Toon posts:

Upgrade Asus N53SV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Goede laptop die Asus N53SV, maar na een paar jaar wordt het wel eens tijd voor een flinke upgrade. Ik zat te denken aan extra ram, een ssd en een grotere hdd.

Ram:
Er zit standaard 6GB in, dit zijn de slots.
DDR3 1333 MHz SDRAM, 4 x SO-DIMM socket for expansion up to 16 G SDRAM

Kan ik er dan 1 van 8GB bijsteken en de standaard laten zitten voor in totaal 14GB? Dit heeft mijn voorkeur, anders 2x 8GB of 4x 4GB? Hieronder heb ik een selectie gemaakt, is dit compatible met deze laptop? En welke kan ik het beste nemen aangezien reviews schaars zijn en ik er zelf ook niet veel van weet verder. Intern geheugen

Ssd:
Samsung 840 EVO 250GB
Is deze goed, inclusief alle benodigdheden (caddy)?
pricewatch: Samsung 840 EVO Laptop kit 250GB

Hdd:
Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB
9,5mm hoog, past dat in deze laptop?

Overige
  • Ook wil ik een behuizing enz. voor de dvd-speler en eventueel de oude hdd die ik eruit haal, zodat ik die nog als externe schijf kan gebruiken.
  • De hdd is 5400 rpm en daar ben ik niet zo happig op(te langzaam, misschien kan iemand me iets meer vertellen over de verschillen?). Zit er een 7200 rpm aan te komen van minimaal 1,5TB grootte?
  • Ik speel niet heel vaak moderne games op m'n laptop, maar laatst met Rome II: Total War werd de gpu wel erg heet. Kan dat liggen aan de koelpasta en heeft het zin om dat te vervangen? Zo ja, is dit wat?
    Of is dit veel beter?
Verdere tips en ideeën zijn altijd welkom.

Alvast bedankt!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Je hebt 4 SO-DIMM sloten, en maximaal 16GB. Dus je kunt per slot 4GB kwijt. Ik zou er dan dus 2x 4GB bij in steken, en die 6GB laten zitten.

De Crucial M500 heeft powersafe capacitors, een soort accu die de laatste data kan wegschrijven als er onverwacht stroomverlies optreedt. Verder een erg betrouwbare SSD, en goedkoop. Wordt alom aangeraden op het forum. Ik zou gewoon een clean install van Windows (7 of 8 ) doen op de SSD. Zorg ervoor dat je in de BIOS de SATA mode op AHCI zet (staat waarschijnlijk op IDE), dat levert je extra prestaties op. De SSD kun je het beste op de plek van de HDD zetten. Die SATA poort is sowieso van de 600 variant, dus dan heb je maximale prestaties.

De HDD is 9,5mm en moet dus gewoon passen. Deze zet je dus in een caddy op de plek van de DVD drive. Je kunt de DVD drive in een externe behuizing zetten, net als de oude HDD. Ik weet niet of er behuizingen zijn waar je beiden in kwijt kunt. Qua toeren van de HDD maakt het denk ik niet veel uit. Als je de belangrijkste programma's en games op de SSD zet, dan is het toerental van de HDD al minder van belang. Op de HDD staat dan data en minder belangrijke programma's, die niet veel baat hebben bij de hogere snelheid van de SSD.

Het vervangen van de koelpasta kan inderdaad geen kwaad denk ik. Als je dan de boel toch los hebt liggen zou ik gelijk de CPU meepakken. Kijk even in dit topic: Koelpasta topic
Koelpasta kost niet veel en er zitten soms best grote verschillen in, het is wel aan te raden dat je een goede pasta pakt. MX-4, Noctua, Prolimatech en Thermalright Chill Factor 3 pasta doen het geloof ik wel goed. Maak ook gelijk de koelribben stofvrij.

Succes! :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Martijn!

Ik heb nog even verder gekeken en ik ga nu voor:

Ram: Crucial 4GBx2 pricewatch: Crucial CT2KIT51264BF1339J

SSD: Heb nogmaals naar de Crucial M500 gekeken, maar toch besloten om het bij de Samsung EVO te houden. Liefst de 750GB of 1TB versie, maar die staan weer nergens met laptop kit? Heb daarover nog een vraag naar Samsung gestuurd.
Eventueel misschien wel de nieuwe Intel: nieuws: Intel introduceert overgeklokte ssd

HDD: Externe behuizing kan gewoon apart, maar kan niks vinden dat veel goedkoper is dan een nieuwe DVDRW-speler.
hdd caddy's kan ik echt niet vinden van boven de 1GB, bestaan die wel?

Ga voor de tandpasta...uh Thermalright Chill Factor 3.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Geheugen lijkt me prima.

Wat betreft de SSD: waarom zo'n grote SSD? Je data zoals afbeeldingen, muziek en films hebben niks aan de snelheid van een SSD. Een SSD koop je zo groot dat Windows, al je programma's en eventueel enkele games die je vaak speelt erop passen. Meestal wordt er dan voor 250GB gekozen, een enkele keer voor 500. Verder kun je het denk ik ook wel af met een kale SSD, een laptop kit heeft geloof ik migratiesoftware die je niet gebruikt als je een clean install van Windows doet.

Voor de data adviseer ik je gewoon die Hitachi te pakken, die is gewoon snel genoeg daarvoor lijkt mij. Deze zet je in een caddy (verloopstuk dat net zo groot is als een optische drive, maar binnenin past een HDD). Je optische drive haal je er dus uit, en daar kun je denk ik wel een behuizing voor kopen met een SATA > USB aansluiting, zodat je de optische drive met USB kunt aankoppelen. Je oude HDD kun je dan verkopen.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
Die 750GB is maar zo'n klein beetje duurder, en better being save than sorry. Migratiesoftware heb ik inderdaad niks aan, vanwege clean install en dat kun je natuurlijk ook gewoon downloaden. Maar zo'n sata naar usb kabel des te meer. Al haal ik nu maar deze bij DX.

Ik kan geen HDD Caddy vinden die meer dan 1TB support, dan heb ik dus ook niks aan een 1.5TB+ HDD, toch?

Voor die HDD Caddy heb ik maar even een nieuw topic aangemaakt. HDD Caddy die meer dan 1TB support

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2014 17:54 ]