(NAS) vervangingsvraag cpu: energiezuiniger?

Pagina: 1
Acties:

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 13:34
In mijn thuisserver / NAS zit een oude E6300 (specs). Deze is inmiddels een jaar of 6 oud, en heeft gedurende de laatste 4 jaren 24/7 gedraaid.
Op zich nog geen verstoringen, maar vanwege de leeftijd eens kijken wat nu een goede vervanger is.

Ik overweeg (obv o.a. forum en wat leeswerk bij hw.info) om de cpu te vervangen door de Celeron G1820.
Daarbij zal dan ook het mobo worden vervangen van een intel desktop board obv G45 chipset (geintegreerde GPU) naar een Asus B85M-E.

Nog los van de levensduur, zat ik me af te vragen of ik hier ook qua energiegebruik iets van ga merken.
Want volgens TechPowerUp verbruikt de e6300 liefst 133 W in idle!

Over de G1820 kan ik niets vinden, maar het is een cpu obv Hasswell dus ik verwacht een aanzienlijk lager verbruik in idle modus. Iemand al ervaring met deze cpu, of metingen? Want als de verschillen groot zijn, dan denk ik er toch over om snel tot vervanging over te gaan, ipv de machine een stille dood te laten sterven O-)
Stel, het is zo'n 50W in idle, dan zou dat 0,085kW*24*365*0,2EU is ong 150EU schelen op jaarbasis. Dat zou de vervanging ruim binnen het jaar terugverdienen, en dat lijkt me een prima business case.

Dank alvast voor het meedenken.

Het is vast wel mooi weer buiten.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het idle verbruik van 133 W voor een E6300 klopt niet. Zelfs met het hele systeem ga je dat idle niet halen.

Op de Intel site vind je de specs van je oude en nieuwe processor:

http://ark.intel.com/prod...che-1_86-ghz-1066-mhz-fsb

http://ark.intel.com/prod...r-G1820-2M-Cache-2_70-GHz

Max TDP van de nieuwe is 53W tov 65W voor de oude. Wat het in je idle verbruik zal schelen is moeilijk te zeggen, maar ik verwacht niet veel. Als je echt zuinig wil kun je beter naar iets op basis van een Atom kijken, zoals de nieuwe Avotons:

http://ark.intel.com/products/77987 (Max TDP 20W)

Die heeft een ingebouwde GPU, maar de CPU zit vastgesoldeerd aan het moederbord en daar zit vaak wel een ingebouwde (doch zeer eenvoudige) videokaart op, bv bij: http://www.supermicro.com.../Atom/X10/A1SAM-2750F.cfm

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je moet niet vergeten dat dat idle verbruik van een heel systeem is, niet van alleen de processor. Van de 133w in idle gaat ie bij volledige load maar naar 172w dat is slechts 39w.
Uitgaande van de opgegeven tdp voor de e6300 van 65w is komt het erop neer dat ie in idle dus maar 26w of minder vebruikt. (tdp is niet gelijk aan verbruik, maar het is een indicatie)

Maar als je het alleen voor het verbruik x centjes gaat doen denk ik dat je er weinig op vooruitgaat.

Edit Bigs was net eerder.

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 13:34
Hippocampus, Bigs,
dank voor de realiteit. Ik laat het systeem gewoon doordraaien totdat het (bijna) stilvalt. Qua performance voldoet het nog uitstekend.

edit, later toegevoegd:
@Hippocampus, ik had die specs van Intel ook bekeken. Mijn eerste reactie was: als de tdp zo dicht bij elkaar ligt, dan gaat dat qua $$ weinig opleveren.

Die conclusie kon ik echter niet rijmen met mijn bron. Ik had begrepen dat die 133W alleen voor de cpu was.

Zoals zo vaak: lezen is een kunst.

[ Voor 51% gewijzigd door Batje4 op 29-01-2014 17:57 ]

Het is vast wel mooi weer buiten.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:05
TDP = Thermal Design Power, maw, hoeveel vermogen de koeling zou moeten kunnen afvoeren. Dat is echter vaak bij lange na niet wat de CPU verbruikt, zelfs niet onder 100% load. Doorgaans zijn er ook slechts een paar gradaties beschikbaar.

Mijn thuisserver, gebaseerd op een Celeron G1610 ivy bridge. Met goedkope BeQuiet 300W voeding (redelijk efficient, maar er zijn beteren) en 2 HDD's doet dat systeem 27-35W uit het stopcontact. Die range is van compleet idle tot het kijken van een 10GB HD film met wat downloadwerk op de achtergrond (ja, mijn server is gelijk ook een htpc ;) ). Dat is wel na een beetje undervolten en tweaken, waarbij ik hem verder vast heb gezet op de laagste 1.6GHz, wat snel genoeg is imho. Met een SSD en een iets betere voeding zou 20W idle ook zeker wel te doen zijn. Kijk voor de grap ook hier eens: Het grote zuinige server topic

Verder vraag ik me af hoe TechPowerUp die waarden krijgt... Zelfs mijn desktop met crappy voeding, 4 dimms, 2x SSD in raid0, HDD, GTX660 en een Phenom II X4 955 op 4GHz met overclock en overvolt met Cool'n'Quiet uit en Aero aan doet zo'n 100-120W bij wat internetten 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 29-01-2014 21:03 ]