[Win8.1] Geheugenlek? Alle 8GB in gebruik *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 22:25
Hallo mensen van Tweakers,

Sinds kort heb ik mijn windows 8.1 geinstaleerd nadat er problemen waaren ( blue screen )
Nu paar dagen verder heb ik gister een nare ervaring gehad met niks open staan behalve Spotify, TS3
en drie tabbladen in Chrome was het gebruik van me geheugen opeens naar 95% gestegen.

Ik vraag me nu af is dit makkelijk te verhelpen of te doorzoeken waar dit aan ligt?
Of voor de makkelijke optie windows 8.1 opnieuw installeren met kans op het zelfde probleem.

Gegevens,

Sniper G1. Z87
8 GB ram
XFX HD 6870 1 gb
Intel i7 4700k

SSD met windows erop
HDD voor de games.

Met vriendelijke groeten,
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoezo is er een probleem?
Als je niet wilt dat je geheugen gebruikt wordt, moet je 't uit je PC halen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 22:27
Dit is eerder een softwareprobleem dan een hardwareprobleem. Je kunt uit je task manager al een heleboel informatie halen. Welke applicatie gebruikt zoveel geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
Haha dat is juist het probleem is er niet in te zien... De ap die het meeste geheugen gebruikte was Chrome met 115 MB en daarnaast 3 x 60 MB en voor de rest in totaal 50 processen aflopend van 20 tot 0,1 MB
Er is dus ongeveer 5 GB aan ram in gebruik door een onbekend iets. Er is trouwens maar 1 gebruiker actief op de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het geheugen verbruik nauwkeuriger bekijken in Rammap: http://technet.microsoft....ysinternals/ff700229.aspx Ik weet niet of dit nauwkeuriger is dan in Windows 8 zelf omdat dit is veranderd in Windows 8 ten opzichte van vorige versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:22
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:02:
Sharp_Stone schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:44:
Haha dat is juist het probleem is er niet in te zien... De ap die het meeste geheugen gebruikte was Chrome met 115 MB en daarnaast 3 x 60 MB en voor de rest in totaal 50 processen aflopend van 20 tot 0,1 MB
Er is dus ongeveer 5 GB aan ram in gebruik door een onbekend iets. Er is trouwens maar 1 gebruiker actief op de pc
Idealiter wil je dat 100% van je geheugen in gebruik is. Zo lang een nieuw proces maar geheugen toegewezen krijgt van een oud (niet meer in gebruik zijnde) proces.

En verder: Melde het BSOD nog iets nuttigs? Test nog eens met dezelfde tabbladen en software. etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Miyamoto op 25-02-2014 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
Momenteel heb ik er geen last van, maar had vandaag wel eerder de dag er last. Uiteraard wil je dat er 100% van je geheugen benut kan worden, maar wat hierbij het probleem is dat er 95% in "gebruik" is.

@ChicaneBT bedankt voor het programma ga ik zeker proberen.
@rooot BSOD melde wat voordat ik windows opnieuw installeerde wel wat maar dat had te maken met dat windows niet meer correct was. Miste bestanden of iets dergelijks heb daarna me SSD helemaal leeg gemaakt en daarna een volledige schone installatie gedaan van windows 8.1

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Lees de SMART status van die SSD eens uit. En inderdaad, dat geheugengebruik kan superfetch zijn. En dat wil je JUIST. Want hoe snel je SSD ook is, je RAM is altijd sneller. Of hij zit indexing uit te voeren juist IN het RAM. Of hij heeft een lading indexes geladen in het RAM (want wie wil niet de lekkere IOPS van een in-memory database?). Het punt is: het is waarschijnlijk: "reserved", en niet "in use". En daar is niks mis mee! Zodra je je data-heavy app opstart met een gigantische dataset duurt het minder dan een picoseconde om het te clearen, zodat die dataset die ruimte kan innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is je 5GB geheugengebruik te wijten aan windows die dit gebruikt voor caching / superfetch.

Windows doet precies wat het moet doen met ongebruikt geheugen: benutten!

Zodra je een applicatie draaien hebt die dat nodig heeft wordt dat weer toegewezen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/K7mNv2jAkzZ3is3kNi1HNP9H/full.jpg

Dit soort waardes zijn normaal. Komt vanzelf weer vrij zodra je een applicatie hebt die dat nodig heeft.

Een windows lek in geheugen was alleen met Windows 98 SE van toepassing. Dat is met NT allang al niet meer.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verder kan het nooit kwaad om even te checken
a) welke STOP-code je precies had (welk blauw scherm) en wat die code precies betekent
b) wat het event log aan relevante foutmeldingen / waarschuwingen geeft (en die meldingen interpreteren)
c) of je de juiste drivers hebt.

Kijk ook even wat oudere topics door met hetzelfde onderwerp: http://gathering.tweakers...mId[]=11&keyword=geheugen

Al hoeft er inderdaad niets aan de hand te zijn, als het geheugen beschikbaar wordt gesteld als het nodig is voor een andere applicatie.
offtopic:
'Geheugen lek' gaat alleen op als er water uit komt, daarom pas ik de topictitel wat aan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:02:
Dat hangt er dus vanaf, is het een app of is het standby (caching) geheugen? Daarvoor zal de TS even een screenshot moeten maken zodat we er echt onderbouwde uitspraken over kunnen doen.
Miyamoto schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:59:
[...]

[...]

Idealiter wil je dat 100% van je geheugen in gebruik is. Zo lang een nieuw proces maar geheugen toegewezen krijgt van een oud (niet meer in gebruik zijnde) proces.
Je wil niet dat je geheugen gebruikt wordt door een proces wat een geheugenlek heeft. Dus nee dat is niet waar.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:16:
Volgens mij is je 5GB geheugengebruik te wijten aan windows die dit gebruikt voor caching / superfetch.
Dat is niets meer dan een gok van je. Om er echt iets over te kunnen zeggen zullen we toch een screen van task manager moeten zien, zoals die van mij hieronder.
Windows doet precies wat het moet doen met ongebruikt geheugen: benutten!
Uiteraard, maar als je malware, virussen of simpelweg een programma met een geheugenlek hebt draaien dan kan dat geheugen niet meer door Windows gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tB137bU.png

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 09:49
Had je niet toevallig hyper-v draaien met een VM aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/1597452_649973968402593_915938405_o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1897723_649973971735926_1913053997_n.jpg

Hier is mijn gebruik momenteel van me pc. Ik heb achtergrond processen uitgeschakeld. Het enige wat nu nog draaid is Killernetwork wat bij mijn moederbord is geleverd en AMD Catalyst control center. Dit is geen beta versie maar de laatste versie wat volledig is uitgebracht.
Maar aan het begin van mijn windows sessie was dit maar 22%.
Windows geeft me daar in tegen het al gebruikte geheugen ook niet terug. En gaat dus ergens in zitten zonder dat ik weet waarin.

Trouwens ik had het gisteravond met iemand er over en hij had het er over dat "hackers" je ram, cpu of gpu gebruiken om bitcoins te minen en het gebruik hiervan zou een onzichtbare proces zijn. Is dit bij jullie bekent?

@Umbrah Ik heb even opgezocht hoe je dat eventueel zou uit moeten lezen. En dat heb ik gedaan zie foto's hieronder. Ik kan er jammer genoeg zelf niet veel uit halen =$
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/1969341_649976598402330_522999043_n.jpg
Dit is mijn SSD
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1939778_649976655068991_769507484_n.jpg
Dit is mijn HDD

@Jsim Uiteraard, maar 1 ding je start je pc op en direct wordt er 95% gebruikt van je geheugen terwijl windows aangeeft dat je nog steeds 8 GB ram in je pc hebt zitten. Ik kon windows op dat moment niet meer goed gebruiken. Heb je daar een verklaring voor?

@F_J_K Ik zou niet graag die bluescreen er meer voor willen halen. Ik kwam er later ook achter dat mijn boot bestanden niet op mijn SSD stonden maar op mijn HDD. En antwoord op vraag C. Ja ik heb de juiste drivers geïnstaleerd.

@Ramon het zou niet best wezen als ik nu al virussen op me pc heb, dat zou dan betekenen dat me legale programma's dus virussen bevatten. En malware hoef ik niet op me pc =P

@Killah_Priest Hyper_V staat uit

Groeten, Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-10 16:02

ResuCigam

BOFH

Er zijn hier meerdere topics over te vinden: Zoals deze en deze. Mogelijk staat er een oplossing tussen die ook voor jou werkt.

Het eerste topic gaat over een Killer network driver..

[ Voor 9% gewijzigd door ResuCigam op 26-02-2014 11:42 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
@ResuCigam Ik heb de links bekeken en het heeft me enigzins een beetje geholpen ik weet nu met die laatste topic dat die man het zelfde probleem heeft als wat ik heb en bij de 1ste was het probleem vorigjaar. Heb geprobeert om mijn netwerk driver te updaten maar toen kwam ik ook al direct er achter wat er fout ging.

Als ik begin met downloaden loopt er per 2 sec me geheugen gebruik op met 1% raar? ja maar het is wel zo.
Dus het heeft iets te maken met dat windows 8 tijdelijk mijn ram geheugen als opslag plek gebruik. Kan dit?

Ik trouwens dit ook geprobeert maar het werkte niet voor mij.

I made a fresh Win8 install on HP Pavilion DV7 (not upgrade), it has integrated Realtek gigabit NIC (RTL8168).

After a lot of investigation I think I found the real culprint of my memory leaks. I booted up machine in "safe mode with networking" - and suddenly memory leak has gone :) So I made a list of loaded network drivers (using DriverView from NirSoft) and compared it with the list of drivers in normal boot. Safe mode did not load the following kernel drivers: lltdio.sys, mslldp.sys, Ndu.sys, rspndr.sys, srv.sys, srv2.sys, srvnet.sys, wanarp.sys.

After disabling Ndu.sys (Windows Network Data Usage Monitoring Driver) with Autoruns and normal boot - voila no more memory leaks!!!! :D
Ndu driver was introduced with Win8 (http://batcmd.com/wi...8/services/ndu/) and is actually quite buggy in combination with Realtek NIC. Microsoft should fix that...let's hope soon. :cool:

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
http://forums.hardwarezon...leak-ndu-sys-4309046.html

Na toch weer wat te hebben gegoogled kwam ik hier uiteindelijk op uit. Ik ga het maar ff proberen.

Aangezien ook hier wat werd overgezegd

https://battlelog.battlef...ew/2955064766573298466/2/

Zometeen ff me pc opnieuw opstarten en dan laat ik jullie het verder weten, dan maak ik ook ff een overzichtje voor mensen wat ze moeten doen als ze hiermee te maken krijgen.

EDIT: Hoe graag ik ook had gewild dat dit mijn oplossing was, is het hem uiteindelijk toch niet...

[ Voor 9% gewijzigd door Sharp_Stone op 26-02-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
Ik ga zo naar een verjaardag toe, ik weet hoe je zoiets waarschijnlijk voor elkaar krijg. Dus wat ik ga doen ik wou nog graag een spel downloaden officieel via Uplay AC4 en waarschijnlijk als ik terug ben is me pc opnieuw opgestart of ik heb een ram gebruik van 95% of wat ook kan ik kom weer thuis en het spel is geinstaleerd en er niks meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
Voordat ik weg ging wou ik nog even kijken hoe het er voor stond en tot mijn grote verbazing kwam dit naar voren.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t31/1618031_650045965062060_334588437_o.jpg

Wat mijn vermoeden is, is dat windows 8.1 werkgeheugen regbruikt voor flash aangezien me HDD de downloadsnelheid van 14.8 mb niet kan bijhouden.

Iemand enig idee hoe je dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het niet je HDD moet minimaal 50 MB/s sequenteel kunnen schrijven. Dan pak ik echt een hele lage score want de meeste desktop schijven zitten rond de 100 MB/s. Voor een SSD ligt dit nog een stuk hoger. Je moet denk ik toch je drivers updaten en zorgen dat je de Windows 8.1 versie hebt.

Net als in dit topic Non paged pool leak moet je even poolmon.exe gebruiken om te achterhalen welke driver of proces aan de haal gaat met het geheugen. Daar heeft iemand zijn netwerk driver geupdate dat zou voor jou ook kunnen werken. Dus de oude driver deinstalleren en de nieuwste installeren die geschikt is voor Windows 8.1.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BTW: je Seagate disk is aan het overlijden...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Sharp_Stone
@ChicaneBT fijn link is down..... ik krijg geen WDK waar poolmon inzit niet aan de download.
@Brahiewahiewa Das mooi om te weten.... =P waar kan je dat uit aflezen dan?

• Sharp_Stone
Okee ik kan dus nergens vinden hoe je poolmon.exe volwaardig kan installeren of gebruiken. Alle handleidingen of downloadlinks zijn verouderd. En er is niks te vinden voor windows 7, 8 of 8.1

Verwijderd

Poolmon zit wel in de WDK. Het kan ook niet anders want mensen die Windows 8 hebben hebben het ook gebruikt.: MSDN: Index of Windows Driver Kit Tools (Windows Drivers)

Zou hier moeten staan: %WindowsSdkDir%\tools\x64\poolmon.exe

Nog wat links die nuttig kunnen zijn:
http://social.technet.mic...ndows-8?forum=w8itproperf
http://blogs.msdn.com/b/n...leaks-part-2-poolmon.aspx

• martijnnos
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben zelf erg tevreden over het geheugen gebruik in win8(.1) ik heb 16GB en in win7 raakte dat na verloop van tijd steeds vol en dat gaat in win8 veel beter, ook vindt (bijvoorbeeld) IE het nog steeds fijn om genoeg geheugen te gebruiken, maar daar is het voor :P

Verder nog over het geheugen gebruik van de data welke naar de hhd geschreven wordt kan ik zeggen dat klopt, wanneer ik grote bestanden kopieer gebruikt win8 1GB geheugen, waardoor je echt lekker snel kan kopieren van de ene hhd naar de andere.

Misschien niet een direct antwoord op je vraag maar wie weet heb je er toch wat aan.

Ohja misschien als er geen oplossing komt even je geheugen testen, hardware wordt gelijk uitgesloten maar het zou ook het geheugen of geheugencontroller kunnen zijn die halfbakken werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door martijnnos op 27-02-2014 16:32 ]

• Sharp_Stone
@ChicaneBT Ik heb WDK kunnen downloaden van 8.0, heb deze geinstaleerd maar ik kan die poolmon alsnog niet vinden. =(

Verwijderd

Heb je de WDK geïnstalleerd?
Poolmon has shipped with many different packages over the years; it is currently available with the Windows Driver Kit. If you install the WDK to the default folder, poolmon will be in “C:\Program Files (x86)\Windows Kits\8.0\Tools\x64”. Poolmon does not have dependencies on other modules in this folder; you can copy it to your other computers when you need to investigate pool usage.
en
Install the WDK, open a command prompt with admin rights, run poolmon to see which pool tag causes most allocations.

• Sharp_Stone
Okee ik ben het zat. Is de kans groot als ik mijn pc weer opnieuw installeer, dat ik het zelfde probleem weer heb?

Verwijderd

Als je nou eens ff rustig kijkt waar het staat :). Gewoon de links en quotes lezen die ik heb geplaatst. Opnieuw installeren zal niet veel verschil maken denk ik want er is een probleem met een driver.

• Sharp_Stone
Gevonden en wel, alleen mijn string BFAT kan niet worden gevonden in cmd

C:\Windows\system32>findstr \s bfat.sys
FINDSTR: Cannot open bfat.sys

dat is wat ik krijg

EDIT: Het is hoogswaarschijnlijk FatB
wat hierop uit wijst.
FatB - fastfat.sys - Fat allocation bitmaps

En dan loop ik vast, want dat kan je niet updaten....?

[ Voor 33% gewijzigd door Sharp_Stone op 27-02-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak eens een screenshot van als je in poolmon.exe zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
Hallo,

Ik heb geprobeerd het proces na te simuleren maar ik krijg dit niet meer voor elkaar. ( dit deed ik dus door AC4 te downloaden via ubisoft )
Is het opgelost ik weet niet ik bekijk wel hoe de dag verloopt, maar dus tot zover geen problemen meer.

Hier is in ieder geval de screenshot van vanochtend.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1/1654037_651222048277785_1620839587_n.jpg

Groeten en ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharp_Stone
Tot zover geen problemen meer gehad.

Het was een raadsel voor mij wat er aan de hand was.
Maar bij deze kan de Topic gesloten worden.
Pagina: 1