Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

RAM (+ overklok) probleem Basisgamesysteem januari 2014?

Pagina: 1
Acties:

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 22:38
Ik heb een paar weken terug het Basisgamesysteem januari 2014 gebouwd en ondervond vanaf het begin problemen die vermoedelijk verband houden met het geheugen. Ik had in in 1e instantie het geheugen uit de BBG: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU gebruikt.

Later, na een heleboel experimenten (en gevloek) heb ik op aanraden van Azerty pricewatch: Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11 gekocht. Volens Azerty waren de problemen met het Crucial geheugen met dit mobo bekend; later zag ik dit bij de BBG bevestigd. Jammer genoeg was Azerty dat vergeten te melden, zoals ze naar eigen zeggen normaal wel doen.

Eigenlijk lijkt het andere geheugen helemaal niets uit te maken; het probleem dat ik vanaf dag 1 heb is dat het systeem zeer geregeld bevriest, op de muis na. Dit duurt zo'n 20 a 30 seconden, en meestal al gelijk na het opstarten van Windows 8.1. Verder lijkt het vaker voor te komen bij het browsen, maar dat is wel een onnauwkeurige waarneming. Opvallend is dat dit niet gebeurt bij het spelen van games, ook niet online. Ik heb tot nog toe niets zinnigs kunnen halen uit de logs, al moet ik erbij zeggen dat ik daar ook geen ster in ben.

Het enige dat lijkt te helpen is het geheugen op 1333 mhz te zetten ipv 1600. Ik kwam dat ergens anders tegen op het forum als tip (kan dit topic helaas niet meer vinden).
Kan natuurlijk ook een keuze zijn, die 1333, maar bij het overklokken (wat ik vandaag probeerde), kom ik hetzelfde probleem gelijk weer tegen. Met de automatische overklok van AMD overdrive kom ik tot 4,2, maar bij elke stap loop ik tegen de freezes aan. Blijkbaar triggert het overklokken iets in de instellingen.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet al te veel verstand heb van overklokken. Wil eigenlijk alleen maar op de automatische piloot een bescheiden overklok doen, en vooral geen problemen met freezes hebben.

Iemand een idee of mijn idee dat het met het geheugen te maken moet hebben klopt? En als dat het inderdaad is, wat voor geheugen dan wel met dit mobo?

Heb nog 2 dagen om het geheugen terug te sturen, dus ik hoop dat iemand een idee heeft...

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:20
Als je systeem vastloopt is dat vrijwel altijd het gevolg van verkeerd geheugen. Het gebeurt helaas vaak dat er bij een BBG geheugen wordt aangeraden omdat het een leuke naam heeft, goedkoop is of toevallig bij iemand werkt op een ander moederbord. Mijn ervaring leert dat je altijd geheugen moet nemen die de fabrikant (in dit geval dus AsRock) aanraadt om te gebruiken. Hiervoor kun je terecht op de website van AsRock bij ondersteuning voor dit moederbord. Het kost even tijd om te achterhalen welke van de lijst te koop is in Nederland maar dit bespaart een hoop ergernis.

• paul2606
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-12-2023
Flupke, ik zit ongeveer met het zelfde probleem... Systemen crashen continu
Heb nog steeds mijn onderdelen niet terug van RMA dus heb nog niks nieuws kunnen testen..

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
flupke01 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 21:19:
Het moge duidelijk zijn dat ik niet al te veel verstand heb van overklokken. Wil eigenlijk alleen maar op de automatische piloot een bescheiden overklok doen, en vooral geen problemen met freezes hebben.

Iemand een idee of mijn idee dat het met het geheugen te maken moet hebben klopt? En als dat het inderdaad is, wat voor geheugen dan wel met dit mobo?

Heb nog 2 dagen om het geheugen terug te sturen, dus ik hoop dat iemand een idee heeft...
Ben je niet thuis in OCen en wil je een stabiel systeem blijf er dan vanaf. Dus alles stock en volgens SPD laten draaien.

Staat het geheugen in de compatibiliteits lijst van het mobo? Zo niet... ruilen voor geheugen dat daar wel in staat. Anders sowieso memtest draaien (voltages en temperaturen monitoren). Staat het laatste bios op je mobo? Een update wil soms ook nog wel eens helpen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 22:38
Had memtest al gedraaid; gaf geen errors. En het oc gebeuren doe ik alleen als het automatisch kan en in kleine stapjes. Gaat met mijn andere systeem al een jaar prima...

Ik vraag me nu af of het geheugen wel het probleem is, ik heb ondertussen ontdekt dat mijn boot SSD op 100% staat bij deze freezes.

Daarnaast zijn er ook problemen met een partitie op een van de 2 aanwezige HDD's. Die bleek een paar weken terug partitie opeens onleesbaar te zijn geworden; volgens windows was het een RAW partitie. Heb deze maar geformatteerd en hij lijkt gewoon te werken, maar volgens SMART zijn er toch nog problemen mee...

Geen idee hoe dat is gebeurt. Wel had ik op dat moment die schijven in het nieuwe systeem overgeplaatst. In 1e instantie had ik daar grote problemen mee, ik kreeg geen beeld. later kwam ik er tot mijn grote schaamte achter dat ik de 12V kabel niet had aangesloten. Zie ook hier.
Toen dat eenmaal was opgelost kwam ik erachter dat die partitie een probleem had.

Nu vraag ik mij af of het kan dat je HDD's/SSD's kan beschadigen door ze in een systeem te plaatsen waar de processor geen stroom krijgt, maar de rest wel? Het lijkt mij persoonlijk wat vergezocht, maar ik vraag me wel af of de schijven op de een of andere manier een opdonder hebben gekregen... Is wel toevallig dat dit gedoe optreedt na het verhuizen naar een nieuw systeem, toch?

Misschien heeft het wel allemaal geen bal met elkaar te maken en is het toch het geheugen of een kapot mobo, ik kom er totaal niet uit. Als iemand een goede tip heeft hoor ik het graag; wordt hier helemaal gestoord van.