Ah, de Golf 3 GTI 8V. Heb ik ook gehad. Leuke motor met hoge koppel onderin, op top niet zo bijster bijzonder vergeleken met een Golf 3 VR6.
Ik denk dat je voorzichtig aan moet doen met die motor, die is er niet voor gemaakt forse snelheden op langere duur te gaan doen. Daarnaast zal je onderhoud in de regel wat vaker moeten uitvoeren met zulk rijgedragen, en slijt spul namelijk vrij snel (Bobine, verdeler, bougies enz). Ook kan je olietemperatuur behoorlijk hoog op gaan lopen na 5 Min 190 a 200 al. Benieuwd of je de 210kmph eigenlijk wel haalt
Ik zou wel oppassen met zulke snelheden en OEM remschijven. Die zijn er niet voor gemaakt om op hoge snelheden langdurig te worden gebruikt. Je kunt in duitsland namelijk niet constant volgas en zult op vele stukken moeten remmen. Let ook op die borden, die staat er niet voor niets en voor je het weet eindig je zoals ik in wegmisbruikers duitsland:
Je mag boetes namelijk direct voldoen ....
Het verbruik van die GTI schiet overigens nabij de 160 omhoog, dus echt lang plezier heb je er niet van want je tank giert leeg. Kijk of het niet economisch beter is een diesel in huis te halen. Betaal je wel iets meer wegenbelasting maar als je veel km's rijdt haal je dat er vanzelf ook weer uit.
Overigens, hard rijden is leuk, maar je moet wel constant voor je kijken en alert zijn. Zorg voor voldoende rust, een goede maaltijd en vooral frisse lucht in de auto. Wanneer je remmen moet hoop ik dat zowel je remblokken voor en trommelrem achter in goede conditie zijn.
Check voor en naderhand olie-pijl (belangrijkst van allen), een goed onderhouden 8V verbruikt niet zoveel. Met rijden kan je overigens het MFA displaytje naar voren brengen met als het goed is olietemperatuur. Een gemiddelde ligt tussen de 80 en 100 graden. Soms zie je bij goed getrapte VR6's ruim 118 graden voorbij komen. Als je het niet vertrouwd kan je de kachel in je auto altijd nog aanzetten. Deze neemt warmte direct van koelvloeistof af die weer aangesloten zit op oliekoeler.
Meeste problemen die kunnen ontstaan zijn bobine's die eruit vliegen. Of wanneer je goed doorgereden hebt dat het moeite heeft met starten. Bij defecte bobine kan je helemaal niet verder (meer) rijden en start je auto ook niet. Zorg dus voor ANWB lidmaatschap ofzo.

Bougiekabels willen ook nog wel eens gaan uitdrogen met als scheuren tot gevolg, onderhoud is dus echt belangrijk.
er zit overigens geen turbo in een gti...
De GTI heeft wel een warmtewisselaar, geen oliekoeler. Warmtewisselaar zorgt dat olie snel op temperatuur komen kan en tegelijk ook af kan koelen bij hogere temperaturen.
[
Voor 32% gewijzigd door
Anoniem: 58485 op 21-03-2014 06:09
]