"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?f=23&t=175656
Stond en had.Raymond P schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:48:
@lolgast Mikrotik... standaard staat (stond?) alles open, een default config heeft (had?) een blanco firewall.
Mijn eerste MT apparaat heb ik nu anderhalf jaar en die heeft altijd een gevulde firewall gehad.
- knip -

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Het zou ze sieren als ze dat eventueel in de naam zouden zetten, ooh wacht...ndonkersloot schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:40:
Wat is de cAP XL AC GROOT zeg in verhouding met de normale cAP AC.
En dan nog steeds was ik verbaast moet je na gaanorvintax schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:06:
[...]
Het zou ze sieren als ze dat eventueel in de naam zouden zetten, ooh wacht...
Tips voor Mikrotik eigenaars om na te kijken of ze mogelijk ‘besmet’ zijn.
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Al klopt je punt helemaal dat VPN een betere optie is, is het erg makkelijk om te zeggen: tsja dikke pech dat je zo dom bent om dat niet te weten.Thasaidon schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:26:
Ik snap sowieso niet waarom je de beheer poort van je apparaat naar het internet toe open zou hebben.
Dat is vragen om problemen, bij welk device dan ook.
En als je dat apparaat perse wil managen vanaf Internet, dan zorg je toch voor een VPN of SSH server waarmee je de verbinding op zet om dan vervolgens daar doorheen de boel te beheren?
Just my 2 cents
Zelfredzaamheid en het verlangen zelfstandig en oplossingsgericht werken zijn kwaliteiten die op Tweakers als positief worden gezien.
Tegelijkertijd kent Tweakers ook veel bezoekers die op zoek zijn naar hardware advies, zowel via de Pricewatch als via het forum. Regelmatig wordt Microtik aangeraden als uitmuntende oplossing. De bezoekers die hierop hun aankoop baseren zijn echt niet dom, maar op marketing praatjes kun je nu eenmaal niet altijd vertrouwen en de goedkoopste oplossing is ook vaak duurkoop.
Een aantal niet direct overduidelijke oorzaken voor deze exploit gevonden in de link naar de forumpost hieronder:
- oud wachtwoord hergebruiken
- config van een oude besmette microtik kopiëren naar een nieuwe microtik en de exploit daardoor installeren
- De microtik wordt bij de eerste keer opstarten direct aan het internet gehangen terwijl er nog geen wachtwoord op zit
- een microtik uit de pro reeks wordt door een leek ingesteld.
Belangrijkste adviezen blijven: updaten en wachtwoord wijzigen. Daarna je config doorspitten op exploits. Algemeen advies daarbij is uitzetten SOCKS proxy en verwijderen van alle scheduled tasks via System>Scheduler
Ik krijg het níet voor elkaar om L2TP VPN vanaf mijn W11 laptop te laten connecten, hij blijft aangeven dat er phase1 proposal errors zijn. Vanaf mijn iPhone werkt het zonder problemen:
sep/21 20:45:18 ipsec,error no suitable proposal found. sep/21 20:45:18 ipsec,error 84.241.196.77 failed to get valid proposal. sep/21 20:45:18 ipsec,error 84.241.196.77 failed to pre-process ph1 packet (side: 1, status 1). sep/21 20:45:18 ipsec,error 84.241.196.77 phase1 negotiation failed.
Volgens mij relevante configuratie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| /ppp profile add address-list=LAN bridge=bridge1 dns-server=192.168.4.84,192.168.4.85 interface-list=USER_GROUP local-address=10.0.0.1 name=\ L2TP remote-address=KA_POOL use-encryption=required /ppp secret add name=stefan service=l2tp /ip ipsec profile set [ find default=yes ] dh-group=modp4096,modp3072,modp2048 enc-algorithm=aes-256 hash-algorithm=sha256 /ip ipsec proposal set [ find default=yes ] auth-algorithms=sha256 enc-algorithms=aes-256-cbc,aes-256-ctr,aes-256-gcm pfs-group=modp4096 |
Ik heb via PowerShell mijn Windows VPN configuratie omgezet naar SHA256, want MS is vergeten dat in de GUI te bakken....
Het kan echter bijna niet anders dat het aan de DH group ligt. Een 2048+ bits group is vrijwel nergens de default (eerder de kleinere 1024/1536 bits groups). Heb je dat ook ingesteld op de Windowsclient?
Ook vreemd om voor phase 2 dan een hele andere group te kiezen. modp2048 of ecp256 zijn de meest zinnige keuzes (voor ph1 en ph2) als je 't mij vraagt.
Ik bedoelde in deze niet "eigen schuld dikke bult", ook niet icm de vulnerability waar hier eerder over gesproken word.amx schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:22:
[...]
Al klopt je punt helemaal dat VPN een betere optie is, is het erg makkelijk om te zeggen: tsja dikke pech dat je zo dom bent om dat niet te weten.
Op de Mikrotik (en de meeste andere merken) staat namelijk de mgt poort niet standaard open op de WAN interface.
Het moet dus een bewuste actie zijn geweest deze naar het Internet to open te zetten.
Er is dus op een bepaald moment over nagedacht en overwogen dit te doen.
En of dit dan door een expert of beginner gedaan word maakt dan niet uit.
Mijn opmerking was dus in het algemeen bedoeld en ter informatie.
Dat een expert of professional dat onbeheerd open laat staan is imho wel een kwalijke zaak.
- knip -
Mmm... ik kan me niet heugen dat ik die poort in de default config tegen ben gekomen.Raymond P schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:33:
@Thasaidon Voor zover ik mij herinner was de default config allow all in 2018 en stond management gewoon open @WAN.
Dat een expert of professional dat onbeheerd open laat staan is imho wel een kwalijke zaak.
En ik heb toch al aardig wat Mikrotiks onder handen gehad in de loop van de jaren.
Al heb ik bij de meesten vaak gelijk de default verwijderd en mijn eigen config gemaakt, dus ik kan me vergissen
- knip -
Device wipe leeg
Device wipe default config
Waarbij de default config alle inkomend verkeer blokkeert
ff plaatje erbij dan?ndonkersloot schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:40:
Wat is de cAP XL AC GROOT zeg in verhouding met de normale cAP AC.

overigens wil ik dat ding wel hebben
zat sowieso al na te denken om er een AP bij te plaatsen naast de gewone cap ac's die ik heb. eentje extra met een lekker gevoelige antenne lijkt mij wel wat
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Ik had er meteen vier besteld om te testen, moet zeggen dat ik persoonlijk nauwelijks verschil merk in de situaties waar ik het nu getest heb.pyrofielo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:21:
[...]
ff plaatje erbij dan?
[Afbeelding]
overigens wil ik dat ding wel hebben
zat sowieso al na te denken om er een AP bij te plaatsen naast de gewone cap ac's die ik heb. eentje extra met een lekker gevoelige antenne lijkt mij wel wat
Ik probeer op mijn MikroTik een firewall rule op te zetten waarbij ik dus een DNS server toe sta om te reageren op queries van clients in andere VLANS. Ik wil dit doen omdat ik een paar firewall rules verder al het verkeer tussen die VLANS wil blokkeren.
Ik heb dus al een rule om DNS queries vanaf de clients naar de DNS server in dat andere VLAN toe te staan, maar als ik dan verderop het verkeer blokkeer tussen de twee VLANS gaat een query versturen wel goed, maar het terugsturen wordt dan tegengehouden door de firewall.
Ik had deze rule dus geprobeerd:
1
2
3
| add action=accept chain=forward comment="Allow DNS queries from Aiakos-DNS" \ dst-port=53 in-interface=bridge out-interface=all-vlan protocol=udp \ src-address=10.0.0.4 |
Maar aangezien er geen packets door gaan lijkt het me dat die niet werkt. De bridge interface is mijn default netwerk wat ik gebruik voor mijn homelab.
Wat doe ik fout in deze rule, of is er een manier om de originele rule aan te passen zodat replies er ook doorheen kunnen?
Ik gebruik RouterOS v6.49
Eerst het probleem, dan de oplossing
Mijn DNS Server heeft gewoon extra VLAN Interfaces in elk VLAN waarin die actief moet zijn : Misschien een idee om het bij jou ook zo op te zettenorvintax schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:10:
Ik probeer op mijn MikroTik een firewall rule op te zetten waarbij ik dus een DNS server toe sta om te reageren op queries van clients in andere VLANS.
Ik wil dit doen omdat ik een paar firewall rules verder al het verkeer tussen die VLANS wil blokkeren.
- Alle overige Services/Daemons bind je alleen op je Management VLAN IP adres, tenzij je ze ook elders nodig hebt natuurlijk!
- Je DNS Server bindt dan op elke VLAN interface.
Scheelt je ook weer allerlei Firewall Rules op je Router of de Server zelf!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb met man en macht geprobeerd voor elkaar te krijgen om hardware offloading actief te houden op de bridge ports, maar óf ik denk te moeilijk óf het gaat gewoon niet icm met de VLAN configuratie die ik wil. Dus dan maar zonder
Heb ook lange tijd een RB750Gr3 gebruikt en werkt op zich prima met 1Gbps glas icm externe L3 switch. Maar een RB4011 met routeros 7.1rc3 geeft nogal wat voordelen. Bijv. bridge HW offloading icm VLAN, en Wireguard VPN. Hierdoor heb ik geen switch meer nodig. Heb deze 7.1rc3 al een tijdje draaien en lijkt stabiel.lolgast schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:37:
Gisteren mijn hEX vervangen voor een RB4011. Was totaal niet nodig, die hEX heeft me echt bijzonder geïmponeerd voor de prijs en de grootte. Maar de RB4011 was dermate goedkoop dat ik nu in ieder weet dat ik goed zit zodra hier later dit jaar glas wordt afgemonteerd.
Ik heb met man en macht geprobeerd voor elkaar te krijgen om hardware offloading actief te houden op de bridge ports, maar óf ik denk te moeilijk óf het gaat gewoon niet icm met de VLAN configuratie die ik wil. Dus dan maar zonder
Verwijderd
Ik heb voor dns het volgende staan:orvintax schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:10:
Ik probeer op mijn MikroTik een firewall rule op te zetten waarbij ik dus een DNS server toe sta om te reageren op queries van clients in andere VLANS. Ik wil dit doen omdat ik een paar firewall rules verder al het verkeer tussen die VLANS wil blokkeren.
add action=accept chain=forward comment="Allow DNS to PiHole" dst-address-list=pi-hole dst-port=53 protocol=udp
add action=accept chain=forward comment="Allow DNS to PiHole" dst-address-list=pi-hole dst-port=53 protocol=tcp
add action=accept chain=forward comment="HTTP(S) to Pi-Hole" dst-address-list=pi-hole dst-port=80,443 protocol=tcp
Om verkeer terug te accepteren heb je de algemene regels vast al staat: (regel 2 en 3)
add action=accept chain=input comment="accept established" connection-state=established,related
add action=accept chain=forward comment="Allow traffic back" connection-state=established,related
Uiteraard een addresslist aanmaken met de naam pi-hole (of whatever je wilt)
/ip firewall address-list
add address=x.x.x.x list=pi-hole
add address=x.x.x.y list=pi-hole
Volgens mij is enkel udp/53 genoeg voor reguliere DNS verzoeken.
tcp/53 word voornamelijk gebruikt voor DNS synchronisatie.
Maar ik kan me vergissen.
Verwijderd
Dat klopt ja.Thasaidon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:52:
@Verwijderd
Volgens mij is enkel udp/53 genoeg voor reguliere DNS verzoeken.
tcp/53 word voornamelijk gebruikt voor DNS synchronisatie.
Denk aan ipv6 round robin en dnssec bijvoorbeeld.
- knip -
Ik heb hier net eens naar gekeken, want ik heb niet veel features nodig en durf dus best ROS 7 te draaien. Enige dat ik inderdaad moest doen was IGMP Snooping uitschakelen, dat slikt hij niet met HW offloading. Maar verder werkt alles, ook RSTP wordt ondersteund nu met HW offloading zie ik. Dat is bij ROS 6 ook niet het geval.sambaloedjek schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:35:
[...]
Heb ook lange tijd een RB750Gr3 gebruikt en werkt op zich prima met 1Gbps glas icm externe L3 switch. Maar een RB4011 met routeros 7.1rc3 geeft nogal wat voordelen. Bijv. bridge HW offloading icm VLAN, en Wireguard VPN. Hierdoor heb ik geen switch meer nodig. Heb deze 7.1rc3 al een tijdje draaien en lijkt stabiel.
is het mogelijk om alle traffic naar dit device te filteren en via snmp beschikbaar te maken?
setup:
Mikrotik RB4011 --> Mikrotik RB260GPS --> Ruckus AP --> device
*edit* helaas zijn de benodigde snmp OID's voor de Ruckus R500 AP nergens te vinden
[ Voor 10% gewijzigd door ronjon op 06-11-2021 10:54 ]
Als het enkel om de hoeveelheid data (data verbruik) gaat zijn daar volgens mij andere manieren voor.
WIl je echt weten wat voor data het is, kun je beter een systeem met wireshark ofzo ertussen zetten.
het gaat alleen om data verbruik, niet om wat voor data.Thasaidon schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:12:
Waarom zou je alle verkeer willen filteren? En daarna ook nog via SNMP door willen sturen?
Als het enkel om de hoeveelheid data (data verbruik) gaat zijn daar volgens mij andere manieren voor.
WIl je echt weten wat voor data het is, kun je beter een systeem met wireshark ofzo ertussen zetten.
welke andere manieren zijn er ?
RouterOS kent traffic-flow en kan je aan bijvoorbeeld NTOP hangen.
Als je Ruckus R500 AP die data al heeft kan je wellicht snmpwalk gebruiken om erachter te komen welk OID je zoekt. Als dat niet lukt kan je de webinterface misschien scrapen.
- knip -
Wellicht overkill voor wat je wil, maar kijk hier eens:
https://techsoftcenter.co...k-network-using-the-dude/
Verwijderd
ipsec HW ondersteuning is sinds 7.1rc3 toegevoegd. https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=178341Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:08:
De 5009 kan koeler blijven omdat de frequentie van de CPU aangepast wordt aan de belasting. De CPU heeft geen IPSEC encryptie support en de 4011 heeft dat wel
[ Voor 8% gewijzigd door sambaloedjek op 10-11-2021 22:28 ]
Msatter weet jij of het raadzaam is om die rb5009 CPU-freq op max. te zetten ivm mogelijke lag? Ik heb zo snel nog niet kunnen testen. Jij wel?Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:08:
De 5009 kan koeler blijven omdat de frequentie van de CPU aangepast wordt aan de belasting. De CPU heeft geen IPSEC encryptie support en de 4011 heeft dat wel
Verwijderd
Ik heb nog geen IPSEC performance resultaten gezien van de 5009 en in het forum blijft het ook oorverdovend stil over dat.
https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in#fndtn-testresults
Verwijderd
Ik markeer de uitgaande connectie zodat ik terugkerend verkeer weer kan route markeren.
Als test mag deze het internet serveren vanuit het thuiskantoor inclusief IPTV van KPN(via Budget). Als er mensen zijn die iets willen weten over dit apparaat be my guest en DM!
Me_dusa
De enige reden dat ik dit topic volg is juist om HIER wat over dat model te lezen en dan i.c.m. verbindingen die sneller zijn dan 1 GbpsMe_dusa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:22:
Ik heb na lange tijd weer een Mikrotik op de testbank liggen. Een heuze RB5009.
Als test mag deze het internet serveren vanuit het thuiskantoor inclusief IPTV van KPN(via Budget). Als er mensen zijn die iets willen weten over dit apparaat be my guest en DM!
Dus sluit hem eens aan op die Delta 8 Gbps of Tweak 10 Gbps aansluiting en doe eens wat testjes!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Me_dusa
Het stroomverbruik.Me_dusa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:22:
Het maximum is 20 W (of 14 W zonder attachments), maar ik hoop dat het toch een stuk minder is in de praktijk (dwz. idle).
Me_dusa
Tja, je zal maar net Tweak of Delta als optie hebben straks...Me_dusa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:44:
1gig komt volgend jaar maart ergens dan wissel ik van abonnement. Maar die 10gb.. waar vraag ik die aan dan
Handig toch
En sommigen hebben leuke 10 Gbps NIC's thuis waarmee je het een en ander zou kunnen testen!
[ Voor 3% gewijzigd door lier op 18-11-2021 08:31 ]
Verwijderd
Ik hier 4 miljoen Rx drops, 500 Rx too Short en iets van 14000 Rx multicast
Situatie:
Router met L2TP aan met static / public IP
Client als CPE (dus WiFi CLIENT), hiervandaan wil ik een L2TP client maken naar de router en dan daar over verkeer duwen (via de LAN ports).
Nou heb ik eea opgezet en in de router zie ik:
1
2
3
| 15:10:02 ipsec,info respond new phase 1 (Identity Protection): 185.xx.xx.126[500]<=>10.138.4.103[500] 15:10:02 ipsec,error phase1 negotiation failed due to send error. 185.xx.xx.126[500]<=>10.138.4.103[500] 1ec74d71b766284a:3d40a50775da430f 15:10:02 ipsec,error 10.138.4.103 phase1 negotiation failed. |
Waarbij 10.138.4.103 het INTERNE ip is van de client. Het lijkt er dus op alsof de router keurig een connectie binnen krijgt, en dan terug wil connecten naar een intern IP en dat is niet correct. Op de client kan ik ook wel een Src. Address meegeven in de l2tp-client interface maarja ik heb helemaal geen 'toegang' tot het publieke IP daar.
Dit is toch niet zo heel gek op deze manier? Ja ik zit achter NAT maar ik wil uitgaand de connectie initialiseren so should work?
Open in de firewal: udp 500/1701/4500 en ipsec-esp/ip-encap
L2TP server heeft: 'use ipsec -> required' en verder het default-encryption profile
Profile / secret heeft alleen een remote-address op de DHCP pool staan
Als ik google op dit probleem lees ik wel eea over "nat-traversal" wat aan zou moeten staan maar die optie vind ik niet dus die zal niet meer bestaan in de nieuwste RouterOS (zijn ook aardig oude posts)
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Als client waarvan? Aan een extern netwerk?Mattie112 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:16:
Client als CPE (dus WiFi CLIENT)
Als dat IP uit het externe netwerk afkomstig is dan zou m'n eerste ingeving zijn om Wireshark icm. de packet sniffer te gebruiken om te kijken wat er nu werkelijk over de lijn gaat en waar dat IP vandaan komt.Dit is toch niet zo heel gek op deze manier? Ja ik zit achter NAT maar ik wil uitgaand de connectie initialiseren so should work?
Het lokale IP wordt als ID gebruikt in phase1, maar dat is niet waar het antwoord per definitie naartoe moet zou je zeggen..
Dat bestaat nog wel (zie: IPsec). Als het niet aanstaat kun je dat doen, al betwijfel ik of dat hier het probleem is.Als ik google op dit probleem lees ik wel eea over "nat-traversal" wat aan zou moeten staan maar die optie vind ik niet dus die zal niet meer bestaan in de nieuwste RouterOS (zijn ook aardig oude posts)
Post ook eens de relevante stukken config, zonder glazen bol kunnen we verder niet zoveel.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
* FreshMaker dus ....
Netinstall werkt NIET onder Windows11
Het programma start, de router wordt prima gevonden, maar de software wordt niet geinstalleerd.
Een Win10 machine + Netinstall - 5 minuten later weer volledig in orde
Iemand enig idee hoe ik hier een multicast package op krijg?
Op de download site staat niks van v7.0.5
Of moet ik dan upgraden naar 7.1rc6 en is deze wel net zo stabiel?
Het zou in de extrapackages moeten zitten , maar ik heb net gekeken daar zit hij nog niet in .Yohost! schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:34:
Hier ook een RB5009 binnen.
Iemand enig idee hoe ik hier een multicast package op krijg?
Op de download site staat niks van v7.0.5
Of moet ik dan upgraden naar 7.1rc6 en is deze wel net zo stabiel?
Nu hou ik nog een grote afstand van v7 , maar is hij niet toevallig al geinstalleerd
je kan dit checken in > system > packages
of via cli "system package print"
Netwerk Engineer
Columns: NAME, VERSION
# NAME VERSI
0 routeros 7.0.5
Hmm anders toch maar weer terug naar mijn oude router en deze als test erbij houden.
Jammer, iedereen verwachtte zoveel van versie7 , multicore bgp bijvoorbeeld.
Netwerk Engineer
Verwijderd
De 2004 is kennelijk het meest geschikt daarvoor.
Voor de 7.x only devices is onlangs versie 7.0.9 beschikbaar en probeer via support deze versie voor de 5009 te krijgen.
https://forum.mikrotik.co...8&hilit=multicast#p890258
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2021 18:59 ]
De routers die wij daarvoor gebruikte waren CCR1072. Het was een erfenis van een provider.Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:54:
MulticoreBGP is veel besproken in het forum van Mikrotik. Bepaalde delen van het proces kan multi-core, een belangrijk belangrijk deel niet.
De 2004 is kennelijk het meest geschikt daarvoor.
Voor de 7.x only devices is onlangs versie 7.0.9 beschikbaar en probeer via support deze versie voor de 5009 te krijgen.
https://forum.mikrotik.co...8&hilit=multicast#p890258
we hadden een stuk of 15 van die dingen in het netwerk.
Ik kan je vertellen ,dat het spul niet goed presteerde. Zonder al te veel in detail te treden
Netwerk Engineer
Precies. Dus vandaar dat we het niet meer gebruiken.mbovenka schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:50:
Dat is niet zo verrassend. Die TILE-based routers (CCR1036/1072) zijn 1200 MHz cores. Je smartphone is sneller.... Alles wat maar 1 core kan gebruiken (zoals BGP) gaat apetraag zijn.
Netwerk Engineer
Verwijderd
Geen koffie pauze meer als de BGP draait en draait....
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2021 19:13 ]
The holy grail. Maybe if I touch it then……Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:13:
@DutchITMaster eh...BGP. 2116 is coming: https://m.youtube.com/watch?v=TVZG7TvUxXY
Netwerk Engineer
En waarom je een router met 16 cores zou willen?
Deze zijn altijd handigVerwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:13:
@DutchITMaster eh...BGP. 2116 is coming: https://m.youtube.com/watch?v=TVZG7TvUxXY
:fill(white):strip_exif()/f/image/EOvH0tW7l7hGWNtA7fYXdRCu.png?f=user_large)
Het hele internet is bruikbaar oa dankzij BGP. Via Bgp worden de routes gedistributeerd op internet.DRAFTER86 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:46:
Kan iemand mij kort uitleggen wat er zo tof is aan BGP? (oprechte interesse)
En waarom je een router met 16 cores zou willen?
Op het moment dat je een flink netwerk bouwt, maar ook als je iptransit gebruikt en de volledige routetabel binnenhaalt ( is nu ongeveer 800K aan routes ) met meerdere iptransits is het dubbel.
Op het moment dat een route kapot gaat en er veel mutaties zijn in de bgp tabel, dan heeft hij rekenkracht nodig om dit door te voeren ( inclusief achterliggende apparatuur ) Ebgp en Ibgp. Als dit niet snel genoeg gaat krijg je veel problemen in je netwerk omdat routes niet kloppen of onvolledig zijn
Denk aan facebook pas, dat waren BGP issues
[ Voor 6% gewijzigd door DutchITMaster op 26-11-2021 10:08 ]
Netwerk Engineer
Hmmm... Een Prestera 98DX3255. Dat is veelbelovend. Dat is namelijk een 'Layer 2/3+' chip (zoals Marvell het noemt), net als de 98DX8* zoals ze in de grotere CRS3 switches zitten, en dat betekent weer potentieel volledige L3 hardware offload, inclusief NAT & FastTrack.
Niiice...
Die CCR2116 ziet er wel interessant uit. De 2004 serie heeft of geen koper, of te weinig SFP+ poorten. Die 2116 is een mooie combi oplossing!
Alleen als je full BGP zou willen doen is alleen 10G poorten anno 2021 wel een beetje achterhaald in veel gevallen.
Verwijderd
Marvell Prestera 98DX3255 integrates up to 24 ports of 1GbE with 8
ports of 10GbE uplinks or 2 ports of 40Gbps stacking for a largely
wireless SMB deployment.
*.199 is machine waarop ik Windows of Linux heb draaien. Op het moment dat dit gebeurde waarschijnlik Windows. Met virusscan en die heeft inets opgepikt.
Moet/kan ik hier iets mee?
1
2
3
4
5
6
7
8
| oct/30/2021 10:42:13 system,error,critical login failure for user EServicios from 192.168.1.199 via ssh oct/30/2021 10:42:16 system,error,critical login failure for user admin from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:17 system,error,critical login failure for user admin from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:18 system,error,critical login failure for user MikroTikSystem from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:19 system,error,critical login failure for user admin from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:20 system,error,critical login failure for user dircreate from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:22 system,error,critical login failure for user SolucTec from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:23 system,error,critical login failure for user EServicios from 192.168.1.199 via ftp |
FTP toegang uitschakelen?sOid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:23:
Hmm ik zie net toevallig wat opmerkelijke inlogpogingen in de log van m'n Mikrotik Hex S. Gelukkig standaard admin-account uitgeschakeld en uniek wachtwoord ingesteld, maar voelt toch niet lekker.
*.199 is machine waarop ik Windows of Linux heb draaien. Op het moment dat dit gebeurde waarschijnlik Windows. Met virusscan en die heeft inets opgepikt.
Moet/kan ik hier iets mee?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 oct/30/2021 10:42:13 system,error,critical login failure for user EServicios from 192.168.1.199 via ssh oct/30/2021 10:42:16 system,error,critical login failure for user admin from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:17 system,error,critical login failure for user admin from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:18 system,error,critical login failure for user MikroTikSystem from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:19 system,error,critical login failure for user admin from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:20 system,error,critical login failure for user dircreate from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:22 system,error,critical login failure for user SolucTec from 192.168.1.199 via ftp oct/30/2021 10:42:23 system,error,critical login failure for user EServicios from 192.168.1.199 via ftp
Eventueel FTP toegang een andere poort geven.
Heb ik intussen gedaan ja. FTP helemaal uitgeschakeld (gebruik ik toch niet) en SSH op andere poort gezet.molenganger schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:28:
[...]
FTP toegang uitschakelen?
Eventueel FTP toegang een andere poort geven.
Maar het blijft wel vreemd want dit betekent toch dat iemand al in m'n netwerk zit? Hoe kan het anders een inlogpoging via LAN zijn?

SSH en FTP staan namelijk ook dicht voor de buitenwereld. Dacht dat het niet zo veel kwaad kon om open te zetten op LAN...
Verwijderd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gJcIrdMLXTuMmljKq4n0sDVc.jpg?f=user_large)
Ik gebruik ftp op localhost om bestanden in files te hernoemen.
Dat is de Windows/Linux-PC die ik onlangs heb gebouwd.
Althans, dat is nu het IP-adres van die machine. Weet niet 100% zeker of dat toen ook het geval was. Heeft geen statisch IP namelijk (wel een reden om dat nu te doen overigens). Kan ik dat in de logs ergens achterhalen?
Verder in netwerk: Synology NAS, NUC met Ubuntu, PiHole met Ubuntu, Powernode (audioversterker), AppleTV en een MacbookPro (en wat iOS-devices). Ook een zooi docker-containers maar lijkt me niet dat dat het probleem is.
De meeste apparaten hebben een statisch IP, maar PC, MacBook en iOS-devices niet.
@Verwijderd Dat kan ook geen kwaad om in te stellen. Hoe kan ik daar meerdere IP-adressen invullen? Gescheiden met puntcomma? (Wil niet meteen het hele subnet toevoegen want dat had hiervoor geen nut gehad.) En waarom heb je daar ook 127.0.0.1 staan?
[ Voor 40% gewijzigd door sOid op 26-11-2021 12:42 ]
Je zou in de logging misschien nog na kunnen kijken welk MAC adres aan dit IP adres gekoppeld was ten tijde van het uitgeven van het IP adres.
Juist, dus daar moet je je op richten.sOid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:30:
Maar het blijft wel vreemd want dit betekent toch dat iemand al in m'n netwerk zit? Hoe kan het anders een inlogpoging via LAN zijn?
Er zat of zit een besmette machine in je netwerk. Die moet je vinden.
Zie ook Brute passwords of microtik devices from the local network, how to identify malware?
Kan het ook niet. Dat aanpassen van poorten of filteren op IP-ranges zou ik ook niet doen: het voegt niets toe en je snijdt jezelf er nu juist mee in de vingers. Als SSH/FTP niet open stond op de default ports had je dit nooit opgemerkt.SSH en FTP staan namelijk ook dicht voor de buitenwereld. Dacht dat het niet zo veel kwaad kon om open te zetten op LAN...
Belangrijkste is dat het nooit openstaat naar WAN, en daarmee is de kous af.
N.b. die windows-bak heeft al een week niet aan gestaan. Niet met Windows iig, wel met HiveOS.
De gebruikersnamen zeggen me niets.
Edit: voor de zekerheid heb ik alle poorten vanaf WAN (eigenlijk alleen 80 en 443 naar nginx zodat ik HomeAssistant (met MFA) kan benaderen) even dicht gezet. VPN idem.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OvIaW7JJfzbkEUv96VybAwE3.jpg?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door sOid op 26-11-2021 12:56 ]
O ja...gooi PPTP zo snel mogelijk van je systeem, dat wil je niet (nooit)!
Zou je je firewall hier willen delen? Eventueel IP gegevens eruit halen.
/ip firewall export
[ Voor 21% gewijzigd door lier op 26-11-2021 12:57 ]
t is alleen niet te zien over welke interface die binnenkomt. Ik neem aan via je lan. Via de wan mag ik hopen dat je een default deny hebt staan.
Los daarvan: Onnodige services altijd uitschakelen en zeker legacy meuk als PPTP
De gebruiker die ik daarvoor had aangemaakt heeft voor het laatst in oktober 2020 ingelogd, dus dat is iig niet gecompromitteerd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5QBOQIilKNEa3szebRqz7lcY.jpg?f=user_large)
En dit is m'n NAT table (onderste 3 dus net uitgeschakeld).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a1eDokgUyctQN5XIzvKJC4C8.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 26-11-2021 13:12 ]
Als het inderdaad wel die machine is, dan zou ik de proceslijst op die Windowsmachine (en autorun entries, etc.) even grondig napluizen. Zie ook de hint op de MikroTik-forums van iemand die zegt dit eerder te heben gezien.sOid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:50:
N.b. die windows-bak heeft al een week niet aan gestaan. Niet met Windows iig, wel met HiveOS.
De rest van je nieuwe log is voornamelijk ruis van het internet, maar dat wil je (zoals al gezegd hierboven) beperken. In algemene zin zou ik aanraden om Wireguard of OpenVPN in te richten en dan één poort daarvoor open te zetten. Dan heb je dit soort logvervuiling niet en is de kans dat iemand van buitenaf inbreekt nul.
Dat is zo niet te zien (waarschijnlijk ander tabblad voor PPTP). Maak even een export met /export hide-sensitive en post dat.sOid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:12:
@lier @DJSmiley Nee volgens mij heb ik dat niet draaien. Of ik kijk verkeerd?
Verwijderd
@sOid Toevoegen van extra IP addessen in Winbox is gemakkelijk en in de terminal is het een komma en spatie tussen de IP adressen.
De Docker containers die binnen het eigen Unraid netwerk draaien (bridge/host) zijn allemaal wel te benaderen. Voor zover ik het begrijp komt dit omdat wanneer je zelf een statisch ip aangeeft dan handelt de router het af en maak je er een aan op bridge/host van Unraid dan handelt hij dat verkeer zelf af.
Even voor de duidelijkheid alles werkt perfect op mijn interne netwerk. Het gaat nu puur wanneer ik buiten mijn netwerk een verbinding opzet via wireguard naar mijn server. Ik las iets over het instellen van een "next hop" of kom ik weg met een simpele firewall rule? Dit gaat mijn kennis net te boven.
/f/image/ObgwfqfIGsmtGUuVmmebtAfi.png?f=fotoalbum_large)
Over die kanarie gesproken, naar aanleiding van bovenstaande eens in de log bestanden gedokken. Maar ik wil graag pro actief weten als iemand op de deur klopt.Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:16:
Een kanarie op de poort zetten om zo te zien of er aanvallen zijn is begrijpelijk. Alleen als je er vanuit gaat dat er ook lekken zijn waarvan Mikrotik geen weet heeft dan een kanarie niet veel zin want die kent geen karate om de aanvaller buiten de deu..poort te houden. De kanarie valt gewoon dood neer en de aanvaller heeft dan vrij spel voordat het log ooit bekeken wordt.
@sOid Toevoegen van extra IP addessen in Winbox is gemakkelijk en in de terminal is het een komma en spatie tussen de IP adressen.
(Ik heb al een emailadres die ik gebruik voor kritieke meldingen.)
Daarom kwam ik een script tegen die dat doet: https://mhelp.pro/mikroti...gin-attempt-notification/
Check. Ga ik me in verdiepen. Als dit is opgelost.Thralas schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:14:
[...]
De rest van je nieuwe log is voornamelijk ruis van het internet, maar dat wil je (zoals al gezegd hierboven) beperken. In algemene zin zou ik aanraden om Wireguard of OpenVPN in te richten en dan één poort daarvoor open te zetten. Dan heb je dit soort logvervuiling niet en is de kans dat iemand van buitenaf inbreekt nul.
Hierbij.[...]
Dat is zo niet te zien (waarschijnlijk ander tabblad voor PPTP). Maak even een export met /export hide-sensitive en post dat.
1
| *knip* |
[ Voor 93% gewijzigd door sOid op 26-11-2021 16:35 ]

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tqm7LoQNCE8zBCQKezOAAOtk.jpg?f=user_large)
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept established,related, untracked" connection-state=established,related,untracked
Die is nieuw voor mij
Netwerk Engineer
Denk dat sOid dit niet meer kan lezen ?lolgast schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:01:
@sOid Gokje:
/interface pptp-server server set enabled=no
Netwerk Engineer
Telefoon met 4G?DutchITMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:04:
[...]
Denk dat sOid dit niet meer kan lezen ?
Daarna gewoon kijken wat je wel toestaat.
Ik hou zelf niet zo van regels als "if there is a port forward then its fine"
Ik defineer alles zelf , firewall to host > pfw to host. Dan kan er niets misgaan
Netwerk Engineer