Ik ben in de markt voor een stille en zuinige home server met meerdere rollen.
Doel
Fileserver
- Media library
- Backup van meerdere pc's in huis
HTPC
- Netflix
- Afspelen films met behulp van Plex
- Streamen naar ipad met behulp van Plex
- Itunes
Download(Alle media die ik reeds gezien heb verwijder ik ook)
- Torrent
- Nieuwsgroepen
- Sickbeard
- Couchpotato
Remote toegankelijk
- VPN
- Meerdere gebruikers tegelijk ingelogd
Stil
- Locatie woonkamer dus het liefst zo stil mogelijk
Zuinig
- Het vebruik moet zo laag mogelijk aangezien de server 24/7 aan zal staan
- Tussen de 10w a 20w idle (hoe lager hoe beter)
Budget
Ongeveer 500 euro.
Het Systeem
Op basis van de blog van Mux, het "Het grote zuinige server" topic en wat andere forum posts ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.
CPU
Ik heb voor de I3 gekozen omdat ik ook via plex media wil kunnen streamen naar mijn ipad. Geen idee of dit mogelijk is met bijvoorbeeld de g3220 of de g1820.
Wat betreft idle verbuik maakt het volgens mij niet heel veel uit en is het nooit verkeerd om wat extra reserve te hebben. Misschien dat ik in de toekomst nog enkele VM's wil gaan draaien, maar dat heeft nu geen prioriteit.
Nu de vraag is dit de juiste i3 of raden jullie toch een andere aan ?
MOBO
Uit de blog van MUX blijkt dat ASROCK relatief zuinige moederborden maakt en aangezien ik een ITX systeem wil maken blijft er weinig keuze over voor een socket 1150.
HDD
Ik heb gekozen voor de wd-green-wd20earx-2tb omdat 4tb meer dan genoeg is voor mijn behoefte. De schijven zijn ook nog eens relatief zuinig volgens "Het grote zuinige server topic".
MEMORY
Volgens "Het grote zuinige server topic" heeft het geheugen weinig invloed op het verbruik, dus heb ik eigenlijk het geheugen geselecteerd met een goede prijs en beoordeling.
VOEDING
Ik heb nu gekozen voor de be-quiet!-system-power-7-300w, maar wil eventueel ook nog kijken naar de Seasonic G-Serie 360Watt.
Ik weet echter niet of dit bijvoorbeeld 5 watt zal schelen. Nu wordt een pico psu vaak gebruikt in zuinige systemen, maar ik lees vaak problemen, kapotte hardware, etc icm met een pico psu.
Een pico psu is misschien wel een optie als blijkt dat ik met mijn huidige configuratie niet tussen de 10w en 20w kan uitkomen.
SSD
Voor mijn OS "windows server 2012" wil ik graag gebruik maken van een SSD. Dit omdat een SSD lekker snel en zuinig kan zijn.
TODO
Behuizing en eventueel een andere cpu koeler om ervoor te zorgen dat het systeem lekker stil is.
Vragen
Aangezien dit de eerste keer is dat ik een systeem ga samenstellen met eigenlijk als doel een zo laag mogelijk verbruik ben ik toch afhankelijk van jullie expertise/ervaringen.
- Zijn er opmerkingen over mijn configuratie?
- Is 10w - 20w een haalbare kaart of moet ik dit bijstellen ?
Zodra de configuratie rond is wil ik mijzelf gaan verdiepen in de instellingen om tot een laag verbruik te komen..
Doel
Fileserver
- Media library
- Backup van meerdere pc's in huis
HTPC
- Netflix
- Afspelen films met behulp van Plex
- Streamen naar ipad met behulp van Plex
- Itunes
Download(Alle media die ik reeds gezien heb verwijder ik ook)
- Torrent
- Nieuwsgroepen
- Sickbeard
- Couchpotato
Remote toegankelijk
- VPN
- Meerdere gebruikers tegelijk ingelogd
Stil
- Locatie woonkamer dus het liefst zo stil mogelijk
Zuinig
- Het vebruik moet zo laag mogelijk aangezien de server 24/7 aan zal staan
- Tussen de 10w a 20w idle (hoe lager hoe beter)
Budget
Ongeveer 500 euro.
Het Systeem
Op basis van de blog van Mux, het "Het grote zuinige server" topic en wat andere forum posts ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3 4130 Boxed | € 96,30 | € 96,30 |
| 1 | ASRock B85M-ITX | € 66,05 | € 66,05 |
| 1 | WD Green WD20EARX, 2TB | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 62,50 | € 62,50 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 31,- | € 31,- |
| 1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 451,85 | |
CPU
Ik heb voor de I3 gekozen omdat ik ook via plex media wil kunnen streamen naar mijn ipad. Geen idee of dit mogelijk is met bijvoorbeeld de g3220 of de g1820.
Wat betreft idle verbuik maakt het volgens mij niet heel veel uit en is het nooit verkeerd om wat extra reserve te hebben. Misschien dat ik in de toekomst nog enkele VM's wil gaan draaien, maar dat heeft nu geen prioriteit.
Nu de vraag is dit de juiste i3 of raden jullie toch een andere aan ?
MOBO
Uit de blog van MUX blijkt dat ASROCK relatief zuinige moederborden maakt en aangezien ik een ITX systeem wil maken blijft er weinig keuze over voor een socket 1150.
HDD
Ik heb gekozen voor de wd-green-wd20earx-2tb omdat 4tb meer dan genoeg is voor mijn behoefte. De schijven zijn ook nog eens relatief zuinig volgens "Het grote zuinige server topic".
MEMORY
Volgens "Het grote zuinige server topic" heeft het geheugen weinig invloed op het verbruik, dus heb ik eigenlijk het geheugen geselecteerd met een goede prijs en beoordeling.
VOEDING
Ik heb nu gekozen voor de be-quiet!-system-power-7-300w, maar wil eventueel ook nog kijken naar de Seasonic G-Serie 360Watt.
Ik weet echter niet of dit bijvoorbeeld 5 watt zal schelen. Nu wordt een pico psu vaak gebruikt in zuinige systemen, maar ik lees vaak problemen, kapotte hardware, etc icm met een pico psu.
Een pico psu is misschien wel een optie als blijkt dat ik met mijn huidige configuratie niet tussen de 10w en 20w kan uitkomen.
SSD
Voor mijn OS "windows server 2012" wil ik graag gebruik maken van een SSD. Dit omdat een SSD lekker snel en zuinig kan zijn.
TODO
Behuizing en eventueel een andere cpu koeler om ervoor te zorgen dat het systeem lekker stil is.
Vragen
Aangezien dit de eerste keer is dat ik een systeem ga samenstellen met eigenlijk als doel een zo laag mogelijk verbruik ben ik toch afhankelijk van jullie expertise/ervaringen.
- Zijn er opmerkingen over mijn configuratie?
- Is 10w - 20w een haalbare kaart of moet ik dit bijstellen ?
Zodra de configuratie rond is wil ik mijzelf gaan verdiepen in de instellingen om tot een laag verbruik te komen..
[ Voor 154% gewijzigd door KraveN op 17-03-2014 12:17 . Reden: Opmerkingen verwerkt ]