Langdurig hard rijden tips?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Er is een grote kans dat ik binnenkort vaak van Groningen richting Winterwijk moet rijden. Dit ga ik doen via Duitslands over de Autobahn 31. Deze is voor zover ik weet voor een groot deel snelheid limiet loos.
En aangezien ik wel van doorrijden houd en het liefst zo snel mogelijk daar ben ga ik lange stukken hard rijden.
Ik heb een Volkswagen Golf 3 GTI 2.0 8v uit 1996.
Ik heb nog nooit volgas met met auto gereden maar ik zit wat youtube te kijken en de meeste Golf 3 2.0 8v's gaan max tussen de 210/220 (op teller) en rijden 200Km/h bij 5300 toeren.

Nu vraag ik mij af, is het haalbaar om 60 minuten lang (of zo lang mogelijk op een lege autobahn) 200km/h te rijden bij 5300 toeren, met mijn auto?
En zijn er nog trucjes die ik toe kan passen om dit wel mogelijk te maken zoals b.v. een oliekoeler of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
off topic: let even op je actie/radius als je flat-out gaat.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Geen idee wat die Golf verbruikt maar red je dat überhaupt op 1 tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Een extra grote brandstoftank? Enig idee wat je auto zal verbruiken bij die snelheid?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41

JdM

Humbled

Neem bij een 2.0 8v extra olie mee bij zulke toerentallen. Heb ook ooit zo'n auto gehad en die begon olie te zuipen als een malle bij hoge toerentallen.

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 09-03-2014 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als de auto goed onderhouden is kan deze het technisch aan.

Maar ik denk dat je iets te positief over de autobahn denkt. Ik neem aan dat je heen en weer gaat rijden voor je werk, wat betekent dat je veelal in de spits komt te rijden. Good luck getting 200 km/h there :D

Je zal best stukken door kunnen rijden maar af en toe zul je toch opgehouden worden etc.
Het brandstof verbruik zal trouwens enorm toenemen. Als je normaal rond de 1 op 14 rijdt zul je al snel richting de 1 op 8 gaan met continue maximale snelheid, totaal niet efficient en rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

1 op 8 lijkt me nog redelijk optimisch, bij die snelheden lijkt het verbruik me nog veel hoger?

Zou iig wel een aanhanger met extra brandstof meenemen, want je gaat iig wel draaikolken in je tank (en dus je bankrekening) creeëren op die manier ;)

Overigens good luck om een uur achter elkaar 200 km/h te halen op een Autobahn, dan moet hij wel érg leeg zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik zo even gauw Google Maps raadpleeg ga je dus 40 km extra rijden (40km bovenop 170km) voor een tijdwinst van enkele minuten?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan ook een kwartiertje eerder weggaan. Dan hoef je nog "maar" 160 km/h te rijden. Lijkt me een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:16:
[...]
Ik heb nog nooit volgas met met auto gereden maar ik zit wat youtube te kijken [...]
1. Het is echt niet ZO makkelijk om lang VMax te rijden (wegwerkzaamheden, spits, andere weggebruikers etc.).
2. Je raakt vrij snel vermoeid met zulke snelheden (je moet je behoorlijk concentreren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:22:
1 op 8 lijkt me nog redelijk optimisch, bij die snelheden lijkt het verbruik me nog veel hoger?

Zou iig wel een aanhanger met extra brandstof meenemen, want je gaat iig wel draaikolken in je tank (en dus je bankrekening) creeëren op die manier ;)

Overigens good luck om een uur achter elkaar 200 km/h te halen op een Autobahn, dan moet hij wel érg leeg zijn.
Dat was het meest optimistische :+

Onlangs nog een stuk door Duitsland gemoeten, de A1

3 Banen, overdag zondag volgens mij, dan nog heb je maar enkele stukken waar je voluit kan gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 09-03-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Zorg in ieder geval er voor dat je banden en remmen GOED zijn, je wilt geen klapband bij dat soort snelheden en je moet ook kunnen afremmen als er weer eens iemand met 120 naar de link baan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Dhs via Duitsland moet je 40km omrijden? Zet flitsmeister aan en ga met 160km/h over de Nederlandse snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Bedankt voor de tips.

Nee het is niet voor mijn werk dus ik kan zelf kiezen wanneer ik wil gaan rijden, ook midden in de nacht of om b.v. 4uur sochtends is een optie.

Het is niet zo zeer dat ik constant 200km/h wil rijden maar ik wil zo snel mogelijk rijden zonder dat mijn auto uit elkaar valt of aan de kook staat.

Ik zag op youtube toevallig iemand die 200 reed en 14L op de 100KM verbruikte. (1op 7) Normaal rijd ik gemiddeld 1 op 11. (ding is totaal niet zuinig)

Ik snap dat iedereen nu denkt dat ik als een achterlijke raket vol gas als een bezetene over de snelweg wil vliegen maar dat valt reuze mee.
Ik wil gewoon mooi doorrijden waar het kan met een snelheid die wat hoger ligt dan het gemiddelde, dat hoeft natuurlijk geen 200 te zijn maar als ik lange stukken achter elkaar 160/170 kan rijden vind ik het ook al best.
Het was altijd al het idee om de ratio benzine verbruik en snelheid een beetje in de gaten te houden.
Er zit trouwens een pompstation ter hoogte van lingen(ems)

De route via Nederland is een verschrikkelijke route en daarom rijd ik inderdaad liever wat km's om zodat ik überhaupt over een snelweg kan rijden.
Als je nog nooit van Groningen die kant op bent gereden weet je ook niet dat er geen snelweg heen loopt en dat je achterlijk lang over een 100km weg moet rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door kaasaanfiets op 09-03-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet of je cruisecontrol op je auto hebt, maar zo ja: leer er mee rijden en gebruik hem. Kijk ook VER vooruit. Je gaat heel goed moeten anticiperen met die snelheden. Hard rijden kan iedereen, maar snel rijden is iets heel anders.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb dit een keer gedaan met een Vento GT, denk ongeveer hetzelfde motortje als wat jij hebt in de Golf 3.
Van Denemarken terug naar Nederland over de duitse autobaan, 200 op de teller en 210km later was de tank al leeg. :D
Voor de rest hard rijden in Duitsland kan erg goed als je maar bij de les blijft. Duitsers zijn een stuk beter met rechts rijden en niet ineens naar links gaan dan de Nederlanders en niet raar opkijken als er iemand langs wilt als jij al 200 rijd

Ik zou ook zeker NIET een cruiscontrol aanzetten, die is om te cruisen. Als jij met 200+ wilt gaan is het geen cruisen meer en moet je echt bezig zijn met de auto.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 09-03-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:40:
Ik weet niet of je cruisecontrol op je auto hebt, maar zo ja: leer er mee rijden en gebruik hem. Kijk ook VER vooruit. Je gaat heel goed moeten anticiperen met die snelheden. Hard rijden kan iedereen, maar snel rijden is iets heel anders.
Ja ik weet het, ik rijd wel vaker hard maar niet zo lang.
Ik ben trouwens 28 en heb al 10 jaar mijn rijbewijs en heb al redelijk wat kilometers gemaakt.
Ik beschouw mijzelf niet als een coureur of een zeer ervaren bestuurder maar ik weet wel wat ik kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:44
Als je auto technisch in orde is hoef je niet moeilijk te doen met extra koeling, het systeem is er wel op berekend. Zorg ervoor dat het oliepeil in orde is, het verbruik gaat merkbaar omhoog bij die snelheden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:06

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Ik kom af en toe op die A31 naast de provincie Groningen. Hard rijden betekent dat je auto aan zijn ontwerplimiet komt. Hoe ouder de auto, hoe meer gebreken. Zoals; je auto gaat trillen, veel geluid maken, veel verbruiken (hopelijk alleen benzine), auto wordt extra warm, banden/remmen slijten extra snel.
Allemaal dingen waar je in Nederland niet bij nadenkt, maar probeer je hier wel bewust van te zijn als je dit ritje dagelijks zo snel mogelijk probeert te doen. Let dus op hoe snel je auto slijt.

De Duitse automobilist rijdt anders dan wij in Nederland. Links blijven hangen doen ze niet. Veelal zie ik ze snel optrekken, links rijden en direct weer naar rechts. Hoewel op de A31 men waarschijnlijk wel wat Nederlanders gewend zijn. Toch zijn Nederlanders een stuk onbeleefder op die weg dan Duitsers.

In Nederland kom je van de oprijstrook en dan zie ik veel 'snelle' auto's direct naar de linkerbaan doorrijden. In Duitsland heb je kans dat je dan direct een auto achterop je hebt rijden. Je bent nooit snel genoeg om in 1x door te schuiven naar links. Let dus op en kijk in je achteruitkijkspiegel bij 'doorschuiven'.

In Duitsland rijden de auto's uit de duurdere klasse (Audi, Mercedes, Bmw) meestal links en sneller dan 130 km/u en kleinere auto's zie ik vaak rechts zich houden aan 130 km/u. Ik denk dat t met vermogen om snel op te trekken heeft te maken. Je anticipeert makkelijker op wat om je heen gebeurt met een snelle auto.
Hoe snel trekt jouw auto op van 130 naar 200? Ik heb een snelle auto (vind ik) met 6 cilinders en 260pk. Dan nog 'schrik ik' hoe snel er wordt gereden. Let dus op voor je van baan wisselt.

Met slecht weer is de snelheid beperkt tot 130 km/u. Je ziet ook minder omdat niet alles het mooie ZOAB uit Nederland is. Sommige delen van de A31 zijn nog echt beton. Let dus op de kwaliteit van je ruitenwissers

Als laatste is mijn ervaring dat er veel aan de baan wordt gewerkt en de snelheid is beperkt. De laatste 2 jaar ben ik niet echt opgeschoten op de A31 van Enschede naar Groningen via Duitsland. Maar daar kom je vanzelf achter.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Mad Max schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:44:

Als laatste is mijn ervaring dat er veel aan de baan wordt gewerkt en de snelheid is beperkt. De laatste 2 jaar ben ik niet echt opgeschoten op de A31 van Enschede naar Groningen via Duitsland. Maar daar kom je vanzelf achter.
Prefereer je de a31 boven de Nederlandse route a28/n36?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SChief schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:25:
[...]

1. Het is echt niet ZO makkelijk om lang VMax te rijden (wegwerkzaamheden, spits, andere weggebruikers etc.).
2. Je raakt vrij snel vermoeid met zulke snelheden (je moet je behoorlijk concentreren).
Imho is dat 2e gelul of op z'n minst zeer persoonlijk.

Misschien ben ik echt heel bijzonder maar voor mij verschild het niet of ik 120 of 180 rijd waar mogelijk.

ook 1100 kilometer volgas in een 106 die max 155 loopt (op vlakke weg) niet, terwijl dat dan nog veel vermoeiender zou moeten zijn omdat je niet 'mee rijden' kan op de linkerbaan en je dus de hele tijd allerlei gaten, voor en achterliggers in de gaten moet houden, je anticipeert je rot ;)
Mad Max schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:44:
Ik kom af en toe op die A31 naast de provincie Groningen. Hard rijden betekent dat je auto aan zijn ontwerplimiet komt. Hoe ouder de auto, hoe meer gebreken. Zoals; je auto gaat trillen, veel geluid maken, veel verbruiken (hopelijk alleen benzine), auto wordt extra warm, banden/remmen slijten extra snel.
Allemaal dingen waar je in Nederland niet bij nadenkt, maar probeer je hier wel bewust van te zijn als je dit ritje dagelijks zo snel mogelijk probeert te doen. Let dus op hoe snel je auto slijt.
Zo lang je je auto normaal onderhoud zal het niet zo een probleem zijn allemaal. Houd hoogstens even de temperatuur en de hoeveelheid motorolie in de gaten. Ivm met hoger olieverbruik bij hogere belasting en een mogelijk versleten radiateur welke bij rustiger rijgedrag niet aan z'n max koelcapaciteit zit.
De Duitse automobilist rijdt anders dan wij in Nederland. Links blijven hangen doen ze niet.
Hoewel het vaak wat beter is dan in Nederland is dit pertinent niet waar, het verschild per tijdstip (vergeet ook niet dat veel duitse snelwegen buiten de spits veel rustiger zijn) maar linksplakkers heb je als het iets drukker is ook zeker.
Veelal zie ik ze snel optrekken, links rijden en direct weer naar rechts. Hoewel op de A31 men waarschijnlijk wel wat Nederlanders gewend zijn. Toch zijn Nederlanders een stuk onbeleefder op die weg dan Duitsers.
Ook hier speelt de drukte een rol, als het erg druk is word het toch al veel sneller 'ergens tussen persen' ipv 'normaal invoegen'
In Nederland kom je van de oprijstrook en dan zie ik veel 'snelle' auto's direct naar de linkerbaan doorrijden. In Duitsland heb je kans dat je dan direct een auto achterop je hebt rijden. Je bent nooit snel genoeg om in 1x door te schuiven naar links. Let dus op en kijk in je achteruitkijkspiegel bij 'doorschuiven'.
adviseer ik in Nederland ook echter is het zeker goed om nog even wat verder 'achteruit' te anticiperen.
In Duitsland rijden de auto's uit de duurdere klasse (Audi, Mercedes, Bmw) meestal links en sneller dan 130 km/u en kleinere auto's zie ik vaak rechts zich houden aan 130 km/u. Ik denk dat t met vermogen om snel op te trekken heeft te maken. Je anticipeert makkelijker op wat om je heen gebeurt met een snelle auto.
Hoe snel trekt jouw auto op van 130 naar 200? Ik heb een snelle auto (vind ik) met 6 cilinders en 260pk. Dan nog 'schrik ik' hoe snel er wordt gereden. Let dus op voor je van baan wisselt.
Door de tussenaccerelatie die misschien wat laag is kan je dan niet lekker mee komen -> je hebt om naar links te gaan een groter gaatje nodig. Overigens verschild het erg per weg en tijdstip hoe hard er gereden word. Het stuk dat ik nog wel eens rijd bijvoorbeeld, daar komt in 1.5 uur rijden met een max snelheid van 190 vrij weinig voorbij.
Met slecht weer is de snelheid beperkt tot 130 km/u. Je ziet ook minder omdat niet alles het mooie ZOAB uit Nederland is. Sommige delen van de A31 zijn nog echt beton. Let dus op de kwaliteit van je ruitenwissers
Of minder, bedenk ook goed dat een afrit met een bordje '50' op droog wegdek met 70km/uur vaak nog wel te doen is maar dat het niet 'Nederlandse stijl: het dubbele gaat ook' kan.
Als laatste nog een tipje: als in Duitsland de matrixborden een maximum snelheid aangeven klopt dat veel beter met het verkeersbeeld dan in Nederland.

Waar in Nederland al 4 kilometer voor de achterkant de borden op 90km/uur staan zul je dat in Duitsland niet zien.

[ Voor 71% gewijzigd door GoldenSample op 09-03-2014 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:07
Of je gaat in Winter(s?)wijk wonen ;) Wordt je een reserve Duitser, zoals wij ze daar noemen :P

Ik denk overigens niet dat het heel bevorderlijk is voor je auto om constant maximum snelheid te rijden voor lange tijd, iedere dag. Als je aan het einde van de dag naar huis rijd is er ook nog vermoeidheid van een dag lang werken. Ik denk dat je realistisch gezien het beste 150 a 160 kunt gaan rijden als je het lange tijd wil volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Eigenlijk is je vraag al beantwoord..

Nee, je auto zal mits goed onderhouden niet uit elkaar vallen, in dat opzicht moet het haalbaar zijn.

Alle andere discussies kun je achterwege laten omdat je dat als beste zelf kan ervaren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:10
Een grote afstand 200 km/h rijden klinkt heel leuk, en het is te doen mits je in een moderne, stevige auto rijdt. In een Golf 3 lijkt het mij echter een nachtmerrie. Rond de 160-180km/h zal het stuur flink beginnen te trillen en op 200km/h zal dat helemaal onprettig worden :P

Heb je veel kilometers gemaakt in Duitsland? Je zult merken dat je altijd wel weer een auto tegenkomt die 80 of 120 rijdt en links aan het inhalen is, waarna jij flink op de rem mag en nooit een gemiddelde van 200km/h gaat halen. En als je even niet oplet (of een vrachtwagen chauffeur jou niet ziet aankomen) boor je je achterin een andere auto en heb je een heel groot probleem: je bent niet (volledig) verzekerd.

Het is veel relaxter om gewoon lekker 140-150 km/h te rijden en onvermoeid aan te komen op de plaats van bestemming, dan 200 km/h t rijden met een gigantisch verbruik en gehaast en vermoeid aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Volgens mij vindt TS het geen verkeerd perspectief om dagelijks even 200 te gaan rijden. Als het te doen is om een goede afweging tussen reistijd, kosten en veiligheid dan zou je de 5 of 10 minuten extra reistijd pakken en 130 of 140 gaan rijden.

Beste tip qua auto: koop een exemplaar wat op 250 is gebouwd als je veelvuldig 200 wilt rijden. Gezien de reisafstand is een diesel het overwegenwaard. 330d ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:55
GoldenSample schreef op zondag 09 maart 2014 @ 18:01:

[...]

Of minder, bedenk ook goed dat een afrit met een bordje '50' op droog wegdek met 70km/uur vaak nog wel te doen is maar dat het niet 'Nederlandse stijl: het dubbele gaat ook' kan.

[...]
Oei, ja daar heb ik mij ook wel eens gruwelijk in vergist, al was dat dan in Spanje.. |:( Gelukkig kon de oude subaru justy het nog net aan *O*
GoldenSample schreef op zondag 09 maart 2014 @ 18:01:
Als laatste nog een tipje: als in Duitsland de matrixborden een maximum snelheid aangeven klopt dat veel beter met het verkeersbeeld dan in Nederland.

Waar in Nederland al 4 kilometer voor de achterkant de borden op 90km/uur staan zul je dat in Duitsland niet zien.
Eens, wat dat betreft zijn de borden in Nederland ook nauwelijks meer serieus te nemen. Maar mijn ervaring in duitsland is ook, Max snelheden, matrix of permanent, zijn daar logisch en dien je te respecteren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overigens weet ik niet wat voor troep men hier in dit topic gewend is maar ik heb zat oude autos gereden die niet uit elkaar trillen op hogere snelheid. Mijn eigen auto (een 106 met 3 ton op de teller) is er één van. Met 180 een helling af trilt dat ding echt niet uit elkaar.

Als je bedoeld dat de wegligging wat minder (onrustiger) is dan bijv. een nieuwe BMW 5 serie, ja, dat klopt maar dat is wat anders dan trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Afgezien van een enorm toegenomen brandstofverbruik en verder vooruit kijken dan je gewend bent is het verder allemaal niet vreselijk spannend, temeer het in de praktijk wel bij 180 op zal houden. Alleen met een lege baan ter lengte van de halve provincie Groningen ga jij de topsnelheid (196km/h ... 18 jaar geleden, toen hij nieuw was) halen :P Telkens als je van het gas moet i.v.m. verkeersomstandigheden duurt het weer een poos voordat je de top bereikt; bij 180 is de fut er echt uit en kruipt hij traag naar de 190+, voordat je daar bent zul je vaak weer van het gas moeten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Let op de maximum snelheid van je band!
http://www.ej-banden.nl/1.../banden-snelheidcodering/

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 09-03-2014 19:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Het is alweer een paar weken terug, maar er waren toen bizar veel werkzaamheden op de snelweg, heb een stuk gehad van 37 km lang waar ik maar 80 mocht op een 2.5 meter brede weg :X

Pas trouwens wel op met te hard rijden bij wegwerkzaamheden, de Duitsers flitsen daar erg vaak en ik kreeg dus ook een boete thuis gestuurd...

Ik rijd af en toe Drachten - Winterswijk , maar ga gewoon door Nederland. En Groningen - Drachten is misschien 20 minuten verschil. Ik denk dat het langer duurt als je via Duitsland gaat. Zo heel lang is die rit toch ook niet? Het lijkt erop dat je niet veel rijervaring hebt dat je dit van plan bent, maar in iedergeval veel plezier. Bedoel het ook niet sarcastisch.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 09-03-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nog een dingetje overigens, gezien TS achterin de 20 is en een oudere auto rijd:

Houd er rekening mee dat je vaak gestopt word door de Polizei ivm 'drogenkontrolle', zo ken ik een voorbeeld van eentje die elke week wel een keer te laat op z'n werk kwam omdat ze 30 tot 60 minuten bezig waren geweest met drugs/alcohol testen, alles natrekken en de auto doorzoeken. Heb ik zelf ook nog al eens last van. Ze doen namelijk aan de eenvoudige profilering: Oude auto, Jong iemand, Nederlands kenteken (of Duits kenteken uit de verkeerde stad) = Volledig controleren. Te triest voor woorden maar wel een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:44
GoldenSample schreef op zondag 09 maart 2014 @ 19:10:
Overigens weet ik niet wat voor troep men hier in dit topic gewend is maar ik heb zat oude autos gereden die niet uit elkaar trillen op hogere snelheid. Mijn eigen auto (een 106 met 3 ton op de teller) is er één van. Met 180 een helling af trilt dat ding echt niet uit elkaar.

Als je bedoeld dat de wegligging wat minder (onrustiger) is dan bijv. een nieuwe BMW 5 serie, ja, dat klopt maar dat is wat anders dan trillen.
Mee eens. Ik heb met mijn vorige 1 liter Swift, bouwjaar 1991, een keer 170+ gehaald (opgevoerd, wind mee, lichtjes bergaf) en het reed, op het extra windgeruis na, net zo rustig als 120. Met mijn huidige rij ik ook regelmatig lange stukken volgas (+/-155 bij 4500 toeren) en ook hier geen extra trillingen te bekennen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Anoniem: 32279 schreef op zondag 09 maart 2014 @ 19:48:
Het is alweer een paar weken terug, maar er waren toen bizar veel werkzaamheden op de snelweg, heb een stuk gehad van 37 km lang waar ik maar 80 mocht op een 2.5 meter brede weg :X

Pas trouwens wel op met te hard rijden bij wegwerkzaamheden, de Duitsers flitsen daar erg vaak en ik kreeg dus ook een boete thuis gestuurd...

Ik rijd af en toe Drachten - Winterswijk , maar ga gewoon door Nederland. En Groningen - Drachten is misschien 20 minuten verschil. Ik denk dat het langer duurt als je via Duitsland gaat. Zo heel lang is die rit toch ook niet? Het lijkt erop dat je niet veel rijervaring hebt dat je dit van plan bent, maar in iedergeval veel plezier. Bedoel het ook niet sarcastisch.
Van Drachten tot Zwolle gaat wel ja maar dan kom je op de N35 en dan begint het gezeur. Nee dan rijd ik liever lekker door op de snelweg.
Ik heb niet veel rijervaring met een lange afstand harder te rijden dan dat ik normaal gesproken rijdt nee. Maar ik heb vele malen in Duitsland gereden en alle tips die ik voorbij zie komen denk ik stiekem ja dat weet ik ook wel.... maar ik kom nogal arrogant over als ik dat zeg denk ik.
Maar ik heb zoals ik zei al vaker in Duitsland gereden maar niet met deze auto op de snelheid die ik wil gaan rijden.

Mijn vader is automonteur en ik heb zelf ook redelijk wat verstand van auto's mede omdat het ook een hobby is. Mijn wielen zijn goed gebalanceerd dus dat neemt al een deel van de trillingen weg.
Ik heb wel eens 180 gereden en hij lag daarmee nog verrassend goed op de weg. Een GTI is wat stugger en strakker geveerd dan een normale Golf.
Het enige nadeel is wat Peenutzz hierboven ook zegt, dat extra windgeruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Eerste reactie: lol...

Heb je überhaupt het stuk al eens gereden? Het zal je tegenvallen. Probeer eens een keer VMax. en een keer 160km/uur te rijden. Verschil in reistijd zal er nauwelijks zijn..

160km/uur is relaxt cruisen. 180km/uur kost meer moeite maar is goed te doen. 200km/uur moet je niet te lang willen. Het verschil in concentratie is groot.

Je auto laat het overigens vanzelf weten als jij meer wil dan hij kan. Te merken aan trillen, geluidjes, inhouden, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 09-03-2014 20:11 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
LED-Maniak schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:10:

Heb je überhaupt het stuk al eens gereden? Het zal je tegenvallen. Probeer eens een keer VMax. en een keer 160km/uur te rijden. Verschil in reistijd zal er nauwelijks zijn..

160km/uur is relaxt cruisen. 180km/uur kost meer moeite maar is goed te doen. 200km/uur moet je niet te lang willen. Het verschil in concentratie is groot.
Mijn eerste reactie op jou is een verontwaardiging maar oké, ik zou zeggen spreek voor u zelf.
Het is in eerste instantie ook niet belangrijk wat ik er van vind maar wat mijn auto er van vind als hij langdurig op z'n staart getrapt wordt.
Als ik het niet trek dan gaat het rechtervoet wel weer omhoog of neem ik even een pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Let op dat de snelheids rating van je banden maar voor een paar minuten geldt, dat is niet bedoeld om constant die snelheid te halen.

Verder is met deze afstand een diesel niet beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik weet niet waarom je die afstand moet afleggen, alleen een praktische tip.

De weg is niet alleen van jou, al doe je zelf alles goed. Heb zelf genoeg kilometers gemaakt om de meest idiote situaties op de weg mee te maken.

De afstand die je gaat afleggen is veel, accepteer dat. De mogelijkheid dat je die snel aflegt is klein. Best case 2 uur, houd rekening met 2,5 uur. Alternatief is dan openbaar vervoer. Dan kun je op zowel op de heenweg als de terugweg gedeeltelijk invullen met iets praktisch of anders onderuithangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Brilsmurfffje schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:24:
Let op dat de snelheids rating van je banden maar voor een paar minuten geldt, dat is niet bedoeld om constant die snelheid te halen.

Verder is met deze afstand een diesel niet beter ?
Snelheidsrating is continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:43
Het is van heel wat factoren afhankelijk wat relaxt rijdt en wanneer je gespannen achter het stuur zit: de weg op zich (alles kaarsrecht of wat bochten, 2 of 3 rijstroken), het verkeer, de auto, het weer, eigen rijervaring enzovoorts. Ik heb al menig maal over de Duitse snelweg gereden met capabele auto's (mijn eigen 2.5V6 en mijn vaders 2 liter turbo) en daarmee kan het heel ontspannen zijn om met 200-220 constant te rijden. Afgezien van meer windgeluid merk je ook niet heel veel verschil tussen 160 of 240km/h. Vroeger heb ik datzelfde stuk snelweg met een oldtimer sportwagentje gereden (halen ook wel 200km/h), maar daarmee is alles boven de 160 alles behalve ontspannen. Met mijn huidige auto kan ik prima 220 km/h rijden en tegelijk rustig een broodje eten. Al het bovenstaande natuurlijk mits de overige omstandigheden het toelaten.

Terugkomend op de TS: ik denk dat met een dergelijke auto 200km/h onrealistisch is. Ten eerste gok ik dat die wagen rond de 160-170km/h een stuk relaxter en zuiniger rijdt. Verder is mijn ervaring dat "constant 200+ km/h rijden" zeer zelden inhoudt dat ook daadwerkelijk mijn teller constant op of boven die snelheid staat. Vaak genoeg heb je mensen die met 120-130 inhalen, wat betekent dat je moet afremmen en weer optrekken. Heb je een auto met 200pk of meer is dat een koud kunstje en kost het niet veel tijd/moeite, met een 8 klepper Golfje zal dit toch anders zijn. Je kunt het natuurlijk doen, maar ik denk dat je na een tijdje zult merken dat met jouw auto teveel gedoe is om continue weer richting die 200 door te trekken, b.v. dat er weer iemand met 120 naar links duikt voordat je ook maar in die buurt bent van die 200 km/h.

En ja nog een algemene tip (wellicht allang bekend): in Duitsland zijn de mensen een stuk meer "(rechter) rijstrook gebonden" (ze duiken veel minder zonder te kijken naar links en houden netjes rechts) dan hier in Nederland om de mensen die met hoge snelheid aankomen niet tot last te zijn. Ook al rijdt je zelf 160-200, bedenk je dat dit (zeker gezien de auto's van tegenwoordig) niet heel speciaal meer is en er nog genoeg anderen zijn die veel harder gaan. Probeer dus ook met hogere snelheden zoveel mogelijk rechts te houden en let op je spiegels als je weer naar links gaat. Er zit nog altijd een behoorlijk snelheidsverschil tussen jij die met 170 naar links gaat en iemand die met 240-250 daar al aan komt stuiven ;)

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Ik ben een keer van Dinslaken naar Emmen gereden over de 31, met min of meer vol gas, met een Porsche 911. Ik vond het allemaal vies tegenvallen, doorrijden kon zeker niet. Ook Duitsers vonden dat ze met 170km/h wel hard genoeg reden om links te blijven.
Van de andere kant heb ik ook vaker werk gedaan waarbij ik me vaak lopend op de snelweg bevond. De bedoeling is natuurlijk om aan de goede kant van de pionnen te blijven. Maar ook wegwerkers zijn wel eens moe en ik bevond me opeens aan de verkeerde kant van de pionnen zonder dat ik het door had. Het is gewoon levensgevaarlijk werk. In Duitsland worden ieder jaar een paar wegwerkers doodgereden dus hou rekening met wegwerkers en hou je aan de aangegeven snelheid bij wegwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kaasaanfiets schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:13:
[...]

Mijn eerste reactie op jou is een verontwaardiging maar oké, ik zou zeggen spreek voor u zelf.
Het is in eerste instantie ook niet belangrijk wat ik er van vind maar wat mijn auto er van vind als hij langdurig op z'n staart getrapt wordt.
Als ik het niet trek dan gaat het rechtervoet wel weer omhoog of neem ik even een pauze.
Hoezo verontwaardiging? Hij geeft een duidelijke mening en onderbouwt die. Ik ben het er trouwens roerend over eens :o

Ik kom nogal eens in DE en wil in ieder geval met ieder vervoersmiddel onder m'n kont een keer uitgeprobeerd hebben hoe hard het daadwerkelijk kan. Soms is dat maar kort stukje (A3 Emmerich-grens Zevenaar), maar soms ook langere stukken van enkele honderden kms (tov duizenden km Autobahn-ervaring rond 160km/u). Conclusies zijn exact zoals hierboven - de practische meerwaarde van >160km/u is verwaarloosbaar, de kosten zijn veel hoger en het comfort is een stuk minder.

Altijd? Nee, het verschilt per vervoersmiddel. Sommige kunnen op hoge snelheden verrassend comfortabel en stabiel blijven. Mijn huidige Volvo V40 is log en lomp, maar ligt met 205km/u net zo log op de weg als op de helft van die snelheid, en met zeer acceptabele ruisniveau's. Maar m'n vorige Seat (bij benadering zelfde als jouw Golf!) was dat veel minder: luidruchtig, nerveus sturend en trillingen aan alle kanten. Dat wil niet zeggen dat jij het niet volhoudt 200km lang, of dat de auto het niet trekt al was de laatste rit met m'n Honda PC800 op de Autobahn met volgas - koppakking catastrofaal gefaald, voor ik iets doorhad was de olie weg en liep het blok spectaculair vast incl zuigerstang door de blokwand heen en blokkerende achterwiel op snelwegsnelheden..., Wel wil het zeggen dat je een stuk uitgeruster aan gaat komen als je het wat rustiger aan doet, al helemaal als je dit regelmatig gaat doen.

Want inderdaad, de winst is verwaarloosbaar. Ik ken de A31, het is op zich een betrekkelijk rustige, heel overzichtige snelweg vrijwel zonder snelheidslimieten. Dat is positief. Minder positief is dat het gewoon een tweebaansweg is waar aardig wat vrachtverkeer rechts rijdt, dus iedereen die sneller wil dan 90km/u moet om de haverklap naar links. Reken maar dat het meerendeel daarvan geen 200km/u zal rijden. Kortom je zult steeds moeten remmen voor hen. En zoals Abbadon aangeeft, het duurt *lang* voor je weer in de buurt van 200km/u gaat komen, zo lang dat je waarschijnlijk voor je goed en wel op snelheid bent in de ankers mag. Daar komt bij dat het langdurig zo ver vooruit moeten kijken en dan toch nog vaak snel moeten handelen slopend is.

Planken is voor een keertje leuk, maar voor routinematig rijden is het niks (tenzij je een Eend rijdt, dan kun je niet anders). Als je regelmatig een lang stuk zonder beperking wilt doen op de Autobahn ben je verreweg het beste af met cruise control en inderdaad een richtsnelheid rond de 160km/u waar geen limiet geldt. Dan nog verstook je een stuk meer benzine dan bij 130km/u, maar je gaat veel minder vaak in de remmen moeten waardoor het efficienter is en je zeker qua tijd sneller uit. Krampachtig nog eens 40km/u er bovenop proberen te doen is exact dat: krampachtig. En dat wil je niet in het verkeer, al helemaal niet als je urenlang onderweg bent :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal ik heb er wel wat aan!
Ik zal inderdaad even naar mijn banden kijken maar ik kon mijn herinneren dat er de juiste type band omheen zat maar het kan zeker geen kwaad om dit even zeker te weten. Kan ik ze direct even op spanning zetten ondanks ik het een maand geleden voor de APK nog heb gedaan.

Wat betreft winterbanden in Duitsland is alleen wanneer er kans op ijzel en sneeuw is toch? Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik extra voorzichtig rijd als het regent.
Wanneer
Het is in Duitsland verplicht de auto-uitrusting aan te passen aan de weersomstandigheden. Dat betekent dat u winterbanden voert als u rijdt in winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is.
Bron: http://www.anwb.nl/rechts...winterbanden-in-duitsland

@dion_b je hebt inderdaad gelijkt ik was iets te overmoedig te denken dat 200kmh een goed idee zou zijn als mijn auto'tje krap aan 220 kan. Ik heb wel eens in een Maserati gereden in Duitsland en daar was 140 net zo comfortabel als 240 O-) maar ik weet ook wel dat dit niet te vergelijken valt met mijn situatie.

Mijn superdeluxe onboard computer O-) kan gelukkig het verbruik per 100km meten en het is inderdaad handiger om te kijken wanneer het verbruik echt hard begint te stijgen.
Mijn gevoel zegt dat het na 120/130 inderdaad hard omhoog gaat. Als het bij 150/160 nog enigszins binnen de perken blijft lijkt me dat wel een mooie snelheid.

Even wat anders, Wat zijn mooie waarden voor koelvloeistof en olie? ik dacht zelf 90 Graden voor water maar voor olie lees ik wat verschillende verhalen tussen de 105 en 115 als je wat harder rijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door kaasaanfiets op 10-03-2014 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verbruik is vrij simpel: je motor moet vermogen X leveren om de som van weerstand te overwinnen. Op hogere snelheden gaat het om de luchtweerstand en die neemt sterk toe met de snelheid. Er is dus wat dat betreft geen 'knip' oid waarboven het opeens slechter gaat. Wat wel mee kan spelen is de efficientie van je motor op bepaalde toerental. Als je buiten peak efficiency zit, gaat er brandstof door de uitlaat zonder dat jij er wat aan hebt. In hoeverre dat speelt en op welke toerentallen verschilt per auto, motor en versnellingsbak, dus of het significant voor jou is op dat soort snelheden durf ik niet te zeggen.

Belangrijkste factor voor hoger vebruik is echter een andere: je verbruikt veel meer om op een bepaalde snelheid te komen dan om constant te rijden. Als je dus steeds moet afremmen en optrekken verbruik je veel meer dan als je constant (ook constant op hogere snelheid) kunt rijden. Het moge duidelijk zijn dat naarmate je sneller rijdt, je eerder hier last van zult hebben. Nu hou ik zelf meestal richtlijn van 160km/u aan voor langere stukken, maar je moet gewoon ter plekke zien hoe hard je kunt zonder steeds af te moeten remmen. De ene keer kun je daadwerkelijk lang 200km/u doen, de andere keer heeft alles boven de 130km/u geen zin. Wat het beste is voor verbruik valt hier niet geheel toevallig samen met wat het meest ontspannen rijdt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je echt naar Groningen-stad moet dan zou ik gewoon de Nederlandse route pakken. De A31 denk je door te kunnen rijden, maar vaak schiet het niet echt op omdat er iemand langzaam aan het inhalen is. Het is tenslotte ook maar een 2-baans snelweg. Daarnaast duurt het eeuwig voordat je uberhaupt in Groningen bent, dat stuk valt echt tegen.

Daarnaast wil je ook wel scherp blijven als je 100 km/h sneller rijdt dan vrachtwagens op de weg. Als jij al een dag gewerkt hebt is het lastig om zo scherp te kunnen blijven.

Ik zou beide routes een keer uitproberen (na een dag werken of een gemiddelde dag die je daar zou hebben) en kijk dan nog eens welke je beter bevalt. Dikke kans dat het de NL-route is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan uit ervaring zeggen dat het zeker veel tijdswinst oplevert als je 's nachts volle poll rijdt. Zo ben ik een keer een kwartier na middennacht uit mijn woonplaats in de Achterhoek vertrokken om om half vijf in Berlijn te arriveren en een keer om 21.00u uit Oberhausen vertrokken om om half twee in München te verschijnen. Dat lukt je niet bij een kruissnelheid van 160 km/h. Op de rit naar Berlijn was mijn gemiddelde snelheid ruim 130 km/h waarvoor ik lange stukken 220-260 km/h moest rijden. Het brandstofverbruik neemt wel explosief toe. Ook is het ook gewoon gevaarlijker. Zo heb ik wel eens in het donker op de Oberhausen Straight een ree op de middenbaan gehad terwijl ik daar met 270 km/h reed en heb ik op een andere plek eens vanaf 260 km/h vrij penibel hard moeten remmen voor een auto-ambulance die plotseling ging inhalen met ~90km/h en geen hoge achterlichten/reflectors had waardoor hij er uitzag als een personenauto.

Mijn eerste leaseauto (een 2,0 liter Peugeot 307) voelde bij snelheden vanaf 170 km/h tamelijk onveilig aan en had een erg lange wegdek. Ik vond het destijds onbegrijpelijk dat BMW's bij <180 km/h zo dicht op elkaar reden. Er zijn ook auto's waarin je gewoon niet topsnelheid wil rijden omdat ze er ongeschikt voor zijn.

Topsnelheid rijden is leuk voor de hobby maar op regelmatige basis zou ik het niet doen vanwege het brandstofverbruik, de slijtage en eventueel onveilig weggedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Rij die weg op en trap dat hok naar net onder z'n max. Gaat je vanzelf vervelen. Eerder dan je auto het vervelend gaat vinden ws. Nee dit topic word niet leuker.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
zo snel rijden is even leuk met zo'n auto. Ik heb zelf ook een golf 3 (1600 motor welliswaar) en heb deze in duitsland ook eens naar z'n top gereden toen we op vakantie gingen naar Italië. 175 km/h was ongeveer z'n top, het trillen etc viel mij mij, maar het rijgeluid & verbuik neemt echt exponentieel toe. Ik zag de brandstofmeter gewoon zakken :+. En dan nog moest ik af en toe naar rechts omdat ik in mijn spiegels in de verte porches, bwm's en audi's op zag doemen die 240+ reden.

Autobahn is leuk om even te jakkeren, maar de lol is er snel af. Als autoliefhebber is het natuurlijk wel kicken om volgas te gaan, maar dagen achter elkaar gaat vervelen (tenzij je vaak een andere snelle auto onder je bibs hebt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
kaasaanfiets schreef op zondag 09 maart 2014 @ 17:49:
[...]

Prefereer je de a31 boven de Nederlandse route a28/n36?
Ik ken beide routes goed, in zowel de spits als daar buiten zou ik door Nederland rijden. Veel te vaak wegwerkzaamheden en de A31 is veelal te druk om hard te rijden. De tijden dat het op de A31 rustig is, is het dat op de A28, N48 en N36 ook. En dan kan je ook rustig inhalen en doorrijden :)
kaasaanfiets schreef op zondag 09 maart 2014 @ 20:09:
Van Drachten tot Zwolle gaat wel ja maar dan kom je op de N35 en dan begint het gezeur. Nee dan rijd ik liever lekker door op de snelweg.
Ik
N35 = drama maar als alles in Nijverdal klaar is dan valt het ook wel mee. Ik zou zelf eerder kiezen voor de N48 bij hoogeveen en vervolgens de N36 op bij Ommen.

[ Voor 30% gewijzigd door ephymerous op 10-03-2014 15:10 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik ben onlangs nog van groningen naar Enschede over de A31 gegaan. Ik kan je vertellen dat je GEEN 200km/u kan rijden op dat stuk. Sowieso is een groot deel al gelimiteerd door werkzaamheden.

Daarbij is 200km/u een onprettige cruisesnelheid. Ik rij max 180 op lange stukken en mijn auto's is een klap stabieler dan de jouwe.

[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 10-03-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Banden mogen alleen gemonteerd worden als ze de maximumsnelheid van het voertuig aankunnen.

^^ Mijn gedachte ook. Vanaf Groningen is het sowieso een eind om in Duitsland te komen, als ik op Google Maps kijk rijd je zo al 40 km om. Neem dan gewoon de kortere route, dan heb je al 1/3e van de afstand afgelegd voordat je ook maar in Duitsland zou zijn, rijd zuinig, en neem dat half kwartiertje langer voor lief.
Houd trouwens in gedachten dat automotoren nou niet bepaald ontworpen zijn om langdurig maximum toerental te draaien. Het zal niet gunstig zijn voor de levensduur zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Realiseer me net dat ik dit stuk ook voor een deel vaak gereden heb.

Ging 2 jaar terug een paar maanden elke dag naar Hoogeveen vanuit Enschede, daarvoor nog wel eens vanuit Groningen naar Enschede. Ik kan je vertellen: door Nederland is inprincipe altijd sneller. Ik schat in dat 't naar Winterswijk idem dito is.
N48/N36 vanuit Hoogeveen naar Almelo is wel te doen hoor, meestal rijd je er 80 a 90 in de spits. Als je buiten de spits rijd let even op de flitskast bij het stoplicht bij Mariënberg, Heb vaak zat precies optijd bedacht dat bij de ene gelijkvloersekruising er een flitskast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Koop gewoon zo een auto:

http://link.marktplaats.nl/783452058

Ligt veel stabieler op de weg met betere remmen, en trekt heel snel op richting de 230.
En maakt minder toeren waardoor hij uiteindelijk net zo zuinig is of misschien zelfs zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Buiten dat je die snelheid niet constant haalt, schrik je je het ongans van je verbruik natuurlijk. Voor een keertje misschien niet zo erg, maar het is vrij naar als je gemiddeld 1:3 rijdt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Meh, m'n oude fiat tipo 1.4 dgt heeft nog nooit echt zuiniger gereden dan plankgas op de autobahn.
wat zal het geweest zijn 1:14 oid

200 op de terugweg. Bloedheet op de ARKO, Geen stuurbekrachtiging een lichte bocht was al concentreren.

Whoooooaam ... je ervaring van snelheid is toch beter in zo'n ding

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 10-03-2014 15:28 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

418O2 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:08:
Ik ben onlangs nog van groningen naar Enschede over de A31 gegaan. Ik kan je vertellen dat je GEEN 200km/u kan rijden op dat stuk. Sowieso is een groot deel al gelimiteerd door werkzaamheden.
Dan is dat onlangs afgerond want ik heb er gisteren nog gereden (Nieuweschans-Nordhorn) en geen werkzaamheden gezien. Alles kon voluit, behalve het stuk na de grens bij Nieuweschans waar je een stukje 120 max. hebt.

Ik zou overigens oordoppen meenemen, want het lijkt me dat een 20 jaar oude 8 klepper zich niet echt stil houdt. Niet zo stil als de passat waarin ik gisteren zat, want daarin zaten we heel comfortabel bij 180 km/h te keuvelen. Maar dan alsnog voorbij geblazen worden door dikke Duitsers.
Zal wat extra aandacht qua anticiperen vragen, maar daar zorgen bijv. die fijne korte in- en uitvoegstroken daar ook wel voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
SuBBaSS schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:29:
[...]

Dan is dat onlangs afgerond want ik heb er gisteren nog gereden (Nieuweschans-Nordhorn) en geen werkzaamheden gezien. Alles kon voluit, behalve het stuk na de grens bij Nieuweschans waar je een stukje 120 max. hebt.

Ik zou overigens oordoppen meenemen, want het lijkt me dat een 20 jaar oude 8 klepper zich niet echt stil houdt. Niet zo stil als de passat waarin ik gisteren zat, want daarin zaten we heel comfortabel bij 180 km/h te keuvelen. Maar dan alsnog voorbij geblazen worden door dikke Duitsers.
Zal wat extra aandacht qua anticiperen vragen, maar daar zorgen bijv. die fijne korte in- en uitvoegstroken daar ook wel voor. :P
Das mooi, want dat scheelt nogal. Ik heb het idee dat die Baustelle vrij lang blijven staan als ze eigenlijk al klaar zijn. Want toen ik er reed (2 maandjes terug) zag ik eigenlijk al geen werkzaamheden meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Zou best kunnen wat je zegt hoor, daarvoor kom ik er niet vaak genoeg, maar toevallig gisteren weer eens wel. Het is in ieder geval echt een verbetering tov. die "betonplatenbaan". Het is niet overal mooi strak asfalt, maar zeker beter voor de schokbrekers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Waarom probeer je de 2 routes niet eens uit, de route door NL zoals je graag wil, en de Duitse route zoals je graag wil.
Vallen de onderdelen van je auto als je tegen de Vmax aan rijd, tikke zachter rijden. Krijg je per rit 3 boetes via de Nederlandse route, gas tikkie terug. Zie nog steeds niet erg het nut van dit topic in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:15
Heb zelf een cupra gehad in mijn jonge jaren. Maar boven de 170 is echt niet meer prettig om dat lange tijd vol te houden. Boven die snelheden zit je te krampachtig achter het stuur, en ga je alleen maar ergeren als er auto's voor je opduiken waarbij je keihard moet afremmen.

Maar goed hard rijden heeft natuurlijk wel zijn charmes. Alhoewel ik tegenwoordig niet heel snel meer boven de 150 uitkomen en af en toe met de cruise control achter vrachtwagens aanplak. Heb een hekel aan extreme drukte op de wegen en continue te moeten remmen en weer op te trekken.

Maar continue 200 knallen lijkt me gedurende een uur wel erg de max vragen van je auto. 170 continue zou moeten lukken als je weinig verkeer hebt.
Maar je hebt het dus nog niet eerder gedaan dus gewoon proberen en doen, maakt je alleen een betere rijder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb het afgelopen jaar toen in in Duitsland werkte vaker lange afstanden gereden. Het is fysiek heel goed te doen om grote stukken tussen de 200-250 te rijden. Maar of je het dan ook echt moet willen doen vraag ik me af. Ik had een nieuwe 535d, met alle gemakken voorzien zoals HUD en radar-crusecontrol (collision warning etc). Maar ook die slurpt diesel als een malle met die snelheden. Af en toe is het ook gewoon relaxed om rustig te rijden :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Of koop zoiets. Kan je rustig 200 mee touren. En kan je ook nog eens tussen de auto's door in een file. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

persoonlijk zou ik dit niet doet als ik jou was, met name ALS er wat gebeurd. en dan hoeft het niet eens jou schuld te zijn, zijn de kosten die gemaakt worden voor het opruimen van de autobahn, inzetten van hulpdiensten en eventuele schade van de tegenpartij zelf betaald te worden. dit is gedaan om ''racen'' te ontmoedigen op de snelwegen.

daarbij, je auto zal hoogstwaarschijnlijk wel tegen hoge snelheden voor langer duur tegen kunnen, maar controleer eerst of de auto technisch wel in orde is.
denk aan snelheidsrating van de banden. koelsysteem krijgt een opdonder, koppakking die je misschien kapot kunt maken daarmee. mijn ervaring, een auto die bijna nooit de 200+ maar eerde de 150 max heeft gereden kan daarmee dus de problemen krijgen.

ververs je olie met filter bijvoorbeeld eerst als je dit wilt doen, een auto die gemiddeld 25 tot 40 kilometer per dag rijd, en dan meeste stadsverkeer en dan intussen de hele dag stil staat hebben over algemeen verzadigd olie in hun carter. zie bijvoorbeeld frankrijk. gaan ze naar de zuidkust halen ze meestal maar de heft van die rit omdat ze aan de kant staan met te weinig olie. terwijl ze toen ze weg gingen bijgevuld hadden op de max. dit komt door vocht, restanten van benzine etc in de olie. dit verdampt waardoor het zo makkelijk een liter of meer minder kan worden.

mocht dit alles bij jou auto niet aan de orde zijn. en wil je het toch proberen. neem dan de volgende tips aan.
turbo? laat de auto voordat je stopt eerst een minuut (max 5) stationair draaien. zo voorkom je schade aan de turbo.
versnelling hoogst mogelijke en rustig de snelheid opbouwen. belast je het minste de motor mee.
eventuele imperial, accessoires etc van de auto halen. dit werkt alleen maar tegen en verhoogt de weerstand.
controleer als je banden koud zijn de spanning. vraag bij twijfel de bandenboer of dealer naar de maximale druk voor hogere snelheden. te zachte banden, maar ook te harde banden kunnen een klapband veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het heeft geen zin om echt hard te rijden, ik heb met een Mazda 3 1.6 boven de 180 km/.h gereden en je rijdt gewoon 1 op 8 en met een VW Golf 2.0 TDI 110 pk reed ik maar 1 op 15 (6,5 uur (incl 2x gestopt voor tanken en hapje eten) vanaf Thun (zwitserland) naar Amsterdam) met een top van 240 km/h op de teller (op winterbanden gehaald). Het is alleen maar kostbaar en verbruikt enorm. Als je rond de 150/160 km/h rijdt is het al prima snelheid. Daarboven is de auto alleen maar bezig om de wind weg te drukken om dan maar 5 km/h per minuut bij wijze van spreken harder te gaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mooie aan dit topic vind ik hoe perceptie veranderd. 50 jaar terug ging men in een Kever op vakantie, sommige ook naar Zuid-Frankrijk en nu doen we moeilijk (oeh je auto trilt uit elkaar) over iemand die een beetje door rost op de Autobahn.
Anoniem: 325202 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:21:
Koop gewoon zo een auto:

http://link.marktplaats.nl/783452058

Ligt veel stabieler op de weg met betere remmen, en trekt heel snel op richting de 230.
En maakt minder toeren waardoor hij uiteindelijk net zo zuinig is of misschien zelfs zuiniger.
Na de waanzinnige liefde voor die oude Passat ben je nu verliefd geworden op BMW hè O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:24
Hard rijden gaat prima en is helemaal niet vermoeiend of gespannen. Mijn ervaring is dat je erg snel went aan snelheid. Na een kwartier lijkt 230km/h net 80km/h. Dat is overigens wel een gevaar als je weer van de autobahn af komt. Je zult zien dat je ongemerkt te hard gaat rijden als je lang op de autobahn hebt gereden. Pas maar op voor de flitspalen bij viaducten in Duitsland ;)

Wel een interessant filmpje voor degene die zich er niet zo prettig bij voelt:

Houd er ook rekening mee dat vrachtwagens wel eens (plots) naar links willen gaan voor een collega die wil invoegen op een (in Duitsland vaak te korte) invoegstrook. Ik heb het zelf best vaak gehad dat ik daarvoor vol in de ankers moest. Je kunt niet altijd de invoestroken zien als je op de linkerbaan rijdt.

Deze tips zijn wellicht zwaar overkill voor de paar kilometers die jij wilt maken. :P

[ Voor 27% gewijzigd door glnk op 15-03-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

glnk schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:47:
Wel een interessant filmpje ...
Interessant?
Het wiel wordt uit het hart aangestuurd en daarom mag je het stuur niet krampachtig vast houden?
Ik snap er geen zak van.
Dat zal wel met die belabberde Porscherommel te maken hebben.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 00:52

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Anoniem: 318843 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:29:
[...]
Interessant?
Het wiel wordt uit het hart aangestuurd en daarom mag je het stuur niet krampachtig vast houden?
Ik snap er geen zak van.
Dat zal wel met die belabberde Porscherommel te maken hebben.
;)
als je dat uit het filmpje oppikt snap je het niet helemaal

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
itsalex schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 19:13:
Het heeft geen zin om echt hard te rijden, ik heb met een Mazda 3 1.6 boven de 180 km/.h gereden en je rijdt gewoon 1 op 8 en met een VW Golf 2.0 TDI 110 pk reed ik maar 1 op 15 (6,5 uur (incl 2x gestopt voor tanken en hapje eten) vanaf Thun (zwitserland) naar Amsterdam) met een top van 240 km/h op de teller (op winterbanden gehaald). Het is alleen maar kostbaar en verbruikt enorm. Als je rond de 150/160 km/h rijdt is het al prima snelheid. Daarboven is de auto alleen maar bezig om de wind weg te drukken om dan maar 5 km/h per minuut bij wijze van spreken harder te gaan.
Met zo'n zelfde Mazda3 heb ik gemiddeld over 1200Km 135Km/h gereden inclusief nederland en stops iedere 2 uur. Gemiddeld verbruik lag op 1:13. Met vrij veel richting topsnelheid. Dat lag toen rond de 190-195@GPS. Ik vond het nogal meevallen voor een 1.6 benzine op winterbanden.

150-160 is gewoon een mooie snelheid om ontspannen mee te cruisen.
glnk schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:47:
Wel een interessant filmpje voor degene die zich er niet zo prettig bij voelt:
Gewoon vloeiend rijden niet je nagels in het stuur zetten en anticiperen. Als de hoeveelheid verkeer voor je toe neemt of de tussen afstand tussen auto's voor je afneemt laat je je snelheid zakken. Logisch.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik heb ook nog met een golf 3 gereden (en hem ook vakkundig geplooid). Heeft dat ding wel airbag en ABS?

Persoonlijk kan ik je niet aanraden om met zo'n oud vehikel aan zo'n snelheden te gaan rijden. Als er iets gebeurt is er weinig wat je beschermt tegen het aangevaren obstakel. Die golf heeft nu eenmaal niet de veiligheidsvoorzieningen van een hedendaagse auto. Het is rijden met een death wish.

Bekijk ook deze even:
YouTube: Car crash in 160km/h
en zet even op pauze bij 34s.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet om het een of het ander, maar ook met "de veiligheidsvoorzieningen van een hedendaagse auto" blijft er bij een aanrijding met 200km/u zo goed als niets over, en al blijft wonder boven wonder de bestuurdersplek van de auto heel, de decelleratie alleen al maakt je inwendig tot moes. Sowieso ter relativering: ik rij motor, en ik rij (net zoals veel anderen) ook dit soort snelheden op de Autobahn of deed dat - met m'n huidige semi-oldtimer BMW R80 haal ik het niet eens en is het sowieso lang niet zo prettig als op lagere snelheden. Raad eens wat er met ons gebeurt als het mis gaat... :z

Wat er bij een ongeval gebeurt zou ik geen argument noemen om niet met deze auto deze snelheden te rijden. Wat eventueel wel valide argumenten zijn die verband houden met voertuigtype, zijn al gezegd:
- een afgeragde Golf 3 is minder beheersbaar op die snelheden waardoor het eerder fout zou kunnen gaan.
- het is niet prettig langdurig op hoge snelheid rijden in een afgeragde Golf 3. Doordat het vermoeiender is, is kans op bestuurdersfout groter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dion_b schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:56:
Niet om het een of het ander, maar ook met "de veiligheidsvoorzieningen van een hedendaagse auto" blijft er bij een aanrijding met 200km/u zo goed als niets over, en al blijft wonder boven wonder de bestuurdersplek van de auto heel, de decelleratie alleen al maakt je inwendig tot moes.
Ik zou het niet willen proberen natuurlijk, maar ook met veel hogere snelheden kan je kan best geluk hebben:
Car Crash: BMW M5 Crashes with 300km/h on the Autobahn

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Nou afgelopen vrijdag was het zo ver.
De heenweg ging ik via Duitsland en de terugweg via Nederland.

Op de heenweg kon ik lekker doorrijden. In het begin rustig gereden daarna een stuk 180 achter wat andere auto's aangereden met ruime afstand natuurlijk. Maar op den duur kreeg ik wat probleempjes met de auto.
Of ze snelheid gerelateerd zijn weet ik niet aangezien ik heb al eerder op lage snelheid had. Maandag wordt hij uitgelezen bij de garage dus dan weet ik meer. (dan post ik ook wel wat er gebeurde, nu speculeren heeft niet zoveel zin)
180 Was trouwens geen enkel probleem water 80/85 graden olie tussen de 80 en 90. En hij lang ook heerlijk rustig en stabiel op de weg.

Het stuk terug door Nederland was verschrikkelijk, het was wel midden in de nacht en daarom was het gelukkig niet druk maar in de spits over die 80 en 100km wegen, nee dat ga ik vermeiden.

Mijn date ging gelukkig super goed dus zoals het nu lijkt ga ik het stuk zeker vaker rijden

<3 <3 <3

Voor de mensen die met adviezen komen over andere auto's. Mijn Golf staat al even te koop en er komt een Honda Civic 1.5 Vtec-e (economic) Niet omdat ik daar veel harder mee kan rijden.

edit: Ik vond trouwens inderdaad rond de 160 het het lekkerst rijden.
H!GHGuY schreef op zondag 16 maart 2014 @ 20:23:
Ik heb ook nog met een golf 3 gereden (en hem ook vakkundig geplooid). Heeft dat ding wel airbag en ABS?

Persoonlijk kan ik je niet aanraden om met zo'n oud vehikel aan zo'n snelheden te gaan rijden. Als er iets gebeurt is er weinig wat je beschermt tegen het aangevaren obstakel. Die golf heeft nu eenmaal niet de veiligheidsvoorzieningen van een hedendaagse auto. Het is rijden met een death wish.

Bekijk ook deze even:
YouTube: Car crash in 160km/h
en zet even op pauze bij 34s.
Even serieus hè, hoe vaak komt het voor dat een auto op een snelweg tegen een betonnen muur op botst en in 1 klap stil staat.
Ofwel ik moet uitkijken want als ik met 200 tegen een betonnen muur knal ben ik in 1 klap dood, wat wil je nou precies zeggen dan? dat ik in een Mercedes er wel levend uit was gekomen?

[ Voor 45% gewijzigd door kaasaanfiets op 17-03-2014 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:24
Ik heb zaterdag nog 210km/h gereden op de autobahn in Duitsland op winterbanden welke eigenlijk maar tot 160km/h kunnen. En dat in de regen. Nou dat voelde niet relaxed. De auto kon niet rechtuit rijden op deze snelheid waardoor ik steeds moest corrigeren. Daarna de snelheid er maar iets uit gehaald omdat het gewoon niet prettig rijden is. Kortom, doe wat je gevoel zegt en pas je aan op de omstandigheden.

[ Voor 3% gewijzigd door glnk op 17-03-2014 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

TheVMaster

Moderator WOS
kaasaanfiets schreef op maandag 17 maart 2014 @ 00:40:
Nou afgelopen vrijdag was het zo ver.
De heenweg ging ik via Duitsland en de terugweg via Nederland.
Yeah! _/-\o_
Op de heenweg kon ik lekker doorrijden. In het begin rustig gereden daarna een stuk 180 achter wat andere auto's aangereden met ruime afstand natuurlijk. Maar op den duur kreeg ik wat probleempjes met de auto.
Of ze snelheid gerelateerd zijn weet ik niet aangezien ik heb al eerder op lage snelheid had. Maandag wordt hij uitgelezen bij de garage dus dan weet ik meer. (dan post ik ook wel wat er gebeurde, nu speculeren heeft niet zoveel zin)
180 Was trouwens geen enkel probleem water 80/85 graden olie tussen de 80 en 90. En hij lang ook heerlijk rustig en stabiel op de weg.
Ben wel benieuw wat er nu aan de hand is/was....
Het stuk terug door Nederland was verschrikkelijk, het was wel midden in de nacht en daarom was het gelukkig niet druk maar in de spits over die 80 en 100km wegen, nee dat ga ik vermeiden.

Mijn date ging gelukkig super goed dus zoals het nu lijkt ga ik het stuk zeker vaker rijden

<3 <3 <3
O+
Voor de mensen die met adviezen komen over andere auto's. Mijn Golf staat al even te koop en er komt een Honda Civic 1.5 Vtec-e (economic) Niet omdat ik daar veel harder mee kan rijden.

edit: Ik vond trouwens inderdaad rond de 160 het het lekkerst rijden.

[...]
Misschien moeten we nog een keer die Maserati regelen O-) die reedt vast een stuk lekkerder nog dan die Golf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Wow. Iemand wijst je ook even op de gevaren van met een auto die een eind over halfweg is om de old-timer-stempel te krijgen, over de autobahn te sjeezen en je wordt direct aanzien als veiligheidsnazi.

Zeg me eens: welke veiligheidsvoorzieningen heeft die wagen?
- ABS?
- Airbag? Vooraan, opzij? Kunnen ze meerdere keren opblazen?
- Verbeterde wegligging na jaren onderzoek?
- kreukelzones en verstevigde kooi? Volgens de laatste kennis?
- tractiecontrole?
- radar met automatisch remmen?
- ...

Niemand komt ongeschonden uit een crash aan 160km/h. Maar de kans dat je als plant verder moet is kleiner in een recente, veiligere wagen dan in dàt. Ik heb zelf ook met een Golf 3 gereden en ik heb hem ook geplooid (ABS had mijn ongeval waarschijnlijk voorkomen of herleid tot wat lichte bumperschade).
Ik vond de wegligging bij hogere snelheden (>140) altijd beangstigend.

En, nee - op een autosnelweg rij je meestal niet tegen betonnen muren (tenzij je de paal van een brug weet te passen), maar een stilstaande of traag rijdende wagen kan al voldoende ersatz zijn om een goeie bang te geven.

Wat denk je dat achterop een wagen knallen die 90km/h rijdt doet? 160-90 = 70km/h voor de eerste botsing bij gelijke massa. Knal je achterop een lichte vrachtwagen met dubbele massa dan ga je al richting een equivalent van 115km/h, als mijn fysica me niet in de steek laat.

[ Voor 4% gewijzigd door H!GHGuY op 17-03-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

De vraag is toch ook of het (technisch) haalbaar is om zo hard, zo langdurig te rijden met de auto.

De vraag is niet of de auto een crash met die snelheid aan kan? Als ik dit zo lees moet ik elk jaar een nieuwe auto kopen om op dezelfde snelheid te mogen blijven rijden, omdat anders mijn veiligheidsvoorzieningen verouderd zijn.
Dat is gewoon een risico afweging die de bestuurder zelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

H!GHGuY schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:41:
Wow. Iemand wijst je ook even op de gevaren van met een auto die een eind over halfweg is om de old-timer-stempel te krijgen, over de autobahn te sjeezen en je wordt direct aanzien als veiligheidsnazi.

- ABS?
- tractiecontrole?
- ...
Whut? Alsof het onverantwoord(er) is om een auto zonder radar met automatische remmen te rijden op hoge snelheid 8)7

Enige van dit lijstje dat direct relevant is IMHO is de wegligging. De rest is kwestie van je voertuig kennen en z'n grenzen (en die van jezelf) te respecteren. Ook binnen de bebouwde kom moet je anders rijden als je langere remweg hebt, zeker bij dubieus ondergrond (want geen ABS en traction control).

Wat mij vooral opvalt is dat mensen met al deze features (te) weinig rekening houden met andere weggebruikers die ze niet hebben en gevaarlijk gaan bumperkleven of nog erger onnodig hard remmen waardoor achterliggers erop knallen- al is dit natuurlijk niet exclusief aan >130km/u rijden.
Niemand komt ongeschonden uit een crash aan 160km/h. Maar de kans dat je als plant verder moet is kleiner in een recente, veiligere wagen dan in dàt. Ik heb zelf ook met een Golf 3 gereden en ik heb hem ook geplooid (ABS had mijn ongeval waarschijnlijk voorkomen of herleid tot wat lichte bumperschade).
Lijkt me sterk. Als ABS zoveel uitgemaakt had betekent het dat je zonder ABS te hard doorgeremd hebt waardoor je grip en dus controle verloor. Zie punt over grenzen auto kennen en ernaar handelen.
Erg terecht dat je dan niet (structureel) >140km/u reed :)

Subjectieve inschatting van combo bestuurder + auto dat het geen goed idee is. Maakt niets uit wat de objectieve situatie is, wat de technische toestand is of wat dan ook. Als je er geen vertrouwen in hebt, niet doen.
En, nee - op een autosnelweg rij je meestal niet tegen betonnen muren (tenzij je de paal van een brug weet te passen), maar een stilstaande of traag rijdende wagen kan al voldoende ersatz zijn om een goeie bang te geven.
Meestal ben je beter af met een betonnen muur dan een andere auto. Kreukelzones werken veel beter met een niet-meegevende egale voorwerp.
Wat denk je dat achterop een wagen knallen die 90km/h rijdt doet? 160-90 = 70km/h voor de eerste botsing bij gelijke massa. Knal je achterop een lichte vrachtwagen met dubbele massa dan ga je al richting een equivalent van 115km/h, als mijn fysica me niet in de steek laat.
Mijn onderbuik zegt dat je dat niet zomaar mag stellen, maar inelastische botsingen is ook hier dermate lang geleden dat ik dat niet kan onderbouwen :X

Je punt is wel geheel valide, waarbij meespeelt dat zo'n vrachtwagen meestal een stuk hoger is dan jouw auto. Onderdoor schuiven is een reeel risico - geen versterkte kooi die je dan nog helpt.

Toch vind ik ook hier dat technische snufjes op de auto secundair zijn aan inschattingsvermogen. Als een vrachtwagen twee meter voor je neus naar links komt helpt ook geen ABS of traction control. Het gaat er dus om dat je een veilige marge inbouwt en als je aan de grenzen daarvan komt alvast afremt (cq gas los) voor het geval dat. Hoe groot die marge is verschilt per auto en zal met ABS mogelijk korter kunnen zijn dan zonder, maar eigenlijk zou je het altijd zo groot moeten nemen dat ongeacht wat de vrachtwagen doet, je er niet achter hoeft te komen of ABS werkt.

Kom ik weer met m'n motor aanzetten: 10% van motorrijbewijs is leren hoe je zo'n geval op twee wielen bestuurt en overeind houdt. Overige 90% is anticiperen, anticiperen, anticiperen. Zelfs op de modernste motor blijf je je eigen kreukelzone. Voorrang hebben heb je niets aan als je dood bent. Alles draait dus om vooruit kijken, interpreteren wat mensen doen, waar ze over een tijd zitten en wat ze dan gaan doen - en om zelf zodanig te rijden dat je zichtbaar bent, dat je eigen intenties helder zijn - maar in geval van twijfel je altijd eieren voor je geld kiest want bij aanrijding ben jij plat. Of je een airbag hebt of niet (ja, er zijn motoren met airbags 8)7 ) doet daar zo goed als niets vanaf, je wilt gewoon geen aanrijding.
Niet geheel toevallig is dit exact wat je op zeer hoge snelheid ook met vier wielen wilt doen. Als je erachter komt hoe effectief je airbags en kreukelzones zijn en hoe stevig je kooi wel niet is, is het gewoon te laat en heb je een grove inschattingsfout gemaakt - ook als is de ander fout en had hij je voorrang moeten verlenen. M.i. leiden teveel veilgheidsfeatures af van deze fundamentele waarheid.

Dit zie je trouwens terug in ongevalsstatistieken. Oldtimers (die geen enkele veiligheidsfeature hebben) maar vooral ook youngtimers (die muv gordel en iets wat voor kreukelzone door moet gaan ook niets hebben) die als daily drives gebruikt worden zijn veel minder bij ongelukken betrokken dan moderne auto's, ook niet op de snelweg, waar ze net zo hard rijden als de mensen met gloednieuwe bakken met airbags, traction control, ABS en de rest. Bij oldtimers kun je nog zeggen dat bestuurders veel voorzichtiger zijn omwille van waarde en omdat ze alleen recreatief rijden, maar bij de youngtimers gaat dat niet op.
Toegegeven, als ze bij een ongeluk betrokken zijn is het gelijk een stuk erger raak dan bij een moderne auto, maar dan nog zijn de uiteindelijke aantallen verwondingen en sterftes nog altijd kleiner door lager aantallen ongelukken.

Wil ik hiermee zeggen dat iedereen dan maar moet rijden in (youngtimer) bakken zonder enige veiligheidsfeatures? Nee, nadrukkelijk niet. Maar omgekeerd is het knudde om te doen alsof je levensgevaarlijk bezig bent zodra je achter het stuur kruipt van iets wat niet conform iedere regel anno 2014 gebouwd is. Besef trouwens dat veel van die regels puur en alleen gedreven zijn door de autoindustrie om je te overtuigen een nieuwe auto te kopen. We zijn al lang in de long tail van dalende meeropbrengsten gekomen. Zorg voor driepuntsgordels, kreukelzone en een airbag in het stuur en je hebt 95% van de winst al te pakken. De rest gaat hard richting gerommel in de marge . En laat die Golf III deze zaken iig wel alvast hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
TheVMaster schreef op maandag 17 maart 2014 @ 02:01:
[...]

Yeah! _/-\o_

[...]

Ben wel benieuw wat er nu aan de hand is/was....

[...]

O+

[...]

Misschien moeten we nog een keer die Maserati regelen O-) die reedt vast een stuk lekkerder nog dan die Golf :)
Nou inderdaad, dan ben ik in een uurtje in Winterswijk :D
Jammer dat ik zelf nooit een auto zal bezitten die zo lekker rijd _/-\o_
Anoniem: 145013 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:21:
De vraag is toch ook of het (technisch) haalbaar is om zo hard, zo langdurig te rijden met de auto.

De vraag is niet of de auto een crash met die snelheid aan kan? Als ik dit zo lees moet ik elk jaar een nieuwe auto kopen om op dezelfde snelheid te mogen blijven rijden, omdat anders mijn veiligheidsvoorzieningen verouderd zijn.
Dat is gewoon een risico afweging die de bestuurder zelf moet maken.
Ik had het zelf niet beter kunnen vertellen.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om het over de veiligheidseisen van mijn auto te hebben.
Maar voor de mensen die dat blijkbaar graag willen weten, nee ik heb geen ABS en ja ik heb wel airbags en belangrijker nog ik heb een inschattingsvermogen ik kan anticiperen en heb een wil om veilig door het verkeer te komen.
Als je de laatste 3 niet hebt kan je nog zo'n veilige auto hebben maar dan ben je alsnog een groot gevaar voor jezelf en voor anderen.

Voor de geïnteresseerden, de auto is uitgelezen en de krukas sensor is defect. Als de olie/motor en bepaalde temperatuur bereikt dan klapt de sensor er uit en gooit hij de ontsteking er ook uit.

Wat er dus gebeurde is ik reed +- 170 en ineens viel de motor uit. Ik ben zelf redelijk technisch dus van alles gecheckt, niks aan de hand daarna was het ook weer starten en lopen. Maar zoals ik al zei als de olie een bepaald temperatuur bereikt dan gooit hij hem uit.
Een kleine reparatie gelukkig.

[ Voor 14% gewijzigd door kaasaanfiets op 17-03-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

dion_b schreef op maandag 17 maart 2014 @ 17:53:
[...]

Whut? Alsof het onverantwoord(er) is om een auto zonder radar met automatische remmen te rijden op hoge snelheid 8)7
Nee, maar het kan in sommige omstandigheden helpen. Als je wagen in zo'n geval kan afremmen van 160 naar 130 vooraleer je op je voorligger botst, dan heb je 30km/h gewonnen.
Enige van dit lijstje dat direct relevant is IMHO is de wegligging. De rest is kwestie van je voertuig kennen en z'n grenzen (en die van jezelf) te respecteren. Ook binnen de bebouwde kom moet je anders rijden als je langere remweg hebt, zeker bij dubieus ondergrond (want geen ABS en traction control).
Ik zou toch ABS en traction control aan dat lijstje willen toevoegen. Niet iedereen is zo vaardig als The Stig, en mensen overschatten zichzelf al te vaak. (Jup, ik ben ook maar een mens ;) )
Lijkt me sterk. Als ABS zoveel uitgemaakt had betekent het dat je zonder ABS te hard doorgeremd hebt waardoor je grip en dus controle verloor. Zie punt over grenzen auto kennen en ernaar handelen.
Nee, in mijn geval heb ik de remkracht moeten beperken om bij te sturen waardoor mijn remafstand een stuk langer is geworden en ik alsnog in aanvaring ben gekomen. Wat de verdere omstandigheden van het ongeval betreffen laat ik even in het midden, maar laten we het erop houden dat ik van een situatie met beperkt zicht in een situatie met plots sterk vertragend verkeer terechtkwam.
Een mens zoekt niet regelmatig de grens van de remkracht op en kan in een noodsituatie waar alles plots en snel gaat nooit zo goed het juiste punt tussen wel/geen grip vinden als het ABS systeem.

Met de rest van je post ga ik akkoord. Alleen wil ik er nog even aan toevoegen dat mensen altijd fouten maken en dat technische verbeteringen aan de wagen de marge om fouten te corrigeren of de impact te beperken serieus kunnen vergroten. Ongevallen gebeuren enkel als er een fout gemaakt wordt en geen van de betrokken partijen de fout kan corrigeren.
Je mag nog zo goed zijn als je wil, zo hard anticiperen als je kan - voor sommige fouten heb je liever een technische voorsprong om ze te corrigeren.

Zie het als software problemen: de meeste foutcondities worden nooit getest (i.e. niemand gaat 1 dag in de week remtesten of andere maneuvers doen) dus als het fout gaat ben je bijna per definitie onkundig om de fout te corrigeren als je niet bijgestaan wordt door systemen die dit corrigeren makkelijker maken.

Je gaf sowieso al aan dat je uitkijkt naar een recentere wagen en ik kan je hierin maar steunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

hangt heel erg van de auto af. Ik heb de ervaring, hoe jonger de auto en hoe meer hij weegt, hoe relexter hij op hoge snelheden rijdt.

Heb keer in een daihatsu charade gti (ja die zijn er :)) tijdje op z'n max (180) gereden. Niet erg ontspannen kan ik je zeggen. En een Renault Modus op 195 k/m rijdt stuk minder aangenaam als een Opel Vectra op 220km/h.

Met die laatste (2.0i 16v), ben ik een keer op en neer van enschede naar venlo gereden met de cruise control op 220 (ook het max van de auto). Dit was op een zonnige dag op een praktisch lege autobaan. De auto voelde hetzelfde aan als dat ik 120 reed. Zeer stabiel! Bij wijze van spreken kon ik met 1 duimpje aan het stuur rijden.

Maar let wel op, je ogen vermoeien wel degelijk als je een uur aan 1 stuk 200+ rijdt. Alles schiet bijna 2x zo snel voorbij. Hoe goed je ook kan/denkt te kunnen rijden. Je hersens krijgen gewoon veel meer informatie binnen.

Ik reed met die vectra woonwerk verkeer 1:10 (geen snelweg) en op 220+ reed ie 1:5 :D.

Zoals gezegd, tjeck je banden(spanning) en remmen goed van te voren en zorg voor voldoende ruitenwisservloeistof. Uiteraard olie en koelvloeistof op peil, maar dat spreekt voor zich

Een golf 3 zit denk ik tussen die daihatsu en de renault in qua 'comfort op hoge snelheid'

[ Voor 3% gewijzigd door Tusk op 18-03-2014 14:13 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

H!GHGuY schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 13:03:
[...]

Een mens zoekt niet regelmatig de grens van de remkracht op en kan in een noodsituatie waar alles plots en snel gaat nooit zo goed het juiste punt tussen wel/geen grip vinden als het ABS systeem.

Met de rest van je post ga ik akkoord. Alleen wil ik er nog even aan toevoegen dat mensen altijd fouten maken en dat technische verbeteringen aan de wagen de marge om fouten te corrigeren of de impact te beperken serieus kunnen vergroten. Ongevallen gebeuren enkel als er een fout gemaakt wordt en geen van de betrokken partijen de fout kan corrigeren.
Je mag nog zo goed zijn als je wil, zo hard anticiperen als je kan - voor sommige fouten heb je liever een technische voorsprong om ze te corrigeren.

Zie het als software problemen: de meeste foutcondities worden nooit getest (i.e. niemand gaat 1 dag in de week remtesten of andere maneuvers doen) dus als het fout gaat ben je bijna per definitie onkundig om de fout te corrigeren als je niet bijgestaan wordt door systemen die dit corrigeren makkelijker maken.
Wil niet veel zeggen, maar ik doe tijdens eerste proefrit al een stevige remtest (zo kwam ik erachter dat we nu ABS hadden 8)7 ), als de remmen het niet lekker werken is het no-deal (of stevig zakken in de prijs). Sowieso ook aan te raden om altijd wanneer het veilig kan de grenzen op te zoeken (op verlaten parkeerplaats kijken waar je in de regen grip kwijt raakt etc).

Wil niet zeggen dat ik daarmee beter rij dan een ander, heb ook eens met 130km/u bij ijzel macht over stuur verloren en achterstevoren terechtgekomen in een berg sneeuw lang de snelweg - maar ik weet nu wel haarfijn waar het mis gaat onder die omstandigheden :+
Je gaf sowieso al aan dat je uitkijkt naar een recentere wagen en ik kan je hierin maar steunen.
Mwoeah, niets mis met oudere auto's. Sowieso is de Honda Civic die hij nu gaat kopen niet noemenswaardig nieuwer. Wel zuiniger en allicht comfortabeler ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor dit soort dingen zouden 6 versnellingen echt ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Hangt ook weer van de bak-verhoudingen af natuurlijk, mijn SLK heeft een 5 bak en de facelift versie (zelfde model, zelfde motor) heeft een 6 bak. Laatste versnelling en final-drive ratio zijn identiek dus op de snelweg precies dezelfde toeren. Alleen heeft ie een extra versnelling om wat sneller op de 200 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb met 3 auto's echt hard gereden, m'n huidige cabrio (getopt op 209, waarna de snelheidsbegrenzer ingreep), m'n oude 316i (getopt op 195km/u) en een oude Ford Escort (getopt op 180km/u).
Zowel de cabrio als de 316i reden tot 180km/u eigenlijk behoorlijk relaxed, met twee verschillen. In de cabrio neemt het lawaai boven de 150 km/u heel erg toe en de 316i deed er ongeveer een etmaal over om de 180 te bereiken.
Maar de Escort was eigenlijk eng op die snelheid, het stuur werd licht en de nauwkeurigheid nam heel erg af. Je kon heel erg duidelijk voelen dat de neus omhoog aan het komen was.

En dat is eigenlijk het belangrijkste, de aerodynamica gaat echt een rol spelen bij 150km/u of meer. Heeft een auto een matige aerodynamica, is hard rijden gewoon niet prettig.
glnk schreef op maandag 17 maart 2014 @ 01:38:
Ik heb zaterdag nog 210km/h gereden op de autobahn in Duitsland op winterbanden welke eigenlijk maar tot 160km/h kunnen. En dat in de regen. Nou dat voelde niet relaxed. De auto kon niet rechtuit rijden op deze snelheid waardoor ik steeds moest corrigeren. Daarna de snelheid er maar iets uit gehaald omdat het gewoon niet prettig rijden is. Kortom, doe wat je gevoel zegt en pas je aan op de omstandigheden.
Uhm, je vergeet stap 1... ken de grenzen van je auto... 30% boven de maximum snelheid van je banden rijden is nooit echt slim. Je hebt mazzel geen klapband te hebben gekregen, waarschijnlijk dankzij de regen (koeling van je banden). Er is een reden dat veel Duitsers sowieso bij regen niet meer boven de 150 uitkomen... Dat is namelijk niet bepaald verstandig.

Dus wijze woorden (doe wat je gevoel zegt en pas je aan op de omstandigheden), maar tipje, pas ze de volgende keer ook wat eerder zelf toe ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sowieso is de snelweg in Duitsland vaak van Beton of gesloten asfalt ipv ZOAB dus dan is dat inderdaad wel verstandig ja. ;)

Qua aerodynamica heb je inderdaad gelijk, veel auto's produceren negatieve downforce (lift dus) bij hogere snelheden, daarom worden dan auto's 'vaag/zoekerig' op hoge snelheid.
H!GHGuY schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:41:

- ABS?
- tractiecontrole?
- ...

Nu kom ik in deze post best wel veel geleuter tegen maar dat laatste is gewoon ECHT gelul van de bovenste plank. Veel zaken verkleinen het risico misschien iets of zorgen voor iets beperktere gevolgen als het fout gaat echter is de echte vraag of je het risico acceptabel vindt.

Het gaat _altijd_ om de relatieve snelheid als je ergens mee botst. Al klap je dus achterop die vrachtwagen dan is de botsing MAXIMAAL een equivalent aan met 70km/uur tegen een stilstaand object (met de zelfde achterkant) aan botsen. Als je vervolgens ook nog tegen de vangrail botst is het natuurlijk een ander verhaal, dat geld inprincipe als een nieuwe botsing (echter ben je waarschijnlijk je kreukelzone al kwijt).

Alles wat die vrachtwagen versneld door de botsing (dus dat ie door jouw botsing naar 100km/uur versneld bijvoorbeeld) maakt de botsing minder 'zwaar' gezien er krachten niet door de kreukelzone/jouw lichaam hoeven te worden opgenomen.

Verder zal een zwaardere vrachtwagen natuurlijk minder hard naar voren schieten maar de gelijke hoeveelheid energie opnemen. De 'weg' waarin de krachten opgenomen worden word wel iets korter doordat de relatieve verplaatsing van de vrachtwagen ten opzichte van de auto meer negatief wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 18-03-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met een verlagingsetje verbeter je de aerodynamica ook enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Je auto laat het overigens vanzelf weten als jij meer wil dan hij kan. Te merken aan trillen, geluidjes, inhouden, etc.
volledig mee eens. Ik rij / reed veel in DLD met diverse auto's. Ook met auto's die met gemak 250km en hoger aankunnen (nissan 300zx twin turbo / bmw m3 / audi a8 / porsche 911 turbo etc) Kameraad heeft een tuning bedrijf vlak bij emmerich :)

De weg is daar niet zoals we hem hier kennen en boven de 200 moet je echt verdomde goed opletten (voor iemand die niet gewend is met die snelheid te rijden al vanaf 150 plus) Ook moet je niet raar kijken dat je met 200 opeens iemand achter je hebt die er voorbij wil.
Langste rit die ik op zulke stukken heb gemaakt was > 300km (enkele reis) waarbij ik na 100 km doortrappen rond de 250 echt naar 180 op de cruise ben gegaan omdat ik het wel mooi vond geweest......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Klopt....

Het is best leuk je wagen eventjes op de staart te trappen daar waar dat mag. Maar echt langdurig flat out rijden is nooit handig, in welke auto dan ook. Alleen al qua verbruik, mijn tank is dan leeg in 40 minuten (1 op 3)...Toeren met zeg 150 vind ik dan een stuk relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

GoldenSample schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:17:
[...]

Nu kom ik in deze post best wel veel geleuter tegen maar dat laatste is gewoon ECHT gelul van de bovenste plank. Veel zaken verkleinen het risico misschien iets of zorgen voor iets beperktere gevolgen als het fout gaat echter is de echte vraag of je het risico acceptabel vindt.

Het gaat _altijd_ om de relatieve snelheid als je ergens mee botst. Al klap je dus achterop die vrachtwagen dan is de botsing MAXIMAAL een equivalent aan met 70km/uur tegen een stilstaand object (met de zelfde achterkant) aan botsen. Als je vervolgens ook nog tegen de vangrail botst is het natuurlijk een ander verhaal, dat geld inprincipe als een nieuwe botsing (echter ben je waarschijnlijk je kreukelzone al kwijt).

Alles wat die vrachtwagen versneld door de botsing (dus dat ie door jouw botsing naar 100km/uur versneld bijvoorbeeld) maakt de botsing minder 'zwaar' gezien er krachten niet door de kreukelzone/jouw lichaam hoeven te worden opgenomen.

Verder zal een zwaardere vrachtwagen natuurlijk minder hard naar voren schieten maar de gelijke hoeveelheid energie opnemen. De 'weg' waarin de krachten opgenomen worden word wel iets korter doordat de relatieve verplaatsing van de vrachtwagen ten opzichte van de auto meer negatief wordt.
Misschien moet je even lezen vooraleer je op je paard klimt.
Mijn beweringen zijn onderbouwd door een basiskennis fysica en je beweert net hetzelfde als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
Tja waarom zou het niet vol snelheid kunnen? Heb jaren lang regelmatig in Enschede gezeten. En woonde zelf toen in de grensstreek bij Arnhem.
Twenteroute 75minuten,
A1/A50/A12, stukje binnendoor reistijd 65 minuten,
Enschede - Oberhausen - Elten --> Gas erop 55 minuten.

Ik reed toen met een BMW 335d, circa 1:7 met snelheden van 200+. Je rijd dan ook circa 35km om maar bent toch sneller thuis. In de praktijk heb ik het niet veel gedaan, alleen 's-avonds laat als ik echt heel graag naar huis wil. Voor je gevoel ga je zoveel sneller vooruit :) Als je dat om 5 uur probeer is het ook Duitsland druk en dan rij je maar een fractie harder als op de A1 en het kost veel meer energie. Oja bellen gaat ook niet zo prettig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom? Als je regelmatig zo'n rit maakt gaan de kosten zwaar wegen, zeker aangezien TS verder moet rijden. Als je verder moet rijden en aanzienlijk slechter verbruik hebt ga je fors betalen voor die tien minuten winst. Natuurlijk is dit een persoonlijke afweging, maar als je zelf voor je brandstof moet betalen en je kennelijk het geld niet hebt om iets beters dan een afgeragde 15-jaar oude bak te rijden zou ik dit belangrijk vinden :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

dion_b schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:57:
Waarom? Als je regelmatig zo'n rit maakt gaan de kosten zwaar wegen, zeker aangezien TS verder moet rijden. Als je verder moet rijden en aanzienlijk slechter verbruik hebt ga je fors betalen voor die tien minuten winst. Natuurlijk is dit een persoonlijke afweging, maar als je zelf voor je brandstof moet betalen en je kennelijk het geld niet hebt om iets beters dan een afgeragde 15-jaar oude bak te rijden zou ik dit belangrijk vinden :z
+1, ik snap de afweging om 1:3 te gaan rijden voor een beetje tijdwinst in het geval van TS ook niet helemaal.
Als hij nou een XC90 T6 met een tankpas van de baas had gehad was het al een ander verhaal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 21:53
ik denk ook niet dat het te doen is, 200km/u met zo'n wagen.
met mijn eigen auto (space star '99) wil ik niet boven de 150 omdat hij dan gaat ''zoeken''

gewoon lekker 140/150 scheuren en af en toe naar de 200 en weer terug voor het leuke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rutger465 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:26:
ik denk ook niet dat het te doen is, 200km/u met zo'n wagen.
met mijn eigen auto (space star '99) wil ik niet boven de 150 omdat hij dan gaat ''zoeken''

gewoon lekker 140/150 scheuren en af en toe naar de 200 en weer terug voor het leuke :)
Een voertuig geeft mij niet het "van mij!" gevoel totdat ik minimaal één keer plankgas op de Autobahn ontdekt heb hoe hard het echt kan >:)

Let wel dat 'kunnen' hier ook inhoudt dat het bestuurbaar moet blijven. Ik heb met m'n K75RT motor met 190km/u (bergaf) besloten dat het ivm trillingen in het stuur die resonant werden (steeds sterker) niet verantwoord was harder te gaan. Dan maar terugzakken naar 165km/u voor de rest van de rit tot aan de grens (250km op dat moment :P ). Die motor had niet veel harder gekund (Vmax 185km/u op rechte weg), maar ik had het gevoel dat bergaf 200km/u wel haalbaar was geweest wat de aandrijflijn betreft. Toch niet gedaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Leuk topic.

Hier een ervaringstip: laat bij een garage alle rubbers/kogelgewrichten in je onderstel nakijken op speling en vervang de brtreffende draagarmen.
Mijn type BMW heeft zeer snel last van speling op de rubbers en dan krijg je rond 90 km/h en 180 km/h een nare trilling in het stuur.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Anoniem: 93248 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:13:
[...]

+1, ik snap de afweging om 1:3 te gaan rijden voor een beetje tijdwinst in het geval van TS ook niet helemaal.
Als hij nou een XC90 T6 met een tankpas van de baas had gehad was het al een ander verhaal geweest.
Dus.... op kosten van de baas is achterlijk verbruik wel geoorloofd maar als meneer het zelf moet betalen niet... mooi is dat.
Voor de goede orde, Mijn type auto (Golf 3 gti 2.0 8 klepper) rijd max 210/220 en verbruikt daarbij 14 liter op 100 km = 1 op 7 maximaal

Misschien moet je eens reageren op de eerste post van het topic...

Trouwens, ik wil nog wel even opmerken dat ik een GTI heb, voor zover ik weet is het onderstel van een GTI en een gewone golf niet 100% gelijk en daarnaast heeft een GTI grotere schijven.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat mijn auto geen Mitsubishi Space star of Volvo XC90 is.

Ervaringen met andere auto's zijn niet echt relevant voor mijn auto... (algemene ervaringen op de autobahn natuurlijk wel)
Juup schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:57:
Leuk topic.

Hier een ervaringstip: laat bij een garage alle rubbers/kogelgewrichten in je onderstel nakijken op speling en vervang de brtreffende draagarmen.
Mijn type BMW heeft zeer snel last van speling op de rubbers en dan krijg je rond 90 km/h en 180 km/h een nare trilling in het stuur.
Dat is inderdaad een goede tip en had ik bij de APK een maandje geleden al bekeken.
Rond de 100kmh maakt hij wel echt een irritant geluid ik rijd daarom liever 90 of 110 wat dit precies veroorzaakt ben ik nog niet achter gekomen.

[ Voor 22% gewijzigd door kaasaanfiets op 19-03-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Heel veel auto's zijn niet gemaakt om langdurig op hun topsnelheid te rijden. Zelfs supercars niets. Vroeger ontwikkelde Mercedes zijn auto's met de gedachte dat ze langdurig op topsnelheid moesten kunnen cruisen over de autobahn. Maar ook daar zijn ze mee gestopt. Een motor, en alles wat er omheen zit, moet zoveel extra uithoudingsvermogen krijgen dat de kosten de pan uit stegen.

Als je inderdaad langdurig zo hard wil rijden krijgt je koelsysteem sowieso flink het voor zijn kiezen. Daarnaast wordt de belasting en slijtage aan de bewegende onderdelen ook (veel) groter. Zorg dan ook voor goed werkende remmen en banden. Kijk ook heel erg regelmatig je auto na op tekenen van schade of slijtage. Normaal zou ik zeggen loop elke week een rondje om je auto en kijk dan ook onder de motorkap naar de stand van de vloeistoffen en of je lekkages kan zien. Maar met intensief gebruik kan je maar beter elke ochtend dit even doen.

Het grootste probleem zal denk ik nog de menselijk factor zijn (no offense).

Vermoeidheid, stress etc. etc. spelen allemaal een rol in hoe goed je op kan letten, laat staan reageren. Wat bij 120 km/h nog op het nippertje goed kan gaan, kan bij zo rond de 200km/h een totale ramp worden. Want laten we even uitgaan van 180 km/h, per 2 seconden (minimale volgafstand zeg maar) leg je dan pak 'em beet 100 meter af. Als je goed werkende remmen hebt (bij goede omstandigheden) dan zal je remafstand ongeveer 324 meter zijn. Maar dat is slechts de remafstand. Je hebt ook nog zoiets als reactietijd, het moment wanneer je beseft dat je moet gaan remmen en het moment dat je daadwerkelijk op het pedaal trapt. Dit duurt bij de gemiddelde mens ongeveer een seconde. Uitgaande van 180 km/h leg je in die seconde 50 meter af, plus nog je remafstand en je staat in totaal pas na 374 meter (!) stil. En dat onder ideale omstandigheden.

Zelfs rond de 100-120 rijden kan soms al lastig of vervelend zijn na een week lang werken met vroeg opstaan en eventueel een klein slaaptekort. Dan kan die reactie seconde ineens toch wat langer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

-tom-562

Oliesjeik

kaasaanfiets schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:36:
[...]

Dus.... op kosten van de baas is achterlijk verbruik wel geoorloofd maar als meneer het zelf moet betalen niet... mooi is dat.
Voor de goede orde, Mijn type auto (Golf 3 gti 2.0 8 klepper) rijd max 210/220 en verbruikt daarbij 14 liter op 100 km = 1 op 7 maximaal

Misschien moet je eens reageren op de eerste post van het topic...

Trouwens, ik wil nog wel even opmerken dat ik een GTI heb, voor zover ik weet is het onderstel van een GTI en een gewone golf niet 100% gelijk en daarnaast heeft een GTI grotere schijven.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat mijn auto geen Mitsubishi Space star of Volvo XC90 is.

Ervaringen met andere auto's zijn niet echt relevant voor mijn auto... (algemene ervaringen op de autobahn natuurlijk wel)

[...]

Dat is inderdaad een goede tip en had ik bij de APK een maandje geleden al bekeken.
Rond de 100kmh maakt hij wel echt een irritant geluid ik rijd daarom liever 90 of 110 wat dit precies veroorzaakt ben ik nog niet achter gekomen.
Een Golf 3 GTI vergelijken met een XC90? :P Ik denk (ofja, ik weet) dat je met een XC90 een stuk beter +200 kan rijden dan met een Golfje :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

CMD-Snake schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 19:36:

Als je inderdaad langdurig zo hard wil rijden krijgt je koelsysteem sowieso flink het voor zijn kiezen.
Het grootste probleem zal denk ik nog de menselijk factor zijn (no offense).

[...]

Zelfs rond de 100-120 rijden kan soms al lastig of vervelend zijn na een week lang werken met vroeg opstaan en eventueel een klein slaaptekort. Dan kan die reactie seconde ineens toch wat langer zijn.
Koelsysteem heeft juist het makkelijk als je hard rijdt: er gaat ruim voldoende lucht langs de radiator. Sterker nog: Met mijn vorige auto (Porsche 944 S2) zakte de temperatuur juist als ik 160+ reedt, terwijl ik dan wel mooi rond de 4800RPM draaide. Zelfs op topsnelheid was dit nog onder de 'normale' temperatuur. Ook wel logisch: hogere snelheid is meer lucht door dezelfde openingen (grille etc) en betekent nog meer koelvermogen voor je radiator. Dat icm meer toeren, dus meer waterflow door diezelfde radiator. Nee, het koelsysteem hoef je bij een NA blok geen zorgen over te maken. Hoe het bij turbo-blokjes zit, weet ik niet, maar ik denk vergelijkbaar (hoewel die vaak ook een oliekoeler hebben tbv de turbo).

-- verder heb je wbt reactievermogen en vermoeidheid 100% gelijk. Onderschat vermoeidheid niet! Je zou niet de eerste (en helaas niet de laatste) zijn die de vangrail schraapt omdat je in slaap valt achter het stuur. Of erger...

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1 2 Laatste