Sjakie0101 schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:46:
Ik zou ook de voorwaarden willen kennen over toelaten van andere providers. Het riekt allemaal naar afspraken die voor zeer lange tijd zijn vastgelegd waarbij Caiway een voorkeursrecht heeft voor langere tijd en een veto op toelating van concurrenten. Die contracten komen meer voor en duren door de bank genomen tussen de 2 en 5 jaar. Een voor de consument zeer onwenselijke situatie, echter Cogas en de Gemeenten hebben door deze afspraken veel geld kunnen opstrijken ben ik bang.
Ik heb het al eerder gezegd, maar laat ik het nogmaals proberen uit te leggen.
Je gaat nu helemaal voorbij aan de godsgruwelijk grote investering die het met zich mee brengt om operator te worden op een netwerk. Je hebt het dan niet alleen over het kopen van hardware, maar ook over het inkopen van traffic tussen gebieden, en het leggen van de verbindingen naar je backbone. KPN is in dit geval operator voor al die 'andere providers' die nu op het Reggefiber netwerk zitten, een aantal kleine uitzonderingen daargelaten (eigen operator met beperkt gebied).
KPN moet dus flink investeren willen zij hun diensten (en de diensten van alle overige virtuele providers die KPN als operator gebruiken) kunnen leveren op het Cogas (of CIF) netwerk. Op dit moment is dus alleen Caiway operator op deze netwerken.
Technisch gezien is het een wereld van verschil voor een virtuele provider wanneer ze via het Caiway of KPN leveren. Je moet je leveringssystemen apart koppelen, je moet extra connectiviteit aanleggen naar de netwerken van de operator, je moet aangepaste procedures gaan hanteren voor het aansluiten, opzeggen etc. van klanten, je hebt afwijkende apparatuur (FTU's die niet overeenkomen), afspraken over storingen, monteurs, SLA.. Zoiets kost gewoon flink geld voor een provider.
Wat ik bedoelde met de 'goede' prijzen van Caiway is dat het voor andere providers waarschijnlijk gezien de investering zoals hierboven uitgelegd, gewoon de investering niet waard is (zij kunnen niet echt dieper zakken in prijzen) of geen zin hebben om over het Caiway-netwerk te gaan leveren. Ze nemen dan in feite een duik in het diepe; een groot risico. De enige providers die tot nu toe dit hebben gedaan zijn Solcon en Fiber. In het geval van Fiber hebben we gezien wat er allemaal mis kan gaan wanneer je (te) snel over een volledig nieuw onbekend netwerk wil gaan leveren. Zelfs met de beste intenties vanuit de provider.
Gezien bovenstaande denk ik dat providers er gewoon voor kiezen om nu niet op het netwerk te komen. Het kost ze op dit moment geld, flink geld. Maar dat laat je natuurlijk niet vertellen door je klantenservice, dat zou slecht zijn voor je PR (want men laat je gewoon stikken). Als het allemaal net zo simpel was als een mailtje heen en weer, een handdruk en bam we routeren gewoon het verkeer over de bestaande infra van zo'n virtuele provider, dan zou het echt niet zo'n groot issue zijn geweest.
Zodra KPN gaat investeren, en daarmee hun WBA diensten beschikbaar maken in Cogas/CIF gebieden zul je zien dat al die virtuele providers in 1x mee komen. Waarom? Omdat zij niets hoeven aan te passen in hun systemen. Het is direct beschikbaar, er hoeft niets netwerk-technisch veranderd te worden. En dus kan je vanaf dat moment bestellen.
En dan komen we op het punt 'waarom' zowel providers als KPN geen zin hebben om te investeren. Ik denk dat er minder mensen ontevreden zijn over Caiway dan je wellicht denkt, en dus de potentiele markt klein is. Van KPN weten we dat zij sowieso hun VDSL upgrades meer prio geven op dit moment. Zij gaan dus op korte termijn echt niet operator worden op CIF/Cogas netwerk, en daarmee hun eigen investeringen teniet doen. Van de providers weten we dat zij (voor de helft) KPN dochter zijn, en voor de andere helft eigenlijk te klein zijn om echt te investeren in grote gebieden, laat staan het geld wat vereist is om als operator op te gaan treden.
Oftewel; ze zien er geen brood in, dus komen ze niet. En er is een tekort aan operators. Vodafone was goed bezig; zij werden naast KPN de tweede operator op Reggefiber gebied. Nu is de vraag wat T-Mobile gaat doen ermee. Hopelijk zien we binnenkort daar de positieve effecten van op Reggefiber-gebied. Want daar is het ook al jaren KPN-dominatie voor wat betreft prijzen. Virtuele providers kunnen namelijk niet ver in prijs zakken als de basis tarief voor een access lijn door de operator een bepaald bedrag is, wat al min of meer de kosten in de basis bepaald.
Genoeg redenen dus om nog niet op het netwerk te komen. In complottheorieën tussen gemeentes en Cogas of absurde toelatingseisen vanuit Cogas geloof ik niet. It's all about the money.
Ik zou zeggen; zorg voor gezonde concurrentie en probeer KPN om te krijgen. Als je hen als operator krijgt zal er ineens een hoop mogelijk worden. Toch denk ik dat het qua prijzen allemaal niet veel zal afwijken van wat er geboden wordt in Reggefiber gebied. En ten opzichte van dat aanbod is Caiway gewoon niet slecht.