Ik ken geen andere significante toepassing voor ultralow-esr caps dan buck regelaars op lage spanning en hoge stroom en die vindt je typisch in computers (en andere digitale consumenten elektronica). Even de Vcore regelen op 1.2 volt en 100A, dat kan absoluut niet zonder gebruik van ultralow-esr caps. Het is de enige toepassing die zulke hoge eisen stelt, de Formule-1 sport voor condensatoren zeg maar
De keramische caps vind je idd ook in computers, maar die ontwikkeling is vooral te danken aan de opkomst van de mobiele telefoon en de enorme vraag en stijging van de prijs voor tantalium in 2001. De tantalium caps zijn daardoor grotendeels vervangen door keramische. Vanwege het formaat is een dikke elco in een telefoon niet praktisch.
Dat specifiek dit exemplaar een low-esr type moet zijn weet ik idd niet helemaal zeker, maar aangezien hij lijkt op de andere caps en 9 van de 10 caps op een moederbord wel low esr moeten zijn, lijkt me dat vrij waarschijnlijk.
Misschien is het een Nichicon LF series low-esr, is een uitstekend merk.
http://www.nichicon.co.jp/english/products/pdfs/e-lf.pdf
Die 5K is misschien een temperatuur aanduiding, 105°C
Zoals heggico zegt is deze cap voor stabilisatie van de voeding, een 16V cap is voor de 12V voeding. Maar er zit een hele handvol caps op de 12V rail elders op het bord, dus het hele bord zal niet uitvallen.
Deze caps staan verspreid over het bord en zo dicht mogelijk bij de plekken waar ze het meest nodig zijn vanwege de hoge frequenties en inductie en weerstand van printbanen. Google even de nummers van de chips die er naast zitten en dan weet je waarmee je eventueel problemen kan verwachten
Bij de gerenommeerde japanners vertrouw ik wel dat de ESR laag is als ze dat zeggen, maar de chinezen... daarom koop ik altijd japanse caps. Panasonic, Nichicon, Rubycon, etc. Voor de zekerheid dan ook nog even datasheets vergelijken wat betreft ESR en Ripple Current, want dat is idd niet bij elke 'low esr' hetzelfde..
Ik heb een collectie Nichicons gekocht van
http://www.badcaps.net/ Ze hebben ook een forum en veel info over dit onderwerp.
[
Voor 18% gewijzigd door
Ploink op 22-02-2014 20:25
]