"Energieneutraal" huurhuis zo zuinig mogelijk bewonen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Beste mede-tweakers,

Binnenkort betrekken mijn vriendin en ik een nieuwbouw huurwoning met een EPC van 0,0. Ik wil deze woning zo zuinig mogelijk bewonen zodat zowel ons gasverbruik als ons netto-energieverbruik zo dicht mogelijk bij 0 uitkomen. Hieronder zal ik wat uitleg geven over de bouwkundige en installatietechnische details van de woning.

Bouwwijze:
De woningen worden gebouwd door middel van een prefab bouwwijze: iQwoning. Kortweg houdt deze bouwwijze in dat de woning samengesteld wordt uit een aantal 3 dimensionale elementen, die voor het grootste deel worden afgebouwd in de fabriek, dit wil zeggen inclusief binnenbladen, keukens, tegewelwerk, toiletten e.d. Dit houdt in dat er op de bouwplaats heel weinig hoeft te gebeuren zodat we na 6 weken start bouw onze woning al kunnen betrekken.

EPC 0,0:
De woningen hebben een EPC van 0,0, dat houdt in dat het netto-energieverbruik van de gebouwgebonden installaties op 0 uitkomt. Hieronder wordt verstaan het energieverbruik voor verwarming, warm water, ventilatie, verlichting, zomercomfort, koeling, bevochtiging en de eventuele opbrengst van zonnepanelen en/of zonnecollectoren. Dit energieverbruik en -opbrengst hierin wordt berekend in MJ, niet m3 gas of kWh electra. Onze woning heeft een gasketel waarvan het verbruik in gas gecompenseerd wordt in de opwekking van elektriciteit d.m.v. zonnepanelen.

Bouwkundige eigenschappen:
Rc gevel en dak = 7,0 m2.K/W
Rc begane grond vloer 4,0 m2.K/W
Geïsoleerde voordeur U-waarde = 1,08 W/(m².K).
Kunststof kozijnen voorzien van drielaags glas U-waarde = 0,95 W/(m².K).
Veel en grote zuidgeoriënteerde ramen.

Installatietechnische eigenschappen:
CV-ketel: Itho BaseCube CW5
Ventilatie: Itho QualityFlow (WTW-systeem met CO2 sturing per ruimte)
PV-systeem: 14x CanadianSolar CS6P 250P (hellingshoek 15 graden en oriëntatie 8 graden west t.o.v. zuid)

Ideeën:
Naar mijn idee geven de zonnepanelen veel meer opbrengst dan dat wij met z'n tweeën gebruiken. Ik verwacht dat de zonnepalen ongeveer 3000 kWh opbrengen per jaar en dat wij dit met normaal gebruik niet gaan verbruiken aangezien wij ons huis geheel gaan voorzien van ledlampen, energiezuinige (A++(+)) apparatuur, en het nodige doen om sluipverbruik te voorkomen. Omdat netto-terugleveren nauwelijks iets opbrengt wil ik proberen met het (vermoedelijke) overschot gebruiken om ons gasverbruik terug te brengen. Dit hoop ik te bereiken door:

1: boiler in de keuken.
Zelf weet ik niet het precieze verbruik hiervan maar ik weet wel dat de warm-waterleiding van de CV-ketel naar de keuken +/- 10 meter is. Dit geeft bij steeds kleine hoeveelheden warm water pakken veel gasverbruik. Het gebruiken van de waterkoker om iets af te wassen oid heeft een lage WAF dus vandaar deze oplossing. Enige nadeel is dat een boiler circa 200 euro kost, dat wil zeggen dat we dus ongeveer 330m3 gas moeten besparen, de vraag of dit haalbaar is.

2: inductie kookplaat.
Deze kookplaat is iets duurder in aanschaf dan een gaskookplaat maar door deze te gebruiken kunnen we volgens mij circa 60 kuub gas per jaar besparen, dus 36 euro per jaar. Hierdoor zijn de meerkosten zo terugverdiend en hebben we ook de andere voordelen die een inductiekookplaat met zich meebrengt zoals makkelijker schoonmaken, geen open vuur en snel reageren van de kookplaat.

3: De zolder verwarmen met elektrische kachel.
De zolder is standaard niet voorzien van verwaming en zal door ons sporadisch gebruikt worden als logeerkamer en kantoorruimte. Voor die paar keer per jaar dat hier verwarmd moet worden wil ik gebruik maken van een elektrische verwarming.

4: De belangrijkste: zuinig gebruik.
Kachel niet te hoog zetten en kort douchen zijn nog altijd de belangrijkste manieren om gas te besparen. Ook het tweaken van de CV-ketel kan nog wat besparing opleveren.

Belangrijke randvoorwaarde:
Wij willen hier 5 tot 7 jaar blijven wonen is nu de planning dus alle investeringen moeten binnen die 5 jaar ongeveer wel terugverdiend zijn. Hierna willen we het liefst onze eigen energie zuinige woning gaan bouwen en dan wil ik graag alles aanschaffen aangepast op onze nieuwe situatie.

De grote vraag:
Hoe komen we qua gasverbruik en netto-energieverbruik zo dicht mogelijk bij de 0? En zouden mijn 4 maatregelen hierbij helpen en financieel verantwoord zijn? Ook andere suggesties en opmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
nouw tieske, mazzelaar.
dat ziet er niet slecht uit.

naar die epc waardes woord hier vaak met een scheef oog gekeken.
op papier is dat erg mooi, maar praktijk kan tegen vallen.
b.v. dan heb je overal lekkere isolatie, zitten de muren goed vol en dak lekker geisoleert etc..
alleen dan is de aanhechting van het dak net niet helemaal sluitend uitgekomen tijdens het bouwen en hebben ze het maar dicht gemaakt met een plankje en heb je eigenlijk nog een tocht hol.
dus goed het huis doorlopen op dat soort foutjes kan veel schelen (liefst bij de bouw, als de mogelijkheid er is)
dit is vooral in mijn huis een probleem.

je kunt goed gelijk hebben met de opbrengst van de pv set.
en het kan zijn dat je dat niet opmaakt.
alleen weet je nooit van te voren hoeveel je teveel hebt of te weinig.
dus dat maakt de beslissing erg lastig. (geduld en rustig bekijken helpt)

ook moet je rekening houden met het feit dat het eerste jaar het huis nog moet "drogen", dus het eerste jaar zijn de energie kosten wat hoger, wat het nog iets lastiger maakt. (de eerste jaar cijfers zijn geen indicatie voor de andere jaren)

het is een huurhuis, dus erg dure investeringen doen lijkt mij niet erg verstandig.
maar als je een goedkoop vloerverwarming setje koopt. (vooral niet te zwaar kiezen, een setje wat veel uren draaid met weinig W is ook leuk.)
en je bind die om de buis van de lucht invoer van het huis.
kun je voor een habbenkras toch wat van het overschot gebruiken voor wat gas besparing.
(of verzin iets anders creatiefs, denk vooral buiten de doos.
een aquarium in de huiskamer houd de huiskamer ook warmer b.v..)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
o ja, waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben.
wat gaat je dit eigenlijk kosten?
is een iets luxer huis, in mijn ogen mag het dan ook wat meer huur kosten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mooie ketel!

Hou er rekening mee dat je ook veel zaken wel kunt meenemen na 5 jaar zoals een close-in boiler of zonnepanelen (al hangen die er al :))

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
migjes schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:36:
nouw tieske, mazzelaar.
dat ziet er niet slecht uit.

naar die epc waardes woord hier vaak met een scheef oog gekeken.
op papier is dat erg mooi, maar praktijk kan tegen vallen.
b.v. dan heb je overal lekkere isolatie, zitten de muren goed vol en dak lekker geisoleert etc..
alleen dan is de aanhechting van het dak net niet helemaal sluitend uitgekomen tijdens het bouwen en hebben ze het maar dicht gemaakt met een plankje en heb je eigenlijk nog een tocht hol.
dus goed het huis doorlopen op dat soort foutjes kan veel schelen (liefst bij de bouw, als de mogelijkheid er is)
dit is vooral in mijn huis een probleem.
Dankjewel, ik ben er ook zeker heel blij mee! En ik weet heel goed dat de EPC heel erg theoretisch is (ben zelf bouwkundige) en daar zelf hecht ik ook weinig waarde aan, maar er zijn daarvoor wel heel veel maatregelen genomen waardoor ik straks minder energie ga gebruiken.

De kieren ben ik niet zo heel bang voor eerlijk gezegd. Ik heb een woning met plat dak (schuin dak geeft vaak veel luchtlekken) en het bouwconcept zorgt ervoor dat er weinig naden zijn, namelijk alleen de naden tussen de betonnen elementen (die netjes worden gedicht door compriband) en de naden tussen de HSB gevel en de betonnen elementen (die in de fabriek netjes worden afgedicht). Maar natuurlijk hou ik dit zelf ook in de gaten.
je kunt goed gelijk hebben met de opbrengst van de pv set.
en het kan zijn dat je dat niet opmaakt.
alleen weet je nooit van te voren hoeveel je teveel hebt of te weinig.
dus dat maakt de beslissing erg lastig. (geduld en rustig bekijken helpt)
Ja het lastige hiervan is dat hoe langer ik wacht met investeringen, hoe korter de terugverdientijd is.
ook moet je rekening houden met het feit dat het eerste jaar het huis nog moet "drogen", dus het eerste jaar zijn de energie kosten wat hoger, wat het nog iets lastiger maakt. (de eerste jaar cijfers zijn geen indicatie voor de andere jaren)
Ik hoop dat dit dus meevalt, omdat de woningen in de fabriek helemaal gebouwd worden en op de dag dat de elementen naar buiten gaan en gestapeld worden, wordt er ook voor gezorgd dat de hele woning waterdicht is. Het droogstoken wordt daardoor verminderd hopelijk.
het is een huurhuis, dus erg dure investeringen doen lijkt mij niet erg verstandig.
maar als je een goedkoop vloerverwarming setje koopt. (vooral niet te zwaar kiezen, een setje wat veel uren draaid met weinig W is ook leuk.)
en je bind die om de buis van de lucht invoer van het huis.
kun je voor een habbenkras toch wat van het overschot gebruiken voor wat gas besparing.
(of verzin iets anders creatiefs, denk vooral buiten de doos.
een aquarium in de huiskamer houd de huiskamer ook warmer b.v..)
Vandaar ook dit topic, ik mis de ervaringscijfers en wil graag mijn investering wel terugverdienen binnen de tijd dat ik er woon. Maar de manier van verwarmen van jou klinkt opzich goed! Bij ons specifieke systeem wordt alle lucht voor het huis door één rooster ingeblazen, dus daar zou ik een verwarmingselement voor kunnen bevestigen. Creatief probeer ik ook zeker te zijn, maar een beetje hulp is altijd welkom;)
migjes schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:47:
o ja, waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben.
wat gaat je dit eigenlijk kosten?
is een iets luxer huis, in mijn ogen mag het dan ook wat meer huur kosten.
Deze woning valt nog net binnen het sociale stelsel (van 2013) dus rond de 670 euro p/m. Hiervoor krijgen we 112 m2 gebruiksoppervlakte (en de zolder heeft gewoon rechte wanden, dus geen verlies onder schuine daken).

quote]twixx schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:54:
Mooie ketel!

Hou er rekening mee dat je ook veel zaken wel kunt meenemen na 5 jaar zoals een close-in boiler of zonnepanelen (al hangen die er al :))
[/quote]

Ketel is niet door mij gekozen en ik ken hem ook niet goed, maar op papier ziet het er goed uit inderdaad:) Close-in boiler wil ik eigenlijk niet meenemen, zoals ik al zei wil ik hierna naar een energiezuinig huis en dan wil ik graag gewoon korte leidinglengtes met een warmtepomp en/of zonneboiler. Dak is vol dus zelf uitbreiden gaat m ook niet worden;) Maar ik wil wellicht een domoticasysteem toe gaan passen om sluipverbruik ed tegen te gaan en die zou ik dus wel mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@tieske
eigenlijk had ik wel verwacht dat een bouwkundige had kunnen weten dat "droogstoken" van het huis niet het beetje water is wat er in regent tijdens de bouw, maar al die liters water die gebruikt worden om beton te maken. >:)
dat water zit heel diep in het huis en duurt gewoon een jaar voordat je het er uit hebt.
soms hoor je wel van mensen die 2x zoveel stookkosten hebben het eerste jaar.
(ik heb het zelf nooit gedaan, en twijfel wel aan de uitspraak die sommige mensen doen daar over doen.
zeker in het licht gezien dat er niet zoveel mensen zijn die een klein beetje begrip hebben van eigen gebruik hebben.
het is over het algemeen slecht gesteld met de kennis er over.)

prijsje is nog wel pittig, maar ben bang dat het wel gesponsord is met iets van subsidies of zo.

pas op met elektrische bouwmarkt kacheltjes van 2000W of zo.
de 3000kWh heb je daar mee zo weg gestookt en als je het vergelijkt met je gas ketel zijn ze nog niet eens de helft van de kracht. dus verwacht niet teveel van de overige hoeveelheid aan stroom die je hebt.
vandaar het tipje om met een heel laag vermogen gewoon veel uren te laten draaien.
(dan heb je er gewoon langer plezier van)
maar bepalen hoe zwaar die moet zijn kun je eigenlijk niet in het eerste jaar.

ik zelf krijg het nog net voor elkaar om ongeveer 400-500m3 aan gas voor verwarming te gebruiken.
en dat is gemiddeld gezien erg laag. (en dan ongeveer 175m3 voor douche/bad en 25m3 voor koken.)
maar het is erg lastig om daar vergelijkingen tussen te maken.
veel dingen zijn erg persoonlijk in gebruik en dat bespaart vaak meer als de isolatie.
maar dit zouden wel cijfers moeten zijn die je ook kunt halen.
dit zou betekenen dat je elektra/stook kosten ongeveer tussen de 400-500 euro per jaar zullen komen.
(word door sommige hier ook wel de 400 euro muur genoemd, het is erg moeilijk daar onder te komen zonder flinke kosten te maken.)
maar begrijp dat dit een zeer grove schatting is.

is het project in eindhoven eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
migjes schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:19:
@tieske
eigenlijk had ik wel verwacht dat een bouwkundige had kunnen weten dat "droogstoken" van het huis niet het beetje water is wat er in regent tijdens de bouw, maar al die liters water die gebruikt worden om beton te maken. >:)
dat water zit heel diep in het huis en duurt gewoon een jaar voordat je het er uit hebt.
soms hoor je wel van mensen die 2x zoveel stookkosten hebben het eerste jaar.
(ik heb het zelf nooit gedaan, en twijfel wel aan de uitspraak die sommige mensen doen daar over doen.
zeker in het licht gezien dat er niet zoveel mensen zijn die een klein beetje begrip hebben van eigen gebruik hebben.
het is over het algemeen slecht gesteld met de kennis er over.)

prijsje is nog wel pittig, maar ben bang dat het wel gesponsord is met iets van subsidies of zo.

pas op met elektrische bouwmarkt kacheltjes van 2000W of zo.
de 3000kWh heb je daar mee zo weg gestookt en als je het vergelijkt met je gas ketel zijn ze nog niet eens de helft van de kracht. dus verwacht niet teveel van de overige hoeveelheid aan stroom die je hebt.
vandaar het tipje om met een heel laag vermogen gewoon veel uren te laten draaien.
(dan heb je er gewoon langer plezier van)
maar bepalen hoe zwaar die moet zijn kun je eigenlijk niet in het eerste jaar.

ik zelf krijg het nog net voor elkaar om ongeveer 400-500m3 aan gas voor verwarming te gebruiken.
en dat is gemiddeld gezien erg laag. (en dan ongeveer 175m3 voor douche/bad en 25m3 voor koken.)
maar het is erg lastig om daar vergelijkingen tussen te maken.
veel dingen zijn erg persoonlijk in gebruik en dat bespaart vaak meer als de isolatie.
maar dit zouden wel cijfers moeten zijn die je ook kunt halen.
dit zou betekenen dat je elektra/stook kosten ongeveer tussen de 400-500 euro per jaar zullen komen.
(word door sommige hier ook wel de 400 euro muur genoemd, het is erg moeilijk daar onder te komen zonder flinke kosten te maken.)
maar begrijp dat dit een zeer grove schatting is.

is het project in eindhoven eigenlijk?
Nou als het goed is is het droogstoken vooral ivm het water wat er tijdens de bouw inregent. Het water wat gebruikt wordt in het beton wordt namelijk omgezet in de chemische reactie van beton (als ik het goed herinner om waterstofbruggen te maken), dus daar zou weinig water van over moeten blijven. Ik denk dat je je erin vergist hoeveel water er in een traditioneel gebouwde woning inregent tijdens die 6 maanden dat het niet waterdicht is;). Maargoed ik zal altijd wel iets moeten droogstoken ja, maar daar verander ik toch niets aan.

De genoemde prijs is wel echt de huurprijs die wij moeten betalen. Wijzelf krijgen er geen subsidie op.

Elektrisch kacheltje gaat naar verwachting niet vaak aan, wij zijn meer van het eerst een trui aantrekken en dan pas de kachel aan. Wellicht is infrarood verwarming iets voor bij ons op de zolder, dan verwarm je de ruimte niet maar alleen het plekje waar je zit met straling.

Ik hoop gewoon dat de verwarming vrijwel nooit aanhoeft vanwege de goede isolatie en de grote ramen op het zuiden (waardoor je de zonnewarmte kunt gebruiken, wel negatief in hartje zomer natuurlijk). Gas voor koken wil ik eigenlijk voorkomen en voor het warm water wil ik eigenlijk beperken. Het wordt dus even kijken wat ik als elektra verbruik moet rekenen voor elektrisch koken, boilertje (of doorstroomverwarmer) en de overige elektrische apparaten. Maar wellicht moet ik het eerst gewoon aankijken...

Het project is in Eindhoven ja. Weet je dan welk project het is of weet je toevallig dat ik daar nu ook woon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@tieske
a het project in Eindhoven.
had wel het vermoeden (ik woon in tilburg)
geen idee waar je dan woont, maar had wel van het project gehoord. (zijdelings)

voor de pv durf ik dan wat meer te zeggen.
je gaat daar waarschijnlijk geen 1000kWh/kWp halen.
maar een 950kWh/kWp voor dat soort panelen/hoek open opstelling lukt denk ik wel.
dus een 3300kWh per jaar is goed mogelijk.

heb je eigenlijk een idee of hebben ze je het verteld, hoe het zit met de service kosten.
(ook kijkend naar de pv, daar waren wat verhalen over, en ik had mijn bedenkingen daar bij, maar weet niet wat het nu uiteindelijk geworden is. zijn vrij ingewikkelde berekeningen met soms een naar staartje.
niet dat het zo is in jouw geval, maar meer ter info voor mij.)

hoeveel de ramen op het zuiden zullen doen, geen idee, dat is zo moeilijk te schatten.
ik zie allen zeldzaam mensen hier onder de 500m3 aan gas zakken. (allen als ze een houtkachel/warmte pomp of nog iets anders hebben)
(een tip: als je minder als 500m3 aan gas gebruikt per jaar, behoor je een korting te krijgen op de aansluitings-kosten, alleen je moet aardig de hemel en aarden in beweging zien te krijgen om die korting ook te krijgen, default krijg je hem niet in ieder geval, let er dus op.)
dus ik ben erg benieuwd of dat gaat lukken.

de subsidie gaat ook niet naar jouw toe, maar naar de woningbouwvereniging.
dus daar zul je niets van zien. (dat zijn ook zeer goede subsidie slurpers. allen al als je naar de grond kijkt, die blijft namelijk van de gemeente, allen het huis zelf is van de woningbouw vereniging.
toen ik mijn huis kocht moest ik namelijk 2x tekenen, 1x voor de grond en 1x voor het huis.
en alles in 3 voud, ik had er een behoorlijk lam armpje van gekregen, lol)

ik reken altijd 25m3 aan gas voor koken, nu kan ik dat niet zelf meten (ik heb geen aparte meter op mijn fornuis zitten), maar ik baseer dit op verhalen en cijfers van anderen. en dat is eigenlijk best hoog geschat.
zoveel gas gebruik ik er misschien niet eens voor.
geeft je een idee, of het wel interessant is om voor elektries koken te gaan.
(een kookgroep laten aanleggen, en apparatuur er voor kopen, kan toch een aardige investering zijn)

voor de douche en bad gebruik ik best veel m3 (meer als gemiddeld).
het bad maakt mijn leven 1x per maand dragelijk (vrouwen probleempje) en ik gebruik geen spaardouche maar een water verslinder. (ook ik wil af en toe wat luxe om me heen, en ben op dit punt niet duurzaam, Mea Culpa)
maar die kan ik wel goed meten, door het gebruik te pakken als ik geen gas gebruik voor stoken, en dat te berekenen voor de rest van het jaar.

ja, de beste tip die ik kan geven is het een jaartje aan te kijken, alleen misschien zijn er dingen die je toch nu moet beslissen, en dat maakt het wel wat lastig en vooral omdat laaghangend fruit al aardig geplukt is in jouw geval.

heb je trouwens ooit al eens iets van pv gehad eigenlijk?
ben je er bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tieske88 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:43:
1: boiler in de keuken.
Zelf weet ik niet het precieze verbruik hiervan maar ik weet wel dat de warm-waterleiding van de CV-ketel naar de keuken +/- 10 meter is. Dit geeft bij steeds kleine hoeveelheden warm water pakken veel gasverbruik. Het gebruiken van de waterkoker om iets af te wassen oid heeft een lage WAF dus vandaar deze oplossing. Enige nadeel is dat een boiler circa 200 euro kost, dat wil zeggen dat we dus ongeveer 330m3 gas moeten besparen, de vraag of dit haalbaar is.
Naast de gasbesparing kost de elektrische boiler natuurlijk alsnog stroom. Die 10 meter leiding zal vrij dun zijn, er zit dus ruim minder dan 1 liter water in. Je kan uitrekenen hoeveel gas het verwarmen daarvan kost, het is in ieder geval niet veel. Ik zou zeker niet zeggen dat het veel gas kost. Daarbij: hoeveel keer per dag heb je nou warm water nodig in de keuken? Ik denk dat wij het met 3 keer wel gehad hebben.
In de winter komt die warmte trouwens alsnog ten goede aan de binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
migjes schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:58:
voor de pv durf ik dan wat meer te zeggen.
je gaat daar waarschijnlijk geen 1000kWh/kWp halen.
maar een 950kWh/kWp voor dat soort panelen/hoek open opstelling lukt denk ik wel.
dus een 3300kWh per jaar is goed mogelijk.
Ik reken voorlopig op 3000 kWh per jaar (niet meteen te positief inschatten, wil eerst de kwaliteit van de installatie wel eens zien, lengtes en gebruikte materialen). Als ik een beetje in het topic "Wat is jouw actuele energieverbruik" kijk denk ik dat ik hier meer als voldoende aan heb om mijn idee'tjes uit te kunnen voeren.
heb je eigenlijk een idee of hebben ze je het verteld, hoe het zit met de service kosten.
(ook kijkend naar de pv, daar waren wat verhalen over, en ik had mijn bedenkingen daar bij, maar weet niet wat het nu uiteindelijk geworden is. zijn vrij ingewikkelde berekeningen met soms een naar staartje.
niet dat het zo is in jouw geval, maar meer ter info voor mij.)
De servicekosten zijn volgens de advertentie ongeveer 2,53 euro per jaar, dat vind ik persoonlijk heel erg meevallen.
hoeveel de ramen op het zuiden zullen doen, geen idee, dat is zo moeilijk te schatten.
ik zie allen zeldzaam mensen hier onder de 500m3 aan gas zakken. (allen als ze een houtkachel/warmte pomp of nog iets anders hebben)
(een tip: als je minder als 500m3 aan gas gebruikt per jaar, behoor je een korting te krijgen op de aansluitings-kosten, alleen je moet aardig de hemel en aarden in beweging zien te krijgen om die korting ook te krijgen, default krijg je hem niet in ieder geval, let er dus op.)
dus ik ben erg benieuwd of dat gaat lukken.
onder de 500m3 gas is wel mijn streven, ik denk dat we er na het eerste jaar wel achter zijn of dat gaat lukken. Als ik het gasverbruik voor het warm water in de keuken kan elimineren en we op inductie koken kan ik zien of we in de buurt komen. Als we in de buurt komen en we hebben nog een "overschot" aan stroom, dan wordt het dus gewoon slim electrisch bijverwarmen. En als we onder de 500 m3 duiken, dan ga ik er zeker achteraan!
ik reken altijd 25m3 aan gas voor koken, nu kan ik dat niet zelf meten (ik heb geen aparte meter op mijn fornuis zitten), maar ik baseer dit op verhalen en cijfers van anderen. en dat is eigenlijk best hoog geschat.
zoveel gas gebruik ik er misschien niet eens voor.
geeft je een idee, of het wel interessant is om voor elektries koken te gaan.
(een kookgroep laten aanleggen, en apparatuur er voor kopen, kan toch een aardige investering zijn)

voor de douche en bad gebruik ik best veel m3 (meer als gemiddeld).
het bad maakt mijn leven 1x per maand dragelijk (vrouwen probleempje) en ik gebruik geen spaardouche maar een water verslinder. (ook ik wil af en toe wat luxe om me heen, en ben op dit punt niet duurzaam, Mea Culpa)
maar die kan ik wel goed meten, door het gebruik te pakken als ik geen gas gebruik voor stoken, en dat te berekenen voor de rest van het jaar.
Het verbruik wat ik op internet tegen kom voor koken varieert van 25 tot 65 m3 gas per jaar. Ik ga even van 30m3 uit wat ik bespaar, besparing in euro's per jaar is dan dus 18 euro per jaar, de extra investering die we moeten doen om op inductie te koken verdienen we dus ongeveer terug in de 5 jaar dat we er wonen. Wij krijgen alleen een douche (met een spaardouchekop) dus ik hoop daarbij rondte 150m3 uit te komen (is dat reeëel?). Dan zou ik dus max 350m3 aan gas mogen gebruiken voor verwarming. Een zware opgave maar we gaan het zien.
ja, de beste tip die ik kan geven is het een jaartje aan te kijken, alleen misschien zijn er dingen die je toch nu moet beslissen, en dat maakt het wel wat lastig en vooral omdat laaghangend fruit al aardig geplukt is in jouw geval.

heb je trouwens ooit al eens iets van pv gehad eigenlijk?
ben je er bekend mee?
Ik denk dat ik toch wel ga voor de elektrische kookplaat en wellicht een boiler of doorstroomverwarmer. Ik denk dat ondanks die twee stroomverbruikers we toch netto terug gaan leveren aan het net. Als dat na jaar 1 zo blijkt te zijn, dan ga ik kijken of ik nog op een of andere manier efficient elektrisch kan bijverwarmen. Wellicht door een elektrisch verwarmingselement voor de inblaas vanuit de wtw in de woning te monteren. Ook heb ik hier op het DED forum een keer gelezen over iemand die een elektrisch boilertje voor zijn gasketel of zonneboiler had gemonteerd (dat kun jij weleens geweest zijn) zoiets zou ook nog een mogelijkheid zijn als de prijs daarvan meevalt. Veel andere besparingsmogelijkheden kan ik verder zo snel niet bedenken inderdaad.PV heb ik zelf nog niet gehad, maar heb me er al wel redelijk in verdiept al een aantal jaren. Ik wil mezelf geen expert noemen maar ik weet er inmiddels wel al het e.e.a. vanaf.
RemcoDelft schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:05:
[...]

Naast de gasbesparing kost de elektrische boiler natuurlijk alsnog stroom. Die 10 meter leiding zal vrij dun zijn, er zit dus ruim minder dan 1 liter water in. Je kan uitrekenen hoeveel gas het verwarmen daarvan kost, het is in ieder geval niet veel. Ik zou zeker niet zeggen dat het veel gas kost. Daarbij: hoeveel keer per dag heb je nou warm water nodig in de keuken? Ik denk dat wij het met 3 keer wel gehad hebben.
In de winter komt die warmte trouwens alsnog ten goede aan de binnentemperatuur.
Je hebt hier natuurlijk wel helemaal gelijk in. Echter denk ik een "overschot" te krijgen qua elektra, daarom wil ik proberen om een aantal punten wat normaal gas kost, nu te laten werken op elektra, zodat dit me allemaal minder gas kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 14:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met zo'n isolatie kan je een flinke deuk in het gasverbruik slaan met een lucht/lucht warmtepomp. 's Zomers aangeven dat je een airco gaat plaatsen, dan worden er geen vragen gesteld ;)

Hoe zit het met de zonwering?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
Proton_ schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:03:
Met zo'n isolatie kan je een flinke deuk in het gasverbruik slaan met een lucht/lucht warmtepomp. 's Zomers aangeven dat je een airco gaat plaatsen, dan worden er geen vragen gesteld ;)

Hoe zit het met de zonwering?
Ja dat was ook precies mijn gedachte! Helaas blijkt er in het huurcontract te staan dat er geen airco's geplaatst mogen worden (tezamen met nog een heel aantal andere zaken zoals schotels), dit omdat ze de wijk een "nette" uitstraling willen laten behouden. Hierover kun je natuurlijk discussies voeren maar ik heb er maar vrede mee.

Zonwering is niet aanwezig helaas. Rolluiken zijn ook verboden maar screens en/of zonneluifels mogen wel mits ze een bepaalde kleur hebben. Dit ga ik nog even uitzoeken hoe en wat en wat de kosten daarvan zijn. Persoonlijk denk ik dat ze hun geld dubbel en dwars opbrengen alleen heb ik ook nog een vriendin die ik moet te zien overtuigen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 14:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Triple glas op het zuiden zonder zonwering. Ook heen overhang/pergola? Tenzij het spiegelglas is (zontoetredingsfactor) wil je wel zonwering; je kunt de warmte ook niet wegkoelen blijkbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tieske88 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 21:46:
Ik reken voorlopig op 3000 kWh per jaar (niet meteen te positief inschatten, wil eerst de kwaliteit van de installatie wel eens zien, lengtes en gebruikte materialen). Als ik een beetje in het topic "Wat is jouw actuele energieverbruik" kijk denk ik dat ik hier meer als voldoende aan heb om mijn idee'tjes uit te kunnen voeren.
hier een voorbeeld van iets mindere kwaliteit panelen en een iets slechtere locatie(een klein beetje meer schaduw) daar ga je wel over heen. (en vlakbij in de buurt)
http://www.zonnestroomopb.../pvhappy/18858/18287.html
zolang er maar geen paneel vlak achter de cv pijp word installeert kom je daar wel op uit.
dat komt wel goed ontdek het maar. :*)
De servicekosten zijn volgens de advertentie ongeveer 2,53 euro per jaar, dat vind ik persoonlijk heel erg meevallen.
dat is een vreemd bedrag, dat is dus ex onderhout van de cv ketel. (dat past nog niet in dat bedrag)
en verder ex de rest.
ik zal je verder maar niet lastig vallen met wonigbouw en pv en wat daar bij komt kijken, is verder toch niet interessant.
onder de 500m3 gas is wel mijn streven, ik denk dat we er na het eerste jaar wel achter zijn of dat gaat lukken. Als ik het gasverbruik voor het warm water in de keuken kan elimineren en we op inductie koken kan ik zien of we in de buurt komen. Als we in de buurt komen en we hebben nog een "overschot" aan stroom, dan wordt het dus gewoon slim electrisch bijverwarmen. En als we onder de 500 m3 duiken, dan ga ik er zeker achteraan!
oke
Het verbruik wat ik op internet tegen kom voor koken varieert van 25 tot 65 m3 gas per jaar. Ik ga even van 30m3 uit wat ik bespaar, besparing in euro's per jaar is dan dus 18 euro per jaar, de extra investering die we moeten doen om op inductie te koken verdienen we dus ongeveer terug in de 5 jaar dat we er wonen. Wij krijgen alleen een douche (met een spaardouchekop) dus ik hoop daarbij rondte 150m3 uit te komen (is dat reeëel?). Dan zou ik dus max 350m3 aan gas mogen gebruiken voor verwarming. Een zware opgave maar we gaan het zien.
de hoeveel heden gas die je noemt, het is gewoon erg persoonlijk wat het gebruik doet.
maar je hebt de verhoudingen wel aardig door, maar ik denk wel dat je meer nodig hebt als 350m3 voor stoken. helaas is het koffiedik kijken, de praktijk moet het uitwijzen.

alleen???
een cw5 gasketel en dan een spaardouche kop?
die combinatie doet mij wel aan de twijfelen brengen.
een cw5 ketel is gemaakt om extra veel warm water te maken(ik doe het met een cw4 en een stort douche, en dit is geen punt waar ik zuinig mee ben!)
ook als ik kijk naar de specs van de ketel voor stoken, is hij een stuk zwaarder als die van mij.
en die van mij is al te zwaar voor mijn huis wat een stuk slechter is isoleert.
vind het een vreemde combi zoals hij in je start poost staat.
maar dat hoeft niks te zeggen over het gebruik, maar ik betwijfel wel het rendement.
Ik denk dat ik toch wel ga voor de elektrische kookplaat en wellicht een boiler of doorstroomverwarmer. Ik denk dat ondanks die twee stroomverbruikers we toch netto terug gaan leveren aan het net. Als dat na jaar 1 zo blijkt te zijn, dan ga ik kijken of ik nog op een of andere manier efficient elektrisch kan bijverwarmen. Wellicht door een elektrisch verwarmingselement voor de inblaas vanuit de wtw in de woning te monteren. Ook heb ik hier op het DED forum een keer gelezen over iemand die een elektrisch boilertje voor zijn gasketel of zonneboiler had gemonteerd (dat kun jij weleens geweest zijn) zoiets zou ook nog een mogelijkheid zijn als de prijs daarvan meevalt. Veel andere besparingsmogelijkheden kan ik verder zo snel niet bedenken inderdaad.PV heb ik zelf nog niet gehad, maar heb me er al wel redelijk in verdiept al een aantal jaren. Ik wil mezelf geen expert noemen maar ik weet er inmiddels wel al het e.e.a. vanaf.
je zou ook nog kunnen kijken voor een heet water kraan.
is vrij makkelijk te installeren in jouw situatie, en geeft je koken heet water (geschikt voor thee mee te zetten volgens de reclame, ik heb er zelf geen ervaring mee dus ik weet het niet)
maar die kun je het best in de kroeg vragen, daar zitten meerdere mensen die zoon ding ook hebben.
dat lijkt mij wel iets voor jouw.

eric-pvt die heeft een elektrische boiler tussen de cv ketel en de zonneboiler.
dan heb je het leuke van beide werelden: in de zomer doet de zon warm water maken en in de winter doe je het elektries.
alleen heeft hij wel veel meer trucjes die je dan moet weten.
hij heeft namelijk ook een WTW unit op het douche water, dus hij stort geen warm water het riool in.
(en nu ook een warmte pomp etc etc etc......)
dus dat verhaal is veel langer.

om een snelle berekening te maken tussen gas en elektra gebruik ik vaak de factor 8.
(hier klopt geen bal van, maar geeft je wel een idee wat de verhoudingen zijn.)
dus 500m3 gas = 500*8 = 4000kWh aan elektra.
dan heb je een idee hoeveel elektra je eigenlijk nodig hebt om je gas te vervangen.
en daar mee hoop ik dat je dan ook begrijp dat, al heb je overschot aan elektra dat het zo op is!
dat is altijd sneller als je denkt.
en ik sta er niet vreemd van te kijken als je gas gebruik toch nog 800m3 zou zijn.
ondanks de isolatie en andere mooie dingen.
als ik mijn gebruik van totaal 550-650m3 per jaar vergelijk met mijn buren 1200m3 per jaar (echt het zelfde huis).
dan weet ik ook dat persoonlijk gebruik erg belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
Proton_ schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:41:
Triple glas op het zuiden zonder zonwering. Ook heen overhang/pergola? Tenzij het spiegelglas is (zontoetredingsfactor) wil je wel zonwering; je kunt de warmte ook niet wegkoelen blijkbaar.
Geen overhang of pergola, dus nul schaduw op die ramen. ZTA is 51% volgens gegevens. Koeling gaat alleen door natuurlijk ventileren. Zonwering wil ik dus wel graag ja, nu alleen mn vriendin nog overhalen:P
migjes schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:17:
hier een voorbeeld van iets mindere kwaliteit panelen en een iets slechtere locatie(een klein beetje meer schaduw) daar ga je wel over heen. (en vlakbij in de buurt)
http://www.zonnestroomopb.../pvhappy/18858/18287.html
zolang er maar geen paneel vlak achter de cv pijp word installeert kom je daar wel op uit.
dat komt wel goed ontdek het maar. :*)
Voor dat soort geintjes als panelen achter cv-pijpen ben ik dus wel bang, de gemiddelde bouwer/woningbouwvereniging heeft hier namelijk weinig kaas van gegeten. Als het theoretisch maar klopt he....
een cw5 gasketel en dan een spaardouche kop?
die combinatie doet mij wel aan de twijfelen brengen.
een cw5 ketel is gemaakt om extra veel warm water te maken(ik doe het met een cw4 en een stort douche, en dit is geen punt waar ik zuinig mee ben!)
ook als ik kijk naar de specs van de ketel voor stoken, is hij een stuk zwaarder als die van mij.
en die van mij is al te zwaar voor mijn huis wat een stuk slechter is isoleert.
vind het een vreemde combi zoals hij in je start poost staat.
maar dat hoeft niks te zeggen over het gebruik, maar ik betwijfel wel het rendement.
Spaardouchekop zorg ik zelf voor. Die CW5-ketel is puur vanwege de EPC-berekening. Voor de EPC-berekening heeft elke HR107 voor de verwarming hetzelfde rendement, hierbij zijn dus geen pluspunten te halen om voor een bepaalde ketel te kiezen. Waar wel een verschil in rendement in zit, is in het opwekken van warm tapwater, en laten nou net de zwaardere ketels het hoogste rendement hebben. Hierdoor ontstaat er dus de vreemde situatie dat woningen welke een EPC van 0,0 hebben (en daardoor dus een hele lage warmtevraag) toch uitgerust worden met een enorm zware ketel. Dit omdat de installatie puur benaderd is vanuit de theoretische berekening vand EPC en niet vanuit praktisch oogpunt.
je zou ook nog kunnen kijken voor een heet water kraan.
is vrij makkelijk te installeren in jouw situatie, en geeft je koken heet water (geschikt voor thee mee te zetten volgens de reclame, ik heb er zelf geen ervaring mee dus ik weet het niet)
maar die kun je het best in de kroeg vragen, daar zitten meerdere mensen die zoon ding ook hebben.
dat lijkt mij wel iets voor jouw.
Een kokend water kraan vinden mijn vriendin en ik op dit moment een te grote investering voor onze huurwoning. Ik neig op dit moment heel erg naar een doorstroomverwarmer. Ik ben alleen nog op zoek naar hoeveel m3 gas ik daarmee kan besparen, zodat ik weet of ik deze wel terugverdien in de tussentijd.

Al met al neig ik nu dus naar een elektrische kookplaat en een doorstroomverwarmer, en de verdere maatregelen bedenk ik als ik de gegevens van het eerste jaar binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Tieske88 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:52:
[...]
Spaardouchekop zorg ik zelf voor. Die CW5-ketel is puur vanwege de EPC-berekening. Voor de EPC-berekening heeft elke HR107 voor de verwarming hetzelfde rendement, hierbij zijn dus geen pluspunten te halen om voor een bepaalde ketel te kiezen. Waar wel een verschil in rendement in zit, is in het opwekken van warm tapwater, en laten nou net de zwaardere ketels het hoogste rendement hebben. Hierdoor ontstaat er dus de vreemde situatie dat woningen welke een EPC van 0,0 hebben (en daardoor dus een hele lage warmtevraag) toch uitgerust worden met een enorm zware ketel. Dit omdat de installatie puur benaderd is vanuit de theoretische berekening vand EPC en niet vanuit praktisch oogpunt.
OMG... Die EPC norm slaat soms echt nergens op |:( Grote kans dat je met je spaardouche straks onder een koude douche staat. Omdat de ketel niet verder kan terugmoduleren en het tapwater te warm wordt, zal de ketel gewoon uit gaan. Ik heb het met mijn vorige ketel gehad (zo'n waardeloze Agpo Ferroli) welke ook niet ver genoeg kon terugmoduleren en dan maar uit gaat brrrr...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
antonboonstra schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:03:
OMG... Die EPC norm slaat soms echt nergens op |:( Grote kans dat je met je spaardouche straks onder een koude douche staat. Omdat de ketel niet verder kan terugmoduleren en het tapwater te warm wordt, zal de ketel gewoon uit gaan. Ik heb het met mijn vorige ketel gehad (zo'n waardeloze Agpo Ferroli) welke ook niet ver genoeg kon terugmoduleren en dan maar uit gaat brrrr...
Dan heb je toch gewoon een slechte ketel gehad? Ik ben niet anders gewend dan dat de ketel bij elke waterhoeveelheid (dus ook een druppelstraaltje) op temperatuur blijft. Natuurlijk mag de ketel daarbij prima schakelen tussen minimale brander en geen brander, daarvoor heeft de ketel zelf een kleine buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Volgens mij is dat bij zeker bij zo'n moderne ketel als de Itho helemaal geen probleem. Het minimale vermogen van 6kW voor verwarming is wel wat veel voor een super geisoleerde woning, maar het lijkt wel een ideale ketel om met vloerverwarming te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
als ik het heb over gebruik besparingen dan zij cijfers van 50% mogelijk.
heb ik het over rendementen dan praat ik over kleinere getallen. helaas, maar vaak heb je die besparingen wel nodig omdat dat ook bepaald dat je gebruik besparingen kunt doen.
Tieske88 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:52:

Voor dat soort geintjes als panelen achter cv-pijpen ben ik dus wel bang, de gemiddelde bouwer/woningbouwvereniging heeft hier namelijk weinig kaas van gegeten. Als het theoretisch maar klopt he....
dat zal wel mee vallen, anders kun je voor een paar 10tjes het zelf wel effe oplossen, zo moeilijk is het niet.
het grote werk is al gedaan, dus ben er niet zo bang voor.
en daarom mogen ze van mij de epc steken waar de zon niet schijnt.
zoals anton al zegt, de tapwater drempel, lukt dat met een spaar douche?
kan het niet vinden in de handleiding van itho (persoonlijk vind ik itho ook een verschrikkelijk merk, meer reclame als techniek en daar houd ik niet van.)

maar ook voor het warm stoken heb ik zoiets als mmmm.
mijn ketel moduleert gewoon naar 5,2-6,2kW en dat is zelfs voor mijn huis teveel om te verwarmen.
deze ketel kan niet lager als 6,7kW.
ook kijkend naar het gebruik, mijn ketel doet dan 0,52m3 per uur, jouw ketel doet dan 0,7m3 per uur.
en dan de isolatie mee nemend van je huis, kan het goed zijn dat de radiatoren dat vermogen niet in je huis kan brengen en komt er weer warm water in de ketel en draai hij op een lager rendement.
(dit word erger als je radiatoren dicht zet in huis, omdat je b.v. niet de boven verdieping wil verwarmen)

verder is het leuk zoals je het verhaal verteld, maar die ketels behalen die rendementen allen als in test situaties, waarin er dus nooit warm water in de retour komt.
Een kokend water kraan vinden mijn vriendin en ik op dit moment een te grote investering voor onze huurwoning. Ik neig op dit moment heel erg naar een doorstroomverwarmer. Ik ben alleen nog op zoek naar hoeveel m3 gas ik daarmee kan besparen, zodat ik weet of ik deze wel terugverdien in de tussentijd.

Al met al neig ik nu dus naar een elektrische kookplaat en een doorstroomverwarmer, en de verdere maatregelen bedenk ik als ik de gegevens van het eerste jaar binnen heb.
als het je ding is moet je het gewoon doen.
ik kon allen je berekening niet volgen. (of vond hem wat vreemd optimistisch)
RemcoDelft schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:48:
[...]

Dan heb je toch gewoon een slechte ketel gehad? Ik ben niet anders gewend dan dat de ketel bij elke waterhoeveelheid (dus ook een druppelstraaltje) op temperatuur blijft. Natuurlijk mag de ketel daarbij prima schakelen tussen minimale brander en geen brander, daarvoor heeft de ketel zelf een kleine buffer.
elke gas ketel heeft een tap drempel (bij itho vertellen ze die gewoon niet, en dat zet mij aan het denken)
een normale maat is 2,5 liter per minuut, en dan pas gaat de brander aan.
als dat ook bij itho zo is dan heb je dus minimaal 2,5liter per minuut van 62,5 graden minimaal aan stroming nodig anders start hij niet.
wat ongeveer 5 liter per minuut aan douche water is van 36.
dus een spaardouche nodig van minimaal 5 liter per minuut.
(en ik raad aan om dan net een litertje meer te pakken. voor de zekerheid van werken.)
blissard schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:04:
Volgens mij is dat bij zeker bij zo'n moderne ketel als de Itho helemaal geen probleem. Het minimale vermogen van 6kW voor verwarming is wel wat veel voor een super geisoleerde woning, maar het lijkt wel een ideale ketel om met vloerverwarming te gebruiken.
die zal tegen vallen met een minimaal gebruik van 0,7m3 gas per uur. ;)
mijn vloerverwarming zal dat niet leuk vinden en de ketel zal gaan pendelen.
misschien als mijn huis 15m2 groter was zou het wel kunnen.
(en dan rekening ik met mijn vloerverwarming erg optimistisch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
waarom draaien we de verwarmings-vraagstuk eigenlijk niet gewoon om?
rekent een stuk gemakkelijker.

dus hoeveel (k)W aan radiator vermogen ga je gebruiken(dus allen de radiotoren die je ook echt gaat gebruiken) en bij welke water temperatuur is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
antonboonstra schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:03:
Ik hoop maar dat hij ver genoeg kan terugmoduleren met warm water. Maar inderdaad de EPC norm heeft nogal wat haken en ogen...
blissard schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:04:
Ik de warmteverliesberekening even opgesnord, de woning vraagt bij een buitentemperatuur van -10 graden en een binnentemperatuur van 20 graden in de verblijfsgebieden, 22 graden in de badkamer en 15 graden in de overige ruimtes in totaal 4835 Watt... Dus de ketel is nogal overbemeten.
migjes schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:07:
en daarom mogen ze van mij de epc steken waar de zon niet schijnt.
zoals anton al zegt, de tapwater drempel, lukt dat met een spaar douche?
kan het niet vinden in de handleiding van itho (persoonlijk vind ik itho ook een verschrikkelijk merk, meer reclame als techniek en daar houd ik niet van.)

maar ook voor het warm stoken heb ik zoiets als mmmm.
mijn ketel moduleert gewoon naar 5,2-6,2kW en dat is zelfs voor mijn huis teveel om te verwarmen.
deze ketel kan niet lager als 6,7kW.
ook kijkend naar het gebruik, mijn ketel doet dan 0,52m3 per uur, jouw ketel doet dan 0,7m3 per uur.
en dan de isolatie mee nemend van je huis, kan het goed zijn dat de radiatoren dat vermogen niet in je huis kan brengen en komt er weer warm water in de ketel en draai hij op een lager rendement.
(dit word erger als je radiatoren dicht zet in huis, omdat je b.v. niet de boven verdieping wil verwarmen)

verder is het leuk zoals je het verhaal verteld, maar die ketels behalen die rendementen allen als in test situaties, waarin er dus nooit warm water in de retour komt.
migjes schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:22:
waarom draaien we de verwarmings-vraagstuk eigenlijk niet gewoon om?
rekent een stuk gemakkelijker.

dus hoeveel (k)W aan radiator vermogen ga je gebruiken(dus allen de radiotoren die je ook echt gaat gebruiken) en bij welke water temperatuur is dat?
Ketel zou ook niet mijn keus zijn geweest, maar het is nu eenmaal een huurhuis dus ik kan er weinig aan veranderen, net als de methodiek van de EPC. Zoals ik al zei geeft de warmteverliesberekening aan dat er maximaal 4835 Watt gevraagd wordt, dus dat is kl*te. En het liefst ga ik de bovenverdieping niet verwarmen nee als dat niet nodig is, maar voor het rendement van de ketel is het denk ik wel beter. Waar ik eventueel aan zit te denken is om met een of andere regeling ervoor te zorgen dat de ketel alleen gaat verwarmen als de retourtemperatuur onder de 22 graden komt (als de aanvoertemperatuur ongeveer op 40 graden ligt).

De warmteverliesberekening:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/74272932/Knipsel.JPG

Woonkamer, entree en keuken zijn voorzien van 240 m1 vloerverwarming 15 cm h.o.h.
Badkamer Strada STRW.0.65.100.15.133
Slaapkamer 1 Strada STRW.0.50.100.15.133
Slaapkamer 2 Strada STRW.0.50.090.15.133

Het liefst zou ik de convectoren in slaapkamer 1 en slaapkamer 2 uitzetten. Toevooertemperatuur op 40 (zodat deze rechtstreeks de vloerverwarming in kan) en kijken of ik de retour op 22 kan krijgen. Zou het werken als ik de ketel gewoon uitschakel als de retourtemperatuur boven de 22 graden komt en pas weer aanzet zodra deze daaronder zakt en er een warmtevraag is? Dan kan de ketel waarschijnlijk wel zijn warmte kwijt en door de geringe warmtebehoefte geeft dat hopelijk geen problemen qua comfort.
migjes schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:07:
als het je ding is moet je het gewoon doen.
ik kon allen je berekening niet volgen. (of vond hem wat vreemd optimistisch)
Berekening kookplaat:
Gasverbruik kookplaat geschat 30m3 per jaar = 18 euro per jaar.
Meerprijs inductiekookplaat = 50 euro
Kosten extra automaat (montage en kabel worden voorzien door vader) = 30 euro
Totale meerprijs= 80 euro
Terugverdientijd = 4,4 jaar

Berekening doorstromer:
Gasverbruik warm water keuken geschat 45m3 per jaar = 27 euro per jaar (mbv. olino)
Meerprijs doorstromer = 120 euro
Totale meerprijs = 150 euro
Terugverdientijd = 5,6 jaar

Hierbij heb ik geen rekening gehouden met restprijzen en kolenfooi.

Nu is er alleen 1 groot nadeel: de installateur dacht dat het vastrecht van een 3x25A hoger was dan die van een 1x35A aansluiting, gevolg is dat ik nu dus maar een 1x35A huisaansluiting heb. Dan durf ik het niet aan om een elektrische kookplaat aan te sluiten. Volgens mij mag het sowieso niet rekening houdend met selectiviteit (kookplaat dient op 32A afgezekerd te worden) maar ook als ik kijk naar het vermogen van de kookplaat. De kookplaat heeft een vermogen van 7 kW en ik kan maximaal 35x230 = 8 kW gebruiken, dus als je een keer uitgebreid kookt en de oven erbij aanzet zou dat betekenen dat je hoofdzekering eruit ligt, met een vette rekening tot gevolg. Geschatte kosten voor het omzetten van de aansluiting van 1x35A naar 3x25A zijn 200 euro (hele meterkast en huisinstallatie is wel voorbereid op 3 fase). Dan is het financieel dus helemaal niet meer interessant...

Hmm heel erg goed is er over de installatie niet nagedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tieske88 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:11:
hmm heel erg goed is er over de installatie niet nagedacht....
Volgens mij is dat bij niet één nieuwbouwproject van een projectontwikkelaar het geval in NEEderland.
Een gemiste kans |:( 8)7 ;w

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
even snel, voorde rest moet ik ook gaan rekenen, lol
Berekening kookplaat:
Gasverbruik kookplaat geschat 30m3 per jaar = 18 euro per jaar.
Meerprijs inductiekookplaat = 50 euro
Totale meerprijs= 80 euro
Terugverdientijd = 4,4 jaar

Berekening doorstromer:
Gasverbruik warm water keuken geschat 45m3 per jaar = 27 euro per jaar (mbv. olino)
Meerprijs doorstromer = 120 euro
Totale meerprijs = 150 euro
Terugverdientijd = 5,6 jaar
nu begrijp ik de inductie kookplaten een beetje de doorstroom, ik kom altijd op enkele honderden euro's uit voor zoon ding.
maar mijn eisen zijn anders en zo scheelt het wel erg veel.
Nu is er alleen 1 groot nadeel: de installateur dacht dat het vastrecht van een 3x25A hoger was dan die van een 1x35A aansluiting, gevolg is dat ik nu dus maar een 1x35A huisaansluiting heb. Dan durf ik het niet aan om een elektrische kookplaat aan te sluiten. Volgens mij mag het sowieso niet rekening houdend met selectiviteit (kookplaat dient op 32A afgezekerd te worden) maar ook als ik kijk naar het vermogen van de kookplaat. De kookplaat heeft een vermogen van 7 kW en ik kan maximaal 35x230 = 8 kW gebruiken, dus als je een keer uitgebreid kookt en de oven erbij aanzet zou dat betekenen dat je hoofdzekering eruit ligt, met een vette rekening tot gevolg. Geschatte kosten voor het omzetten van de aansluiting van 1x35A naar 3x25A zijn 200 euro (hele meterkast en huisinstallatie is wel voorbereid op 3 fase). Dan is het financieel dus helemaal niet meer interessant...

Hmm heel erg goed is er over de installatie niet nagedacht....
vastrecht voor 3x25A of 1x35A is precies het zelfde.
op een 1x 35A kun je gewoon een kookgroep plaatsen, geen probleem.
(dat is dan 2x 16A die samen gekoppeld zijn)
de inductie plaat moet dit dan wel ondersteunen, dus kan duurder zijn, heb ik nooit naar gekeken eigenlijk.
ik heb just de kookgroep er uit gegooid voor de pv, lol.
maar om dan ook nog een helle zware oven aan te sluiten kom je wel wat grenzen tegen, maar is volgens mij ook goed mogelijk. (heb ik allen nooit uitgezocht, is niet mijn situatie)

er kan in ieder geval meer als je schrijft.
maar ook hier moet ik ook even over nadenken en checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik de warmteverliesberekening even opgesnord, de woning vraagt bij een buitentemperatuur van -10 graden en een binnentemperatuur van 20 graden in de verblijfsgebieden, 22 graden in de badkamer en 15 graden in de overige ruimtes in totaal 4835 Watt... Dus de ketel is nogal overbemeten.

De warmteverliesberekening:

[afbeelding]
En dan zie ik in de berekening nog niet eens dat de interne warmtelast er vanaf is getrokken. Ongeveer 100W per persoon, verlichting, TV, koelkast, kookplaat; alle elektrische apparatuur produceert warmte. Als je ook de opwarm toeslag achterwege laat, dan is je constant benodigd verwarmingsvermogen ver onder de 3 kW. En dat bij -10°C buitentemperatuur!

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:42:
[...]

En dan zie ik in de berekening nog niet eens dat de interne warmtelast er vanaf is getrokken. Ongeveer 100W per persoon, verlichting, TV, koelkast, kookplaat; alle elektrische apparatuur produceert warmte. Als je ook de opwarm toeslag achterwege laat, dan is je constant benodigd verwarmingsvermogen ver onder de 3 kW. En dat bij -10°C buitentemperatuur!
ook ik sta met verbazing te kijken naar dit verhaal.
het lijkt er wel op als of het eigenlijk de bedoeling was om een itho HP (Cool) Cube te installeren in dat huis.
dan heb je een Warmtepomp + Cv ketel. (elga idee)
maar dat hij om een 1 of andere reden is vervallen en er gewoon een andere ketel voor in de plaats is gekomen.
en voor het gemak maar niks aangepast aan het verdere systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ik hoop maar dat hij ver genoeg kan terugmoduleren met warm water. Maar inderdaad de EPC norm heeft nogal wat haken en ogen...
de ketel kan ver genoeg terug moduleren, dat is geen probleem.
allen deze ketel is wel gemaakt om veel warm tap water te geven, en ze geven in de specificaties geen tap drempel op (was het nog maar daalderop en geen itho). en dat bepaald of een spaardouche kan of niet.

die zou ik eens bij de helpdesk van itho neer gooien zodat je in ieder geval zeker weet wat er wel kan.
(ik zou het niet aan de installateur vragen, die schepen je vaak maar af met onzinnig verhaaltjes.
en als je er dan zit dan zeggen ze dood leuk, "ja dan moet je maar geen spaardouche gebruiken."
zij hoeven de gas rekening niet te betalen.)

misschien kan het, misschien niet.
maar itho weet het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
migjes schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:26:
vastrecht voor 3x25A of 1x35A is precies het zelfde.
op een 1x 35A kun je gewoon een kookgroep plaatsen, geen probleem.
(dat is dan 2x 16A die samen gekoppeld zijn)
de inductie plaat moet dit dan wel ondersteunen, dus kan duurder zijn, heb ik nooit naar gekeken eigenlijk.
ik heb just de kookgroep er uit gegooid voor de pv, lol.
maar om dan ook nog een helle zware oven aan te sluiten kom je wel wat grenzen tegen, maar is volgens mij ook goed mogelijk. (heb ik allen nooit uitgezocht, is niet mijn situatie)

er kan in ieder geval meer als je schrijft.
maar ook hier moet ik ook even over nadenken en checken.
Wij weten beide dat dat vastrecht hetzelfde is, alleen meneer de installateur wist dat dus niet, terwijl het zijn werk is! :X Maargoed ik vraag me af hoe het goed zou kunnen werken als een kookplaat 7kW kan trekken en ik max 8kw kan gebruiken via de hoofdzekering, ik zou niet weten hoe... Wel heb ik een (iets duurdere) kookplaat gevonden die je kunt aansluiten op een 16A groep, dan kan het wellicht wel.
antonboonstra schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:42:
Inderdaad is die er niet vanaf getrokken omdat ze voor het minimaal benodigd vermogen van de slechts mogelijke situatie uit moeten gaan. Wel zie ik dat ze meerdere ruimtes op 15 of zelfs 10 graden hebben ingevoerd. In de praktijk zal dit natuurlijk allemaal heel dicht van de temperatuur in de woonkamer liggen door de WTW en de hoge isolatiewaarde.
migjes schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 15:56:
ook ik sta met verbazing te kijken naar dit verhaal.
het lijkt er wel op als of het eigenlijk de bedoeling was om een itho HP (Cool) Cube te installeren in dat huis.
dan heb je een Warmtepomp + Cv ketel. (elga idee)
maar dat hij om een 1 of andere reden is vervallen en er gewoon een andere ketel voor in de plaats is gekomen.
en voor het gemak maar niks aangepast aan het verdere systeem.
Nee er is altijd al gerekend met een (zware) CV-ketel, nooit met de combinatie met de warmtepomp. Eerst werd er gerekend met een intergas HReco36, ook al een zware ketel.
migjes schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:22:
de ketel kan ver genoeg terug moduleren, dat is geen probleem.
allen deze ketel is wel gemaakt om veel warm tap water te geven, en ze geven in de specificaties geen tap drempel op (was het nog maar daalderop en geen itho). en dat bepaald of een spaardouche kan of niet.

die zou ik eens bij de helpdesk van itho neer gooien zodat je in ieder geval zeker weet wat er wel kan.
(ik zou het niet aan de installateur vragen, die schepen je vaak maar af met onzinnig verhaaltjes.
en als je er dan zit dan zeggen ze dood leuk, "ja dan moet je maar geen spaardouche gebruiken."
zij hoeven de gas rekening niet te betalen.)

misschien kan het, misschien niet.
maar itho weet het zeker.
Ik heb de site even uitgeplozen en daar staat 1,8l/min aangegeven als tapdrempel, dus dat is redelijk netjes. :)

Maar nu dus de vraag (misschien moet ik deze ook in het cv-tuning topic stellen):
Stel dat ik met wat elektronica kan regelen dat de cv-ketel bij een warmtevraag eerst checkt of de retour temperatuur onder de 22 graden ligt, zo ja dan gaat die verwarmen (tot de retour-temperatuur boven de 22 graden komt) zo niet dan gaat die niet verwarmen. Als de ketel het water dan verwarmd tot maximaal 40 graden betekend dat dat ik altijd een delta T van 18 graden heb bij het verwarmen van de woning. Dan zou in theorie de ketel niet moeten gaan staan pendelen en dus zuinig moeten stoken. Ook denk ik dat dit zonder al teveel comfortverlies moet kunnen (bijvoorbeeld door dit 's ochtends een keer te doen en dat we daar dan de hele dag op kunnen teren). Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tieske88 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:20:
Ik heb de site even uitgeplozen en daar staat 1,8l/min aangegeven als tapdrempel, dus dat is redelijk netjes. :)
heee, dat is erg netjes. (waar heb je hem gevonden? kon hen nergens vinden.)
nu verwarmt hij tot 62,5 graden(daar kun je nog wel wat mee fidele),
en douchen doe je op ongeveer 37graden.
dus doe je er nog wat koud water bij en je hebt een douche nodig van minimaal 3 l/min.
(vind ik wel een heel klein straaltje, en ik zou een beetje meer marge nemen, laten we zeggen 4l/min)
maar je weet wat je nodig heb.

ben verder niet thuis met in de spaar douches (met mijn 17l/min douche kop. :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maar nu dus de vraag (misschien moet ik deze ook in het cv-tuning topic stellen):
Stel dat ik met wat elektronica kan regelen dat de cv-ketel bij een warmtevraag eerst checkt of de retour temperatuur onder de 22 graden ligt, zo ja dan gaat die verwarmen (tot de retour-temperatuur boven de 22 graden komt) zo niet dan gaat die niet verwarmen. Als de ketel het water dan verwarmd tot maximaal 40 graden betekend dat dat ik altijd een delta T van 18 graden heb bij het verwarmen van de woning. Dan zou in theorie de ketel niet moeten gaan staan pendelen en dus zuinig moeten stoken. Ook denk ik dat dit zonder al teveel comfortverlies moet kunnen (bijvoorbeeld door dit 's ochtends een keer te doen en dat we daar dan de hele dag op kunnen teren). Wat denken jullie hiervan?
ik heb net voor je op mijn meters gekeken en in de ketel voor cijfers.

om 14:00 heb ik de cv effen aan gezet. (is geen volle run geweest, met deze buiten temperaturen is mijn huis sneller op temperatuur als de hele vloer verwarming)
hij heeft gedraaid voor 25 minuten en dat doet hij tussen de 40-50 graden(dit log ik niet, dus ik kan het niet terugzien, maar doet hij eigenlijk altijd op die temperaturen).
en om 17:15 komt er uit de vloerverwarming nog 25 graden warm water.
(oke toen een douche, en de temperatuur was 26graden geworden, lol de sensors zitten daar erg dicht bij elkaar.)
geen idee hoe lang het eigenlijk duurt voordat mijn vloerverwarming weer terug gekoeld is naar 22 graden.
maar ik verwacht een erg lange tijd.

vloerverwarming is gewoon niet het zelfde als lage temperatuur verwarming.
ik krijg eigenlijk nooit een goede temperatuur verschil in mijn systeem.
als het echt koud is buiten zie ik wel vaker temperaturen van meer als 30 graden uit de vloerverwarming komen..
(de vloer zelf is altijd wel wat koer als die temperaturen.)
en alles is natuurlijk mijn huis en kan anders zijn in jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wij weten beide dat dat vastrecht hetzelfde is, alleen meneer de installateur wist dat dus niet, terwijl het zijn werk is! :X Maargoed ik vraag me af hoe het goed zou kunnen werken als een kookplaat 7kW kan trekken en ik max 8kw kan gebruiken via de hoofdzekering, ik zou niet weten hoe... Wel heb ik een (iets duurdere) kookplaat gevonden die je kunt aansluiten op een 16A groep, dan kan het wellicht wel.
ik heb niet gekenen naar prijzen of mogenlijkheden (er is vast nog veel meer mogenlijk)

maar:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20222830/
past op:
http://www.eprotech.nl/shop/Kookgroep-2x-16A-B-p-510.html
past op:
1x35A hoofdgroep.
:*)

de kookplaat moet wel een ondersteuning hebben voor een kookgroep,
maar simpel gezegd 2 pitten op 16A en 2 pitten op de andere 16A.
(er komt wel nog meer bij kijken als ik het zo snel zeg, en er is nog veel meer mogelijk. zelfs een oven er bij kan nog, maar alles met beperkingen en oplossingen die niet zomaar makkelijk te schrijven zijn.)

edit:
ik heb net de frietpan + de oven aangehad.
(die zitten ook allebei op een eigen 16A groep)
en mijn 35A is er niet uitgeklapt, en dat is bijna net zoveel W als die kookplaat.
ter zinloze info.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 23-01-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
migjes schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:39:
heee, dat is erg netjes. (waar heb je hem gevonden? kon hen nergens vinden.)
Hier (en dan even op "meer specificaties" klikken :)
migjes schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:54:
ik heb net voor je op mijn meters gekeken en in de ketel voor cijfers.

om 14:00 heb ik de cv effen aan gezet. (is geen volle run geweest, met deze buiten temperaturen is mijn huis sneller op temperatuur als de hele vloer verwarming)
hij heeft gedraaid voor 25 minuten en dat doet hij tussen de 40-50 graden(dit log ik niet, dus ik kan het niet terugzien, maar doet hij eigenlijk altijd op die temperaturen).
en om 17:15 komt er uit de vloerverwarming nog 25 graden warm water.
(oke toen een douche, en de temperatuur was 26graden geworden, lol de sensors zitten daar erg dicht bij elkaar.)
geen idee hoe lang het eigenlijk duurt voordat mijn vloerverwarming weer terug gekoeld is naar 22 graden.
maar ik verwacht een erg lange tijd.

vloerverwarming is gewoon niet het zelfde als lage temperatuur verwarming.
ik krijg eigenlijk nooit een goede temperatuur verschil in mijn systeem.
als het echt koud is buiten zie ik wel vaker temperaturen van meer als 30 graden uit de vloerverwarming komen..
(de vloer zelf is altijd wel wat koer als die temperaturen.)
en alles is natuurlijk mijn huis en kan anders zijn in jouw huis.
Of mijn ideetje gaat werken hangt natuurlijk af van heel wat factoren. Als je redelijk veel warmteverlies hebt dan kan het goed zijn dat je vloer warm is maar de ruimte niet. Hopelijk is de temperatuur in mijn huisje constanter doordat er weinig warmteverlies is. Hier kom ik denk ik alleen maar achter door te testen.
migjes schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:02:
ik heb niet gekenen naar prijzen of mogenlijkheden (er is vast nog veel meer mogenlijk)

maar:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20222830/
past op:
http://www.eprotech.nl/shop/Kookgroep-2x-16A-B-p-510.html
past op:
1x35A hoofdgroep.
:*)

de kookplaat moet wel een ondersteuning hebben voor een kookgroep,
maar simpel gezegd 2 pitten op 16A en 2 pitten op de andere 16A.
(er komt wel nog meer bij kijken als ik het zo snel zeg, en er is nog veel meer mogelijk. zelfs een oven er bij kan nog, maar alles met beperkingen en oplossingen die niet zomaar makkelijk te schrijven zijn.)

edit:
ik heb net de frietpan + de oven aangehad.
(die zitten ook allebei op een eigen 16A groep)
en mijn 35A is er niet uitgeklapt, en dat is bijna net zoveel W als die kookplaat.
ter zinloze info.
Het gaat uiteindelijk niet over op wat voor een stop apparaten afgezekerd zijn maar om hoeveel ze daadwerkelijk gebruiken. Doorgaans verbruikt zowel een frietpan als een oven maximaal 2000 Watt per stuk, terwijl je 8050 Watt kunt gebruiken op een 35A stop, dus dan zit je ongeveer op de helft van je max.

Even zoals ik het zie:
Het maximale vermogen wat je kunt gebruiken met een 35 Ampere aansluiting is 35 Ampere x 230 Volt = 8050 Watt.
Een "gewone" inductiekookplaat kan maximaal 7000 Watt gebruiken (dit is afgezekerd op 2 stoppen van 16A of 1 stop van 32A).
Wanneer ik dus mijn inductiekookplaat ten volste benut, kan ik dus maximaal 8050 Watt - 7000 Watt = 1050 Watt aan overige apparaten gebruiken.
Apparaten als een oven, vaatwasser, wasmachine of iets dergelijks gebruiken allemaal richting de 2000 Watt, exclusief alle overige kleinere apparaten die nog aanstaan. Dus ik ben bang dat dan de stop eruit klapt.

Zie ik hier iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17

Tazzios

..

Tieske88 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:24:
...
Even zoals ik het zie:
Het maximale vermogen wat je kunt gebruiken met een 35 Ampere aansluiting is 35 Ampere x 230 Volt = 8050 Watt.
Een "gewone" inductiekookplaat kan maximaal 7000 Watt gebruiken (dit is afgezekerd op 2 stoppen van 16A of 1 stop van 32A).
Wanneer ik dus mijn inductiekookplaat ten volste benut, kan ik dus maximaal 8050 Watt - 7000 Watt = 1050 Watt aan overige apparaten gebruiken.
...
Ik kan geen situatie bedenken waarbij je op je inductiekookplaat alle 4 de pitten vol aanzet.
Je soep ligt namelijk na 1 minuut meer naast dan in de pan is mijn ervaring. ;)

edit ter extra info:
aardappels koken doe ik op standje 5 van de 10. verder gebruik ik max standje 6.
Met stand 10 komt er een P te staan ik heb het vermoede dat van 9 naar 10 de stap groter is dan 8 naar 9.

[ Voor 74% gewijzigd door Tazzios op 24-01-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tieske88 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:24:
[...]

Hier (en dan even op "meer specificaties" klikken :)
lol, daar, ik duik altijd meteen in de volle specs pdf, voor diep gaande info.
en tot mijn verbazing stond juist dat er niet in. (was het maar daalderop in plaats van itho)
Of mijn ideetje gaat werken hangt natuurlijk af van heel wat factoren. Als je redelijk veel warmteverlies hebt dan kan het goed zijn dat je vloer warm is maar de ruimte niet. Hopelijk is de temperatuur in mijn huisje constanter doordat er weinig warmteverlies is. Hier kom ik denk ik alleen maar achter door te testen.
succes, ben benieuwd wat het gaat worden.
(begrijp dat persoonlijk gebruik 50% bepaald van het totaal, en rendement dan hebben we het over luttele %en)
Het gaat uiteindelijk niet over op wat voor een stop apparaten afgezekerd zijn maar om hoeveel ze daadwerkelijk gebruiken. Doorgaans verbruikt zowel een frietpan als een oven maximaal 2000 Watt per stuk, terwijl je 8050 Watt kunt gebruiken op een 35A stop, dus dan zit je ongeveer op de helft van je max.

Even zoals ik het zie:
Apparaten als een oven, vaatwasser, wasmachine of iets dergelijks gebruiken allemaal richting de 2000 Watt, exclusief alle overige kleinere apparaten die nog aanstaan. Dus ik ben bang dat dan de stop eruit klapt.

oke ik denk dat je het stukje "die niet zomaar makkelijk te schrijven zijn." er graag bij wil hebben.
de kookgroep optie is een vrij normale optie, die je aan de woningbouw vereniging kunt vragen om aan te laten leggen ook op 35A.

1. dit is per merk verschillend en anders opgelost. (kijk in de specs van een beter product als ikea, dat was maar een neutraal voorbeeld.)
de kookplaat heeft een booster.
en als je alle 4 de pitten aanzet, dan werkt de booster gewoon niet, om zo onder de +/-5200W in totaal te blijven.
dat verschild alleen per merk wat en precies hoe ze het oplossen.

2. dit is mijn situatie, ik heb allen een oude situatie met hoofd groep en jij krijgt een slimme meter waarschijnlijk en dan kan het iets afwijken(geen ervaring mee).
voordat mijn hoofdgroep door brand moet ik al snel meer als 35A trekken voor meer als X minuten.
zelfs 40A kan voor een kotere tijd. (ik gok dat dit gaat kunnen met slimme meters, specs zeggen 35A maar wel 35A traag.)
het is niet voor niks een trage groep zo snel gaat hij er niet uit.
(ik kan effe snel niet de tabel vinden, en bij welke temperatuur je voor hoelang door kunt gaan.)

jij rekent nu met alle piek belasting op 1 hoop, terwijl je eigenlijk nooit alles tegelijk kunt aan zetten. ;)
en nominale belasting is niet zo hoog als de piek.

maar pas wel op. geen verstand van deze zaken, kijk naar een bevriende elektro man, er zijn wel grenzen waar je per ongeluk over heen kunt gaan. meer veel meer mogelijk als je denkt.

ps. mijn frietpan is iets zwaarder als er tegenwoordig verkocht mag worden in de winkel.
ik kom samen met mijn oven een aardig eind in de buurt van de 7000W. ;)
ook leuk te zien op de ferraris meter, dollen wat die kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Nee er is altijd al gerekend met een (zware) CV-ketel, nooit met de combinatie met de warmtepomp. Eerst werd er gerekend met een intergas HReco36, ook al een zware ketel.
8)7 Volgens de originele plannen wilden ze het hele blok met 1 ketel verwarmen zeker ?
Soort van stadsverwarming _O-

Als ik al zie wat voor puinhoop ze van het ontwerpen en berekenen van het installatiewerk en maken, dan vraag ik mij af wat ze gaan doen met het bouwkundige aspect.
Daar verwacht ik ook nog wel wat shortcuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:25
Even voor de duidelijkheid: een 35A thermische zekering slaat er niet uit bij 35,01A. Sterker nog, het is redelijk zeker dat deze er ook bij langere tijd 38A nog niet uitslaat, laat staan zo kortstondig als de piek van je inductiekookplaat is. Even als voorbeeld: een 32A zekering slaat er na 400 seconden uit bij 40A.

En geloof me: je zult heel erg je best moeten doen om zelfs maar 4000W over iets langere tijd te verbruiken. In de meeste gevallen kom je niet boven de 3000W uit. Als ik naar onze verbruikscijfers kijk dan is het verbruik van de plaat meestal 2000W voor 4-5minuten. De rest van de tijd kookt alles al en zak je naar 300-400W. Natuurlijk, je kunt meer verbruiken maar in de meeste gevallen komt dat niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Je kan de vloer als warmtebuffer gebruiken en daardoor minder last hebben van het minimale vermogen van de ketel. Je kan de ketel verder terugmoduleren in de tijd (door hem veel uren uit te zetten en maar een paar uurtjes per dag op 5 kw te laten branden) zoals ik beschreven heb in de ts van het cv tunings topic. De vloer neemt snel veel warmte op en staat het langzaam weer af.
Het zou mij niets verbazen dat je met een aanvoertemperatuur van 22c de boel warm houd. Is een lucht lucht wamtepomp aangesloten op het ventilatiesysteem niet veel slimmer? Een goedkope airo die ook kan verwarmen heb je zomaar voor 1000e. Kan je alleen niet weer mee verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
Beste allen,

inmiddels alweer even geleden dat ik gepost heb en er zijn inmiddels nog wat ontwikkelingen geweest.

Allereerst nog bedankt voor al het meedenken!

Mbt de elektra is er het volgende gebeurd: Ik heb een offerte aangevraagd bij de netbeheerder om mijn aansluiting aan te passen van 1x35A naar 3x25A. Dit moest via aansluitingen.nl en ik zou binnen 10 dagen een antwoord krijgen. Uiteindelijk na 2 maanden nog geen antwoord dus maar even een mailtje erachteraan gestuurd. Wat bleek, ze moesten mijn toekomstige woning toch nog aansluiten dus ze hebben hem meteen maar aangesloten op 3x25A. Van de ene kant natuurlijk super omdat dit dus gratis was (anders waarschijnlijk bijna 200 euro) _/-\o_ , anderzijds wel minder omdat ik hier geen terugkoppeling over heb gehad en ze het dus zonder mijn medeweten hebben aangepast :| .

Maargoed koken met inductie gaat dus goedkomen! De doorstromer wacht ik nog even mee tot de verbruikscijfers van het eerste jaar. Ik heb bedacht dat deze ook gebruikt zou kunnen worden in mijn volgende huis voor een tappunt waar je maar zelden water nodig hebt dus hoef ik deze niet terug te verdienen binnen 5 jaar.

Met betrekking tot de ketel is er wat minder goed nieuws, de ketel is aangepast naar een intergas HRE 28/24. In eerste instantie lijkt het beter, is een CW4 ipv een CW5, dus verwacht je minder vermogen. Niets is minder waar! Het minimale vermogen van de intergas ligt behoorlijk hoger dan die van de Itho en ook de tapdrempel ligt hoger... Dit wordt dus nog lastiger om zuinig te gebruiken.

Overigens krijgen we over 2 weken de sleutel dus dan kan ik er zelf aan gaan sleutelen en testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
Zo inmiddels wonen we alweer sinds eind april in ons huisje en beginnen onze afbouwklusjes steeds verder gereed te komen. Nog 1 maand en dan moet alles afzijn (hebben we ons tot doel gesteld) en dan kan ik me echt op het verminderen van ons energieverbruik storten. Enkele weken geleden heb ik echter toch al een tussentijds verbruiksoverzicht gekregen van mijn energieleverancier (toch nog ergens handig voor zo’n slimme meter). Hieronder een overzicht van de waardes van de meters. Let hierbij op dat verbruik en opbrengst vertekend zijn doordat opgewekte stroom die in het huis meteen wordt verbruikt niet gemeten zijn.

Elektriciteit
Periode 1 juli 2014 - 1 september 2014

Bruto verbruik
Laag 88 kWh
Hoog 53 kWh

Terug levering
Laag 164 kWh
Hoog 524 kWh

Gas
Periode 1 juli 2014 - 1 september 2014
25 m3

Nu wil ik voor mezelf alvast een actieplan gaan opstellen hoe ik het verbruik verder naar beneden kan krijgen. Qua elektra denk ik dat we redelijk goed zitten, energiezuinige apparatuur, stroom afsluiten van apparaten die we niet gebruiken, energiezuinige apparatuur en verlichting enzovoort. Ik wil wel beter inzicht krijgen in hoeveel ieder apparaat nu gebruikt maar echt veel besparen op elektra zal niet echt lukken denk ik.

Om echt goed inzicht te krijgen in ons netto verbruik en de netto opbrengst van de zonnepanelen ben ik wel van plan om de opbrengst van de zonnepanelen te gaan monitoren met de omnik-app. Ook moet ik nog even op zoek gaan naar iets om eenvoudig de dagelijkse opbrengsten en verbruiken te monitoren.

Het meeste hoop ik de besparen bij het gasverbruik. Ten eerste de keukenkraan. Ik heb gemeten en het duurt ongeveer 50 seconden en bijna 6 liter water voordat het water warm genoeg is om de pan af te wassen. Uiteindelijk gok ik dat we gemiddeld 10 liter water van 60 graden gebruiken in de keuken per dag. In een topic heb ik gelezen dat 1 liter warm water van 10 graden verwarmen naar 40 graden 4 liter gas kost. Verwarmen van 1 liter warm water van 10 graden naar 60 graden kost dan ongeveer 6,7 liter. Per dag kost ons dit dus 67 liter gas, oftewel 25 kuub gas per jaar, niet echt de moeite waard om een doorstroomverwarmer voor aan te schaffen denk ik.

Verder hebben we dus een douche gekregen met een thermostaatkraan maar geen spaardouche. Bij een test blijkt er ongeveer 8,7 liter per minuut uit de douchekop te komen. Nu is mijn wederhelft op een andere manier niet tevreden met de douchekop (geen straalstand om haar haren uit te spoelen) dus een andere douchekop aanschaffen moet geen probleem zijn. Nu heb ik een Grohe douchekop gezien die 5,8 liter per minuut verbruikt. Een besparing van 3 liter per minuut, circa 2 x 7 minuten per dag, 4 liter gas per liter water geeft 61 kuub gas per jaar besparing. Dat is zeker interessant. Nu moet ik alleen nog gaan zoeken naar recensies van een goede spaardouche en misschien er nog een vinden die nog minder verbruikt. Een andere oplossing zou ook nog kunnen zijn om het water voor het douchen voor te verwarmen met een boiler of doorstroomverwarmer maar dat is wellicht te ver gegrepen.

Als laatste is er nog het tweaken van de CV-ketel. Ik heb al een keer snel gekeken en toen stond volgens mij in ieder geval de warmhoudfunctie uit. Overige instellingen en tweaks heb ik nog niet bekeken maar bijvoorbeeld zaken als pompsnelheid, vermogen, temperatuur, geen modulerende thermostaat en stoken met een lage warmtevraag zijn zaken die ik nog uit moet zoeken. Maar hier is een mooi draadje al voor waar ik hier over kan discussiëren.

Tot zover mijn update van de stand van zaken. Als er mensen nog goede ideeën, tips of vragen hebben hoor ik die graag:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Mooi dat je een update plaatst. Ik ben benieuwd welke spaardouche je gaat kiezen. Ik ben daar ook naar op zoek, maar gezien de kosten ben ik op zoek naar een goede review. Dat valt nog niet mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:27
Ik neem aan dat je afgelopen maanden geen verwarming o.i.d. aan had staan vanwege de zomerperiode?

Dan vind ik 25m3 kuub gas voor 3 maanden en het verwarmen van water eigenlijk best veel, douchen/afwassen en dergelijk?. Hoevaak douchen jullie ongeveer? En hoelang dan? Meeste gas kun je besparen kun je door minder te douchen, de douche uit te zetten bij inzepen, of bij samen douchen bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Mwah, 25m3 voor 3 maanden vind ik juist wel weer meevallen. Ik gebruik samen met m'n vriendin in de zomermaanden ook zo'n 10m3/maand aan koken + warmwater.

Ik wil je aanraden om de bespaartopics uit m'n signature goed door te nemen, daar vallen vast nog wat goede tips uit te halen. Is bijv. je gehele CV-installatie in je huis waterzijdig ingeregeld? (voetventielen afstellen). Daar valt een besparing op te halen, net zoals de temperatuur van je ketel te verlagen (van de default 80-90 graden tot 55-60 graden ofzo kan vaak zonder problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En even aanvullend: kijk goed naar het standaardjaarverbruik voor gas. Waar ben je op ingeschaald, en wat is je werkelijke verbruik. Aanvullend leesvoer:
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Wise enough to play the fool

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58
Bedankt voor de update.
Hoe bevalt het qualityflow wtw systeem? Ik heb daar nog nooit praktijkervaringen over gehoord?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tieske88 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:51:
Het meeste hoop ik de besparen bij het gasverbruik. Ten eerste de keukenkraan. Ik heb gemeten en het duurt ongeveer 50 seconden en bijna 6 liter water voordat het water warm genoeg is om de pan af te wassen. Uiteindelijk gok ik dat we gemiddeld 10 liter water van 60 graden gebruiken in de keuken per dag. In een topic heb ik gelezen dat 1 liter warm water van 10 graden verwarmen naar 40 graden 4 liter gas kost. Verwarmen van 1 liter warm water van 10 graden naar 60 graden kost dan ongeveer 6,7 liter. Per dag kost ons dit dus 67 liter gas, oftewel 25 kuub gas per jaar, niet echt de moeite waard om een doorstroomverwarmer voor aan te schaffen denk ik.
Vergeet niet dat er ook nog 6 liter warm water in de leiding achter de kraan zit wat niet gebruikt wordt.
Een plintboiler hoeft niet duur te zijn tegenwoordig en achter een timer kun je het energiegebruik redelijk goed binnen de perken houden. En vergeet natuurlijk niet dat het de comfortfactor enorm verhoogd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Tijdschakelaar ertussen bespaart inderdaad wel wat, al is het niet extreem veel: oeps in "Serieus elektriciteit besparen"

[ Voor 210% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2014 11:09 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je een stroom overschot hebt is een (doorstroom) boiler zeker een optie. Desnoods trek je iets van marktplaats af.

Gas kan je niet salderen... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
iamzero456 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 22:59:
Ik neem aan dat je afgelopen maanden geen verwarming o.i.d. aan had staan vanwege de zomerperiode?

Dan vind ik 25m3 kuub gas voor 3 maanden en het verwarmen van water eigenlijk best veel, douchen/afwassen en dergelijk?. Hoevaak douchen jullie ongeveer? En hoelang dan? Meeste gas kun je besparen kun je door minder te douchen, de douche uit te zetten bij inzepen, of bij samen douchen bijvoorbeeld ;)
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 23:06:
Mwah, 25m3 voor 3 maanden vind ik juist wel weer meevallen. Ik gebruik samen met m'n vriendin in de zomermaanden ook zo'n 10m3/maand aan koken + warmwater.

Ik wil je aanraden om de bespaartopics uit m'n signature goed door te nemen, daar vallen vast nog wat goede tips uit te halen. Is bijv. je gehele CV-installatie in je huis waterzijdig ingeregeld? (voetventielen afstellen). Daar valt een besparing op te halen, net zoals de temperatuur van je ketel te verlagen (van de default 80-90 graden tot 55-60 graden ofzo kan vaak zonder problemen).
1 juli t/m 1 september zijn 2 maanden zelfs. En dan koken we op elektriciteit dus het is alleen warm water (keuken en douchen) want de verwarming is echt nog niet nodig geweest. Afwassen doen we alleen de anti-aanbakpannen, de rest gaat de vaatwasser in.

Ik vind het verbruik zelf ook veel en wil hier nu dus iets aan gaan doen. Douchen probeer ik zelf wel zo kort mogelijk te houden, maar voor m'n wederhelft is het ook een stukje ontspanning (al vallen die 7 tot 10 minuten ook nog alles mee t.o.v. vele andere).

CV-installatie is niet waterzijdig ingeregeld ga ik vanuit, behalve de vloerverwarming (3 groepen). Ik moet de temperatuur sowieso verlagen van de ketel aangezien er geen aparte pomp bij de vloerverwarming zit, dus het water gaat meteen de vloer in en mijn vloer mag niet te warm worden natuurlijk. Ik moet er dus ook goed over nadenken hoe ik het slimst mijn huis kan verwarmen.
RobinE schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 09:21:
Bedankt voor de update.
Hoe bevalt het qualityflow wtw systeem? Ik heb daar nog nooit praktijkervaringen over gehoord?
Hij bevalt mij echt zeer goed. Al moet ik zeggen dat we de afgelopen maanden veel ramen open gehad hebben aangezien het huis snel te warm wordt in de zomer. Het systeem snapt heel goed wanneer het harder moet gaan afzuigen (afhankelijk van ruimte op basis van luchtvochtigheid of CO2) en ik heb de luchtkwaliteit nooit als slecht ervaren.
Erasmo schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 10:54:
[...]

Vergeet niet dat er ook nog 6 liter warm water in de leiding achter de kraan zit wat niet gebruikt wordt.
Een plintboiler hoeft niet duur te zijn tegenwoordig en achter een timer kun je het energiegebruik redelijk goed binnen de perken houden. En vergeet natuurlijk niet dat het de comfortfactor enorm verhoogd.
die 6 liter heb ik mee gerekend in het gemiddelde verbruik van 10 liter per dag. 6 liter koud/lauw water gebruik ik eerst om de pannen voor te spoelen en dan gebruik ik nog een paar liter echt heet water om te pannen goed schoon te krijgen. Buiten het afwassen van de anti-aanbakpannen gebruiken we alleen af en toe warm water voor een sopje. Met 10 liter warm water verbruik per dag is het op zich economisch niet interessant om een doorstroomverwarmer aan te schaffen. Comfort redenen of principes zouden wel reden kunnen zijn om er een aan te schaffen, hier ben ik nog niet uit.
Pagina: 1