Ik heb - vóórdat het "15 doden" gecorrigeerd was naar "15 evacuaties" - een +2 moderatiestem uitgebracht op de volgende reactie:
sfc1971 in 'nieuws: Brand in printplatenfabriek kan gevolgen hebben voor introductie Galaxy S5'
Nu blijkt dat de redactie hier heeft ingegrepen. Hoewel die reactie behoorlijk spijker-op-de-kop is, en een uiterst interessante vaststelling waarbij menig Tweaker van mening is geweest dat dit een goede opmerking betrof, dacht de redactie van Tweakers daar anders over. De betreffende reactie voegt namelijk niet inhoudelijk iets aan het onderwerp (de vertraging) toe. Desondanks is het volledig ontopic - hoewel een beetje 'meta' - ten aanzien van wat er daar gepubliceerd werd.
Vervolgens heeft de redactie hier ingegrepen, deze reactie hard op "0: offtopic" gezet, en
iedereen die de reactie +2 of +3 gestemd had een waarschuwingsmail gestuurd.
Ik vind het prima dat hier een meningsverschil is, maar ik vind vooral dat laatste echt bijzonder kinderachtig. Dit is een reactie die vele tweakers helemaal "raak" vonden, simpel en hard, mijzelf incluis. Dat een frontpagemoderator dan vervolgens zijn billen brandt aan die beoordeling is tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar een berisping aan iedereen die dit bericht een goede aanvulling vond vind ik gewoon echt heel knullig.
Dat een groot deel van de tweakers deze zelfde discussie onder het nieuwsbericht voert, vind ik overigens óók knullig, maar die eerste reactie was gewoon degelijk, interessant, hard en waar. (Achteraf gezien vervalt het belang een beetje omdat het 15 evacuaties in plaats van doden bleken te zijn, maar ik blijf het flauw vinden.)