Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Systemen crashen continu

Pagina: 1
Acties:

• paul2606
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-12-2023
Beste tweakers,

Ik heb op zoek naar jullie raad en advies. Ik heb inmiddels 2 systemen die allebei problemen veroorzaken.. Ik zal vanaf het begin beginnen:

Problemen HTPC
Ongeveer een jaar geleden heb ik een HTPC gemaakt die tijdelijk ook moest dienen als desktop, dus werd veel gebruikt. In het begin geen problemen gehad, maar ik had in het begin over het hoofd gezien om in het budget windows mee te rekenen.. Dus ik kwam er achter toen het systeem in elkaar zat dat ik zonder windows zat. Mijn tijdelijke oplossing was om een niet legitieme windows versie te gebruiken op die pc, en als ik weer even paar centjes te makken had windows te bestellen.
Toen begon volgens mij het probleem eigenlijk, vanaf het moment dat hij op legitieme versie draaide ging de pc random, uit het niets vast lopen. Dit gebeurde 5 seconden na het opstarten of een uur/dag na opstarten. Het vast lopen zag er als volgt uit: Het systeem "bevroor", de muis was nog beweegbaar maar niks aanklikbaar. Als er gelijktijdig muziek aanstond ging het geluid ook heel snel achter elkaar stotteren dat het pijn aan je oren deed.
Als dit zich dan voor deed drukte ik gewoon op reset en kon ik gewoon weer aan de gang. Het is gewoon een heel erg frustrerend probleem.. Verder komt er een soort hoge piep vanuit de kast, ik heb het idee dat dit een coilwhine is. Maar het doet zich alleen voor onder idle situaties (dus tijdens film kijken, browsen of iets dergelijks) onder load gaat de piep tijdelijk weg.

Hier is trouwens een overzicht van mijn setup van de htpc:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 80,-€ 80,-
1Asus F2-A85-M LE€ 64,72€ 64,72
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 94,85€ 94,85
1Silverstone Grandia GD06B€ 113,66€ 113,66
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 70,95€ 70,95
1be quiet! System Power S6 300W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,22

Zo doende was ik op een gegeven moment wel een beetje gewend aan het hele vastloop gebeuren.. Maar af en toe deed ik wat CAD werk thuis op die pc. En tja je kunt niet elke 5 seconden op save gaan drukken dus heb wel een paar keer veel data verloren helaas.
Omdat dit mijn primaire pc was en mijn laptop echt niet meer uit de voeten kwam met iets.. Moest ik iets doen. Ik wist dat ik uiteindelijk toch een desktop moest gaan kopen en de htpc eindelijk zijn welverdiende plekje bij de tv te geven. Het idee was dan ook dat als ik een werkende desktop had, ik tijd had om de htpc uit gebruik te nemen om die zorgvuldig te onderzoeken. De desktop was er om weer te kunnen gebruiken als workstation en was ook bedoeld voor gamen. Het volgende systeem heb ik mede dankzij tweakers.net en andere research samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 131,-€ 131,-
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 63,04€ 63,04
1MSI R9 270X GAMING 2G Battlefield 4€ 178,80€ 178,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Dell S2340L Grijs, Zwart€ 144,50€ 144,50
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,10€ 85,10
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 49,-€ 49,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,45€ 76,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 926,89

Problemen Desktop
Nadat alle onderdelen binnen waren heb ik het systeem zorgvuldig in elkaar gezet. Nadat het klaar was om te booten heb ik in eerste opzicht geen problemen ervaart. Totdat de windows updates gedaan waren en het tijd was om de pc in gebruik te nemen. Vanaf dat moment ging alles berg afwaarts.. Het systeem liep eerste keer vast tijdens het gebruiken van chrome. Vanaf dit moment liep de pc eigenlijk elke keer binnen 30minuten weer vast. Deze vastloper zag er iets anders uit dan bij de htpc. Het scherm "bevroor" eveneens maar kon de muis niet meer bewegen. Op het moment dat ik de pc wilde herstarten wilde hij vaak niet voor bij het "windows laden" scherm komen. Via systeemherstel kwam ik er ook niet in. Na een aantal keer rebooten lukte het meestal wel om weer terug in het OS te komen.
Hierna heb ik eigenlijk een soort stappenplan in mijn hoofd gemaakt om te kijken waar het allemaal aan zou kunnen liggen. Het volgende heb ik geprobeerd:
  • Andere memory geprobeerd (test mislukt)
  • Randapparatuur een voor een verwisseld met iets wat gebruik maakt van een kabeltje (test mislukt)
  • Loskoppelen HDD (test mislukt)
  • Kijken of het aarden van stekkers iets uitmaakt (niet kunnen testen, geen geaarde stopcontacten in huis..)
Op een geven moment zakte ik zelf echt door de grond.. Ik wist niet meer wat ik ermee aan moest dus heb hem naar lokale pc-winkel gebracht. Na een aantal dagen testen is er niets uitgekomen. Ze hebben alles individueel getest, en er was volgens hun nergens iets mis mee.. Ik kreeg het advies om contact op te nemen met de leverancier van mijn producten, en dan voornamelijk vanwege het moederbord. Wat volgens hun een error zou kunnen bevatten. Bij de winkel was het systeem trouwens maar 1 keer vast gelopen tijdens alle tests. Terwijl het systeem echt dagen daar is geweest.

Mijn volgende stap was dus contact op nemen met Afuture waar ik vrijwel alle onderdelen heb besteld met uitzondering van de monitor, gpu en hdd.

Het contact verliep soepel, ik werd heel goed geholpen door een techguy bij afuture. Heb bijna een uur met hem aan de telefoon gezeten terwijl hij mij begeleide door een aantal stappen waaronder dat ik hem precies vertelde wat mijn bevindingen waren en wat er allemaal mis zou kunnen zijn. Uit zijn eerste ingeving sloot hij een falende psu al uit. Omdat als de psu stuk zou zijn vaak het systeem niet eens zou draaien. Hij had het idee dat het of aan de ssd zou kunnen liggen waar een misschien een corrupt data segment in zou kunnen zitten of aan het moederbord. Hij adviseerde me om op een usb Linux Mint te zetten en deze te runnen. (Dit ook omdat ik niet niet meer in mijn os kwam..) Ik moest hem gedurende uur vol belasten en kijk of het alsnog vast liep. Dit heb ik gedaan door hele reeks 1440p filmpjes af te spelen op youtube (meerdere tabbladen) zodat de cpu even flink wat te doen had. Na ongeveer een half uur stopte het systeem er opnieuw mee.
Toen heb ik opnieuw contact op genomen met hun en hebben we besloten om het moederbord en cpu RMA op te sturen. Dit heb ik toen diezelfde dag nog gedaan. Vandaag heb ik dan even een belletje gepleegd om te kijken hoe de zaken er voor stonden en bleek het te zijn dat er geen fouten zich voor hebben gedaan tijdens een loadtest van 22 uur.. Wat dus wil zeggen dat zowel het moederbord en de cpu naar behoren presteren en als het goed is zullen die producten in deze dagen weer terug deze kant op komen. Waar ik eigenlijk niet blij mee was want ik hoopte dat het probleem bij het moederbord zou liggen.
Nu moet ik dus opnieuw opzoek naar wat het probleem zou kunnen zijn. De persoon van afuture die ik vandaag aan de telefoon had adviseerde me om de psu eens te testen in een ander systeem.. Maarja dit is voor mij dus een probleem. Want als ik hem aansluit op mijn htpc weet ik dus niet als die vastloopt het ligt aan de psu van de nieuwe pc of aan iets wat zich voordoet in de htpc..
Nu ben ik dus echt ten eindeloze raad en weet ik echt niet meer wat ik er mee moet doen.. Als er 2 organisaties niet uit kunnen komen wat het probleem is wat mij erg veel stress bezorgt...

Mijn vraag aan jullie is dus:
Heeft iemand enig ander idee waar het aan zou kunnen liggen? (Geldt voor beide systemen)
Zou het een probleem zijn wat zelf op te lossen is? (Want ik heb niet echt zin om weer 35 euro aan onderzoekskosten kwijt te zijn, en aan onnodige verzendkosten wegens het RMA sturen (kosten voor eigen rekening als niet defect is..)
Zijn er mensen die denken dat het zou kunnen liggen aan de aarding van de pc's? Hoe zou ik dit op kunnen lossen want we hebben geen geaarde stopcontacten in huis en er ligt volgens mij ook geen aardlijn in de buizen..

Ik zou alle hulp echt zeer op prijs stellen van iedereen! Ik ben ten einde raad met deze apparaten. En het wordt nu eigenlijk wel tijd dat alles naar behoren functioneert aangezien het geld wat ik erin heb geïnvesteerd! Alvast bedankt!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Het eerste wat ik mij afvraag: heeft afuture met hetzelfde geheugen gewerkt? Want je zegt dat je cpu en mobo opgestuurd hebt, maar als het geheugen niet helemaal compatible is met je mobo kan dat ook voor dit soort leuke problemen zorgen. Staat het geheugen wat je gebruikt op de QVL van het mobo?

Over de HTPC, als hij eerst geen problemen gaf en na herinstallatie wel is wat mij betreft een driver de meest voor de hand liggende verdachte.

[ Voor 19% gewijzigd door Rupie op 27-01-2014 18:27 ]

Desktop | Server | Laptop

• paul2606
Betreffende het geheugen, dit heb ik niet gevraagd. Nu je het zegt heb ik inderdaad niet op die lijst gekeken. Op die lijst staat het geheugen wat ik gebruik dus niet vermeld (Wat ik wel raar vind dat sommige geheugen dus niet goed werkt met het moederbord). Maar heb toen bij BBG gekeken en ging er van uit dat de combinatie van Crucial ram en het Asrock moederbord goed zou zijn. Maar had wel gezien dat er meerdere mensen waren die problemen hadden met de BBG (dit was nadat mijn setup al besteld was). Deze problemen waren bij meesten incidenteel.. En lagen mogelijk niet aan de combinatie van ram en moederbord.

Voor de htpc zou dat wel eens een punt kunnen zijn. Ik zal het eens uitproberen, bedankt! (Zijn dus toch maar dingen die ik zelf over het hoofd zie)

Verwijderd

Zijn er mensen die denken dat het zou kunnen liggen aan de aarding van de pc's? Hoe zou ik dit op kunnen lossen want we hebben geen geaarde stopcontacten in huis en er ligt volgens mij ook geen aardlijn in de buizen..
Ik zou het probleem inderdaad daar zoeken sinds beide pc's onafhankelijk van elkaar kapot zijn gegaan met het niet geaard zijn als enige overeenkomst.
Ik heb wel vaker problemen met niet geaarde wandcontactdozen en pc's gezien.
Bij oudere huizen zit de aardedraad er meestal niet in, als je een beetje thuis bent in de electrotechniek kan je die zelf aanleggen met behulp van een trekveer.
Maar sinds jij zegt helemaal geen wcd's met randaarde te hebben zou ik je aanraden het door een elektricien aan te laten leggen, in de kamers waar het noodzakelijk is.

• paul2606
Ik vermoed ook wel een beetje dat het hiermee te maken heeft, maar zijn de pc's dan kapot doordat ze gecrasht zijn doordat ze hun statische energie niet kwijt konden? Of zou het mogelijk zijn dat als ik ze aansluit op een geaard stopcontact dat alles weer naar behoren werkt?

Verwijderd

Helaas is dat moeilijk te zeggen. Het zou een beveiliging kunnen zijn die met randaarde niet meer geactiveerd wordt, maar het zou ook een permanent defect kunnen zijn. Je zou eventueel met je pc naar een kennis met randaarde kunnen gaan en het daar uitproberen.

• paul2606
Ja precies, dat zal ik zeker doen als de onderdelen eenmaal terug zijn van afuture. Bedankt ;)

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zit even met je mee te denken. Heb je toevallig al in het logboek gekeken of er een foutmelding voorbij komt? Ik zou bijna zeggen dat het iets van software is dat niet soepel draait (toevallig op beide systemen een antivirus op 'minder legale manier' draaien?). Want als je bij beide systemen haperingen ziet, zou je bijna zeggen dat het geen toeval kan zijn. Het moet iets zijn dat continu op de achtergrond draait, lijkt mij. Dus drivers kan inderdaad ook nog.

Over de randaarde heb ik geen ervaring, dus ik weet niet of dat je daarbij dit soort problemen krijgt. Mijn gevoel zou zijn dat dit niet zou kunnen, maar dat is 'gewoon' een gevoel.

Dat coilwhining (of hoe je het ook schrijft) heb ik laatst hier op Tweakers ook voorbij zien komen, alleen onder idle. Ik durf alleen niet meer te zeggen wat voor hardware dat was...

Edit: Dit topic had ik het over, maar heeft zo te zien totaal andere componenten: [HTPC] Harde piep onder load pc Enige wat enigszins overeen komt is de processor (A8-5600 tegen A8-6600) en de koeler. Plus, deze persoon heeft het alleen onder load zie ik nu :+ goeiemorgen

[ Voor 14% gewijzigd door Ruubster op 27-01-2014 20:02 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou eerst eens kijken of je systeem op een geaard stopcontact aangesloten kan worden. Evenals je monitor. Heb wel eens gezien dat wanneer beide dat niet zijn (helemaal niet, of 1 van de twee), je dit soort rare zaken krijgt.

Hoe raar het ook is, maar randaarde is belangrijk bij een computer, wanneer het niet zo was, hadden ze geen randaarde gehad :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1