Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

HTPC Advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag ontvang ik wat advies inzake een HTPC die ik wil gaan samenstellen voor in mijn nieuwe huis later dit jaar. Mocht het verstandig zijn een half jaartje te wachten (en zo goedkoper wat meer futureproof te zijn) dan kan dit makkelijk.

Ik wil straks een HTPC onder m'n tv hebben staan waarmee ik via Openelec XBMC ga gebruiken om mijn media af te spelen. Via de Sabnzb suite addon will ik al mijn series en films zoveel mogelijk automatisch gaan binnenhalen. Zal dus nagenoeg continue aanstaan om te checken op content (tenzij iemand me zegt, niet doen, te duur, beter alternatief, etc).

1080p moet vloeiend lopen, maar dat is zelden nog een probleem begrijp ik.

Ik zal met 1 a 2 TB meer dan voldoende ruimte hebben, ik delete mijn content na het gekeken te hebben. Ben geen verzamelaar.

Na dagen gelezen te hebben weet ik het zelf niet goed meer. Moet ik een ASrock, NUC of Zotac Zboxnano aanschaffen? En wat komt daar nog bij kijken?

Een ssd om alles soepel te laten opstarten en de menu's zonder enige hapering te laten lopen. Dan meteen 1 TB kopen zodra deze wat betaalbaarder is of toch zo klein mogelijk en een grotere hdd erbij?

Budget is niet onbeperkt, maar staat ook niet vast. Ligt een beetje eraan of ik het ervoor over heb. Reken dus op een paar honderd en of het dan 200 of 500 wordt moet ik nog bepalen.

Ik weet dat eigen research gewenst is dus als er nog vragen of suggesties zijn hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 20:52 ]

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 23:41
Kijk eens naar een amd FM2 processor en moederbord. wat sneller ram geheugen kiezen ivm de gpu. zijn meerdere tweakers hier die zo'n setup hebben. Dit draait snel en valt binnen je budget. Ik zou een zo klein mogelijke SSD nemen voor openelec en een normale harde schijf erbij van 1 of 2 TB.

Verwijderd

Topicstarter
OK zal er naar kijken, moet ik dan nog specifieke combinaties aanhouden die beter met elkaar werken? Ik zal een dezer dagen zelf wat set ups proberen te posten, dan kan daar op geschoten worden.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53

Tazzios

..

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 09:10:
OK zal er naar kijken, moet ik dan nog specifieke combinaties aanhouden die beter met elkaar werken? Ik zal een dezer dagen zelf wat set ups proberen te posten, dan kan daar op geschoten worden.
Idee is dat je dat doet voordat je een topic opent. als je op HTPC zoekt kun je er zo al een paar vinden.
In de volgende 2 topics staan veel gebruikte builds waar je ideeën op kunt doen.
HTPC build
Budget HTPC

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik echt een leek ben en er met lezen ook niet kwam heb ik het topic geopend. Er is ook zoveel mogelijk, in de pricewatch kijk je je scheel. Tnx voor de links.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Simpele eisen, dus een simpel doosje is voldoende. NUC's etc vallen af omdat er een 3,5" schijf in moet kunnen. Openelec kan van USB stick draaien, 2TB voor je media past in dit mini kastje. DC-DC voeding met adapter zit erbij. 10W TDP SoC, Intel HD video is voldoende voor full HD.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1800N-D2H€ 57,89€ 57,89
1Toshiba PA4292E-1HL0, 2TB€ 69,50€ 69,50
1LC-Power LC-1320mi€ 38,80€ 38,80
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 21,75€ 21,75
1Crucial CT51264BF160BJ€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,94

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58
Je kan toch prima een nuc v3 nemen met een 2,5" sata schijf? Je moet dan alleen rekening houden dat de schijf max 9,5mm hoog mag zijn, dus je komt dan uit maximaal een 1,5TB schijfje. Maar je kan wel nog een mSATA SSD toevoegen :) De NUC heeft ook meteen een IR oog en voldoende power om je taken allemaal uit te voeren.

Maar als ik eerlijk ben waarom scheid je niet de boel? Een HTPC met minimale opslag, dus max 60GB voor je install en dergelijke en een simpele synology nas voor de download taken die rustig staat te pruttelen in de meterkast. Daar dan je Sickbeard/Couchpotato/SabNZB en dergelijke op. Heb je ook meteen een apperaat om backups van je computers mee te maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de input, ik heb eindelijk wat tijd gevonden om me wat meer in te lezen. Een NAS zal pas later eventueel komen in verband met budget. Volgens mij ben ik met onderstaande set-up ruimschoots klaar voor mijn doelen en ook enigszins futureproof. Graag hoor ik commentaar waar nodig. Volgens mij werken alle onderdelen zo met elkaar als ik het goed uitgezocht heb? Dan kan ik Openelec op de SSD draaien (met een optie tot Windows mocht ik daar behoefte aan hebben) en al mijn media op de 1.5 Tb HDD zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB€ 89,-€ 89,-
1Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i3-4010U€ 253,-€ 253,-
1Crucial CT2KIT51264BF1339J€ 60,62€ 60,62
1Samsung 840 EVO mSATA 120GB€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,52

Is dit wat? Of kan het beter qua prijs/kwaliteit

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zo kijk naar bovenstaande set-up twijfel ik nog over 2 dingen voor ik tot koop over zal gaan.

Het geheugen en de mSATA. Zijn onderstaande items dan ook goed? Wat is er precies beter voor HTPC gebruik? Prijsverschil is enkele tientjes.

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 58,95
1Crucial M500 mSata 120GB€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 117,85

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Zowel de m500 als 840EVO mSATA versies zijn pirma. Ik zou het met name op beschikbaarheid laten aankomen. Mbt geheugen vergelijk je 2 totaal verschillende producten hier met elkaar. De enige overeenkomst is dat het alle2 2x 4GB is (wat voor HTPC overigens nergens op slaat; 4GB is zat. Die 8GB ga je totaal niet gebruiken). De Ballistix is 2x4GB DDR3-1600, terwijl de andere kit die je gekozen had bestaat uit SODIMM op DDR3-1333. Alle2 is prima geheugen, maar deze zijn niet onderling uitwisselbaar uiteraard. In het geval van de NUC heb je SODIMM nodig, en dus is de Ballistix in dit verband nutteloos.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, dat had ik dus toch ergens gemist. SODIMM wordt het dus. Gaat die 8GB me nergens wat opleveren? Dus als de NUC tegelijk op de achtergrond moet downloaden, uitpakken terwijl ik HD content bekijk?

Bedankt voor de tips. Ik denk dat de set dan redelijk compleet is, nu kijken of ik het nu al ga aanschaffen en instellen of dat ik wacht totdat ik in mijn nieuwe huis zit.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:17:
Tnx, dat had ik dus toch ergens gemist. SODIMM wordt het dus. Gaat die 8GB me nergens wat opleveren? Dus als de NUC tegelijk op de achtergrond moet downloaden, uitpakken terwijl ik HD content bekijk?

Bedankt voor de tips. Ik denk dat de set dan redelijk compleet is, nu kijken of ik het nu al ga aanschaffen en instellen of dat ik wacht totdat ik in mijn nieuwe huis zit.
Nergens is een groot woord, maar niets substantieels. Die 8GB gaat eigenlijk pas nuttig worden als je bijvoorbeeld een grote database hebt draaien, of een andere applicatie die grote hoeveelheden data op een (heel) snelle manier moet kunnen benaderen én in staat is om dat ook in zn geheugen te plaatsen. Gegeven de snelle storage die je erin hebt zitten, heeft 8GB voor downloaden / kijken geen meerwaarde en gaat dat net zo prima op een systeem met 4GB

iRacing Profiel

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-11 14:25
Eens met kroegtijger, maar ik zou zelf wellicht eerst gewoon 1 dimm van 4GB erin zetten, zodat mocht later blijken dat het toch te weinig is, het makkelijk te upgraden is door nog een dimm erbij te kopen. Als je nu 2x 2GB erin zet, wordt het lastiger om het geheugen te upgraden.
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ

Verwijderd

Topicstarter
Kickje voor de mensen die verstand van zaken hebben.

Asus VivoPC VM60-G008M is nu in de aanbieding voor 333 euro in Duitsland. Zou dat een goede htpc opleveren? Hij ziet er prima uit en het formaat is OK. Openelec erop en moet gaan als een trein?

Indien de NUC toch beter is wordt het die.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2014 22:01 ]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58
Ja die is perfect voor de htpc. Intel i5, 4gb mem is allemaal perfect. Kan je zonder problemen ook windows 8.1 op draaien en XBMC, netflix en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Zo besteld voor 333 EUR mooi dingetje. Enkel straks nog kijken hoe ik die met een afstandsbediening aan en uit kan zetten dan.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 15:33
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:13:
Zo besteld voor 333 EUR mooi dingetje. Enkel straks nog kijken hoe ik die met een afstandsbediening aan en uit kan zetten dan.
En? Hoe bevalt het systeem?

Verwijderd

Topicstarter
Werkt al een half jaar als htpc naar tevredenheid. Openelec is erg stabiel.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 15:33
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 21:54:
Werkt al een half jaar als htpc naar tevredenheid. Openelec is erg stabiel.
is het mogelijk dat er op de plek van HD een ssd op 1 of andere manier word geplaatst?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij moet dat kunnen, maar ik heb em nog niet opengehaald. Kan zijn dat het echt niet past.
Pagina: 1