Oh.. Heb je al in je omgeving bij bedrijven gevraagd? Offerte's laten opmaken?Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:43:
Ik snap jullie wel met dat ik het moet laten aanleggen, maar met dit budget is dit gewoon niet mogelijk.
Je zegt overigens ook dat we je allemaal een duur netwerk willen aansmeren, echter is dat niet waar
Wat men hier wel zegt (en dat geeft je zelf ook aan) is dat je een netwerk wilt hebben dat klaar is voor de toekomst,
Toekomst muziek is nu eenmalig geld investeren in oa je bekabeling.
Je kunt je huidige systemen gewoon meenemen samen met printers en alles.
En dan heb ik het nog niet over je voip omgeving
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Verder TS: Wat wil je nu?
Klooien met websites, dat moet je gewoon bij een hoster doen. Ook die zijn er van 10 tot 10k per jaar.
Is een Voip telefoon met PoE ook echt gewenst of vind je dat wel aardig? Dat maakt een groot verschil. En WiFi-ac??? Ondersteunen je devices dat? Heb je dat echt nodig om mail te lezen bijv?
Een oude computer met FreeNAS of de mogelijkheden van een nieuwe NAS (die ook niet heel duur hoeft te zijn) zijn een wereld van verschil. Ook op gebied van onderhoud. Zoals fish aangeeft: Denk ook eens aan de onderhoudskosten.
Je PVA mankeert nu nog e.e.a. Je wilt heel veel, maar zonder goede reden. Schrijf eens een v2. Met alle tips die hier genoemd zijn in je achterhoofd. Maar begin met een goede definitie van je eisen en eventuele wensen. Als je denkt dat iets nodig is, vermeld dan ook waarom. Dan kunnen we je daar in van advies voorzien. De producten die je hebt geselecteerd komen ook -voor ons- allemaal uit de lucht vallen. De Asus router bijv, redelijk onpopulair geval. Why? Je wilde toch een betrouwbaar netwerk?
Verder hoeft dit misschien niet super-professioneel (als je dat associeert met duur), maar je moet er wel bewust over nadenken. Anders is het zonde van je geld, hoe veel of weinig dan ook.
PVA V2
Eisen:
- Acces point - Dit omdat ik bang ben dat er achter in het gebouw geen of slecht bereik zou zijn. Daarom wil ik graag één acces point plaatsen aan de achterkant.
- Nas / Server - Heel simpel gezegd moet er een netwerkschijf zijn, die verbonden is met +/- 5 (max 10 )computers. Hier komen kleine bestanden op te staan (word, excel, pdf's en foto's). En moet een 'normale' snelheid hebben. Er worden geen programma's of zo iets op gedraaid, het gaat gewoon om een opslag waar iedereen bij kan. Van deze netwerkschijf zou ik graag willen dat ie automatisch back-up't naar onze Synologie NAS die we thuis hebben staan.
- VoiP telefonie - 2 draadloze telefoons en 3 vaste. Als er bij alle telefoons een stroom kabel word geleverd dan hoeft de switch geen PoE te hebben.
- Switch - Deze moet toekomst gericht zijn. Het liefst 24 ports (inclusief VoiP)
- Kabels - Ja, hier weet ik niet wat ik mee moet om eerlijk te zijn. De ene zegt dat je Cat6 moet hebben om toekomst gericht te zijn, en de ander zegt dat je met Cat5(e) de eerste 10 jaar genoeg hebt. Mijn wens is dat de kabel 5 jaar mee gaat, ook word er niet veel gebruikt met internet zoals downloaden van gigantisch grote bestanden etc.
- Stabiel netwerk - Dat er geen conflicten komen met VoiP als iemand wat anders doet.
Dit is eigenlijk waar het netwerk moet aan voldoen. Zelf heb ik weinig ervaring / kennis van netwerken, dus ik weet niet wat nu een goed merk is en wat niet. Zou iemand van jullie op basis van mijn PVA V2 een lijstje willen maken en uitleggen waarom nou dat goed is bijvoorbeeld? Mijn lijstje is namelijk gewoon samengesteld met wat er goed uitzag.
De server die ik er wil plaatsen is voor prive gebruik. Deze word gebruikt voor het 'klooien' met van alles en nog wat. Bijvoorbeeld wat ik leuk vind en doe in mijn vrije tijd is klooien met Ubuntu en Wordpress. Ook leek mij het leuk om te kijken naar ESXI. Dit is gewoon puur prive, dus hoeft er ook geen rekening mee genomen te worden.
Verder zit ik nog met vragen:
- NAS vs Server. Mij lijkt een NAS meer dan genoeg omdat, er kleine bestanden op komen te staan en er maar 2 personen zijn die er echt veel mee werken (PDF en foto's er op zetten). De rest moet er alleen een keertje op en even een foto te mailen. Wat op de NAS komt te staan: Kleine simpele excel / word / pdf bestanden en foto's / logo's. Omdat het kleine lichte dingen zijn wat er op komt te staan lijkt mij een NAS meer dan genoeg.
- Cat6 vs Cat5 vs Cat5e. Wat moet ik nu hebben? De worden dingen van de NAS afgehaald en geplaatst, en er zal een keer een bestandje van circa +/- 50mb gedownload worden. Er moet gebeld worden via VoiP en mailen, internetten. Ik neem aan als je dan toekomst gericht wil zijn dat Cat5e genoeg is voor ons? Vooral omdat er geen heftige dingen over het netwerk verplaats.
- VoiP zorgt voor conflicten? Gaat VoiP voor problemen zorgen als ik wat download of internet? Dit heb ik namelijk hier gelezen dat dat problemen kan veroorzaken.
Hopelijk is deze plan van aanpak beter?
Dit zijn eisen en vragen, hardly een plan van aanpak
Aanname? .. doe een survey. mischien heb je er 0 nodig mischien wel 3 (geen idee wat voor pand het s)Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:14:
Ac is een fout, dit had acces point moeten zijn. Dit omdat de achterkant van het pand zeer waarschijnlijk geen of slecht wifi bereik heeft.
PVA V2
Eisen:
- Acces point - Dit omdat ik bang ben dat er achter in het gebouw geen of slecht bereik zou zijn. Daarom wil ik graag één acces point plaatsen aan de achterkant.
Hoe met welke technologie, hoe bescherm je de synchronisatie (encryptie). Rapportage hoe weet je wanneer er problemen zijn, op welke manier sms/mail/tam tam ? wil je versies bewaren of gewoon een kopie van de laatste versie ? full backups incremental backups ?- Nas / Server - Heel simpel gezegd moet er een netwerkschijf zijn, die verbonden is met +/- 5 (max 10 )computers. Hier komen kleine bestanden op te staan (word, excel, pdf's en foto's). En moet een 'normale' snelheid hebben. Er worden geen programma's of zo iets op gedraaid, het gaat gewoon om een opslag waar iedereen bij kan. Van deze netwerkschijf zou ik graag willen dat ie automatisch back-up't naar onze Synologie NAS die we thuis hebben staan.
als .... uitzoeken dus- VoiP telefonie - 2 draadloze telefoons en 3 vaste. Als er bij alle telefoons een stroom kabel word geleverd dan hoeft de switch geen PoE te hebben.
inc voip ? ehm dat staat er volledig los van je hebt geen idee waar je het over hebt. Voice over ip wat los staat van de ethernet laag. (het kan de switch geen reet schelen of het gewoon verkeer is of voip)- Switch - Deze moet toekomst gericht zijn. Het liefst 24 ports (inclusief VoiP)
Kijk naar de van cat5e en van cat6 .. en neem zelf een beslissing.- Kabels - Ja, hier weet ik niet wat ik mee moet om eerlijk te zijn. De ene zegt dat je Cat6 moet hebben om toekomst gericht te zijn, en de ander zegt dat je met Cat5(e) de eerste 10 jaar genoeg hebt. Mijn wens is dat de kabel 5 jaar mee gaat, ook word er niet veel gebruikt met internet zoals downloaden van gigantisch grote bestanden etc.
Zoals eerder uitgelegd, QoS dit moet een feature op je router worden/zijn- Stabiel netwerk - Dat er geen conflicten komen met VoiP als iemand wat anders doet.
Er zijn inmiddels al voorstellen gedaan.Dit is eigenlijk waar het netwerk moet aan voldoen. Zelf heb ik weinig ervaring / kennis van netwerken, dus ik weet niet wat nu een goed merk is en wat niet. Zou iemand van jullie op basis van mijn PVA V2 een lijstje willen maken en uitleggen waarom nou dat goed is bijvoorbeeld? Mijn lijstje is namelijk gewoon samengesteld met wat er goed uitzag.
Geen speeltuin op een bedrijfs netwerk maken. scheid dit op zijn minst (vlans)De server die ik er wil plaatsen is voor prive gebruik. Deze word gebruikt voor het 'klooien' met van alles en nog wat. Bijvoorbeeld wat ik leuk vind en doe in mijn vrije tijd is klooien met Ubuntu en Wordpress. Ook leek mij het leuk om te kijken naar ESXI. Dit is gewoon puur prive, dus hoeft er ook geen rekening mee genomen te worden.
Mailen met je nas ?Verder zit ik nog met vragen:
- NAS vs Server. Mij lijkt een NAS meer dan genoeg omdat, er kleine bestanden op komen te staan en er maar 2 personen zijn die er echt veel mee werken (PDF en foto's er op zetten). De rest moet er alleen een keertje op en even een foto te mailen. Wat op de NAS komt te staan: Kleine simpele excel / word / pdf bestanden en foto's / logo's. Omdat het kleine lichte dingen zijn wat er op komt te staan lijkt mij een NAS meer dan genoeg.
Zie boven- Cat6 vs Cat5 vs Cat5e. Wat moet ik nu hebben? De worden dingen van de NAS afgehaald en geplaatst, en er zal een keer een bestandje van circa +/- 50mb gedownload worden. Er moet gebeld worden via VoiP en mailen, internetten. Ik neem aan als je dan toekomst gericht wil zijn dat Cat5e genoeg is voor ons? Vooral omdat er geen heftige dingen over het netwerk verplaats.
nee andersom mischien wel -> zie QoS verhaal- VoiP zorgt voor conflicten? Gaat VoiP voor problemen zorgen als ik wat download of internet? Dit heb ik namelijk hier gelezen dat dat problemen kan veroorzaken.
neeHopelijk is deze plan van aanpak beter?
[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 05-02-2014 19:40 ]
VOIP wil je ten alle tijden voorrang kunnen verlenen op al 't overige IP verkeer over de poorten én de gehele switch. Beetje VLAN management is dan ooit wel handig, QOS is een noodzaak en POE is eigenlijk ook wenselijk als je 't netjes wil doen (heeft alleen niks te maken met voorrang).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik zeg je begint toch klein dus hou je ict ook klein.
Koop een synology voor fileshare en vpn. En een 2e op een remote location.
Koop een server hp/dell. Hoeft niet duur te zijn.
Koop cat6 kabels. Trek als het kan 2 kabels naar iedere werkplek.
Koop een 24poorts switch ipv meerdere switches
Voip lekker uit besteden en als je toch al onbeperkt bellen neemt neem helemaal geen voip.
Mocht er meer verdient worden met de core business van het bedrijf kopen ze wel profi spul. Zoals ik het nu zie is het niet nodig om nu al groot en super stevig aan te pakken.
Wat heel belangrijk is voor jullie is de data. Zorg er voor dat je de data goed backupped naar een 2e location.
If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!
Dus kijk naar wat je nodig hebt voor je bedrijfsnetwerk. yayo heeft al een mooi lijstje behalve dat voor mij nogsteeds niet duidelijk is waarom je een server nodig hebt. En die voip moet je uitbesteden of gewoon niet doen. als je onbeperkt bellen hebt, doe het dan niet.
oh en wat mij betreft zijn cat5e kabels prima als je uitgaat van toekomstbestendigheid van 5 jaar. Meningen zijn hierover verdeelt, en dat komt omdat kabels trekken sowieso geld kost, argument om cat 6 te leggen is: dan hoef je het in ieder geval heel lang niet meer te doen, en zoveel meer kost het niet. Dus denk daarover na, cat5e zal je de komende 10/15 jaar niet gaan vervangen maar cat6 kan je nog veel langer mee doen, en zal ook bij installatie van bijv een snellere NAS of server niet bottlenecken (hoewel ik nu ook nog nooit bij een bedrijf ben geweest dat sneller dan 1Gb/s(bottleneck cat5e) had liggen naar werkplekken, inclusief IT bedrijven enzo)
( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)
Ik zie servers voorbij komen van rond de €50/100 incl licentie waarmee dit makkelijk te doen is. Dit is wel 2e hands natuurlijk. Is genoeg voorlopig zou ik zeggen
Maar goed, dat is mijn idee. Kun je tenminste altijd inbellen en support leveren waarnodig.
Ook zou je er vpn mee kunnen draaien. Ik kan met mijn synology maar 5 accounts aanmaken voor vpn zie ik
Edit: bijvoorbeeld deze:
V&A aangeboden: Dell Poweredge T105, AMD Opteron 1352 Quadcore 4 x 2.1 Ghz
Is een mooie server voor weinig geld (nee, ben niet de verkoper).
Misschien krijg je hem mee voor €50
[ Voor 24% gewijzigd door oyay op 05-02-2014 21:30 ]
Wie ben jij om over mij te denken dat ik niet anders dan Microsoft Windows kan denken?Osiris schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:25:
[...]
Waarschijnlijk maak jij zakelijk gebruik van Windows Server of iets dergelijks, dus kun je helaas niet anders denken ofzo, maar serieus, ga eens even in de schoenen van de TS staan.. Heeft 'ie dat écht nodig? Nee, natúúrlijk niet.
Sterker nog, dan heb je weer iemand nodig met de nodige know-how.
Een NAS neerpleuren om simpelweg wat Excel-filetjes te sharen is meer dan genoeg.
En dan wel eentje met RAID5 als 't ff kan i.v.m. redundancy.
De web- en database server draaien in mijn eigen bedrijf op Debian. Ga niet oordelen over iets wat jij niet kan en/of wilt weten.
En daarbij Windows is zakelijk heel normaal, Er is met een Ubuntu of Debian distributie zeker geen kennis nodigt? Het is en blijft een server omgeving. Persoonlijk vind ik een enkel een NAS niet horen bij de standaarden van een zakelijke IT omgeving. En deze past al helemaal niet in het bedrijf van de TS. De NAS hoeft maar van het plankje te vallen en je hebt te poppen aan het dansen, daar gaat de bedrijfsadministratie!
En daar boven op nog eens, dit is wat de TS aangeeft:
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:42:
Problemen verwacht ik niet echt. Zelf heb ik ook die server / wifi opgezet. Dat was ook even een dagje werken en dan is het ook klaar. Voor de rest heb ik een IT bedrijf die ik kan inschakelen als er problemen zijn en 3 personen die MBO niv4 opleiding doen die zich met server beheer etc bezig houden.
Dan, OT... Daar gaan we!
Een oude computer... dat moet je me eens uitleggen... Volgensmij besef jij en anderen niet wat dataverlies is, en waar dat toe kan leiden. Een goed begin is het halve werkVerwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:43:
Een server heeft meer optie's, maar als een server 2000 moet kosten dan kan ik er net zo goed een oude computer neer zetten en FreeNAS er op zetten.
Huur daar een Transip vpsje voor een tientje per maand voor, dat moet je gescheiden van je bedrijf houden.Later wil ik er zelf een server neer zetten voor het 'klooien' met website's / programma's. Maar dit is dus niet belangrijk voor het bedrijf.
Dat valt REUZE mee... Dit is een minimaal netwerk(je).Zelf zit ik ook er mee dat jullie hier eigenlijk een gigantisch geweldige netwerk willen neerzetten.
Oh, dus je koopt ook gammele bedrijfsauto's?Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het moet in het budget blijven en als ik het laat aanleggen dan
komt er winst marge en loonkosten bij op.
Sorry, dat zie ik niet gebeuren. Het feit dat je op Tweakers een topic aan maakt met de vraag; "Hoe zet ik een bedrijfnetwerk op?" zegt al genoeg.Om het netwerk zo goed mogelijk neer te zetten doe ik het zelf.
Dat is nou net het probleem. Je hebt geen ervaring met het opzetten van deze netwerken, en zoekt dingen niet tot in de puntjes uit. Er werd aan het begin van het topic al gezegd dat je dit beter kunt uitbesteden.Vandaar dat ik hier ook een topic maak, zodat jullie mij wat input kunnen geven over wat nou het beste is binnen het budget, en hoe ik het het beste kan aanleggen.
Hier:
Daar gaan we al weer....Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:42:
Voor de rest zat ik nog met de veiligheid. Aangezien op de NAS 'geheime' dingen komen te staan.
Weet je, ik wens je veel succes bij het opzetten van je netwerk. Het feit dat je je baas niet kunt overtuigen dat dit echt brood nodig is, zegt ook al genoeg. Ik hoop dat het je lukt! En dat je wat aan mijn adviezen hebt.
Veel succes!
Omdat het kan.....
Waar haal je het vandaan dat een netwerk + randapparatuur van 10k brood nodig is voor de TS?[b]Helixon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:32:[/
Weet je, ik wens je veel succes bij het opzetten van je netwerk. Het feit dat je je baas niet kunt overtuigen dat dit echt brood nodig is, zegt ook al genoeg. Ik hoop dat het je lukt! En dat je wat aan mijn adviezen hebt.
Veel succes!
Sorry hoor maar niet om te bitchen.
Het feit dat jij een bedrijf hebt waar je je web en database server op Linux hebt draaien zal voor jou wel broodnodig zijn. Dat is voor de TS gewoon weg niet nodig.
Wat is er trouwens mis met de Expreria Box van Kpn voor het netwerk?
We hebben nu gewoon een oude computer en ik heb daar FreeNAS opgezet. Dit is voldoende voor ons, maar aangezien we naar een pand gaan wil ik liever een NAS. Dit onder andere omdat de back-up een stuk makkelijker is. Zelf maakte ik één keer per dag een back-up van alle bestanden en zette dit op een externe hdd voor back-up.Een oude computer... dat moet je me eens uitleggen... Volgensmij besef jij en anderen niet wat dataverlies is, en waar dat toe kan leiden. Een goed begin is het halve werk
Dit snap ik, gewoon prive en zakelijk gescheiden houden is dus het beste.Huur daar een Transip vpsje voor een tientje per maand voor, dat moet je gescheiden van je bedrijf houden.
Ben ik het niet mee eens. Vooral omdat het maar een simpel netwerkje hoeft te zijn.Dat valt REUZE mee... Dit is een minimaal netwerk(je).
Toch bedankt voor je antwoorden
Omdat je de situatie van de TS totaal niet lijkt te begrijpen..Helixon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:32:
[...]
Wie ben jij om over mij te denken dat ik niet anders dan Microsoft Windows kan denken?
De web- en database server draaien in mijn eigen bedrijf op Debian. Ga niet oordelen over iets wat jij niet kan en/of wilt weten.
En daarbij Windows is zakelijk heel normaal, Er is met een Ubuntu of Debian distributie zeker geen kennis nodigt? Het is en blijft een server omgeving. Persoonlijk vind ik een enkel een NAS niet horen bij de standaarden van een zakelijke IT omgeving. En deze past al helemaal niet in het bedrijf van de TS. De NAS hoeft maar van het plankje te vallen en je hebt te poppen aan het dansen, daar gaat de bedrijfsadministratie!
En daar boven op nog eens, dit is wat de TS aangeeft:
[...]
Mijn advies:
Koop 2 synologys. 1 op de zaak houden en 1 thuis. Middels Rsync elke dag backuppen.
Koop een 24ports switch. Sluit hier al je netwerk apparaten op aan. En ook je modem. Zo weet je iig als de modem kapot gaat dat het netwerk nog wel blijft werken.
Als het mogelijk is qua centen ga voor cat6 kabels x2 per kamer/werkplek.
Een server, is wel handig voor remote support maar zeker niet perse nodig.
Koop een laser zwart/wit netwerk printer (als kleur niet nodig is natuurlijk)
Met bovenstaande zit je zeker onder de €1800.
Succes. Altijd leuk zon projectje
[ Voor 4% gewijzigd door oyay op 05-02-2014 22:04 ]
Printer hebben we al dus dat is geen probleem. (Brother MFC-J5910DW)
Hoe bedoel je dat precies met de switch? Dat ik hem zo heb: internet > switch > router en de rest?
Zit er nog veel verschil met de Synologie? Dat bedoel ik in de zin van veiligheid, stabiliteit etc. Of voldoet elke Synologie aan mijn eisen?
Ik kom uit op dit mandje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 4 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,90 | € 187,60 |
| 16 | ICIDU UTP CAT6 Netwerk Kabel | € 9,30 | € 148,80 |
| 1 | Netgear Prosafe JGS524E | € 132,88 | € 132,88 |
| 1 | D-Link DAP-2553 | € 97,52 | € 97,52 |
| 1 | Synology DiskStation DS213j | € 165,90 | € 165,90 |
| 1 | Synology DiskStation DS214 | € 243,05 | € 243,05 |
| 3 | Cisco SPA 504G | € 98,25 | € 294,75 |
| 2 | Yealink Business HD IP DECT Phone W52P | € 102,85 | € 205,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.476,20 | |
De DS214 op het kantoor, en de DS213J thuis voor de back-up.
Is dit voor mijn wensen een goed mandje?
Waarschijnlijk wil je wel SHR (Synology Hybrid Raid) oftewel RAID-1 (mirror). Je hebt dan maar de helft van de schijfruimte tot je beschikking (1 TB met 2x1TB schijf dus). Ik zou er zelf de WD Green inzetten, al zweren sommige bij de RED (/NAS) serie. Bedenk dus even hoeveel storage je nodig hebt. Synchronisatie kan rechtstreeks via de software van Synology. Beheer is erg eenvoudig. Zie ook de diverse Synology topics of Synology website voor de mogelijkheden van deze beestjes.
Kijk even naar de opmerkingen van fish. Een Access Point is niet je eis, goed bereik door het hele pand is je eis. Dat je daarvoor een AP kunt gebruiken volgt daar uit. Maar het aantal staat zo niet vast.
Als PoE voor je Access Point minder/niet belangrijk is, kun je ook een gewone router gebruiken en die inztten als AP. De gekozen D-Link heeft vrij weinig reviews hier. De TP-Links of Asus routers zijn populairder. Ook vanwege de grotere uitrustig.
De gekozen netwerkkabel is een patchkabel. Die kun je dus niet door een buis trekken. Daarvoor heb je een kabel op rol/per meter nodig, waar je zelf connectors aan zet. Zie bijv. netwerkproducten.com
Persoonlijk zou ik het geld van de cat6-kabel in m'n zak houden. Voor deze omgeving is 1Gbps de komende vijf jaar ruim voldoende. Zoals kaasplank ook aanhaalt.
Dat je al een printer hebt is mooi. Dit scheelt weerVerwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:28:
Dankje Yayo!
Printer hebben we al dus dat is geen probleem. (Brother MFC-J5910DW)
Hoe bedoel je dat precies met de switch? Dat ik hem zo heb: internet > switch > router en de rest?
Zit er nog veel verschil met de Synologie? Dat bedoel ik in de zin van veiligheid, stabiliteit etc. Of voldoet elke Synologie aan mijn eisen?
Met de switch bedoel ik:
internet > modem > router > switch > netwerk apparatuur
De Synology en je wifi apparaat zou je nog direct op de router kunnen doen.
Voor jou eisen zijn de syno's goed te doen. Al zou ik voor een duurdere nas gaan voor op kantoor ( de + versies) en een goedkopere voor thuis. Die voor thuis hoeft alleen maar backups te ontvangen. Maar goed dat is mijn (misschien wel luxe) keuze.
Really..... Do i need to elaborate??Verwijderd schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:28:
Keuze voor een KPN experiabox is daar een uitstekend voorbeeld van, die werkt behoorlijk slecht met SIP.
Wegvallende gesprekken, telefoontjes die niet aankomen.. Het is gewoon niet realistisch om te verwachten dat wij alles hier zodanig kunnen voorkauwen dat je eindigt met iets wat werkt.
Als je opstelling niet klopt, dan is dat IT bedrijf dadelijk uren bezig om of te vinden wat het probleem in de bende veroorzaakt of moet je lang wachten tot er iets nieuws is opgeleverd, waarbij het Experiabox verhaal een uitstekend voorbeeld van is.
Ik zou zeggen vraag een offerte op en kijk waar je op uit kan komen en bombardeer jezelf tot IT contactpersoon en dan kan je gaandeweg dingen zelf over gaan nemen.
Een rekenvoorbeeldje om het aan te leggen zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
24p TP-link switch TL-SG3424 165,-
2x Synology DiskStation DS214 460,-
3x Cisco SPA504G 300,-
1x Draadloze toestellen met basisstation 250 ±
1x Wireless AP UBNT UAP 70,-
1x overige materialen 300,-
Materiaalkosten:
€1545,-
Die heb je dus sowieso al, dus zelfs al ga je het zelf doen.. dan vormt dat een druppel op de gloeiende plaat.
Goed, wat zou je dan kwijt zijn om alles te laten installeren, uitgaand van een uurtarief van €40,-
switch configureren 1 uur
nassen configureren 3 uur
VOIP telefoons configureren 1 uur
AP configureren half uur
Overige werkzaamheden 5 uur
Zit je ongeveer aan de 420 euro arbeidskosten, dus dan heb je het totaal over 1965 euro, voor die 40 euro per uur zal je dan wel een junior krijgen, maar dat is voor de complexiteit van het hele verhaal opzicht geen probleem, die heeft een dergelijke opstelling waarschijnlijk al vaak genoeg voorbij zien komen omdat met de ogen dicht te kunnen.
Al met al, zou ik zeggen waarom al dat risico nemen door het zelf te doen, als je het voor een redelijk bedrag dus ook gewoon kunt laten doen.
Deze jongen wil het zelf doen om de kosten laag te houden.
Configureer die 2 nassen en koop een niet instelbaar switch. Werkt als een tierelier!
Trek je kabels netjes weg en bel een bedrijf voor voip.
En laat ze hierna beginnen met werken aan de core business.
Mensen hier maken het veel te moeilijk voor een beginnend bedrijf.
Ik had het zeker zo gedaan. Ipv al dat dure en onnodige.
Een niet instelbare switch en VOIP gaan niet samenoyay schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:06:
Jezus,
Deze jongen wil het zelf doen om de kosten laag te houden.
Configureer die 2 nassen en koop een niet instelbaar switch. Werkt als een tierelier!
Trek je kabels netjes weg en bel een bedrijf voor voip.
En laat ze hierna beginnen met werken aan de core business.
Mensen hier maken het veel te moeilijk voor een beginnend bedrijf.
Ik had het zeker zo gedaan. Ipv al dat dure en onnodige.
Je hebt minimaal een voice vlan lan.
Doe je dit niet dan kun je je klant net zo goed een brief sturen want bellen gaat het niet meer worden.
Yup,tlpeter schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:19:
[...]
Een niet instelbare switch en VOIP gaan niet samen
Doe je dit niet dan kun je je klant net zo goed een brief sturen want bellen gaat het niet meer worden.
maar dat heb je niet nodig als je VOIP uitbesteed!
Ja je kan alvast voorbereid zijn. Maar nergens voor nodig imho.
Kom nou, wat een onzin. Je doet alsof zonder qos voip meteen niet meer werkt, maar dat is compleet onwaar. Denk je dat een beginnend bedrijfje werkelijk hun GbE lijntjes voltrekt? Nee. Alleen de internetverbinding is interessant hier.tlpeter schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:19:
[...]
Een niet instelbare switch en VOIP gaan niet samen
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
(het wachtwoord was btw gewoon kpn of KPN)
en we hebben het dan over 6*voip en 2 pots toestellen
fish schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:24:
wvt voip en gewone telefonie
Je kan de experiabox gewoon bereiken met voip en die 10 euro lijn gebruiken. je kan ook meer dan 1 dan gesprek over die "lijn" houden, ( iig de 8 )
[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 06-02-2014 08:57 ]
Dat klopt helemaal maar dit gaat regelmatig fout en dan moet er alsnog een fatsoenlijke switch gekocht worden.CyBeR schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:32:
[...]
Kom nou, wat een onzin. Je doet alsof zonder qos voip meteen niet meer werkt, maar dat is compleet onwaar. Denk je dat een beginnend bedrijfje werkelijk hun GbE lijntjes voltrekt? Nee. Alleen de internetverbinding is interessant hier.
Waarom twee switches? daar heb je een vlan voor.oyay schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:26:
[...]
Yup,
maar dat heb je niet nodig als je VOIP uitbesteed!
Ja je kan alvast voorbereid zijn. Maar nergens voor nodig imho.
Het is prutswerk om het hardwarematig te scheiden.
Dus wellicht is het voordeliger om voorlopig lekker op de 'oude' manier te blijven bellen.
Verder heb ik het idee dat het vooral eenvoudig moet zijn. Er worden hier geen hoge eisen gesteld.
Naar mijn idee is het voor de TS voldoende om lekker cat5e in het pand te trekken. Zet een business nas op kantoor en eenvoudigere nas in huis. Haal enkele gigabit switches voor waar nodig.
Eventueel een accesspoint. (weet niet hoe belangrijk dit is, maar je kan het altijd nog eerst eens aankijken)
Snap goed dat de meeste mensen hier voor kwaliteit gaan. Maar kwaliteit heeft zo z'n prijs en er is gewoon geen groot budget!
Dus in dit geval, roeien met de riemen die je hebt en opzetten wat nodig en mogelijk is.
richard_1st schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:22:
Volgens mij las ik ook iets over een kpn bel vrij bundel. Grote kans dat hier een contract op zit en dat je deze niet eens kan opzeggen zonder boete.
Dus wellicht is het voordeliger om voorlopig lekker op de 'oude' manier te blijven bellen.
Verder heb ik het idee dat het vooral eenvoudig moet zijn. Er worden hier geen hoge eisen gesteld.
Naar mijn idee is het voor de TS voldoende om lekker cat5e in het pand te trekken. Zet een business nas op kantoor en eenvoudigere nas in huis. Haal enkele gigabit switches voor waar nodig.
Eventueel een accesspoint. (weet niet hoe belangrijk dit is, maar je kan het altijd nog eerst eens aankijken)
Snap goed dat de meeste mensen hier voor kwaliteit gaan. Maar kwaliteit heeft zo z'n prijs en er is gewoon geen groot budget!
Dus in dit geval, roeien met de riemen die je hebt en opzetten wat nodig en mogelijk is.
Eindelijk...
eensch!richard_1st schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:22:
Volgens mij las ik ook iets over een kpn bel vrij bundel. Grote kans dat hier een contract op zit en dat je deze niet eens kan opzeggen zonder boete.
2 nasjes
kabels
switch
accesspoint,
is echt alles wat je nodig hebt. Maak het alsjeblieft niet ingewikkelder dan nodig.
edit:
je moet dus even een duidelijke keuze maken over wat je wel en niet wilt, dan kan er ook een eenduidiger advies komen, mijn advies: geen voip, geen server, 2 kabels elke werkplek, en als je zelf een inschatting maakt van het wifi bereik, kan ook daar een advies voor komen.
[ Voor 11% gewijzigd door kaasplank1 op 06-02-2014 11:06 ]
( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)
2 kabels per werkplek is eigenlijk wel een must. En kabel kost je de kop niet.kaasplank1 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:04:
[...]
eensch!
2 nasjes
kabels
switch
accesspoint,
is echt alles wat je nodig hebt. Maak het alsjeblieft niet ingewikkelder dan nodig.
edit:
je moet dus even een duidelijke keuze maken over wat je wel en niet wilt, dan kan er ook een eenduidiger advies komen, mijn advies: geen voip, geen server, 2 kabels elke werkplek, en als je zelf een inschatting maakt van het wifi bereik, kan ook daar een advies voor komen.
Verder hebben veel voip toestellen een switch ingebouwd, dus mocht je dit in de toekomst willen dan is er nog geen man overboord.
Sluit me aan bij bovenstaande.
Even de keuzes en wensen op een rijtje. Rest invullen gaat wel lukken, maar er moet dan wel duidelijk zijn wat je wil.
VoiP willen wij graag omdat wij gaan uitbreiden naar heel Europa. Aangezien je dan met Kpn bellen veel duurder uit bent dan met VoiP willen wij graag VoiP hebben.
Ondertussen heb ik contact met een Tweaker die een bedrijf heeft wat zich specialiseert in ict voor kleine bedrijven. Zelf zat ik nu te denken om alles zelf te doen, behalve een vlan en de configuratie hier van. Dit omdat blijkbaar VoiP problemen kan veroorzaken met het gewone internet verkeer en ik dit niet wil hebben.
Een patch kabel is goed, omdat we gebruiken maken van P25 of P40 buizen, die kabels kun je er zo inleggen en dat de bovenkant er op klikken.
Wat ik moet hebben:
2 x Synologie NAS
4 x HDD voor de NAS
3 x Vaste VoiP telefoon
2 x Draadloze VoiP telefoon
1 x 24 ports managed switch
1 x Acces point
Zelf zat ik nog met de Experia Box. Is deze wel goed om te gebruiken of kan ik beter een andere router kopen hier voor?
Hopelijk zijn jullie het hier ook mee eens?
Je wilt een goedkopere provider en dat kan met een SIP lijn.
Dit wil niet zeggen dat je toestellen ook VOIP moeten ondersteunen, kan wel als je dit wilt.
Waar haal je die 10k vandaan? Het bedrag waar ik op uit kwam, voor een netwerk incl. server+ licenties en alle zooi er om heen is € 2.575,65.oyay schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:40:
[...]
Waar haal je het vandaan dat een netwerk + randapparatuur van 10k brood nodig is voor de TS?
Sorry hoor maar niet om te bitchen.
Lees nog eens goed wat ik schreef. Ik bitchte op Osiris, omdat hij een conclusie trok die niet waar is.Het feit dat jij een bedrijf hebt waar je je web en database server op Linux hebt draaien zal voor jou wel broodnodig zijn. Dat is voor de TS gewoon weg niet nodig.
Omdat het kan.....
Vervang de Experia Box. Het is een draak van een apparaat en verre van zakelijk. Voor de vaste toestellen is een Cisco SPA 303 afdoende. Wil je een POE netwerk aanleggen dan neem je de SPA 504. Wil je de prijs laag houden van de draadloze toestellen dan kies je voor één basis station met twee VoIP accounts en twee handsets. Dit omdat het kostentechnisch interessanter is om 5 dan 4 VoIP accounts af te nemen bij Voys. Een VLAN is netjes en hoe groter je netwerk, hoe noodzakelijker het wordt.
De prijzen van de toestellen die Voys levert zijn wellicht hoger dan de prijs die je vindt bij de goedkoopste webwinkel. Daar zijn twee redenen voor:
1. Ze worden compleet geconfigureerd geleverd (dus geen extra configuratie- of instelkosten en geen extra werk)
2. De prijzen zijn inclusief verzendkosten en eventuele extra adapter (die zit er bij een 504G bijvoorbeeld niet standaard bij).
Aangezien je zelf een beetje een nerd ben kun je de configuratie eventueel zelf doen. De handleiding daarvoor vind je in de publieke wiki: http://help.voys.nl/index.php/Categorie:VoIP_toestellen
Iets ander wat je kunt overwegen is een tweede internet verbinding. Dit adviseren we eigenlijk alle klanten va 4 werkplekken. Dit altijd over gescheiden netwerken (Cable/DSL of bijvoorbeeld cable/fiber). Waarom? De kosten van een dag geen internet zijn tegenwoordig gewoon te hoog en een consumenten lijn als reserve is vaak een kleine moeite en brengt lage kosten met zich. Natuurlijk blijf je bij het niet hebben van internet gewoon telefonisch bereikbaar omdat de hosted centrale eenvoudig doorschakelt naar een groep van mobiele telefoons als je geen internet hebt. Het is puur een advies vanaf "de directeurstoel". We zijn tegenwoordig in ons werk vaak zo afhankelijk van het internet dat het een kosten/baten verhaal wordt.
Ik hoop dat je zo geholpen bent. Mocht je vragen hebben dan kun je altijd terecht bij je accountmanager of bij één van onze nerds
TP-Link TL-SG1008D gigabit switch. Ook nog een stuk of 7 CAT6 kabels van 3 - 5 meter gekocht.
Ik moet nog 2 switches met 5 poorten hebben wel 1 gigabit ....
Iphone 5 -- eerste Iphone
Helaas is er een miscommunicatie geweest, en het pand heeft het aankomende half jaar zeker nog geen glasvezel (
Skelleniels
Wij maken alleen gebruik van imap, dit omdat er ook via de mobiel op de mail word gekeken en zodat er een back-up op de server staat. Helaas heeft Strato regelmatig problemen met de mail server doordat wij vaak mails kwijt zijn. Wij willen graag overstappen naar een andere leverancier voor de mail, maar helaas kan Strato ook de DNS records / nameservers niet aanpassen waardoor dit niet mogelijk is. Ook is er nu geen tijd om een nieuwe website te maken.
Wat moet ik nu hebben:
- NAS | één op de zaak en één thuis die alleen voor back-up word gebruikt.
- 4 maal een hdd
- Cat5e kabels
- Managed switch
- Router
- VoiP ???
Zijn jullie het er mee eens over wat ik moet hebben? De acces point is afgevallen. Ik heb het pand gezien en het leek mij wel kunnen met 1 router. Waarschijnlijk zal over één week het allemaal besteld worden, dus ik ben bezig met een lijste.
*Een echte noob vraag*
Is het instellen van een managed switch zeer moeilijk, of zou ik dit zelf kunnen?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2014 21:13 ]
Nou fuck strato dan en verhuis alles naar iemand anders.
Mijn lijstje exclusief VoiP als het doorgaat.
| 4 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,90 | € 187,60 |
| 1 | Netgear Prosafe GS724T | € 145,79 | € 145,79 |
| 1 | Asus RT-N66U | € 100,90 | € 100,90 |
| 1 | Synology DiskStation DS214+ | € 296,55 | € 296,55 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 896,74 | |
Die eerste 2 zinnen na mekaar[message=41776550,noline]noob2070 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:12[/massage]:
Skelleniels
Wij maken alleen gebruik van imap, dit omdat er ook via de mobiel op de mail word gekeken en zodat er een back-up op de server staat. Helaas heeft Strato regelmatig problemen met de mail server doordat wij vaak mails kwijt zijn. Wij willen graag overstappen naar een andere leverancier voor de mail, maar helaas kan Strato ook de DNS records / nameservers niet aanpassen waardoor dit niet mogelijk is. Ook is er nu geen tijd om een nieuwe website te maken.
Wat vinden jullie van mijn mandje aangezien ik toch binnenkort ga bestellen?
Neem dan op zijn minst (NAS) HDD's die ervoor gemaakt zijn 24x7 te draaien. Desktop HDD's zijn daar niet voor bedoeld. Uiteraard kan zal het prima werken maar zowel synology als de hdd fabrikanten raden het af.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
| 4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB | € 56,95 | € 227,80 |
| 1 | Netgear Prosafe GS724T | € 145,79 | € 145,79 |
| 1 | Synology DiskStation DS214+ | € 296,55 | € 296,55 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 936,94 | |
Dat is precies waarom ik een server aangeraden heb. Een mailserver op je NAS draaien met meer dan 5 users gaat geen pretje worden.shure-fan schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 23:41:
Als je grote mailboxen moet hebben voor minimaal 15 man zou ik toch masr een eigen mailserver gaan draaien
Omdat het kan.....
Je wil dus je web/mail services uitbesteden qua hosting terwijl je een (near) 100% uptime van je eigen verbinding wil hebben om je back-up mechanisme ten aanzien van Fileservices te laten werken?Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:48:
Web + mail server wil ik zelf niet gaan draaien. Dit word niks aangezien we er geen uren er uit kunnen liggen met de mail. Mail en webserver wil ik graag bij iemand anders laten draaien, maar daar moet ik me dan eerst in gaan verdiepen.
Ik zeg 't niet graag maar misschien dat je (beter) eens kunt gaan kijken naar een professionele cloud oplossing.
Lees het topic eens door... Alles wat aangeraden wordt, gooit 'ie in de wind. Behalve als er ook maar iets van kostenbesparing in staat. Dan is meneer paraat!wimmel_1 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:02:
[...]
Je wil dus je web/mail services uitbesteden qua hosting terwijl je een (near) 100% uptime van je eigen verbinding wil hebben om je back-up mechanisme ten aanzien van Fileservices te laten werken?
Ik zeg 't niet graag maar misschien dat je (beter) eens kunt gaan kijken naar een professionele cloud oplossing.
Een budget, ok, maar voor dit budget en zijn eisen heb je wel meer nodig dan die 1800 euro dat ook nog eens naar onder afgerond wordt. Daar krijg je ook geen professionele cloud oplossing voor....
Ik heb ook het idee dat de TS zijn mening afstemt op wat wij (tweakers) denken. Om dan maar een voorbeeld te nemen, het PvA. "is het zo dan goed?" staat er nog net niet! En daarbij vind ik dat we hem alles aan het voorkouwen zijn. Wij geven advies, maar thats it. Verdiep je in de stof, zorg dat je alles weet, en noteer alles in je, jaja daar komt ie weer, plan van aanpak! Daarbij voldoet een boodschappenlijstje niet.
Succes!
[ Voor 21% gewijzigd door Helixon op 15-02-2014 23:30 ]
Omdat het kan.....
Kom ik weer even terug op m'n eerste post in dit topicHelixon schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 23:21:
[...]
Lees het topic eens door... Alles wat aangeraden wordt, gooit 'ie in de wind. Behalve als er ook maar iets van kostenbesparing in staat. Dan is meneer paraat!
Een budget, ok, maar voor dit budget en zijn eisen heb je wel meer nodig dan die 1800 euro dat ook nog eens naar onder afgerond wordt. Daar krijg je ook geen professionele cloud oplossing voor....
Ik heb ook het idee dat de TS zijn mening afstemt op wat wij (tweakers) denken. Om dan maar een voorbeeld te nemen, het PvA. "is het zo dan goed?" staat er nog net niet! En daarbij vind ik dat we hem alles aan het voorkouwen zijn. Wij geven advies, maar thats it. Verdiep je in de stof, zorg dat je alles weet, en noteer alles in je, jaja daar komt ie weer, plan van aanpak! Daarbij voldoet een boodschappenlijstje niet.
Succes!
wimmel_1 in "[Beginner] Netwerk aanleggen"
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 15-02-2014 23:43 ]
Ingeval van DECT toestellen: Je provider moet dan wel VOIP (SIP) ondersteunen en niet alleen VOIP aanbieden zoals de kabelaars 't leveren.synoniem schreef op zondag 16 februari 2014 @ 00:00:
Voor kleinzakelijke VOIP kun je ook nog denken aan een AVM Fritzbox en AVM VOIP-Dect toestellen. Ik zou wel een reserveexemplaar van de Fritzbox erbij kopen want bij een defect wil je niet een hele dag of meer niet bereikbaar zijn. En zo duur zijn ze niet,
Maargoed ik ben het eigenlijk wel met helixon eens, onze GRATIS aadviezen worden totaal in de wind geslagen... Dus of het nog verstandig is hiermee door te gaan...
Hoe heeft DECT daar iets mee te maken?wimmel_1 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 00:14:
[...]
Ingeval van DECT toestellen: Je provider moet dan wel VOIP (SIP) ondersteunen en niet alleen VOIP aanbieden zoals de kabelaars 't leveren.
Punt is: het gebruik van DECT an sich is daar niet interessant bij.
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 16-02-2014 01:13 ]
Klopt, alleen er zijn maar weinig toestellen welke het ondersteunen buiten de spullen van AVM.CyBeR schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:12:
Mja kan allebei. DECT over POTS via je modem of DECT direct via een SIP-DECT oplossing zoals je die o.a. vindt in Fritzboxen.
Punt is: het gebruik van DECT an sich is daar niet interessant bij.
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 16-02-2014 01:30 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Allemaal 1 Gigabit. Ik zoek echt nog 1 Gigabit 5 poort Netgear 1 Gigabit en waarschijnlijk nog een 8 poort Gigabit netgear met de aansluitingen achteraan en de lampjes voorin!
Iphone 5 -- eerste Iphone
???franssie schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:32:
Dank, Nope, maar als dat het verschil is dan ben ik er niet rouwig om. Heb dat soort dingen liever gescheiden (net zoals die mini-hifi sets vroeger, doe mij de onderdelen maar apart maar dat is voorkeur). Of mis ik een voordeel daarvan?
Waar ligt je SPOF (Single Point Of Failure). Als dat nú al de kabel is welke binnen komt dan maakt 't weinig uit
AVM heeft alles in één doosje voor consumenten die niet zo veel willen zitten.franssie schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:25:
Wat is het verschil tussen die AVM SIP-DECT oplossing en dat wat Siemens en Panasonic aanbieden?
Kleinzakelijk/MKB kan er ook goed mee werken en heeft er in principe voldoende aanCyBeR schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:53:
[...]
AVM heeft alles in één doosje voor consumenten die niet zo veel willen zitten.
Je kunt met de Synology ook voipen en routeren maar je moet even kijken wat je er uit kunt trekken.
De case leent zich er (zo lijkt het) uitstekend voor: geen investering, geschikt voor lage aantallen gebruikers, goede uptime/redundantie. Niet veel gedetailleerde kennis nodig. Geen 24x7 systeembeheerder nodig.
Backups zijn min-of-meer geregeld middels de prullenbak en versiebeheer. Hoe zou je dit zelf doen? Wat is het uitgangspunt mbt bewaartermijnen van je backups? En wat doen je keuzes hieromtrent met de benodigde ruimte op de backup-NAS en dus het kostenplaatje?
Ik ga er even vanuit dat je backup hooguit enkele weken bewaart dient te worden.
Zolang het voornamelijk Office documenten zijn die worden opgeslagen op de NAS, kan een online oplossing een prima alternatief zijn. Er vanuit gaande dat het bedrijf nu 5 licenties van MS Office in huis heeft, die om de 5 jaar vernieuwd worden (dat is relatief laat, maar goed, klein bedrijf), bedragen de kosten hiervoor 215 euro per jaar.
De NAS'en gaan (erg optimistisch) ook 5 jaar mee. Volgens je voorbeeld hierboven is dat dan 85 euro per jaar. Waarschijnlijk gaat er in die 5 jaar nog ergens een schijf kapot, dus zeg 100 euro per jaar. Exclusief de uren die je kwijt bent.
Hebben we ook nog je hosting van web+mail. Zoals al eerder aan bod gekomen is ook de backup van je Outlook PST's een probleem, bij gebrek aan een mailprovider die dit voor je doet. Dat heb je opgelost met een cloud oplossing. Afhankelijk van de eisen die worden gesteld aan de website, kost dit ook nog eens een paar euro per maand, of kan het direct in de cloudoplossing. In het laatste geval blijven alleen de kosten voor je domeinnaam over. Verschil van 70 of 10 euro per jaar. Voor een dynamische website met een open source CMS, heb je al gauw eigen hosting nodig. Laten we ons op dit punt niet rijk rekenen: de kosten blijven gelijk, maar redundantie van mail is beter geregeld.
Als cloudoplossing ga ik in dit voorbeeld uit van Office 365 inclusief licentie voor de lokale Office installatie. Dat komt uit op 12.58 per gebruik per maand, inclusief btw (incl btw, omdat het hele topic hier vanuit lijkt te gaan)
De totalen:
Van bovenstaand plaatje blijven alleen nog de kosten van router+switch over: van 937 naar 247 euro per 5 jaar -> van 187,4 naar 49,4 per jaar
Het eerste jaar Office 365 kost 755 euro voor 5 users.
Kosten voor de Office licenties vallen weg: van 215 naar 0 euro
Webhosting + domein: 70 euro per jaar
Kosten met de Office 365 oplossing per jaar: 875 euro, met 247 euro investering
Kosten met de in-house oplossing per jaar: 473 euro, met 937 euro investering (1075 euro extra investering indien Office aangeschaft wordt). De uren-component heb ik hier nog niet een meegenomen, maar is wel aanwezig, aangenomen dat jij ook moet worden betaald.
Het lijkt me duidelijk dat de uiteindelijke directe kosten na 5 jaar hoger liggen bij een cloudoplossing (wederom zonder uren). Maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug: nauwelijks investering, productiviteit, werken op elke locatie, makkelijk delen van bestanden, geen zorgen/uren voor onderhoud, geen verrassingen qua kosten.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen welke punten voor het bedrijf in kwestie zwaarder wegen, maar het lijkt me in elk geval de moeite waard om hier een business case voor op te stellen. Probeer het niet enkel als een IT-opdracht te zien, maar als een IT-vraagstuk waarbij de juiste oplossing wordt gekozen voor het betreffende bedrijf.
Je hebt geen nieuwe site nodig bij het overstappen naar een andere provider.Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:12:
Mail heeft behoorlijke prioriteit bij de meeste bedrijven anno 2014, dat moet gewoon goed werken. Behalve het 365 pakket is Google Apps (Gmail for Business) ook een optie.
Overigen staat in de FAQ dat het wel degelijk mogelijk is je DNS records te wijzigen. (Nameservers hoef je helemaal niet te wijzigen als je je mail extern wilt): http://www.strato-faq.nl/699
En via imap is niet echt een backup, als de user z'n mail weggooit is ie op je server ook pleite.Kan ik bij STRATO ook zelf mijn DNS-instellingen wijzigen?
Ja, bij STRATO heeft u in alle domeinregistratie- en hostingpakketten de mogelijkheid vanuit de klanten-login DNS-instellingen te beheren.
[ Voor 3% gewijzigd door Miyamoto op 16-02-2014 13:05 ]
Tenzij je de Strato SiteBuilder gebruikt. Goed moment om over te stappen naar een normaal CMS zou ik zeggen.Miyamoto schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:04:
[...]
Je hebt geen nieuwe site nodig bij het overstappen naar een andere provider.
[...]
Ten eerste zijn het nooit mijn intenties geweest om zomaar iets 'in de wind te gooien', of jullie het idee te geven dat ik hier snel van af wil zijn zoals je zegt. Ik waardeer jullie help echt, zonder jullie was het waarschijnlijk heel iets anders geweest! Als het toch zo is overgekomen dan spijt me dit! Ik probeer met het kleine budget wat we hebben gewoon het beste uit de situatie te halen. Waarom zou ik een Windows Server nodig hebben? Het enigste wat we echt nodig hebben is een netwerkschijf. Een NAS voldoet dan meer dan genoeg naar mijn inzien. Wij gaan geen gebruik maken van een web & mail server etc. Dit is dus gewoon niet nodig.
Wij zijn een klein bedrijf wat in de opbouw is. Dat betekend dus ook dat als wij 2 internet verbindingen hebben dat dat minder inkomen voor ons is. Ik kan wel begrijpen dat er steeds wat beters is, en dat als je iets haalt wat iets duurder is dat dat beter is maar alles wat meer kost is minder geld voor het bedrijf en de familie. En ik neem aan dat jullie allemaal wel kunnen inschatten hoe belangrijk geld is.
Als er in toekomst iets anders moet zoals een server etc en het geld is er voor dan laat ik een professioneel bedrijf het hele ict doen. Helaas is daar nu het geld niet voor zoals je ook aan het budget kan zien.
Ik weet dat IMAP geen back-up is. Wij hebben inderdaad de SiteBuilder. Dit omdat ik toen nog niet echt verstand had van website's etc. Het idee is dat we in augustus naar een ander gaan en daar een eigen Wordpress site gaan draaien. Zelf hosten wil ik niet, aangezien je dan met problemen, onderhoudt etc komt en ik daar geen verstand van heb.
VoiP wacht ik ook mee tot in Augustes aangezien we nu een kabel verbinding krijgen, en ik het risico niet wil lopen dat we problemen krijgen met de telefoon. In augustus krijgen we glasvezel als het goed is, en dan gaan we naar VoiP.
Dit is het lijstje wat ik binnenkort wil gaan kopen met Cat5e kabels:
| 4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB | € 56,95 | € 227,80 |
| 1 | Netgear Prosafe GS724T | € 145,78 | € 145,78 |
| 1 | Synology DiskStation DS214+ | € 296,- | € 296,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 936,38 | |
Als hier nog opmerkingen over zijn dan hoor ik het graag.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2014 13:28 ]
Prima keuze.Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:22:
Een NAS voldoet dan meer dan genoeg naar mijn inzien.
Zelf hosten inderdaad nooit doen. Sitebuilder kende ik niet. Maar idd zo snel mogelijk wegwezen dan. Mail inderdaad ook niet zelf hosten.Ik weet dat IMAP geen back-up is. Wij hebben inderdaad de SiteBuilder. Dit omdat ik toen nog niet echt verstand had van website's etc. Het idee is dat we in augustus naar een ander gaan en daar een eigen Wordpress site gaan draaien. Zelf hosten wil ik niet, aangezien je dan met problemen, onderhoudt etc komt en ik daar geen verstand van heb.
Kan weinig mee mis gaan, succes!Dit is het lijstje wat ik binnenkort wil gaan kopen met Cat5e kabels:
# Product Prijs Subtotaal 4 WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB € 56,95 € 227,80 1 Netgear Prosafe GS724T € 145,78 € 145,78 1 Asus RT-N66U € 100,90 € 100,90 1 Synology DiskStation DS213j € 165,90 € 165,90 1 Synology DiskStation DS214+ € 296,- € 296,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 936,38
Zoals in mijn vorige reactie: Wat is de business case? Maak eens een begroting voor 5 jaar die alle kosten dekt, inclusief manuren en investeringskosten, en maak dan de afweging.Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:22:
[...]
Vraagje als 'beginner' aanhakend op de structuur van het netwerk.Helixon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 00:23:
[ verschillende kleine switches naar router...]
Euhhhh... Nee, gewoon nee. Dit is geen structuur, en vragen om problemen dus.
Ik zet niet voor niks een 24-poorts switch in je benodigdheden. Op deze manier krijg je te veel "fail" punten.
Thuis heb ik ook drie Netgear GS108T naar een Asus RT66U-AC, zou dit beter/sneller werken met alle apparatuur rechtstreeks naar een Netgear GS724T en die op de Asus?
Voordelen/nadelen, wat bedoel je met fail-punten, elke switch die kapot kan?
Volgens mij heeft TS de situatie aardig beschreven.jvd-nl schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:41:
[...]
Zoals in mijn vorige reactie: Wat is de business case? Maak eens een begroting voor 5 jaar die alle kosten dekt, inclusief manuren en investeringskosten, en maak dan de afweging.
Nee, dat kan ie niet wegens beperkingen vanuit Strato.skelleniels schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:10:
Site kan je laten staan bij Strato, maar mails zou ik toch weghalen en bv bij office365 zetten. Je hoeft niet per se je office pakket op o365 zetten, maar gewoon puur mail kan ook.
Als de site niet te groot is, zou je een tijdelijke site online kunnen zetten. Ligt er beetje aan hoe belangrijk de mail is en op welke termijn de site aangepakt kan worden.
De levensduur wat ik verwacht(met veiligheid marge):
- Laptops 3 jaar
- NAS 3,5 jaar
- HDD's 1,5 jaar
- VoiP telefoons 2,5 jaar
- Cat5e kabels 4 jaar
- Router 3 jaar
- Switch 3 jaar
Website kan er wel een week uit liggen, dit is niet zo gigantisch erg. De mail mag er nog geen half uur uit liggen. Strato heeft een goede up-time maar gaat niet goed met de back-up om en kan helaas kwa mail gewoon niet aan onze eisen voldoen. Helaas zit ik met te weinig tijd dus ik kan ook geen andere site maken op dit moment. Dit komt later (augustus waarschijnlijk).
Bij Heldenvan.nu vind ik het telefoon gedeelte vrij goed geregeld (implementatie met hun telefooncentrale en siemens dect) Verder heb ik daar ook een Synolgy 213 neergezet voor de centrale opslag en backups (dagelijkse sync naar een 2de synology op een remote locatie), een Cisco SG300 Managed switch (vlanning) en 3 ubiquiti AP's voor een budget wat ruim binnen jouw 1800 euro valt, maar toch redelijk professioneel in te richten is.
Ik denk trouwens dat je levensduur zoals hierboven soms wat kort bemeten is, vooral de bekabeling (wanneer goed gelegd), een goede managed switch (zolang je geen 10GB nodig hebt), de HDD's (tenzij je sneller/groter nodig hebt) en de telefoons kunnen een stuk langer meegaan dan dat jij aangeeft zolang ze voldoen aan de eisen. Ik gebruik bijv. ook nog regelmatig GB switches van 10 jaar geleden (HP2824 bijv.), niet meer voor de zwaarste taken uiteraard, maar als edge switch voor wat thinclients/printers of andere apparatuur dat geen volle bandbreedte vereist met zaken als Jumbofframes/Flowcontrol e.d. voldoen deze nog best.
Als je mail er trouwens nog geen half uur uit mag liggen zou ik wel zorgen dat deze mail goed gehost is (hoogst mogelijke betrouwbaarheid/SLA en meerdere verbindings mogelijkheden). zodat mocht je internet eruit klappen je via de mobieltjes o.i.d. nog steeds je mail kan raadplegen want een maximale downtime van 30 minuten is wel een heel hoge eis met een budget als dit.
[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 16-02-2014 16:30 ]
Dan zou ik eigenlijk zeggen: Verhuis meteen en zorg dat je e-mail werkt zoals het hoort.Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:15:
Website kan er wel een week uit liggen, dit is niet zo gigantisch erg. De mail mag er nog geen half uur uit liggen. Strato heeft een goede up-time maar gaat niet goed met de back-up om en kan helaas kwa mail gewoon niet aan onze eisen voldoen. Helaas zit ik met te weinig tijd dus ik kan ook geen andere site maken op dit moment. Dit komt later (augustus waarschijnlijk).
Je website zet je tekst-bestand genaamd index.html met de volgende tekst erin:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| <!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf-8"> <title>Bedrijfsnaam</title> </head> <body> Wij werken aan een nieuwe website.<br /> <br /> Bedrijfsnaam<br /> Adres etc etc<br /> <br /> Telefoon: 000-0000000<br /> E-mail: ...<br /> </body> </html> |
Mogelijk dat je je uiteindelijk website ook uit wilt besteden, als je nu zelf met Strato webbuilder werkt...
Momenteel moet ik 30 uur per week naar school, en daarnaast de ict, logistiek, fabricage, engineering etc doen voor het bedrijf. Dat is dus het grote probleem. Vandaar dat ik de website ook wil gaan maken in Augustus, dan heb ik meer tijd.
Ik wil je er enkel op wijzen dat, als de website dus totaal onderschikt is, je een placeholder online kunt zetten om jezelf tijd te geven. De e-mail infrastructuur kun je dan wel upgraden zodat het aan de eisen van de firma voldoet.
Uitbesteden is niet per definitie duur. Als je inkomsten verliest doordat de systeembeheerder een half jaar geen tijd heeft is het wel duur. Maar dat is een afweging die je zelf (of het 'management') moet maken.
Verder durf ik ook te twijfelen aan je niveau wat betreft de talen die je noemt. Of het moet echt zo zijn dat je ook Java hebt geleerd. Dan hierbij mijn excuses. Ik wil je niet afvallen en snap dat je dingen zelf wilt doen, maar bedrijfsmatig moet je je wel afvragen of het een verstandige keuze is. Een bedrijf is er meestal om geld te verdienen, niet om te hobbie-en aan IT projecten. Een website die gemaakt is door een extern bureau kun je vervolgens ook prima zelf beheren.
[ Voor 26% gewijzigd door Miyamoto op 16-02-2014 17:23 ]
Mijn advies: Maak een afweging op verschillende gebieden tussen:
- kosten
- wat levert het op
- randvoorwaarden.
Kosten: 300 euro toestellen, 10 euro per maand
Wat levert het op: 600 euro in de maand winst op belkosten
Randvoorwaarden: Benodigd zijn: Stabiele internet verbinding, stabiele netwerkverbinding (QoS), kennis van beheer.
Probeer hier antwoord op te geven voor alle onderstaande onderwerpen. Als jij kan laten zien dat voip (dus dik netwerk) 600 euro in de maand winst is, dan krijg je heus wel meer budget
1. Internetverbinding
Wat gaan jullie met de internetverbinding doen? Is het alleen browsen/mailen of zijn jullie een design bureau die bv grote bestanden moet kunnen versturen? Kijk dus naar:
- Hoeveel upload hebben we nodig
- Hoeveel download hebben we nodig
- Hoe schadelijk is downtime voor ons
2. Cloud/Privacy
Privacy haal ik aan ivm de afweging voor het gebruik van Cloud diensten. Voor weinig geld kan je bijvoorbeeld veel cloud storage/mail krijgen met een hoge beschikbaarheid hiervan. Je levert dan wel (mogelijk) in op je privacy ivm wetgeving bij bv dropbox. Natuurlijk is het niet leuk dat bedrijven dit kunnen/mogen doen maar het is de afweging: Is de minimale kans dat het gebeurt, en wat is de schade hierbij, het waard om hier extra geld aan uit te geven?
Voordelen/nadelen van cloud oplossingen
+ snel opschalen (100gb storage erbij bv is vaak geen probleem itt al je schijven in je nas(sen) vervangen)
+ korte contracten (vaak maandelijks opzegbaar)
+ relatief lage kosten
+ weinig kennis nodig
+ makkelijk overal beschikbaar (dus geen gedoe met vpn oid)
- dataverlies mogelijk bij prutsende cloud provider
- privacy issues mogelijk bij prutsende cloud provider
- afhankelijk van internet verbinding
3. Email
Wat gaan jullie mailen? Veel grote bestanden? Mailings/nieuwsbrieven?
Hierbij dus opnieuw bekijken:
- Hoeveel mailboxen hebben we nodig
- Wat is de hoeveelheid mails die we versturen/ontvangen
- Worden er grote bijlagen verstuurd dmv de mail
4. Storage
Wat voor soort bestanden gaan jullie opslaan en hoe erg is het mochten deze verloren gaan?
Zijn er aparte rechten met medewerker nodig? Dus
- Hoeveel ruimte nodig
- Hoeveel gebruikers
- Benodigde beschikbaarheid (lokaal of ook via mobiel)
5. Telefonie
Of je voor voip gaat hangt van de besparing af die je maakt adv je belminuten. Voip is een lastig iets om lekker stabiel te krijgen op je eigen netwerk. Dan moet je inderdaad wat professioneler spul hebben met QoS en verstand van zaken hebben.
Dus:
- Hoeveel bespaar je met voip?
- Hoeveel minuten bel je?
- Hoeveel nummers/gebruikers moet je aansluiten?
6. Netwerk
PoE is een luxe iets waar ik niet aan zou beginnen. Als je weinig budget hebt, moet je ook niet zeuren dat je een extra stroom adapter in je voip toestel moet stoppen
Hoe je het moet inrichten is eigenlijk afhankelijk van je voip toestellen.
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk bedraad doen (cat 5 is prima) en wifi aanleggen met spul wat ook een gast netwerk kent. Bij dekkingsproblemen kan je meerdere AP's ophangen maar ook dit is lastig om goed stabiel te krijgen. Dus:
- Wat sluit je er allemaal op aan
- Ga je zware dataoverdracht doen? (grote bestanden naar bv NAS?)
Mijn advies:
Adv van een groot aantal aannames zou ik inschatten om het volgende te doen:
1. Leg zover mogelijk utp netwerk aan met degelijke switches. Hier kan je tegenwoordig weinig fout in kopen als je een beetje goed oplet. Een simpele tp link lijkt mij voor je budget afdoende.
2. Neem een Google Apps account voor je mail/storage. Hierdoor heb je je documenten in de backup zitten en kan je er vanuit kantoor/thuis/mobiel makkelijk bij. Bij grotere bestanden wordt dit minder handig.
3. Als je niet zoveel belt, begin gewoon eerste met standaard telefoon(s) of je mobiel. Afhankelijk van je belvolume dus.
4. Neem 2 AP's van bv Ubiquiti met een Gast modus. Hierdoor kan je makkelijk mensen scheiden van je eigen netwerk en ze toch internet bieden. Ubiquiti is wel iets lastiger te configureren als een standaard TP link gevalletje maar biedt met meerdere AP;s wel een stabiel netwerk.
Laat je doelstelling met "klaar zijn voor de toekomst" los met dit budget en een startend bedrijf. Een betere doelstelling lijkt mij: Roeien met de riemen die je hebt, zet een it infrastructuur op met een zo min mogelijk impact en focus je op het starten/groter maken van je bedrijf! Lukt dat? Dan weet ik zeker dat er ook ruimte is om extra geld uit geven voor de toekomst. Natuurlijk betaal je dan wel iets meer dan het in 1x goed doen maar dat is even geen optie als startend ondernemer:
TLDR:
Cloud diensten afnemen, complexiteit verwijderen (dus geen voip of PoE), beheersbaarheid alignen met je kunnen (dus geen server/voip)
CISSP! Drop your encryption keys!
De website is niet zo belangrijk als de mail, maar ik moet er wel op attenderen dat de website er maximaal een week er uit mag liggen aangezien er belangenrijke specificatie's van de producten op staan die de klant wel moet hebben. Dus ik kan wel een placeholder maken, maar naar één week moet de nieuwe site het dan ook weer doen.
Omdat de mail niet naar behoren werkt betekend niet dat we inkomen mis lopen, het is natuurlijk gewoon *** om mail kwijt te raken. Natuurlijk is een bedrijf geen plek om hobby's uit te voeren, ik moet wel zeker zijn dat ik een website kan maken en dat deze ook naar behoren werkt.
Laurens0619
Bedankt voor je antwoord, ik ga hier even verder over nadenken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2014 18:19 ]
Verwijderd
Gebruik S/FTP Cat6 kabels voor alle verbindingen. Hoeft echt niet veel duurder te zijn, maar je bent achteraf blij dat je ervoor gekozen hebt (althans, dat waren wij wel
Qua switches kan ik je zeker de HP 1810-24G v2 aanbevelen. Superstabiel, ook onder continue hoge load en zonder fan: pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch
Voor firewall gebruiken wij een Zyxel Zywall 310 VPN Firewall. Deze is voorbereid op de toekomstige gigabit internetverbindingen en heeft een prima firewall throughput, ook via VPN: pricewatch: Zyxel Zywall 310 VPN Firewall
Als je wil, kan je natuurlijk zijn kleinere broertje nemen, Zyxel Zywall 110 VPN Firewall: pricewatch: Zyxel Zywall 110
Daar kan je er dan bijvoorbeeld ook 2 voor inzetten, aangezien redundancy je niet vreemd zal zijn. De 310 of 110 ligt er vooral aan wat je qua performance nodig hebt.
Is het aan te raden om met een 40/3 verbinding VoiP te nemen als je 3 telefoontjes tegelijkertijd hebt? Dit aangezien ik het prijs verschil heb omgerekend en ik op zo'n €150 uit kwam per maand lijkt VoiP me het wel waard. Anders misschien beginnen met 1 telefoons in plaats van 6?
Verwijderd
Over een 40/3 verbinding kun je ongeveer (even grof gerekend) ongeveer 30 telefoongesprekken op volle ISDN-kwaliteit voeren als je verder niets met de lijn doet. Wij hebben een kantoor (ongeveer 20 werkplekken) met redelijk veel telefoonverkeer en hebben zonder enige trafficshaping van de rest van het verkeer geen enkel probleem met het verwerken van telefoontjes, onze verbinding is volgens mij 40/4.Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:26:
Is het aan te raden om met een 40/3 verbinding VoiP te nemen als je 3 telefoontjes tegelijkertijd hebt? Dit aangezien ik het prijs verschil heb omgerekend en ik op zo'n €150 uit kwam per maand lijkt VoiP me het wel waard. Anders misschien beginnen met 1 telefoons in plaats van 6?
In plaats van een extra lijn zodat je door kunt blijven bellen bij storing zou ik vooral een VOIP-provider kiezen die je gesprekken naar een ander (extern) nummer laat routen. Dat kan een enkele ISDN-2 lijn die je sowieso aanhoudt voor een alarm of faxapparaat, maar natuurlijk ook een mobieltje.
Verwijderd
De S/FTP kabels zijn ook kwalitatief erg goed: stevig, dik, enigszins stug. Daarbij zeker minder storing op de kabel (minder packet loss).
Lol over dat mail probleem sorry hoor maar je kunt bij Strato gerust A-records aanmaken Cname's aanmaken en ga zo maar door. Staat ook gewoon in hun FAQ.Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:14:
Het mail probleem is niet groot inderdaad maar het is toch al meerdere malen voor gekomen dat we in één keer alle mail van 1 persoon kwijt zijn. Van de mail word wel altijd een back-up gemaakt door mij, maar het is wel slecht dat zulke dingen in één keer kunnen komen en dat Strato dan niet weet hoe zij het moeten oplossen. Vandaar dat ik daar weg wil.
Betreffende de het probleem dat het bij 1 gebruiker is zou ik ipv bij Strato kijken bij de gebruiker.
Nu lijkt het net of ik reclame maak voor Strato maar dat is niet het geval aangezien ik zelf 4 maanden geleden mijn contract opgezegd heb.
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:14:
Laurens0619
Bedankt voor je antwoord, ik ga hier even verder over nadenken.
Dit strookt niet met elkaar. Laurens geeft aan dat je eens een plannetje moet maken. Maar bij de volgende post ga je na een half uur weer overstag.Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:26:
S/FTP ziet er dan wel goed uit. Vooral omdat ie minder storing gevoelig is. De switch ziet er ook goed uit, maar ga ik echt een verschil merken?
Als je op een middag niet met school bezig bent, neem dan eens contact op met ict bedrijven in je regio om toch een offerte uit te brengen, Niet 1 bedrijf maar meerdere
Even een vraag, blijkbaar hebben wij geen eigen internet verbinding. Deze word blijkbaar gedeeld met onze buren. De internet verbinding komt binnen bij onze buren, en dan word er een standaard Cat5 kabel door de grond getrokken naar ons pand. Heeft iemand tips over hoe je je eigen internet kabel kan krijgen?
Gewoon.... AanvragenVerwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:28:
Ik ben ook nog bezig met het plannetje, maar daarom mag ik toch wel vragen of het aan te raden is? Of zie ik het verkeerd?
Even een vraag, blijkbaar hebben wij geen eigen internet verbinding. Deze word blijkbaar gedeeld met onze buren. De internet verbinding komt binnen bij onze buren, en dan word er een standaard Cat5 kabel door de grond getrokken naar ons pand. Heeft iemand tips over hoe je je eigen internet kabel kan krijgen?
En voordat je dan "in business" bent ben je waarschijnlijk al weer een week of 6 verder tenzij er ook nog gegraven moet worden doordat er een extra glas aansluiting mag/moet komen (glas kun je ook lezen als koper, maar ik denk niet dat je daar op zo'n moment nog aan moet willen beginnen).
Met een béétje pech kom je dadelijk uit op een DarkFiber aansluiting
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 17-02-2014 18:42 ]
Ben benieuwd tegen welke problemen hij is aangelopen en hoe hij deze heeft opgelost, welke hardware hij gekozen heeft (bijna zeker een NAS
Dus.... Hoe staat het er voor?
Omdat het kan.....