HTPC/SERVER voor onder de televisie

Pagina: 1
Acties:

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 22:39
Ik ben in de markt voor een stille en zuinige home server met meerdere rollen.

Doel
Fileserver
- Media library
- Backup van meerdere pc's in huis

HTPC
- Netflix
- Afspelen films met behulp van Plex
- Streamen naar ipad met behulp van Plex
- Itunes

Download(Alle media die ik reeds gezien heb verwijder ik ook)
- Torrent
- Nieuwsgroepen
- Sickbeard
- Couchpotato

Remote toegankelijk
- VPN
- Meerdere gebruikers tegelijk ingelogd

Stil

- Locatie woonkamer dus het liefst zo stil mogelijk

Zuinig

- Het vebruik moet zo laag mogelijk aangezien de server 24/7 aan zal staan
- Tussen de 10w a 20w idle (hoe lager hoe beter)

Budget

Ongeveer 500 euro.

Het Systeem

Op basis van de blog van Mux, het "Het grote zuinige server" topic en wat andere forum posts ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 96,30€ 96,30
1ASRock B85M-ITX€ 66,05€ 66,05
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 89,-€ 89,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,85

CPU

Ik heb voor de I3 gekozen omdat ik ook via plex media wil kunnen streamen naar mijn ipad. Geen idee of dit mogelijk is met bijvoorbeeld de g3220 of de g1820.
Wat betreft idle verbuik maakt het volgens mij niet heel veel uit en is het nooit verkeerd om wat extra reserve te hebben. Misschien dat ik in de toekomst nog enkele VM's wil gaan draaien, maar dat heeft nu geen prioriteit.

Nu de vraag is dit de juiste i3 of raden jullie toch een andere aan ?

MOBO

Uit de blog van MUX blijkt dat ASROCK relatief zuinige moederborden maakt en aangezien ik een ITX systeem wil maken blijft er weinig keuze over voor een socket 1150.

HDD

Ik heb gekozen voor de wd-green-wd20earx-2tb omdat 4tb meer dan genoeg is voor mijn behoefte. De schijven zijn ook nog eens relatief zuinig volgens "Het grote zuinige server topic".

MEMORY

Volgens "Het grote zuinige server topic" heeft het geheugen weinig invloed op het verbruik, dus heb ik eigenlijk het geheugen geselecteerd met een goede prijs en beoordeling.

VOEDING

Ik heb nu gekozen voor de be-quiet!-system-power-7-300w, maar wil eventueel ook nog kijken naar de Seasonic G-Serie 360Watt.
Ik weet echter niet of dit bijvoorbeeld 5 watt zal schelen. Nu wordt een pico psu vaak gebruikt in zuinige systemen, maar ik lees vaak problemen, kapotte hardware, etc icm met een pico psu.
Een pico psu is misschien wel een optie als blijkt dat ik met mijn huidige configuratie niet tussen de 10w en 20w kan uitkomen.

SSD

Voor mijn OS "windows server 2012" wil ik graag gebruik maken van een SSD. Dit omdat een SSD lekker snel en zuinig kan zijn.

TODO

Behuizing en eventueel een andere cpu koeler om ervoor te zorgen dat het systeem lekker stil is.

Vragen

Aangezien dit de eerste keer is dat ik een systeem ga samenstellen met eigenlijk als doel een zo laag mogelijk verbruik ben ik toch afhankelijk van jullie expertise/ervaringen.

- Zijn er opmerkingen over mijn configuratie?
- Is 10w - 20w een haalbare kaart of moet ik dit bijstellen ?

Zodra de configuratie rond is wil ik mijzelf gaan verdiepen in de instellingen om tot een laag verbruik te komen..

[ Voor 154% gewijzigd door KraveN op 17-03-2014 12:17 . Reden: Opmerkingen verwerkt ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03
Ik zou eens beginnen om geschikte hardware bij elkaar te zoeken. Het lijkt met voor een fileserver/HTPC combo verstandig om iets te kiezen wat ook wat uitbreidingsmogelijkheden heeft, aangezien mediacollecties nogal de neiging hebben om te groeien.

Wat topics om je op gang te helpen:
Het grote zuinige server topic
Mijn eerste HTPC/server
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2014

En vergeet niet je OP op te stellen volgens
DAA beleid

[ Voor 13% gewijzigd door jaapsander op 10-03-2014 12:55 ]

• KraveN
Opmerkingen van Jaapsander verwerkt! Daarom kick.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wil je media streamen of ook transcoden?

• KraveN
Transcoden naar iPad en rechtstreeks afspelen op televisie. Ik heb geen mediaspelers aangesloten op het netwerk.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Plex doet volgens mij transcoden via CPU dus die i3 is een goede keus dan. Het is jammer dat er nog geen Quicksync support is:
https://forums.plex.tv/in...-intel-quicksync-support/

Dan zou je nog een stuk zuiniger kunnen. Verder weinig op aan te merken, je zou nog een H81-ITX kunnen doen als je de extra poorten etc kan missen.

Verwijderd

Je moet eigenlijk een programma hebben wat gebruikmaakt van Quick Sync want dat is veel sneller en zoals je ook opmerkt zuiniger.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03
Het is inderdaad jammer dat je nog geen gebruik kan maken van quicksync. Echter is dit qua stroomverbruik ook nog niet zo'n ramp. Vergeet niet dat Plex on the fly aan het transcodeert, dus alleen wanneer er vraag naar is. Waar je bij een server vooral op moet letten is het idle verbruik (aangezien hij 80+ v/d tijd idle is).

Voor die toepassing heb je prima onderdelen geselecteerd. Je zou zelfs nog qua CPU een stapje terug kunnen doen naar een Pentium (helemaal wanneer quicksync wel ondersteund gaat worden http://www.tomshardware.c...entium-celeron,26133.html )

Om eerlijk te zijn vind ik die i3 een beetje tussen het wal en het schip vallen. Niet eens zo heel veel meer power dan een Pentium (ook een dualcore met als voordeel HyperThreading en iets hogere kloksnelheid en cache). Echter weer een stuk trager dan een quadcore i5 die het qua meerprijs zeker waard is (als je de CPU power kan gebruiken). De i3 is wel de goedkoopste CPU van Intel die je kan gebruiken om bluray 3D af te spelen. Echter kun je dat bij AMD al voor minder dan 50 euro...

Afhankelijk van wat je gaat transcoderen heb je wel genoeg aan een Pentium. Deze is alleen te licht wanneer je bijvoorbeeld moet transcoderen en streamen naar 3 tablets tegelijk. Maar dan zou ik voor een i5 gaan. Voor 1 tablet is de Pentium al voldoende.

Verder klinkt 8GB leuk, maar ik zou niet weten welke toepassingen je voor je HTPC/Server gaat runnen die niet genoeg hebben aan 4gb...

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 18-03-2014 11:22 ]

Pagina: 1