Mijn eerste HTPC/server

Pagina: 1
Acties:

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-04 18:20
Ik wil zoals de titel misschien al doorschemert een htpc bouwen, die ook als (simpele) server fungeert.

De volgende (server)zaken moet het systeem aankunnen:
-Als downloadserver fungeren (sickbear, couchpotato, Sabnzbd)
-webserver functionaliteit
-VPN (PPTP) server
-file server

Verder wil ik de PC ook als mediacenter (XBMC) gebruiken, ik hoef niet tegelijk te kunnen downloaden, maar ik zou graag iets aan power over hebben voor de de andere server taken, dan wel met lage prioriteit.

Nu zijn er 2 opties, ik zou een Synology DS214 kunnen kopen, en mijn raspberry PI (die ik al in bezit heb) als mediacenter kunnen gebruiken , of ik zou gebruik kunnen maken van de volgende samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1800N-D2H€ 59,60€ 59,60
1LC-Power LC-1320mi€ 38,80€ 38,80
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,98€ 34,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 133,38

Deze laatste lijkt mij erg interessant omdat ie grotendeels passief gekoeld is, en dus prima gebruikt kan worden als HTPC en server! Om nog iets meer context te geven, hij komt op mijn slaapkamer te staan dus het geluidsniveau is erg belangrijk! Wat zouden jullie doen, de SynoPI configuratie, of deze HTPC? En indien de server het handigst blijkt, zijn er nog dingen die jullie zouden aanraden?

Mijn budget is ongeveer 200 euro excl. HDD's. Tevens wil ik er bij voorkeur een Linux Distro op gaan draaien en wil ik er in de toekomst misschien meer uit gaan halen :).

Bedankt voor het meedenken!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
Met dat budget en eisen is denk ik een Intel NUC of Gigabyte Brix een mooie oplossing is. Bijvoorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955€ 178,-€ 178,-
1Crucial CT25664BF160BJ€ 17,79€ 17,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,79

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47

Rival24

I'll Be Back

Bovenstaande oplossing is niet bijzonder geschikt als fileserver. Ik zou eens een kijkje nemen op deze blog: mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:01
Waarom is een NUC/BRIX niet geschikt als fileserver? USB3 is op zich snel zat om naartoe te downloaden en vanaf af te spelen dus daar zie ik niet echt een probleem. Daarnaast, de haswell NUCs/BRIX' zijn erg zuinig omdat het ultrabook-cpu's zijn en toch ook best wel snel zijn (in het geval van i3 en hoger). Daarnaast is er ook een NUC met plek voor het inbouwen van een 2,5" schijf.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-04 09:10
Ik denk dat je uiteindelijk meer performance kan krijgen met een HTPC in plaats van NUC. Niet te vergeten dat je met de NUC's minder performance krijgt voor hetzelfde geld dan een standaard computer.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,73€ 49,73
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 54,90€ 54,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Crucial CT51264BA1339J€ 32,50€ 32,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,83

Hier heb ik even een voorbeeldlijstje gemaakt. De processor is lekker snel door de redelijk geclockte dual core, ook heeft hij een redelijke ingebouwde gpu waarmee je makkelijk 1080p (3D) materiaal af kan spelen. Hier zit natuurlijk wel een actieve koeler bij, maar zelfs de stock koelers van Intel maken niet veel geluid tegenwoordig, zeker niet met processoren las deze. Een ASRock ITX moederbord met veel aansluitingen, zodat je beeld en geluid overal op aan kan sluiten. Als opslag ben ik gegaan voor een 120GB SSD en een 1TB HDD, die je uiteraard groter kan kiezen als dat nodig is. Verder heb ik gekozen voor 4GB geheugen wat meer dan genoeg is voor de doeleinden van het systeem.

• evanraalte
Wow, bedankt voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan :). Mijn voorkeur gaat uit naar iets wat passief gekoeld is, maar die performance verschillen met actief zijn wel erg groot! Echter is het zo dat het zonde is om een actief gekoeld systeem te nemen wanneer een passief systeem snel genoeg is.

Ik zag ook nog dit: http://forum.team-mediapo...x10sba-l-baytrail.124824/ Dit is een review van iemand emand die met een de quadcore variant van de J1800 een Passieve HTPC heeft gebouwd. Deze chip is volgens CPUBOSS sneller dan een E6600(Ik weet dat die chip bejaard is, maar voor een server best redelijk lijkt mij) !

Ik ga mij morgen inlezen op dat artikel van mux, en daarbij proberen te bepalen of ik het waard vind om passieve koeling in te ruilen voor performance

Nogmaals bedankt, en jullie horen nog wat het gaat worden:)

Verwijderd

J1800 is toch wel een leuke optie zeker als je iets 24/7 aan hebt staan. Hij is zuinig, voldoende snel voor het tonen van 1080p materiaal, kan met Intel Quick Sync materiaal transcoderen en is stil door volledig passief. Downloaden en dergelijke kan die zeker ook, die andere taken kan ik niet inschatten.

Toch vind ik een setup met een desktop Pentium of Celeron ook niet gek. Verder heb je ook nog bordjes met een 1007U en 1037U. Die starten bij zo'n 70 euro. J1900 is trouwens ook te koop in Nederland en die presteert weer beter dan die twee :P.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 00:47 ]

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-04 09:10
Ik ben niet echt bekend met passieve koeling maar ik denk dat een geheel pasief gekoeld systeem niet echt goed is voor het moederbord. Ook vind ik het zonde om veel te betalen voor weinig met een klein extra'tje dat de CPU passief gekoeld is, voor hetzelfde geld heb je een g3220 in plaats van J1800. Hij is wel wat minder zuinig, maar 50W is nog niet veel, en de gpu is wel heel wat beter. Je ziet veel reviews dat de Intel stock koelers veel geluid maken, maar dit is alleen het geval met (overclocked) I5's en I7's. De pentium's genereren over het algemeen niet veel warmte.

• evanraalte
Ik snap dat je meer performance for money krijgt wanneer je een actief gekoeld systeem aanschaft. Echter draai ik alleen XBMC dus de videochip moet alleen FHD kunnen afspelen, en dat kan ie volgens mij wel:P.

Ik ben wel benieuwd waarom het slecht zou zijn voor het mobo, komt dat door de warmte die niet weg kan komen?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:04
kazuyakevin schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:02:
Ik denk dat je uiteindelijk meer performance kan krijgen met een HTPC in plaats van NUC. Niet te vergeten dat je met de NUC's minder performance krijgt voor hetzelfde geld dan een standaard computer.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,73€ 49,73
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 54,90€ 54,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Crucial CT51264BA1339J€ 32,50€ 32,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,83

Hier heb ik even een voorbeeldlijstje gemaakt. De processor is lekker snel door de redelijk geclockte dual core, ook heeft hij een redelijke ingebouwde gpu waarmee je makkelijk 1080p (3D) materiaal af kan spelen. Hier zit natuurlijk wel een actieve koeler bij, maar zelfs de stock koelers van Intel maken niet veel geluid tegenwoordig, zeker niet met processoren las deze. Een ASRock ITX moederbord met veel aansluitingen, zodat je beeld en geluid overal op aan kan sluiten. Als opslag ben ik gegaan voor een 120GB SSD en een 1TB HDD, die je uiteraard groter kan kiezen als dat nodig is. Verder heb ik gekozen voor 4GB geheugen wat meer dan genoeg is voor de doeleinden van het systeem.
Leuk beginnend lijstje, maar een aantal dingen vind ik niet heel logisch of zijn zelfs onjuist. De ingebouwde GPU van de Pentium is dus niet geschikt voor Bluray 3D! SBS 3D gaat wel lukken (maar dat is niks anders dan gewoon full HD waar je TV zelf 3D van maakt).

Verder snap ik dus niet dat een HTPC met servertaken (waaronder dus fileserver) in een behuizing gestoken wordt met maar plaats voor 1 HDD. Samen met een moederbord waar maar 2 Sata aansluitingen op zitten.

(plaats voor)1 HDD is leuk op het eerste gezicht, maar geeft je dus geen mogelijkheid om op een elegante manier je storage uit te breiden. Natuurlijk kun je externe schijven aan je setup gaan koppelen (in het geval van 3.5" externe disks) die ook weer hun eigen voeding nodig hebben. Zo krijg je een kabelbrij met allerlei externe apparaten.

Mijn ervaring met het downloaden en opslaan van HD materiaal is dat je bibliotheek niet krimpt, maar juist toeneemt. 2TB lijkt veel, maar kan je makkelijk vol krijgen. Hoe fijn is het dan dat je gewoon een 2e disk bij kunt prikken?

Mijn ervaring met passieve/actieve koeling is dat je goed moet kijken waar je de HTPC/server voor gaat gebruiken. Je geeft aan in dezelfde ruimte te slapen als de HTPC, daardoor is stilte belangrijk. Dat je hierbij voor een passief gekoeld systeem gaat kan dan een voordeel zijn (hoewel ik het wel eens ben met hierboven dat een beetje airflow goed is voor je systeem, echter is geen airflow niet gevaarlijk). Echter is het wel een beetje jammer dat bijvoorbeeld een HDD wel weer geluid maakt. Ik denk dat een opspinnende HDD (in een goedkope behuizing, dus kans op vibraties) irritanter is dan een bijna onhoorbare zoem op lage frequentie van een koeler.

Als ik eerlijk moet zijn zou ik zeker voor een iets grotere behuizing gaan. De samenstelling die ik zou doen zit aan het randje van je budget:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Cooler Master Elite 130€ 40,81€ 40,81
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,-€ 30,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,25

Waarbij ik je indien nodig nog een betere CPU koeler kan adviseren (scythe shuriken). Dit is de setup die ik met jouw beperkte budget kan adviseren. Echter vind ik de optie om eerst een NAS aan te schaffen en je pi te gebruiken als mediaplayer ook een goede optie.

• evanraalte
Bedankt voor je reactie! Een externe (stille) koeler is natuurlijk ook een optie, echter vraag ik mij af of dat fatsoenlijk past in die kast want aan de foto's te zien is er niet erg veel ruimte! Dit hangt natuurlijk wel af van de koeler die ik kies dus dan moet ik even zoeken.

• f3cuk
Ja in de de Elite 130 heb je ruimte voor een koeler met een maximale hoogte van 65mm. Al zou je het eerst gewoon kunnen proberen met de stock-koeler van de 1820, die lang niet slecht is.

Het lijstje hierboven vind ik eigenlijk wel erg netjes. Al zou ik het moederbord vervangen met de iets goedkopere H81 mini-ITX versie die ook gewoon SATA-600, USB 3.0 en 1Gbps lan heeft.

Voor de voeding zou je een paar euro meer uit kunnen geven door te kiezen voor de be quiet L8 300W, die op lage wattages toch net iets beter presteert.

• jaapsander
Ja hoor, de koeler die ik hierboven noem pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B gaat prima passen (is 64mm, volgens de website kun je tot 65mm koelers plaatsen http://eu.coolermaster.co...lite-series/elite130.html ) Je zou zelfs nog even kunnen kijken of de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B ook gaat passen (even via google een soortgelijke build proberen te vinden).

Deze behuizing heeft zelfs plaats voor waterkoeling pricewatch: Cooler Master Seidon 120V
f3cuk schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:59:
Ja in de de Elite 130 heb je ruimte voor een koeler met een maximale hoogte van 65mm. Al zou je het eerst gewoon kunnen proberen met de stock-koeler van de 1820, die lang niet slecht is.

Het lijstje hierboven vind ik eigenlijk wel erg netjes. Al zou ik het moederbord vervangen met de iets goedkopere H81 mini-ITX versie die ook gewoon SATA-600, USB 3.0 en 1Gbps lan heeft.

Voor de voeding zou je een paar euro meer uit kunnen geven door te kiezen voor de be quiet L8 300W, die op lage wattages toch net iets beter presteert.
Die H81 heeft helaas maar 2x sata-600. Voor toekomstige uitbreidingen wel erg mager. Het lijkt mij beter om hier 6 euro meer aan uit te geven. Qua koeling ben ik het met je eens, probeer eerst de stock koeler (stel het toerental goed in in het bios!!), wanneer te luid kun je achteraf vrij makkelijk een aftermarket koeler inbouwen.

Daarnaast kun je de 80mm casefan in de kast uitschakelen en de 12cm fan op een laag toerental laten draaien voor een beetje airflow. Het mooie van deze behuizing is dat de HDD's gedempt bevestigd worden waardoor trillingen tot een minimum beperkt worden.

Waar je trouwens wel op moet letten met dit soort builds (HTPC+server) is de snelheid van je i/o. Wanneer je zowel je OS, downloads (parren+rarren) en streaming op dezelfde HDD gaat doen kan ik je garanderen dat je situaties krijgt waarop de boel gaat stotteren. Het beste is om het downloaden op een aparte HDD te doen (in de toekomst).

[ Voor 58% gewijzigd door jaapsander op 05-03-2014 13:17 ]

• f3cuk
Waterkoeling lijkt me zwaar overkill, maar voor die prijs best interessant inderdaad. Hoe zit het eigenlijk met de geluidsproductie van zo'n ding? Zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me wel wat irritant als je 's nachts in bed ligt en het pompje slaat aan.

• jaapsander
f3cuk schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:03:
Waterkoeling lijkt me zwaar overkill, maar voor die prijs best interessant inderdaad. Hoe zit het eigenlijk met de geluidsproductie van zo'n ding? Zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me wel wat irritant als je 's nachts in bed ligt en het pompje slaat aan.
Ik denk dat een stille luchtkoeler in dit geval beter is dan waterkoeling. De CPU verbruikt sowieso al erg weinig en je hebt inderdaad alleen geluid van 1 fan ipv fan+pomp. Het was meer food for thought.

Waar je trouwens nog wel aan kan denken wanneer het geheel nog wat stiller moet is het aanbrengen van geluiddempend materiaal.

Verwijderd

Ik zou toch gewoon passief gaan. Zeker als die op je kamer komt te staan wil je helemaal geen geluid horen. Je hebt dan maar een paar opties die betaalbaar zijn. De LC-Power behuizing die je zelf al had met daarin een fanless moederbord + CPU of een pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter met een Intel Celeron of Pentium.

Het nadeel van die opties is dat de behuizing het geluid van de HDD niet dempt. Verder kun je met die Akasa natuurlijk er geen NAS van maken want die heeft heel weinig ruimte :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 13:44 ]

• jaapsander
Oftewel stil is het nog steeds niet (want geen gedempte HDD's) en je kan hem niet (goed) als NAS/fileserver gebruiken...

Ik snap het hele passieve gebeuren maar deels. Tuurlijk als je een kleine HTPC zonder lokale opslag hebt (met SSD) dan is zo'n passieve compacte behuizing zowel mooi als functioneel. Echter wanneer je je HTPC ook voor andere taken gaat gebruiken, zoals NAS enz dan valt het grootste voordeel van een passieve behuizing gewoon weg, namelijk geluidloos.

Nu is op je slaapkamer een systeem dat je niet wakker houdt erg mooi. Maar stil hoeft zeker niet hetzelfde te zijn als geluidsloos. Een wat ruimere behuizing met fans op een laag toerental zal bijna onhoorbaar zijn. En het geluid dat je hoort is mooi constant en van een lage frequentie. Ga je met allerlei externe schijven werken dan zul je je passieve HTPC niet horen, maar dan hoor je wel het variërende geluid van opspinnende schijven (hogere frequentie en dus irritanter). Daar gaat je stille setup. Beter is dan om deze schijven intern te plaatsen (geluiddempend en bevestigd met rubber tegen resonantie).

Maar goed dit is mijn mening.

[ Voor 81% gewijzigd door jaapsander op 05-03-2014 15:35 ]

• evanraalte
@jaapsander: Ik word het langzamerhand met je eens dat passief nooit echt passief is door de HDD's (Hoewel ik downloaden natuurlijk gewoon uit kan zetten s'avonds) . Ik neig dan nu ook meer om over te gaan naar de door jou ontworpen server! Mede doordat ik net even wat meer uitbreidingsmogelijkheden heb met dit ontwerp.

Ik heb nog een 1,5 TB externe HDD liggen, waarschijnlijk zal ik de case ervan af halen en om deze in de server te zetten. Tevens zal ik een crucial M500 als OS/par schijf inbouwen, lijkt mij wel zo snel/stil/zuinig!

Tevens heb ik ook besloten om het allereerst te proberen met de stockfan. Het geluid hiervan is waarschijnlijk al een stuk minder irritant dan van een opstartende HDD :P

Bedankt voor het meedenken iedereen! :)

edit: De setup zoals ik 'm wil bestellen!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Cooler Master Elite 130€ 40,81€ 40,81
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,-€ 30,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,-€ 38,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,75

[ Voor 61% gewijzigd door evanraalte op 05-03-2014 23:51 ]

• jaapsander
Setup ziet er prima uit! Om hem zo stil mogelijk te krijgen zou ik het volgende stappenplan aanhouden:
- Kabels in de behuizing zo netjes mogelijk wegwerken (geen belemmering voor de airflow)
- 80mm casefan uitschakelen
- Cpu fan en 12cm casefan op een zo laag mogelijk toerental instellen in het bios.
- Indien cpu fan nog steeds hoorbaar vervangen door een (big) shuriken
- Geluiddempend materiaal aanbrengen in de kast

Als het systeem na stap 3 al stil genoeg is kun je daar natuurlijk stoppen.

• f3cuk
Wat voor externe HDD heb je? Als je over het netwerk met een beetje degelijke snelheid kan schrijven/lezen dan is het helemaal niet nodig hem in te bouwen en kun je hem beter ergens neerzetten waar je er geen last van hebt.

• evanraalte
Het is een samsung story3. Het nadeel van deze hdd is dat ie zichzelf in slaapstand zet na enige tijd, het opspinnen maakt dan echt een naar geluid, dus ik denk dat het beter is om deze in te bouwen?

Tevens zag ik ook nog een ander moederbord wat wellicht interessant is: de H87M-ITX. Een verschil ten opzichte van de B85M-ITX is dat deze de mogelijkheid heeft voor Intel Rapid Storage en RAID 0/1/5. Iets wat ik nu nog niet wil gebruiken, maar later misschien wel.. Wellicht een idee? Is wel 20 euro duurder maar dan heb ik wel meer uitbreidingsmogelijkheden?

Ook bedankt voor de inbouwtips!

• jaapsander
Wanneer je de HDD uitbouwt en op de sata controller van de chipset aansluit heb je zelf de mogelijkheid om dingen als slaapstand van HDD's in te stellen. Ook zal het geluid bij opspinnen minder irritant zijn doordat deze beter bevestigd is in de behuizing.

Of de H87 chipset wat voor je is kun je het beste zelf bepalen. Je hebt zelf al grotendeels de belangrijkste verschillen benoemd. Het ligt er maar net aan wat je met je server gaat doen of deze ook nuttig zijn. Is het bijvoorbeeld zo dat dataverlies en downtime een groot probleem is dan kun je met Raid 1 gaan werken om het risico op dataverlies te verkleinen. Gebruik je de server alleen om media op te slaan (bijvoorbeeld films en tv-series) welke vrij makkelijk weer te downloaden zijn en zet je je backups van belangrijke data ook nog op een andere plek dan is Raid 1 weer vrij overbodig.

Of is het zo dat er een groot aantal clients tegelijk toegang tot de data op de server zoeken, dan is Raid 0 weer een optie (al dan niet met een caching SSD).

• evanraalte
Alles is besteld, het viel wel iets duurder uit omdat ik liever een paar euro extra betaal voor een winkel als Azerty. De voeding was het enige onderdeel wat ze niet morgen kunnen leveren, dus waarschijnlijk kan ik dinsdag beginnen met assembleren :D.

Overigens ben ik toch voor de B85M-ITX gegaan, Het scheelde voor de totale setup bijna 10% in kosten en (voorlopig) staat al mijn echt belangrijke data ook gewoon op mijn laptop/cloud.

• f3cuk
Mooizo, ben erg benieuwd hoe hij jouw bevalt en hoe die het doet qua geluidsproductie met de stock-koeler :) Veel plezier ermee

• evanraalte
Gister was alles al binnengekomen, dus ik heb de server maar gelijk in elkaar gezet vanmorgen. Met alleen de cpu koeler aangesloten lijkt hij qua temperatuur al in orde te zijn. Ook is het geluidsniveau naar mijn wens, ik hoor m haast niet (alleen als de HDD hard aan het werken is ).

Ik ga er nu een beetje mee experimenteren :D
Pagina: 1