[Beginner] Netwerk aanleggen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438207

Topicstarter
Goedendag,

Aangezien ik binnenkort (2 maand max) een netwerk moet aanleggen voor een klein familie bedrijfje leek het me wel handig om eerst wat informatie te krijgen hier over. Het is een klein familie bedrijfje wat over 2 maand naar een klein pand gaat. Hier zou ik dus alle ICT gerelateerde dingen bij moeten doen, dus ook het aanleggen van het netwerk. Ik kijk al een tijdje mee met dit onderdeel van Tweakers, vooral het nette lan afwerking thuis. Aangezien dit het meest gerelateerd zal zijn aan het pand. Alleen zijn er veel dingen op dit vlak waar ik gewoon (nog) niks van af weet. Zelf hebben we thuis nu het kantoortje, aangezien dit gewoon een extra router bij plaatsen was, en met een oude pc een FreeNAS server opzetten wil ik dit nog niet echt een netwerk noemen.

Zelf heb ik een beetje na zitten te denk over het netwerk, aangezien we klein zijn, en de komende tijd niet veel groter worden kan het allemaal bij particulier dingen gaan en hoeven er geen grote aankopen gemaakt te worden zoals een 48 poort switch etc. Alleen loop ik met meerdere dingen tegen een probleem aan. Ook omdat dit geredelijk toekomst gericht moet zijn zou ik graag jullie mening / ervaring hier van willen weten.

We gaan in de toekomst waarschijnlijk gebruik maken van VoiP telefonie, aangezien ik nog niet weet wat voor'n telefoons dit gaan worden zou ik graag willen weten of het schadelijk is om een PoE switch aan te schaffen. Ik heb hier zelf ook al na gekeken, maar op sommige sites staan dat het schadelijk is voor de router / pc als je die een stroom toevoer van 12 volt geeft (door branden), en de ander zegt dat de computer / router hem gewoon niet gebruikt.

Ook snap ik de structuur van het aanleggen niet. Maakt het uit als ik bijvoorbeeld internet heb, die door doe naar een switch, en dan via die switch een kabel naar de router, server, pc's en acces point? Dat ik dan bijvoorbeeld wel de server kan inzien als ik via Wifi verbonden ben? Of moet ik internet naar de router, en dan van de router naar switch?

Zelf zit ik ook nog te twijfelen tussen Cat5 en Cat6. Wat ik gelezen heb is dat Cat5 net 1GB/S kan halen, en dat Cat6 meer dan dat kan halen. Ook zou Cat6 minder storing gevoelig zijn, en zou je met cat6 grotere lengtes kunnen afleggen. Toen KPN bij ons thuis kwam zij de meneer dat je een Cat5 kabel kreeg die 15 meter is, boven de 15 meter zal je namelijk data verlies / snelheid verlies krijgen. Ook zou die dan meer storing gevoelig zijn. Maar als ik op Wikipedia kijk staat er dat er +/- 90 meter het maximale is, en dan pas de nadelen komen zoals storing gevoeligheid etc. Wat raden jullie hier aan? De maximale kabel lengte zal 30 meter zijn.

Nu zit ik nog met wat ik denk het laatste probleem. Wij hebben een draadloos netwerk waar iedereen alles mee zou moeten kunnen. Dus op de NAS en printen (wifi printer) . Als ik wil hebben dat er bijvoorbeeld 1 of 2 personen worden uitgesloten van de NAS (maar wel kunnen printen) hoe zou ik dit dan moeten doen? Ik heb begrepen dat je dit met Vlan's zou kunnen doen, maar aangezien ik een leek ben op dit onderdeel wil ik me hier eigenlijk niet aan wijden. Wie heeft er anders nog een oplossing hier voor?

Er zijn 5 mensen op de 'zaak' die dus verbonden zijn met het wifi. Dus 5 laptop's, 5 mobieltjes, een NAS, eventueel later een server en VoiP telefoons met de mogelijkheid met PoE. Zelf heb ik het pandje niet kunnen zien dus ik weet niet zeker of een acces point nodig is.

Als laatste, heeft er iemand tips voor het aanleggen, en voor het net aanleggen van het netwerk? (Draden wegwerken, overzichtelijk houden).

Alvast bedankt,
Noob2070

* Sorry als het echte noob vragen zijn :$ *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 438207 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:15:
...

We gaan in de toekomst waarschijnlijk gebruik maken van VoiP telefonie, aangezien ik nog niet weet wat voor'n telefoons dit gaan worden zou ik graag willen weten of het schadelijk is om een PoE switch aan te schaffen. Ik heb hier zelf ook al na gekeken, maar op sommige sites staan dat het schadelijk is voor de router / pc als je die een stroom toevoer van 12 volt geeft (door branden), en de ander zegt dat de computer / router hem gewoon niet gebruikt.
Er zijn meerdere vormen van PoE verdiep je er eens in.
Ook snap ik de structuur van het aanleggen niet. Maakt het uit als ik bijvoorbeeld internet heb, die door doe naar een switch, en dan via die switch een kabel naar de router, server, pc's en acces point? Dat ik dan bijvoorbeeld wel de server kan inzien als ik via Wifi verbonden ben? Of moet ik internet naar de router, en dan van de router naar switch?
Nee het kan door de switch mits je vlans aanmaakt
e.g. internetmodem ---- [vlan2] switch [vlan2] --- router ----[vlan3]switch
Zelf zit ik ook nog te twijfelen tussen Cat5 en Cat6. Wat ik gelezen heb is dat Cat5 net 1GB/S kan halen, en dat Cat6 meer dan dat kan halen. Ook zou Cat6 minder storing gevoelig zijn, en zou je met cat6 grotere lengtes kunnen afleggen. Toen KPN bij ons thuis kwam zij de meneer dat je een Cat5 kabel kreeg die 15 meter is, boven de 15 meter zal je namelijk data verlies / snelheid verlies krijgen. Ook zou die dan meer storing gevoelig zijn. Maar als ik op Wikipedia kijk staat er dat er +/- 90 meter het maximale is, en dan pas de nadelen komen zoals storing gevoeligheid etc. Wat raden jullie hier aan? De maximale kabel lengte zal 30 meter zijn.
100 (totaal, dus alle lengtes tellen) is maximaal.dat is inc verliezen maar binnen de grenzen dus je merkt er technisch niets van en je snelheid neemt niet af.
Wees op de toekomst voorbereid gewoon 6a
Nu zit ik nog met wat ik denk het laatste probleem. Wij hebben een draadloos netwerk waar iedereen alles mee zou moeten kunnen. Dus op de NAS en printen (wifi printer) . Als ik wil hebben dat er bijvoorbeeld 1 of 2 personen worden uitgesloten van de NAS (maar wel kunnen printen) hoe zou ik dit dan moeten doen? Ik heb begrepen dat je dit met Vlan's zou kunnen doen, maar aangezien ik een leek ben op dit onderdeel wil ik me hier eigenlijk niet aan wijden. Wie heeft er anders nog een oplossing hier voor?
Zorg dat je gewoon een nas hebt met fatsoenlijk account beheer, geen vlan of firewall nodig dan
Er zijn 5 mensen op de 'zaak' die dus verbonden zijn met het wifi. Dus 5 laptop's, 5 mobieltjes, een NAS, eventueel later een server en VoiP telefoons met de mogelijkheid met PoE. Zelf heb ik het pandje niet kunnen zien dus ik weet niet zeker of een acces point nodig is.
euh ... als je wireless will hebben is een ap cruciaal (al dan niet ingebouwd op je router)
en wellicht een extra ap voor je dekking
Als laatste, heeft er iemand tips voor het aanleggen, en voor het net aanleggen van het netwerk? (Draden wegwerken, overzichtelijk houden).
ja kijk hier eens Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

Voor de rest zo te lezen heb je niet zoveel verstand van (nofi) vraag jezelf of of je wel een bedrijfsnetwerk wil opzetten. wat als er problemen zijn en men kan (een tijdje) niet werken
En nas/raid is geen backup ! dan moet je ook je data redundant op een andere lokatie opslaan. al nagedacht over versie beheer enzo ?

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 28-01-2014 22:30 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zag al weer dat ik het een en ander ben vergeten te vermelden. De nas word een Synologie ( pricewatch: Synology DiskStation DS214 iets in die geest) die is dus ook makkelijk in beheer. De server die ik er bij wou is voor een stukje back-up, dus als een hardeschijf kapot gaat dat de server een back-up er van heeft. Daarnaast word er via dropbox ofzoiets ook een back-up gemaakt en komt er een NAS bij ons thuis. Dus kwa back-up is er geen probleem.

Is de 100 meter totaal of mag één kabel maximaal 100 meter zijn? Zelf denk ik ook aan Cat6 aangezien het toekomst gerichter is. Waarschijnlijk heb ik wel een AP nodig aangezien de router (met ingebouwd AP) aan de voorkant komt, en ik achter aan het pand (40 meter dacht ik) ook internet moet hebben via wifi.

Oke dus PoE moet ik me in verdiepen, maar er zit geen risico aan als ik een PoE poort aansluit aan de router of computer? Of licht dat in de verschillende soorten PoE?

Vlan is dus niet nodig begrijp ik hier uit?

Voor de rest zat ik nog met de veiligheid. Aangezien op de NAS 'geheime' dingen komen te staan. Heeft zoiets nog extra veiligheid nodig of is wifi met WPA2 genoeg? Aangezien dit ook een punt was waar de meningen zeer over verdeelde wilde ik dat hier nog even vragen.

Problemen verwacht ik niet echt. Zelf heb ik ook die server / wifi opgezet. Dat was ook even een dagje werken en dan is het ook klaar. Voor de rest heb ik een IT bedrijf die ik kan inschakelen als er problemen zijn en 3 personen die MBO niv4 opleiding doen die zich met server beheer etc bezig houden.

Bedankt voor je antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Verwacht met een 2 bay nas niet al te veel io's. Met simultaan gebruik kan je daar tegenaan lopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, aangezien we een klein bedrijf zijn word de NAS al niet heel veel gebruikt. Op een zwaar moment zullen 3 personen op de NAS zitten, normaal zit er maar één persoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 438207 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:42:
[...]
Is de 100 meter totaal of mag één kabel maximaal 100 meter zijn?
totaal van ethernet poort tot ethernet poort (dus niet patch he)
Oke dus PoE moet ik me in verdiepen, maar er zit geen risico aan als ik een PoE poort aansluit aan de router of computer? Of licht dat in de verschillende soorten PoE?
Ik kan me voorstellen dat je uit moet kijken met de cheap ass varianten voor webcams enzo moet uitkijken
Wikipedia: Power over Ethernet
Vlan is dus niet nodig begrijp ik hier uit?
niet perse
Voor de rest zat ik nog met de veiligheid. Aangezien op de NAS 'geheime' dingen komen te staan. Heeft zoiets nog extra veiligheid nodig of is wifi met WPA2 genoeg? Aangezien dit ook een punt was waar de meningen zeer over verdeelde wilde ik dat hier nog even vragen.
Je haalt 2 dingen door elkaar

Beveiliging van je NAS, en beveiliging van je netwerk.
Alleen jij weet hoe veilig het moet zijn

Gewoon normaal wpa2 (wps uit) is voldoende
superveilig ? draai ook nog een tunnel op de wifi. encrypt je dosboxfiles. Of beter, geen wifi. geen dropbox.
Problemen verwacht ik niet echt. Zelf heb ik ook die server / wifi opgezet. Dat was ook even een dagje werken en dan is het ook klaar. Voor de rest heb ik een IT bedrijf die ik kan inschakelen als er problemen zijn en 3 personen die MBO niv4 opleiding doen die zich met server beheer etc bezig houden.

Bedankt voor je antwoorden :)
Het gaat eigenlijk niet om het opzetten, maar om gevallen dat poep de ventilator raakt en men ineens niet kan werken. dan ben jij verantwoordelijk en als die mannen op school zitten of een baan hebben en voor hun eigen baas moeten werken, gaat de teller lopen $$$
Restoren is vaak een graadje lastiger/ en kost meer tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 28-01-2014 22:56 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Al dat netwerk spul tot daar aan toe, je gaat zelf wat aanleggen en daarmee ook zelf tegen beperkingen aan lopen van de Synology NAS en/of je switches en router (én da's alleen maar goed!!).

Maar... Je hebt 't in je OP ook over VOIP (en daarmee wil je niet rommelen, gebruikers die een telefoonverbinding verliezen doordat een andere grappenmaker gelijktijdig een download via FTP aangaat bijvoorbeeld, da's niet grappig).

Denk sámen met je familie eerst eens na over dát wat je nou eigenlijk wil en besluit daarna pas wat 't mag kosten én wat jouw aandeel in de opzet moet/mag zijn.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 04:46
Wimmel-1. Met een monowall oplossing kun je dat onderscheppen via qos (voor voip dus)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

shure-fan schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:17:
Wimmel-1. Met een monowall oplossing kun je dat onderscheppen via qos (voor voip dus)
Ik denk niet dat je mij daar iets over hoeft te vertellen maar ik wil de TS er alleen voor waarschuwen op het moment dat 'ie besluit zoiets aan te gaan leggen vanuit z'n huidige standpunt. Ik werk dagelijks met Enterprise speelgoed wat verschillende vormen van verkeer (redelijk ;) ) goed uit elkaar kan houden en zelfs méér kan (mag niet, dan is 't weer DPI :( ).

TS heeft (IMHO) wel belang bij een modem/router welke iets gaat snappen van een SIP implementatie en daar eventueel ook (oude) DECT toestellen aan kan knopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 28-01-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik vind het initiatief en de leergierigheid leuk. Maar IMO is het een te groot risico om door TS een bedrijfsnetwerk aan te laten leggen, home netwerk, prima, is leuk om mee te leren. Maar bedrijfsnetwerk heeft ie gewoon niet genoeg kennis voor.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, VoiP gaat aangelegd worden. Hier ga ik zelf niet mee werken aangezien ik weinig tijd heb en dat het mij te moeilijk is. Zou ik VoiP niet op een andere switch kunnen zetten, en dan gewoon van die switch afblijven? Dan heb je ook het probleem met downloaden etc toch ook niet?

Er komen nieuwe VoiP telefoons (als we het nemen) dus er hoeven geen andere telefoons op aangesloten worden. Deze telefoons worden ingesteld en aangelegd door Voys. Vooral omdat ik zelf hier geen geklooi mee wil hebben laat ik het aanleggen. (Ook omdat het telefoon netwerk nu niet goed is)

Allebei zijn belangrijk kwa veiligheid. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk risico nemen, dat zullen jullie ook begrijpen maar het moet wel 'normaal' blijven. Dus wel dat er wifi is. Dropbox verbinding etc word allemaal SSL dus daar kijk ik nu ook naar. Wat ik eigenlijk bedoelde was wat nu 'normaal' is als een bedrijf wifi en een NAS / server hebben. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je het zelf wil, maar het moet wel binnen normaal gebruik liggen.

Ik snap niet hoe je dat bedoelt met dat poep een fan raakt. Het is een normaal netwerk. Dus gewoon switch, router, NAS en VoiP. VoiP ligt buiten mijn handen om en laat ik totaal door de aanbieder beheren. De NAS kan ik mijn draai wel in vinden als er iets kapot gaat. Voor de rest word de router één keer ingesteld en dan is het toch ook klaar. Dan is daar ook geen probleem meer mee. (Ik heb 2 routers thuis wie over zijn dus daar kan ik er één van pakken als die kapot gaat) Voor de rest als een switch kapot gaat, dan zijn er maar 2 dingen die echt belangrijk zijn. Wifi voor de mail en bellen. Printen en NAS willen we graag maar als het moet zou die gewoon weg kunnen zijn voor een paar dagen (Dus tot er een nieuwe switch is) . Daarnaast heb ik thuis ook meerdere switchen staan dus die kunnen er ook op worden aangesloten.

Ik heb ook gelezen dat jullie meerdere verbindingen aanraden voor het netwerk. Helaas word dit voor ons te duur en gaan we dat niet doen. We hebben wel de mogelijkheid om VoiP telefoons ergens anders met internet neer te zetten. Ons pand komt redelijk in de buurt van ons huis, dus als er geen internet is kunnen we gewoon naar huis om verder te werken.

ShadowAS1, ik snap jou helemaal. Zelf zal ik het zelfde zeggen als iemand naar mij toekomt voor zulke vragen en er geen verstand van hebben. Wij zijn een klein bedrijf, dus dit houdt in dat het geld er gewoon niet is om alles aan te laten leggen. Eigenlijk is er nu gewoon de regel probeer zoveel mogelijk zelf te doen, anders zoek het maar op ofzo. Uitbesteden is (helaas) geen mogelijkheid. Omdat ik VoiP ook al laat uitbesteden, en dat je geld maar één keer kan uitgeven zal ik dit echt zelf moeten doen. Later als het bedrijf groter is word er wel iemand voor ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 14:58
Ik heb je topic even door gelezen, en er vallen mij een aantal dingen op :) . Ik mis het besef van een 'zakelijk' netwerk. Zakelijk != consument. Realiseer je dat je bezig bent met het aanlegen van een zakelijke IT omgeving. Goekoop = Duurkoop. Aangezien je zelf al aangeeft niet zo heel veel kennis op het gebied van IT te bezitten is het verstandig om je te verdiepen in de stof. Een zakelijk netwerk is heel andere koek dan je thuis netwerk. ;)

Als ik je tips mag geven zou ik het volgende doen:

Het is misschien beter om te beginnen door een PvA (Plan van aanpak) te maken. Daar kun je je wensen en eisen ten aanzien van je netwerk in kwijt. Dan weet je precies wat je moet doen. Zoieso is het nog niet duidelijk wat jullie willen; wel/geen VOIP. Zorg dat deze zaken geregeld zijn dan kun je verder.

Daarbij is het essentieel voor een 'zakelijke it omgeving' om te weten hoe de indeling van het pand is. Want dan kun je je plannen beter afstemmen op de situatie. Een netwerk gaat verder dan wat switches en kabels! Een bedrijf waarbij de IT de zwakste schakel is niet wenselijk.

Er zijn meerdere factoren waarmee je rekening moet houden. Denk bijv. aan licenties, hardware, software etc. zorg ervoor dat je een duidelijk overzicht hebt van wat je nodig hebt. Het is ook niet aan te raden je privé laptop te gebruiken voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Wat ik niet zeker weet is, of dat wel licentietechnisch mag, aangezien er vaak een 'home' editie op consumenten laptops staat.

Wat ik zo lees heb je het volgende nodig:
  • Server

Voor file-sharing e.d. kun je in dit geval het beste voor een server gaan. Deze hoeft niet spectaculair te zijn, maar dat kan uiteraard wel. Wanneer je een Windows Server 2012 licentie koopt mag je die 3x activeren; 1x op een fysieke machine en 2x op een virtuele machine. Virtualiseren is aan te raden om dat dit veel flexibiliteit geeft.

Tevens is het mogelijk om met de server VPN en dergelijke moeglijk te maken. Dit kan ook met een router, maar dat is vaak niet zo uitgebreid.

Als hardware kun je bijvoorbeeld denken aan een HP ProLiant server. De ML310e is een instapserver die naar mijn idee perfect is voor deze situatie.

Link: http://goo.gl/ObY1Hl Deze server heeft nog geen HDD's e.d.

De soortgelijke server van Dell:

Link: http://goo.gl/b8i67r
  • Workstations

Een laptop of werkstation dat uitsluitend gebruikt word voor de zaak is aan te raden. Ik zie het vaak genoeg dat mensen hun prive laptop "voor de zaak" gebruiken, en dan dataverlies hebben door dat de laptop besmet is met een virus omdat de zoon een spelletje gedownload heeft |:(. Dat moet je niet willen! Bovendien zijn zakelijke laptops en desktops voorzien van de juiste licenties.
  • NAS

Zoals je zelf al aangaf voor backup doeleinden.
    Dropbox is niet aan te raden. In hun algemene voorwaarden staat dat zij zonder enige reden en toestemming in jouw bestanden mogen kijken, end deze verwijderen. Dat moet je absoluut niet willen.
  • Switch(es)

Voor het aansluiten van je netwerk patch punten. Bedenk goed welke switch je koopt. Het beste is om nu al een switch met POE te kopen. Dat bespaart een hoop kosten later.

Deze switch is aan te raden: Netgear FS728TP http://goo.gl/YRLNli
    Deze switch beschikt over 24 poorten met POE
  • Bekabeling

Beknibbel niet op de bekbeling. Je bedrijf moet "toekomst proof" zijn. Wanneer je met CAT5 kabels gaat werken loop je in ieder geval al achter. Gebruik minimaal CAT5e, maar wanneer mogelijk CAT6. Een netwerk is immers zo snel als de zwakste schakel!
  • Telefonie

Het is aan te raden om gelijk met VOIP te beginnen. VOIP is goedkoop en werkt in de meeste gevallen goed.
    De meeste VOIP toestellen werken op POE, maar er word meestal al een adapter mee geleverd.
Ik denk dat ik het dan wel zo'n beetje heb. Zoals je ziet is het niet zo eenvoudig en goekoop om een goed, en future proof netwerk neer te zetten. Mijn advies is dan ook om een bedrijf in te schakelen hier voor. Ik ken het principe 'waar mogelijk alles zelf doen'. Maar bij ict gaat dit niet altijd op.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Ik zal het topic wel zo nu en dan even volgen.

Succes!

Gr. Dean

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoorden!! :)
Zelf heb ik overlegd, maar er is gewoon veel onduidelijkheid. We zijn beginnend dus budget is een groot probleem. Vandaar dat ik het ook zelf wil doen en dat VoiP onduidelijk is. We werken nu ook nog voornamelijk in Nederland en we hebben met KPN zo'n deal dat je binnen Nederland onbeperkt mag bellen voor €10. Dit is dus ook een van de redenen waarom we zo zitten te twijfelen tussen VoiP of gewone telefonie.

Waarom kies je voor een server ipv een NAS? Een NAS zou toch voldoende zijn voor ons eerst?

Ik zat naar deze structuur te kijken:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/14pg0m.jpg
( http://i58.tinypic.com/14pg0m.jpg ) Full Size

Zelf heb ik nog 4 maal deze switch liggen:
pricewatch: 3Com Switch 5

Zou dit een goede oplossing zijn als ik van elk punt de NAS moet kunnen benaderen?

Dit zou toch ook kunnen en kom je toch ook niet tegen een belemmering aan?

Er zijn nog een paar dingen waar ik jullie hulp mee nodig heb.
- Welke provider moet ik nemen voor VoiP? Zelf kijk ik naar www.voys.nl alleen de telefoons zijn zo duur. Anders zat ik te denken aan een abonnement en zelf de telefoons instellen mits dit niet te moeilijk is.
We hebben dus telefoons nodig. Zelf zat ik te denken aan 2 maal een draadloze, en 3 maal een vaste telefoon. Het is wel belangrijk dat als er iemand belt dat ik het nummer te zien krijg (dus geen telefoon zonder beeldscherm).
- Is de structuur in de tekening goed? Server1 & 2 zijn gewoon een voorbeeld dit kan vervangen worden bijvoorbeeld een telefoon of iets anders, maar gewoon om toekomst gericht te zijn heb ik er even server neer gezet. Vanaf elk punt moet ik toegang hebben tot de NAS, dus ook als ik verbonden ben met de AC.
- NAS vs Server. Wat is raadzaam in mijn geval? Of kan ik beter een computer kopen en daar Windows Server / Ubuntu opzetten?
- Verder nog tips / meningen / ervaringen?

Bedankt,
Noob2070 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Zo maar even mijn eerste opmerking over je plan.

Verder valt het me op dat het nog niet echt goed doordacht is. Wat Helixon al zegt, ga eerst een plan van aanpak maken met de wensen en eisen en ga daarna pas over naar het maken van een schema voor de netwerkbekabeling.

Mijn vraag aan de kenners in deze:
Is het niet slimmer om naar elke werkplek twee UTP kabels te trekken? Eén voor netwerk en één voor VOIP. Elke UTP kabel wordt aangesloten op een switch. Je hebt twee switches, één alleen voor VOIP (met PoE) en één voor internet. Zo hou je netwerk/internet verkeer gescheiden. Zo kan een kopieerslag op het netwerk een VOIP call niet dwarszitten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Daar heb je QoS voor.. de bandbreedte (priority que-ing) die VoIP kan opeisen (middels QoS) is zo weinig dat dat verder weinig invloed heeft. Daarnaast zijn de meeste VoIP devices voorzien van een interne switch om je apparatuur aan door te lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Plan van aanpak

Eisen:
- Toekomst gericht (Cat6, 5GHz | Meer mensen die er komen werken)
- Netwerkschijf (NAS of server)
- VoiP telefonie (PoE)
- Stabiel netwerk (wat ik lees dat internet verkeer problemen met VoiP kan veroorzaken)
- AC voor beter bereik met wifi

Budget
Jha.. Nu komt het minder leuker. Voor het hele ict verhaal is er een budget van +/- €1800 in die €1800 moet het volgende zitten:
- AC
- NAS/server + HDD's
- VoiP telefoons
- Switch(es)
- Kabels
- Afwerking
- Licentie's

Extra info / uitleg / vragen
We nemen een KPN abonnement van 100/100 Mb/s (Glasvezel) dus een router met ac hebben we al(experia box). Is dit voldoende of teveel? Hoger is (helaas) niet mogelijk hier. Ik weet dat 1800 niet veel is binnen de ICT, maar hier mee zal alles gedaan moeten zijn.

Hardware
Wat ik denk nodig te hebben:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,95€ 143,90
10ICIDU FTP CAT6 Kabel€ 11,23€ 112,30
1D-Link 5-Port Fast Ethernet PoE Desktop Switch€ 41,37€ 41,37
1Netgear Prosafe GS116GE€ 89,90€ 89,90
1Asus RP-N53 N600€ 64,98€ 64,98
1Synology DiskStation DS214€ 237,50€ 237,50
3Cisco SPA514G Gigabit VoIP telefoon€ 122,90€ 368,70
2Yealink Business HD IP DECT Phone W52P€ 102,85€ 205,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.264,35

1 x switch voor internet kabels voor de laptop's computers
1 x switch voor VoiP (PoE)
3 x vaste VoiP telefoon
2 x draadloze telefoon VoiP
1 x NAS
2 x HDD in Raid
1 x acces point
10 x utp kabel cat6

Dit heb ik er allemaal ingezet om te kunnen zien wat voor'n bedrag ik kwijt zou zijn. Heeft iemand hier opmerkingen over? Ik zit vooral met de merken. Vooral Yealink heb ik nog nooit van gehoord. Wens lijstjes worden ook gewaardeerd!

Bedankt
Noob2070

Ps. Is dit wat jullie bedoelen met plan van aanpak?

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 438207 op 02-02-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schopje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tldr

maar ik zie een een experia box als core router in een netwerk met clients en servers. Ik heb geen idee wat hier heen en weer gaat maar het is over het algemeen geen goed idee, die dingen moeten wel een gereset worden en dan ligt je netwerk praktisch platjes

Daar moet een zowiezo aparte switch imho. gooi er gelijk een managed 24 poorts (e.g) in oid en maak daar de basis van.

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 04-02-2014 21:55 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
Anoniem: 438207 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 20:44:

Ik zat naar deze structuur te kijken:
[afbeelding]
( http://i58.tinypic.com/14pg0m.jpg ) Full Size

Zou dit een goede oplossing zijn als ik van elk punt de NAS moet kunnen benaderen?
Dit zou toch ook kunnen en kom je toch ook niet tegen een belemmering aan?
Euhhhh... Nee, gewoon nee. Dit is geen structuur, en vragen om problemen dus.
Ik zet niet voor niks een 24-poorts switch in je benodigdheden. Op deze manier krijg je te veel "fail" punten.
Zelf heb ik nog 4 maal deze switch liggen:
pricewatch: 3Com Switch 5
Ik snap dit niet, je wilt een een toekomst bestendig netwerk hebben, je gaat CAT6 kabels leggen, en dan ga je dan 100Mb/ps switches in je netwerk hangen... Dat klopt niet hé!
- Welke provider moet ik nemen voor VoiP? Zelf kijk ik naar www.voys.nl alleen de telefoons zijn zo duur. Anders zat ik te denken aan een abonnement en zelf de telefoons instellen mits dit niet te moeilijk is.
We hebben dus telefoons nodig. Zelf zat ik te denken aan 2 maal een draadloze, en 3 maal een vaste telefoon. Het is wel belangrijk dat als er iemand belt dat ik het nummer te zien krijg (dus geen telefoon zonder beeldscherm).
Je abonnement moet je afsluiten op prijs, kwaliteit en op de aanbieder die het meeste aan jouw eisen/wensen voldoet.
- Is de structuur in de tekening goed? Server1 & 2 zijn gewoon een voorbeeld dit kan vervangen worden bijvoorbeeld een telefoon of iets anders, maar gewoon om toekomst gericht te zijn heb ik er even server neer gezet. Vanaf elk punt moet ik toegang hebben tot de NAS, dus ook als ik verbonden ben met de AC AP.
Zie boven.
- NAS vs Server. Wat is raadzaam in mijn geval? Of kan ik beter een computer kopen en daar Windows Server / Ubuntu opzetten?
Windows Server is aan te raden omdat dit (vooral in het MKB) veel gebruikt wordt. Het bied vele mogelijkheden, en sluit goed aan op je Windows notebooks en desktops i.c.m. een Active Directory.

Verder zou ik als ik jou was proberen het budget te vergroten. €1800 euro, daar heb je normaal gezien alleen de server voor. Geef bijvoorbeeld aan dat wanneer je een bedrijf in schakeld je ook niet klaar bent met € 1800 euro.

Als ik jou was zou ik het volgende aan houden. Let op, dit is enkel als voorbeeld en dus niet heilig.

#ProductPrijsSubtotaal
2HP 6G SAS SFF, 600GB€ 235,44€ 470,88
2WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 56,95€ 113,90
1Konig UTP CAT6 flexibele netwerkkabel op 100m rol€ 46,49€ 46,49
1Netgear Prosafe FS728TP€ 192,-€ 192,-
1D-Link DAP-2553€ 97,52€ 97,52
1Microsoft Windows Server Standard 2012 64-bit (Nederlands)€ 600,99€ 600,99
2Kingston ValueRAM KVR16E11/8EF€ 77,48€ 154,96
1Synology DiskStation DS213j€ 165,90€ 165,90
1HP Proliant ML310e Gen8 (686141-425)€ 483,44€ 483,44
3Yealink SIP-T22P€ 83,19€ 249,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.575,65

Hierbij moeten nog 5 User CAL's welke rond de € 150 kosten, en beveiligings software en... en.. en...

Zoals je ziet is dat een flink bedrag, en alleen maar al aan hardware. Dan heb je het nog niet functionerend. Ik vraag me zelf ook af hoe je dat in gedachten had.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Gr.

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ik heb dit topic nog ff rustig nagelezen en ben van mening dat de ts beter een IT bedrijf hiervoor kan inschakelen.

Ik snap wel dat hij dit graag zelf wil doen, echter wijzen PVA, materiaalkeuze en proffesionaliteit anders uit
Echter kun je wel bij het bedrijf dat je netwerk gaat aanleggen aangeven dat je graag mee wil helpen met alles.

(Voor een bedrijfsnetwerk zou ik nieteens een speedtouch in mijn netwerk willen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Daar moet ik me ook wel een beetje bij aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wvt voip en gewone telefonie

Je kan de experiabox gewoon bereiken met voip en die 10 euro lijn gebruiken. je kan ook meer dan 1 dan gesprek over die "lijn" houden, ( iig de 8 )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, wat is dan raadzaam? Ik heb nog gepraat over meer budget, maar dit is niet mogelijk. 1800 is gewoon het max wat er mag worden uitgegeven voor de ict. Dit zou dus inhouden dat de server afvalt en het een NAS moet worden.

Heeft iemand anders nog idéén?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Hoi noob2070,

Vergeet niet, dat als je door een professioneel bedrijf je IT laat doen,en de boell gaat toch onverhoopt plat
Dat je dan een garantie kwestie hebt.... Dat bedrijf moet je dat meteen weer de lucht in helpen.

Ik heb zelf het idee dat je een beginner bent op het gebied van IT, (zie topic start en andere posts)
En dat je in dit geval te veel hooi op je vork wil nemen.

Ik zou me overigensok niet vast pinnen op kpn als aanvoerlijn... Kijk ook eens naar kabel of glas in je gebied
Er zijn meerdere voip providers die een hoop kunnen doen voor een minimaal bedrag.

Ik zelf gebruik voor mijn voiplijnen een combinatie van cheapconnect (nummer registratie) en voipbuster (uitgaand bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Helixon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 00:23:
[...]

Windows Server is aan te raden omdat dit (vooral in het MKB) veel gebruikt wordt. Het bied vele mogelijkheden, en sluit goed aan op je Windows notebooks en desktops i.c.m. een Active Directory.
Waarschijnlijk maak jij zakelijk gebruik van Windows Server of iets dergelijks, dus kun je helaas niet anders denken ofzo, maar serieus, ga eens even in de schoenen van de TS staan.. Heeft 'ie dat écht nodig? Nee, natúúrlijk niet.

Sterker nog, dan heb je weer iemand nodig met de nodige know-how.

Een NAS neerpleuren om simpelweg wat Excel-filetjes te sharen is meer dan genoeg.

En dan wel eentje met RAID5 als 't ff kan i.v.m. redundancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Osiris, daar zit ik dus ook mee. Op de NAS of server komen foto's en excel / word / pdf bestanden te staan. Deze zijn nog niet eens zo heel groot dus daarom zie ik het nut van een server niet in. Een server heeft meer optie's, maar als een server 2000 moet kosten dan kan ik er net zo goed een oude computer neer zetten en FreeNAS er op zetten. Dit is namelijk meer dan genoeg voor ons nu.

Later wil ik er zelf een server neer zetten voor het 'klooien' met website's / programma's. Maar dit is dus niet belangrijk voor het bedrijf.

Zelf zit ik ook er mee dat jullie hier eigenlijk een gigantisch geweldige netwerk willen neerzetten. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het moet in het budget blijven en als ik het laat aanleggen dan komt er winst marge en loonkosten bij op. Om het netwerk zo goed mogelijk neer te zetten doe ik het zelf. Dit bedoel ik dan dat het beste apparatuur gekocht kan worden voor dit bedrag. Als ik zal laten aanleggen dan komt er meteen een winst marge + loonkosten overheen wat inhoudt dat je mindere kwaliteit om in het budget te blijven krijgt dan als je het zelf doet. Vandaar dat ik hier ook een topic maak, zodat jullie mij wat input kunnen geven over wat nou het beste is binnen het budget, en hoe ik het het beste kan aanleggen.

Ik snap jullie wel met dat ik het moet laten aanleggen, maar met dit budget is dit gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Osiris schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:25:
[...]

wss gaan dan daar >2Gig in en dan heb je liever raid 6 ivm URE's

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Anoniem: 438207 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:43:

Ik snap jullie wel met dat ik het moet laten aanleggen, maar met dit budget is dit gewoon niet mogelijk.
Oh.. Heb je al in je omgeving bij bedrijven gevraagd? Offerte's laten opmaken?

Je zegt overigens ook dat we je allemaal een duur netwerk willen aansmeren, echter is dat niet waar

Wat men hier wel zegt (en dat geeft je zelf ook aan) is dat je een netwerk wilt hebben dat klaar is voor de toekomst,

Toekomst muziek is nu eenmalig geld investeren in oa je bekabeling.
Je kunt je huidige systemen gewoon meenemen samen met printers en alles.

En dan heb ik het nog niet over je voip omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vergeet niet dat de je de tijd die jij er instopt (een veelvoud van een expert) ook mee moet rekenen. is het dan echt duurder of vergeet je dan iets mee te rekenen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 22:59
In wat voor branch zitten we? Cat6 is voor veel branches overkill, óók de komende 10 jaar. Dan kun je alsnog beter een keer opnieuw bekabelen om weer up2date te zijn. Het bedrijf zal dan ook uit het pand gegroeid zijn bijv.

Verder TS: Wat wil je nu?
Klooien met websites, dat moet je gewoon bij een hoster doen. Ook die zijn er van 10 tot 10k per jaar.
Is een Voip telefoon met PoE ook echt gewenst of vind je dat wel aardig? Dat maakt een groot verschil. En WiFi-ac??? Ondersteunen je devices dat? Heb je dat echt nodig om mail te lezen bijv?

Een oude computer met FreeNAS of de mogelijkheden van een nieuwe NAS (die ook niet heel duur hoeft te zijn) zijn een wereld van verschil. Ook op gebied van onderhoud. Zoals fish aangeeft: Denk ook eens aan de onderhoudskosten.

Je PVA mankeert nu nog e.e.a. Je wilt heel veel, maar zonder goede reden. Schrijf eens een v2. Met alle tips die hier genoemd zijn in je achterhoofd. Maar begin met een goede definitie van je eisen en eventuele wensen. Als je denkt dat iets nodig is, vermeld dan ook waarom. Dan kunnen we je daar in van advies voorzien. De producten die je hebt geselecteerd komen ook -voor ons- allemaal uit de lucht vallen. De Asus router bijv, redelijk onpopulair geval. Why? Je wilde toch een betrouwbaar netwerk?

Verder hoeft dit misschien niet super-professioneel (als je dat associeert met duur), maar je moet er wel bewust over nadenken. Anders is het zonde van je geld, hoe veel of weinig dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik had het voornamelijk over het opzetten, onderhoud, mja .. als het werkt dan werkt het.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ac is een fout, dit had acces point moeten zijn. Dit omdat de achterkant van het pand zeer waarschijnlijk geen of slecht wifi bereik heeft.

PVA V2

Eisen:
- Acces point - Dit omdat ik bang ben dat er achter in het gebouw geen of slecht bereik zou zijn. Daarom wil ik graag één acces point plaatsen aan de achterkant.
- Nas / Server - Heel simpel gezegd moet er een netwerkschijf zijn, die verbonden is met +/- 5 (max 10 )computers. Hier komen kleine bestanden op te staan (word, excel, pdf's en foto's). En moet een 'normale' snelheid hebben. Er worden geen programma's of zo iets op gedraaid, het gaat gewoon om een opslag waar iedereen bij kan. Van deze netwerkschijf zou ik graag willen dat ie automatisch back-up't naar onze Synologie NAS die we thuis hebben staan.
- VoiP telefonie - 2 draadloze telefoons en 3 vaste. Als er bij alle telefoons een stroom kabel word geleverd dan hoeft de switch geen PoE te hebben.
- Switch - Deze moet toekomst gericht zijn. Het liefst 24 ports (inclusief VoiP)
- Kabels - Ja, hier weet ik niet wat ik mee moet om eerlijk te zijn. De ene zegt dat je Cat6 moet hebben om toekomst gericht te zijn, en de ander zegt dat je met Cat5(e) de eerste 10 jaar genoeg hebt. Mijn wens is dat de kabel 5 jaar mee gaat, ook word er niet veel gebruikt met internet zoals downloaden van gigantisch grote bestanden etc.
- Stabiel netwerk - Dat er geen conflicten komen met VoiP als iemand wat anders doet.

Dit is eigenlijk waar het netwerk moet aan voldoen. Zelf heb ik weinig ervaring / kennis van netwerken, dus ik weet niet wat nu een goed merk is en wat niet. Zou iemand van jullie op basis van mijn PVA V2 een lijstje willen maken en uitleggen waarom nou dat goed is bijvoorbeeld? Mijn lijstje is namelijk gewoon samengesteld met wat er goed uitzag.

De server die ik er wil plaatsen is voor prive gebruik. Deze word gebruikt voor het 'klooien' met van alles en nog wat. Bijvoorbeeld wat ik leuk vind en doe in mijn vrije tijd is klooien met Ubuntu en Wordpress. Ook leek mij het leuk om te kijken naar ESXI. Dit is gewoon puur prive, dus hoeft er ook geen rekening mee genomen te worden.

Verder zit ik nog met vragen:
- NAS vs Server. Mij lijkt een NAS meer dan genoeg omdat, er kleine bestanden op komen te staan en er maar 2 personen zijn die er echt veel mee werken (PDF en foto's er op zetten). De rest moet er alleen een keertje op en even een foto te mailen. Wat op de NAS komt te staan: Kleine simpele excel / word / pdf bestanden en foto's / logo's. Omdat het kleine lichte dingen zijn wat er op komt te staan lijkt mij een NAS meer dan genoeg.
- Cat6 vs Cat5 vs Cat5e. Wat moet ik nu hebben? De worden dingen van de NAS afgehaald en geplaatst, en er zal een keer een bestandje van circa +/- 50mb gedownload worden. Er moet gebeld worden via VoiP en mailen, internetten. Ik neem aan als je dan toekomst gericht wil zijn dat Cat5e genoeg is voor ons? Vooral omdat er geen heftige dingen over het netwerk verplaats.
- VoiP zorgt voor conflicten? Gaat VoiP voor problemen zorgen als ik wat download of internet? Dit heb ik namelijk hier gelezen dat dat problemen kan veroorzaken.

Hopelijk is deze plan van aanpak beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[/quote]
Dit zijn eisen en vragen, hardly een plan van aanpak
Anoniem: 438207 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 19:14:
Ac is een fout, dit had acces point moeten zijn. Dit omdat de achterkant van het pand zeer waarschijnlijk geen of slecht wifi bereik heeft.

PVA V2

Eisen:
- Acces point - Dit omdat ik bang ben dat er achter in het gebouw geen of slecht bereik zou zijn. Daarom wil ik graag één acces point plaatsen aan de achterkant.
Aanname? .. doe een survey. mischien heb je er 0 nodig mischien wel 3 (geen idee wat voor pand het s)
- Nas / Server - Heel simpel gezegd moet er een netwerkschijf zijn, die verbonden is met +/- 5 (max 10 )computers. Hier komen kleine bestanden op te staan (word, excel, pdf's en foto's). En moet een 'normale' snelheid hebben. Er worden geen programma's of zo iets op gedraaid, het gaat gewoon om een opslag waar iedereen bij kan. Van deze netwerkschijf zou ik graag willen dat ie automatisch back-up't naar onze Synologie NAS die we thuis hebben staan.
Hoe met welke technologie, hoe bescherm je de synchronisatie (encryptie). Rapportage hoe weet je wanneer er problemen zijn, op welke manier sms/mail/tam tam ? wil je versies bewaren of gewoon een kopie van de laatste versie ? full backups incremental backups ?
- VoiP telefonie - 2 draadloze telefoons en 3 vaste. Als er bij alle telefoons een stroom kabel word geleverd dan hoeft de switch geen PoE te hebben.
als .... uitzoeken dus
- Switch - Deze moet toekomst gericht zijn. Het liefst 24 ports (inclusief VoiP)
inc voip ? ehm dat staat er volledig los van je hebt geen idee waar je het over hebt. Voice over ip wat los staat van de ethernet laag. (het kan de switch geen reet schelen of het gewoon verkeer is of voip)
- Kabels - Ja, hier weet ik niet wat ik mee moet om eerlijk te zijn. De ene zegt dat je Cat6 moet hebben om toekomst gericht te zijn, en de ander zegt dat je met Cat5(e) de eerste 10 jaar genoeg hebt. Mijn wens is dat de kabel 5 jaar mee gaat, ook word er niet veel gebruikt met internet zoals downloaden van gigantisch grote bestanden etc.
Kijk naar de van cat5e en van cat6 .. en neem zelf een beslissing.
- Stabiel netwerk - Dat er geen conflicten komen met VoiP als iemand wat anders doet.
Zoals eerder uitgelegd, QoS dit moet een feature op je router worden/zijn
Dit is eigenlijk waar het netwerk moet aan voldoen. Zelf heb ik weinig ervaring / kennis van netwerken, dus ik weet niet wat nu een goed merk is en wat niet. Zou iemand van jullie op basis van mijn PVA V2 een lijstje willen maken en uitleggen waarom nou dat goed is bijvoorbeeld? Mijn lijstje is namelijk gewoon samengesteld met wat er goed uitzag.
Er zijn inmiddels al voorstellen gedaan.
De server die ik er wil plaatsen is voor prive gebruik. Deze word gebruikt voor het 'klooien' met van alles en nog wat. Bijvoorbeeld wat ik leuk vind en doe in mijn vrije tijd is klooien met Ubuntu en Wordpress. Ook leek mij het leuk om te kijken naar ESXI. Dit is gewoon puur prive, dus hoeft er ook geen rekening mee genomen te worden.
Geen speeltuin op een bedrijfs netwerk maken. scheid dit op zijn minst (vlans)
Verder zit ik nog met vragen:
- NAS vs Server. Mij lijkt een NAS meer dan genoeg omdat, er kleine bestanden op komen te staan en er maar 2 personen zijn die er echt veel mee werken (PDF en foto's er op zetten). De rest moet er alleen een keertje op en even een foto te mailen. Wat op de NAS komt te staan: Kleine simpele excel / word / pdf bestanden en foto's / logo's. Omdat het kleine lichte dingen zijn wat er op komt te staan lijkt mij een NAS meer dan genoeg.
Mailen met je nas ?
- Cat6 vs Cat5 vs Cat5e. Wat moet ik nu hebben? De worden dingen van de NAS afgehaald en geplaatst, en er zal een keer een bestandje van circa +/- 50mb gedownload worden. Er moet gebeld worden via VoiP en mailen, internetten. Ik neem aan als je dan toekomst gericht wil zijn dat Cat5e genoeg is voor ons? Vooral omdat er geen heftige dingen over het netwerk verplaats.
Zie boven
- VoiP zorgt voor conflicten? Gaat VoiP voor problemen zorgen als ik wat download of internet? Dit heb ik namelijk hier gelezen dat dat problemen kan veroorzaken.
nee andersom mischien wel -> zie QoS verhaal
Hopelijk is deze plan van aanpak beter?
nee

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 05-02-2014 19:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aangaande dat VOIP deel en dat 't de switch 't geen reet kan schelen: klopt, maar....

VOIP wil je ten alle tijden voorrang kunnen verlenen op al 't overige IP verkeer over de poorten én de gehele switch. Beetje VLAN management is dan ooit wel handig, QOS is een noodzaak en POE is eigenlijk ook wenselijk als je 't netjes wil doen (heeft alleen niks te maken met voorrang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja klopt, maar mischien heb ik dat voor vanzelfsprekend aangenomen. ook al zal het niet zo gauw een probleem worden. de bottleneck licht wel een beetje bij het modem waar de router voor (die qos lust) voor hoort te zitten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 11:43
Jullie maken het allemaal moeilijker dan nodig. Deze jongen wil een netwerk opzetten voor een klein bedrijf waar max 5a6 personen op zitten.

Ik zeg je begint toch klein dus hou je ict ook klein.

Koop een synology voor fileshare en vpn. En een 2e op een remote location.
Koop een server hp/dell. Hoeft niet duur te zijn.
Koop cat6 kabels. Trek als het kan 2 kabels naar iedere werkplek.
Koop een 24poorts switch ipv meerdere switches
Voip lekker uit besteden en als je toch al onbeperkt bellen neemt neem helemaal geen voip.

Mocht er meer verdient worden met de core business van het bedrijf kopen ze wel profi spul. Zoals ik het nu zie is het niet nodig om nu al groot en super stevig aan te pakken.

Wat heel belangrijk is voor jullie is de data. Zorg er voor dat je de data goed backupped naar een 2e location.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 19:12
Belangrijkste is: zorg dat je je werk activiteiten en je prive activiteiten gescheiden houd. Je wilt niet gaan zitten klooien met ubuntu op een server als dat kan betekenen dat er door dit geklooi 4 andere mensen niet kunnen werken omdat het netwerk eruit ligt.
Dus kijk naar wat je nodig hebt voor je bedrijfsnetwerk. yayo heeft al een mooi lijstje behalve dat voor mij nogsteeds niet duidelijk is waarom je een server nodig hebt. En die voip moet je uitbesteden of gewoon niet doen. als je onbeperkt bellen hebt, doe het dan niet.

oh en wat mij betreft zijn cat5e kabels prima als je uitgaat van toekomstbestendigheid van 5 jaar. Meningen zijn hierover verdeelt, en dat komt omdat kabels trekken sowieso geld kost, argument om cat 6 te leggen is: dan hoef je het in ieder geval heel lang niet meer te doen, en zoveel meer kost het niet. Dus denk daarover na, cat5e zal je de komende 10/15 jaar niet gaan vervangen maar cat6 kan je nog veel langer mee doen, en zal ook bij installatie van bijv een snellere NAS of server niet bottlenecken (hoewel ik nu ook nog nooit bij een bedrijf ben geweest dat sneller dan 1Gb/s(bottleneck cat5e) had liggen naar werkplekken, inclusief IT bedrijven enzo)

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Server zou niet echt nodig zijn inderdaad. Al zou ik wel op zn minst iets goedkoops nemen waar ik vanaf buiten naar kan rdp'en mocht dit nodig zijn.

Ik zie servers voorbij komen van rond de €50/100 incl licentie waarmee dit makkelijk te doen is. Dit is wel 2e hands natuurlijk. Is genoeg voorlopig zou ik zeggen :)
Maar goed, dat is mijn idee. Kun je tenminste altijd inbellen en support leveren waarnodig.
Ook zou je er vpn mee kunnen draaien. Ik kan met mijn synology maar 5 accounts aanmaken voor vpn zie ik :)

Edit: bijvoorbeeld deze:
V&A aangeboden: Dell Poweredge T105, AMD Opteron 1352 Quadcore 4 x 2.1 Ghz

Is een mooie server voor weinig geld (nee, ben niet de verkoper).
Misschien krijg je hem mee voor €50 ;)

[ Voor 24% gewijzigd door oyay op 05-02-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
Osiris schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:25:
[...]

Waarschijnlijk maak jij zakelijk gebruik van Windows Server of iets dergelijks, dus kun je helaas niet anders denken ofzo, maar serieus, ga eens even in de schoenen van de TS staan.. Heeft 'ie dat écht nodig? Nee, natúúrlijk niet.

Sterker nog, dan heb je weer iemand nodig met de nodige know-how.

Een NAS neerpleuren om simpelweg wat Excel-filetjes te sharen is meer dan genoeg.

Wie ben jij om over mij te denken dat ik niet anders dan Microsoft Windows kan denken?
De web- en database server draaien in mijn eigen bedrijf op Debian. Ga niet oordelen over iets wat jij niet kan en/of wilt weten.

En daarbij Windows is zakelijk heel normaal, Er is met een Ubuntu of Debian distributie zeker geen kennis nodigt? Het is en blijft een server omgeving. Persoonlijk vind ik een enkel een NAS niet horen bij de standaarden van een zakelijke IT omgeving. En deze past al helemaal niet in het bedrijf van de TS. De NAS hoeft maar van het plankje te vallen en je hebt te poppen aan het dansen, daar gaat de bedrijfsadministratie!

En daar boven op nog eens, dit is wat de TS aangeeft:
;w

Dan, OT... Daar gaan we!
Anoniem: 438207 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 16:43:
Een server heeft meer optie's, maar als een server 2000 moet kosten dan kan ik er net zo goed een oude computer neer zetten en FreeNAS er op zetten.
Een oude computer... dat moet je me eens uitleggen... Volgensmij besef jij en anderen niet wat dataverlies is, en waar dat toe kan leiden. Een goed begin is het halve werk
Later wil ik er zelf een server neer zetten voor het 'klooien' met website's / programma's. Maar dit is dus niet belangrijk voor het bedrijf.
Huur daar een Transip vpsje voor een tientje per maand voor, dat moet je gescheiden van je bedrijf houden.
Zelf zit ik ook er mee dat jullie hier eigenlijk een gigantisch geweldige netwerk willen neerzetten.
Dat valt REUZE mee... Dit is een minimaal netwerk(je).
Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het moet in het budget blijven en als ik het laat aanleggen dan
komt er winst marge en loonkosten bij op.
Oh, dus je koopt ook gammele bedrijfsauto's? |:( 8)7
Om het netwerk zo goed mogelijk neer te zetten doe ik het zelf.
Sorry, dat zie ik niet gebeuren. Het feit dat je op Tweakers een topic aan maakt met de vraag; "Hoe zet ik een bedrijfnetwerk op?" zegt al genoeg.
Vandaar dat ik hier ook een topic maak, zodat jullie mij wat input kunnen geven over wat nou het beste is binnen het budget, en hoe ik het het beste kan aanleggen.
Dat is nou net het probleem. Je hebt geen ervaring met het opzetten van deze netwerken, en zoekt dingen niet tot in de puntjes uit. Er werd aan het begin van het topic al gezegd dat je dit beter kunt uitbesteden.

Hier:
Voor de rest zat ik nog met de veiligheid. Aangezien op de NAS 'geheime' dingen komen te staan.
Daar gaan we al weer....

Weet je, ik wens je veel succes bij het opzetten van je netwerk. Het feit dat je je baas niet kunt overtuigen dat dit echt brood nodig is, zegt ook al genoeg. Ik hoop dat het je lukt! En dat je wat aan mijn adviezen hebt.

Veel succes!

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
[b]Helixon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:32:[/

Weet je, ik wens je veel succes bij het opzetten van je netwerk. Het feit dat je je baas niet kunt overtuigen dat dit echt brood nodig is, zegt ook al genoeg. Ik hoop dat het je lukt! En dat je wat aan mijn adviezen hebt.

Veel succes!
Waar haal je het vandaan dat een netwerk + randapparatuur van 10k brood nodig is voor de TS?
Sorry hoor maar niet om te bitchen.

Het feit dat jij een bedrijf hebt waar je je web en database server op Linux hebt draaien zal voor jou wel broodnodig zijn. Dat is voor de TS gewoon weg niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik sluit me eigenlijk met Yayo aan. Het hoeft maar een heel simpel netwerk te zijn zonder te veel poespas. Als wij met 5/6 man 5 jaar kunnen werken op een NAS en een switch dan is het toch goed? Ik moet nu een oplossing hebben voor het netwerk waar we zo'n 3 jaar mee kunnen redden (mits er geen grote veranderingen komen). Als we hierna nog naar een ander pand gaan wat groter moet of het ict gebeuren is naar 2 jaar niet meer voldoende, dan mag er worden uitbesteed. Persoonlijk denk ik dat we maar 3 jaar in dat pand zullen zitten voordat we moeten uitbreiden, dat is ook één van de redenen waarom ik een simpel netwerkje wil aanleggen.

Wat is er trouwens mis met de Expreria Box van Kpn voor het netwerk?
Een oude computer... dat moet je me eens uitleggen... Volgensmij besef jij en anderen niet wat dataverlies is, en waar dat toe kan leiden. Een goed begin is het halve werk
We hebben nu gewoon een oude computer en ik heb daar FreeNAS opgezet. Dit is voldoende voor ons, maar aangezien we naar een pand gaan wil ik liever een NAS. Dit onder andere omdat de back-up een stuk makkelijker is. Zelf maakte ik één keer per dag een back-up van alle bestanden en zette dit op een externe hdd voor back-up.
Huur daar een Transip vpsje voor een tientje per maand voor, dat moet je gescheiden van je bedrijf houden.
Dit snap ik, gewoon prive en zakelijk gescheiden houden is dus het beste.
Dat valt REUZE mee... Dit is een minimaal netwerk(je).
Ben ik het niet mee eens. Vooral omdat het maar een simpel netwerkje hoeft te zijn.

Toch bedankt voor je antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Helixon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:32:
[...]

Wie ben jij om over mij te denken dat ik niet anders dan Microsoft Windows kan denken?
De web- en database server draaien in mijn eigen bedrijf op Debian. Ga niet oordelen over iets wat jij niet kan en/of wilt weten.

En daarbij Windows is zakelijk heel normaal, Er is met een Ubuntu of Debian distributie zeker geen kennis nodigt? Het is en blijft een server omgeving. Persoonlijk vind ik een enkel een NAS niet horen bij de standaarden van een zakelijke IT omgeving. En deze past al helemaal niet in het bedrijf van de TS. De NAS hoeft maar van het plankje te vallen en je hebt te poppen aan het dansen, daar gaat de bedrijfsadministratie!

En daar boven op nog eens, dit is wat de TS aangeeft:

[...]

;w
toon volledige bericht
Omdat je de situatie van de TS totaal niet lijkt te begrijpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Noob2070

Mijn advies:

Koop 2 synologys. 1 op de zaak houden en 1 thuis. Middels Rsync elke dag backuppen.
Koop een 24ports switch. Sluit hier al je netwerk apparaten op aan. En ook je modem. Zo weet je iig als de modem kapot gaat dat het netwerk nog wel blijft werken.
Als het mogelijk is qua centen ga voor cat6 kabels x2 per kamer/werkplek.
Een server, is wel handig voor remote support maar zeker niet perse nodig.
Koop een laser zwart/wit netwerk printer (als kleur niet nodig is natuurlijk)

Met bovenstaande zit je zeker onder de €1800.

Succes. Altijd leuk zon projectje :)

[ Voor 4% gewijzigd door oyay op 05-02-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankje Yayo! :)

Printer hebben we al dus dat is geen probleem. (Brother MFC-J5910DW)
Hoe bedoel je dat precies met de switch? Dat ik hem zo heb: internet > switch > router en de rest?

Zit er nog veel verschil met de Synologie? Dat bedoel ik in de zin van veiligheid, stabiliteit etc. Of voldoet elke Synologie aan mijn eisen?

Ik kom uit op dit mandje:
#ProductPrijsSubtotaal
4Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,90€ 187,60
16ICIDU UTP CAT6 Netwerk Kabel€ 9,30€ 148,80
1Netgear Prosafe JGS524E€ 132,88€ 132,88
1D-Link DAP-2553€ 97,52€ 97,52
1Synology DiskStation DS214€ 243,05€ 243,05
3Cisco SPA 504G€ 98,25€ 294,75
2Yealink Business HD IP DECT Phone W52P€ 102,85€ 205,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.476,20

De DS214 op het kantoor, en de DS213J thuis voor de back-up.
Is dit voor mijn wensen een goed mandje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 12-06 22:59
De gekozen Synology's zijn inderdaad prima voor deze taken!
Waarschijnlijk wil je wel SHR (Synology Hybrid Raid) oftewel RAID-1 (mirror). Je hebt dan maar de helft van de schijfruimte tot je beschikking (1 TB met 2x1TB schijf dus). Ik zou er zelf de WD Green inzetten, al zweren sommige bij de RED (/NAS) serie. Bedenk dus even hoeveel storage je nodig hebt. Synchronisatie kan rechtstreeks via de software van Synology. Beheer is erg eenvoudig. Zie ook de diverse Synology topics of Synology website voor de mogelijkheden van deze beestjes.

Kijk even naar de opmerkingen van fish. Een Access Point is niet je eis, goed bereik door het hele pand is je eis. Dat je daarvoor een AP kunt gebruiken volgt daar uit. Maar het aantal staat zo niet vast.

Als PoE voor je Access Point minder/niet belangrijk is, kun je ook een gewone router gebruiken en die inztten als AP. De gekozen D-Link heeft vrij weinig reviews hier. De TP-Links of Asus routers zijn populairder. Ook vanwege de grotere uitrustig.

De gekozen netwerkkabel is een patchkabel. Die kun je dus niet door een buis trekken. Daarvoor heb je een kabel op rol/per meter nodig, waar je zelf connectors aan zet. Zie bijv. netwerkproducten.com
Persoonlijk zou ik het geld van de cat6-kabel in m'n zak houden. Voor deze omgeving is 1Gbps de komende vijf jaar ruim voldoende. Zoals kaasplank ook aanhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Anoniem: 438207 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:28:
Dankje Yayo! :)

Printer hebben we al dus dat is geen probleem. (Brother MFC-J5910DW)
Hoe bedoel je dat precies met de switch? Dat ik hem zo heb: internet > switch > router en de rest?

Zit er nog veel verschil met de Synologie? Dat bedoel ik in de zin van veiligheid, stabiliteit etc. Of voldoet elke Synologie aan mijn eisen?
Dat je al een printer hebt is mooi. Dit scheelt weer :)

Met de switch bedoel ik:
internet > modem > router > switch > netwerk apparatuur
De Synology en je wifi apparaat zou je nog direct op de router kunnen doen.

Voor jou eisen zijn de syno's goed te doen. Al zou ik voor een duurdere nas gaan voor op kantoor ( de + versies) en een goedkopere voor thuis. Die voor thuis hoeft alleen maar backups te ontvangen. Maar goed dat is mijn (misschien wel luxe) keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik hoop niet dat TS ooit last gaat krijgen van wegvallende VOIP verbindingen. Best lullig als je een klant aan de telefoon hebt en die verbinding legt 't loodje doordat je zélf iets aan het down/uploaden gaat. Wordt helemaal lullig als je er een 0800/0900 nummer aan hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Anoniem: 438207 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:28:

Really..... Do i need to elaborate??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja

lijkt me dat
internet ---> [modem ---> router ---> routerswitch] ----> core switch ---
beter van toepassing is

Maar die laatste opmerking was wel ff een omg momentje

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 06-02-2014 01:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 21:29
Ik zou de TS toch echt adviseren om in ieder geval een offerte aan te vragen, er wordt aan enorm veel dingen voorbij gegaan, enkele basis zaken zijn zoals in het begin van het topic te lezen is vallen duidelijk nog niet onder dingen die de TS onder de knie heeft, waardoor zelfs al is er eenmaal een werkend netwerk opgezet het nog maar de vraag is hoe snel eventuele problemen zijn opgelost en in hoeverre dit een stabiel netwerk gaat zijn.
Keuze voor een KPN experiabox is daar een uitstekend voorbeeld van, die werkt behoorlijk slecht met SIP.
Wegvallende gesprekken, telefoontjes die niet aankomen.. Het is gewoon niet realistisch om te verwachten dat wij alles hier zodanig kunnen voorkauwen dat je eindigt met iets wat werkt.

Als je opstelling niet klopt, dan is dat IT bedrijf dadelijk uren bezig om of te vinden wat het probleem in de bende veroorzaakt of moet je lang wachten tot er iets nieuws is opgeleverd, waarbij het Experiabox verhaal een uitstekend voorbeeld van is.

Ik zou zeggen vraag een offerte op en kijk waar je op uit kan komen en bombardeer jezelf tot IT contactpersoon en dan kan je gaandeweg dingen zelf over gaan nemen.

Een rekenvoorbeeldje om het aan te leggen zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
24p TP-link switch TL-SG3424 165,-
2x Synology DiskStation DS214 460,-
3x Cisco SPA504G 300,-
1x Draadloze toestellen met basisstation 250 ±
1x Wireless AP UBNT UAP 70,-
1x overige materialen 300,-

Materiaalkosten:
€1545,-
Die heb je dus sowieso al, dus zelfs al ga je het zelf doen.. dan vormt dat een druppel op de gloeiende plaat.

Goed, wat zou je dan kwijt zijn om alles te laten installeren, uitgaand van een uurtarief van €40,-
switch configureren 1 uur
nassen configureren 3 uur
VOIP telefoons configureren 1 uur
AP configureren half uur
Overige werkzaamheden 5 uur

Zit je ongeveer aan de 420 euro arbeidskosten, dus dan heb je het totaal over 1965 euro, voor die 40 euro per uur zal je dan wel een junior krijgen, maar dat is voor de complexiteit van het hele verhaal opzicht geen probleem, die heeft een dergelijke opstelling waarschijnlijk al vaak genoeg voorbij zien komen omdat met de ogen dicht te kunnen.

Al met al, zou ik zeggen waarom al dat risico nemen door het zelf te doen, als je het voor een redelijk bedrag dus ook gewoon kunt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Jezus,

Deze jongen wil het zelf doen om de kosten laag te houden.
Configureer die 2 nassen en koop een niet instelbaar switch. Werkt als een tierelier!
Trek je kabels netjes weg en bel een bedrijf voor voip.

En laat ze hierna beginnen met werken aan de core business.
Mensen hier maken het veel te moeilijk voor een beginnend bedrijf.

Ik had het zeker zo gedaan. Ipv al dat dure en onnodige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:20
oyay schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:06:
Jezus,

Deze jongen wil het zelf doen om de kosten laag te houden.
Configureer die 2 nassen en koop een niet instelbaar switch. Werkt als een tierelier!
Trek je kabels netjes weg en bel een bedrijf voor voip.

En laat ze hierna beginnen met werken aan de core business.
Mensen hier maken het veel te moeilijk voor een beginnend bedrijf.

Ik had het zeker zo gedaan. Ipv al dat dure en onnodige.
Een niet instelbare switch en VOIP gaan niet samen :)
Je hebt minimaal een voice vlan lan.
Doe je dit niet dan kun je je klant net zo goed een brief sturen want bellen gaat het niet meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
tlpeter schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:19:
[...]

Doe je dit niet dan kun je je klant net zo goed een brief sturen want bellen gaat het niet meer worden.
Yup,

maar dat heb je niet nodig als je VOIP uitbesteed!
Ja je kan alvast voorbereid zijn. Maar nergens voor nodig imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

tlpeter schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:19:
[...]

Kom nou, wat een onzin. Je doet alsof zonder qos voip meteen niet meer werkt, maar dat is compleet onwaar. Denk je dat een beginnend bedrijfje werkelijk hun GbE lijntjes voltrekt? Nee. Alleen de internetverbinding is interessant hier.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ben nog steeds niet tegengekomen waarom VOIP nu noodzakelijk is. Er wordt maar uitgegaan dat het VOIP moet zijn, wat is er mis met het plain old telephone system?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

* Quote zichzelf nog een keer,

(het wachtwoord was btw gewoon kpn of KPN)
en we hebben het dan over 6*voip en 2 pots toestellen
fish schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 09:24:
wvt voip en gewone telefonie

Je kan de experiabox gewoon bereiken met voip en die 10 euro lijn gebruiken. je kan ook meer dan 1 dan gesprek over die "lijn" houden, ( iig de 8 )

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 06-02-2014 08:57 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
CyBeR schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:32:
[...]

Kom nou, wat een onzin. Je doet alsof zonder qos voip meteen niet meer werkt, maar dat is compleet onwaar. Denk je dat een beginnend bedrijfje werkelijk hun GbE lijntjes voltrekt? Nee. Alleen de internetverbinding is interessant hier.
Dat klopt helemaal maar dit gaat regelmatig fout en dan moet er alsnog een fatsoenlijke switch gekocht worden.
oyay schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:26:
[...]

Yup,

maar dat heb je niet nodig als je VOIP uitbesteed!
Ja je kan alvast voorbereid zijn. Maar nergens voor nodig imho.
Waarom twee switches? daar heb je een vlan voor.
Het is prutswerk om het hardwarematig te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 17:52
Volgens mij las ik ook iets over een kpn bel vrij bundel. Grote kans dat hier een contract op zit en dat je deze niet eens kan opzeggen zonder boete.
Dus wellicht is het voordeliger om voorlopig lekker op de 'oude' manier te blijven bellen.

Verder heb ik het idee dat het vooral eenvoudig moet zijn. Er worden hier geen hoge eisen gesteld.
Naar mijn idee is het voor de TS voldoende om lekker cat5e in het pand te trekken. Zet een business nas op kantoor en eenvoudigere nas in huis. Haal enkele gigabit switches voor waar nodig.
Eventueel een accesspoint. (weet niet hoe belangrijk dit is, maar je kan het altijd nog eerst eens aankijken)

Snap goed dat de meeste mensen hier voor kwaliteit gaan. Maar kwaliteit heeft zo z'n prijs en er is gewoon geen groot budget!
Dus in dit geval, roeien met de riemen die je hebt en opzetten wat nodig en mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
richard_1st schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:22:
Volgens mij las ik ook iets over een kpn bel vrij bundel. Grote kans dat hier een contract op zit en dat je deze niet eens kan opzeggen zonder boete.
Dus wellicht is het voordeliger om voorlopig lekker op de 'oude' manier te blijven bellen.

Verder heb ik het idee dat het vooral eenvoudig moet zijn. Er worden hier geen hoge eisen gesteld.
Naar mijn idee is het voor de TS voldoende om lekker cat5e in het pand te trekken. Zet een business nas op kantoor en eenvoudigere nas in huis. Haal enkele gigabit switches voor waar nodig.
Eventueel een accesspoint. (weet niet hoe belangrijk dit is, maar je kan het altijd nog eerst eens aankijken)

Snap goed dat de meeste mensen hier voor kwaliteit gaan. Maar kwaliteit heeft zo z'n prijs en er is gewoon geen groot budget!
Dus in dit geval, roeien met de riemen die je hebt en opzetten wat nodig en mogelijk is.
_/-\o_

Eindelijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 19:12
richard_1st schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:22:

eensch!
2 nasjes
kabels
switch
accesspoint,
is echt alles wat je nodig hebt. Maak het alsjeblieft niet ingewikkelder dan nodig.

edit:

je moet dus even een duidelijke keuze maken over wat je wel en niet wilt, dan kan er ook een eenduidiger advies komen, mijn advies: geen voip, geen server, 2 kabels elke werkplek, en als je zelf een inschatting maakt van het wifi bereik, kan ook daar een advies voor komen.

[ Voor 11% gewijzigd door kaasplank1 op 06-02-2014 11:06 ]

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 17:52
kaasplank1 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:04:
[...]

eensch!
2 nasjes
kabels
switch
accesspoint,
is echt alles wat je nodig hebt. Maak het alsjeblieft niet ingewikkelder dan nodig.

edit:

je moet dus even een duidelijke keuze maken over wat je wel en niet wilt, dan kan er ook een eenduidiger advies komen, mijn advies: geen voip, geen server, 2 kabels elke werkplek, en als je zelf een inschatting maakt van het wifi bereik, kan ook daar een advies voor komen.
2 kabels per werkplek is eigenlijk wel een must. En kabel kost je de kop niet.
Verder hebben veel voip toestellen een switch ingebouwd, dus mocht je dit in de toekomst willen dan is er nog geen man overboord.

Sluit me aan bij bovenstaande.
Even de keuzes en wensen op een rijtje. Rest invullen gaat wel lukken, maar er moet dan wel duidelijk zijn wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij Kpn hebben wij een glasvezel abonnement waar wij de mogelijkheid hadden om binnen Nederland gratis te bellen voor €10 per maand. Dit is gewoon per maand opzegbaar, dus dat is het probleem niet. Ook zullen wij thuis nog gewoon moeten bellen, dus dat abonnement zal wel blijven doorlopen.

VoiP willen wij graag omdat wij gaan uitbreiden naar heel Europa. Aangezien je dan met Kpn bellen veel duurder uit bent dan met VoiP willen wij graag VoiP hebben.

Ondertussen heb ik contact met een Tweaker die een bedrijf heeft wat zich specialiseert in ict voor kleine bedrijven. Zelf zat ik nu te denken om alles zelf te doen, behalve een vlan en de configuratie hier van. Dit omdat blijkbaar VoiP problemen kan veroorzaken met het gewone internet verkeer en ik dit niet wil hebben.

Een patch kabel is goed, omdat we gebruiken maken van P25 of P40 buizen, die kabels kun je er zo inleggen en dat de bovenkant er op klikken.

Wat ik moet hebben:
2 x Synologie NAS
4 x HDD voor de NAS
3 x Vaste VoiP telefoon
2 x Draadloze VoiP telefoon
1 x 24 ports managed switch
1 x Acces point

Zelf zat ik nog met de Experia Box. Is deze wel goed om te gebruiken of kan ik beter een andere router kopen hier voor?

Hopelijk zijn jullie het hier ook mee eens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Je verward VOIP een beetje.
Je wilt een goedkopere provider en dat kan met een SIP lijn.
Dit wil niet zeggen dat je toestellen ook VOIP moeten ondersteunen, kan wel als je dit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
oyay schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:40:
[...]

Waar haal je het vandaan dat een netwerk + randapparatuur van 10k brood nodig is voor de TS?
Sorry hoor maar niet om te bitchen.
Waar haal je die 10k vandaan? Het bedrag waar ik op uit kwam, voor een netwerk incl. server+ licenties en alle zooi er om heen is € 2.575,65.
Het feit dat jij een bedrijf hebt waar je je web en database server op Linux hebt draaien zal voor jou wel broodnodig zijn. Dat is voor de TS gewoon weg niet nodig.
Lees nog eens goed wat ik schreef. Ik bitchte op Osiris, omdat hij een conclusie trok die niet waar is.

Omdat het kan.....

• Ma_rK
  • Laatst online: 04-04 18:36
Ik zal namens Voys reageren.

Vervang de Experia Box. Het is een draak van een apparaat en verre van zakelijk. Voor de vaste toestellen is een Cisco SPA 303 afdoende. Wil je een POE netwerk aanleggen dan neem je de SPA 504. Wil je de prijs laag houden van de draadloze toestellen dan kies je voor één basis station met twee VoIP accounts en twee handsets. Dit omdat het kostentechnisch interessanter is om 5 dan 4 VoIP accounts af te nemen bij Voys. Een VLAN is netjes en hoe groter je netwerk, hoe noodzakelijker het wordt.

De prijzen van de toestellen die Voys levert zijn wellicht hoger dan de prijs die je vindt bij de goedkoopste webwinkel. Daar zijn twee redenen voor:

1. Ze worden compleet geconfigureerd geleverd (dus geen extra configuratie- of instelkosten en geen extra werk)
2. De prijzen zijn inclusief verzendkosten en eventuele extra adapter (die zit er bij een 504G bijvoorbeeld niet standaard bij).

Aangezien je zelf een beetje een nerd ben kun je de configuratie eventueel zelf doen. De handleiding daarvoor vind je in de publieke wiki: http://help.voys.nl/index.php/Categorie:VoIP_toestellen

Iets ander wat je kunt overwegen is een tweede internet verbinding. Dit adviseren we eigenlijk alle klanten va 4 werkplekken. Dit altijd over gescheiden netwerken (Cable/DSL of bijvoorbeeld cable/fiber). Waarom? De kosten van een dag geen internet zijn tegenwoordig gewoon te hoog en een consumenten lijn als reserve is vaak een kleine moeite en brengt lage kosten met zich. Natuurlijk blijf je bij het niet hebben van internet gewoon telefonisch bereikbaar omdat de hosted centrale eenvoudig doorschakelt naar een groep van mobiele telefoons als je geen internet hebt. Het is puur een advies vanaf "de directeurstoel". We zijn tegenwoordig in ons werk vaak zo afhankelijk van het internet dat het een kosten/baten verhaal wordt.

Ik hoop dat je zo geholpen bent. Mocht je vragen hebben dan kun je altijd terecht bij je accountmanager of bij één van onze nerds }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse_NL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-03 07:45
Zo vandaag zij mijn kabels gelegd! 3 stuks incl montage en materiaal. Nu heb ik op alle 3 etages UTP cat 6 liggen. Op Zolder gaat alles van wireless naar bedraad. Leuke 8 poorts switch gekocht:

TP-Link TL-SG1008D gigabit switch. Ook nog een stuk of 7 CAT6 kabels van 3 - 5 meter gekocht.

Ik moet nog 2 switches met 5 poorten hebben wel 1 gigabit ....

Iphone 5 -- eerste Iphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Wat ik in heel het topic niet tegenkom is hoe gaat het met de mails? Leuk als al de bestanden op een nas komen die ook nog eens gebackupped wordt naar een andere locatie(prima!), maar als mails via pop3(geen server met exchange die backups neemt) lokaal op de laptops komen te staan en zo een laptop crasht, dan zijn al die mails weg. Goedkoopste, maar in mijn ogen geen goeie oplossing is de pst bestanden dagelijks te backuppen. Beter is eigenlijk office 365, dan heb je daar helemaal geen omkijken naar, maar is wel een extra kostenpost.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een update van mijn kant weer.

Helaas is er een miscommunicatie geweest, en het pand heeft het aankomende half jaar zeker nog geen glasvezel ( :( ). Dit zou dus een normale kabel verbinding worden van 40/4. Zelf zit ik nu dus te twijfelen tussen VoiP of toch nog maar een half jaar wachten en eerst maar 2 telefoons er neer te zetten. Zelf moet ik nog een mobiel abonnement hebben, dus bellen is dan geen probleem.

Skelleniels
Wij maken alleen gebruik van imap, dit omdat er ook via de mobiel op de mail word gekeken en zodat er een back-up op de server staat. Helaas heeft Strato regelmatig problemen met de mail server doordat wij vaak mails kwijt zijn. Wij willen graag overstappen naar een andere leverancier voor de mail, maar helaas kan Strato ook de DNS records / nameservers niet aanpassen waardoor dit niet mogelijk is. Ook is er nu geen tijd om een nieuwe website te maken.

Wat moet ik nu hebben:
- NAS | één op de zaak en één thuis die alleen voor back-up word gebruikt.
- 4 maal een hdd
- Cat5e kabels
- Managed switch
- Router
- VoiP ???

Zijn jullie het er mee eens over wat ik moet hebben? De acces point is afgevallen. Ik heb het pand gezien en het leek mij wel kunnen met 1 router. Waarschijnlijk zal over één week het allemaal besteld worden, dus ik ben bezig met een lijste.

*Een echte noob vraag*
Is het instellen van een managed switch zeer moeilijk, of zou ik dit zelf kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 438207 op 14-02-2014 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kan strato niets aanpassen :?

Nou fuck strato dan en verhuis alles naar iemand anders.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou ik graag willen, helaas moet ik me daar ook eerst nog in verdiepen. Vooral het gedeelte met dataverkeer. Ik zou niet weten hoeveel ik nodig heb. We hebben grote mail boxen nodig voor minimaal 15 gebruikers, en ik zou er dan wordpress op willen draaien. Maar hiervoor moet dan eerst een nieuwe website komen etc, daar heb ik nu geen tijd voor.

Mijn lijstje exclusief VoiP als het doorgaat.

#ProductPrijsSubtotaal
4Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,90€ 187,60
1Netgear Prosafe GS724T€ 145,79€ 145,79
1Asus RT-N66U€ 100,90€ 100,90
1Synology DiskStation DS214+€ 296,55€ 296,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
[message=41776550,noline]noob2070 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:12[/massage]:

Skelleniels
Wij maken alleen gebruik van imap, dit omdat er ook via de mobiel op de mail word gekeken en zodat er een back-up op de server staat. Helaas heeft Strato regelmatig problemen met de mail server doordat wij vaak mails kwijt zijn. Wij willen graag overstappen naar een andere leverancier voor de mail, maar helaas kan Strato ook de DNS records / nameservers niet aanpassen waardoor dit niet mogelijk is. Ook is er nu geen tijd om een nieuwe website te maken.
Die eerste 2 zinnen na mekaar 8)7 er is een backup, maar de mails gaan regelmatig verloren en kunnen niet gerecovered worden?? Sta me toe om dit heel amateuristisch te vinden voor een professioneel bedrijf. Dat ze de mx-records en a-records niet kunnen aanpassen is ofwel bs ofwel staat de domeinnaam niet bij hen, maar volgens mij zeggen ze dit, zodat jullie niet wegkunnen en aan hen vastzitten!

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Als je grote mailboxen moet hebben voor minimaal 15 man zou ik toch masr een eigen mailserver gaan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is niet zo dat we vast zitten aan Strato, we kunnen wel gewoon verhuizen alleen we kunnen de mail niet door iemand anders laten draaien. Eigen mail server begin ik nu niet aan. Dan is er weer iets waar ik me in moet verdiepen, en daar heb ik nu gewoon de tijd niet voor.

Wat vinden jullie van mijn mandje aangezien ik toch binnenkort ga bestellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Neem dan op zijn minst (NAS) HDD's die ervoor gemaakt zijn 24x7 te draaien. Desktop HDD's zijn daar niet voor bedoeld. Uiteraard kan zal het prima werken maar zowel synology als de hdd fabrikanten raden het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nieuw lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 56,95€ 227,80
1Netgear Prosafe GS724T€ 145,79€ 145,79
1Asus RT-N66U€ 100,90€ 100,90
1Synology DiskStation DS214+€ 296,55€ 296,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
shure-fan schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 23:41:
Als je grote mailboxen moet hebben voor minimaal 15 man zou ik toch masr een eigen mailserver gaan draaien
Dat is precies waarom ik een server aangeraden heb. Een mailserver op je NAS draaien met meer dan 5 users gaat geen pretje worden. |:( 8)7

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Web + mail server wil ik zelf niet gaan draaien. Dit word niks aangezien we er geen uren er uit kunnen liggen met de mail. Mail en webserver wil ik graag bij iemand anders laten draaien, maar daar moet ik me dan eerst in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 438207 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:48:
Web + mail server wil ik zelf niet gaan draaien. Dit word niks aangezien we er geen uren er uit kunnen liggen met de mail. Mail en webserver wil ik graag bij iemand anders laten draaien, maar daar moet ik me dan eerst in gaan verdiepen.
Je wil dus je web/mail services uitbesteden qua hosting terwijl je een (near) 100% uptime van je eigen verbinding wil hebben om je back-up mechanisme ten aanzien van Fileservices te laten werken?

Ik zeg 't niet graag maar misschien dat je (beter) eens kunt gaan kijken naar een professionele cloud oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
wimmel_1 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:02:
[...]

Je wil dus je web/mail services uitbesteden qua hosting terwijl je een (near) 100% uptime van je eigen verbinding wil hebben om je back-up mechanisme ten aanzien van Fileservices te laten werken?

Ik zeg 't niet graag maar misschien dat je (beter) eens kunt gaan kijken naar een professionele cloud oplossing.
Lees het topic eens door... Alles wat aangeraden wordt, gooit 'ie in de wind. Behalve als er ook maar iets van kostenbesparing in staat. Dan is meneer paraat!

Een budget, ok, maar voor dit budget en zijn eisen heb je wel meer nodig dan die 1800 euro dat ook nog eens naar onder afgerond wordt. Daar krijg je ook geen professionele cloud oplossing voor....

Ik heb ook het idee dat de TS zijn mening afstemt op wat wij (tweakers) denken. Om dan maar een voorbeeld te nemen, het PvA. "is het zo dan goed?" staat er nog net niet! En daarbij vind ik dat we hem alles aan het voorkouwen zijn. Wij geven advies, maar thats it. Verdiep je in de stof, zorg dat je alles weet, en noteer alles in je, jaja daar komt ie weer, plan van aanpak! Daarbij voldoet een boodschappenlijstje niet.

Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door Helixon op 15-02-2014 23:30 ]

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Helixon schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 23:21:
[...]

Lees het topic eens door... Alles wat aangeraden wordt, gooit 'ie in de wind. Behalve als er ook maar iets van kostenbesparing in staat. Dan is meneer paraat!

Een budget, ok, maar voor dit budget en zijn eisen heb je wel meer nodig dan die 1800 euro dat ook nog eens naar onder afgerond wordt. Daar krijg je ook geen professionele cloud oplossing voor....

Ik heb ook het idee dat de TS zijn mening afstemt op wat wij (tweakers) denken. Om dan maar een voorbeeld te nemen, het PvA. "is het zo dan goed?" staat er nog net niet! En daarbij vind ik dat we hem alles aan het voorkouwen zijn. Wij geven advies, maar thats it. Verdiep je in de stof, zorg dat je alles weet, en noteer alles in je, jaja daar komt ie weer, plan van aanpak! Daarbij voldoet een boodschappenlijstje niet.

Succes!
Kom ik weer even terug op m'n eerste post in dit topic ;)

wimmel_1 in "[Beginner] Netwerk aanleggen"

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 15-02-2014 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Voor kleinzakelijke VOIP kun je ook nog denken aan een AVM Fritzbox en AVM VOIP-Dect toestellen. Ik zou wel een reserveexemplaar van de Fritzbox erbij kopen want bij een defect wil je niet een hele dag of meer niet bereikbaar zijn. En zo duur zijn ze niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

synoniem schreef op zondag 16 februari 2014 @ 00:00:
Voor kleinzakelijke VOIP kun je ook nog denken aan een AVM Fritzbox en AVM VOIP-Dect toestellen. Ik zou wel een reserveexemplaar van de Fritzbox erbij kopen want bij een defect wil je niet een hele dag of meer niet bereikbaar zijn. En zo duur zijn ze niet,
Ingeval van DECT toestellen: Je provider moet dan wel VOIP (SIP) ondersteunen en niet alleen VOIP aanbieden zoals de kabelaars 't leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Sowieso zou ik voor meerdere toestellen een eigen voipservertje draaien.

Maargoed ik ben het eigenlijk wel met helixon eens, onze GRATIS aadviezen worden totaal in de wind geslagen... Dus of het nog verstandig is hiermee door te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wimmel_1 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 00:14:
[...]

Ingeval van DECT toestellen: Je provider moet dan wel VOIP (SIP) ondersteunen en niet alleen VOIP aanbieden zoals de kabelaars 't leveren.
Hoe heeft DECT daar iets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dect toestellen via voip(sip) ipv pots bedoelt hij. denk ik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voordeel van een Ftitz!! doosje is inderdaad dat je er DECT toestellen mee kunt laten verbinden en deze middels VOIP kun laten bellen/gebeld kunt worden (en je Android/iOS toestellen ook),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja kan allebei. DECT over POTS via je modem of DECT direct via een SIP-DECT oplossing zoals je die o.a. vindt in Fritzboxen.

Punt is: het gebruik van DECT an sich is daar niet interessant bij.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 16-02-2014 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja ik gebruikte de sip server van kpn via de experiabox, 1 nummer maar meerdere paralelgesprekken mogelijk.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CyBeR schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:12:
Mja kan allebei. DECT over POTS via je modem of DECT direct via een SIP-DECT oplossing zoals je die o.a. vindt in Fritzboxen.

Punt is: het gebruik van DECT an sich is daar niet interessant bij.
Klopt, alleen er zijn maar weinig toestellen welke het ondersteunen buiten de spullen van AVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25

franssie

Save the albatross

Wat is het verschil tussen die AVM SIP-DECT oplossing en dat wat Siemens en Panasonic aanbieden? Voordeel van mijn Siemens N300a is dat ook oudere dect's ondersteund worden (ik heb een aantal gigaset 2000T bureau toestellen, geen accu dus wel draad dus nooit zoek en nooit leeg) - maar als ik een stukje fantastische techniek in mijn huis mis wil ik dat natuurlijk wel weten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 16-02-2014 01:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die Siemens/Panasonic oplossing kun je waarschijnlijk niet rechtstreeks aan een VDSL2 lijn knopen zonder router er tussen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dank, Nope, maar als dat het verschil is dan ben ik er niet rouwig om. Heb dat soort dingen liever gescheiden (net zoals die mini-hifi sets vroeger, doe mij de onderdelen maar apart maar dat is voorkeur). Of mis ik een voordeel daarvan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse_NL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-03 07:45
ZO naast mijn TP-Link 8 poort switch ook een netgear 5 poorts switch kunnen scoren. Robuster dan de TP-Link maar die is handiger mbt de aansluitingen achter aan.

Allemaal 1 Gigabit. Ik zoek echt nog 1 Gigabit 5 poort Netgear 1 Gigabit en waarschijnlijk nog een 8 poort Gigabit netgear met de aansluitingen achteraan en de lampjes voorin!

Iphone 5 -- eerste Iphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:32:
Dank, Nope, maar als dat het verschil is dan ben ik er niet rouwig om. Heb dat soort dingen liever gescheiden (net zoals die mini-hifi sets vroeger, doe mij de onderdelen maar apart maar dat is voorkeur). Of mis ik een voordeel daarvan?
??? :o

Waar ligt je SPOF (Single Point Of Failure). Als dat nú al de kabel is welke binnen komt dan maakt 't weinig uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

exact dat, SPOF. Bij een alles in één oplossing is elke fout bijna een fout in bijna alles. Als mijn modem sterft heb ik nog wel een intern netwerk, intern DECT en kan ik met een 3G phone desnoods weer internet in de tent krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:25:
Wat is het verschil tussen die AVM SIP-DECT oplossing en dat wat Siemens en Panasonic aanbieden?
AVM heeft alles in één doosje voor consumenten die niet zo veel willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CyBeR schreef op zondag 16 februari 2014 @ 01:53:
[...]

AVM heeft alles in één doosje voor consumenten die niet zo veel willen zitten.
Kleinzakelijk/MKB kan er ook goed mee werken en heeft er in principe voldoende aan ;) Je kunt daar heel leuk spul van Cisco/Mitel wegzetten maar je loopt toch tegen de lijn aan (lijn weg is alles weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickardur
  • Laatst online: 11-06 17:30
_/-\o_ offtopic: Hey, ik ben het eens met Helixon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpenMinded
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05-2014
@Helixon wat een onzin om die windows server zo te promoten. De Synology heeft alle functies van een windows server,is veel goedkoper en er zijn geen verdere licneties nodig. Daarbij zal het minder beheerlast opleveren. Mocht een server nodig zijn voor performance voor bijvoorbeeld een mailserver als Zarafa dan kun je altijd nog beter een Linux distributie als Zentyal of ClarkConnect nemen, dat is net zo simpel en kost wederom geen overbodige licentiekosten.

Je kunt met de Synology ook voipen en routeren maar je moet even kijken wat je er uit kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 23:57
Ik scroll door het topic, en mij valt op dat er nog nauwelijks is gedacht aan echte cloud oplossingen.
De case leent zich er (zo lijkt het) uitstekend voor: geen investering, geschikt voor lage aantallen gebruikers, goede uptime/redundantie. Niet veel gedetailleerde kennis nodig. Geen 24x7 systeembeheerder nodig.

Backups zijn min-of-meer geregeld middels de prullenbak en versiebeheer. Hoe zou je dit zelf doen? Wat is het uitgangspunt mbt bewaartermijnen van je backups? En wat doen je keuzes hieromtrent met de benodigde ruimte op de backup-NAS en dus het kostenplaatje?

Ik ga er even vanuit dat je backup hooguit enkele weken bewaart dient te worden.

Zolang het voornamelijk Office documenten zijn die worden opgeslagen op de NAS, kan een online oplossing een prima alternatief zijn. Er vanuit gaande dat het bedrijf nu 5 licenties van MS Office in huis heeft, die om de 5 jaar vernieuwd worden (dat is relatief laat, maar goed, klein bedrijf), bedragen de kosten hiervoor 215 euro per jaar.

De NAS'en gaan (erg optimistisch) ook 5 jaar mee. Volgens je voorbeeld hierboven is dat dan 85 euro per jaar. Waarschijnlijk gaat er in die 5 jaar nog ergens een schijf kapot, dus zeg 100 euro per jaar. Exclusief de uren die je kwijt bent.

Hebben we ook nog je hosting van web+mail. Zoals al eerder aan bod gekomen is ook de backup van je Outlook PST's een probleem, bij gebrek aan een mailprovider die dit voor je doet. Dat heb je opgelost met een cloud oplossing. Afhankelijk van de eisen die worden gesteld aan de website, kost dit ook nog eens een paar euro per maand, of kan het direct in de cloudoplossing. In het laatste geval blijven alleen de kosten voor je domeinnaam over. Verschil van 70 of 10 euro per jaar. Voor een dynamische website met een open source CMS, heb je al gauw eigen hosting nodig. Laten we ons op dit punt niet rijk rekenen: de kosten blijven gelijk, maar redundantie van mail is beter geregeld.

Als cloudoplossing ga ik in dit voorbeeld uit van Office 365 inclusief licentie voor de lokale Office installatie. Dat komt uit op 12.58 per gebruik per maand, inclusief btw (incl btw, omdat het hele topic hier vanuit lijkt te gaan)

De totalen:
Van bovenstaand plaatje blijven alleen nog de kosten van router+switch over: van 937 naar 247 euro per 5 jaar -> van 187,4 naar 49,4 per jaar
Het eerste jaar Office 365 kost 755 euro voor 5 users.
Kosten voor de Office licenties vallen weg: van 215 naar 0 euro
Webhosting + domein: 70 euro per jaar

Kosten met de Office 365 oplossing per jaar: 875 euro, met 247 euro investering
Kosten met de in-house oplossing per jaar: 473 euro, met 937 euro investering (1075 euro extra investering indien Office aangeschaft wordt). De uren-component heb ik hier nog niet een meegenomen, maar is wel aanwezig, aangenomen dat jij ook moet worden betaald.

Het lijkt me duidelijk dat de uiteindelijke directe kosten na 5 jaar hoger liggen bij een cloudoplossing (wederom zonder uren). Maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug: nauwelijks investering, productiviteit, werken op elke locatie, makkelijk delen van bestanden, geen zorgen/uren voor onderhoud, geen verrassingen qua kosten.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen welke punten voor het bedrijf in kwestie zwaarder wegen, maar het lijkt me in elk geval de moeite waard om hier een business case voor op te stellen. Probeer het niet enkel als een IT-opdracht te zien, maar als een IT-vraagstuk waarbij de juiste oplossing wordt gekozen voor het betreffende bedrijf.
Pagina: 1 2 Laatste