Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe HDD, error 124 (BSOD)

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:36

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik maak momenteel op zich gebruik van een 6 jaar oude PC (intel E3110 S775).

Af en toe kreeg ik wel BSOD's, maar sinds een week krijg ik ze vaker. Nu denk ik bijna zeker te weten dat het aan mijn HDD ligt, die er ook sinds een week in zit.

Mijn moederbord is een P5E X38-mobo. De harde schijf is echter een SATA600 Seagate 7200.14 1TB schijf.

Toen ik zojuist een BSOD kreeg, vertraagde desbetreffende harde schijf namelijk met het opspinnen (wat er volgens mij erop duidt dat het daaraan ligt).

Hoe denken jullie erover?

Gulfstream G650

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-11 14:47
Al een SMART check gedaan of iets dergelijks van de harde schijf?

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
spookz0r schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:55:
Al een SMART check gedaan of iets dergelijks van de harde schijf?
Vergeten te vermelden, ja een SMART test heb ik sowieso uitgevoerd, daar lijkt niets vreemd mee te zijn. :(

Gulfstream G650

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat voor bsod's krijg je en wanneer? Volgens mij kan het wel dat je schijfkop parkeert bij een bsod, dat hoeft niet te betekenen dat het ook aan je harde schijf ligt. Kijk ook eens in het logboek van Windows.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:22
Een BSOD kan echt van alles zijn, van drivers tot geheugen. De melding die je bij een BSOD krijgt kan ook op verschillende manier geïnterpreteerd worden, en is dus net zo nietszeggend.
Je zal dus een voor een onderdelen en software moeten testen om er achter te komen waar het probleem zit.

Ik gok op rot geheugen trouwens....

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
Een error 124 is een redelijke algemene error en ook een van de lastigste... een error 124 geeft zoals omschreven aan dat er 'hardware with unknown distress' in het systeem zit. Oftewel, er is absoluut wat mis met het systeem maar deze problemen zal je vrijwel zeker niet uit een log/dump gehaald kunnen worden. Een typische error waarbij er dus eigenlijk niets anders op zit dan testen met andere hardware. Het is overigens ook de error code die vaak wordt gegeven bij problemen met warmte door bijvoorbeeld overclocken e.d.

Je zal dus moeten gaan doen wat Jolke zegt... alle onderdelen stuk voor stuk testen, als je dat optimaal wil doen dan is het verstandig om er een extra systeem bij te hebben om onderdelen uit te kunnen wisselen... maar voor dat je dat doet, monitor ook eerst even de temperaturen in je systeem of de cpu wel goed wordt gekoeld etc.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Beste,

Nou de CPU is altijd vrij koel, de BSOD heb ik de afgelopen 2 maal gekregen tijdens browsen.
Ik denk dat het aan de RAM of HDD kan liggen. Ik zal de HDD nu een tijdje loskoppelen en kijken of het god loopt. (pindown)

Gulfstream G650

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11 02:03

Swordlord

Act first, think never

SalimRMAF schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:15:
[...]

Vergeten te vermelden, ja een SMART test heb ik sowieso uitgevoerd, daar lijkt niets vreemd mee te zijn. :(
Heb je een SMART test uitgevoerd met een programma? of heb je zelf eens de SMART waardes onder de loep genomen?
Want meeste kuch "test" programma's kijken alleen naar de uber kritische SMART waardes en laten overige waardes die vaak genoeg ook problemen aanduiden met rust.

Post anders eens even een SMART log van crystaldiskinfo, als je nu twijfelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 14-01-2014 16:00 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
Wat ik probeerde te zeggen is dat je simpelweg het hele systeem moet testen, als jij nu al in je achterhoofd hebt dat het hardeschijf of geheugen moet zijn, dan beperk je jezelf enorm naar het zoeken van een passende oplossing. Ik vraag bijvoorbeeld naar de temperaturen in je pc en dan zeg je alleen 'de cpu is altijd koel'... dat moet ik dan maar aannemen, maar hoe heb je dat bekeken/getest? Lang niet alle progsels lezen die temperaturen goed uit, naast het probleem dat die sensoren het ook wel eens mis hebben. En wanneer meet jij de temperatuur, als het systeem idle draait? Je kan alleen goed de temperaturen meten als je dat onder load doet... heb je misschien wel gedaan, maar een glazen bol heeft niemand op Tweakers. En hoe zit het met de overige temperaturen van bijvoorbeeld de videokaart, de voeding of hardeschijven?

Een error 124 kan echt alles zijn, je voeding zou zelfs de dader kunnen zijn. Je zal het systeem echt helemaal per onderdeel moeten testen om er zeker van te zijn... je wil nu volgens mij een snelle hapklare oplossing, maar ik en een ander proberen je te zeggen dat het in een geval van een error 124 niet eenvoudig met 1 antwoord is op te lossen...

Plaats een wat screenshot van SMART, van de temperaturen in het systeem etc zodat de personen die willen helpen ook echt mee kunnen kijken... dat er volgens jou niets mis lijkt te zijn betekend nog niet dat een ander er wel problemen uit kan opmaken.

Misschien is het verstandig om eerst eens even de volgende items te lezen...

OH FAQ

OH beleid

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ow, okay. Ja de CPU is altijd ~35 graden, vooral nu sinds ik mijn kast open heb staan. (coretemp) Idle, dat wel. In load zal mijn zalman fan bijspringen.

http://i.imgur.com/hxkjpft.jpg (Chrystalmark)

Ik houd jullie op de hoogte! By the way, het probleem kan ik niet zo snel dupliceren, omdat het één keer in de drie dagen ongeveer voorkwam. :(

[ Voor 19% gewijzigd door SalimRMAF op 14-01-2014 19:52 ]

Gulfstream G650

Pagina: 1