Een online backup-provider kiezen.

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:29

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ben een jaar of twee terug al bezig geweest een min-of-meer robuuste backupstrategie te kiezen voor onze privésituatie, maar dat is nooit helemaal gelukt. Ik herpak dit plan nu, omdat onze huidige backupschijf vol loopt (o.a. vanwege een nieuwe camera) en we voor een nieuwe aanschaf staan (of juist niet dus).

Het gaat momenteel om zo'n 500gb aan backupdata. Geen bijzonderen hoeveelheid naar hedendaagse maatstaven, maar wel belangrijk voor ons. Uiteraard kan ik een grotere schijf kopen of eventueel een NAS en een schijf op een andere locatie leggen... maar we zitten nu toch wel in een tijdperk waarin je zoiets ook goed online moet kunnen regelen.

Een simpele google zoekopdracht overspoelt je met mogelijkheden bij honderden dienstverleners met plannen vanaf zelfs al 4 dollar per maand voor 'ongelimiteerde' opslag van data. Daar ben ik niet direct in geïnteresseerd. Op zich mag het wel iets meer kosten, waar ik vooral naar zoek is een partner die een goede reputatie heeft en waarvan ik het vertrouwen kan hebben dat ze er over 10 jaar nog steeds zijn.

Wat zijn de eisen:

- online backup via een client op je besturingssysteem (primair Windows maar een Linux client zou een sterke pré zijn)
- een simpel prijsplan wat betreft hoeveelheid, snelheid en logins (tegelijkertijd inloggen voor mijn vrouw en ikzelf)

Een mogelijkheid om alle data op HD naar je te laten versturen is leuk, maar niet noodzakelijk. Ook een hosting-mogelijkheid (zoals bv het linken van afbeeldingen á la picturetrail) is wederom leuk maar geen dealbreaker. Wel moet de verbinding veilig zijn en de dienst zelf goed dichtgetimmerd: Als ik een link naar een afbeelding uit mijn dataset online plaats (b.v. op een forum of facebook) moet men niet ineens ook via via toegang tot andere foto's kunnen krijgen.

Last but not least: Ik ga me niet druk maken om allerlei NSA praktijken (wij zijn geen terroristen of iets dergelijks) maar er moet een duidelijke clausule in de voorwaarden zijn dat mijn data mijn eigendom blijft, en niet (zoals o.a. bij dropbox) ingekeken/gebruikt mag worden voor marketingdoeleinden of andere doelen. Het gaat hier om een betaalde dienst en geen gratis Facebook account, dus daar zelf ik ook navenante eisen aan.

Wie o wie kan mij wijzen naar een dergelijke dienst, of een manier tot het vinden daarvan? Locatie (als in datacenter maar ook kantoor) is geen issue, dus het hoeft niet persé een NL bedrijf te zijn.

P.S.

Ik heb al gekeken naar o.a. Ubuntu one (omdat ik daar al een gratis account van heb) maar die loopt qua prijsplan nogal snel in de kosten (3 dollar per 20GB erbij). Streefpunt is maximaal ~15 euro per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2014 14:47 ]

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Het Online Backup Topic

Verder kan een NAS meer dan enkel backuppen, dus mogelijk alsnog het omkijken waard. Zie de diverse topics hierover.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Waarom kreeg ik dat zelf niet gevonden :{.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Kijk ook eens in het Bittorrent Sync, een volwaardig Dropbox alternatief topic. Is een gratis alternatief via torrents, en de data blijft in eigen handen (weet dat je dat weinig uitmaakt).

Online oplossingen zijn er ook, teveel zelfs, maar zorg dan wel voor een encrypted upload van je data. Maar bieden zoveel 500GB aan ruimte aan? Crashplan wellicht.

Verder kan je natuurlijk een backup-buddy zoeken (hier bijvoorbeeld), die 500GB ter beschikking heeft voor jouw backup, terwijl jij hem/haar hetzelfde ook aanbiedt.
Wat ik zelf een prettige situatie vind, is een externe disk ergens anders (buitenshuis, bij vrienden/kennissen) neerleggen. Disk encrypten als je paranoia bent :+

Hoe dynamisch is je data? Anders kan je ook een NAS systeem bij iemand plaatsen en daar frequent (wekelijks) naar backuppen.

Verwijderd

Ikzelf heb met een vriend een regeling getroffen dat we elkaars off-site backup plaats geven en doen dit gewoon via SFTP naar elkaars PC. (waar een virtuele machine op loopt met encryptie en yada yada)
Een aantal voordelen hieraan is dat je geen maandelijkse fee hebt, de persoon die je data heeft ken je en kan je vertrouwen, en je hebt geen enkel limiet behalve die van de hardeschijfruimte die je elkaar geeft/bij elkaar neerzet.
Het probleem, mijns inziens, met het back-uppen van enige volume's data is dat het best wel wat geld kost. KPN doet het bijvoorbeeld onbeperkt voor maar 5 euro per maand.
Echter heb ik persoonlijk heel weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid, puntje bij paaltje en of onbeperkt wel echt onbeperkt is, voor dat soort bedragen.
Enige nadeel is dat er in elk geval een iemand moet zijn met enig kennis van zaken van de constructie, in technische zin. File tranfers moeten in principe wel veleuteld plaatsvinden alsmede wellicht ook de schijf waar het op staat (in geval van bijvoorbeeld fysieke diefstal), dat zijn wel aspecten om rekening mee te houden.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nu een demo geinstalleerd van Crashplan, die lijkt op het eerste gezicht aan mijn wensen te voldoen.
Daarbij heb ik ook maar eens een deduplicatie over de mappen met foto's gegooid en ben daarbij tot het opvallende feit gekomen dat mijn vrouw nogal eens dubbele (of 3dubbele) kopieëen bewaart }:O.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
HTT-Thalan schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:22:
Ik heb nu een demo geinstalleerd van Crashplan, die lijkt op het eerste gezicht aan mijn wensen te voldoen.
Daarbij heb ik ook maar eens een deduplicatie over de mappen met foto's gegooid en ben daarbij tot het opvallende feit gekomen dat mijn vrouw nogal eens dubbele (of 3dubbele) kopieëen bewaart }:O.
En daarvoor kan je hier terecht.
Pagina: 1