[Beginner] Netwerk aanleggen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:21
Anoniem: 438207 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:12:
Wij maken alleen gebruik van imap, dit omdat er ook via de mobiel op de mail word gekeken en zodat er een back-up op de server staat. Helaas heeft Strato regelmatig problemen met de mail server doordat wij vaak mails kwijt zijn. Wij willen graag overstappen naar een andere leverancier voor de mail, maar helaas kan Strato ook de DNS records / nameservers niet aanpassen waardoor dit niet mogelijk is. Ook is er nu geen tijd om een nieuwe website te maken.
Je hebt geen nieuwe site nodig bij het overstappen naar een andere provider. :S
Mail heeft behoorlijke prioriteit bij de meeste bedrijven anno 2014, dat moet gewoon goed werken. Behalve het 365 pakket is Google Apps (Gmail for Business) ook een optie.

Overigen staat in de FAQ dat het wel degelijk mogelijk is je DNS records te wijzigen. (Nameservers hoef je helemaal niet te wijzigen als je je mail extern wilt): http://www.strato-faq.nl/699
Kan ik bij STRATO ook zelf mijn DNS-instellingen wijzigen?
Ja, bij STRATO heeft u in alle domeinregistratie- en hostingpakketten de mogelijkheid vanuit de klanten-login DNS-instellingen te beheren.
En via imap is niet echt een backup, als de user z'n mail weggooit is ie op je server ook pleite.

[ Voor 3% gewijzigd door Miyamoto op 16-02-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:03
Miyamoto schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:04:
[...]

Je hebt geen nieuwe site nodig bij het overstappen naar een andere provider. :S

[...]
Tenzij je de Strato SiteBuilder gebruikt. Goed moment om over te stappen naar een normaal CMS zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438207

Topicstarter
@Helixon
Ten eerste zijn het nooit mijn intenties geweest om zomaar iets 'in de wind te gooien', of jullie het idee te geven dat ik hier snel van af wil zijn zoals je zegt. Ik waardeer jullie help echt, zonder jullie was het waarschijnlijk heel iets anders geweest! Als het toch zo is overgekomen dan spijt me dit! Ik probeer met het kleine budget wat we hebben gewoon het beste uit de situatie te halen. Waarom zou ik een Windows Server nodig hebben? Het enigste wat we echt nodig hebben is een netwerkschijf. Een NAS voldoet dan meer dan genoeg naar mijn inzien. Wij gaan geen gebruik maken van een web & mail server etc. Dit is dus gewoon niet nodig.

Wij zijn een klein bedrijf wat in de opbouw is. Dat betekend dus ook dat als wij 2 internet verbindingen hebben dat dat minder inkomen voor ons is. Ik kan wel begrijpen dat er steeds wat beters is, en dat als je iets haalt wat iets duurder is dat dat beter is maar alles wat meer kost is minder geld voor het bedrijf en de familie. En ik neem aan dat jullie allemaal wel kunnen inschatten hoe belangrijk geld is.

Als er in toekomst iets anders moet zoals een server etc en het geld is er voor dan laat ik een professioneel bedrijf het hele ict doen. Helaas is daar nu het geld niet voor zoals je ook aan het budget kan zien.

Ik weet dat IMAP geen back-up is. Wij hebben inderdaad de SiteBuilder. Dit omdat ik toen nog niet echt verstand had van website's etc. Het idee is dat we in augustus naar een ander gaan en daar een eigen Wordpress site gaan draaien. Zelf hosten wil ik niet, aangezien je dan met problemen, onderhoudt etc komt en ik daar geen verstand van heb.

VoiP wacht ik ook mee tot in Augustes aangezien we nu een kabel verbinding krijgen, en ik het risico niet wil lopen dat we problemen krijgen met de telefoon. In augustus krijgen we glasvezel als het goed is, en dan gaan we naar VoiP.

Dit is het lijstje wat ik binnenkort wil gaan kopen met Cat5e kabels:
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 56,95€ 227,80
1Netgear Prosafe GS724T€ 145,78€ 145,78
1Asus RT-N66U€ 100,90€ 100,90
1Synology DiskStation DS213j€ 165,90€ 165,90
1Synology DiskStation DS214+€ 296,-€ 296,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,38

Als hier nog opmerkingen over zijn dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 438207 op 16-02-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Anoniem: 438207 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:22:
Een NAS voldoet dan meer dan genoeg naar mijn inzien.
Prima keuze.
Ik weet dat IMAP geen back-up is. Wij hebben inderdaad de SiteBuilder. Dit omdat ik toen nog niet echt verstand had van website's etc. Het idee is dat we in augustus naar een ander gaan en daar een eigen Wordpress site gaan draaien. Zelf hosten wil ik niet, aangezien je dan met problemen, onderhoudt etc komt en ik daar geen verstand van heb.
Zelf hosten inderdaad nooit doen. Sitebuilder kende ik niet. Maar idd zo snel mogelijk wegwezen dan. Mail inderdaad ook niet zelf hosten.
Dit is het lijstje wat ik binnenkort wil gaan kopen met Cat5e kabels:
#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 56,95€ 227,80
1Netgear Prosafe GS724T€ 145,78€ 145,78
1Asus RT-N66U€ 100,90€ 100,90
1Synology DiskStation DS213j€ 165,90€ 165,90
1Synology DiskStation DS214+€ 296,-€ 296,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,38

Kan weinig mee mis gaan, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:03
Anoniem: 438207 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:22:
[...]
Zoals in mijn vorige reactie: Wat is de business case? Maak eens een begroting voor 5 jaar die alle kosten dekt, inclusief manuren en investeringskosten, en maak dan de afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Site kan je laten staan bij Strato, maar mails zou ik toch weghalen en bv bij office365 zetten. Je hoeft niet per se je office pakket op o365 zetten, maar gewoon puur mail kan ook.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:01

TWKterry

Master Mariner

Helixon schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 00:23:
[ verschillende kleine switches naar router...]

Euhhhh... Nee, gewoon nee. Dit is geen structuur, en vragen om problemen dus.
Ik zet niet voor niks een 24-poorts switch in je benodigdheden. Op deze manier krijg je te veel "fail" punten.
Vraagje als 'beginner' aanhakend op de structuur van het netwerk.
Thuis heb ik ook drie Netgear GS108T naar een Asus RT66U-AC, zou dit beter/sneller werken met alle apparatuur rechtstreeks naar een Netgear GS724T en die op de Asus?
Voordelen/nadelen, wat bedoel je met fail-punten, elke switch die kapot kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
jvd-nl schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:41:
[...]
Zoals in mijn vorige reactie: Wat is de business case? Maak eens een begroting voor 5 jaar die alle kosten dekt, inclusief manuren en investeringskosten, en maak dan de afweging.
Volgens mij heeft TS de situatie aardig beschreven.
skelleniels schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:10:
Site kan je laten staan bij Strato, maar mails zou ik toch weghalen en bv bij office365 zetten. Je hoeft niet per se je office pakket op o365 zetten, maar gewoon puur mail kan ook.
Nee, dat kan ie niet wegens beperkingen vanuit Strato.

Als de site niet te groot is, zou je een tijdelijke site online kunnen zetten. Ligt er beetje aan hoe belangrijk de mail is en op welke termijn de site aangepakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een begroting maken van de kosten gaat een beetje moeilijk, aangezien we nieuw zijn kan ik niet zeggen hoe we met een jaar er voor staan. Dit kan natuurlijk gigantisch goed zijn, maar het kan ook het zelfde blijven. Ook weet ik niet wat er van de laptops verwacht moeten worden tegen die tijd. Nu gebruikt iedereen een i3 met 4gb ram en een standaard hdd, maar dit kan natuurlijk snel veranderen.

De levensduur wat ik verwacht(met veiligheid marge):
- Laptops 3 jaar
- NAS 3,5 jaar
- HDD's 1,5 jaar
- VoiP telefoons 2,5 jaar
- Cat5e kabels 4 jaar
- Router 3 jaar
- Switch 3 jaar

Website kan er wel een week uit liggen, dit is niet zo gigantisch erg. De mail mag er nog geen half uur uit liggen. Strato heeft een goede up-time maar gaat niet goed met de back-up om en kan helaas kwa mail gewoon niet aan onze eisen voldoen. Helaas zit ik met te weinig tijd dus ik kan ook geen andere site maken op dit moment. Dit komt later (augustus waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26
Je zou ook eens kunnen kijken voor het Glas abbonement of bijv. Heldenvan.nu mogelijk is als leverancier. Deze partij heb ik zelf ook gebruikt voor een glasvezel implementatie met weinig Budget (2 werkplekken, centrale opslag, pinautomaten op internet, pandbreed wifi en telefonie). En ik moet zeggen dat ik over zowel de service als mogelijkheden zeer tevreden ben voor een mkb oplossing.

Bij Heldenvan.nu vind ik het telefoon gedeelte vrij goed geregeld (implementatie met hun telefooncentrale en siemens dect) Verder heb ik daar ook een Synolgy 213 neergezet voor de centrale opslag en backups (dagelijkse sync naar een 2de synology op een remote locatie), een Cisco SG300 Managed switch (vlanning) en 3 ubiquiti AP's voor een budget wat ruim binnen jouw 1800 euro valt, maar toch redelijk professioneel in te richten is.

Ik denk trouwens dat je levensduur zoals hierboven soms wat kort bemeten is, vooral de bekabeling (wanneer goed gelegd), een goede managed switch (zolang je geen 10GB nodig hebt), de HDD's (tenzij je sneller/groter nodig hebt) en de telefoons kunnen een stuk langer meegaan dan dat jij aangeeft zolang ze voldoen aan de eisen. Ik gebruik bijv. ook nog regelmatig GB switches van 10 jaar geleden (HP2824 bijv.), niet meer voor de zwaarste taken uiteraard, maar als edge switch voor wat thinclients/printers of andere apparatuur dat geen volle bandbreedte vereist met zaken als Jumbofframes/Flowcontrol e.d. voldoen deze nog best.

Als je mail er trouwens nog geen half uur uit mag liggen zou ik wel zorgen dat deze mail goed gehost is (hoogst mogelijke betrouwbaarheid/SLA en meerdere verbindings mogelijkheden). zodat mocht je internet eruit klappen je via de mobieltjes o.i.d. nog steeds je mail kan raadplegen want een maximale downtime van 30 minuten is wel een heel hoge eis met een budget als dit.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 16-02-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Een begroting maak je in principe altijd zonder dat je weet hoe je er exact voor staat.
Anoniem: 438207 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:15:
Website kan er wel een week uit liggen, dit is niet zo gigantisch erg. De mail mag er nog geen half uur uit liggen. Strato heeft een goede up-time maar gaat niet goed met de back-up om en kan helaas kwa mail gewoon niet aan onze eisen voldoen. Helaas zit ik met te weinig tijd dus ik kan ook geen andere site maken op dit moment. Dit komt later (augustus waarschijnlijk).
Dan zou ik eigenlijk zeggen: Verhuis meteen en zorg dat je e-mail werkt zoals het hoort.

Je website zet je tekst-bestand genaamd index.html met de volgende tekst erin:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>Bedrijfsnaam</title>
</head>
<body>
Wij werken aan een nieuwe website.<br />
<br />
Bedrijfsnaam<br />
Adres etc etc<br />
<br />
Telefoon: 000-0000000<br />
E-mail: ...<br />
</body>
</html>

Mogelijk dat je je uiteindelijk website ook uit wilt besteden, als je nu zelf met Strato webbuilder werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Website maken is geen probleem. Sinds dat we bij Strato zitten en daar de sitebuilder af hebben heb ik mij erg verdiept in html, css, jquery, java en php. Afgelopen 2 maand heb ik me verdiept in Wordpress, dus een website maken is het probleem niet maar de tijd wat ik er voor kwijt ben.

Momenteel moet ik 30 uur per week naar school, en daarnaast de ict, logistiek, fabricage, engineering etc doen voor het bedrijf. Dat is dus het grote probleem. Vandaar dat ik de website ook wil gaan maken in Augustus, dan heb ik meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Het maakt mij totaal niet uit wat je doet en hoe je het doet. Maar je vraagt hier om hulp en noemt bepaalde eisen. De e-mail mag geen half uur offline, maar je geeft aan nu problemen te ondervinden met de mail. Omdat je het zelf op wilt lossen gaat dat pas in augustus. Hoe groot is het probleem van de mail dan? Niet zo groot blijkbaar.

Ik wil je er enkel op wijzen dat, als de website dus totaal onderschikt is, je een placeholder online kunt zetten om jezelf tijd te geven. De e-mail infrastructuur kun je dan wel upgraden zodat het aan de eisen van de firma voldoet.

Uitbesteden is niet per definitie duur. Als je inkomsten verliest doordat de systeembeheerder een half jaar geen tijd heeft is het wel duur. Maar dat is een afweging die je zelf (of het 'management') moet maken.

Verder durf ik ook te twijfelen aan je niveau wat betreft de talen die je noemt. Of het moet echt zo zijn dat je ook Java hebt geleerd. Dan hierbij mijn excuses. Ik wil je niet afvallen en snap dat je dingen zelf wilt doen, maar bedrijfsmatig moet je je wel afvragen of het een verstandige keuze is. Een bedrijf is er meestal om geld te verdienen, niet om te hobbie-en aan IT projecten. Een website die gemaakt is door een extern bureau kun je vervolgens ook prima zelf beheren.

[ Voor 26% gewijzigd door Miyamoto op 16-02-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Met een budget van 1800 euro gaat het om afwegingen en klein beginnen. Alle professionele adviezen die hier gegeven worden kloppen allemaal maar er wordt hier toch flink gekeken door de bril van de IT professional ipv de TS.

Mijn advies: Maak een afweging op verschillende gebieden tussen:
  • kosten
  • wat levert het op
  • randvoorwaarden.
Voorbeeld voip:
Kosten: 300 euro toestellen, 10 euro per maand
Wat levert het op: 600 euro in de maand winst op belkosten
Randvoorwaarden: Benodigd zijn: Stabiele internet verbinding, stabiele netwerkverbinding (QoS), kennis van beheer.

Probeer hier antwoord op te geven voor alle onderstaande onderwerpen. Als jij kan laten zien dat voip (dus dik netwerk) 600 euro in de maand winst is, dan krijg je heus wel meer budget ;)

1. Internetverbinding
Wat gaan jullie met de internetverbinding doen? Is het alleen browsen/mailen of zijn jullie een design bureau die bv grote bestanden moet kunnen versturen? Kijk dus naar:
- Hoeveel upload hebben we nodig
- Hoeveel download hebben we nodig
- Hoe schadelijk is downtime voor ons

2. Cloud/Privacy
Privacy haal ik aan ivm de afweging voor het gebruik van Cloud diensten. Voor weinig geld kan je bijvoorbeeld veel cloud storage/mail krijgen met een hoge beschikbaarheid hiervan. Je levert dan wel (mogelijk) in op je privacy ivm wetgeving bij bv dropbox. Natuurlijk is het niet leuk dat bedrijven dit kunnen/mogen doen maar het is de afweging: Is de minimale kans dat het gebeurt, en wat is de schade hierbij, het waard om hier extra geld aan uit te geven?
Voordelen/nadelen van cloud oplossingen
+ snel opschalen (100gb storage erbij bv is vaak geen probleem itt al je schijven in je nas(sen) vervangen)
+ korte contracten (vaak maandelijks opzegbaar)
+ relatief lage kosten
+ weinig kennis nodig
+ makkelijk overal beschikbaar (dus geen gedoe met vpn oid)
- dataverlies mogelijk bij prutsende cloud provider
- privacy issues mogelijk bij prutsende cloud provider
- afhankelijk van internet verbinding

3. Email
Wat gaan jullie mailen? Veel grote bestanden? Mailings/nieuwsbrieven?
Hierbij dus opnieuw bekijken:
- Hoeveel mailboxen hebben we nodig
- Wat is de hoeveelheid mails die we versturen/ontvangen
- Worden er grote bijlagen verstuurd dmv de mail

4. Storage
Wat voor soort bestanden gaan jullie opslaan en hoe erg is het mochten deze verloren gaan?
Zijn er aparte rechten met medewerker nodig? Dus
- Hoeveel ruimte nodig
- Hoeveel gebruikers
- Benodigde beschikbaarheid (lokaal of ook via mobiel)

5. Telefonie
Of je voor voip gaat hangt van de besparing af die je maakt adv je belminuten. Voip is een lastig iets om lekker stabiel te krijgen op je eigen netwerk. Dan moet je inderdaad wat professioneler spul hebben met QoS en verstand van zaken hebben.
Dus:
- Hoeveel bespaar je met voip?
- Hoeveel minuten bel je?
- Hoeveel nummers/gebruikers moet je aansluiten?

6. Netwerk
PoE is een luxe iets waar ik niet aan zou beginnen. Als je weinig budget hebt, moet je ook niet zeuren dat je een extra stroom adapter in je voip toestel moet stoppen ;)
Hoe je het moet inrichten is eigenlijk afhankelijk van je voip toestellen.
Ik zou inderdaad zoveel mogelijk bedraad doen (cat 5 is prima) en wifi aanleggen met spul wat ook een gast netwerk kent. Bij dekkingsproblemen kan je meerdere AP's ophangen maar ook dit is lastig om goed stabiel te krijgen. Dus:
- Wat sluit je er allemaal op aan
- Ga je zware dataoverdracht doen? (grote bestanden naar bv NAS?)

Mijn advies:
Adv van een groot aantal aannames zou ik inschatten om het volgende te doen:
1. Leg zover mogelijk utp netwerk aan met degelijke switches. Hier kan je tegenwoordig weinig fout in kopen als je een beetje goed oplet. Een simpele tp link lijkt mij voor je budget afdoende.
2. Neem een Google Apps account voor je mail/storage. Hierdoor heb je je documenten in de backup zitten en kan je er vanuit kantoor/thuis/mobiel makkelijk bij. Bij grotere bestanden wordt dit minder handig.
3. Als je niet zoveel belt, begin gewoon eerste met standaard telefoon(s) of je mobiel. Afhankelijk van je belvolume dus.
4. Neem 2 AP's van bv Ubiquiti met een Gast modus. Hierdoor kan je makkelijk mensen scheiden van je eigen netwerk en ze toch internet bieden. Ubiquiti is wel iets lastiger te configureren als een standaard TP link gevalletje maar biedt met meerdere AP;s wel een stabiel netwerk.

Laat je doelstelling met "klaar zijn voor de toekomst" los met dit budget en een startend bedrijf. Een betere doelstelling lijkt mij: Roeien met de riemen die je hebt, zet een it infrastructuur op met een zo min mogelijk impact en focus je op het starten/groter maken van je bedrijf! Lukt dat? Dan weet ik zeker dat er ook ruimte is om extra geld uit geven voor de toekomst. Natuurlijk betaal je dan wel iets meer dan het in 1x goed doen maar dat is even geen optie als startend ondernemer:

TLDR:
Cloud diensten afnemen, complexiteit verwijderen (dus geen voip of PoE), beheersbaarheid alignen met je kunnen (dus geen server/voip)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het mail probleem is niet groot inderdaad maar het is toch al meerdere malen voor gekomen dat we in één keer alle mail van 1 persoon kwijt zijn. Van de mail word wel altijd een back-up gemaakt door mij, maar het is wel slecht dat zulke dingen in één keer kunnen komen en dat Strato dan niet weet hoe zij het moeten oplossen. Vandaar dat ik daar weg wil.

De website is niet zo belangrijk als de mail, maar ik moet er wel op attenderen dat de website er maximaal een week er uit mag liggen aangezien er belangenrijke specificatie's van de producten op staan die de klant wel moet hebben. Dus ik kan wel een placeholder maken, maar naar één week moet de nieuwe site het dan ook weer doen.

Omdat de mail niet naar behoren werkt betekend niet dat we inkomen mis lopen, het is natuurlijk gewoon *** om mail kwijt te raken. Natuurlijk is een bedrijf geen plek om hobby's uit te voeren, ik moet wel zeker zijn dat ik een website kan maken en dat deze ook naar behoren werkt.

Laurens0619
Bedankt voor je antwoord, ik ga hier even verder over nadenken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 438207 op 16-02-2014 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

Tip voor je hardware:

Gebruik S/FTP Cat6 kabels voor alle verbindingen. Hoeft echt niet veel duurder te zijn, maar je bent achteraf blij dat je ervoor gekozen hebt (althans, dat waren wij wel :)): http://www.allekabels.nl/...-Cat6-Netwerk-Kabels.html

Qua switches kan ik je zeker de HP 1810-24G v2 aanbevelen. Superstabiel, ook onder continue hoge load en zonder fan: pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch

Voor firewall gebruiken wij een Zyxel Zywall 310 VPN Firewall. Deze is voorbereid op de toekomstige gigabit internetverbindingen en heeft een prima firewall throughput, ook via VPN: pricewatch: Zyxel Zywall 310 VPN Firewall
Als je wil, kan je natuurlijk zijn kleinere broertje nemen, Zyxel Zywall 110 VPN Firewall: pricewatch: Zyxel Zywall 110
Daar kan je er dan bijvoorbeeld ook 2 voor inzetten, aangezien redundancy je niet vreemd zal zijn. De 310 of 110 ligt er vooral aan wat je qua performance nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
S/FTP ziet er dan wel goed uit. Vooral omdat ie minder storing gevoelig is. De switch ziet er ook goed uit, maar ga ik echt een verschil merken?

Is het aan te raden om met een 40/3 verbinding VoiP te nemen als je 3 telefoontjes tegelijkertijd hebt? Dit aangezien ik het prijs verschil heb omgerekend en ik op zo'n €150 uit kwam per maand lijkt VoiP me het wel waard. Anders misschien beginnen met 1 telefoons in plaats van 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Anoniem: 438207 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:26:
Is het aan te raden om met een 40/3 verbinding VoiP te nemen als je 3 telefoontjes tegelijkertijd hebt? Dit aangezien ik het prijs verschil heb omgerekend en ik op zo'n €150 uit kwam per maand lijkt VoiP me het wel waard. Anders misschien beginnen met 1 telefoons in plaats van 6?
Over een 40/3 verbinding kun je ongeveer (even grof gerekend) ongeveer 30 telefoongesprekken op volle ISDN-kwaliteit voeren als je verder niets met de lijn doet. Wij hebben een kantoor (ongeveer 20 werkplekken) met redelijk veel telefoonverkeer en hebben zonder enige trafficshaping van de rest van het verkeer geen enkel probleem met het verwerken van telefoontjes, onze verbinding is volgens mij 40/4.

In plaats van een extra lijn zodat je door kunt blijven bellen bij storing zou ik vooral een VOIP-provider kiezen die je gesprekken naar een ander (extern) nummer laat routen. Dat kan een enkele ISDN-2 lijn die je sowieso aanhoudt voor een alarm of faxapparaat, maar natuurlijk ook een mobieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

46 zelfs (isdn = 64 kbit)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

Wij hebben het verschil wel gemerkt. Hebben eerder switches gebruikt van Netgear en Linksys. Alles vervangen door HP. Stabiliteit en performance wise verslaan die HP's de andere twee merken. Ik heb in ieder geval geen spijt gehad van deze keuze.

De S/FTP kabels zijn ook kwalitatief erg goed: stevig, dik, enigszins stug. Daarbij zeker minder storing op de kabel (minder packet loss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Anoniem: 438207 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:14:
Het mail probleem is niet groot inderdaad maar het is toch al meerdere malen voor gekomen dat we in één keer alle mail van 1 persoon kwijt zijn. Van de mail word wel altijd een back-up gemaakt door mij, maar het is wel slecht dat zulke dingen in één keer kunnen komen en dat Strato dan niet weet hoe zij het moeten oplossen. Vandaar dat ik daar weg wil.
Lol over dat mail probleem sorry hoor maar je kunt bij Strato gerust A-records aanmaken Cname's aanmaken en ga zo maar door. Staat ook gewoon in hun FAQ.

Betreffende de het probleem dat het bij 1 gebruiker is zou ik ipv bij Strato kijken bij de gebruiker.

Nu lijkt het net of ik reclame maak voor Strato maar dat is niet het geval aangezien ik zelf 4 maanden geleden mijn contract opgezegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Anoniem: 438207 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:14:
Laurens0619
Bedankt voor je antwoord, ik ga hier even verder over nadenken. :)
Anoniem: 438207 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:26:
S/FTP ziet er dan wel goed uit. Vooral omdat ie minder storing gevoelig is. De switch ziet er ook goed uit, maar ga ik echt een verschil merken?

Dit strookt niet met elkaar. Laurens geeft aan dat je eens een plannetje moet maken. Maar bij de volgende post ga je na een half uur weer overstag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:18
Nogmaals @ ts: Je hebt nu gezien (oa de reacties van anderen) dat je misschien toch veel te veel hooi op je vork wilt nemen,

Als je op een middag niet met school bezig bent, neem dan eens contact op met ict bedrijven in je regio om toch een offerte uit te brengen, Niet 1 bedrijf maar meerdere

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben ook nog bezig met het plannetje, maar daarom mag ik toch wel vragen of het aan te raden is? Of zie ik het verkeerd?

Even een vraag, blijkbaar hebben wij geen eigen internet verbinding. Deze word blijkbaar gedeeld met onze buren. De internet verbinding komt binnen bij onze buren, en dan word er een standaard Cat5 kabel door de grond getrokken naar ons pand. Heeft iemand tips over hoe je je eigen internet kabel kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 438207 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:28:
Ik ben ook nog bezig met het plannetje, maar daarom mag ik toch wel vragen of het aan te raden is? Of zie ik het verkeerd?

Even een vraag, blijkbaar hebben wij geen eigen internet verbinding. Deze word blijkbaar gedeeld met onze buren. De internet verbinding komt binnen bij onze buren, en dan word er een standaard Cat5 kabel door de grond getrokken naar ons pand. Heeft iemand tips over hoe je je eigen internet kabel kan krijgen?
Gewoon.... Aanvragen :)

En voordat je dan "in business" bent ben je waarschijnlijk al weer een week of 6 verder tenzij er ook nog gegraven moet worden doordat er een extra glas aansluiting mag/moet komen (glas kun je ook lezen als koper, maar ik denk niet dat je daar op zo'n moment nog aan moet willen beginnen).

Met een béétje pech kom je dadelijk uit op een DarkFiber aansluiting :o

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 17-02-2014 18:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 14:58
Aangezien het al meer dan een half jaar geleden is dat dit topic aangemaakt werdt, wil ik wel eens weten hou de TS er nu voor staat!

Ben benieuwd tegen welke problemen hij is aangelopen en hoe hij deze heeft opgelost, welke hardware hij gekozen heeft (bijna zeker een NAS O-) ).

Dus.... Hoe staat het er voor? :)

Omdat het kan.....

Pagina: 1 2 Laatste