Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-11-2024
hoi,

ik wil al sinds de aanschaf van onze nieuwe woning een gezellige houtkachel in de kamer. tijdens de bouw hebben we er daarom ook al rekening mee gehouden dmv zachte plekken in de verdiepingsvloeren en een aansluiting om buitenlucht aan te zuigen. nu ik na wat sparen het geld heb om hem eindelijk te laten aanleggen ben ik mij eens goed aan het orienteren. hierbij kwam ik ook het CV haard concept tegen. op zich lijk tmij dit een heel mooi systeem om naast de sfeer van een haar dook de stookkosten wat terug te brengen.

het idee is dus om dit naast de bestaande cv te gaan gebruiken waarbij de cv eventueel bijspringt als er niet (voldoende) gestookt word.

ik kan er hier en op het net echter niet zo veel van terugvinden. zijn er gewoon niet zo veel van of is dit zo'n geval van klinkt mooi maar wertk voor geen meter.

heeft iemand evt nog wat handige links bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:14

JdM

Humbled

Meest ideale lijkt mij dat je er een boiler of buffervat voor de cv mee kunt verwarmen, maar of het rendabel is in jouw situatie is van nog onduidelijke factoren afhankelijk (hoe oud is de oude ketel, mogelijkheden voor LTV)... Wat kun je er al wel over terug vinden? Ik vind het ook wel een interessant onderwerp.

[ Voor 19% gewijzigd door JdM op 12-01-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
wat extra info,
het is een hoekhuis jaren 30 stijl niewbouwhuis uit dec 2011 met WTW installatie
jaarverbruik vorig jaar 778m3 gas.\
2 persoonshuishouden beiden fulltime baan

het exacte type ketel wat ering zit weet ik niet maar vervanging is daarvan in ieder geval nog niet aan de orde :).

een van de keline dingetjes die op de lijst staan is een goede regelbare termostaat. er zit nu een simpele honeywell draai thermostaat in.
ik heb ook al even naar het cv tuning topic gekeken en ik denk dat er daar zeker ook nog wel wat te halen valt. ik kan nu helaas niet even een blik werpen aangezien ik in het buitenland zit voor zaken.
vandaar dta ik in het weekend avinduren ff aan het browsen was.

edit:

linkje cv haarden brochure van nordic fire:
http://www.nordicfire.nl/brochures/cvhaarden.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door sniker op 12-01-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
De techniek werkt prima, dat is het probleem niet.

Wat eventueel wel een belemmering kan zijn:
- Een simpele kachel is veel goedkoper. Je moet voor jezelf besluiten of je het de extra kosten waard vindt (eventueel in het perspectief van de besparing op de verwarmingskosten)
- Je moet de warmte kwijt kunnen. Als je op jaarbasis 750m³ gebruikt, dan zal slechts 250-500m³ daarvan voor verwarming zijn. Dat is niet veel. Je radiator capaciteit is waarschijnlijk ook niet gigantisch dan, dus je moet de warmte van je kachel gaan opslaan. Dat betekend dat je een flinke boiler nodig hebt. Kun je die ergens kwijt? Garage bijvoorbeeld? Hoe ga je de leidingen leggen? Als je de warmte van de kachel niet kwijt kunt of op kunt slaan kun je ook niet stoken.

Al met al is het relatief duur in vergelijking met de besparing op gas. Met een gewone kachel kun je ook veel besparen, zeker als je alleen de woonkamer verwarmd doorgaans. Dit kun je namelijk volledig met de kachel doen (je moet wel zin hebben om te stoken altijd, want anders moet je weer gaan opslaan).

Weet je al waar je het hout vandaan gaat halen? Dat is in Nederland namelijk ook niet altijd eenvoudig én goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
ja wat betreft hout ritselen dat is natuurlijk een deel van de fun, mijn ouders doen dat ook voornamelijk via via, en bijv marktplaats in de gaten houden en dergelijke.. zo kan je heel goedkoop(of zelfs gratis) aan hout komen en hoef je zelden bij te kopen. zo lang je maar zorgt dat je voldoende kan opslaan als je de gelegenheid hebt.

wat betrfet aansluiten, de kachel komt naast de trapkast te staan. in di etrapkast zit ook de CV verdeler en evt kan er zelf langs de trap een leiding naar boven naar de CV.
kwa opslag heb ik inderdaad nog niet over nagedacht.

prijs, er zijn ook redelijk geprijsde mogelijkheden, en ik kwam zojuist deze tegen:
http://www.houtencvkachel...Warmtewisselaar%2010%20kw
dit lijkt aan te sluiten te zijn op elke kachel. t is alleen niet zo heel mooi helaas.

er is wel het een en ander te vinden maar dat is allemaal mooi reclame materiaal en verkooppraat. nergens iets over de hoogte van de potentiele besparing, stookgedrag, tergugverdientijd etc. terwijl over PV paneeltjes daar wel veel over te vinden is

[ Voor 13% gewijzigd door sniker op 12-01-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Leuke wisselaar! Nadeel daarvan is dat je alleen de warmte uit het rookgas pakt, dus de kachel geeft nog steeds evenveel af aan de ruimte. Ik vermoed zo dat je relatief veel warmte in de ruimte krijgt en minder in je CV.

Die verdeler in de trapkast, zit daar ook de verwarming boven op aangesloten, of voornamelijk de verwarming beneden die je toch al (grotendeels) overbodig maakt met de kachel?

Als je een warmtewisselaar in je kachel hebt, dan moet je iets met de warmte doen die in je watercircuit komt terwijl je stookt. Als je dit niet doet gaat je kachel staan koken en dat is slecht (en als je een slecht ontworpen system hebt zelfs gevaarlijk!)

Je kunt trouwens met ongeveer met 2kg droog hout evenveel warmte opwekken als met 1m³ gas. Dus met 1 à 2 kuub hout kun jij je huis wss wel verwarmen. (250m³ à 500m³ gas voor verwarming).

[ Voor 18% gewijzigd door Paul C op 12-01-2014 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Mmm, reken maar op 4 tot 5 m3 stookhout (1 m3 hout is ca.150 m3 gas). En je kamertemperatuur is over het algemeen > 20 graden. Hier 's avonds meestal 24+....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 18:32
Ik ken een aantal succesverhalen, maar ook een aantal verhalen met minder succes (overlast buurt, tegenvallende capaciteit, goedkoop-duurkoop etc). Ik heb wel een voorbeeld van iemand die het goed voor elkaar heeft: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3996

Zelf heb ik een massakachel staan en een houtvergasser (ik woon buitenaf en heb dus de ruimte om een en ander op te stellen en >60 kuub hout op te slaan)

Misschien is een massakachel wel iets voor je? Veel eenvoudiger techniek. Geen pompen/regelingen/buffers/"veiligheden" etc nodig en altijd lekker warm in de ruimte waar ie staat!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Wij wonen sinds 2 jaar in een woonhuis (bj1978) met een kleine houtkachel. Qua sfeer erg leuk maar valt qua warmte erg tegen. Als je er naast zit wordt het loeiheet, maar 2 meter verder op de bank is het gewoon koud als de reguliere CV niet aan staat.
Een enorm aandeel warmte vervliegt via de schoorsteen. Ook heeft de onze luchtaanvoer vanuit de kamer zelf, waardoor een deel van de opgewarmde lucht zo ook weer verdwijnt en een trek van koude lucht van buiten ontstaat.

Sowieso dus verstandig dat je al hebt nagedacht over luchtaanvoer.
Als ik deze kachel nu zou vervangen zou ik zeker iets willen waarbij ook de schoorsteenwarmte benut wordt; al is het maar een warmtewisselaar met ventilator op de 2de verdieping. Ook zou speksteen geen slecht idee zijn, dan blijft je kachel véél langer warm, in plaats van dat hij na het doven na een uur of 2 al koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 18:55

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Paul C schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:40:
Leuke wisselaar! Nadeel daarvan is dat je alleen de warmte uit het rookgas pakt, dus de kachel geeft nog steeds evenveel af aan de ruimte. Ik vermoed zo dat je relatief veel warmte in de ruimte krijgt en minder in je CV.
Een warmtewisselaar kan het beste niet direct in het vuur, als je tenminste het hoogste rendement uit je hout wilt halen, en zo min mogelijk overlast wilt geven voor de omgeving.

Op het ecologieforum van Kockie zijn er die het met metingen compleet kunnen onderbouwen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-05 10:04
In het kader van het hooftopic: duurzaam is het niet. Ecologisch al helemaal niet. Economisch net zo min, tenzij je de factor arbeid niet waardeert.
Het forum van kockie is een toonbeeld hoe ecologie wordt misbegrepen en vervangen is door begrippen als $$$$ en zelfvoorziening ten koste van ; jawel moeder aarde.
Omdat dat niet kan op grote schaal zie je daar ook de veelal uitgedragen oplossing van minder mensen, Alleen dat zijn altijd anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
tnx cockie,
dat was een nuttige draadje voor mij.

ik ontdekte nog iets anders waar ik nog niet aan gedacht had. afvoer.. ik heb geen riool aansluiting op de plaats waar de kachel komt te staan.

dat maakt een cv kachel toch wel lastig. ik zal eens nadenken over die warmte wisselaar op het rookkaanaal. die zou ik evt op zolder nog erop kunnen zetten, en daar heb ik wel alles voor handen en zit ik naast de cv.
izdp schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:54:
In het kader van het hooftopic: duurzaam is het niet. Ecologisch al helemaal niet. Economisch net zo min, tenzij je de factor arbeid niet waardeert.
Het forum van kockie is een toonbeeld hoe ecologie wordt misbegrepen en vervangen is door begrippen als $$$$ en zelfvoorziening ten koste van ; jawel moeder aarde.
Omdat dat niet kan op grote schaal zie je daar ook de veelal uitgedragen oplossing van minder mensen, Alleen dat zijn altijd anderen.
hoezo niet duurzaam, hout groeit weer aan fossiele brandstoffen niet.
en vwbt ecologisch, ik denk dat als er dan ergens op gestookt moet worden dat hout nog wel het meest ecologisch is, zelfde argument als duurzaam. (ECOLOGISCH 1) Milieuvriendelijk 2) Met respect voor natuurlijk evenwicht 3) Natuurlijk)
welke arbeid precies bedoel je dan? ik zie geen andere arbeid indeze tenzij je het handmatig stoken bedoeld, dat wil ik sowieso gaan doen voor de sfeer enzo dus.
ten koste van moeder aarde. moet ik daaruit opmaken dat behalve zonnewarmte alle andere vormen van warmte per definitie fout zijn?

en je laatste zin kan ik geen touw aan vast knopen, kun je die nader uitleggen

[ Voor 60% gewijzigd door sniker op 13-01-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Hout groeit veelal niet meer aan waar het gekapt wordt. Zie de amazone, indonesie en het continent wat zo ongeveer ecologisch totaal is verwoest door houtkap: Afrika.
Arbeid is het verzamelen van hout.

Minder mensen zei ik. Ok anders dan: veel kleinere wereldbevolking en ja die het roepen beginnen niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je hout duurzaam verbouwt is er niks aan de hand. Jij hebt het over landen waar niet duurzaam verbouwd wordt, alleen roofbouw. Tsja, dat gaat niet werken op de lange termijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Dus in jouw woorden kan in nl geen houtstook plaatsvinden.
Wij komen als land al erg veel hout tekort voor ons overig gebruik.
Wij importeren volop niet duurzaam gewonnen hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn vader is hovenier en heeft de afgelopen 20 jaar 's winters warm gezeten bij hout wat particulieren niet meer in hun tuin willen hebben, sinds 5 jaar door een mooie houtvergasser.
Als ik zo inschat plant hij toch meer bomen dan dat hij opstookt (in kg uitgedrukt niet).
Dit schaalt niet naar meer dan 5 à 10 huishoudens in een flinke stad, maar zo lang je daar onder blijft is het duurzaam - het belemmert toekomstige generaties niet hetzelfde te doen (op dezelfde schaal, that is).
Het kan een deel van de oplossing van het energievraagstuk zijn, al is het een klein deel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Individueel ja. Ik zou het kunnen qua eigen produktie bv. Maar dat zijn uitzonderingen en er ligt niet veel braak om te gebruiken
Integendeel zelfs. Steeds meer landschapsbeheer wat zich richt op de eigen natuur van het bos. Rest is peanuts.
Macrocijfers gebruiken lijkt mij, voor een postzegellandje als nl is, niet tot een onjuiste weergave van de feiten te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op zich een zinnige discussie, maar dit topic is niet de juiste plaats.

Ontopic vanaf nu graag :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

sniker schreef op maandag 13 januari 2014 @ 11:59:
tnx cockie,
dat was een nuttige draadje voor mij.

ik ontdekte nog iets anders waar ik nog niet aan gedacht had. afvoer.. ik heb geen riool aansluiting op de plaats waar de kachel komt te staan.

dat maakt een cv kachel toch wel lastig. ik zal eens nadenken over die warmte wisselaar op het rookkaanaal. die zou ik evt op zolder nog erop kunnen zetten, en daar heb ik wel alles voor handen en zit ik naast de cv.

[...]

hoezo niet duurzaam, hout groeit weer aan fossiele brandstoffen niet.
en vwbt ecologisch, ik denk dat als er dan ergens op gestookt moet worden dat hout nog wel het meest ecologisch is, zelfde argument als duurzaam. (ECOLOGISCH 1) Milieuvriendelijk 2) Met respect voor natuurlijk evenwicht 3) Natuurlijk)
welke arbeid precies bedoel je dan? ik zie geen andere arbeid indeze tenzij je het handmatig stoken bedoeld, dat wil ik sowieso gaan doen voor de sfeer enzo dus.
ten koste van moeder aarde. moet ik daaruit opmaken dat behalve zonnewarmte alle andere vormen van warmte per definitie fout zijn?

en je laatste zin kan ik geen touw aan vast knopen, kun je die nader uitleggen
toon volledige bericht
Ook al naar een pellet kachel met cv gekeken? Die heb je ook inbouw eventueel, wel is het hout kopen dan maar als je een bulk kan opslaan erg goedkoop.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501786

Waarom in een woonwijk hout verbranden zolang er nog heel schoon brandend gas voorhanden is. Waarom dat hout niet in een energiecentrale verbranden in plaats van gas. Op die schaal kan je prima de rookgassen reinigen, in een woonwijk stinkt een houtkachel. thuis schoon verbranden en geen schoon gas meer voor elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 501786 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:57:
Waarom in een woonwijk hout verbranden zolang er nog heel schoon brandend gas voorhanden is. Waarom dat hout niet in een energiecentrale verbranden in plaats van gas. Op die schaal kan je prima de rookgassen reinigen, in een woonwijk stinkt een houtkachel. thuis schoon verbranden en geen schoon gas meer voor elektra.
Ow krijgen we die discussie weer, die hebben we nog niet gehad zeg. Direct of indirect is het beide slecht alleen heb ik die ene zelf in de hand.

Hier ruik jij niks hoor op 2 meter afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 15:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de oplossing. Allemaal pv op het dak en aan de warmtepomp, daarnaast een verbod op fossiele cv ketels en houtkachels :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501786

Rol-Co schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:11:
[...]
Direct of indirect is het beide slecht alleen heb ik die ene zelf in de hand.

Hier ruik jij niks hoor op 2 meter afstand.
Bij de gemiddelde verbrandings centrale is driekwart van de installatie rookgasreiniging, aardgas is daar een uitzondering op. Dus inderdaad gas gebruiken waar schone verbranding nodig is en de rest van de brandstof gebruiken waar een rookgasreiniging mogelijk is.

Zo vaak is die discussie nog niet geweest helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rookgasreiniging is overal mogelijk, zie roetfilters, katalysatoren enz, maar die hebben weer andere " niet zo fijne zaken"
+ filters is altijd afval, word weer verbrand, begraven enz maar daar is het niet mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:14:
Ik heb de oplossing. Allemaal pv op het dak en aan de warmtepomp, daarnaast een verbod op fossiele cv ketels en houtkachels :)
Ik ben voor.
Alleen regel jij voor 60-80% van de mensen in Nederland even een dak dat gunstig ligt ten opzichte van de zon, dat groot genoeg is voor een paar KW aan PV en een huis dat groot genoeg is om een flinke buffertank te kunnen hebben voor warm water.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik woon ook in een huis waar we grotendeels hout stoken tbv verwarming van het huis. Er is een ketel aanwezig die bijspringt als er niet gestookt wordt en een buffervat om 'overbodige' warmte op te slaan zodat die gebruikt kan worden voor als er niet gestookt wordt. In ons geval komt de CV dus pas kijken als de thermostaat warmte vraag, de kachel niet brandt en het buffervat te koud is.

Een paar dingen die hier in huis niet doordacht zijn, die voor jou wellicht handig zijn om rekening mee te houden.
- We hebben alleen vloerverwarming, als de kachel brandt is het in de woonkamer lekker warm maar in de rest van het huis niet zo; de vloerverwarming is niet zo effectief als we gehoopt hadden.
- Als de CV aangaat tbv verwarmen, zit er 1000 liter water in het systeem (buffervat) die ook opgewarmd wordt. Let er dus op dat je daar een schakeling voor maakt/koopt; het is zonde om de CVketel het buffervat te laten opwarmen.
- Afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is, heb je behoorlijk wat hout nodig. Wij proberen het buffervat boven de 45 graden te houden zodat het water wat daaruit gehaald wordt ook daadwerkelijk de ruimte kan verwarmen.
-Plaats de thermostaat niet in dezelfde ruimte als de kachel, vooropgesteld dat je in de rest van het huis ook de temperatuur wilt kunnen regelen onafhankelijk van de temperatuur in de woonkamer.
Koop een UPS voor de pomp.. als de stroom uitvalt is het water in je systeem (korte loop) heel snel warm, wat resulteert in een hoop stoom uit je overdrukventiel.

Persoonlijk vind ik de warmte van een houtkachel fijner dan de warmte die een normaal CV systeem produceert maar er komt best wel wat bij kijken om een efficient en veilig systeem te bouwen.

Edit;
Zoek een kachel die het water niet slechts boven het vuur heeft, maar bij voorkeur een kachel waar het water 'om het vuur heen' wordt geleid. Eerst hadden we een kachel waar het water alleen boven het vuur liep, de kachel die we nu hebben (om het vuur) heeft het water veel sneller op temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 14-01-2014 07:02 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn schoonouders hebben zo'n systeem. De kachel heeft dubbele zij en bovenwanden waar water inzit. Dit warmt op. Zodra het water boven een ingestelde temperatuur staat gaat er een pomp aan en gaat het water dus stromen. Het warmt dmv een warmtewisselaar het cv water op.

Pomp is een keer kapot geweest (staat de hele zomer stil...), dus is het nodig om een beveiliging tegen kokend water te hebben.

Verder werkt het systeem fantastisch, al is er daar altijd wel warmtevraag. De pomp van de cv moet overigens ook aanstaan bij stoken, anders kun je je warmte niet kwijt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb een CV-kachel staan welke ik bij versluis (die link in het begin) gekocht heb, rond de 1000 Euro ben je klaar voor de kachel. Ook mijn 1000L liter buffer vat komt er vandaan.

Vervolgens komt het aan op goed aansluiten:
1) Overkook beveiliging bij de kachel (werkt bij mij goed) teven overdruk, leiding direct naar het riool of naar buiten.
2) Zorg voor wat meter op de kachel en de retour, kan je zien hoe "vol" het vat is.
3) goede besturing van de pomp, liefst een sensor op de rookgas pijp, niet op het water van de kachel.
4) Een "laddomat" of een anti condens meng ventiel (versluis) met een STILLE pomp.
5) een schakeling welke het buffer vat bypassed als de top van de buffer niet warm genoeg is.
6) je het systeem uitbreiden met heatpipes op het dak voor voor en na jaar.
7) je kan er ook een Warm Water boiler mee opwarmen als extra. (3 weg klep)

Het hout wat ik stook is afval hout (pallets) en bomen hout wat ik in de buurt ritsel. Als iedereen dit gaat doen hebben we een probleem, ik raad het dus ten sterkste af op hout te gaan stoken.
Het zagen en hakken is lekker buiten werk en geen "arbeid", goede beweging voor als je veel op kantoor zit...
Pellets zeker niet die worden uit Canada per schip aangevoerd ....

Als je het forum doorspit over de zonneboiler als bij verwarming en Zonneboilers dit is de plek vind je ook veel informatie over buffers en regelingen. Ergens vind je ook mijn schema :

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/bufferschemaV3.png

Combinatie van houtkachel(28kW), Heatpipes(120), Buffer(1000L) en boiler(210L), CV ketel, hier en daar wat mixers en terugslag kleppen en een stuk besturing ...... welke nog niet af is .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
hmm pellet kachel heb ik over gedacht maar das kwa sfeer toch niet helemaal hetzelfde.. de insteek was ik wil een kachel voor de sfeer en het kachel warmte gevoel. (zoals anderen ook al omschriven voelt het verwarmen met kachel anders dan cv)

en toen ik daar naar keek bedacht ik mij dat het misschien wel een goed idee was om de kachel ook aan de cv te hangen zodat je heel het huis kunt verwarmen als je stookt en niet alleen de kamer van de kachel.

zo ver gaan als sommige mensen hier gaat nogal boven het budget uit helaas:) maar wel pracht systemen. ook kwa besparing denk ik niet dat ik hier nou enorm mee ga winnen als ik mijn verbruik vergelijk met anderen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik wil je verder niet ontmoedigen ofzo, maar misschien is dit een idee:
Koop gewoon een normale kachel en stook die een tijdje voor de ervaring. Misschien slijt de noviteit of misschien wordt je juist enthousiast en wil je meer. In het laatste geval verkoop je de kachel op Marktplaats en doe je een upgrade. De grootste kostenpost, het rookkanaal, kun je gewoon behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik had er een bij de Gamma vandaan ....... kost weinig en na 3 jaar weer goed doorverkocht.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Vergeet niet dat een openhaard een grote luchttoevoer nodig heeft.
Terwijl je stookt, krijg je een sterkte trek en zul je daarom roosters/ramen (verder) open moeten zetten.
Dit kan in de rest van het huis voor een onaangenaam gevoel zorgen.
Je zal niet de eerste zijn die een haard laat plaatsen en niet meer bij de ventilatie rooster kan zitten omdat de koude naar binnen giert. Dit schijnt vooral bij de rijtjeshuizen zo te zijn, waar de mogelijkheden voor ventilatie toch kleiner zijn dan de grote herenhuizen, villa's, 2o1 kappers, etc.

Als je voor de duurdere HR haarden gaat, dan krijg je vaak te maken met aparte lucht aanvoer buizen net als een CV-ketel. Hierdoor heb je minder last van trek in je huis zelf en verbetert het rendement van de ketel aanmerkelijk.

(Open)Vuurtje is leuk, maar zeker niet de perfecte manier van stoken en heeft ook zeer zeker nadelen voor in huis.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Eens! Open vuur is niet echt handig voor verwarming, je verschroeid aan de voorkant en bevriest aan de achter kant ...... :)
Ook een "dichte" kachel zal bij juist stoken veel lucht nodig hebben.

Ik heb een dikke riool pijp onder de vloer tot vlak bij de kachel en openhaard gelegd zodat de lucht rechtstreeks van buiten komt. dit is meestal wel redelijk simpel aan ter leggen als je een kruipruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nadeel is dan weer dat het koude lucht is, die je eigenlijk eerst moet opwarmen, want anders daalt het rendement van je kachel.
Maar zeker is het waar dat een beetje vuur heel veel trek geeft over de grond als je geen aparte toevoer aanlegt.

Woudse met die bbq en je bomen; niet voor niets rookten we vroeger alleen met eikenhout.
Maar bakken met rook is absoluut niet iets wat mijn smaakpapillen pleziert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

izdp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:08:
Woudse met die bbq en je bomen; niet voor niets rookten we vroeger alleen met eikenhout.
Maar bakken met rook is absoluut niet iets wat mijn smaakpapillen pleziert.
Ik wacht even tot de rook weg is en er alleen gloeiende kool over is ..... Maar dan krijg je toch de smaak van het hout mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
ja, door die onzichtbare enge stofjes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

HAHA idd. Maar ik ken wel de koeien en schapen waar het vlees vandaan komt en ik weet wat ze te eten krijgen ......

Maar nu weer on topic :

@sniker : Geen "oven gedroogd" hout gebruiken he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-05 16:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

WoudseHoeve schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:00:
Eens! Open vuur is niet echt handig voor verwarming, je verschroeid aan de voorkant en bevriest aan de achter kant ...... :)
Ook een "dichte" kachel zal bij juist stoken veel lucht nodig hebben.

Ik heb een dikke riool pijp onder de vloer tot vlak bij de kachel en openhaard gelegd zodat de lucht rechtstreeks van buiten komt. dit is meestal wel redelijk simpel aan ter leggen als je een kruipruimte hebt
Als je de mogelijkheid hebt zou ik inderdaad altijd kiezen voor een kachel met luchttoevoer van buiten. Ik heb in mijn huis 5 en 12kW houtkachels waarbij de laatste de warmte van buiten betrekt. Deze kachel werkt als een dolle en stookt binnen notime de ruimte warm terwijl het kacheltje zonder externe luchttoevoer er veel meer moeite mee heeft. Ook is het met die kachel moeilijk om andere (lager gelegen ruimten) op temperatuur te krijgen omdat de door de vloerverwarming verwarmde lucht voortdurend ververst wordt. Het verschil tussen beide kachels is veel groter dan ik op basis van het verschil in vermogen mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
[enigszins offtopic]
izdp schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:54:
I
Het forum van kockie is een toonbeeld hoe ecologie wordt misbegrepen en vervangen is door begrippen als $$$$ en zelfvoorziening ten koste van ; jawel moeder aarde
Dat gebeurt inderdaad teveel. Meestal door nieuwkomers die een snelle besparing komen halen. Gelukkig wordt het aandeel "vaste gasten" steeds groter waardoor een meer "in diepte" discussie ontstaat op vele vlakken. Daarbij is wel dat als je wilt besparen, dan kun je dat beter op de beste (minst milieubelastende) wijze doen. Rocket-bell ipv watergekoelde dubbelwandig creosootkanon, isolatie ipv stoken etc
[/enigszins offtopic]

Ik lees hierboven het een en ander over dubbelwandige kachels waar een vuur in gestookt wordt: niet doen!! Vuur moet heet branden, er geldt bijna: hoe heter hoe beter. Bij branden in een watergekoelde kist heb je een creosootkanon. Fijn voor je omgeving (milieu, buren etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Voor mijn beeldvorming, het is dus beter om de warmte uit de rookgas afvoer te gebruiken dan direct af te vangen rond de vuur plaats?
als voorbeeld;
kanon
vs
warmte uit rookgas afvoer

klopt dat een beetje? als je tenminste geen ruimte heb om een mooie gemetselde speksteenkachel te plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Vuur heeft zuurstof nodig, de rookgassen moeten af worden gevoerd en een rookgaskanaal creeert flinke trek.

Als in je woonkamer 1 luchtrooster is en die moet je helemaal open zetten, dan krijg je uit dat rooster een gigantische toevoer van koude lucht. Dit kan in je woonkamer een sterke koude stroom creeeren die haaks staat op de warmte toevoer van de haard. Het beste kun je dan een stook unit hebben die zijn eigen luchttoevoer heeft (net als CV ketel) waardoor de rest van je woonkamer niet af wordt gekoeld door de toevoer van koude lucht.

HR ketel doen vaak de rookgassen één of meerdere keren door de unit leiden om zo de warmte af te geven aan de unit. De unit slaat die warmte deels op en kan het dan afgeven aan de omgeving, de rookgassen worden hierdoor ook afgekoeld en hett rendement van de ketel neemt hierdoor toe.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Begrijpelijk, daarom hebben beide genoemde systemen een externe lucht aansluiting. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ATS79 op 17-01-2014 13:59 . Reden: toevoeging lucht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dat had ik idd gezien, maar sommige mensen zien dat misschien niet en vandaar dat ik het benoemd heb :)

Ik zeg; goed bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Idd heel offtopic, maar waar anders te reageren?

Juist lezende zie ik met name bij je oude gasten vrijwel geen enkel ander besef dan zelfvoorzienkunst en besparen. Milieu, laat staan ecologie is vrijwel niet te bespeuren op je forum.
Grof gezegd is het vooral een houtstokertjesforum met de nodige vuurtjes alom.
Hout is op je forum niet eens onderwerp van discussie.
Gezocht maar niet 1 topic gevonden bij je over filters.
Niet 1 topic die de emissie in kaart tracht te brengen.
Nee, je naam van je forum is een schandvlek.
kockie schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:21:
[enigszins offtopic]
[...]

Dat gebeurt inderdaad teveel. Meestal door nieuwkomers die een snelle besparing komen halen. Gelukkig wordt het aandeel "vaste gasten" steeds groter waardoor een meer "in diepte" discussie ontstaat op vele vlakken. Daarbij is wel dat als je wilt besparen, dan kun je dat beter op de beste (minst milieubelastende) wijze doen. Rocket-bell ipv watergekoelde dubbelwandig creosootkanon, isolatie ipv stoken etc
\[/enigszins offtopic]

Ik lees hierboven het een en ander over dubbelwandige kachels waar een vuur in gestookt wordt: niet doen!! Vuur moet heet branden, er geldt bijna: hoe heter hoe beter. Bij branden in een watergekoelde kist heb je een creosootkanon. Fijn voor je omgeving (milieu, buren etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ik merk wel dat er altijd mensen zijn die het beter weten.

[ Voor 77% gewijzigd door kockie op 17-01-2014 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

izdp schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:28:
Idd heel offtopic, maar waar anders te reageren?

Juist lezende zie ik met name bij je oude gasten vrijwel geen enkel ander besef dan zelfvoorzienkunst en besparen. Milieu, laat staan ecologie is vrijwel niet te bespeuren op je forum.
Grof gezegd is het vooral een houtstokertjesforum met de nodige vuurtjes alom.
Hout is op je forum niet eens onderwerp van discussie.
Gezocht maar niet 1 topic gevonden bij je over filters.
Niet 1 topic die de emissie in kaart tracht te brengen.
Nee, je naam van je forum is een schandvlek.

[...]
Het is wel je week om te reageren als ik het zo lees.
Blijf on topic, en gebruik die topics die er voor bedoeld zijn om een tegen geluid te geven/discussie te voeren (zelfs al heb je op sommige punten gelijk).
Er zijn er al enkele waarin je actief bent, prima daar heb ik geen probleem mee.
De Topic starter wenst informatie en die kan hij krijgen wat mij betreft.

Mogelijk ten overvloede wil ik je nog even wijzen op het beleid
Ollie1965 reageert bewust onbekwaam op sommige momenten

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ollie, ik gaf al aan hoe offtopic het was net zoals kockie dat aangaf en toch plaatste.

Zeker ben ik ervan bewust dat ik me enorm te weer heb gesteld qua onderwerp duurzaam en vervuiling.
Actie is reactie en lastig om dan het daar te plaatsten waar het tot zijn beste recht komt.
Om voor elke scheet die iets anders ligt weer een nieuw draadje te openen is ook niet mijn stijl.
Altijd lastig als er veel raakvlakken zijn.
Zie hier de titel en dan kan je mijn bezwaren zeker rangschikken onder de afwegingen van wel of niet doen.
Ik weet ook dat mijn schrijfstijl vrij direct is. Maar echt op de persoon zonder argument mag je me wijzen.
Om gelijk of ongelijk hebben gaat het natuurlijk ook niet.
Ik althans heb geprobeerd de discussie over houtstook wat te verdiepen met wat het buitenhuis zou (kunnen) doen.
Ik noem dat sociaal denken en ja het is waar: heel veel mensen worden min of meer boos als je ze
zo confronteert.
De discussie en hoe die te voeren is werkelijk waar niet meer opgenomen in het onderricht en dat wreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:08:
Nadeel is dan weer dat het koude lucht is, die je eigenlijk eerst moet opwarmen, want anders daalt het rendement van je kachel.
Niet bij de pelletkachel, aanvoerlucht voor de verbranding en de lucht de kamer in zijn 2 systemen. Het rendement gaat er van omhoog.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

De zogenaamde zonnehuizen, leuk maar 42M3 moet je toch echt wel vanaf de bouw van een huis integreren.
Valt wel op dat ze altijd de trap om de buffer heen gooien (waarschijnlijk om ruimte te besparen).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
even ter verduidelijking, zoals in de openingspost aangegeven heb ik een verselucht aansluiting liggen, dus de aanzuig van koude lucht in de woning is een non issue.(natuurlijk wel een kachel nodig die dat ondersteund maar vzv ik zie hebben alle cv kachels die ook).

mbt aansluiten van zo'n systeem:

ik heb geen riool aansluiting in de buurt dus afvoer direct rond de kachel gaat niet.
de gedachte is dat ik het via de dode hoek langs de trap omhoog naar zolder leid en het daar aansluit, hier is wel riool aanwezig.

en een buffervat lijtk me op zich een goede aanvulling die zou dan ook op zolder achter het knieschot kunnen liggen.

hmm, met die extra spullen erbij komt volgens mij de CV kachel optie niet zo goed uit de bus vergeleken met een goedkope kachel + PV/zonneboiler als het op de kosten komt. terwijl ik eigenlijk alleen aan het kijken was of het een interresant idee was om voor cv kachel te gaan ipv gewone kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Een afvoer omhoog lijkt me geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
ik bedoelde de water stroom vanuit kachel naar CV, en dan boven bij de CV waar er wel een riool aansluiting is een overloop eraan hangen in plaats van direct bij de kachel. de vraag anders geformuleert: moet die overloop direct bij de kachel zitten of mag die ook elders in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

De over-temperatuur overstort moet direct in de kachel zitten.
De overdruk overstort kan ergens anders zitten.
Maar dit is meestal gecombineerd in 1 ventiel.
Ook moet je direct bij de kachel een koud water aansluiting hebben zodat wanneer de over-temperatuur overstort opengaat de vul-automaat koud water inlaat en de kachel koelt.

Dit is bij mij nog maar 2 maal gebeurd,
De eerste keer bij in gebruik stellen, toen zat er nog een kraan in de leiding naar het buffer vat dicht .....
De tweede keer wat het buffer vat al op temperatuur > 80 graden en had ik er teveel hout in gedaan. Door de kachel te smoren en de CV hoger te zetten nam de temperatuur weer af.

Pagina: 1