We hebben nu al enige jaren een pelletkachel. Deze bevalt ons prima. Lekkere warmte, en laag verbruik. Hij staat in de woonkamer en verwarmt tevens onze open keuken. Eigenlijk is hij wat te zwaar (Castelmonte Eco10) maar we zetten de deur naar de hal open zodat deze ook warm wordt en de warmte tevens naar boven trekt naar de 2 slaapkamers en de overloop. Eigenlijk stookt deze kachel ons hele huisje dus wel warm zolang het niet echt vriest.
Even voor het idee: 22 graden in de woonkamer 19 of 20 graden in de hal en een graad of 18 boven op de overloop. Dit alles op de laagste vermogens stand van de kachel. Sinds we hem hebben draait de kachel alleen maar op vermogen stand 1 (hij heeft er 5)
Nu wil het feit dat onze huidige gas gestookte CV zijn einde nadert. Zo even uit m'n hoofd is deze nu meer dan 25 jaar oud en is gewoon mechanisch versleten. Dus echt aan vervanging toe.
Ik ben dus eens aan het kijken naar een pellet ketel of pellet kachel met CV als alternatief.
De pellet ketel zou ik wel graag willen, maar dan mis ik de gezellige vlammetjes in de woonkamer en bovendien heb ik niet echt een ruimte in huis om deze te plaatsen (dit samen met een
buffertank in die zelfde ruimte) een pellet kachel CV heeft dus meer mijn voorkeur. Bovendien heb ik dan wel een ruimte waar ik een
buffer tank of boiler kan plaatsen.
Buffer tank en/of boiler is eigenlijk wel een must voor ons omdat we dan eigenlijk de hele gas gestookte CV ketel de deur uit willen doen.
Nu leest ik veel items in dit forum van mensen die dus een pellet kachel met CV hebben en daarmee ook sanitair warm water mee maken. Wat ik mij dus af vraag is het volgende: hoe maken jullie warm water voor douchen en afwassen in de zomer? Ik bedoel..... stoken jullie je pellet kachel CV ook in de zomer voor SWW? Wordt het dan niet bloedheet in je woonkamer? Of hebben de pellet CV kachels een stand dat er geen warmte je kamer in gaat, maar al je vermogen naar je
buffer of boiler stuurt?
We hebben ook zonnepanelen en ik heb stroom over. Ik zou dus in de zomer de
buffer of boiler ook warm kunnen stoken met m'n overschot aan zonnestroom. De pellet kachel CV zou dan niet aan hoeven en dus geen opwarming van m'n woonkamer in de zomer. Een warmtepomp voor SWW is even geen optie omdat dit weer extra ruimte vraagt. Dit zou wel stroom besparen zodat ik zeker voldoende stroom zou hebben om SWW te maken in de zomer. In de winter dan weer SWW maken met de pellet kachel CV want die brand dan toch.
Zonne collectoren heb ik geen ruimte voor (nog) omdat m'n dak al vol ligt met Pv panelen.
Dus hoe doen jullie dat met SWW als je geen gas gestookte CV combi ketel meer hebt, geen warmte vraag hebt voor de CV en alleen een pellet kachel CV met
buffer tank en/of indirect door de pellet kachel gestookte boiler?
De zelfde vraag eigenlijk voor de tussen periodes in voor en najaar als de pellet kachel CV niet de hele dag aan is.
Eigenlijk is de vraag dus: kan een pellet CV kachel zonder warmte of vermogen je kamer in te sturen een boiler of
buffer warm stoken?
[
Voor 6% gewijzigd door
Doggieman op 24-12-2018 15:53
]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.