Leuk dit, gisteren rook ik een vreemde brandlucht bij de miner in de buurt. Bleek inderdaad uit de buurt van de videokaarten te komen. Tevens leek een fan van één van de kaarten wat langzamer te draaien, leek niet helemaal goed mee te komen. Dit deed me meteen aan een post van
Hoshimaru denken. Wanneer ik de fan zachtjes tegenhield ging dit ook erg makkelijk ten opzichte van de andere fans. Temperatuur leek verder wel ok.
Ik was al van plan om de miner uit te zetten, maar wilde toch even snel de originele ROM's terug flashen in verband met een eventuele RMA. Ik was de juiste ROM's aan het zoeken toen de miner in eens afsloot. Toen ik er naar toe liep stond één van m'n 280x-en in de fik(?!) gepaard met redelijk wat rookontwikkeling. Snel de voeding uitgezet en gelukkig doofde de vlam meteen. De miner was alweer aan het opstarten toen de videokaart vlam vatte. Als het systeem zichzelf al afsloot in een soort self-protection mode, dan had de rig toch nooit opnieuw mogen booten? Tevens heb ik Boot-on-Power niet aan staan in de BIOS.
Overigens was dit niet de kaart waar de fan langzamer van draaide, dus dat wordt misschien nóg een RMA binnenkort...
Kleine sidenote hierbij: Een aantal maanden terug heb ik het probleem gehad dat mijn werk PC niet meer wilde booten. Uiteindelijk de stekker een tijd uit de voeding gehad, toen wilde de PC wel booten, maar kwamen er direct vonken uit de PCI-e connectors van mijn GTX780. Deze kaart is toen geRMA'd en draait nu weer prima. Echter had ik daarna vreemde kuren. Windows wilde niet goed doorstarten, een 3TB schijf toonde kuren en de PC wilde niet altijd goed afsluiten. Na het afsluiten wilde deze wel eens spontaan opnieuw booten. Nadat ik de 3TB schijf uit de PC had gehaald leek alles weer goed te functioneren.
Begin januari toen ik problemen had om 4 kaarten draaiend te krijgen op een AsRock Z77 Extreme6, heb ik het moederbord uit mijn werk PC gewisseld met de AsRock in de mining rig. Dit liep vanaf dat moment anderhalve maand vlekkeloos. Nu ben ik bang dat de combinatie van de defecte videokaart en het tóch weer doorstarten van de rig dit probleem heeft versterkt. Het had sowieso nooit mogen gebeuren, maar mogelijk dat de eerdere symptomen van dit moederbord nu ook hier effect hebben gehad. Is dit mogelijk, of zou het protection systeem van de voeding dit onder alle omstandigheden tegen moeten houden bij een eventuele kortsluiting?
/sidenote
Ik snap echt niet niet hoe dit zo maar kan gebeuren, de rig draaide anderhalve maand super stabiel, zonder enig probleem. Temperaturen rond 69-71 graden. Wanneer de gang deur dicht stond 72-75 graden.
Altijd @ 1050/1500 op 1.143v licht undervolt.
Ik ben wel meerdere verhalen tegen gekomen waarbij iemand constateert dat één van z'n rigs down is, vervolgens gaat kijken en ziet dat er iets doorgebrand is op de kaart, maar dit komt lang niet in de buurt van hoe mijn kaart er aan toe is. Tevens is mijn rig dus niet volledig uitgegaan bij het detecteren van een soortgelijk probleem. Dit is best beangstigend, ik durf de rig nu bijna niet meer aan te zetten al helemaal niet 's nachts of als ik weg ben.
Daarnaast hebben de vlammen van de videokaart ook de kaart er naast aangetast. Je ziet bij de foto's dat de koelvinnen van het koelblok van deze kaart zwart geblakerd zijn ten opzichte van een kaart die hier verder vandaan zat. De kaart functioneert (nog) wel, dus ik kan deze niet RMA-en, maar hoop niet dat dit later nog problemen gaat veroorzaken.
De risers en andere componenten zijn verder niet aangetast. Het heeft echt alleen op de videokaart plaatsgevonden.
Maar goed. zie hier de foto's, excuses voor de lange post: