Hoezo verontwaardiging? Hij geeft een duidelijke mening en onderbouwt die. Ik ben het er trouwens roerend over eenskaasaanfiets schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:13:
[...]
Mijn eerste reactie op jou is een verontwaardiging maar oké, ik zou zeggen spreek voor u zelf.
Het is in eerste instantie ook niet belangrijk wat ik er van vind maar wat mijn auto er van vind als hij langdurig op z'n staart getrapt wordt.
Als ik het niet trek dan gaat het rechtervoet wel weer omhoog of neem ik even een pauze.
Ik kom nogal eens in DE en wil in ieder geval met ieder vervoersmiddel onder m'n kont een keer uitgeprobeerd hebben hoe hard het daadwerkelijk kan. Soms is dat maar kort stukje (A3 Emmerich-grens Zevenaar), maar soms ook langere stukken van enkele honderden kms (tov duizenden km Autobahn-ervaring rond 160km/u). Conclusies zijn exact zoals hierboven - de practische meerwaarde van >160km/u is verwaarloosbaar, de kosten zijn veel hoger en het comfort is een stuk minder.
Altijd? Nee, het verschilt per vervoersmiddel. Sommige kunnen op hoge snelheden verrassend comfortabel en stabiel blijven. Mijn huidige Volvo V40 is log en lomp, maar ligt met 205km/u net zo log op de weg als op de helft van die snelheid, en met zeer acceptabele ruisniveau's. Maar m'n vorige Seat (bij benadering zelfde als jouw Golf!) was dat veel minder: luidruchtig, nerveus sturend en trillingen aan alle kanten. Dat wil niet zeggen dat jij het niet volhoudt 200km lang, of dat de auto het niet trekt al was de laatste rit met m'n Honda PC800 op de Autobahn met volgas - koppakking catastrofaal gefaald, voor ik iets doorhad was de olie weg en liep het blok spectaculair vast incl zuigerstang door de blokwand heen en blokkerende achterwiel op snelwegsnelheden..., Wel wil het zeggen dat je een stuk uitgeruster aan gaat komen als je het wat rustiger aan doet, al helemaal als je dit regelmatig gaat doen.
Want inderdaad, de winst is verwaarloosbaar. Ik ken de A31, het is op zich een betrekkelijk rustige, heel overzichtige snelweg vrijwel zonder snelheidslimieten. Dat is positief. Minder positief is dat het gewoon een tweebaansweg is waar aardig wat vrachtverkeer rechts rijdt, dus iedereen die sneller wil dan 90km/u moet om de haverklap naar links. Reken maar dat het meerendeel daarvan geen 200km/u zal rijden. Kortom je zult steeds moeten remmen voor hen. En zoals Abbadon aangeeft, het duurt *lang* voor je weer in de buurt van 200km/u gaat komen, zo lang dat je waarschijnlijk voor je goed en wel op snelheid bent in de ankers mag. Daar komt bij dat het langdurig zo ver vooruit moeten kijken en dan toch nog vaak snel moeten handelen slopend is.
Planken is voor een keertje leuk, maar voor routinematig rijden is het niks (tenzij je een Eend rijdt, dan kun je niet anders). Als je regelmatig een lang stuk zonder beperking wilt doen op de Autobahn ben je verreweg het beste af met cruise control en inderdaad een richtsnelheid rond de 160km/u waar geen limiet geldt. Dan nog verstook je een stuk meer benzine dan bij 130km/u, maar je gaat veel minder vaak in de remmen moeten waardoor het efficienter is en je zeker qua tijd sneller uit. Krampachtig nog eens 40km/u er bovenop proberen te doen is exact dat: krampachtig. En dat wil je niet in het verkeer, al helemaal niet als je urenlang onderweg bent
Oslik blyat! Oslik!