Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Na veel rondspitten in dit subforum en het bekijken van enkele systemen ben ik er nog niet helemaal uit wat voor mij een mooie, handige en vooral goede opstelling zou zijn.

Situatieschets
Wij wonen nu ruim twee jaar in ons huis, en blijven hier voorlopig nog wel hangen. Ik ben nu op zoek naar een vervanging voor onze "DVD speler" (een PlayStation 2) en simpele Sony miniset. We luisteren vrij veel radio, verder CD's en kijken veel gedownloade series/films op onze Panasonic TX-L37E30E (37", 1920 x 1080)
Nu download ik vaak SD-kwaliteit MP4, maar ik wil toe naar iets hogere kwaliteit mkv's. Incidenteel zal er ook nog een AVI'tje tussen zitten. Ik heb nu een Raspberry Pi om ongeveer alles af te kunnen spelen vanaf mijn Synology DS114, maar als de nieuwe versterker dat kan is het mooi meegenomen.

Wensenlijstje
De nieuwe opstelling moet de volgende eigenschappen hebben
  • Goed stereogeluid voor muziek
  • Goede geluidskwaliteit voor TV-series / films
  • Android app voor bediening
  • Blu-Ray / DVD / CD afspeelmogelijkheden
  • Aansluiting voor een Wii (component)
  • FM radio, evt internetradio
  • Budget € 750, liefst minder
Opstelling in huis
Plaatje (beware of my paint skills). Ongeveer op schaal, ruimte is ongeveer 6m bij 3,75m.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jzHnCFSbJ5QR0mgCWOd24E0f/full.png

Al bekeken/beluisterd
Harman Kardon BDS 375 / 477 (o.a. dit topic)
Denon RBD-X1000 bij een vriend van me, weet niet met welke boxen
Pioneer VSX-923-K icm verschillende speakers

Verder overwogen/opgezocht
Denon AVR-X2000?
Marantz SR5007
Marantz MCR-603
Teufel Impaq 7000
Onkyo HT-S3505
Ervaringen / indrukken van bovenstaande opties
  • Bose melkpakjes klinken dof, icm met JBL subwoofer geheel uit balans
  • Bose 301® Direct/Reflecting®-luidsprekersysteem vond ik erg mooi helder klinken, met voldoende laag. Ik zie in reviews op kieskeurig en topics hier op GoT echter dat het materiaalgebruik nogal matig is (papieren conussen?), en dat deze speakers overpriced zijn.
  • Kef C3 klonk ontzettend dof, ik had een groter bereik verwacht.
  • Harman Kardon BDS 375 vind ik mooi als geïntegreerd systeem; de 477 gaf mooier geluid. De toegevoegde waarde van een 480 zie ik niet
  • Denon RBD-X1000 mooi all-in-one systeem met vol geluid
Vragen / opmerkingen
  • Ik heb lichte voorkeur voor een all-in-one set met twee full range speakers, omdat dit het meest opgeruimde uiterlijk geeft. Ook past dit waarschijnlijk netjes in het kastje waar de TV op staat. Zou ik hier grote concessies moeten doen aan (geluids)kwaliteit tov een losse versterker en BD-speler?
  • De winkel waar ik heb geluisterd gaf aan dat media-afspeelmogelijkheden vaak beperkt zijn. Hij raadde aan een aparte mediaspeler aan te schaffen. Ik heb hier mijn Raspberry Pi voor, maar wil deze graag afkoppelen als het nieuwe apparaat alles kan afspelen. Is dat haalbaar of moet ik me inderdaad niet te veel voorstellen van DLNA-labels op versterkers e.d.?
  • Ik ben een beetje de weg kwijt in de terminologie: wat is nou het verschil tussen een versterker en (av)-receiver? Wat heb ik nodig voor mijn wensen?
  • In geval van een losse Blu-Ray speler: waar moet ik op letten. Is hier veel verschil in geluidskwaliteit of bepaalt de versterker dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou mij meer focussen op een degelijke versterker. Zelfs een goedkope Blurayspeler heeft vaak al DLNA opties en andere "smart" functionaliteiten. Je versterker kan dan lang mee, omdat bij het beschikbaar worden van nieuwere technieken je altijd weer een nieuwe relatief goedkope mediaspeler/blurayspeler kunt aanschaffen.

Iedereen wordt er mee doodgegooid, maar de dooddoener blijft: Wat vind je zelf mooi klinken.
Ik zou voor een losse receiver/ versterker gaan met 2 losse staanders. Dat geeft je voor een 2.0 set de meest complete geluidservaring. Indien je dat nieuw wilt kopen is het budget wel wat aan de krappe kant.

Verschil receiver-versterker: Een versterker doet echt alleen het versterk gedeelte. Een receiver heeft meer input en verwerkingsmogelijkheden. (FM radio en tegenwoordig natuurlijk zaken als spotify, DLNA, airplay etc)

Het geluid van een losse bluray speler gaat via HDMI direct naar je receiver. Dure of goedkoper blurayspelers geven hetzelfde geluid door. De bouwkwaliteit verschilt echter nogal. Maar in jouw geval zou ik daar niet te veel op letten.

Aangezien functionaliteit van een receiver kan verouderen maar het versterkgedeelte zeer lang prima kan blijven vind ik het advies van de winkel voor een aparte mediaspeler een goed advies.

All in 1 is leuk, maar als er iets defect is moet je alles weer vervangen. De alles in 1 setjes geven in mijn mening bijna nooit een fijn geluid, maar dat is weer een persoonlijke afweging. Als jij het goed vindt, is het dat ook! Laat je niet teveel leiden door anderen. Jij moet tevreden zijn en jij gaat het gebruiken.

Er zijn mensen die zweren bij een soundbar en ik zou er niet aan moeten denken. Niemand heeft gelijk, ieder heeft zijn voorkeur en WAF om rekening mee te houden

[ Voor 21% gewijzigd door Hann1BaL op 16-01-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:39:
Aangezien functionaliteit van een receiver kan verouderen maar het versterkgedeelte zeer lang prima kan blijven vind ik het advies van de winkel voor een aparte mediaspeler een goed advies.
Het is sowieso verstandig om voor een losse mediaspeler te gaan. De streaming mogelijkheden van een receiver beperkten zich tot audiobestanden. Videobestanden zoals de genoemde MKV, AVI, etc zullen niet afgespeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

S1NN3D schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:57:
[...]

Het is sowieso verstandig om voor een losse mediaspeler te gaan. De streaming mogelijkheden van een receiver beperkten zich tot audiobestanden. Videobestanden zoals de genoemde MKV, AVI, etc zullen niet afgespeeld worden.
Dat is inderdaad waar. Alleen zou een Blurayspeler met DLNA dit wel kunnen. Vaak loop je toch tegen beperkingen aan. Om frustraties te besparen is een losse mediaspeler wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Is het bij een losse receiver mogelijk om ook de Blu-Ray speler te bedienen met de afstandsbediening van de receiver of TV? Ik bedien nu XBMC op de Raspberry Pi meestal met de afstandsbediening van de TV dmv HDMI-CEC. Dit werkt wel handig, en ik heb een hekel aan tig los rondvliegende afstandsbedieningen of heel veel verschillende apps met dezelfde functie.

In het Raspberry Pi met XBMC topic heb ik ook wel combinaties langs zien komen met versterkers, maar volgens mij nog niet met versterkers en BD-spelers. Ik neem aan dat dat elkaar gaat bijten....

Bij een losse receiver en BD-speler zou ik het wel mooi vinden om het uiterlijk een beetje consistent te hebben. De tijd van vaste formaten en een zwarte glimmende voorkant is wel een beetje over volgens mij; is het handig om BD-speler en receiver van hetzelfde merk te halen zodat ze er meer gelijk uitzien en te bedienen zijn met dezelfde AB of is dat redelijk universeel?

Wat vind ik zelf mooi; ik luister voornamelijk pop / rock muziek, en vind een redelijk licht/helder geluid mooi. Ik heb een hekel aan een heel actieve subwoofer. Voor mijn computer heb ik een Logitech Z-640, en de subwoofer daarvan vind ik zelfs op minimaal volume nog te aanwezig. De speakertjes hebben echter niet zo'n groot bereik, dus om toch een redelijk geluid te krijgen heb ik de woofer wel aan staan.

Ik hoef alles niet per se nieuw te kopen, maar wil wel redelijk wat functionaliteit en liefst een android app. Ik zal dus waarschijnlijk wel vast zitten aan een vrij recent model. Ik heb geen iDevices, dus airplay vind ik niet boeiend.

@D vd V: goed om te weten, dan laat ik de Raspberry Pi dus in ieder geval hangen

Als ik het nu inschat moet ik dus kijken naar een AV-receiver icm een losse BD-speler. Heeft het merk receiver nog veel invloed op het soort geluid of wordt dat voornamelijk bepaald door de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

gwystyl schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:00:
Is het bij een losse receiver mogelijk om ook de Blu-Ray speler te bedienen met de afstandsbediening van de receiver of TV? Ik bedien nu XBMC op de Raspberry Pi meestal met de afstandsbediening van de TV dmv HDMI-CEC. Dit werkt wel handig, en ik heb een hekel aan tig los rondvliegende afstandsbedieningen of heel veel verschillende apps met dezelfde functie.

Wat vind ik zelf mooi; ik luister voornamelijk pop / rock muziek, en vind een redelijk licht/helder geluid mooi. Ik heb een hekel aan een heel actieve subwoofer. Voor mijn computer heb ik een Logitech X-640, en de subwoofer daarvan vind ik zelfs op minimaal volume nog te aanwezig. De speakertjes hebben echter niet zo'n groot bereik, dus om toch een redelijk geluid te krijgen heb ik de woofer wel aan staan.

Als ik het nu inschat moet ik dus kijken naar een AV-receiver icm een losse BD-speler. Heeft het merk receiver nog veel invloed op het soort geluid of wordt dat voornamelijk bepaald door de speakers?
HDMI-CEC is een standaard en kan prima samengaan met een receiver en bluray speler.

Je logitech set heeft als je het mij vraag geen subwoofer, maar een bass speaker. Een goede sub geeft je geen storend overdreven geluid, waar de logitech setjes dat wel doen, daar ben ik het mee eens.

Maar als je logitech speakers gaat vergelijken met een degelijke receiver en luidsprekers dan is het einde zoek.

Elk merk receiver en elk merk luidsprekers heeft zijn eigen klankkarakteristiek. Dat gaat niet over beter of slechter, maar vooral over persoonlijke smaak.

Marantz en Denon klinken vaak wat warmer waar Onky en Yamaha doorgaans wat scherper klinken, om even een voorbeeld te noemen. Dat heb je met luidsprekers ook. Het beste is gewoon even een winkel binnen stappen om te zien wat ze hebben en luister eens.

Je kunt ook kiezen om niet voor staaande luidsprekers te kiezen, maar degelijke boekenplankspeakers.
Laat je niet bedriegen door het kleine compacte formaat, want er zijn zat goede relatief kleine speakers die echt goed geluid kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Hann1BaL schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:24:
[...]

HDMI-CEC is een standaard en kan prima samengaan met een receiver en bluray speler.

Je logitech set heeft als je het mij vraag geen subwoofer, maar een bass speaker. Een goede sub geeft je geen storend overdreven geluid, waar de logitech setjes dat wel doen, daar ben ik het mee eens.

Maar als je logitech speakers gaat vergelijken met een degelijke receiver en luidsprekers dan is het einde zoek.
Vandaar dat ik dit topic ook geopend heb, ben bepaald geen expert in deze materie :)
Elk merk receiver en elk merk luidsprekers heeft zijn eigen klankkarakteristiek. Dat gaat niet over beter of slechter, maar vooral over persoonlijke smaak.

Marantz en Denon klinken vaak wat warmer waar Onky en Yamaha doorgaans wat scherper klinken, om even een voorbeeld te noemen. Dat heb je met luidsprekers ook. Het beste is gewoon even een winkel binnen stappen om te zien wat ze hebben en luister eens.
Ik ga zeker nog een paar zaken binnen om dingen te beluisteren, maar wil als het kan vast wat voorwerk doen zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten.
Je kunt ook kiezen om niet voor staaande luidsprekers te kiezen, maar degelijke boekenplankspeakers.
Laat je niet bedriegen door het kleine compacte formaat, want er zijn zat goede relatief kleine speakers die echt goed geluid kunnen geven.
In dat geval heb ik het liefst twee boekenplankspeakers die ik nog naast de TV op het kastje kwijt kan, of evt staanders. Wat zijn kwalitatief een beetje fatsoenlijke speakers en waar moet ik wegblijven voor pak 'm beet € 250 (bij BD-speler ± € 100 en AV-receiver ± € 400)? Is dit een redelijke onderverdeling of kan ik beter meer geld uitgeven aan speakers en bijvoorbeeld minder aan een receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Om je laatste vraag te beantwoorden: Het moet allemaal in de juiste balans zijn.

Zelf ben ik ook bezig met het zoeken naar een nieuwe Hi-Fi zet, 5.1. Deze speakers vond ik heel erg goed klinken:
Dali Zensor 3 (of zelfs de 1 die weer wat kleiner is, maar nog steeds erg goed.)
Die is wat boven budget, kom je op 400 euro totaal uit. Zou goed te combineren zijn met een Marantz NR1504 bijvoorbeeld. (2x 199 voor de luidsprekers en 309 euro voor de receiver) Ik geef dit voorbeeld alleen omdat ik toevallig zelf aan het kijken ben naar Dali Zensor als complete set,

Er zijn zoveel soorten speakers en zoveel soorten receivers dat het aantal combinaties eigenlijk oneindig is. Ik denk dat er nog tal van reacties kunnen volgen met ervaringen van andere speakers.

Veel hifi winkels hebben wel een goed assortiment met boekenplankspeakers. Ik zou met oriënteren gewoon eens binnenlopen en luisteren naar het verschil in geluid om een idee te krijgen wat er mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 16-01-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Qua budgetverdeling is het - helaas - altijd een kwestie van keuzes maken. Ik ben wel van mening dat je het beste zo veel mogelijk van het beschikbare budget in de speakers kunt steken aangezien die voornamelijk de geluidskwaliteit zullen bepalen.

Je bent op zoek naar een 2.0 of 2.1 systeem. Wanneer je zou kiezen voor 2 vloerstaanders is de noodzaak voor een subwoofer minder groot. Deze zou je altijd nog later kunnen toevoegen. Wanneer je zou kiezen voor 2 boekenplankspeakers heb je minder "laag" in huis en is een subwoofer vrij snel nodig. En een fatsoenlijk sub kan aardig wat kosten.

Mijn advies zou zijn om voor een complete maar niet al te dure receiver te kiezen van Marantz, Denon, Yamaha, Onkyo of Pioneer. Combineer deze met betaalbare vloerstaanders en je hebt al een prima 2.0 set staan. Qua blu-ray speler gewoon kiezen voor een simpel en betaalbaar model. Misschien is het handig als deze bijvoorbeeld van hetzelfde merk is als je tv zodat je met één afstandsbediening vooruit kan. Als mediaplayer heb je al een Pi dus wat dat betreft ben je al voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

S1NN3D schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:19:

Je bent op zoek naar een 2.0 of 2.1 systeem. Wanneer je zou kiezen voor 2 vloerstaanders is de noodzaak voor een subwoofer minder groot. Deze zou je altijd nog later kunnen toevoegen. Wanneer je zou kiezen voor 2 boekenplankspeakers heb je minder "laag" in huis en is een subwoofer vrij snel nodig. En een fatsoenlijk sub kan aardig wat kosten.
Maar ook dit is persoonlijk. Voor je eigen ervaring zijn de speakers die ik je aanraadde misschien wel afdoende. Indien je voor staande speakers gaat, moet ik je wel adviseren een andere receiver te kiezen dan de optie die ik aangaf. Dan heb je wel echt een zwaardere nodig.

En dit is precies ook het probleem waar ik tegenaan loop: Hoe ver ga je? Voor je het weet ben je ineens het dubbele kwijt van wat je oorspronkelijk in gedachte had.. :) Het blijft moeilijk afwegingen maken

[ Voor 12% gewijzigd door Hann1BaL op 16-01-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:57:
Indien je voor staande speakers gaat, moet ik je wel adviseren een andere receiver te kiezen dan de optie die ik aangaf. Dan heb je wel echt een zwaardere nodig.
Ik denk dat dit wel mee zal vallen. De eerder genoemde Marantz NR1504 of bijvoorbeeld een Denon AVR-X500 of X1000 kunnen heus wel een vloerstaander aansturen zoals bijvoorbeeld een Zensor 5. Je moet er geen B&W 800 Diamond serie aan hangen of iets van dat kaliber, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

S1NN3D schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat dit wel mee zal vallen. De eerder genoemde Marantz NR1504 of bijvoorbeeld een Denon AVR-X500 of X1000 kunnen heus wel een vloerstaander aansturen zoals bijvoorbeeld een Zensor 5. Je moet er geen B&W 800 Diamond serie aan hangen of iets van dat kaliber, dat klopt.
Het is te luisteren, maar ik denk toch, en meedere mensen met mij, dat dat geen goed idee is. Aangezien ik net daar mijn interesse zelf heb liggen. Zowel verkopers (goh) als mensen om mij heen vertellen hetzelfde verhaal en dat je toch bang moet zijn dat je niet optimaal van de speakers gebruik maakt, omdat de receiver de power niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Dank voor het meedenken. Ik ga vanavond even de stad in om wat beeld/geluid te krijgen bij de opties die nu genoemd zijn. Ik wil graag een component aansluiting voor mijn Wii, dus de Denon AVR X500 of X1000 vallen dan af. Als ze verder wel sterk genoeg zijn zou ik de component in de TV kunnen laten, maar dat vind ik jammer als ik wel leuke speakers heb staan. De Marantz NR1504 heeft volgens mij ook geen component, de NR 1604 wel. Die is wel gelijk weer een stuk duurder (net als de Denon X2000 tov de X1000), dus ik moet even kijken of dat kan in het budget.

Zoals jullie al aangeven is het lastig om binnen een budget te werken, want er is altijd net iets beters voor net iets meer geld. Daarom houd ik voorlopig die €750 aan, en kijk ik hoever ik daarmee kan komen. Als ik iets vind voor wat meer waardoor ik echt een meerwaarde zie kan ik nog met vrouwlief overleggen of het nog opgerekt kan worden, maar ik verwacht dat zij liever € 300 uitgeeft aan een standaard homecinemasetje dan €750 (of meer) voor iets goeds. Wordt dus vervolgd; als jullie nog tips / opmerkingen / aanraders /. afraders hebben houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
www.ht-forum.nl?

Zelf gebruik ik de combi B&W met Yamaha en dat bevalt me prima. Alleen met 750 kom je niet zo ver in mijn opstelling. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Persoonlijk zou ik de Wii bie teveel laten meewegen. Die kun je toch nog steeds direct op de tv aansluiten en het geluid via een analoge aansluiting binnen laten komen? De Wii blijft denk ik toch oog geen jaren meer en een goede receiver wel. Maar dat is mijn idee.

Als je vrouw denkt iets voor 300 te kopen dan het dit gesprek weinig zin inderdaad. Zoals ik eerder al zei, eigen voorkeur een WAF zijn alles bepalend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hann1BaL schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:24:
[...]
Een standaard die door elke fabrikant naar eigen wijze te implementeren is en er is daarom geen enkele garantie dat apparatuur samen werkt. Merk onderling wil veelal wel goed gaan, maar genoeg gevallen bekend waar HDMI CEC dingen doet die je niet wilt. Ik ben dan zelf meer voorstander van iets als een Harmony of ander merk all-in-one afstandsbediening.
Hann1BaL schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:57:
[...]
Indien je voor staande speakers gaat, moet ik je wel adviseren een andere receiver te kiezen dan de optie die ik aangaf. Dan heb je wel echt een zwaardere nodig.
Niet correct. Alles hangt af van het rendement van de speaker en de impedantie en dat is relatief onafhankelijk van het formaat van de speaker. Er zijn genoeg vloerstaanders die makkelijker aan zijn te sturen dan boekenplankmodellen. Neem iets van een Klipsch RF-83 (wat echt een grote speaker is) en die stuur je letterlijk nog aan met je wekkerradio.

Geluid zal er altijd uit de speakers komen, het hele "of je alles uit de speakers haalt" is zeker waar maar dat is procentueel zo klein wat je met meer vermogen kan bereiken. Met een budget als 750 euro zou ik me daar alles behalve zorgen over maken en op gaan richten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Hann1BaL schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:01:
Persoonlijk zou ik de Wii bie teveel laten meewegen. Die kun je toch nog steeds direct op de tv aansluiten en het geluid via een analoge aansluiting binnen laten komen? De Wii blijft denk ik toch oog geen jaren meer en een goede receiver wel. Maar dat is mijn idee.

Als je vrouw denkt iets voor 300 te kopen dan het dit gesprek weinig zin inderdaad. Zoals ik eerder al zei, eigen voorkeur een WAF zijn alles bepalend
WAF moest ik even opzoeken, maar dat speelt hier inderdaad wel mee :). Het is meer dat zij dit soort dingen meer als gadgets ziet en dus als geldverspilling (er komt toch geluid uit de TV). Ik zou het liefst een wat hoger budget instellen, maar ik vind het ook een boel geld. Aan de andere kant geef ik wel liever wat meer uit als ik daarmee echt wat beters krijg dan dat ik strak vasthoud aan mijn budget.

Ik ben gisteren bij twee winkels in Apeldoorn geweest, en daar kwamen ze met de volgende adviezen (naast dat luisteren de enige manier is om je eigen voorkeur te bepalen)

Winkel 1:
  • Binnen het budget is het lastig om iets echt goeds te krijgen, maar er is wel iets redelijks mogelijk
  • Voor € 900 komt er wel iets beters uit
  • Bij een groter budget is voornamelijk winst te behalen in betere speakers
  • HDMI-kabels van € 120 klinken niet beter dan die van € 60, maar ik zou geen kabels van € 10 gebruiken. We hebben eventueel achter nog wel iets liggen van € 20 - € 30, maar dan moet ik zoeken
Hij kwam met het volgende voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Onkyo TX-NR525 Zwart€ 285,-€ 285,-
1Onkyo BD-SP309 Zwart€ 146,-€ 146,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,-

Met als speaker-opties (vul ik nog aan, weet de types niet meer precies)
B&W 685, 686, CM1,
Elac

Ik ga hier zaterdag eens de verschillende speakers beluisteren icm die Onkyo en als het kan een Marantz 1604 en Denon AVR-X1000

Winkel 2
  • Loop met een grote boog om Onkyo heen: zij hebben veel features voor een lage prijs, maar moeten daardoor concessies doen aan de kwaliteit. Klinkt nergens naar.
  • Voor muziek is een pure stereo-versterker nog steeds het best --> nadelen: geen ingebouwde tuner, alleen analoge ingangen. Voor digitale bronnen zou je een DAC moeten aanschaffen à € 200 - € 300, of aansluiten op de TV en vanaf daar analoog naar de versterker.
  • Blu-Ray spelers zijn niet fantastisch in het afspelen van CD's. Ze kunnen het wel, maar een losse CD-speler klinkt veel beter
  • Een budget optie zou een stereo versterker icm een Blu-Ray speler zijn
  • Voor een 5.1 receiver doet een Denon AVR-X1000 het nog wel aardig
  • Melkpakjes icm sub zijn altijd uit balans; een goede boekenplank geeft veel beter geluid, ook al mis je misschien een beetje laag
  • Een losse sub loopt altijd achter 'gewone' speakers aan omdat de massa van de conus gewoon veel groter is. Een goede zuil heeft hier minder last van omdat de conussen van laag en midden-laag meestal even groot zijn maar van verschillend materiaal.
  • Een zuil zal vaak een wat dieper geluid geven omdat die een extra conus heeft voor laag, en de luchtverplaatsing groter is vanwege het grotere volume van de speaker.
  • Een 'warme' versterker icm een warme speaker klinkt meestal niet goed; luisteren is uiteraard nodig om je eigen voorkeur te bepalen.
Tips hier:
#ProductPrijsSubtotaal
1Denon PMA-520AE Zwart€ 164,-€ 164,-
1Panasonic DMP-BD77 Zwart€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,-

Met daarbij speakers zoals B&W 685, 686, Dali Zensor 1 of 3

Ik vind de stereo versterker wel een hele beperking vanwege het ontbreken van digitale ingangen en een tuner.

Hebben jullie nog opmerkingen over de rest van de tips die ik gekregen heb?

Als ik de site van Onkyo bekijk, lijkt de TX-NR 515 betere specs te hebben dan de TX-NR 525. Volgens mij is de 525 wel de opvolger van de 515? De 515 is waarschijnlijk wel moeilijker te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 17-01-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verhaal over HDMI kabels klopt. Ook 60 euro is veel teveel.

Zelf heb ik de B&W 603S3 als vloerzuilen voor/achter. Ook heb ik 601S3 boekenplankspeakers gebruikt. Mijn ouders hebben ook de 601's voor hun surround opstelling voor/achter en dat klinkt prima. De B&W's die je noemt zijn de opvolger daarvan.

Ik vind het een fijne speaker, gebruik ze consequent met Yamaha receivers. Eigenlijk warm (B&W) x klinisch (Yamaha). Doe je bijvoorbeeld Yamaha en JBL samen (klinsch x klinisch), dan ben je binnen 10 minuten luistermoe. Althans, dat had ik bij een demo. :P Zelfde heb ik met Harman Kardon vroeger (warm x warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:55
Ik heb hdmi kabels van € 2,30 bij de action, doen wat ze moeten doen

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gwystyl schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:31:
[...]
Binnen het budget is het lastig om iets echt goeds te krijgen, maar er is wel iets redelijks mogelijk.
Met meer budget is er altijd meer mogelijk, maar 750 euro moet zeker iets leuks neer kunnen zetten.
Bij een groter budget is voornamelijk winst te behalen in betere speakers
Speakers is altijd hetgeen waar ik het meeste geld aan uit zou geven, welk budget je ook hebt.
HDMI-kabels van € 120 klinken niet beter dan die van € 60, maar ik zou geen kabels van € 10 gebruiken. We hebben eventueel achter nog wel iets liggen van € 20 - € 30, maar dan moet ik zoeken
Stukje welles-nietes waar op GoT en andere fora al diverse discussies over zijn geweest. De één zweert bij kabels van de Action van een paar euro, de ander geeft er wel honderd(en) euro's aan uit. Ikzelf gebruik HDMI-kabels van Audioquest waar exemplaren van honderden euro's tussen zitten, maar dat is puur omdat ik mijn set het waard vind en zeker niet omdat ik verschil zie. Wat je ook doet: met dit budget is het nooit handig om veel geld uit te geven aan accessoires.
Loop met een grote boog om Onkyo heen: zij hebben veel features voor een lage prijs, maar moeten daardoor concessies doen aan de kwaliteit. Klinkt nergens naar.
Klank is idem met de kabels: de één hoort het en de ander hoort het niet. In theorie zou elke versterker gelijk moeten klinken aangezien ze niets meer moeten doen dan versterken en niet aanzetten in hoog, laag of wat dan ook. Blind (ABX-test) verschillen tussen versterkers horen loopt veelal uit op dat men het verschil niet hoort.

Qua kwaliteit ben ik het wel met de verkoper eens: veel kwantiteit maar weinig kwaliteit. Je hoort genoeg verhalen over stervende Onkyo's na enkele jaren. Moet ook wel gezegd worden dat ze behoorlijk wat verkopen. Het zou mijn keuze niet zijn, maar persoonlijk natuurlijk. En eerlijk is eerlijk, als ik mijn oude Denon naast een nieuwer type zet van het midden-segment dan heb ik het idee dat ook Denon hier aan mee doet qua mindere kwaliteit, al is het dan de bouw.
Voor muziek is een pure stereo-versterker nog steeds het best --> nadelen: geen ingebouwde tuner, alleen analoge ingangen. Voor digitale bronnen zou je een DAC moeten aanschaffen à € 200 - € 300, of aansluiten op de TV en vanaf daar analoog naar de versterker.
Een surround receiver op Pure Direct zou alle DSP en EQ uitschakelen en dan hetzelfde moeten klinken als een stereoversterker. Als purist snap ik dit punt zeker, maar voor het gemak van HDMI, netwerk, digitale ingangen en wat al niet meer zou ik ook voor een receiver gaan. Ook hier is het verschil tussen stereoversterker en surround receivers nooit aangetoond in ABX-testen.
Blu-Ray spelers zijn niet fantastisch in het afspelen van CD's. Ze kunnen het wel, maar een losse CD-speler klinkt veel beter.
Idem met HDMI-kabels en versterkers: de één hoort het, de ander niet. Het staat wel vast dat Blu-rayspelers trager zijn met laden.
Melkpakjes icm sub zijn altijd uit balans; een goede boekenplank geeft veel beter geluid, ook al mis je misschien een beetje laag.
100% mee eens. Melkpakjes hebben een klein formaat en dus geen ruimte voor grote units of de ruimte om druk op te bouwen. Veelal beginnen ze pas vanaf 150 Hz of hoger. De subwoofer moet dit compenseren en gaat dienen als losse middentoner. Resultaat is dat je een subwoofer krijgt die je op gehoor kan plaatsen (doet immers tonen hoger dan 100 Hz) en tevens wordt de subwoofer veel actiever. Een monitor heeft dat probleem niet tot veel minder. Al mis je inderdaad het echte sub-laag, maar dat doe je met een vloerstaander ook.
Een losse sub loopt altijd achter 'gewone' speakers aan omdat de massa van de conus gewoon veel groter is. Een goede zuil heeft hier minder last van omdat de conussen van laag en midden-laag meestal even groot zijn maar van verschillend materiaal.
Een goede subwoofer heeft hier echt geen last van. De delay zit veelal ingebouwd in de receiver ten opzichte van de andere speakers. Zou toch gek zijn als je subwoofer langzamer is dan andere speakers. Ook subwoofers met eigen DSP zijn trager maar worden ook gewoon netjes en op tijd aangestuurd, mijn Velodyne is hier een voorbeeld van. Nadeel is wel dat een goede subwoofer toch wel wat kost. Met dit budget wordt het lastig aangezien ik zelf voor een subwoofer minstens 400-500 euro reken. Subwoofers uit lagere prijsklassen zijn veelal wat meer boemerig en minder subtiel. Wat overigens met films natuurlijk niets uitmaakt en wellicht leuk is. Dit ten opzichte van muziek waar een subwoofer vooral aan moet vullen en niet overdreven aanwezig moet zijn. Al hangt dat laatste ook weer van de muzieksmaak af natuurlijk.

De opbouw van de speaker dan wel conussen is niets over te zeggen. Verschilt per speaker, model en type. Je ziet soms inderdaad verschillend materiaal maar ook merken die alles gelijk houden voor de homogeniteit van het geluid. Dat is ook waarom je moet gaan luisteren: speakers hebben nu eenmaal verschillende klanken en een eigen sound.
Een zuil zal vaak een wat dieper geluid geven omdat die een extra conus heeft voor laag, en de luchtverplaatsing groter is vanwege het grotere volume van de speaker.
Een extra conus heeft voor het laag.... Dat zie je inderdaad wel, maar ook genoeg speakers die dat niet hebben. Zie bijvoorbeeld deze speaker, waar is die extra conus ten opzichte van de monitor? Het is meer een combinatie van factoren: neem een grotere kast waar meer ruimte is om laag op te bouwen en soms worden er in vloerstaanders grotere (in diameter) conussen gebruikt. Maar dat laatste is ook zeker niet altijd zo: de Focal Chorus 807V (monitor) heeft een grotere woofer dan de vloerstaanders.
Een 'warme' versterker icm een warme speaker klinkt meestal niet goed; luisteren is uiteraard nodig om je eigen voorkeur te bepalen.
Wat ik al eens heb aangehaald: klankkleur bij versterkers is iets wat je hoort of niet. Bij speakers is dat er zeker wel. Maar wederom kan je dit alleen bepalen door te gaan luisteren en te wisselen tussen speakers en receivers/versterkers.

Al met al zie ik een boel dingen die vooral genoemd worden door liefhebbers/puristen/audiofielen (om even te generaliseren) en dan is het aan jou of je daar in mee gaat of toch kiest voor het gemak (neem de stereoversterker met losse DAC of toch de receiver). En vooral of je het waard vind en hoort. Maar er zitten ook dingen tussen die dus per definitie niet waar (hoeven te) zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 17-01-2014 10:10 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Dank voor de input. Het is makkelijk om mee te gaan in een verkoperspraatje, of dat nou uit liefhebberij/audiofilie of puur voor de verkoop gebeurt; het is fijn dat e.e.a. hier een beetje in perspectief wordt gezet.

Ik heb wat speakers opgezocht die ik wil gaan beluisteren.
  • Elac BS 53.2
  • Elac FS 57.2
  • Paradigm Mini Monitor
  • B&W CM1
  • B&W 685
  • B&W 686
  • Dali Zensor 1
  • Dali Zensor 3
  • Monitor Audio Bronze BX1
  • Monitor Audio Bronze BX2
Zoals jullie zien zijn het vaak twee van ongeveer dezelfde serie in klein en net iets groter. Ik heb de Elac FS57.2 erbij gezet om een idee te kunnen krijgen van het verschil tussen een monitor en zuilspeaker. Hebben jullie een idee welk merk goed klinkt bij welke receiver? Ik twijfel op het moment tussen de volgende opties;
  • Denon AVR X1000 (evt X2000)
  • Marantz NR1504 (evt 1604)
  • Onkyo TX-NR525
Zijn er nog Pioneer (VSX-S300?) of Yamaha (RX-V475?) receivers die ik zeker ook mee moet nemen in de vergelijking?

Als Blu-Ray speler heb ik het volgende lijstje opgesteld
  • Denon 1713UD
  • Marantz UD5007
  • Onkyo BD-SP309
  • Panasonic DMP-BD77
  • Panasonic DMP-BDT230 / 330
De panasonics zijn hier fors goedkoper dan de Marantz, en bieden misschien nog wel betere streaming mogelijkheden. Ik ben benieuwd of de Denon en Marantz hun meerprijs kunnen verantwoorden door betere CD-kwaliteit? Alleen voor hetzelfde uiterlijk van de twee apparaten doe ik het niet, al speelt dat wel mee als de apparaten zelf ook meerwaarde hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door gwystyl op 17-01-2014 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

gwystyl schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:17:
Dank voor de input. Het is makkelijk om mee te gaan in een verkoperspraatje, of dat nou uit liefhebberij/audiofilie of puur voor de verkoop gebeurt; het is fijn dat e.e.a. hier een beetje in perspectief wordt gezet.

Ik heb wat speakers opgezocht die ik wil gaan beluisteren.
  • Elac BS 53.2
  • Elac FS 57.2
  • Paradigm Mini Monitor
  • B&W CM1
  • B&W 685
  • B&W 686
  • Dali Zensor 1
  • Dali Zensor 3
  • Monitor Audio Bronze BX1
  • Monitor Audio Bronze BX2
Zoals jullie zien zijn het vaak twee van ongeveer dezelfde serie in klein en net iets groter. Ik heb de Elac FS57.2 erbij gezet om een idee te kunnen krijgen van het verschil tussen een monitor en zuilspeaker. Hebben jullie een idee welk merk goed klinkt bij welke receiver? Ik twijfel op het moment tussen de volgende opties;
  • Denon AVR X1000 (evt X2000)
  • Marantz NR1504 (evt 1604)
  • Onkyo TX-NR525
Zijn er nog Pioneer (VSX-S300?) of Yamaha (RX-V475?) receivers die ik zeker ook mee moet nemen in de vergelijking?

Als Blu-Ray speler heb ik het volgende lijstje opgesteld
  • Denon 1713UD
  • Marantz UD5007
  • Onkyo BD-SP309
  • Panasonic DMP-BD77
  • Panasonic DMP-BDT230 / 330
De panasonics zijn hier fors goedkoper dan de Marantz, en bieden misschien nog wel betere streaming mogelijkheden. Ik ben benieuwd of de Denon en Marantz hun meerprijs kunnen verantwoorden door betere CD-kwaliteit? Alleen voor hetzelfde uiterlijk van de twee apparaten doe ik het niet, al speelt dat wel mee als de apparaten zelf ook meerwaarde hebben.
De betere kwaliteit hoor ik doorgaans niet, maar jij bent mij niet. Voor mij zou het de meerwaarde niet waard zijn, maar aansluitend bij wat eerder gezegd is: zul je dat zelf moeten beoordelen.

Je kunt jezelf ook vertellen dat je met bovenstaande ook geen flater kan slaan. Wat je ook neemt, je komt niet met rommel thuis. En soms zijn er gewoon meerdere goede opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik heb vanochtend geluisterd naar de Denon AVR-X2000 icm Denon 1713UD en een hele zwik speakers. Ik had een stapel eigen CD's meegenomen, varierend van Pink Floyd tot Muse, Florence and the Machine en Van Halen (live). Het is wel vreemd om dezelfde muziek uit een heleboel verschillende speakers te horen komen. Het is hetzelfde, maar toch zijn er best veel verschillen hoorbaar tussen de verschillende speakers.

Ik heb er nog niet helemaal de vinger op kunnen leggen welke nou het beste klinkt, maar het is me in ieder geval duidelijk dat duurdere speakers niet altijd mooier geluid geven, en dat zuilen in sommige gevallen echt mooier en voller klinken, maar dat je ze soms ook gewoon niet mist. Ik kan me wel voorstellen dat je bij de kleinste maat boekenplankspeakers (Elac 52.2, B&W 686, B&W CM1) een sub zet om iets meer laag te horen. Net een maatje groter klinkt voor mij al een stuk beter (Elac 53.2, B&W 685, Paradigm Mini Monitor).

Zoals Hann1BaL al zegt klinkt het allemaal een stuk beter dan het sony minisetje die ik nu heb staan of de Logitech set bij de PC. Ik ga nog wel een paar luistersessies doen me een Marantz en Onkyo combinatie, maar ik denk dat ik redelijk in de buurt van budget kan blijven en toch in ieder geval iets veel beters mee naar huis kan nemen dan ik nou heb :).

De komende tijd ga ik dus rustig verder kijken en luisteren, en mocht ik een leuke aanbieding tegen komen dan kan het zomaar zijn dat hier ineens wat nieuws staat. Anders is het nog wachten op wat zakcentjes in de vorm van belastingteruggave, vakantiegeld of bonus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

gwystyl schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:09:
Ik heb vanochtend geluisterd naar de Denon AVR-X2000 icm Denon 1713UD en een hele zwik speakers. Ik had een stapel eigen CD's meegenomen, varierend van Pink Floyd tot Muse, Florence and the Machine en Van Halen (live). Het is wel vreemd om dezelfde muziek uit een heleboel verschillende speakers te horen komen. Het is hetzelfde, maar toch zijn er best veel verschillen hoorbaar tussen de verschillende speakers.

Ik heb er nog niet helemaal de vinger op kunnen leggen welke nou het beste klinkt, maar het is me in ieder geval duidelijk dat duurdere speakers niet altijd mooier geluid geven, en dat zuilen in sommige gevallen echt mooier en voller klinken, maar dat je ze soms ook gewoon niet mist. Ik kan me wel voorstellen dat je bij de kleinste maat boekenplankspeakers (Elac 52.2, B&W 686, B&W CM1) een sub zet om iets meer laag te horen. Net een maatje groter klinkt voor mij al een stuk beter (Elac 53.2, B&W 685, Paradigm Mini Monitor).

Zoals Hann1BaL al zegt klinkt het allemaal een stuk beter dan het sony minisetje die ik nu heb staan of de Logitech set bij de PC. Ik ga nog wel een paar luistersessies doen me een Marantz en Onkyo combinatie, maar ik denk dat ik redelijk in de buurt van budget kan blijven en toch in ieder geval iets veel beters mee naar huis kan nemen dan ik nou heb :).

De komende tijd ga ik dus rustig verder kijken en luisteren, en mocht ik een leuke aanbieding tegen komen dan kan het zomaar zijn dat hier ineens wat nieuws staat. Anders is het nog wachten op wat zakcentjes in de vorm van belastingteruggave, vakantiegeld of bonus....
Als je de keuze gemaakt hebt, lees ik graag waarom je gekozen hebt wat je gekozen hebt :)
Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:14
Ah, interessant topic... ik ben ook bezig met een dergelijk soundsysteem op te gaan zetten, maar op een iets langere termijn pas (2-3 jaar). Altijd goed om meer informatie te verzamelen :)

Ik heb her en der ook gehoord dat je een 2.0 systeem meer voor muziek neemt, en een 2.1 meer voor films. Zoals DvdV ook al opmerkte over de grootte van de boxen.
Een all-in-one systeem kan ik ook afraden - alleen al omdat als er 1 component kapot is, je het hele device kwijt bent. En verder heb je op veel fronten net niet de goede kwaliteit aan materiaal erin zitten - daarom kunnen dergelijke apparaten ook voor weinig aangeboden worden.

Even een heel andere vraag; hoe zit het met je kwaliteit van je digitale (mp3) muziek? Ik ben er laatst namelijk achtergekomen dat mijn MP3 kwaliteit van 128kbps veel te laag is voor een enigszins zelf-respecterende boxenset...
Ik ben daarom overgegaan op 320kbps of zelfs FLAC mijn digitale muziek collectie. Inmiddels ook mijn 15 jaar oude Akai versteker weer van zolder gehaald en ik ben weer helemaal happy! Boxen zijn 2.0, hoewel er ook surround bij zit, maar die heb ik weggelaten - for the time being.
Natuurlijk gaat er een hoop tijd in zitten om de complete muziek collectie te upgraden (~7000 uur) - wat opnieuw rippen/downloaden betekent - maar verder nog geen cent uit hoeven geven aan apparatuur. :+

Heel verhaal, maar bedenk je ook de kwaliteit van de media die je af wilt spelen - ook voor films natuurlijk - als daar een mismatch is, dan luistert dat niet lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
@Jolke die MP3-bitrate is al door mijn hoofd geschoten. Veel is nog 128 kbps, maar ik ga wel op zoek naar vervangers of rip mijn eigen CD-collectie opnieuw.
Ik had bij het luisteren al even een usb stick met MP3's getest, en dat klinkt wel minder goed dan CD als de bitrate laag is

TV-series fietspad ik nu meestal als MP4, maar dat wil ik ook in 720p mkv gaan doen.

De nadruk zal nu liggen op het luisteren van muziek, maar we kijken ook redelijk wat TV-series. Ik ga in eerste instantie voor een 2.0 systeem, en breid dat later misschien uit met een center of sub als ik daar de meerwaarde van inzie.

@Hannibal: ik heb mezelf bewust en paar maanden gegeven om lekker rond te kunnen kijken en luisteren en ervaringen/tips van anderen mee te kunnen krijgen. Als ik wat aanschaf zal ik hier zeker een update plaatsen met motivatie, en misschien tussendoor als ik nog wat gezien/beluisterd heb en daar input over wil

Ik heb tot nu toe nog geen apparatuur van Sony, Pioneer en Yamaha meegenomen in de vergelijking, maar als ik wat reviews lees over de Denon, Onkyo en Marantz uit mijn eerste lijstje dan kom ik die ook tegen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik las ook dat je voor het luisteren van CD's beter een Blu-ray speler van een audiomerk (bijv Denon) kan nemen dan van een videomerk (bijv Panasonic). Kan iemand hier nog wat zinnigs over kwijt?

[ Voor 72% gewijzigd door gwystyl op 19-01-2014 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb zelf de Yamaha RXV-3900. Die was ongeveer 3x je budget. :P Ik heb hem toen wel zwaar afgeprijsd gekocht bij http://www.hifi-schluderbacher.de/ Niet ver de grens over in Duitsland en snelle levering.
Daarvoor de 1400 gehad. Mijn zwager is al wat langer bezig en heeft ze telkens geupgrade en de voorganger verkocht. Op MP kom je ze dan ook geregeld tegen.

Maar ook de goedkopere kan ik aanraden. We hebben hier niets anders (ouders en mijn beide zwagers hebben ook Yamaha). Kijk naar de features die je wilt en of je ze nodig hebt. De meesten hebben tegenwoordig een richtmicrofoon die kalibreren bij een surround set een stuk makkelijker maakt.

Maar je zal zien dat je langzaam steeds meer uit gaat breiden.
2.0, 4.0, 5.0, 5.1, 7.1 (wel mogelijk, heb de speakers liggen, maar niet gebruikt).
is mijn volgorde geweest

Mijn keuze zou gaan voor de http://nl.yamaha.com/nl/p...mps/rx-v475_g/?mode=model
Correct heeft hem voor 269,- http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0&ARTNR=505781

De 375 heeft geen LAN (bedienen via je telefoon is wel zo makkelijk ;)) en ook geen volwaardige terminals voor de rears en center. De 475 heeft dat wel. de 575 voegt dan nog 7.2 mogelijkheden toe en bi-amp, maar is gelijk een stuk duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 19-01-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
gwystyl schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:51:
@Jolke die MP3-bitrate is al door mijn hoofd geschoten. Veel is nog 128 kbps, maar ik ga wel op zoek naar vervangers of rip mijn eigen CD-collectie opnieuw.
Ik had bij het luisteren al even een usb stick met MP3's getest, en dat klinkt wel minder goed dan CD als de bitrate laag is
128kbps klinkt inderdaad slecht, ook op slechte boxen ben ik achter gekomen. Vooral blikkerig en erg vlak. FLACs die ik nu van een aantal nummers heb zitten op ~1000kpbs, dus aanzienlijk hoger. Dat neemt de nodige ruimte meer (~8x) in beslag, maar dat moet tegenwoordig geen probleem meer zijn. CDs zijn dezelfde kwaliteit.
TV-series fietspad ik nu meestal als MP4, maar dat wil ik ook in 720p mkv gaan doen.
Fietspad? Swype zekers :)
De nadruk zal nu liggen op het luisteren van muziek, maar we kijken ook redelijk wat TV-series. Ik ga in eerste instantie voor een 2.0 systeem, en breid dat later misschien uit met een center of sub als ik daar de meerwaarde van inzie.

[...]
Dat klinkt goed, ben benieuwd wat het gaat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Jolke schreef op maandag 20 januari 2014 @ 08:57:
[...]

128kbps klinkt inderdaad slecht, ook op slechte boxen ben ik achter gekomen. Vooral blikkerig en erg vlak. FLACs die ik nu van een aantal nummers heb zitten op ~1000kpbs, dus aanzienlijk hoger. Dat neemt de nodige ruimte meer (~8x) in beslag, maar dat moet tegenwoordig geen probleem meer zijn. CDs zijn dezelfde kwaliteit.

[...]

Fietspad? Swype zekers :)

[...]

Dat klinkt goed, ben benieuwd wat het gaat worden. :)
Er zijn genoeg discussies over kwaliteit van muziek te vinden en 128kbit is gewoon te slecht, maar het lijkt er op dat veel mensen het verschil tussen 320kbit en flac niet kunnen horen. Dit kun kun je natuurlijk voor je eigen ervaring testen en aan de hand daarvan bepalen of je alles als flac wilt bewaren of dat het ok is dat het een stuk kleiner is als 320 kbit/s MP3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Klopt, dat is persoonlijk. Ik heb een paar nummers die ik van begin tot eind heel goed ken en ik meen wel degelijk verschil te horen tussen 320kbps en FLAC... maar ik heb het niet blind getest, dus om dat nu proof te noemen :)

De reden dat ik zoveel in FLAC wil hebben, is dat ik niet nog een keer mijn library wil updaten in de toekomst. FLAC is lossless, MP3 is lossy, dus altijd wel iets minder aan kwaliteit. Voor draagbare apparatuur kun je FLAC altijd nog naar MP3 converteren als er weinig ruimte beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik ga denk ik ook maar op zoek naar FLAC en hogere bitrates MP3's, en houd de lagere bitrate MP3's wel voor in de auto. VBR of 320 kbps kan ik denk ik wel gewoon houden, maar ik ga als ik wat heb aangeschaft wel luisteren of ik het verschil hoor.

Fietspad was idd Swype error, moest download zijn ;)

@Senor Sjon: ik had al even gekeken naar de 475 en 575; de netwerkaansluiting wil ik er inderdaad wel op hebben :). Ik voeg ze toe aan mijn lijstje te bekijken/beluisteren apparatuur. Het probleem wordt nu wel dat er ontelbare combinaties receivers/speakers zijn, dus ik moet ff kijken wat in de praktijk haalbaar is.

Ik vind het op zich wel mooi als de Blu-Ray speler en receiver er ongeveer hetzelfde uit zien, dus de voorkeur gaat wel uit naar twee apparaten van hetzelfde merk ipv bijvoorbeeld een Marantz receiver met Panasonic Blu-Ray speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar zou ik niet al te hard blind op staren. Mijn BR-speler is een PS3, zoek daar maar eens een receiver bij. :+

Ik heb hetzelfde gedaan tussen mijn DVD/SACD speler en de receiver, die zijn redelijk gelijk. Punt is wel dat Yamaha nu een andere designtaal heeft, dus één van twee vervangen zou het weer afwijkend maken. Dan zou eerder de DVD-speler het veld ruimen voor een HTPC. Hoe goed dat ding ook is, ik pak zelden nog een DVD (of BR for that matter) uit de kast. Aan de andere kant. Met de PS3, UPC box, modem en NAS zit er aan de andere kant van het meubel weinig lijn in.

Voor die 150 euro meer zou ik de 575 niet nemen. Die kost ~419 en dat zou een te grote hap uit je budget zijn. Met 269 voor de receiver heb je nog een mooi budget voor speakers en bekabeling over en gelijk een knappe receiver.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 20-01-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Bij deze iets eerder dan verwacht een update: afgelopen zaterdag heb ik samen met mijn vrouw nog een luistersessie gehouden, deze keer met de Marantz NR-1504 en de Marantz UD-5007 in combinatie met een heleboel speakers.
Ongeveer halverwege de sessie hebben we de Denon AVR-X2000 weer aan laten sluiten. Deze vonden we beide mooier klinken.

Na ruim anderhalf uur en ongeveer 10 verschillende van onze eigen CD's kwamen twee speakers er volgens ons boven uit:
Monitor Audio Silver RX2 en Paradigm Mini Monitor, waarbij de voorkeur uitging naar de RX2. Een nadeel van deze speaker is dat hij eigenlijk al te groot is voor ons interieur. We laten nu de RX1 (kleinere uit dezelfde serie) komen, en kijken wat er dan van het geluid over blijft. De kleinere is alsnog ongeveer even groot als de Paradigm, dus ik heb goede hoop.

Met de BTW actie van de Mediamarkt was het prijsverschil nu zo groot, dat we de Denon AR-X2000 en Denon DBT-1713UD vast hebben aangeschaft.
Afbeeldingslocatie: http://www.lexicommultimedia.nl/shop/images/63194/avrx4000-bluray.jpg

In de loop van de week komt de kleinere speaker binnen, dus ik hoop uiterlijk zaterdag de knoop door te hakken en de set compleet te hebben :9~

Ik zit nu alleen nog met een dilemma: ons huidige Sony mini-systeem heeft niet zulke grote speakers, maar mijn vrouw vindt het al niet mooi als die naast de TV staan. Ze staan er nu dus achter, maar dat lijkt me met de nieuwe speakers zonde van het geluid. Ik zit er nu aan te denken om ze aan de muur te bevestigen. We hebben een bakstenen muur, met daarvoor een houten framewerk met isolatie en gipsplaten ervoor :(. Ik weet niet hoe ik daar speakers aan kan bevestigen. Mijn vrouw opperde om speakers tussen bank en keuken (L) en tussen bank en halletje (R) te plaatsen, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee (weet niet goed waarom, buiten de benodigde hoeveelheid speakerkabel)

Heeft iemand nog tips, do's en don'ts voor het plaatsen van speakers?

Specs van speakers
SpeakerAfmetingen (hxbxd in mm)Massa (kg)
Monitor Audio Silver RX2375 x 230 x 3009.5
Monitor Audio Silver RX1312 x 185 x 2406.8
Paradigm Mini Monitor v7343 × 194 × 2657.7

[ Voor 11% gewijzigd door gwystyl op 15-05-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Boekenplankspeakers zet je meestal op oorhoogte op stands.

Je kan van het merk Toggler goede holle wand pluggen krijgen, zo zijn er wel meer ankers in de bouwmarkt verkrijgbaar, maar ik zou eerder voor een mooie stand gaan. Een goede stand is helaas vaak wel achterlijk duur (100-200/paar), dat de upgrade naar vloerstaanders zo gemaakt is. Dat heb ik zelf uiteindelijk gedaan.

En tsja, dat is onderdeel van de WAF-battle die je altijd houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Op oorhoogte inderdaad maar wel zittend op de luisterpositie, dus niet staand.

Probeer de WAF zo te krijgen dat je de speakers gewoon links en recht van de tv hebt. Andere posities zijn imho zonde van je nieuwe speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je staand luistert, dan kan je ze hoger hangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Lol... we zullen meestal zittend luisteren.

Voor zuilen hebben we eigenlijk ook geen plek, omdat er tussen het kastje waar de TV op staat en het luik ernaast maar 16cm zit. Een standaard kan je evt nog gedeeltelijk onder het kastje schuiven, maar op het kastje of ophangen lijken me betere opties.
Ik ga de nieuwe speakers sowieso eerst neerzetten "tijdelijk, tot we een betere oplossing hebben O-) " en dan hopen dat ze er aan went ;) . Als ze toch gaat steigeren wil ik wel een handigere optie zoals ophangen achter de hand hebben.

Ik heb nu verschillende speaker hangopties gezien, maar ik zie nog niet helemaal hoe je de speaker nou aan de standaard bevestigt. Moet je dan in de speakers gaan boren of hebben speakers hier een soort standaard voorbereiding voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb Vogels beugels gehad die de speaker klemden. http://www.vogels.com/lui...-luidsprekersteun-2x.html Je ziet op een gegeven moment wel een afdruk in het doek. Speakers waren B&W 601S3, maar in ieder geval geen gaten.

Veel steunen gaan ervan uit dat je wel een schroef o.i.d. in je speaker jast. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Naast de beugels die jij noemt heb ik alleen nog maar de B-Tech BT77 gevonden. Deze klemt de speakers van de zijkant zodat het doek van het frontje niet beschadigt. Bij kantelen zal hij er misschien wel eerder afvallen, maar ik houd hem in ieder geval in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Mooi setje, kom graag een keer luisteren ... en ook om zelf ideeën op te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Afgelopen zaterdag hebben we weer een luistersessie gehouden, nu met de speakers die er eerst al stonden en de Monitor Audio Silver RX1. Bij de vorige luistersessie vonden we de RX2 namelijk het mooist klinken, maar die vonden we te groot voor bij ons thuis. De winkel heeft toen de RX1 laten komen, en we waren het er vrij snel over eens dat dat beter bij ons zou passen. Sinds afgelopen zaterdag ziet ons AV-meubel er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fkPFdJhFvAydgylCvjfiay2Z/full.jpg

Ik heb de speakerstandaards van mijn vorige post al gehaald, dus de speakers worden nog iets naar buiten en iets hoger opgehangen aan de muur op de plek van de rode place-holders :).

Uiteindelijk ben ik dankzij de leuke aanbiedingen en wat sponsoring vanwege mijn verjaardag toch nog redelijk in de buurt van budget gebleven, van de € 1015 die we voor het setje betaald hebben, heb ik ongeveer € 800 zelf betaald.

* gwystyl happy :)

vanavond heb ik het rijk alleen, dus dan kan ik mooi spelen met de instellingen om e.e.a. naar wens af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voor stereobeeld zou ik wel de speakers verder uit elkaar doen en richten naar je luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:27:

Voor stereobeeld zou ik wel de speakers verder uit elkaar doen en richten naar je luisterpositie.
Dat gaat ie toch ook doen, zie rode place-holders in het plaatje. Of bedoel je die nou juist?

Mooi setje verder en een max budget aanhouden is goed, maar ervaring leerst dat je er altijd 10-15% boven uitkomt... herkenbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
De speakers kunnen op de place-holder plekken wel meer naar luisterpositie gericht worden, maar zitten niet veel verder uit elkaar dan op de foto. Ik zal thuis nog eens kijken of ik ze verder uit elkaar kan plaatsen. Rechts is dat niet zo'n probleem, maar links zit de doorloop naar de keuken. Ik ben bang dat een speaker op schouderhoogte daar zo van de muur gelopen wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik bedoel die placeholders. Je hebt nauwelijks een stereobeeld als het zo dicht naast elkaar hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Senor Sjon schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:24:

Ik bedoel die placeholders. Je hebt nauwelijks een stereobeeld als het zo dicht naast elkaar hangt.
Stereo-beeld :) leuke tegenstelling, flauw, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Is er een minimale aftstand tussen twee boxen die daarvoor nodig is, of geldt hoe verder hoe beter in de kamer? Ik heb ze op dit moment namelijk ook op ~2m afstand van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er staan meerdere afbeeldingen op internet, uit mijn hoofd moeten de afstanden onderling even groot zijn als de afstand naar de luisteraar. Vroegah had je ook bij natuurkunde buiken en knopen qua geluid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
In dat geval kan het nogal meevallen. We zitten meestal op de bank zo'n 3,5 - 4m van de speakers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf met een zelfde opstelling bezig. Binnenkort ga ik luisteren naar de Dali zensor 1 of zensor 3 in combinatie met de Pioneer VSX-923 of 828.

Zou dat een goede combinatie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 12:27
Ik ben zelf in het bezit van een Marantz SR5006 en de gehele Monitor Audio BX 5.1 serie. Indien je voor de Marantz SR5007 i.c.m. Monitor Audio BX2 gaat durf ik je te beloven dat je niet mis kan schieten. Later, als het budget het toelaat, kun je de set naar 5.1 uitbreiden. De rear surround speakers (BXFX) zijn ook erg gaaf, speciaal om direct aan een wand te monteren.

-edit: ik zie nu dat je al naar de RX2's hebt gekeken, dat is helemaal mooi spul natuurlijk :)

[ Voor 11% gewijzigd door Pepehv op 24-02-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik heb de Dali Zensors helemaal niet gehoord, en de Pioneer VSX923 alleen in combinatie met Bose 301 en KEF C100 (?).
De BX serie heb ik wel gezien maar niet gehoord. Vanwege de leuke aanbieding die we zagen kwamen de RX's goedkoper uit, dus hebben we die genomen.

Ik ben zelf uiteindelijk gegaan voor de Denon AVR-X2000, Denon DBT 1713UD in combinatie met de Monitor Audio Silver RX1. Ik heb de speakers net iets hoger naar buiten opgehangen aan de muur met de B-Tech BT77. Hieronder een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VyOrq1hT0XPHYuNnD6jZ6UHo/full.jpg

De indrukken na een week of drie:
  • De speakers zijn groot genoeg om in onze woonkamer een mooi geluid te geven. De RX2 klonk in de luisterruimte mooier/voller, maar het is maar de vraag of dat er hier uitgekomen was. Ik ben dus blij met de huidige keuze.
  • Geluid van FLAC (44,1 KHz, 16bit afgespeeld over netwerk), CD/DVD (afgespeeld op de DBT 1713UD) klinkt een stuk beter dan hiervoor. Midden- en hoge tonen zijn mooi helder en er is voldoende laag voor onze smaak
  • TV geluid is even wennen omdat er nu een veel groter geluidsbereik is dan de TV zelf aankan, en er ook in midden en hoog veel meer details te horen zijn. Ik zet dat dus niet voor elk TV-programma aan, maar bij het kijken van series vind ik het zeker een positieve toevoeging.
  • De Denon app is redelijk. Je kan er muziek mee laten streamen vanaf het netwerk en de meeste functies van de afstandsbediening mee doen, maar het is een beetje raar dat als je inlogt met een andere telefoon of via web, dat de muziek stopt en je met de nieuw ingelogde app muziek moet opzoeken. Ook het zappen naar een volgend nummer gaat vrij traag.
  • De afstandsbedieningen gebruiken we vrij weinig. De Denon AVR laat zich goed bedienen met de app of de ab van de TV (vnl volume)
  • Het is onhandig dat de AVR overspringt op TV Audio zodra je de TV aanzet, ook als je muziek aan het luisteren was. Dit is waarschijnlijk een instelling in TV of AVR, dus dat moet ik nog uitzoeken
  • Beeld en geluid pass-through vanaf de BD-speler werkt goed. Meestal wil je dat niet omdat de AVR beter geluid geeft dan de TV, maar het kan wel.
  • Bedienen van de BD-speler met de Android App of afstandsbediening van de AVR is niet mogelijk. Gemiste kans wat mij betreft.
  • De speakers hangen mooi stevig op de BT77 houders. Voordeel is dat ze van de zijkant geklemd worden, zodat een frontje niet beschadigd wordt. Montage is makkelijk, en enkele stukken (meegelever) schuimplakband voorkomen beschadiging van de zijkant van de speakers.
Al met al ben ik erg blij met de aankoop. Op termijn wil ik extra speakers in de voorkamer als tweede zone, en misschien surround en center speakers. Voorlopig is dit al een hele stap voorwaarts.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Over smaak valt niet te twisten maar kan je die lelijke plank met tegels eronder niet beter weghalen?
Ziet er niet mooi uit vind ik, staat nogal opgepropt zo

Ook zou ik de speakerdraden nog even netjes wegwerken, staat nogal slordig zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Die speakerdraden ga ik zeker nog wegwerken, die plank is helaas een randje om de schoorsteen heen. Daar valt zonder een halve verbouwing weinig aan te doen...
Pagina: 1