Langdurig hard rijden tips?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 00:45

fynrd1

Fooled by Randomness

Het belangrijkste van alles wordt hier door velen over het hoofd gezien, met zulke snelheden moet je ten eerste vertrouwen hebben in je auto, blijkbaar heb je dit niet. Wij kunnen niet voor jou aanvoelen waar die twijfel vandaan komt, maar die heb je nou eenmaal en dat zijn gevoelens die op basis van ervaring van jou met deze auto erin geslopen zijn. Daarnaast heb je op afstand gezien, niet echt een auto die voor dit soort doeleinden is gebouwd. Rij snelheden waarin jij je comfortabel voelt en overschat jezelf niet.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

noes schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:15:
(hoewel die vaak ook een oliekoeler hebben tbv de turbo).
Die koeler is niet ten bate van de turbo maar om de olie te koelen.
Met mijn vorige auto (Porsche 944 S2) zakte de temperatuur juist als ik 160+ reedt
Dat is ook een beetje vreemd. Eigenlijk moet de thermostaat de temperatuur goed houden. Je zou denken dat de 944 S2 voor gemiddelde vermogens (zeg maar onder de 160km/h) een te kleine radiator heeft :9~

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 19-03-2014 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dubbelpost

[ Voor 199% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 19-03-2014 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
CMD-Snake schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 19:36:

Het grootste probleem zal denk ik nog de menselijk factor zijn (no offense).
Spijker op de kop. dat schreef ik ook al helaas reageert de TS hier niet op. Volgens mij ben ik de enige tot nu toe die dit ook gedaan en geprobeerd heeft, al is het iets zuidelijker op dezelfde autobaan.

1) Als je een uur lang probeert zo snel mogelijk door het verkeer te bewegen kost dit meer energie dan wanneer je de cruisecontrol in NL op de 140 gooit en lekker door rolt. Is het verstandig om na een lange dag werken waardoor je misschien al vermoeid bent dit soort dingen te doen? Ja ik heb ze zelf ook gedaan zeker naar die lange dag werken voelt het lekker vlot aan maar achteraf gezien niet mijn verstandigste keus ;)
2) Je auto is belangrijk, de 335d waar ik een aantal jaar mee heb gereden rijd bij 220 net zo ontspannen als bij 120. En kan nog steeds snel vooruit als je even wilt invoegen tussen ander snel-vekeer. Een auto die constant in de piek van zijn kunnen rijd is gewoon niet ontspannen rijden. Even snel accelereren tussen het verkeer zit er niet in, als ik bijv naar mijn huidige renault kijk dan ga ik eigenlijk niet veel harder dan 150/155 op de cruise control daarboven is alle fut eruit, veel herrie in de auto, en merk je gewoon dat de auto niet veel meer over heeft. Dit heeft allemaal impact op het comfort en de bestuurder. Niet om lullig te doen maar als ik naar de auto kijk zou ik het ook in dit geval bij die ~150 houden. Heb je er zin in om elke dag in een auto te zitten die maximaal herrie produceert?

Zoals ik al zei voor je gevoel ga je veel sneller vooruit, in de praktijk valt het wel mee. Zeker wanneer op je normale kantoortijden op en neer ga, ook in D is het dan druk op de weg en is het meer een kwestie van continu reageren op je medeweggebruikers. Je staat er verbaast van hoeveel mensen in D tegenwoordig ook gewoon 120/130 op de cruisecontrol rijden. Later op de avond is het een ander verhaal, ik heb nog steeds een vakantiehuisje in de buurt van Kassel waar we ook vaak naar toe gaan. Op deze autobaan kom je na 8 uur gewoon niemand meer tegen. Dan kun je met een goede auto ook prima hoge snelheden rijden. Denk dan wel aan de verlichting, in D is er gewoon niets buiten de grote steden. Met een standaard lampje zie je met zo'n snelheid natuurlijk geen h*l voor ogen. Zorg in ieder geval dat dit goed in orde is. Het continu Remmen / accelereren -> of je auto dat volhoud staat denk ik gelijk aan de staat van de auto en het onderhoud. Dat snelheid gelijk staat aan meer onderhoud heb ik nooit zo ervaren. Ruim 200.000km met de 3 gereden etc. nooit ook maar een defect gehad of olie moeten vullen etc. alleen regulier onderhoud als de auto hier om vroeg (winterbandjes gaan wel hard met die snelheden :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

kaasaanfiets schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:36:
[...]
Dus.... op kosten van de baas is achterlijk verbruik wel geoorloofd maar als meneer het zelf moet betalen niet... mooi is dat.
Voor de goede orde, Mijn type auto (Golf 3 gti 2.0 8 klepper) rijd max 210/220 en verbruikt daarbij 14 liter op 100 km = 1 op 7 maximaal
In dit geval ging het over jouw financiële gesteldheid t.o.v. een situatie waarin dit soort kosten een minder grote rol spelen.
Bottom line bedoel ik te zeggen dat je tegen een brandstof/km prijs van 22 cent aan zit te kijken bij 1:7 (aangenomen dat je voor 1,60 gemiddeld kunt tanken). Dit komt neer op 80 euro per dag (als je zo'n beetje 170km gaat rijden enkele reis) niet heel erg logisch als je autobudget niet verder reikt dan een auto van 1200 euro waar normaal gesproken alleen nog maar bontkragen met buiktasjes in rondrijden.
Misschien moet je eens reageren op de eerste post van het topic...
Ok
kaasaanfiets schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:16:
Er is een grote kans dat ik binnenkort vaak van Groningen richting Winterwijk moet rijden. Dit ga ik doen via Duitslands over de Autobahn 31. Deze is voor zover ik weet voor een groot deel snelheid limiet loos.
En aangezien ik wel van doorrijden houd en het liefst zo snel mogelijk daar ben ga ik lange stukken hard rijden.
Ik heb een Volkswagen Golf 3 GTI 2.0 8v uit 1996.
Ik heb nog nooit volgas met met auto gereden maar ik zit wat youtube te kijken en de meeste Golf 3 2.0 8v's gaan max tussen de 210/220 (op teller) en rijden 200Km/h bij 5300 toeren.

Nu vraag ik mij af, is het haalbaar om 60 minuten lang (of zo lang mogelijk op een lege autobahn) 200km/h te rijden bij 5300 toeren, met mijn auto?
En zijn er nog trucjes die ik toe kan passen om dit wel mogelijk te maken zoals b.v. een oliekoeler of iets dergelijks?
Niet aan te bevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 14:52
Anoniem: 318843 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:43:
[...]
Die koeler is niet ten bate van de turbo maar om de olie te koelen
Zodat de turbo niet kapotloopt ;-)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:59:
Een Golf 3 GTI vergelijken met een XC90? :P Ik denk (ofja, ik weet) dat je met een XC90 een stuk beter +200 kan rijden dan met een Golfje :P
Die busjes/sufjes zijn niet echt goed in topsnelheid omdat ze te hoog zijn en te veel frontaal oppervlak hebben.
Topsnelheden XC90 volgens autozine en autoweek:
D4 190 km/u
D5 205 km/u
T6 210 km/u
V8 (oud model) 210 km/h

Je kunt beter een gestroomlijnde, lage auto nemen voor cruisen op hogere snelheid.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik wil best op jou reageren maar je haakt in op een reactie hier en gaan dan je eigen betoog schrijven.
Daar gaat het mij helemaal niet om, je hebt mijn eerste post niet eens gelezen en de rest van mij ook niet anders had je meer dan de helft van je betoog kunnen schrappen.

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat we hier op tweakers een discussie hoeven te voeren of het verstandig is om hard te rijden (of überhaupt te gaan rijden) als je moe bent.
Ik vind het wel leuk hoor om je ervaringen te lezen maar ik begrijp niet helemaal waarom je mij in een discussie wil trekken die je zelf hebt gestart. Helemaal als je de helft van mijn posts zelf niet eens hebt gelezen/negeert.
-tom-562 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:59:
[...]

Een Golf 3 GTI vergelijken met een XC90? :P Ik denk (ofja, ik weet) dat je met een XC90 een stuk beter +200 kan rijden dan met een Golfje :P
Ik zeg ook niet dat mijn auto beter is :>
Die volvo zat wel een stuk mee wind vangen en het kost hem daarom meer moeite en benzine om 200kmh te bereiken

[ Voor 80% gewijzigd door kaasaanfiets op 20-03-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peenutzz schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:04:
Zodat de turbo niet kapotloopt ;-)
offtopic:
Dat is één van de duizend functies van motorolie inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Anoniem: 318843 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:56:
[...]
offtopic:
Dat is één van de duizend functies van motorolie inderdaad ;)
offtopic:
Olie heeft maar 5 functies: koelen, smeren, afdichten, vuil afvoeren en geluid dempen ;) Een oliekoeler wordt vaak toegevoegd als er een turbo wordt gemonteerd, omdat deze extra warmte genereert en zelf erg gevoelig is voor te hete olie. In die zin heeft noes gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:38

ktf

Zolang het dit maar niet wordt:
http://www.bndestem.nl/re...n-baarle-nassau-1.4230577

Serieus, als ik het verschil tussen 120 en 130 soms al kan merken, ik kan me niet echt een voorstelling maken van 200km/h eerlijk gezegd. En al helemaal niet, zoals die sjaak in het nieuwsartikel, op een doorsnee weg buiten de bebouwde kom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt goed mee. Snelheidsperceptie is ongelofelijk subjectief en situatiegebonden. Op de fiets voelt 30km/u als erg snel. In een gemiddelde auto voelt het hemeltergend traag. Kijk maar naar snelheidsgevoel met 80km/u bbk voordat je snelweg oprijdt en zelfde snelheid nadat je van de snelweg af komt.

Idem met 200km/u vs 130km/u - als ik op de A12 de grens benader voelt 130km/u als best snel. Geef ik na de grens volgas tot ik 200km/u rij voelt dat uiteindelijk iets sneller aan, maar niet veel. Omgekeerd voelt 100km/u (veplicht bij grens) aan als bijna stilstaan als je op hoge snelheid vanaf de A3 komt.

En het hangt dus ook af van auto. 200km/u in m'n Volvo V40 voelt minder snel aan dan 150km/u in m'n eerste auto (Hyundai Excel :') ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

H!GHGuY schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:31:
[...]

Misschien moet je even lezen vooraleer je op je paard klimt.
Mijn beweringen zijn onderbouwd door een basiskennis fysica en je beweert net hetzelfde als ik.
Die botsing die richting 'het equivalent van 115km/uur' is gelul van de bovenste plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
80 in zn 5 jongens. Hardrijden is gevaarlijk :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

ffe vloeistoffen op peil brengen, bandenspanning checken, banden op slijtage/schade checken en remmen ffe controleren. en gaan Auto kan dat echt wel aan. Ik denk dat je wel zult merken dat ~170 het lekkerst rijdt in duitsland, aangezien de meutte die snelheid rijdt.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peenutzz schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:00:
offtopic:
In die zin heeft noes gelijk :)
offtopic:
Ik blijf er bij dat de oliekoeler er zit om de olie binnen bedrijfstemperatuur te houden. Niet primair om de turbo te beschermen. Maar ik kan dit niet onderbouwen. Als jij meer weet over olie- en turboperikelen dan mag je dat graag vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ah, de Golf 3 GTI 8V. Heb ik ook gehad. Leuke motor met hoge koppel onderin, op top niet zo bijster bijzonder vergeleken met een Golf 3 VR6.

Ik denk dat je voorzichtig aan moet doen met die motor, die is er niet voor gemaakt forse snelheden op langere duur te gaan doen. Daarnaast zal je onderhoud in de regel wat vaker moeten uitvoeren met zulk rijgedragen, en slijt spul namelijk vrij snel (Bobine, verdeler, bougies enz). Ook kan je olietemperatuur behoorlijk hoog op gaan lopen na 5 Min 190 a 200 al. Benieuwd of je de 210kmph eigenlijk wel haalt :P

Ik zou wel oppassen met zulke snelheden en OEM remschijven. Die zijn er niet voor gemaakt om op hoge snelheden langdurig te worden gebruikt. Je kunt in duitsland namelijk niet constant volgas en zult op vele stukken moeten remmen. Let ook op die borden, die staat er niet voor niets en voor je het weet eindig je zoals ik in wegmisbruikers duitsland:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t31.0-8/10013379_425519467594012_238165107_o.jpg

Je mag boetes namelijk direct voldoen .... :P

Het verbruik van die GTI schiet overigens nabij de 160 omhoog, dus echt lang plezier heb je er niet van want je tank giert leeg. Kijk of het niet economisch beter is een diesel in huis te halen. Betaal je wel iets meer wegenbelasting maar als je veel km's rijdt haal je dat er vanzelf ook weer uit.

Overigens, hard rijden is leuk, maar je moet wel constant voor je kijken en alert zijn. Zorg voor voldoende rust, een goede maaltijd en vooral frisse lucht in de auto. Wanneer je remmen moet hoop ik dat zowel je remblokken voor en trommelrem achter in goede conditie zijn.

Check voor en naderhand olie-pijl (belangrijkst van allen), een goed onderhouden 8V verbruikt niet zoveel. Met rijden kan je overigens het MFA displaytje naar voren brengen met als het goed is olietemperatuur. Een gemiddelde ligt tussen de 80 en 100 graden. Soms zie je bij goed getrapte VR6's ruim 118 graden voorbij komen. Als je het niet vertrouwd kan je de kachel in je auto altijd nog aanzetten. Deze neemt warmte direct van koelvloeistof af die weer aangesloten zit op oliekoeler.

Meeste problemen die kunnen ontstaan zijn bobine's die eruit vliegen. Of wanneer je goed doorgereden hebt dat het moeite heeft met starten. Bij defecte bobine kan je helemaal niet verder (meer) rijden en start je auto ook niet. Zorg dus voor ANWB lidmaatschap ofzo. :> Bougiekabels willen ook nog wel eens gaan uitdrogen met als scheuren tot gevolg, onderhoud is dus echt belangrijk.

er zit overigens geen turbo in een gti...

De GTI heeft wel een warmtewisselaar, geen oliekoeler. Warmtewisselaar zorgt dat olie snel op temperatuur komen kan en tegelijk ook af kan koelen bij hogere temperaturen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 21-03-2014 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Anoniem: 318843 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 03:54:
[...]
offtopic:
Ik blijf er bij dat de oliekoeler er zit om de olie binnen bedrijfstemperatuur te houden. Niet primair om de turbo te beschermen. Maar ik kan dit niet onderbouwen. Als jij meer weet over olie- en turboperikelen dan mag je dat graag vertellen ;)
offtopic:
Een turbo wordt vaak met olie gesmeerd én gekoeld (voor ik weet kan het ook met kvs, dus dit verhaal geldt niet voor alle auto's met turbo). Hierdoor wordt de motorolie dusdanig opgewarmd, dat zonder (extra) oliekoeler deze boven de voorgeschreven temperaturen kán komen, waarbij de werking van de olie minder wordt (waarbij de smerende werking vaak de belangrijkste is). Vergeet niet, een turbo wordt door hete aandrijfgassen aangedreven en comprimeert lucht (die dus ook warm wordt). Zonder adequate koeling zetten onderdelen verder uit dan de spec en loopt het ding in de soep.

Bij de 944 zit er een normale olie/water warmtewisselaar, ook bij de NA blokken, aan de zijkant van het blok. Bij de 944 turbo is er ook een externe oliekoeler gemonteerd, eigenlijk niks anders dan een klein radiatortje waar de olie doorheen wordt gepompt. Gezien autobouwers het liefst geld verdienen, wordt er over het algemeen niets gemonteerd wat niet noodzakelijk of een verkoopargument is. Ergo: die extra koeler is niet zomaar geplaatst. ;)

Wat betreft motortemperatuur op hoge snelheid: het is niet raar dat de temperatuur lager is (iig niet bij de 944), een radiator wordt natuurlijk gespecificeerd op normale rijd-omstandigheden: Het zou een beetje slordig zijn als je Porsche wel 250km/u kan, maar niet 30km/u door een woonwijk kan tuffen :o

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Anoniem: 318843 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 03:54:
[...]
offtopic:
offtopic:
Hoeft niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 15:26
ben je ondertussen al op en neer gereden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:38

-tom-562

Oliesjeik

TS staat met kapot gelopen motor langs de autobahn? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ghostrider schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:01:
Ik denk dat je wel zult merken dat ~170 het lekkerst rijdt in duitsland, aangezien de meutte die snelheid rijdt.
Ik woon een paar km van de Duitse grens, en af en toe kom ik op de A31.
Maar dat harde rijden is er ook bij het gros van de duitsers wel af volgens mij.
Bij 130/140 houdt het bij de meesten wel op.

En ja af en toe flitst er wel een snelle rakker over, dat zijn dan vaak de dikke Audi`s en BMW`s, zo`n Golf als die van TS is daar simpelweg niet voor gemaakt. :N

[ Voor 5% gewijzigd door bluemoon23 op 21-03-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verschilt heel erg per stuk/tijd en drukte. Als ik sochtends naar m'n werk rijd op een redelijk drukke snelweg die wel 3 baans is rijd er nog wel redelijk wat 140 tot 170 waar mogelijk, even verder waar het soms net aan te doen is doet niemand het omdat je dan constant flink op de rem zit. Echter als ik naar een andere locatie moet, lang stuk 2 baans maar erg rustig zie je behoorlijk wat mensen flink door rijden.

Valt me wel op hoeveel angsthazen er hier tussen zitten die verwachten dat er gelijk overal allerlei ontploffingen ongelukken en rariteiten voor gaan komen. Doe gewoon normaal en denk een beetje na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
bluemoon23 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:36:
[...]
zo`n Golf als die van TS is daar simpelweg niet voor gemaakt. :N
Als hij een bepaalde topsnelheid kan halen is hij er simpelweg voor gemaakt. Hebben ze mij ook weleens proberen wijs te maken, dat mijn auto niet geschikt is om lange tijd volgas te rijden. Tijd geleden volgas (150 in mijn geval) in een uur tijd van Maastricht naar Oss gereden met een volgeladen auto en geen centje pijn. Voor de moraalridders onder ons, het was maandagochtend 4u, in de zomervakantie, dus geen mens op de weg verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Peenutzz schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:52:
[...]

Als hij een bepaalde topsnelheid kan halen is hij er simpelweg voor gemaakt. Hebben ze mij ook weleens proberen wijs te maken, dat mijn auto niet geschikt is om lange tijd volgas te rijden. Tijd geleden volgas (150 in mijn geval) in een uur tijd van Maastricht naar Oss gereden met een volgeladen auto en geen centje pijn. Voor de moraalridders onder ons, het was maandagochtend 4u, in de zomervakantie, dus geen mens op de weg verder ;)
Een goede auto moet dat wel kunnen inderdaad, een wat oudere auto misschien niet. Als je uitlaat bijvoorbeeld al wat ouder is kun je er natuurlijk een gat in maken door er grotere krachten op te zetten door lang op hoge snelheid te gaan rijden terwijl hij anders misschien nog wel 1 of 2 jaar mee ging.
bluemoon23 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:36:
[...]

Ik woon een paar km van de Duitse grens, en af en toe kom ik op de A31.
Maar dat harde rijden is er ook bij het gros van de duitsers wel af volgens mij.
Bij 130/140 houdt het bij de meesten wel op.

En ja af en toe flitst er wel een snelle rakker over, dat zijn dan vaak de dikke Audi`s en BMW`s, zo`n Golf als die van TS is daar simpelweg niet voor gemaakt. :N
De crisis speelt denk ik ook wel een rol daarin. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat grote dure auto's gewoon met de vrachtwagens mee blijven rijden. Het spaart natuurlijk een hoop benzine of diesel uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 22-03-2014 13:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 00:45

fynrd1

Fooled by Randomness

Peenutzz schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:52:
[...]

En daar zeg je het zelf al, 4 uur s'ochtends, geen mens op de weg. Daarnaast 150 is geen 200. Dat je wagen niet gebouwd is voor zo'n snelheid hoeft niet te betekenen dat het blok uit elkaar spat als je een uurtje op die snelheid hebt gereden, er zijn andere factoren, als ophanging, vering, remmen, banden etc die voor jou bepalen of je een wagen hebt die geschikt is voor zulke snelheden. Op een drukke weg waar je veel moet afremmen, op onverwachte situaties moet kunnen reageren zijn momenten waar je ten eerste moet kunnen vertrouwen op je wagen voordat je überhaupt de mogelijkheid hebt om een manoeuvre te kunnen maken.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Lijkt me leuk om gps logs te zien van de TS. Topsnelheid & gemiddelde snelheid.

En wat een enge verhalen hier allemaal zeg. Gewoon dat hok aantrappen en gas op die lollie. Pas als je in je achteruitkijk spiegel dikke rook wolken ziet moet je stoppen.

[ Voor 52% gewijzigd door Dacuuu op 22-03-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
fynrd1 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:06:
[...]

En daar zeg je het zelf al, 4 uur s'ochtends, geen mens op de weg. Daarnaast 150 is geen 200. Dat je wagen niet gebouwd is voor zo'n snelheid hoeft niet te betekenen dat het blok uit elkaar spat als je een uurtje op die snelheid hebt gereden, er zijn andere factoren, als ophanging, vering, remmen, banden etc die voor jou bepalen of je een wagen hebt die geschikt is voor zulke snelheden. Op een drukke weg waar je veel moet afremmen, op onverwachte situaties moet kunnen reageren zijn momenten waar je ten eerste moet kunnen vertrouwen op je wagen voordat je überhaupt de mogelijkheid hebt om een manoeuvre te kunnen maken.
Dat is wat ik eerder ook al zei, dus volgens mij zijn we het eens met elkaar :) Onderhoud is belangrijk, is dat in orde, dan zie ik geen reden om niet volgas te rijden, uiteraard op een verantwoordelijke manier. De poster waar ik op reageerde had het alleen over ' is er simpelweg niet voor gemaakt' en dat is gewoon niet waar. Het zou imho belachelijk en zelfs potentieel gevaarlijk zijn als een auto de opgegeven topsnelheid niet voor langere tijd vol zou kunnen houden.

edit: Volgas is bij mij +/-150, het blok wordt dan maximaal belast en kan daar prima tegen, ook voor langere tijd. De Golf GTI heeft grofweg twee keer zoveel cc's en ongeveer twee keer zoveel vermogen dus volgas is de belasting voor de motor is enigszins vergelijkbaar. TS vroeg in eerste instantie of het haalbaar is om lange tijd zoveel toeren te draaien en ik zeg daarop dus ja :)

[ Voor 13% gewijzigd door Peenutzz op 22-03-2014 16:12 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dacuuu schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:07:
Lijkt me leuk om gps logs te zien van de TS. Topsnelheid & gemiddelde snelheid.

En wat een enge verhalen hier allemaal zeg. Gewoon dat hok aantrappen en gas op die lollie. Pas als je in je achteruitkijk spiegel dikke rook wolken ziet moet je stoppen.
Inderdaad en zolang je niemand doodgereden hebt ben je geen gevaar op de weg!

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er is een verschil tussen topsnelheid en comfortabele kruissnelheid, mijn 164 uit 1989 haalde 230 op de teller maar dat was niet iets om lang vol te houden. Als je niet op de snelheidmeter keek en een tijdje lekker rond toerde zat je rond de 150. Maar dat ligt aan de auto ik hou het nu op 110. Maar autorijden is vooral een kwestie van doen genoeg afstand houden en op tijd remmen. Vroeger kon ik voorspellen wanneer auto's naar links gingen zonder te knipperen maar sinds ze met een mobiel spelen achter het stuur zit er een onvoorspelbaarheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
fsfikke schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 14:22:
[...]

Inderdaad en zolang je niemand doodgereden hebt ben je geen gevaar op de weg!
Dat is redelijk discutabel als ik zo om me heen kijk op de wegen... >:) Dat je nog niemand dood geregend hebt komt vaak omdat andere wel goed op debielen in het verkeer anticiperen O-)

Maar gps logs lijken me leuk! Kijken hoe het er in de praktijk nu echt uitziet op de maandag morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
dion_b schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:39:
Valt goed mee. Snelheidsperceptie is ongelofelijk subjectief en situatiegebonden. Op de fiets voelt 30km/u als erg snel. In een gemiddelde auto voelt het hemeltergend traag. Kijk maar naar snelheidsgevoel met 80km/u bbk voordat je snelweg oprijdt en zelfde snelheid nadat je van de snelweg af komt.

Idem met 200km/u vs 130km/u - als ik op de A12 de grens benader voelt 130km/u als best snel. Geef ik na de grens volgas tot ik 200km/u rij voelt dat uiteindelijk iets sneller aan, maar niet veel. Omgekeerd voelt 100km/u (veplicht bij grens) aan als bijna stilstaan als je op hoge snelheid vanaf de A3 komt.

En het hangt dus ook af van auto. 200km/u in m'n Volvo V40 voelt minder snel aan dan 150km/u in m'n eerste auto (Hyundai Excel :') ).
Even op de borden letten bij de grens ;) Die 100km hoef je daar maar een paar honderd meter te rijden op duits gebied. Kunnen ze toch niet handhaven op die laatste paar honder meter autobaan. Dus lekker met 130 door. In NL hebben ze geen herhaling staan van de snelheid, wat wettelijk verplicht is omdat je NL grondgebied oprijd en hier de NL-regels gelden. Er staat ook direct bij de oprit van parkeerplaats een groot bord waarop staat dat 130 in NL de snelheid op de snelweg is. Dus jij mag daar gewoon lekker 130 verder rijden, leuk dat die Duitsers ergens 100 hadden staan maar de Nederlandse situatie spreekt dat direct tegen.

Dat Rijkswaterstaat pas een stuk verderop de limiet opheft en er 120 met een onderschrift neerzet is hun keuze, alleen wel knap dat ze een limiet opheffen die er eigenlijk niet is :9
Jammer dat bijna niemand dat in de gaten heeft en je alsnog achter allemaal slome duikelaars zit die met 100km naast elkaar gaan rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thefox154 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:11:
[...]

Even op de borden letten bij de grens ;) Die 100km hoef je daar maar een paar honderd meter te rijden op duits gebied. Kunnen ze toch niet handhaven op die laatste paar honder meter autobaan. Dus lekker met 130 door. In NL hebben ze geen herhaling staan van de snelheid, wat wettelijk verplicht is omdat je NL grondgebied oprijd en hier de NL-regels gelden. Er staat ook direct bij de oprit van parkeerplaats een groot bord waarop staat dat 130 in NL de snelheid op de snelweg is. Dus jij mag daar gewoon lekker 130 verder rijden, leuk dat die Duitsers ergens 100 hadden staan maar de Nederlandse situatie spreekt dat direct tegen.

Dat Rijkswaterstaat pas een stuk verderop de limiet opheft en er 120 met een onderschrift neerzet is hun keuze, alleen wel knap dat ze een limiet opheffen die er eigenlijk niet is :9
Jammer dat bijna niemand dat in de gaten heeft en je alsnog achter allemaal slome duikelaars zit die met 100km naast elkaar gaan rijden..
Voor het NL-stuk heb je natuurlijk gelijk, maar onderschat de Bundesgrenzschutz niet. Het is maar een paar honderd meter, maar als ze een keer staan te controleren (toevallig laatste dagen ivm nucleaire top weer eens aan de orde) pakken ze haarfijn de hardrijders eruit. Aan NL-zijde idem trouwens, al zul je daar niet beboet worden (want geen snelheidsovertreding op NL gebied), maar je bent mooi veel langer kwijt dan als je even 100 reed op de grens.

Heb erg veel grenzen meegemaakt in allerlei vervoersmiddelen, vuistregel blijft juist daar geen onnodige aandacht trekken op welke manier dan ook.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Olie koelt niet, daar is het niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Anoniem: 325202 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:34:
Ga je inlezen over olie, voordat je onzin roept ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 325202 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:34:
Waarom zit er dan een smeeroliekoeler op motoren en een olietemperatuur meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:38

-tom-562

Oliesjeik

Trolloos doet wel vaker dubieuze uitspraken, mijn advies is om 'm te negeren

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-05 13:49
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar wil toch even een eitje kwijt :P

@TS: Ik woon zelf op een van de Zuid Hollandse "eilanden" waar de N57 en de N218 de wegen zijn met de hoogste wettelijke Vmax. en ik heb regelmatig naar Goes gereden. (Zeeland heeft toch aardige gelijkenissen met Groningen als het om inter-regionaal verkeer gaat)

Ik kan dan inderdaad ervoor kiezen om via de A15/A29/A58 te gaan, waar ik overigens wel harder mag rijden, maar gezien de afstand en de locaties van de Autosnelwegen op die route, is de tijdwinst minimaal of vaak zelfs langer.

Om die reden rij ik liever via de "Zeelandroute"(lokale benaming voor de N57) N57 -> N59-> N256.
Als de N57 een beetje leeg is, is het lekker doorrijden rond 23.00 uur weg, rond 12-en thuis. Dan rijd op sommige stukken wel wat harder dan Vmax limiet van 80/100
Nog een dingetje overigens, gezien TS achterin de 20 is en een oudere auto rijd:

Houd er rekening mee dat je vaak gestopt word door de Polizei ivm 'drogenkontrolle', zo ken ik een voorbeeld van eentje die elke week wel een keer te laat op z'n werk kwam omdat ze 30 tot 60 minuten bezig waren geweest met drugs/alcohol testen, alles natrekken en de auto doorzoeken. Heb ik zelf ook nog al eens last van. Ze doen namelijk aan de eenvoudige profilering: Oude auto, Jong iemand, Nederlands kenteken (of Duits kenteken uit de verkeerde stad) = Volledig controleren. Te triest voor woorden maar wel een feit.
@GoldenSample: Dat is echt zo wisselvallig.
Ik 'gein' wel eens op de A3 Emmerich - Oberhausen, maar ben nog maar 1x (redelijk intimiderend, althans zo kwam het op me over. Dikke Audi A6 met hulp van een Porsche ) staande gehouden.
Het moment dat ik staande gehouden werd, was op vrijdagavond (was al donker) met een Polo 1.2TDI (2011) en daarvoor was ik met 175 - 180 km/h de politiewagen voorbij 'geschoten' (ik schat zelf dat hun 130 km/h reden). Toen kreeg ik dat hele rieddeltje.

Terwijl hetzelfde al eens gedaan heb met een knal gele Hyundai Excel SE ('99 /1349 cc/overdag/ ook top van 175 a 180 km/h) - niet aangehouden en iets later nog met een donker blauwe Hyundai Accent ('03 / 1.5 / overdag / 175km/h).

Dusja GS, zeg het maar: Volledig random of selectief :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mijn ervaring is helaas anders, woon er nu 6 maanden maar sowieso elke keer als ik uit Nederland kom is het raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vriendin van me met een Corsa A uit 1987 had dat ding met verfroller voorzien van nieuwe kleurtjes, eerst met een grote Russische adelaar voorop (en een pijltje achterop richting kofferbak met "drugs" erbij :') ), later in roze camouflagekleuren. Reed dwars door Europa met dat ding. Kreeg ook nogal wat aandacht - een keer toen ik zelf meereed van de NL Marechaussee bij de grens bij Oldenzaal, al zei de motoragent vriendelijk dat hij niets verdachts vond, maar hij z'n collega's vooral dit gedrocht wilde laten zien omdat ze hem anders nooit zouden geloven dat dit soort ding daadwerkelijk rondreed :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 2 Laatste