
1. Voor de zekerheid heb ik het bestand VERSION eerst even gekopieërd (even kopietje gemaakt in dezelfde map).
2. Daarna dezelfde stappen gevolgd als Meesje.
Helaas lukt het niet, bij stap 4 wordt de nieuwe .pat firmware netjes op de NAS gezet, maar daarna krijg ik de melding: "Bewerking is mislukt." En een melding om opnieuw op te starten. Dat laatste is niet aan te raden met een gewijzigd VERSION bestand, zie mijn eerdere post, de NAS zal dan niet meer opstarten.
Ik heb het originele VERSION bestand weer terug gezet, en dan werkt alles weer.
Status van mijn NAS:
- Mijn powerscheme werkt.
- Hibernation werkt niet, ik heb al heel wat uitgeprobeerd o.a. logs naar een USB stick zetten, hibernation debug gebruikt, etc.
- De blauwe LED knippert (dit had ik nooit).
- De buzzer/ piep werkt niet (misschien was dit eerder ook al zo, weet ik niet zeker). Dit probleem kan ik verder niet vinden op internet...
- De reset knop werkt niet (heb ik eerder nooit nodig gehad).
- De aan/ uit knop werkt alleen nog als aan knop (maar ik kan de NAS uitzetten via de webbrowser).
- Als ik de NAS opstart zonder schijven dan is de NAS niet bereikbaar en blijft de blauwe LED knipperen. Dat zou kunnen betekenen dat er hardware stuk is...
- Als ik de NAS opstart met één lege schijf dan is de NAS ook niet bereikbaar en blijft de blauwe LED knipperen, dus helemaal opnieuw beginnen lukt niet.
Ik ben niet de enige met dit soort problemen, zie o.a.: http://forum.synology.com...it=blue+led+flash#p312330
In het messages bestand zie ik problemen die vermoedelijk met de buzzer te maken hebben:
Apr 18 12:22:58 NAS pulseaudio[14753]: [pulseaudio] shm.c: Failed to read /dev/shm/: No such file or directory
Apr 18 12:22:58 NAS pulseaudio[14753]: [pulseaudio] bluetooth-util.c: org.bluez.Manager.ListAdapters() failed: org.fr eedesktop.DBus.Error.Spawn.ExecFailed: Failed to execute program /usr/syno/libexec/dbus-daemon-launch-helper: Success
Apr 18 12:23:43 NAS synoaudiod: synoaudiod.cpp:1637 synoaudiod exit
Apr 18 12:26:37 NAS entry.cgi_SYNO.Core.Hardware.BeepControl[1].get[15897]: SYNO.Core.Hardware.BeepControl.cpp:33 Csz Buf't get the current buzzer bitmap
Apr 18 18:14:40 NAS initdata.cgi: initdata.cpp:858 Can't get the current buzzer bitmap
Apr 18 18:21:28 NAS entry.cgi_SYNO.Core.Upgrade[1].status[19592]: smallupdate.cpp:75 Get smallfixnumber Fail[0x2000 f ile_get_key_value.c:108]
In syslog.log zie ik soms meldingen over het loggen:
Apr 13 15:10:29 NAS syslog-ng[472]: Configuration reload request received, reloading configuration;
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: Plugin module not found in 'module-path'; module-path='/usr/lib/syslog-ng', module='afuser'
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: Plugin module not found in 'module-path'; module-path='/usr/lib/syslog-ng', module='dbparser'
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: Plugin module not found in 'module-path'; module-path='/usr/lib/syslog-ng', module='csvparser'
Apr 13 15:10:30 NAS syslog-ng[472]: WARNING: You are using the default values for columns(), indexes() or values(), please specify these explicitly as the default will be dropped in the future;
Af en toe doe ik een poging om de problemen op te lossen, en ik hou de forums in de gaten.
Overigens werkt de NAS verder prima, maar de blauwe knipperende LED stoort me nog het meeste. Op dit moment vermoed ik dat het iets met de audio-buzzer problemen te maken heeft...
[ Voor 6% gewijzigd door HuMon op 19-04-2014 10:50 ]
Stinger Burns,Anoniem: 133692 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:14:
Ik heb enorm veel moeite om hem zo ver te krijgen dat de powerled blijft branden. Als die knippert werkt de reset knop niet.
Maar nu is die continu blauw en ga ik stap 3 van die tutorial proberen.
Of het moet zijn dat je in het plaatje hierboven iets ziet.
Ik heb dezelfde blauwe led problemen, en al van alles geprobeerd om dat goed te krijgen. Het lukte zelfs om de LED uit te krijgen met het commando:
echo 6 > /dev/ttyS1
Maar dat lost het probleem niet op, mijn reset en uit knop werken niet.
Begrijp ik het goed dat je iets hebt gevonden? Kun je een tip geven waar ik moet zoeken om dit op te lossen?
Anoniem: 133692
Ik wilde hem resetten met een paperclip. Dat lukt alleen als de powerled normaal brand.
Dat lukte door hem zonder hdd's aan te zetten en even te wachten.
Met de schijven er in was het lastiger. Steeds aanzetten en hopen dat de led blauw blijft. Bleef die knipperen, dan keihard de stroom er af en weer er op. Af en toe stratte hij dan normaal op.
Op dat moment werkt de reset wel.
Nu draait de 209 211j al dagen stabiel, maar hybernation en het powerschema werken niet.
Jammer, want ik gebruik de NAS weinig terwijl die nu 24/7 nutteloos stroom staat te trekken. Ik durf hem niet goed uit te zetten omdat ie dan waarschijnlijk heel moeilijk weer normaal opstart. Ik hou het topic in de gaten, want ik wil graag terug naar 4.2 met behoud van data op 2 losse volume's.
Dat lukte door hem zonder hdd's aan te zetten en even te wachten.
Met de schijven er in was het lastiger. Steeds aanzetten en hopen dat de led blauw blijft. Bleef die knipperen, dan keihard de stroom er af en weer er op. Af en toe stratte hij dan normaal op.
Op dat moment werkt de reset wel.
Nu draait de 209 211j al dagen stabiel, maar hybernation en het powerschema werken niet.
Jammer, want ik gebruik de NAS weinig terwijl die nu 24/7 nutteloos stroom staat te trekken. Ik durf hem niet goed uit te zetten omdat ie dan waarschijnlijk heel moeilijk weer normaal opstart. Ik hou het topic in de gaten, want ik wil graag terug naar 4.2 met behoud van data op 2 losse volume's.
Ik heb mijn DS209 @ Ds211j wel gewoon werkend alleen de hibernation werkt niet. De NAS start normaal op en hoor gewoon een beep als die klaar is met zijn POST. Reset heb ik niet geprobeerd aangezien ik dat niet nodig heb gehad.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
@HuMon: jammer om te horen dat het niet lukt om te downgraden. Kennelijk heb ik met mijn DS109 geluk gehad. Aan een melding als 'bewerking mislukt' heb je natuurlijk weing.... 
Ik ben zelf heel blij dat het met mijn DS109 wel gelukt is. Ik ergerde me heel erg aan het niet-willen-hibernaten (dit is natuurlijk erg persoonlijk). Voordat ik terug ging naar 4.2, heb ik nog even snel getest of power schemes wel wilde werken. Maar hij wilde alleen maar uit en niet meer aan. Nu met 4.2 werkt dit wel correct.
Ik ben zelf heel blij dat het met mijn DS109 wel gelukt is. Ik ergerde me heel erg aan het niet-willen-hibernaten (dit is natuurlijk erg persoonlijk). Voordat ik terug ging naar 4.2, heb ik nog even snel getest of power schemes wel wilde werken. Maar hij wilde alleen maar uit en niet meer aan. Nu met 4.2 werkt dit wel correct.
Bij mij werkt de powerknop/reset e.d. wel, alleen dus de power schemes en hibernation niet. Ben wel heel erg blij dat ik dit niet met mijn hoofd 209 gedaan heb, want dan zou ik echt buikpijn hebben gehad. DSM5 werkt verder prima, maar het lijkt alsof de overige HW toch net iets anders is.
Misschien is dit iets voor de ds209 hibernate problemen. http://sourceforge.net/projects/advpowermgr4ds/
[ Voor 13% gewijzigd door lexi op 26-04-2014 17:18 ]
Hee, dat is een interessant stukje software!
Ik heb dus ook een DS209 @ DS211j, en nu was ik aan het kijken naar het hibernate gedoe, en ik vond iets raars in de scemd.log
Dit komt de hele tijd terug en ik heb het idee dat hierdoor de NAS niet in slaapstand gaat. Iemand enig idee wat dit inhoud?
Ik denk dat de hibernate niet werkt doordat deze melding om de 5 minuten terug komt.
Heb net ook even de stroomschema bekeken, de NAS ging netjes optijd uit maar opstarten doet de NAS niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| Jan 21 21:22:05 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[129] rtc_mday:[142] rtc_hour:[20] sys_year:[106] sys_mon:[0] sys_mday:[21] sys_hour:[20] timezone:[-3600] Jan 21 21:22:09 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[149] rtc_mday:[142] rtc_hour:[20] sys_year:[106] sys_mon:[0] sys_mday:[21] sys_hour:[20] timezone:[-3600] Jan 21 21:22:09 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Jan 21 21:22:09 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[129] rtc_mday:[142] Jan 21 21:22:09 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[149] sys_mday:[142] Jan 21 21:27:14 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[89] rtc_mday:[130] rtc_hour:[20] sys_year:[106] sys_mon:[0] sys_mday:[21] sys_hour:[20] timezone:[-3600] Jan 21 21:27:18 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[127] rtc_mday:[130] rtc_hour:[20] sys_year:[106] sys_mon:[0] sys_mday:[21] sys_hour:[20] timezone:[-3600] Jan 21 21:27:18 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Jan 21 21:27:18 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[89] rtc_mday:[130] Jan 21 21:27:18 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[127] sys_mday:[130] Apr 27 21:04:12 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[103] rtc_mday:[20] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:04:16 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[93] rtc_mday:[20] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:04:16 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:04:16 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[103] rtc_mday:[20] Apr 27 21:04:16 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[93] sys_mday:[20] Apr 27 21:09:21 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[31] rtc_mday:[120] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:09:25 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[21] rtc_mday:[120] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:09:25 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:09:25 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[31] rtc_mday:[120] Apr 27 21:09:25 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[21] sys_mday:[120] Apr 27 21:14:35 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[11] rtc_mday:[10] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:14:39 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[49] rtc_mday:[10] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:14:39 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:14:39 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[11] rtc_mday:[10] Apr 27 21:14:39 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[49] sys_mday:[10] Apr 27 21:19:44 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[149] rtc_mday:[128] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:19:48 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[79] rtc_mday:[28] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:19:48 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:19:48 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[149] rtc_mday:[128] Apr 27 21:19:48 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[79] sys_mday:[28] Apr 27 21:24:53 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[139] rtc_mday:[98] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:24:57 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[87] rtc_mday:[98] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:24:57 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:24:57 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[139] rtc_mday:[98] Apr 27 21:24:57 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[87] sys_mday:[98] Apr 27 21:30:02 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[67] rtc_mday:[24] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[- Apr 27 21:30:06 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[3] rtc_mday:[24] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:30:06 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:30:06 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[67] rtc_mday:[24] Apr 27 21:30:06 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[3] sys_mday:[24] Apr 27 21:35:11 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[103] rtc_mday:[94] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[93] rtc_mday:[94] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[103] rtc_mday:[94] Apr 27 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[93] sys_mday:[94] Apr 27 21:40:20 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[31] rtc_mday:[32] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:40:24 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[21] rtc_mday:[32] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:40:24 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:40:24 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[31] rtc_mday:[32] Apr 27 21:40:24 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[21] sys_mday:[32] Apr 27 21:45:46 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[255] rtc_mday:[2] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:45:51 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[19] rtc_mday:[2] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:45:51 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:45:51 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[255] rtc_mday:[2] Apr 27 21:45:51 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[19] sys_mday:[2] Apr 27 21:50:55 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[89] rtc_mday:[102] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:51:00 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[100] rtc_mon:[127] rtc_mday:[102] rtc_hour:[20] sys_year:[114] sys_mon:[3] sys_mday:[27] sys_hour:[19] timezone:[-3600] Apr 27 21:51:00 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. Apr 27 21:51:00 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[100] rtc_mon:[89] rtc_mday:[102] Apr 27 21:51:00 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[100] sys_mon:[127] sys_mday:[102] |
Dit komt de hele tijd terug en ik heb het idee dat hierdoor de NAS niet in slaapstand gaat. Iemand enig idee wat dit inhoud?
Ik denk dat de hibernate niet werkt doordat deze melding om de 5 minuten terug komt.
Heb net ook even de stroomschema bekeken, de NAS ging netjes optijd uit maar opstarten doet de NAS niet.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
Na een beetje google zie ik aardig wat relevante posts op fora over bovenstaande systeemtijd problemen en hibernation inderdaad. Alleen nog geen oplossing.
Zouden we de systeemmlogging volledig uit kunnen zetten?
Zouden we de systeemmlogging volledig uit kunnen zetten?
Kleine update daar vanuit de 1e post we ondertussen een paar DSM versies verder zijn.
Gisteren een verzoek gehad van een mede-tweaker die niet goed met "vi" kon omgaan om de synoinfo.conf te edit-en op afstand (geen probleem om te helpen voor mij). De beste man had ook een DS409 en via de DS411j-DSM4.3-3827 zijn we naar DS411j-DSM5.0-4482 gegaan.
Als extra lag er ook een additionele verse 3Tb WD-RED klaar maar helaas helaas; het lijkt erop dat die vers uit de verpakking niet tof is. Hij werd al niet gezien in een PC ( via USB caddy ) maar ook in de console (DMESG) zie je dat non-stop de drive herkent wordt op de SATA-3 interfaces; TYPE nummer etc komt door maar enige vorm van initialisatie / mount stopt in een fout en een verse initialisatie start op (endless-loop). De Synology doet zijn best maar de drive laat het afweten. Tijdens het korte window dat ie wel online is kon ik er een paar SMART statistieken uithalen die waren ook niet rooskleurig ( BADSECTOR count van 1632 ) en geen correcte registraties van POWER-UP's => RMA-tje helaas voor deze tweaker.
Het verhaal met de drive staat los van de Synology 409@411j; die loopt zonder problemen.
Gisteren een verzoek gehad van een mede-tweaker die niet goed met "vi" kon omgaan om de synoinfo.conf te edit-en op afstand (geen probleem om te helpen voor mij). De beste man had ook een DS409 en via de DS411j-DSM4.3-3827 zijn we naar DS411j-DSM5.0-4482 gegaan.
Als extra lag er ook een additionele verse 3Tb WD-RED klaar maar helaas helaas; het lijkt erop dat die vers uit de verpakking niet tof is. Hij werd al niet gezien in een PC ( via USB caddy ) maar ook in de console (DMESG) zie je dat non-stop de drive herkent wordt op de SATA-3 interfaces; TYPE nummer etc komt door maar enige vorm van initialisatie / mount stopt in een fout en een verse initialisatie start op (endless-loop). De Synology doet zijn best maar de drive laat het afweten. Tijdens het korte window dat ie wel online is kon ik er een paar SMART statistieken uithalen die waren ook niet rooskleurig ( BADSECTOR count van 1632 ) en geen correcte registraties van POWER-UP's => RMA-tje helaas voor deze tweaker.
Het verhaal met de drive staat los van de Synology 409@411j; die loopt zonder problemen.
Nee, nog niet echt. Ik denk dat ik daar dit weekend even naar kijk.lexi schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:08:
Al geprobeerd ZFLaSH?
Heb jij daarna de NAS weer aan de praat gekregen? Op het moment dat ik het stroomschema gebruikte, kreeg ik de NAS niet meer aan de gang. Blauw knipperend ledje en ik moest hem helemaal opnieuw inrollen.rikadoo schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:56:
Ik heb dus ook een DS209 @ DS211j, en nu was ik aan het kijken naar het hibernate gedoe, en ik vond iets raars in de scemd.log
[ Voor 66% gewijzigd door ZFLaSH op 29-04-2014 19:47 ]
Alles werkt verder prima, alleen hij gaat niet in hibernate heb al een beetje zitten rond kijken in wat logs etc maar gewoon geen melding hiervan en dat klopt ook. Ook het stroomschema werkt half zoals ik al zei, kreeg hem daarna wel gewoon handmatig aan door op de knop te drukken.
Iemand enig idee waar de hibernate regels/instellingen staan?
Iemand enig idee waar de hibernate regels/instellingen staan?
[ Voor 5% gewijzigd door rikadoo op 29-04-2014 21:30 ]
Ik heb een ds209 op de kop getikt, schijven komen deze week ook. Dan ga ik ook aan de gang met de softmod. Ben benieuwd of ik hibernate aan de praat krijg met dat advancedpower tooltje.
semi off topic; maar voor alle softmodders die met een 109 en 209 liever terug willen;
is deze documentatie wel bruikbaar :-)
Dit is door Synology uitgegeven aan recentelijk de 112j bezitters die na DSM5.0 update niet meer konden booten. Lijkt me nuttige info om achter de hand te houden in geval van storing....
Deze methode is zo nog niet eerder omschreven; let op wel enige linux (console) ervaring is hierbij handig om dit te kunnen execute-en. Nogmaals disclaimer de doco is uitgeschreven voor de 122j; pas dit dan wel even goed aan dus:
you must to change the VERSION and synoinfo.conf files at /etc/ and /etc.defaults/ and they must be exactly the same that the files inside the pat file you want to upload.
Use 7zip to extract it from your correct PAT of your model and check these files.
( dit alles komt uit deze bron )
is deze documentatie wel bruikbaar :-)
Dit is door Synology uitgegeven aan recentelijk de 112j bezitters die na DSM5.0 update niet meer konden booten. Lijkt me nuttige info om achter de hand te houden in geval van storing....
Deze methode is zo nog niet eerder omschreven; let op wel enige linux (console) ervaring is hierbij handig om dit te kunnen execute-en. Nogmaals disclaimer de doco is uitgeschreven voor de 122j; pas dit dan wel even goed aan dus:
you must to change the VERSION and synoinfo.conf files at /etc/ and /etc.defaults/ and they must be exactly the same that the files inside the pat file you want to upload.
Use 7zip to extract it from your correct PAT of your model and check these files.
( dit alles komt uit deze bron )
Seven_of_Nine, bedankt voor de link! Ik ga het nu nog niet uitproberen, ik ben al een paar avonden bezig geweest met de firmware, en mijn NAS heeft wat kleine probleempjes sinds de upgrade (zoals ik al eerder had vermeld: knipperende blauwe led, reset toets werkt niet meer, de pieptoon doet het niet en de UIT knop werkt niet meer). Ik kan de NAS ook niet meer opnieuw installeren met een nieuwe harde schijf.
Maar: ik hou de forums in de gaten, misschien komt er nieuwe informatie om de problemen op te lossen. Onderstaande regel is interessant:
Mijn VERSION bestand in de map /etc is van 2009! Kan iemand met een DS209@DS211J NAS eens kijken welke datum er bij dit bestand staat? Ik ben wel benieuwd...
Maar: ik hou de forums in de gaten, misschien komt er nieuwe informatie om de problemen op te lossen. Onderstaande regel is interessant:
Ik had al gezien dat er in beide mappen een VERSION en synoinfo.conf bestand staat. In de map /etc staan bij mij meerdere vrij oude bestanden zelfs bestanden uit 2003 en 2004. Het synoinfo.conf bestand is van vandaag (zo te zien bij het opstarten vernieuwd).you must to change the VERSION and synoinfo.conf files at /etc/ and /etc.defaults/ and they must be exactly the same that the files inside the pat file you want to upload.
Mijn VERSION bestand in de map /etc is van 2009! Kan iemand met een DS209@DS211J NAS eens kijken welke datum er bij dit bestand staat? Ik ben wel benieuwd...
Seven_of_Nine. Nogmaals bedankt voor het helpen bij de upgrade van mijn DS409 naar 411j.
Inmiddels mijn 3TB WD Red schijf opgestuurd. En nu wachten tot ze me een nieuwe opsturen, en die weer proberen.
Inmiddels mijn 3TB WD Red schijf opgestuurd. En nu wachten tot ze me een nieuwe opsturen, en die weer proberen.
Ik heb bij mijn DS209 @ DS211jHuMon schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:17:
[...]
Ik had al gezien dat er in beide mappen een VERSION en synoinfo.conf bestand staat. In de map /etc staan bij mij meerdere vrij oude bestanden zelfs bestanden uit 2003 en 2004. Het synoinfo.conf bestand is van vandaag (zo te zien bij het opstarten vernieuwd).
builddate="2011/02/25" staan
En bij mijn DS211
builddate="2013/01/07"
In het verleden deed men dit:
upnpmodelname="DS107" --> "DS106e"
supportsystemperature="yes" --> "no"
showtempdesc="yes" --> "no"
synobios="ds107" --> "ds106"
supportdomain="yes" --> "no" (optional)
supportfanctrl="yes" --> "no"
support_auto_poweron="yes" --> "no"
support_mtd_serial="yes" --> "no"
surveillance_camera_max="2" --> "1"
Mogelijk lost dit de ds209 problemen op, ben nu 4.3 aan het installeren op de ds209@211j. Ga bovenstaande ook aanpassen in iedergeval op in synoinfo.conf. Dan zien we wel waar het schip strand....
upnpmodelname="DS107" --> "DS106e"
supportsystemperature="yes" --> "no"
showtempdesc="yes" --> "no"
synobios="ds107" --> "ds106"
supportdomain="yes" --> "no" (optional)
supportfanctrl="yes" --> "no"
support_auto_poweron="yes" --> "no"
support_mtd_serial="yes" --> "no"
surveillance_camera_max="2" --> "1"
Mogelijk lost dit de ds209 problemen op, ben nu 4.3 aan het installeren op de ds209@211j. Ga bovenstaande ook aanpassen in iedergeval op in synoinfo.conf. Dan zien we wel waar het schip strand....
Ik heb gisteren mijn DS209@211j de update 3 laten doen. En nu zie ik dat mijn DS209@211j een DS411j is geworden...
Hoe kan dat nu weer
Hoe kan dat nu weer
dat is raar, handmatig of via webupdate? Mijn DS209@DS211j is wel geupdate zoals het moet.
Via webupdate. Ik kan er wel mee werken (op de eerder genoemde probleempjes na dan).
Ik ben nu het synoinfo.conf bestand aan het doorspitten, eens kijken hoe alle instellingen staan. In het bestand /etc/synoinfo.conf staat dat het nog een DS209 is. En in /etc.defaults/synoinfo.conf is het een DS411j. Ik begrijp het verschil tussen de mappen /etc en /etc.defaults niet...
Ik ben nu het synoinfo.conf bestand aan het doorspitten, eens kijken hoe alle instellingen staan. In het bestand /etc/synoinfo.conf staat dat het nog een DS209 is. En in /etc.defaults/synoinfo.conf is het een DS411j. Ik begrijp het verschil tussen de mappen /etc en /etc.defaults niet...
Volgens mij is etc.defaults de instellingen die die laad als je een harde reset doet. bij mij staan die allebei wel op DS211j...
Zo ziet mijn Synoinfo.conf eruit. van de DS209@DS211j
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
| unique="synology_88f6281_211j" company_title="Synology" # system options timezone="Amsterdam" language="nld" maillang="nld" codepage="nld" defquota="5" defshare="Plex" defgroup="users" defright="writeable" eventsmtp="" eventmail1="" eventmail2="" eventauth="no" eventuser="" configured="yes" admin_port="5000" secure_admin_port="5001" pswdprotect="no" supportweb="yes" supportmysql="yes" supportquota="yes" supportddns="yes" supportfilestation="yes" supportssl="yes" supportssh="yes" supportHTTPS="yes" supportNFS="yes" supportrsrcmon="yes" supportmemtest="yes" # service options runapple="yes" ftpport="21" ftp_trans_ext_ip="no" ftpflowcontrol="no" ftpmaxuploadrate="0" ftpmaxdownloadrate="0" ftpanonymouslogin="no" diskcache="on" standbytimer="10" standby_force="yes" enableguest="no" usbbkp="yes" usbcopy="yes" netbkp="yes" runmysql="no" runfilestation="no" supportmediaservice="yes" supportups="yes" ddns_update="no" ddns_select="Synology" ddns_reclaim_interval_mins="3" portmap_admin="no" portmap_ftp="no" portmap_http="no" portmap_http_add="no" portmap_netbkp="no" portmap_netbkp_encrypt="no" php_openbasedir_customize="no" tunnel_enable="no" printer_driver_host="http://download.synology.com/airprint/latest" # service limitations maxaccounts="512" maxgroups="128" maxshares="256" maxservices="64" maxdisks="2" maxprinters="2" maxlogsize="64" # UI options (limitations) company="synology" supplang="enu,cht,chs,krn,ger,fre,ita,spn,jpn,dan,nor,sve,nld,rus,plk,ptb,ptg,hun,trk,csy" product="DiskStation" manager="Synology DiskStation" vender="Synology Inc." mailfrom="Synology DiskStation" updateurl="http://www.synology.com/" win98autodisconnect="yes" wins="none" AppleTalk="eth0" default_ip="dhcp" default_mask="" default_gateway="" hostname="DiskStation" ntpdate_period="daily" ntpdate_server="pool.ntp.org" ntpdate_server_backup="" sdkversion="no" allowanonymous="yes" httpport="80" defaultfs="ext4" addport="no" supportuart2="yes" oplock_disabled="no" # SMS options smsserver="clickatell" smsport="80" smstemplate="https://api.clickatell.com/http/sendmsg?user=@@USER@@&password=@@PASS@@&api_id=3148203&to=@@PHONE@@&text=@@TEXT@@" smssepchar="+" smsuser="" smspass="" smsphone1="" smsphone2="" smsssl="yes" smstest="no" smsneedinterval="no" smsinterval="1" # VS60 options # Package limitation timebkp_limit="1.1.240" # DSM auto update default server rss_server="http://update.synology.com/autoupdate/genRSS.php" upnpmodelurl="" upnpmodelname="DS209" upnpmanufacturerurl="http://www.synology.com/" runupnp="no" upnpfriendlyname="DiskStation Device" upnpdevicetype="DiskStation" upnpmodeldescription="DiskStation UPnP Device" support_s2s="yes" supportMFP="yes" support_iscsi_target_block="yes" supportsystemperature="yes" supportMTU="yes" support_fan_adjust_dual_mode="yes" support_synoacl="yes" php_cache_size="32" support_wimax="yes" mfp_autotimer="60" esataportcfg="0x0" iscsi_target_type="lio" synobios="ds209" supportdcacheui="yes" supportdomain="yes" support_wireless="yes" supportstartupd="yes" supportext4="yes" enableRCPower="yes" supportfanctrl="yes" support_auto_poweron="yes" buzzeroffen="0x1f" supportfileindex="yes" supportraid="yes" internalportcfg="0x3" support_synopkg="yes" mfp_manualtimer="300" supportrcpower="yes" usbportcfg="0x70000" support_share_encryption="yes" supportntfswrite="yes" max_iscsiluns="10" support_mtd_serial="yes" max_iscsitrgs="10" surveillance_camera_max="8" supportsnapshot="yes" fantime="1" s2s_task_max="2" supportsmart="yes" supportsystempwarning="yes" support_iscsi_target="yes" max_volumes="64" fan_config_type_internal="high" buzzeroffcfg="0x0" shutdownafterfanfail="5" supportvideostation="yes" eth0_mtu="1500" fanspeed="low" s2s_watches_max="102400" # Fixed items eventtest="off" codepage_apple="1850" usb_standbytimer="0" runpgsql="yes" usbcopyfolder="" sdcopyfolder="" pppoe_enable="no" autoblock_expriedday="0" autoblock_attempts="0" autoblock_notify="no" autoblock_attempt_min="0" cfs_bgcolor="FFAA00" ftpanonymouschroot="no" ftpanonymousroot="" ftplowport="0" ftphighport="0" ftpsupportutf8="no" ftpmaxconnperip="0" ftpxferlog="no" ftpUserChroot="no" runtelnet="yes" userHomeEnable="no" dsmtimeout="15" external_host_ip="" external_port_dsm_http="" external_port_dsm_https="" # Fixed items supporthfsplus="yes" supportmount="yes" package_server="http://update.synology.com/packageupdate/getpackages.php" support_timebkp_server="yes" supportldap="yes" syslogport="514" # Fixed items synoldap_limit="1.0.1910" thumb_conv_quality="normal" thumb_conv_paused="no" thumb_conv_resume_time="1347487570" WebDavPort="5005" secure_WebDavPort="5006" support_offline_files="no" login_style="dark" # Fixed items sfmaxusercount="2" max_lunbkp_srv="1" pushservice_server_2="https://sns1.synology.com:8089/api/" maxvhost="30" support_iscsi_lunbkp="yes" sfmaxworkercount="16" pushservice_server_1="https://sns1.synology.com:8089/api/" disk_warning_percent="0.01" # Fixed items ss_cms="yes" support_download="yes" supportsurveillance="yes" ss_vs="yes" vs_version="1.1" ss_sync_event_player="yes" supportitunes="yes" runsurveillance="no" imap_enabled="yes" message_size_limit="10" webmail_smtp_server="localhost:25" runrelayd="no" eventpasscrypted="" # Fixed items supportVLAN="yes" timebkp_max_task="2" vpn_conn_max="5" upgrade_pkg_dsm_notification="yes" runupnpportmapping="no" runnatpmpportmapping="no" # Fixed items # Fixed items # Fixed items # Fixed items # Fixed items # Fixed items FB_SHARING_SETTING="all_user" # Fixed items # Fixed items # Fixed items # Fixed items supportTc="yes" support_syno_hybrid_raid="yes" redirect_server="https://gofile.me/" package_update_channel="stable" enable_homeshare_recyclebin="yes" # Fixed items # Fixed items dns_mode="static" # Fixed items ftptimeout="300" ftp_enable_fips="no" ftp_enable_fxp="no" sftpPort="22" # Fixed items use_rsyncd_conf="no" # Fixed items runmediaservice="no" # Fixed items supportphoto="yes" supportphotopersonal="yes" runphoto="no" # Fixed items sdcard_warning_percent="0.01" usb_partition_warning_percent="0.01" usb_disk_warning_percent="0.01" sdcard_partition_warning_percent="0.01" esata_partition_warning_percent="0.01" esata_disk_warning_percent="0.01" update_server="http://update.synology.com/" support_fw_security="yes" # Fixed items support_audio="yes" # Fixed items support_poweroff="yes" support_buzzer="yes" support_smb2="yes" support_directory_service="yes" support_power_schedule="yes" portcheck="yes" runaudiostation="no" custom_login_title="NASi" runHTTPS="no" enable_snapshot_origin="no" # Fixed items token_invalid_referer="fbsharing,fbdownload" frame_options_built_in_allow_url="gofile.me/" runSSDP="yes" frame_options_deny_url=".*/fbdownload,.*/fbsharing" supporttrustdomain="yes" support_ipsec="yes" token_valid_user_agent="" upgradetype="all" enable_syno_token="yes" small_info_path="http://update.synology.com/smallupdate" smtp_mail_enabled="no" enable_smb2="no" runAutoupdateDSM="no" # Fixed items runsysspdy="yes" runuserspdy="yes" support_postgresql_data_checksums="no" online_help_base_url="http://www.synology.com/help/uihelp/" support_wireless_number="2" support_spdy="yes" showdisktemperature="yes" httpsport="0" support_net_topology="no" join_user_data_collect="no" net_topology="client" service_fw_target_interface="all" disk_wakeup_log_en="no" weather_info="display" login_logo_customize="no" login_background_customize="no" login_only_bgcolor="no" forget_password_enable="no" strong_password_enable="no" arp_ignore="no" |
Zo ziet mijn Synoinfo.conf eruit. van de DS209@DS211j
[ Voor 96% gewijzigd door rikadoo op 02-05-2014 17:24 ]
rikado, hé perfect, dank je wel!
Ik was het bestand al aan het zoeken :-)
Update: de indeling van de bestanden is helemaal anders. Ik zal binnenkort nog eens een poging wagen om er weer een 211j van te maken...
Ik was het bestand al aan het zoeken :-)
Update: de indeling van de bestanden is helemaal anders. Ik zal binnenkort nog eens een poging wagen om er weer een 211j van te maken...
[ Voor 47% gewijzigd door HuMon op 02-05-2014 19:26 ]
Het aanpassen van de synobios heeft geen effect op de hibernate en power-on helaas. Ik ga nu aan de slag met advanced power manager.
Ik heb het geïnstalleerd, staat er bij de start van het programma dat er gebruik wordt gemaakt van de ingebouwde functionaliteit van Synology. Die powermanage gaat dus niets uithalen.
Ik heb het geïnstalleerd, staat er bij de start van het programma dat er gebruik wordt gemaakt van de ingebouwde functionaliteit van Synology. Die powermanage gaat dus niets uithalen.
[ Voor 41% gewijzigd door lexi op 02-05-2014 19:44 ]
Zie overigens dit in de SCEMD log:
zou dat betekenen dat het bij mij gewoon werkt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
| May 2 20:50:41 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[3] rtc_mday:[22] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[18] timezone:[-3600] May 2 20:50:45 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[23] rtc_mday:[22] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[18] timezone:[-3600] May 2 20:50:45 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 20:50:45 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[3] rtc_mday:[22] May 2 20:50:45 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[23] sys_mday:[22] May 2 20:50:58 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation. May 2 20:51:14 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[129] rtc_mday:[22] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[18] timezone:[-3600] May 2 20:51:18 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[149] rtc_mday:[22] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[18] timezone:[-3600] May 2 20:51:18 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 20:51:18 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[129] rtc_mday:[22] May 2 20:51:18 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[149] sys_mday:[22] May 2 21:02:25 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[19] rtc_mday:[70] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:02:29 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[9] rtc_mday:[70] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:02:29 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:02:29 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[19] rtc_mday:[70] May 2 21:02:29 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[9] sys_mday:[70] May 2 21:02:42 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation. May 2 21:02:58 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[21] rtc_mday:[70] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:03:02 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[41] rtc_mday:[70] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:03:02 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:03:02 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[21] rtc_mday:[70] May 2 21:03:02 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[41] sys_mday:[70] May 2 21:13:49 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[13] rtc_mday:[140] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:13:53 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[51] rtc_mday:[140] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:13:53 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:13:53 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[13] rtc_mday:[140] May 2 21:13:53 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[51] sys_mday:[140] May 2 21:14:06 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation. May 2 21:14:21 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[79] rtc_mday:[10] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:14:26 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[99] rtc_mday:[10] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:14:26 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:14:26 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[79] rtc_mday:[10] May 2 21:14:26 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[99] sys_mday:[10] May 2 21:34:37 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[147] rtc_mday:[14] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:34:41 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[83] rtc_mday:[14] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:34:41 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:34:41 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[147] rtc_mday:[14] May 2 21:34:41 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[83] sys_mday:[14] May 2 21:34:55 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation. May 2 21:35:11 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[89] rtc_mday:[14] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[109] rtc_mday:[14] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[89] rtc_mday:[14] May 2 21:35:15 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[109] sys_mday:[14] May 2 21:46:56 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[111] rtc_mday:[2] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:47:00 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[1] rtc_mday:[2] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:47:00 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:47:00 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[111] rtc_mday:[2] May 2 21:47:00 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[1] sys_mday:[2] May 2 21:47:13 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation. May 2 21:47:29 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[9] rtc_mday:[82] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:47:33 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[47] rtc_mday:[82] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:47:33 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:47:33 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[9] rtc_mday:[82] May 2 21:47:33 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[47] sys_mday:[82] May 2 21:58:19 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[99] rtc_mday:[90] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:58:23 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[119] rtc_mday:[50] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:58:23 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:58:23 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[99] rtc_mday:[90] May 2 21:58:23 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[119] sys_mday:[50] May 2 21:58:37 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation. May 2 21:58:53 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[131] rtc_mday:[50] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:58:57 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[151] rtc_mday:[50] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[19] timezone:[-3600] May 2 21:58:57 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 21:58:57 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[131] rtc_mday:[50] May 2 21:58:57 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[151] sys_mday:[50] May 2 22:09:44 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[23] rtc_mday:[120] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:09:48 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[13] rtc_mday:[120] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:09:48 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:09:48 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[23] rtc_mday:[120] May 2 22:09:48 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[13] sys_mday:[120] May 2 22:10:01 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation. May 2 22:10:17 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[149] rtc_mday:[120] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:10:21 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[79] rtc_mday:[20] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:10:21 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:10:21 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[149] rtc_mday:[120] May 2 22:10:21 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[79] sys_mday:[20] May 2 22:21:08 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[11] rtc_mday:[28] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:21:12 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[49] rtc_mday:[28] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:21:12 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:21:12 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[11] rtc_mday:[28] May 2 22:21:12 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[49] sys_mday:[28] [b]May 2 22:21:25 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation.[/b] May 2 22:21:42 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[43] rtc_mday:[108] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:21:46 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[63] rtc_mday:[108] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:21:46 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:21:46 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[43] rtc_mday:[108] May 2 22:21:46 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[63] sys_mday:[108] May 2 22:32:31 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[87] rtc_mday:[64] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:32:35 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[107] rtc_mday:[64] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:32:35 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:32:35 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[87] rtc_mday:[64] May 2 22:32:35 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[107] sys_mday:[64] [b]May 2 22:32:48 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation.[/b] May 2 22:33:03 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[21] rtc_mday:[64] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:33:08 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[11] rtc_mday:[64] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:33:08 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:33:08 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[21] rtc_mday:[64] May 2 22:33:08 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[11] sys_mday:[64] May 2 22:49:04 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[101] rtc_mday:[42] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:49:08 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[91] rtc_mday:[42] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:49:08 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:49:08 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[101] rtc_mday:[42] May 2 22:49:08 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[91] sys_mday:[42] [b]May 2 22:49:22 NASi scemd: modules/disk_hibernation.c:2338 The internal disks wake up from hibernation.[/b] May 2 22:49:38 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[17] rtc_mday:[122] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:49:42 NASi scemd: modules/rtc.c:202 RTC and system time diff are too large. rtc_year:[108] rtc_mon:[123] rtc_mday:[122] rtc_hour:[0] sys_year:[114] sys_mon:[4] sys_mday:[2] sys_hour:[20] timezone:[-3600] May 2 22:49:42 NASi scemd: modules/rtc.c:213 Two times rtc still diff. May 2 22:49:42 NASi scemd: modules/rtc.c:215 org rtc_year:[108] rtc_mon:[17] rtc_mday:[122] May 2 22:49:42 NASi scemd: modules/rtc.c:217 new sys_year:[108] sys_mon:[123] sys_mday:[122] |
zou dat betekenen dat het bij mij gewoon werkt?
Mijn DS209@211j is sinds kort een 411j geworden. Misschien heb ik iets teveel geëxperimenteert met de firmware versies en een keer een 4 getypt i.p.v. 2, geen idee... Het lukt niet meer om terug te gaan naar een 211j versie (geprobeerd met wijzigingen in VERSION en synoinfo.conf in de mappen /etc en /etc,defaults).
Maar, ik heb even in het scemd.log bestand gekeken, en ik zie nu wel andere meldingen:
Ik zie de meldingen "Fan Mode: LOW", en "Force hibernation enable, idle minutes 20"...
Maar, ik heb even in het scemd.log bestand gekeken, en ik zie nu wel andere meldingen:
code:
1
2
3
4
5
| May 3 08:54:31 NAS scemd: modules/fan_speed_adjust_common.c:116 Type: INTERNAL Fan Mode: HIGH May 3 10:06:26 NAS scemd: modules/disk_hibernation.c:2068 Force hibernation enable, idle minutes 20 May 3 10:06:26 NAS scemd: modules/disk_hibernation.c:2098 Eunit Deep sleep timer 0 May 3 10:06:31 NAS scemd: scemd.c:173 fan_type=3, raid_type=1, led_type=1, thermal_type=2, diskled_ctrl_type=1, auto_poweron_type=1, dual_power_type=1, usbcopy_type=2, fan_number=1, eunit_pwron_type=0, pis_type=2, rtc_type=1, lcm_type=2, wifi_wps_type=254 May 3 10:06:32 NAS scemd: modules/fan_speed_adjust_common.c:118 Type: INTERNAL Fan Mode: LOW |
Ik zie de meldingen "Fan Mode: LOW", en "Force hibernation enable, idle minutes 20"...
[ Voor 6% gewijzigd door HuMon op 03-05-2014 12:01 ]
Ik ging vandaag weer aan de slag ivm hibernate functie. Zie ik in etc.defaults\synoinfo.conf dat de synobios nog steeds op ds211j staat. Die test van mij is dus nutteloos geweest, maar goed ook want ik las later dat je de kernel van de 209 dan ook moet plaatsen.
Het lijkt me nog steeds de juiste richting, de juiste kernel voor de juiste hardware.
Het lijkt me nog steeds de juiste richting, de juiste kernel voor de juiste hardware.
Misschien kan iemand die een echte ds211j heeft zijn synbiis bestanden plaatsen uit de mappen /etc en /etc.default. Kunnen we vergelijken.
Vraagje; zijn er problemen als men een ds209@ds211j alleen upgrade naar DSM 4.3
Wat ik begrepen heb zijn er wel problemen met DSM 5.0
Zo heb ik alvast wel enkele stappen vooruitgang.
Zo heb ik alvast wel enkele stappen vooruitgang.
Ik heb het een tijdje geleden na vele uren stoeien helemaal opgegeven.lexi schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:40:
Iemand met een ds209 nog vooruitgang geboekt?
Status DS209@211j met DSM 5.0-4482:
- Slaapstand HDD werkt niet
- Stroomschema: DS gaat wel uit op ingestelde tijd, maar gaat niet meer aan op ingestelde tijd.
Handmatig aanzetten dus.
- Logitech Squeezebox Server via SSODS is te installeren maar na een reboot is die niet meer bereikbaar.
Ik wil graag terug naar DS209 met DSM 3.2 maar dat lijkt onmogelijk.
Je kan na de softmod blijven op 4.3 maar ik denk dat de meesten hier direct naar 5.0 zijn gegaan.internet4me schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:11:
Vraagje; zijn er problemen als men een ds209@ds211j alleen upgrade naar DSM 4.3
Ik heb zelf in ieder geval geen ervaring met 4.3 en kan dus niet zeggen of 4.3 wel zonder problemen werkt.
Als echt tweaker heb toch mijn ds209@ds211j naar dms 4.3 gezet. Hierbij mijn eerste ervaringen.
-Ik heb ook de hibernation problemen. (lijkt althans zo.)
-Het stroomschema werkt net zoals bij DSM 5.0. uit gaat automatisch. automatisch aan niet meer.
-uitzetten via de webinterface werkt niet.
-enkele vastlopers gehad. (knipperd blauw lampje en statuslampje uit.)
-systeemtijd is na elke boot fout. Willekeurige datum.
Edit: het is erger dan ik dacht.
-Ik heb ook de hibernation problemen. (lijkt althans zo.)
-Het stroomschema werkt net zoals bij DSM 5.0. uit gaat automatisch. automatisch aan niet meer.
-uitzetten via de webinterface werkt niet.
-enkele vastlopers gehad. (knipperd blauw lampje en statuslampje uit.)
-systeemtijd is na elke boot fout. Willekeurige datum.
Edit: het is erger dan ik dacht.
[ Voor 31% gewijzigd door internet4me op 16-05-2014 14:32 ]
Dan heb ik nog redelijk geluk....
De mijne loopt niet vast als die draait en ik kan hem ook via de webinterface wel uit zetten.
Soms als ik hem (handmatig
) aan zet dan start hij niet op. Stroom er af en er weer op en opnieuw proberen helpt dan wel.
Dat van die systeemtijd is wel vreemd.
Ik heb tijdsynchronisatie via internettijd aan staan en als ik via de browser inlog dan klopt de tijd/datum in DSM ook. Maar als ik in de logboeken kijk dan zie ik ook hele rare datums staan: meldingen uit 1885 tot 2020
De mijne loopt niet vast als die draait en ik kan hem ook via de webinterface wel uit zetten.
Soms als ik hem (handmatig
Dat van die systeemtijd is wel vreemd.
Ik heb tijdsynchronisatie via internettijd aan staan en als ik via de browser inlog dan klopt de tijd/datum in DSM ook. Maar als ik in de logboeken kijk dan zie ik ook hele rare datums staan: meldingen uit 1885 tot 2020

Ik ben ook op zoek naar een methode om DSM 3.2 weer op mijn DS209 te krijgen. Op een duits forum staat een interessant artikel (zie het 2e bericht): http://www.synology-forum...S207-Firmware-zerschossenAnoniem: 133692 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:28:
[...]
Ik wil graag terug naar DS209 met DSM 3.2 maar dat lijkt onmogelijk.
[...]
Met een USB-Seriële kabel kun je dan nieuwe firmware in het flash geheugen zetten. De USB-Seriële kabel heb ik inmiddels, alleen heb ik die nog niet werkend gekregen. Er zat geen driver bij, en mijn pc vind helaas niet automatisch de juiste driver. Hier ben ik nog mee bezig... [UPDATE] Inmiddels opgelost met een oude laptop...
Ik heb wel eens eerder met TFTP nieuwe software in een flash geheugen gezet van een (ander) apparaat, maar ik vind dit toch wat riskant... Als het vervangen van firmware niet lukt, dan is de DS209 echt gebricked...
En op het duitse forum experimenteren ze al met de juiste geheugen adressen, die zijn niet helemaal duidelijk. Op een andere site zag ik staan:
0xa00000 voor zimage en
0x800000 voor rd.bin
Wat zijn de juiste geheugen adressen voor een DS209? Of zou dat niet veel uitmaken?
En hoeven alleen deze 2 bestanden erop gezet te worden? Geen config bestanden?
De kans lijkt me zeer groot dat de data verloren gaat... Maar daar heb ik een backup van, dus die zou ik kunnen restoren.
[UPDATE]
- De USB-Serieel kabel werkt.
- Bij het opstarten van de NAS zie ik het booten, en het is mogelijk deze boot te onderbreken.
- Ik kan ook een tftpboot commando geven. Ik heb een TFTP server programma geïnstalleerd, en de firmware voor de DS209 gedownload.
Nu nog uitzoeken wat de juiste geheugen adressen zijn voor een DS209... Ik kan dat nog niet vinden op internet
[ Voor 12% gewijzigd door HuMon op 17-05-2014 19:51 ]
@HuMon
Goed bezig !
Ik zoek graag mee en heb dit gevonden op het Duitse Synology forum, post #12:
TFTP Server aufsetzen, am besten das Datenverzeichnis direkt unter C:\ erstellen. Die Firmwareversion die drauf war mit 7zip auseinander nehmen und zImage + rd.bin in das TFTP Datenverzeichnis kopieren.
In Putty
Kun je daar iets mee?
Goed bezig !
Ik zoek graag mee en heb dit gevonden op het Duitse Synology forum, post #12:
TFTP Server aufsetzen, am besten das Datenverzeichnis direkt unter C:\ erstellen. Die Firmwareversion die drauf war mit 7zip auseinander nehmen und zImage + rd.bin in das TFTP Datenverzeichnis kopieren.
In Putty
code:
1
2
3
4
5
| setenv ipaddr -- hier kommt die IP rein die die DS kekommen soll setenv serverip -- hier kommt die IP des TFTP-Servers rein tftpboot 0x1000000 zImage tftpboot 0x1200000 rd.bin bootm 1000000 1200000 |
Kun je daar iets mee?
@Stinger Burns
Die adressen had ik nog niet gezien, dank je! Ik heb nu 2 mogelijke instellingen voor de DS209...
Op mijn website heb ik een overzicht gemaakt van wat ik al geprobeerd heb met de seriële kabel: Unbrick Synology
Ik durf het momenteel nog niet aan om de laatste stap uit te voeren. Ik gebruik deze NAS nog vrij veel...
Mijn grootste probleem is alle data die erop staat. Ik heb wel een backup hiervan, maar als de NAS niet meer zou werken, dan zou ik toch wel balen... En de NAS werkt nog wel...
Op internet zie ik niemand die deze methode heeft gebruikt om te downgraden. Deze methode wordt vooral gebruikt om een gebrickte NAS weer goed te krijgen, maar dan gebruiken ze dezelfde software die er al op stond (of in ieder geval de software die bij die NAS hoort).
Volgens mij staan er nog meer bestanden in het flash geheugen, ik wil niet het risico lopen dat ik deze bestanden beschadig door een verkeerd geheugen adres.
Op het duitse forum zijn ze soms ook bezig met "protect off all" en "protect on all" commando's. Geen idee of dat ook nodig is...
Ik zoek zelf ook nog verder op internet naar oplossingen, en misschien ga ik hier nog wel mee verder experimenteren... Of is er iemand die in de buurt woont met een DS209@211J die minder moeite heeft met wat experimenten op de NAS?
Die adressen had ik nog niet gezien, dank je! Ik heb nu 2 mogelijke instellingen voor de DS209...
Op mijn website heb ik een overzicht gemaakt van wat ik al geprobeerd heb met de seriële kabel: Unbrick Synology
Ik durf het momenteel nog niet aan om de laatste stap uit te voeren. Ik gebruik deze NAS nog vrij veel...
Mijn grootste probleem is alle data die erop staat. Ik heb wel een backup hiervan, maar als de NAS niet meer zou werken, dan zou ik toch wel balen... En de NAS werkt nog wel...
Op internet zie ik niemand die deze methode heeft gebruikt om te downgraden. Deze methode wordt vooral gebruikt om een gebrickte NAS weer goed te krijgen, maar dan gebruiken ze dezelfde software die er al op stond (of in ieder geval de software die bij die NAS hoort).
Volgens mij staan er nog meer bestanden in het flash geheugen, ik wil niet het risico lopen dat ik deze bestanden beschadig door een verkeerd geheugen adres.
Op het duitse forum zijn ze soms ook bezig met "protect off all" en "protect on all" commando's. Geen idee of dat ook nodig is...
Ik zoek zelf ook nog verder op internet naar oplossingen, en misschien ga ik hier nog wel mee verder experimenteren... Of is er iemand die in de buurt woont met een DS209@211J die minder moeite heeft met wat experimenten op de NAS?
Heb zojuist mijn DS209 @ DS211j naar versie 4.3 -3827 gebracht.
Gelukkig heb ik destijds mijn DS109@110j ook terug kunnen brengen (in dit geval naar 4.2), maar zou je wellicht voor andere tweakers kunnen beschrijven hoe je dit gedaan hebt en of je nog tegen problemen aanloopt?rikadoo schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:23:
Heb zojuist mijn DS209 @ DS211j naar versie 4.3 -3827 gebracht.
Ik heb nog geprobeerd om op dezelfde manier te downgraden naar DS209 vanaf DS211j 4.3 -3827 naar de laatste versie van DS209 4.2 -3248 maar dit gaat niet, of ik moet iets gemist hebben.meesje schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:33:
[...]
Gelukkig heb ik destijds mijn DS109@110j ook terug kunnen brengen (in dit geval naar 4.2), maar zou je wellicht voor andere tweakers kunnen beschrijven hoe je dit gedaan hebt en of je nog tegen problemen aanloopt?
EDIT:
Ik heb weer een originele DS209! Dus alles zou weer goed moeten zijn
[ Voor 7% gewijzigd door rikadoo op 18-05-2014 17:33 ]
@rikadoo
Ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt... Ben je nu in stappen (met verschillende software versies) terug gegaan?
En is je data behouden gebleven of was je alles kwijt?
Ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt... Ben je nu in stappen (met verschillende software versies) terug gegaan?
En is je data behouden gebleven of was je alles kwijt?
[ Voor 18% gewijzigd door HuMon op 18-05-2014 19:27 ]
Ben inderdaad de software versies terug gegaan, alle data is behouden.
Geen seriele kabels oid gebruikt, gewoon het systeem voor de gek gehouden
Geen seriele kabels oid gebruikt, gewoon het systeem voor de gek gehouden
[ Voor 9% gewijzigd door rikadoo op 18-05-2014 19:29 ]
4.2 -3248 de laatste versie van DS209. Slaapstand en het stroomschema werkt weer, dus hij is weer helemaal goedmeesje schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:25:
Zit je nu op 4.2 of 4.3? 4.2 was toch de laatste voor de x09 serie?
@rikadoo
Op de één of andere manier lukt het mij niet om ook maar één software versie omlaag te gaan...
Ik heb het VERSION bestand van DSM 3211 (versie 4.2) op mijn NAS gezet, de NAS ziet dat er dan een oudere software versie op staat (hij wil upgraden naar DSM 5). Maar als ik dan een handmatige update doe naar 3827 (versie 4.3) dan krijg ik een foutmelding.
Heb je ook wijzigingen gedaan in synoinfo.conf? Of alleen in het VERSION bestand? En heb je net als ik het bestand van versie 3211 gebruikt?
Op de één of andere manier lukt het mij niet om ook maar één software versie omlaag te gaan...
Ik heb het VERSION bestand van DSM 3211 (versie 4.2) op mijn NAS gezet, de NAS ziet dat er dan een oudere software versie op staat (hij wil upgraden naar DSM 5). Maar als ik dan een handmatige update doe naar 3827 (versie 4.3) dan krijg ik een foutmelding.
Heb je ook wijzigingen gedaan in synoinfo.conf? Of alleen in het VERSION bestand? En heb je net als ik het bestand van versie 3211 gebruikt?
Van welke naar welke versie wil jij?
Ik heb nu DSM 5.0-4482 en probeer dan naar 4.3 te gaan.
Voor zover ik weet moet je dan het VERSION bestand van 4.2 gebruiken..?
Voor zover ik weet moet je dan het VERSION bestand van 4.2 gebruiken..?
Nee, 4.3 -3810 versie VERSION nemen
Je moet altijd een versie lager pakken en dan een nieuwere versie eroverheen. Synoinfo.confg moet je laten zoals die is. DS211j dus.
en dan via de DSM handmatig updaten naar DS211j 4.3 -3827majorversion="4"
minorversion="3"
buildphase="release"
buildnumber="3810"
smallfixnumber="0"
builddate="2013/11/06"
unique="synology_88f6281_211j"
extractsize=318352
indexdbextractsize=25596
packageextractsize=0
Je moet altijd een versie lager pakken en dan een nieuwere versie eroverheen. Synoinfo.confg moet je laten zoals die is. DS211j dus.
[ Voor 16% gewijzigd door rikadoo op 18-05-2014 21:03 ]
Ik heb zojuist de oorzaak gevonden waarom ik niet kon downgraden: het downgraden werkt niet in google chrome! Bij handmatig downgraden moet je de software uploaden, en google chrome lijkt dat proces op het laatste moment te stoppen...Bij upgraden deed ik altijd een automatische update...
Ik heb het downgraden nu gedaan in Internet Explorer, en momenteel heb ik DSM 4.3.
Mijn NAS is nog wat erger verprutst want het is een DS209@411j. Vrijwel zeker een keer de verkeerde letters ingetypt
Ik ga nu verder experimenteren om er weer een DS209 van te maken...
@rikadoo: bedankt voor de hulp! Het gaat de goede kant op!
Ik heb het downgraden nu gedaan in Internet Explorer, en momenteel heb ik DSM 4.3.
Mijn NAS is nog wat erger verprutst want het is een DS209@411j. Vrijwel zeker een keer de verkeerde letters ingetypt
Ik ga nu verder experimenteren om er weer een DS209 van te maken...
@rikadoo: bedankt voor de hulp! Het gaat de goede kant op!
Als je nu eens de Sysinfo.conf file aanpast naar DS211j? En dan de VERSION naar
Hier kun je de FW vinden:
http://ukdl.synology.com/download/DSM/
Mochten er meer mensen terug willen, ik heb er een howto van gemaakt om van DS211j DSM 5.0 terug te gaan naar de laatste DS209 4.2 FW.
En dan versie DS211j DSM 4.3 -3827 laad zodat je weer terug zit op DS211j, dan helpt ik je verder naar DS209 4.2 laatste versie.majorversion="4"
minorversion="3"
buildphase="release"
buildnumber="3810"
smallfixnumber="0"
builddate="2013/11/06"
extractsize=318352
indexdbextractsize=25596
packageextractsize=0
Hier kun je de FW vinden:
http://ukdl.synology.com/download/DSM/
Mochten er meer mensen terug willen, ik heb er een howto van gemaakt om van DS211j DSM 5.0 terug te gaan naar de laatste DS209 4.2 FW.
[ Voor 210% gewijzigd door rikadoo op 18-05-2014 21:41 ]
Ik was van plan eerst terug te gaan naar 4.2 en dan DS411j aan te passen naar DS209. Geen goed idee, bij het downgraden naar firmware 4.2 is het fout gegaan. Mijn NAS start niet meer op en gaat rebooten.
Gelukkig heb ik nu de seriële kabel, dat is nog de enige methode om in mijn NAS te komen...
Ik denk dat ik mijn flash geheugen moet gaan herstellen.
Gelukkig heb ik nu de seriële kabel, dat is nog de enige methode om in mijn NAS te komen...
Ik denk dat ik mijn flash geheugen moet gaan herstellen.
Als je DS411j aanpast naar DS209 gaat inderdaad niet werken, je kan nu nog de schijf waar DSM opstaan aan je PC hangen en proberen het config bestandje aan te passen naar DS411j en dan weer in je NAS doen.
http://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/
Mijn howto
Dit is een howto hoe ik het als ik het goed heb onthouden heb uitgevoerd,
-Ben niet aansprakelijk voor enig data verlies (bij mij is alle data behouden)
-Reboot nooit tijdens deze howto je Synology NAS ivm het aanpassen van wat configuraties waardoor je na een eventuele reboot je Synology niet meer kunt bereiken.
-Maak na elke stap even een backup van het VERSION en synoinfo.conf bestand
DS211j --> DSM 5.0 -4482 To DS211j 4.3 -3810
Pas in /etc.defaults/ het ‘VERSION’ bestand aan naar het onderstaande:
majorversion="4"
minorversion="3"
buildphase="release"
buildnumber="3810"
smallfixnumber="0"
builddate="2013/11/06"
extractsize=318352
indexdbextractsize=25596
packageextractsize=0
Installeer update via DSM --> DSM_DS211j_3827
DS211j DSM versie 4.3 -3827 is geinstalleerd nu
----------------------------------------------------------------
DS211j --> DSM 4.3 -3810 To 4.2 -3202
majorversion="4"
minorversion="2"
buildphase="release"
buildnumber="3202"
builddate="2013/03/01"
extractsize=277210
indexdbextractsize=22672
packageextractsize=0
Installeer update via DSM --> DSM_DS211j_3211
DS211j DSM versie 4.2 -3211 is geinstalleerd nu
Pas in /etc.defaults/ het ‘synoinfo.conf’ bestand de eerste 2 regels aan naar het onderstaande:
Van:
company_title="Synology"
Naar
unique="synology_88f6281_209"
company_title="Synology"
DS211j --> DSM 4.2 -3211 To DS209 DSM 4.2 -3211
majorversion="4"
minorversion="2"
buildphase="release"
buildnumber="3202"
builddate="2013/03/01"
extractsize=277210
indexdbextractsize=22672
packageextractsize=0
Installeer update via DSM --> DSM_DS209_3211
DS209 DSM versie 4.2 -3211 is geinstalleerd nu
Nu kun je via DSM 4.2 -3211 de automatische update uitvoeren naar de laatste DSM 4.2-3248
Ik heb gebruik gemaakt van WinSCP zo kon ik in de root alle bestanden gelijk aanpassen
http://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/
Mijn howto
Dit is een howto hoe ik het als ik het goed heb onthouden heb uitgevoerd,
-Ben niet aansprakelijk voor enig data verlies (bij mij is alle data behouden)
-Reboot nooit tijdens deze howto je Synology NAS ivm het aanpassen van wat configuraties waardoor je na een eventuele reboot je Synology niet meer kunt bereiken.
-Maak na elke stap even een backup van het VERSION en synoinfo.conf bestand
DS211j --> DSM 5.0 -4482 To DS211j 4.3 -3810
majorversion="4"
minorversion="3"
buildphase="release"
buildnumber="3810"
smallfixnumber="0"
builddate="2013/11/06"
extractsize=318352
indexdbextractsize=25596
packageextractsize=0
Installeer update via DSM --> DSM_DS211j_3827
DS211j DSM versie 4.3 -3827 is geinstalleerd nu
DS211j --> DSM 4.3 -3810 To 4.2 -3202
majorversion="4"
minorversion="2"
buildphase="release"
buildnumber="3202"
builddate="2013/03/01"
extractsize=277210
indexdbextractsize=22672
packageextractsize=0
Installeer update via DSM --> DSM_DS211j_3211
DS211j DSM versie 4.2 -3211 is geinstalleerd nu
Pas in /etc.defaults/ het ‘synoinfo.conf’ bestand de eerste 2 regels aan naar het onderstaande:
Van:
company_title="Synology"
Naar
company_title="Synology"
DS211j --> DSM 4.2 -3211 To DS209 DSM 4.2 -3211
majorversion="4"
minorversion="2"
buildphase="release"
buildnumber="3202"
builddate="2013/03/01"
extractsize=277210
indexdbextractsize=22672
packageextractsize=0
Installeer update via DSM --> DSM_DS209_3211
DS209 DSM versie 4.2 -3211 is geinstalleerd nu
Nu kun je via DSM 4.2 -3211 de automatische update uitvoeren naar de laatste DSM 4.2-3248
Ik heb gebruik gemaakt van WinSCP zo kon ik in de root alle bestanden gelijk aanpassen
[ Voor 83% gewijzigd door rikadoo op 18-05-2014 22:30 ]
Maar zover was ik nog net niet. De firmware is nog steeds DS411J (versie 4.2) maar dat slikt mijn NAS dus niet...
Je hebt nu dus DS411j 4.2? Maar de synoinfo.conf aangepast naar DS209?
Ik heb een DS209@DS411j 4.2. En dat werkt niet meer.
Alleen met de seriële kabel kan ik erin. Ik vermoed dat het aanpassen van VERSION of synoinfo.conf geen nut heeft omdat er al een 4.2 software op staat die niet goed is.
Maar ik krijg hem wel aan de gang denk ik... Ik probeer nu mijn eigen beschrijving om de NAS opnieuw te installeren via de flash methode. Tot nu toe lukt dat, de Synology assistant heeft weer toegang en is bezig om DS209 software te installeren.
Het lijkt erop dat de gegevenspartitie in stand blijft, maar dat moet ik even afwachten tot de installatie klaar is...
Alleen met de seriële kabel kan ik erin. Ik vermoed dat het aanpassen van VERSION of synoinfo.conf geen nut heeft omdat er al een 4.2 software op staat die niet goed is.
Maar ik krijg hem wel aan de gang denk ik... Ik probeer nu mijn eigen beschrijving om de NAS opnieuw te installeren via de flash methode. Tot nu toe lukt dat, de Synology assistant heeft weer toegang en is bezig om DS209 software te installeren.
Het lijkt erop dat de gegevenspartitie in stand blijft, maar dat moet ik even afwachten tot de installatie klaar is...
Hmmke, jij hebt gewoon een geval apart dan, maar ik denk dat als jij de tut gevolgd had zoals ik het gedaan had dat het dan ook gelukt was, volgens had je dan alleen dezelfde .pat file moeten gebruiken die op een DS411j en op de DS209 is, dat zal dan 4.2 -3211 moeten zijn geweest denk ik. Maargoed blij dat het nu weer werkt dan!HuMon schreef op zondag 18 mei 2014 @ 22:44:
Ik heb een DS209@DS411j 4.2. En dat werkt niet meer.
Ik had juist het 4.2-3211 pat bestand gebruikt omdat die gebruikt wordt voor zowel een DS209 als een DS411j.
Maar maakt niet uit: de flash methode met de seriële kabel werkt!
- De DS209@DS411j is terug geflasht naar een DS209.
- Alle data is bewaard gebleven, de Synology assistant had ik nodig voor de nieuwe installatie, en die bewaarde de data, pfew.
- Mijn blauwe led knippert niet meer!
- Mijn pieptoon werkt weer!
- Ik kan de NAS weer uitzetten met de drukknop aan de voorzijde!
Ik ben alleen alle instellingen kwijt, dus die moet ik nazien (misschien heb ik nog een backup van de instellingen ergens)...
Pfew, ik ben blij dat ik weer terug ben naar DS209!
Dan hebben we nu 2 methoden om weer terug te gaan naar DS209
Maar maakt niet uit: de flash methode met de seriële kabel werkt!
- De DS209@DS411j is terug geflasht naar een DS209.
- Alle data is bewaard gebleven, de Synology assistant had ik nodig voor de nieuwe installatie, en die bewaarde de data, pfew.
- Mijn blauwe led knippert niet meer!
- Mijn pieptoon werkt weer!
- Ik kan de NAS weer uitzetten met de drukknop aan de voorzijde!
Ik ben alleen alle instellingen kwijt, dus die moet ik nazien (misschien heb ik nog een backup van de instellingen ergens)...
Pfew, ik ben blij dat ik weer terug ben naar DS209!
Dan hebben we nu 2 methoden om weer terug te gaan naar DS209
[ Voor 5% gewijzigd door HuMon op 18-05-2014 23:30 ]
Ook ik ben weer terug op DS209. Versie 4.2
Bedankt voor de informatie.
Bedankt voor de informatie.
Hoewel het hibernaten en stroomschema niet werkt heb ik verder een prima functionerende nas. Mijn ds209@ds211j loopt nooit vast, systeemtijd klopt wel. Hoewel ik ook in scemd rare datums heb gezien, maar dat was rond de tijd dat ik hibernate aan de praat probeerde te krijgen. Ik draai er cloudsync (Gdrive en dropbox), cloudstation, audiostation en photostation mee zonder problemen.
Misschien ga ik deze ook wel de masterbrowser in huis maken, gezien die toch heel de dag aan staat.
Misschien ga ik deze ook wel de masterbrowser in huis maken, gezien die toch heel de dag aan staat.
[ Voor 8% gewijzigd door lexi op 23-05-2014 14:51 ]
Heeft iemand de update al geinstalleerd op de 209?
DSM 5.0-4493?ZFLaSH schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 21:17:
Heeft iemand de update al geinstalleerd op de 209?
Yep! Nieuwer is vast beter, dus die draait op mijn backup NAS
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
En DSM 5.0-4493 Update 1 doet het ook goed.
Had laatst wel wat vaags met 2step Google Authenticator, code werd maar niet geaccepteerd, dus ik werd even buitengesloten
Via SSH kunnen oplossen, maar vaag was het wel
Datum/tijd leek goed te staan, zeker geen grote afwijking. Maar voor de zekerheid sync ik de tijd nu 1x per uur.
Had laatst wel wat vaags met 2step Google Authenticator, code werd maar niet geaccepteerd, dus ik werd even buitengesloten
Datum/tijd leek goed te staan, zeker geen grote afwijking. Maar voor de zekerheid sync ik de tijd nu 1x per uur.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Even een vraag ....
Is dit een permanente aanpassing, Een collega wil graag het risico aannemen om op v5 te gaan werken.
Maar voor hem is het geen doen om dit via vi te moeten gaan doen.
Ik wil die aanpassing best voor hem doen, maar zit niet te wachten op een (twee)maandelijkse onderhoudsbeurt
Is dit een permanente aanpassing, Een collega wil graag het risico aannemen om op v5 te gaan werken.
Ik wil die aanpassing best voor hem doen, maar zit niet te wachten op een (twee)maandelijkse onderhoudsbeurt
Het is mogelijk om weer terug te gaan, je moet dan in stapjes (verschillende software versies) terug gaan, kost even wat tijd.FreshMaker schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:28:
Even een vraag ....
Persoonlijk zal ik nooit meer versie 5 op mijn DS209 installeren, ik ben erg blij dat ik de originele software er weer op heb staan.
Mede tweakers, ik heb mijn Synology DS209 maandag geupdate via deze methode (werkt perfect, voor mijn gevoel draait hij ook een stuk soepeler) Eerst naar 4.3 en daarna naar 5.0.XX. Hierna kreeg ik gelijk een melding om naar de allerlaatste update, de 5.0-4493 Update 3 te gaan. Downloaden van het bestand ging prima maar hij zei daarna dat er een fout was opgetreden.
omdat ik hier nog niks had gelezen over de update 3 heb ik de software na de mod gewoon zo gelaten, een paar dagen later begon het toch wel te knagen. ik wilde toch wel heel graag die update doen, dus heb ik nogmaals op downloaden geklikt en daarna ging hij zonder klagen de update installeren (maandag wilde dit nog niet). na een minut of 5/6? was de laatste update ook geinstalleerd en ik kan melden dat het (bij mij) erg goed werkt!
- opstarten via de knop op de nas werkt
- afsluiten via de knop op de nas werkt
- reboten via de web interface werkt
- afsluiten via de web interface werkt
- hibernate werkt waarschijnlijk nog niet (nog niet de tijd gehad om het te testen)
- ik kreeg de verschillende fan speeds niet werkend, maar uitgebreid getest heb ik dit nog niet
- esata heb ik niet dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken (gelukkig)
- temps van hardeschijven zijn prima uit te lezen
- al mijn backups en dergelijke gaan gewoon door waar ze gebleven waren
Er rest mij alleen nog 1 klein vraagje, ik heb mijn nas nog maar 1 keer geinstalleerd en opgezet, ik heb vorig jaar van een mede tweaker deze nas overgenomen. nu zitten er schijven in die samen nog geen 18 duizend uren hebben aangetikt, maar mijn vraag is dus als mijn raid 0 configuratie ploft, hoe moet ik hem dan opnieuw installeren? kan ik dan gewoon weer nieuwe schijven kopen, opstarten en de nas zijn werk laten doen? Of moet ik via dsfinder voor pc de nieuwste versie van de ds211j of ds209 downloaden en installeren?
ik moest de vorige keer namelijk gewoon de nieuwe software (DSM 4.2.XX) van de website halen en hem opnieuw installeren via ds finder.
Naast deze vraag wilde ik met dit berichtje even mijn dank uitspreken naar de maker van dit topic en iedereen die hiermee aan de slag is geweest. het is geweldig om te zien dat de oude DS209 weer een nieuw leven in gaat! (anders had ik vanzelf een upgrade gedaan naar een nieuwe DS2XX)
omdat ik hier nog niks had gelezen over de update 3 heb ik de software na de mod gewoon zo gelaten, een paar dagen later begon het toch wel te knagen. ik wilde toch wel heel graag die update doen, dus heb ik nogmaals op downloaden geklikt en daarna ging hij zonder klagen de update installeren (maandag wilde dit nog niet). na een minut of 5/6? was de laatste update ook geinstalleerd en ik kan melden dat het (bij mij) erg goed werkt!
- hibernate werkt waarschijnlijk nog niet (nog niet de tijd gehad om het te testen)
- ik kreeg de verschillende fan speeds niet werkend, maar uitgebreid getest heb ik dit nog niet
- esata heb ik niet dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken (gelukkig)
- temps van hardeschijven zijn prima uit te lezen
- al mijn backups en dergelijke gaan gewoon door waar ze gebleven waren
Er rest mij alleen nog 1 klein vraagje, ik heb mijn nas nog maar 1 keer geinstalleerd en opgezet, ik heb vorig jaar van een mede tweaker deze nas overgenomen. nu zitten er schijven in die samen nog geen 18 duizend uren hebben aangetikt, maar mijn vraag is dus als mijn raid 0 configuratie ploft, hoe moet ik hem dan opnieuw installeren? kan ik dan gewoon weer nieuwe schijven kopen, opstarten en de nas zijn werk laten doen? Of moet ik via dsfinder voor pc de nieuwste versie van de ds211j of ds209 downloaden en installeren?
ik moest de vorige keer namelijk gewoon de nieuwe software (DSM 4.2.XX) van de website halen en hem opnieuw installeren via ds finder.
Naast deze vraag wilde ik met dit berichtje even mijn dank uitspreken naar de maker van dit topic en iedereen die hiermee aan de slag is geweest. het is geweldig om te zien dat de oude DS209 weer een nieuw leven in gaat! (anders had ik vanzelf een upgrade gedaan naar een nieuwe DS2XX)
@jeroenhorst1 - Dank voor de "credits" ik heb ze ook maar per ongeluk ergens aangetroffen en zo af en toe moet je ook iets delen. In mijn geval de DS409@411j is 100% -> draai nu 5.0.4493 update3 en alles inclusief hybernate werkt prima. Jammer dat de 109 en 209 niet hibernaten; dat is toch wel een handige feature wanneer je kijkt naar stroomverbruik en geluidsproductie. Ikzelf ben zeer tevreden en de 411j loopt prima mee in mijn netwerk.
Ik heb overigens het topic een beetje losgelaten maar de info hierin; zeker met "downgrading" is echt best leuke kennis en gezien andere onderwerpen ( SynoCryptor etc ) is alles wat hier besproken is best wel handig om in dit forum te hebben ;- )
Je vraag mbt RAID0; je doet er gewoon goed aan om je configuratie te backup-en. Theorie is simpel dat elke drive een hidden partitie heeft in een synology met daarop de DSM. Als je een schijf verliest moet je kunnen booten vanaf de andere werkende disk. Let wel in een RAID0 ben je je data(partitie) geheel kwijt als je volume failed! Dus hij zou kunnen booten maar je data is echt 100% weg.
Veel gemaakt error is dat men denkt dat een NAS een veilig storage aparaat is; maar heel simpel in een RAID0 is het verlies van 1 schijf gewoon een drama. Kijk dus altijd liever naar RAID1 of hoger en zoek een 2e (offsite!)locatie voor je data op als backup.
Denk ook eens na over ==NOODSTROOM== een logisch EXT4 volume (raid-array) in linux is niet pleased met een niet gecontrolleerde shutdown -> rebuild / check HDD etc etc. Een APC-tje kan echt heel handig zijn!
Ik heb overigens het topic een beetje losgelaten maar de info hierin; zeker met "downgrading" is echt best leuke kennis en gezien andere onderwerpen ( SynoCryptor etc ) is alles wat hier besproken is best wel handig om in dit forum te hebben ;- )
Je vraag mbt RAID0; je doet er gewoon goed aan om je configuratie te backup-en. Theorie is simpel dat elke drive een hidden partitie heeft in een synology met daarop de DSM. Als je een schijf verliest moet je kunnen booten vanaf de andere werkende disk. Let wel in een RAID0 ben je je data(partitie) geheel kwijt als je volume failed! Dus hij zou kunnen booten maar je data is echt 100% weg.
Veel gemaakt error is dat men denkt dat een NAS een veilig storage aparaat is; maar heel simpel in een RAID0 is het verlies van 1 schijf gewoon een drama. Kijk dus altijd liever naar RAID1 of hoger en zoek een 2e (offsite!)locatie voor je data op als backup.
Denk ook eens na over ==NOODSTROOM== een logisch EXT4 volume (raid-array) in linux is niet pleased met een niet gecontrolleerde shutdown -> rebuild / check HDD etc etc. Een APC-tje kan echt heel handig zijn!
@seven_of_nine Dank voor de reactie, het feit dat ik heb gekozen voor raid0 is omdat ik veel films en series heb, die ik van 3/4 schijven nu op de nas heb staan. De belangrijke gegevens, data en foto's worden gebackupt naar een externe hardeschijf die aan de nas hangt. De echte belangrijke bestanden worden nogmaals weg geschreven op een andere externe hardeschijf. ik zou heel graag nog een 1 bay nas willen hebben om inderdaad elders in het huis nog een backup te laten draaien, maar dat is op dit moment nog niet mogelijk. wel heb ik er een kleine ups er tussen hangen omdat ik een tijdje terug voor het eerst in tijden stroom uitval heb gehad. gelukkig hadden de schijven en dsm geen schade opgelopen hierdoor!
Wat ik niet geheel begrijp is, als ik nu nieuwe schijven in de nas stop(voor een schone installatie, geen backups etc). Moet ik uiteraard dsm opnieuw installeren, maar; kan de nas dan zijn eigen DSM5.0 weer op de schijven installeren of moet je echt een nieuwe firmware downloaden van de synology site? (en dan waarschijnlijk voor ds211j).
Wat ik niet geheel begrijp is, als ik nu nieuwe schijven in de nas stop(voor een schone installatie, geen backups etc). Moet ik uiteraard dsm opnieuw installeren, maar; kan de nas dan zijn eigen DSM5.0 weer op de schijven installeren of moet je echt een nieuwe firmware downloaden van de synology site? (en dan waarschijnlijk voor ds211j).
[ Voor 0% gewijzigd door jeroenhorst1 op 11-08-2014 16:43 . Reden: spellingsfoutjes ]
@jeroen; ik snap je vraag.
Op het moment dat je compleet alle drives in de NAS vervangt dan moet je via de SynoAssistant de DSM weer aanleveren. ( je schijven zijn immers leeg ). De SynologyAssistant zal zien in de firmware van je Synology dat het een 211j is DSM 4493 ( of hoger ) zal accepteren. Die file trek je gewoon bij Synology vandaan ( 100mb ofzo ) en hij partitioneerd je drives en zet het os erop; daarna in de reboot via de DSM webinterface moet je met je (schijf) configuratie aan de slag; net als nieuw is ie dan.
DSM moet je ten allertijden bij een reset eerst even zelf aanleveren dus! ( easy hoor )
Op het moment dat je compleet alle drives in de NAS vervangt dan moet je via de SynoAssistant de DSM weer aanleveren. ( je schijven zijn immers leeg ). De SynologyAssistant zal zien in de firmware van je Synology dat het een 211j is DSM 4493 ( of hoger ) zal accepteren. Die file trek je gewoon bij Synology vandaan ( 100mb ofzo ) en hij partitioneerd je drives en zet het os erop; daarna in de reboot via de DSM webinterface moet je met je (schijf) configuratie aan de slag; net als nieuw is ie dan.
DSM moet je ten allertijden bij een reset eerst even zelf aanleveren dus! ( easy hoor )
Zojuist ook mijn DS209 aangepast naar DS211j, updates gedraait en alles verliep soepeltjes. Ben op andere locatie aanwezig dan de NAS dus kan nog niet zien of hij enorm staat te blazen of lichtjes die vreemd knipperen o.i.d. Vanavond is kijken, draai DSM 5 met update 3. Heb wel schijven die aanwezig waren eerst geformateerd toen met DSM 4.2 in RAID 1 gezet en toen alles uitgevoerd.
Edit: Knoppen op de NAS werken naar behoren en de NAS start en sluit netjes af. Ook via de webinterface van DSM sluit en herstart de NAS netjes. Hibernation werkt niet.
Edit: Knoppen op de NAS werken naar behoren en de NAS start en sluit netjes af. Ook via de webinterface van DSM sluit en herstart de NAS netjes. Hibernation werkt niet.
[ Voor 18% gewijzigd door crypt0rr op 16-08-2014 17:50 ]
Misschien nuttige info
Situatie; 2 schijven in DS209@DS211j @DSM5 Update 3 vervangen voor 2 grotere schijven.
Beide schijven kan je uit de NAS halen na natuurlijk je data tijdelijk even ergens geparkeerd te hebben. 2 schijven erin en installeren met DS211j firmware van de Synology website. Na installatie kan je gewoon je DS209@DS211j weer installeren met de nieuwe schijven.
Situatie; 2 schijven in DS209@DS211j @DSM5 Update 3 vervangen voor 2 grotere schijven.
Beide schijven kan je uit de NAS halen na natuurlijk je data tijdelijk even ergens geparkeerd te hebben. 2 schijven erin en installeren met DS211j firmware van de Synology website. Na installatie kan je gewoon je DS209@DS211j weer installeren met de nieuwe schijven.
[ Voor 6% gewijzigd door crypt0rr op 19-08-2014 20:51 ]
Heb niet het hele draadje doorgelezen dus misschien dubbel: ik herinner me vaag dat er van de DS209 twee verschillende moederborden waren. Wellicht verklaart dat waarom de ene DS209 het beter doet dan de andere.
Uiteraard Update 4 Update 5 ook 100% op de DS409@DS411j
[ Voor 14% gewijzigd door Seven_of_Nine op 15-09-2014 11:50 ]
DSM 5.0-4493 Update 4 net geïnstalleerd op de DS209@DS211j en zo te zien werkt hij ook hier naar behoren.
DSM 5.0-4493 Update 5 gister geïnstalleerd op de DS209@DS211J en zo te zien werkt ook deze update naar behoren.
DSM 5.0-4493 Update 5 gister geïnstalleerd op de DS209@DS211J en zo te zien werkt ook deze update naar behoren.
[ Voor 36% gewijzigd door jeroenhorst1 op 19-09-2014 23:01 ]
Iemand al de bèta geïnstalleerd op zijn softmod NAS?
Uitgevoerd en de bèta draait perfect hier. Let wel op, de installatietijd duurt erg lang vergeleken met oudere versies.
Uitgevoerd en de bèta draait perfect hier. Let wel op, de installatietijd duurt erg lang vergeleken met oudere versies.
[ Voor 54% gewijzigd door crypt0rr op 24-09-2014 13:05 ]
ik installeer zelf bijna nooit beta software. Zijn er nieuwe functies toegevoegd? misschien leuk als je screenshots toevoegt aan je post
Heeft iemand al geprobeerd een nieuwe(re) DSM versie (4.3 en hoger) te installeren op de 209+ii middels deze mod??
[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]
Helaas is de specifieke PowerPC hardware in de 09+ niet verderop gebruikt in nieuwere series DiskStations.Mr. Happy schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:38:
... 209+ii ...
De 09+ Modellen blijven vast waar ze zitten helaas. Absoluut geen mogelijk tot softmod dus.
Jammer...Seven_of_Nine schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:36:
[...]
Helaas is de specifieke PowerPC hardware in de 09+ niet verderop gebruikt in nieuwere series DiskStations.
De 09+ Modellen blijven vast waar ze zitten helaas. Absoluut geen mogelijk tot softmod dus.
Dank voor je reactie iig

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]
iemand die DSM 5.0-4528 al draait?
Op de DS409@DS411j volledig probleemloos iclusief Hibernatie (let op Hibernatie is nog steeds niet aanwezig op de DS209@211j).jeroenhorst1 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:29:
Gewoon via de updater gedownload en applied eerder vorige week. Ik heb functioneel gewoon een prima werkende eenheid zonder fouten sinds ik begon met dit threadje. Ben wel benieuwd naar DSM5.1 dat lijkt me een "zwaardere" upgrade maar ik verwacht daar geen problemen mee eerlijk gesproken.
Jup hier, op een DS209@211j, draait prima. Hibernation probleem is aanwezig maar maak er toch geen gebruik van.jeroenhorst1 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:29:
Had na de DSM 5.0-4528 nog een update, namelijk DSM 5.0-4528 Update 1 deze draait prima hier. Hibernation werk hier ook niet, maar gebruik ik niet. Gebruik de Synology DS209@211j
Vandaag is versie 5.1 final uitgekomen. De 10 serie wordt sinds release niet meer ondersteund. Ik heb een DS710+, die eigenlijk nog best even mee kan. Niet qua CPU, maar wel qua hardware en stabiliteit en doorvoersnelheid.
Heeft iemand geprobeerd om deze te modden naar een DS712+? Zo nee, wat kan er fout gaan als ik mijn bestaande schijven eruit haal, en met een lege (test) schijf begin, hier 5.0 op zet, en daarna mod naar een 712+? Met andere woorden is de mod alleen actief op de harde schijf, of ook in de firmware/bios? van de NAS? De CPU's nagenoeg gelijk; de 710+ heeft een Intel Atom D410 Monocore (1C/2T) 1.67GHz x86 Processor, de 712+ een Intel Atom D425 Monocore (1C/2T) 1.8GHz x86 Processor.
Heeft iemand geprobeerd om deze te modden naar een DS712+? Zo nee, wat kan er fout gaan als ik mijn bestaande schijven eruit haal, en met een lege (test) schijf begin, hier 5.0 op zet, en daarna mod naar een 712+? Met andere woorden is de mod alleen actief op de harde schijf, of ook in de firmware/bios? van de NAS? De CPU's nagenoeg gelijk; de 710+ heeft een Intel Atom D410 Monocore (1C/2T) 1.67GHz x86 Processor, de 712+ een Intel Atom D425 Monocore (1C/2T) 1.8GHz x86 Processor.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB op 07-11-2014 13:49 ]
ik heb net de update 5.1-5004 geïnstalleerd op een (net gekochte) tweedehands ds209 (nu ds209@211j) en lijkt prima te lopen, heb nog geen hybernation kunnen testen. mijn andere ds209@211j heb ik nog op 5.0 update 5 draaien.
zou 5.1 de laatste update voor de 2011 serie zijn? Want dan hebben ze er nu 3 jaar ondersteuning op zitten.
zou 5.1 de laatste update voor de 2011 serie zijn? Want dan hebben ze er nu 3 jaar ondersteuning op zitten.
Het zal gezien de eerdere meldingen geen "nieuws" zijn maar de DS409@DS411j op 5.1-5004 is foutloos. Hibernatie werkt; alle features en packages lopen netjes, en ergens voelt ie iets meer "sneller" aan; ik krijg zowaar over SMB naar mijn prakker-laptop van (HP) vd zaak 80mb/s downstream, deze HDD gaat niet sneller. Voorheen was dit met 60-70Mbs ook niet traag maar dit viel me op. Ook had je altijd wel een "snel inschakelmoment" en liep ie dan terug in transfer-rate; nu houdt ie die 80mbs gewoon vast. Maar deze ervaring kan ook gewoon DSM5.1 gebeuren zijn. Hoe dan ook; hij loopt als een trein en laat mijn DS410 een beetje "verloren" achter op 5.0-4528 update 1........
Oh @IvoB -> maybe maybe, ik snap je idee; ik heb de PAT files bekeken maar ben niet de expert op de ZIMAGE files. Vraag het even (in DM) aan Skipper op het Synology forum; misschien dat hij even de PAT files wilt bekijken.
Oh @IvoB -> maybe maybe, ik snap je idee; ik heb de PAT files bekeken maar ben niet de expert op de ZIMAGE files. Vraag het even (in DM) aan Skipper op het Synology forum; misschien dat hij even de PAT files wilt bekijken.
Bedankt voor je reply. Ik durf het voorlopig toch niet aan, de hardware is toch wel verschillend (Sata en netwerkchip); het enige dat overeenkomt is het model CPU (D410 vs D425). Naar ik begrijp is er een fallback bij verkeerd geinstalleerd OS dmv SSH.Seven_of_Nine schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:30:
...
Mocht de NAS onherstelbaar zijn... jammer. Dan moet ik versneld naar een Xpenolgy oplossing MicroServer toe.
Aan de andere kant, de 5.1 update is nou ook niet echt een baanbrekende update.