Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Dogaer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:47
Hallo,

Ik heb een paar weken terug een vraag hier op het forum gesteld en heb ik niet echt antwoord gekregen.

Ik heb tijdje terug de volgende HTPC in elkaar gerdaaid:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 85,90€ 85,90
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 57,-€ 57,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,99€ 30,99
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 31,47€ 31,47
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 71,44€ 71,44
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,80€ 32,80
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,05

Nou heb ik het volgende probleem.
Als ik een procces start is er een hoge piep te horen. Deze piep komt van mijn moederbord (rond het CPU gedeelte vandaan) en van de voeding. Als ik hem idle heb staan is er geen piep te horen maar zodra ik een film start of spel aan doe of wat aan het streamen ben begint er een hoge piep.

Ik heb en mijn moederbord en mijn voeding al teruggestuurd en vervangen, heb deze nieuwe er weer in geschroefd en tot mijn spijt is de piep er alweer.

Mijn vraag nu, Wat is het? waar komt het vandaan? kan ik er wat aan doen?

Bedankt voor de hulp alvast!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Ik neem aan dat je hiermee niet een piep bedoeld die uit het speakertje van je bord vandaan komt?
Als eerste zou ik eens de koeler van je CPU onderzoeken. Haal hiervan eens het stekkertje los, en start dan nog eens op (heel kort uiteraard, anders wordt de boel te warm).
Als ook dat het niet is, dan zou het toch het bord moeten zijn, maar ik zou niet zo snel iets kunnen bedenken wat er piept op het bord... :{

iRacing Profiel

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:12
Klinkt als een coil whine, een spoel die interfereert, met name omdat het erger wordt naarmate de CPU belasting hoger is. Echter, het is wel erg toevallig als dat twee keer op dezelfde plek op hetzeflde moederbord zit. Zelfde geldt voor je PSU eigenlijk.

Is je PC op een geaard stopcontact aangesloten?

• Dogaer
Nee idd het is niet de piep van het moederbord die een fout of waarschuwing aangeeft.
Heb de CPU fan ook al gecontroleerd en de piep blijft ook dan nog te horen.
Het is ook echt alleen als de cpu word belast.

Jah ik baalde ook toen ik hem van het weekeind in elkaar zette en het zelfde probleem zich weer voordeet.
Of hij in een geaarde wcd zit weet ik zo even niet. Maar zou hij daarmee dan moeten stoppen met piepen?

Lijkt mij ook heel erg op een coil whine, daarom dat ik deze 2 componenten heb terug gestuurd.....

• Jolke
Kan je 1 van de 2 componenten in aparte systemen testen? Dan kan je of 1 item aanwijzen als veroorzaker, of je weet dat het in een andere component van je PC moet zitten (CPU zelf?).

• Dogaer
Hmm, jah de voeding zou ik wel kunnen testen het bord en of de cpu niet ik heb hier geen bord liggen waar deze cpu in kan.

Kan de cpu zelf ook dit geluid veroorzaken?

• Jolke
Geen idee, ik dacht dat een CPU alleen transistoren bevat... maar gewoon om het zeker te weten :)

• Dogaer
Hey, ik kom erachter dat hij wel in een geaard stopcontact zit op de verleng doos maar niet op de wcd in de muur. dus aarding heeft weinig nut,

Tevens heb ik de cpu nu op 100% draaien dmv Prime95 en hij geeft tot mijn verbazing geen piep.

Maar zodra ik een film start komt is de Piep weer te horen. Waar zou dit aan kunnen liggen?

• Jolke
Willekeurige film? Het lijkt dan wel op het circuit met de videokaart... geen idee eigenlijk meer :/

• Dogaer
Jah willekeurige film inderdaad. Ik snap er de ballen meer van. Dacht in eerste instantie gewoon aan coilwhine en andere rare dingen. Maar nu dat ik de voeding en moederbord al rma heb gedaan en zelfs met de nieuwe componenten hetzelfde probleem ervaar heb ik geen idee meer wat ik er aan kan doen.

Iemand die een idee heeft of weet hoe ik er achter moet komen? :(

• Jolke
Wellicht iets met de kast; CPU/memory/disk op een stuk karton leggen en dan een film draaien. Het wordt nu puur gokken...

• Dogaer
Hey Jolke,

Inderdaad daar had ik ook aan gedacht, dus ik heb hem uit de kast gehaald en gedraaid, nee piep blijft als ik zachtjes op het bord druk veranderd het geluid wel van hoogte en hardheid. Ik heb de stock cooler ook al op gedraaid, dan is het wel een andere piep maar nog steeds een piep. Geheugen heb ik nog niet vervangen door een andere. Dat zou misschien een optie zijn alhoewel ik dat wel heel appart zou vinden.

Kan het zijn dat sommige onderdelen met elkaar kutten dat dit geluid juist onder load te horen is?

• Jolke
Dogaer schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:49:
Hey Jolke,

Inderdaad daar had ik ook aan gedacht, dus ik heb hem uit de kast gehaald en gedraaid, nee piep blijft als ik zachtjes op het bord druk veranderd het geluid wel van hoogte en hardheid. Ik heb de stock cooler ook al op gedraaid, dan is het wel een andere piep maar nog steeds een piep. Geheugen heb ik nog niet vervangen door een andere. Dat zou misschien een optie zijn alhoewel ik dat wel heel appart zou vinden.

Kan het zijn dat sommige onderdelen met elkaar kutten dat dit geluid juist onder load te horen is?
Frequentie verandert als je op het bord drukt, dan lijkt het dus wel degelijk uit het bord te komen. Wellicht nog een keer garantie voor het bord vragen... geheugen wisselen is ook een goed idee, simpelweg om uit te sluiten :)

• Dogaer
Juist.

Weer een keer 3 weken wachten op mn spul. Heeft niemand dit ooit eerder mee gemaakt?
Vind het apart dat zelfs na nieuw spul te hebben gewoon precies hetzelfde te hebben.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lijkt mij dat de combinatie voeding + moederbord voor een coil whine zorgt. Je kunt natuurlijk 1 van de 2 veranderen, weet niet of je leverancier daar in meegaat.
Alternatief is de boel op tafel leggen en nagaan welk onderdeeltje in zowel voeding als moederbord zorgt voor de piep. Drupje lijm erop en gaan. Let wel op wat je doet, een open voeding is erg gevaarlijk.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Wat ook nog wel eens wil werken: Gebruik een lege wcrol ofzo en zet die op je oor zodat je gerichter kan luisteren welk onderdeel de piep veroorzaakt.

We do what we must because we can.

• Dogaer
Ik zal inderdaad vanavond eens aan de slag gaan om te kijken of ik het exact kan bepalen. En ik heb het idee dat de Voeding EN het moederbord de piep weergeven op het moment dat hij hoorbaar is.

Misschien dat ik inderdaad een alternatief moederbord of voeding kan halen.

• Dogaer
Update.

Het geluid komt echt rond het cpu gedeelte vandaan.

Nu probeer ik uit te leggen wat ik heb gedaan.

Ik heb OCCT gedownload om te kijken of het misschien een reactie was van de voeding of gpu gedeelte van de cpu.

Als ik een film start begint de piep, als ik vervolgens occt start en het programma start verdwijnt de piep totdat ik deze weer afsluit. Terwijl dit gebeurt loopt de film nog steeds en daarom komt de piep weer terug als ik occt stop.

Ik heb de ssd ook vervangen door een normale hdd ook dit helpt niet. Ook weet ik nu zeker dat het de voeding ook niet is.

Ik heb een mail gestuurd naar megekko om te kijken of ik een alternatief bord kan krijgen.

Iemand die nog een idee heeft?

alvast bedankt!

• Jolke
Dogaer schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:03:
[...]

Ook weet ik nu zeker dat het de voeding ook niet is.

[...]
Hoe heb je dat zo snel uit kunnen sluiten?

• Dogaer
Voeding in ander systeem geplaats geen piep andere voeding op het moederbord gezet nog steeds piep bij het cpu gedeelte.

Wat raar is is als ik bijv het progje occt start (bij de cpu op 100% laat draaien) dat de piep verdwijnt totdat ik hem weer stopzet........ :X

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:22
Ik heb een soortgelijk probleem gehad vorig jaar met een Gigabyte moederbord. Die heb ik na een vervangingspoging omgeruild voor een ander merk (MSI). Geluid kwam steeds van het moederbord.

Bij de MSI had ik de eerste twee weken last van groundloop achtige bijgeluiden via de geluidsuitgang (jitter bij laden / muisbeweging). Dat is uiteindelijk vanzelf verdwenen. Leek wel alsof het mb in moest spelen?

• Jolke
Flozem schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 07:30:
[...]
Leek wel alsof het mb in moest spelen?
:P wist niet dat dat ook bij moederborden was, kende het alleen van gitaarsnaren, boxen, LP spelers, etc...

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:22
Ja - het verbaasde me in ieder geval dat die jitter uiteindelijk weg is gegaan. Was irritant genoeg om twee keer naar Raalte te reizen.

• Dogaer
Tjah, ik vind het wazig, dit bord is al vervangen en nog steeds hetzelfde geluid, dus ik denk dat ik het hele systeem anders maar op stuur of inderdaad maar een ander merk bord neem.

Tis alleen jammer dat ik het bord nu niet kan testen zodat ik zeker weet dat het het bord is en niet een mengsel van componenten die met elkaar klooien. Weet alleen dat de piep er wel vandaan komt :P
Pagina: 1