Na veel rondspitten in dit subforum en het bekijken van enkele systemen ben ik er nog niet helemaal uit wat voor mij een mooie, handige en vooral goede opstelling zou zijn.
Situatieschets
Wij wonen nu ruim twee jaar in ons huis, en blijven hier voorlopig nog wel hangen. Ik ben nu op zoek naar een vervanging voor onze "DVD speler" (een PlayStation 2) en simpele Sony miniset. We luisteren vrij veel radio, verder CD's en kijken veel gedownloade series/films op onze Panasonic TX-L37E30E (37", 1920 x 1080)
Nu download ik vaak SD-kwaliteit MP4, maar ik wil toe naar iets hogere kwaliteit mkv's. Incidenteel zal er ook nog een AVI'tje tussen zitten. Ik heb nu een Raspberry Pi om ongeveer alles af te kunnen spelen vanaf mijn Synology DS114, maar als de nieuwe versterker dat kan is het mooi meegenomen.
Wensenlijstje
De nieuwe opstelling moet de volgende eigenschappen hebben
Plaatje (beware of my paint skills). Ongeveer op schaal, ruimte is ongeveer 6m bij 3,75m.

Al bekeken/beluisterd
Harman Kardon BDS 375 / 477 (o.a. dit topic)
Denon RBD-X1000 bij een vriend van me, weet niet met welke boxen
Pioneer VSX-923-K icm verschillende speakers
Verder overwogen/opgezocht
Denon AVR-X2000?
Marantz SR5007
Marantz MCR-603
Teufel Impaq 7000
Onkyo HT-S3505
Ervaringen / indrukken van bovenstaande opties
Situatieschets
Wij wonen nu ruim twee jaar in ons huis, en blijven hier voorlopig nog wel hangen. Ik ben nu op zoek naar een vervanging voor onze "DVD speler" (een PlayStation 2) en simpele Sony miniset. We luisteren vrij veel radio, verder CD's en kijken veel gedownloade series/films op onze Panasonic TX-L37E30E (37", 1920 x 1080)
Nu download ik vaak SD-kwaliteit MP4, maar ik wil toe naar iets hogere kwaliteit mkv's. Incidenteel zal er ook nog een AVI'tje tussen zitten. Ik heb nu een Raspberry Pi om ongeveer alles af te kunnen spelen vanaf mijn Synology DS114, maar als de nieuwe versterker dat kan is het mooi meegenomen.
Wensenlijstje
De nieuwe opstelling moet de volgende eigenschappen hebben
- Goed stereogeluid voor muziek
- Goede geluidskwaliteit voor TV-series / films
- Android app voor bediening
- Blu-Ray / DVD / CD afspeelmogelijkheden
- Aansluiting voor een Wii (component)
- FM radio, evt internetradio
- Budget € 750, liefst minder
Plaatje (beware of my paint skills). Ongeveer op schaal, ruimte is ongeveer 6m bij 3,75m.

Al bekeken/beluisterd
Harman Kardon BDS 375 / 477 (o.a. dit topic)
Denon RBD-X1000 bij een vriend van me, weet niet met welke boxen
Pioneer VSX-923-K icm verschillende speakers
Verder overwogen/opgezocht
Denon AVR-X2000?
Marantz SR5007
Marantz MCR-603
Teufel Impaq 7000
Onkyo HT-S3505
Ervaringen / indrukken van bovenstaande opties
- Bose melkpakjes klinken dof, icm met JBL subwoofer geheel uit balans
- Bose 301® Direct/Reflecting®-luidsprekersysteem vond ik erg mooi helder klinken, met voldoende laag. Ik zie in reviews op kieskeurig en topics hier op GoT echter dat het materiaalgebruik nogal matig is (papieren conussen?), en dat deze speakers overpriced zijn.
- Kef C3 klonk ontzettend dof, ik had een groter bereik verwacht.
- Harman Kardon BDS 375 vind ik mooi als geïntegreerd systeem; de 477 gaf mooier geluid. De toegevoegde waarde van een 480 zie ik niet
- Denon RBD-X1000 mooi all-in-one systeem met vol geluid
- Ik heb lichte voorkeur voor een all-in-one set met twee full range speakers, omdat dit het meest opgeruimde uiterlijk geeft. Ook past dit waarschijnlijk netjes in het kastje waar de TV op staat. Zou ik hier grote concessies moeten doen aan (geluids)kwaliteit tov een losse versterker en BD-speler?
- De winkel waar ik heb geluisterd gaf aan dat media-afspeelmogelijkheden vaak beperkt zijn. Hij raadde aan een aparte mediaspeler aan te schaffen. Ik heb hier mijn Raspberry Pi voor, maar wil deze graag afkoppelen als het nieuwe apparaat alles kan afspelen. Is dat haalbaar of moet ik me inderdaad niet te veel voorstellen van DLNA-labels op versterkers e.d.?
- Ik ben een beetje de weg kwijt in de terminologie: wat is nou het verschil tussen een versterker en (av)-receiver? Wat heb ik nodig voor mijn wensen?
- In geval van een losse Blu-Ray speler: waar moet ik op letten. Is hier veel verschil in geluidskwaliteit of bepaalt de versterker dat?