Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

HTPC build

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een HTPC aan te gaan schaffen, hier wil ik xbmc in een windows omgeving op draaien.
Als iemand wat verbeterpuntjes op mijn build heeft zou ik deze graag horen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet Full HD content vloeiend kunnen draaien en een optie om 3D af te spelen houd ik graag open.
Ook zou ik graag tv willen kijken via de htpc (dvb-c ziggo).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Rond de 300-350 euro (sommige componenten wil ik pas later toevoegen)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
AMD ivm hun APU's

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ja, een kleine behuizing en niet te luidruchtig.

Ga je overklokken?

nein

Zelf kwam ik uit op deze build die grotendeels van de BBG afstamt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,96€ 49,96
1ASRock FM2A88M-HD+€ 45,10€ 45,10
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Digital Everywhere FloppyDTV C/CI€ 0,-€ 0,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,-€ 32,-
1Corsair VS350€ 29,08€ 29,08
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 62,80€ 62,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,89

Qua tv tuner leek me een 2ehands floppydtv met alphacrypt classic (CI) en een low profile firewire kaartje het handigst. (mag later aan het systeem toegevoegd worden net als de HDD en dvd/blueray drive)

Ik zou graag wat op of aanmerkingen over deze samenstelling horen.

Alvast bedankt

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Gebaseerd op de BBG, dus een prima samenstelling. Zelf zou ik voor de bequiet voeding gaan, ik heb geen ervaring met deze specifieke Corsair voeding en met de Bequiet heb ik goede ervaringen (ook qua geluidsproductie).

Verder weinig op te merken aan de opstelling. Let er wel op dat de voeding en de optische drive gebonden zijn aan een maximale lengte (lees de manual), dus let daar even op bij het aanschaffen van een optische drive.

Verder kun je nog gaan voor dual channel geheugen zodat de GPU wat meer kracht heeft. Alleen heeft dit eigenlijk alleen invloed op gameprestaties en veel minder op gewoon HTPC gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 04-02-2014 09:35 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:13
de GPU van de CPU heeft veel baat bij een hoge memoryclock en dus ook dual channel.

Misschien is het handig om een A8 of een A10 want ik dacht dat de interne GPU kracht daarvan een stuk beter was dan van de A6.

Gamertag: timmie271

Verwijderd

Deze processor heeft toch een probleem met OpenELEC? Voeding kun je inderdaad beter de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W nemen. Volgens kenners betere kwaliteit en beter geluidsniveau.

• jaapsander
timmie271 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 09:42:
de GPU van de CPU heeft veel baat bij een hoge memoryclock en dus ook dual channel.

Misschien is het handig om een A8 of een A10 want ik dacht dat de interne GPU kracht daarvan een stuk beter was dan van de A6.
Zoals je je comment nu het verwoord ga je nogal kort door de bocht. Ik zal proberen het wat verder toe te lichten.

De GPU van een A8 of A10 is inderdaad een stuk krachtiger (niet persé beter) dan die van een A6. Dit betekent dat de GPU meer shaders heeft. Of de GPU van een A10 of A8 ook daadwerkelijk de betere keus is, hang vooral af van je gebruik. Belast je de shaders niet tijdens HTPC gebruik, dan heeft een A8/A10 GPU geen enkel voordeel.

Waar je de shaders in een HTPC vooral voor gebruikt is de mogelijkheid om wat casual te kunnen gamen. Dat wil zeggen spellen als b.v. Fifa of een race spelletje op medium settings 30fps. Wil je dit niet, dan heeft een A8/A10 GPU niet zoveel toegevoegde waarde. Post-processen kun je immers ook al prima doen op de GPU van een A6 (VA deinterlacen enz.). Het enige wat ik me kan bedenken is het decoderen van H265 via opgengl, echter voor hetzelfde geld kan dat ook al prima op de GPU van een A6.

Hetzelfde geld voor het geheugen. Neem je snel geheugen in dual channel, dan verbeterd dat de geheugen bandbreedte naar de shaders van de GPU. Dit kan resulteren in meer GPU kracht. In de praktijk zal dit betekenen meer fps tijdens het gamen. Wil je niet gamen, dan heeft dit weinig meerwaarde.

Het afspelen (decoderen) van HD video wordt immers niet gedaan door de shaders van de GPU, maar door een apart stukje van de GPU (fixed function hardware) welke speciaal ontworpen is voor dit doel (bij amd heet dit UVD).
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:38:
Deze processor heeft toch een probleem met OpenELEC? Voeding kun je inderdaad beter de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W nemen. Volgens kenners betere kwaliteit en beter geluidsniveau.
Ze zijn bezig met HD-audio support voor AMD onder openelec. Je moet dus even opletten welke build je pakt.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 04-02-2014 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, wat is het voordeel van Openelec ten opzichte van windows?
Ik heb gelezen dat een floppydtv niet bepaald geweldig werkt onder linux.

Ik denk niet dat ik spelletjes ga spelen op de htpc, Het is wel leuk om te kunnen natuurlijk maar of ik er gebruik van maak is nog maar de grote vraag.

• jaapsander
Het voordeel van Openelec tov Windows is dat het gratis is en speciaal gericht op HTPC systemen met XBMC integratie. Dat is ook gelijk het grote nadeel, want voor de rest is er veel uit het besturingssysteem gesloopt.

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:08:
Het voordeel van Openelec tov Windows is dat het gratis is en speciaal gericht op HTPC systemen met XBMC integratie. Dat is ook gelijk het grote nadeel, want voor de rest is er veel uit het besturingssysteem gesloopt.
Kwa prijs van het os maakt het niet uit, ik kan via school een gratis licentie van windows 7 en 8 krijgen.

Je zou in windows toch direct in xbmc kunnen laten booten via deze methoden? http://wiki.xbmc.org/inde...ctly_to_XBMC_(as_a_shell)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Bij windows 7 werkt dat zeker; ik denk bij 8 ook wel.
Wat betreft de tuner is het helemaal afhankelijk van wat je binnenkomende signaal is en wie de aanbieder is. Voor bijna elke situatie is weer andere hardware van toepassing. Zo is voor kabel-TV van Ziggo het noodzakelijk om te decrypten, terwijl UPC dit weer (voor het basispakket) unencrypted aanbied. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk dat je DVB-T (digitenne) of DVB-S/S2 (satelliet) wilt ontvangen, en dan heb je zelfs een compleet andere tuner nodig.
Ook wat betreft software is er het nodige om in overweging te nemen. Kies je voor een hardware cam (de alphacrypt dus) dan is het handig om vooraf even te controleren welke OS-en en applicaties daarmee overweg kunnen en of dat ook wel is wat je zoekt. Daarnaast is het nog de vraag of je wilt kunnen opnemen en kijken tegelijk (of 2x opnemen) aangezien je dan eigenlijk wel een dual-tuner nodig hebt. Kortom, wat meer informatie hierover is wel wenselijk om een goed advies te kunnen geven.

Verder helemaal eens met Jaapsander :)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:25:
Bij windows 7 werkt dat zeker; ik denk bij 8 ook wel.
Wat betreft de tuner is het helemaal afhankelijk van wat je binnenkomende signaal is en wie de aanbieder is. Voor bijna elke situatie is weer andere hardware van toepassing. Zo is voor kabel-TV van Ziggo het noodzakelijk om te decrypten, terwijl UPC dit weer (voor het basispakket) unencrypted aanbied. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk dat je DVB-T (digitenne) of DVB-S/S2 (satelliet) wilt ontvangen, en dan heb je zelfs een compleet andere tuner nodig.
Ook wat betreft software is er het nodige om in overweging te nemen. Kies je voor een hardware cam (de alphacrypt dus) dan is het handig om vooraf even te controleren welke OS-en en applicaties daarmee overweg kunnen en of dat ook wel is wat je zoekt. Daarnaast is het nog de vraag of je wilt kunnen opnemen en kijken tegelijk (of 2x opnemen) aangezien je dan eigenlijk wel een dual-tuner nodig hebt. Kortom, wat meer informatie hierover is wel wenselijk om een goed advies te kunnen geven.

Verder helemaal eens met Jaapsander :)
Bedankt voor je reactie, Ik maak gebruik van kabel tv van Ziggo (dvb-c).

Ik hoef eigenlijk niet tegelijkertijd iets op te nemen en te bekijken, ik neem alleen programma's op als ik geen tijd heb om ze te kijken wel is timeshift noodzakelijk voor me.

Kwa OS had ik windows 7 in gedachte omdat ik totaal geen ervaring met Linux heb.

• Niocera
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Zelf gebruik ik voor Ziggo Mediaportal en een softcam, dat was de goedkoopste oplossing en heb gewoon een nieuwe tv-kaart (ooit gezeur gehad met een tweedehandse floppy-tv)

Deze handleiding heeft mij destijds prima geholpen met instalatie alleen moet je dan wel voor mediaportal willen gaan

Verwijderd

Topicstarter
Niocera schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:20:
Zelf gebruik ik voor Ziggo Mediaportal en een softcam, dat was de goedkoopste oplossing en heb gewoon een nieuwe tv-kaart (ooit gezeur gehad met een tweedehandse floppy-tv)

Deze handleiding heeft mij destijds prima geholpen met instalatie alleen moet je dan wel voor mediaportal willen gaan
Bedankt voor je reactie,

Welke tv-kaart heb je in gebruik als ik vragen mag?

Ik heb ook ergens gelezen dat de tv server van mediaportal ook bruikbaar is in xbmc.
Op het dvb-c forum op tweakers is ook een kant en klaar pakketje van gjs voor OScam the vinden wellicht maakt het dat wat makkelijker voor me.
Pagina: 1