Met een budget van 1800 euro gaat het om afwegingen en klein beginnen. Alle professionele adviezen die hier gegeven worden kloppen allemaal maar er wordt hier toch flink gekeken door de bril van de IT professional ipv de TS.
Mijn advies: Maak een afweging op verschillende gebieden tussen:
- kosten
- wat levert het op
- randvoorwaarden.
Voorbeeld voip:
Kosten: 300 euro toestellen, 10 euro per maand
Wat levert het op: 600 euro in de maand winst op belkosten
Randvoorwaarden: Benodigd zijn: Stabiele internet verbinding, stabiele netwerkverbinding (QoS), kennis van beheer.
Probeer hier antwoord op te geven voor alle onderstaande onderwerpen. Als jij kan laten zien dat voip (dus dik netwerk) 600 euro in de maand winst is, dan krijg je heus wel meer budget
1. Internetverbinding
Wat gaan jullie met de internetverbinding doen? Is het alleen browsen/mailen of zijn jullie een design bureau die bv grote bestanden moet kunnen versturen? Kijk dus naar:
- Hoeveel upload hebben we nodig
- Hoeveel download hebben we nodig
- Hoe schadelijk is downtime voor ons
2. Cloud/Privacy
Privacy haal ik aan ivm de afweging voor het gebruik van Cloud diensten. Voor weinig geld kan je bijvoorbeeld veel cloud storage/mail krijgen met een hoge beschikbaarheid hiervan. Je levert dan wel (mogelijk) in op je privacy ivm wetgeving bij bv dropbox. Natuurlijk is het niet leuk dat bedrijven dit kunnen/mogen doen maar het is de afweging: Is de minimale kans dat het gebeurt, en wat is de schade hierbij, het waard om hier extra geld aan uit te geven?
Voordelen/nadelen van cloud oplossingen
+ snel opschalen (100gb storage erbij bv is vaak geen probleem itt al je schijven in je nas(sen) vervangen)
+ korte contracten (vaak maandelijks opzegbaar)
+ relatief lage kosten
+ weinig kennis nodig
+ makkelijk overal beschikbaar (dus geen gedoe met vpn oid)
- dataverlies mogelijk bij prutsende cloud provider
- privacy issues mogelijk bij prutsende cloud provider
- afhankelijk van internet verbinding
3. Email
Wat gaan jullie mailen? Veel grote bestanden? Mailings/nieuwsbrieven?
Hierbij dus opnieuw bekijken:
- Hoeveel mailboxen hebben we nodig
- Wat is de hoeveelheid mails die we versturen/ontvangen
- Worden er grote bijlagen verstuurd dmv de mail
4. Storage
Wat voor soort bestanden gaan jullie opslaan en hoe erg is het mochten deze verloren gaan?
Zijn er aparte rechten met medewerker nodig? Dus
- Hoeveel ruimte nodig
- Hoeveel gebruikers
- Benodigde beschikbaarheid (lokaal of ook via mobiel)
5. Telefonie
Of je voor voip gaat hangt van de besparing af die je maakt adv je belminuten. Voip is een lastig iets om lekker stabiel te krijgen op je eigen netwerk. Dan moet je inderdaad wat professioneler spul hebben met QoS en verstand van zaken hebben.
Dus:
- Hoeveel bespaar je met voip?
- Hoeveel minuten bel je?
- Hoeveel nummers/gebruikers moet je aansluiten?
6. Netwerk
PoE is een luxe iets waar ik niet aan zou beginnen. Als je weinig budget hebt, moet je ook niet zeuren dat je een extra stroom adapter in je voip toestel moet stoppen

Hoe je het moet inrichten is eigenlijk afhankelijk van je voip toestellen.
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk bedraad doen (cat 5 is prima) en wifi aanleggen met spul wat ook een gast netwerk kent. Bij dekkingsproblemen kan je meerdere AP's ophangen maar ook dit is lastig om goed stabiel te krijgen. Dus:
- Wat sluit je er allemaal op aan
- Ga je zware dataoverdracht doen? (grote bestanden naar bv NAS?)
Mijn advies:
Adv van een groot aantal aannames zou ik inschatten om het volgende te doen:
1. Leg zover mogelijk utp netwerk aan met degelijke switches. Hier kan je tegenwoordig weinig fout in kopen als je een beetje goed oplet. Een simpele tp link lijkt mij voor je budget afdoende.
2. Neem een Google Apps account voor je mail/storage. Hierdoor heb je je documenten in de backup zitten en kan je er vanuit kantoor/thuis/mobiel makkelijk bij. Bij grotere bestanden wordt dit minder handig.
3. Als je niet zoveel belt, begin gewoon eerste met standaard telefoon(s) of je mobiel. Afhankelijk van je belvolume dus.
4. Neem 2 AP's van bv Ubiquiti met een Gast modus. Hierdoor kan je makkelijk mensen scheiden van je eigen netwerk en ze toch internet bieden. Ubiquiti is wel iets lastiger te configureren als een standaard TP link gevalletje maar biedt met meerdere AP;s wel een stabiel netwerk.
Laat je doelstelling met "klaar zijn voor de toekomst" los met dit budget en een startend bedrijf. Een betere doelstelling lijkt mij: Roeien met de riemen die je hebt, zet een it infrastructuur op met een zo min mogelijk impact en focus je op het starten/groter maken van je bedrijf! Lukt dat? Dan weet ik zeker dat er ook ruimte is om extra geld uit geven voor de toekomst. Natuurlijk betaal je dan wel iets meer dan het in 1x goed doen maar dat is even geen optie als startend ondernemer:
TLDR:
Cloud diensten afnemen, complexiteit verwijderen (dus geen voip of PoE), beheersbaarheid alignen met je kunnen (dus geen server/voip)