Het Grote Backup-partnertopic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:43
Bon, hier zijn we er dan mee, TS trapt af:

Inleiding
Milmoor in "Thematopic: Backups"
Sando in "Thematopic: Backups"

Bij deze :)

Dit topic dient om mensen die elkaar willen helpen met backups bij elkaar te brengen... Vanzelfsprekend moet er hier een vertrouwensband uit groeien, dit kiezen de Tweakers zelf, let hierbij op de registratiedatum van de Tweaker in kwestie en loop zijn historiek eens een beetje na... Vanzelfsprekend (!!!) versleutel je natuurlijk wel je data.

Indien mogelijk, lijst je zelf op welke mogelijkheden je zelf ZOEKT en welke backupmogelijkheden je zelf AANBIEDT en op welke manieren... Bij voorkeur vertel je ook wat over je hardware die je thuis hebt en over je kennis en mogelijkheden. Als je een partner gevonden hebt, laat dit dan ook weten (allebei!) in een post... Verdere communicatie omtrent de configuratie van je opstelling bij voorkeur buiten het publiek toegankelijke forum (dus via DM, mail, FB, IM, whatever)...

TS trapt af met eigen configuratie:
Ik ben beperkt door de geweldige Belgische datalimieten (=100GB/maand) en ik download zelf ook wat, dus ik verkies 1 full backup en daarna alleen de delta's...
Wat kan ik aanbieden? Virtueel alles, voor mijn part vraag je een VM (waar ik indien nodig ook op kan na toestemming) met een distro naar keuze of je eigen (!) gelicentieerde Windows VM die ik dan op een bepaalde manier openzet naar buiten. Maak je ook maar op de een of andere manier misbruik van mijn lijn of goed vertrouwen dan knal ik al je backups op 4chan
Wat wil ik aanbieden als storage? Overeen te komen...
Ik wil ook eens horen hoe we dit secure kunnen opstellen, ik kan mijn weg wel wat vinden in Linux en ik kan je een WAN IP geven op mijn ESXi... Graag ook tips van mede-Tweakers hoe dit haalbaar kan zijn en wat ik minstens zou moeten dichtzetten...

Wat zoek ik? een RSYNC server met max 300GB aan opslag en heel statische data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wel een leuk idee :P Bij het lezen van de titel dacht ik eigenlijk eerder aan het vullen van een externe harde schijf en deze "offsite" bij een medetweaker te leggen :D

Met servers knoeien ga ik niet doen, aangezien ik niets 24/7 wil hebben aanstaan, maar veel succes met het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik ben nu zelf aan het experimenteren met buddybackup

het is software die je backups encrypted op basis van AES bij je "buddy's" op de computer plaatst en visa versa
dit gaat allemaal via p2p en er hoeven geen poorten voor open te staan.
intern van pc naar pc gaat gewoon via het lan netwerk dus met de snelheid die je netwerk aan kan.
hij houd ook bestand versies bij afhankelijk van de instellingen.

de backups kunnen ook geexporteerd worden naar een externe media. en zo direct geïmporteerd worden bij een van je buddys zodat je geen onnodige GB's via je internet hoeft te versturen.
For the techies out there, here is a summary of the encryption systems used by BuddyBackup:

AES-256 keys for file data. AES is certified by the US government for use with classified information. Separate AES keys are used for file contents and filenames.
RSA-2048 Public Keys for authentication - the same technology used by SSL on websites
SSL (TLS) encryption between client and BuddyBackup servers
Salsa20 stream cipher used for buddy-buddy communication (note this is in addition to the AES-256 encryption of files).
Afbeeldingslocatie: http://www.buddybackup.com/images/howbuddybackupworks.gif

ik weet dat mijn post er nogal uit ziet als reclame. maar ik ben dit programma tegen gekomen naar aanleiding van --Niels-- in "Thematopic: Backups" en tot nu toe ben ik er zeer over te spreken. enige min punt vind ik dat het een beetje non actief lijkt op het forum van buddybackup

[ Voor 37% gewijzigd door Proxx op 20-04-2011 21:11 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:26

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zodra mijn extra 2,5" harde schijf binnen is (het schiet niet zo hard op) heb ik 24/7 ruimte voor een paar Crashplan gbruikers. In totaal maximaal 500GB, maar bij meer dan 50GB ben je waarschijnlijk de verkeerde zaken aan het backuppen.
Vergelijkbaar systeem aan Backup Buddy.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Milmoor schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:00:
Zodra mijn extra 2,5" harde schijf binnen is (het schiet niet zo hard op) heb ik 24/7 ruimte voor een paar Crashplan gbruikers. In totaal maximaal 500GB, maar bij meer dan 50GB ben je waarschijnlijk de verkeerde zaken aan het backuppen.
Ideaal, ik zou graag iemand willen hebben om mijn gezinsmateriaal (foto's en paar films) te backuppen offsite. Er komen maar weinig foto's bij, maar het is gewoon één keer heel wat bulk data... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Milmoor schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:00:
Als je genoeg hebt aan 25 GB kun je een gratis Microsoft Skydrive gebruiken. Als je daar niet genoeg aan hebt zul je ook wel snel over de 50 GB gaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Als ik aan iets als dit zou deelnemen, dan zou ik het spul zelf coderen en daarna via rsync bij een ander parkeren. Uit nieuwsgierigheid: waarom doen jullie dit niet? Ik zie tooltjes langs komen waar ik nog nooit van heb gehoord, persoonlijk zou ik dat soort tools niet zo graag gebruiken om mijn belangrijke bestanden veilig te stellen.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
pven schreef op donderdag 21 april 2011 @ 08:14:
Als ik aan iets als dit zou deelnemen, dan zou ik het spul zelf coderen en daarna via rsync bij een ander parkeren. Uit nieuwsgierigheid: waarom doen jullie dit niet? Ik zie tooltjes langs komen waar ik nog nooit van heb gehoord, persoonlijk zou ik dat soort tools niet zo graag gebruiken om mijn belangrijke bestanden veilig te stellen.
Ik deel die mening, hoe bedoel je waarom we dit niet doen? Er zijn nog maar een paar reacties op gekomen, tijd wijst wel uit. Maar het rsync-principe ben ik wel fan van, goed versleuteld en hoppa :)

Tips:
http://www.nixtutor.com/l...kups-using-rsync-and-aes/ (hier praat hij wel over RSYNC en SSH maar hij doet het uiteindelijk via FTP)
http://www.linux.com/archive/feature/113847 (tutorial omtrent ssh en rsync waarmee je perfect kan bepalen van welk IP er mag ge-rsync'd worden en zorgen dat rsync het enige is dat mogelijk is...)
http://troy.jdmz.net/rsync/index.html (idem dito als vorige)

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 21-04-2011 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
rsync en aes zou ook geen probleem moeten zijn voor tweakers. maar zowat elke computer tegenwoordig heeft een hdd van 600gb of groter. waarvan er misschien 100 gebruikt wordt door de gebruikers.

buddybackup zou je op computers van je ooms en tantes, neven en nichten kunnen zetten. en zo een redelijk groot platform maken voor de backups te hosten. iedereen een 100GB laten sharen. en de meesten hebben maar een 25gb aan foto's of data. zo kun je de backup verspreiden over 3verschillende buddy's zodat er altijd wel eentje online is voor een restore.

wat betreft de veiligheid van je bestanden bij een programma zoals buddybackup en Crashplan daar valt over te twisten. ik heb het verkeer van buddybackup zitten te monitoren en. er word verbinding gemaakt met de servers van buddybackup maar alle (backup)data gaat via UDP rechtstreeks naar dus bewuste buddy toe.
alleen je verbindingen worden dus opgezet door de servers van buddybackup (net zoiets als teamviewer)

[ Voor 27% gewijzigd door Proxx op 21-04-2011 14:26 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Misschien meer voor het grote backup topic: ik wil een backup tool die ik ook bij mijn ouders/vrienden neer kan zetten en waar zij mee kunnen restoren zonder dat ik daar voor langs hoef te komen. Multiplatform en weinig in om in te stellen. Crashplan biedt mij dit. Backup Buddy vast ook, maar ik liep hier eerder tegen aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 21-04-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mijn 1TB is binnen en geinstalleerd. Dus als er iemand belangstelling heeft, ik heb Crashplan ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Grote bump en poging om terug leven in dit draadje te krijgen..

Ik ben op zoek naar iemand waarbij ik ~150GB aan backups offsite kan backuppen.
Crashplan / BuddyBackup / DIY oplossing d.m.v. rsync, ssh / ... is allemaal prima voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Bied je zelf ook storage aan? Zo ja: dan ga ik je vanavond DMen. :)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Tuurlijk, als het ongeveer 1:1 staat t.o.v. de 150GB die ik nodig heb (op enkele extra GB's kijk ik niet).
DM me maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 19:30
Bassie, ik was al een tijdje met dit idee aan het spelen om zo'n topic te openen op tweakers. Toeval. Overigens heb ik net een 3tb met veel ruimte over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Oh wat leuk :+
Heb ongv 35GB rsync backupruimte nodig, iemand die dat kan bieden?

Ik kan zelf 40GB aanbieden(24/7, ftp/sftp/shell/rsync/csync) xP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
pven schreef op zondag 23 juni 2013 @ 17:34:
Bied je zelf ook storage aan? Zo ja: dan ga ik je vanavond DMen. :)
pven heeft helaas afgehaakt.
Nog gegadigden die ongeveer 150GB offsite willen backuppen?

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:11

Lulukai

God's gift to women

Ik schop deze thread nog even omhoog. Jammer dat er niet meer mensen van gebruik maken, want ik vind het een interessant concept.

Ik heb me de laatste dagen ingelezen in CrashPlan en zal me binnenkort een abonnement aanschaffen. Toch wil ik ook gebruik maken van de friend feature, omdat de internetsnelheden bij CrashPlan blijkbaar soms kunnen tegenvallen.

Wat bied ik aan:
  • 0-500GB vrije ruimte voor jou
  • stabiel internet 30/3 zonder limiet.
  • betrouwbare partner met goede communicatie
  • als je ooit een backup nodig hebt wil ik gerust mijn internet een maand omschakelen naar 60/10 zodat de restore sneller voor je loopt
  • minpunt: ik heb geen 24/7 NAS, de ruimte is beschikbaar op mijn workstation die enkel aanstaat vrijdag-zondag. Tijdens de werkweek ben ik altijd onderweg met mijn laptop. Mocht je ooit een restore dringend nodig hebben kan ik die natuurlijk maandag-donderdag eens laten draaien.
Wat zoek ik:
een stabiele partner met Crashplan en 350GB vrije ruimte. Een echte Tweaker die hier al actief is van voor 2010. 24/7 beschikbaarheid van de data is niet nodig voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Lulukai op 17-08-2014 16:13 ]

.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mogelijk ben je beter af met backblaze. Daar kan geen thuis backup tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Lulukai: Ik heb heb al een Crashplan backup-buddy in Duitsland en ben bestemming voor een paar vrienden. Ik kan niet heel GOT kwijt, maar heb nu nog wel ruimte op mijn 4TB harddisk. Mijn servertje staat normaal gesproken 24h per dag aan, maar mijn internet is niet snel: 8/1. Voor actueel houden geen probleem, maar het duurt even voordat alles overgezet is. Je kan ook via een externe hd een initiële backup doorgeven. Je bent in ieder geval voor een jaar welkom, daarna kijken we per jaar hoe het loopt. Bij geen problemen over en weer ga ik ervan uit dat we dat gewoon verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Grappig topic dit, en ik maar stom staan te kijken waarom je een systeem back-up alleen maar in z'n geheel kan terugzetten, en niet alleen de bestanden waar het fout gegaan is (niet dat ik weet welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor dat soort vraagstukken is dit topic: Thematopic: Backups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Lulukai schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:39:
Ik schop deze thread nog even omhoog. Jammer dat er niet meer mensen van gebruik maken, want ik vind het een interessant concept.

Ik heb me de laatste dagen ingelezen in CrashPlan en zal me binnenkort een abonnement aanschaffen. Toch wil ik ook gebruik maken van de friend feature, omdat de internetsnelheden bij CrashPlan blijkbaar soms kunnen tegenvallen.

Wat bied ik aan:
  • 0-500GB vrije ruimte voor jou
  • stabiel internet 30/3 zonder limiet.
  • betrouwbare partner met goede communicatie
  • als je ooit een backup nodig hebt wil ik gerust mijn internet een maand omschakelen naar 60/10 zodat de restore sneller voor je loopt
  • minpunt: ik heb geen 24/7 NAS, de ruimte is beschikbaar op mijn workstation die enkel aanstaat vrijdag-zondag. Tijdens de werkweek ben ik altijd onderweg met mijn laptop. Mocht je ooit een restore dringend nodig hebben kan ik die natuurlijk maandag-donderdag eens laten draaien.
Wat zoek ik:
een stabiele partner met Crashplan en 350GB vrije ruimte. Een echte Tweaker die hier al actief is van voor 2010. 24/7 beschikbaarheid van de data is niet nodig voor mij.
Heb al iets opgezet met Milmoor maar er kan nog altijd 1 iemand bij :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-04 07:06
Ik denk dat het gebrek aan animo mede komt door de complexiteit van het opzetten en goed beveiligen van ssh, rsync, FTP(S) en consorten.

Is het een idee om BTSync voor dit doeleinde te gebruiken? Kun je iemand een read-only secret geven en klaar. Lekker makkelijk en ook nog cross platform. Ik heb BTSync 24/7 draaien achter een 180/18 lijntje om maar een duit in het zakje te doen. Server is een gentoo doos met een raidz2 array.

Ik heb nog en TiB of 10 vrij dus ruimte is er wel voldoende denk ik.

Mijn eigen backups lopen via rsync naar een vriend van me en ZFS maakt automatisch dagelijkse snapshots dus zelf heb ik niet zo de behoefte om mijn data bij iemand onder te brengen. Bovendien gaat het om bijna een hele TiB :> (aan belangrijke data.. Films maak ik geeneens een backup van, veels te veel data..)

Zolang ik geen ruimte tekort kom wil ik best wel wat data veiligstellen voor de mede tweakert..

Ik gebruik een simpel rsync bash scrippie voor mijn backup roulatie, kan ik morgen ook wel even delen als men dat zinvol lijkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Pakjebakmeel op 20-08-2014 23:13 ]

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

BTSync lijkt me hiervoor niet handig: de verzender moet nog altijd alle data ook in een folder hebben staan, het is immers synchronisatie en geen backup. Ten tweede kan de ontvanger alle data lezen, tenzij je natuurlijk alles eerst nog encrypt

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Meerdere folders meerdere keys? Ik maak snapshots tot 3 maanden terug, in mijn geval dus wel backups maar je hebt gelijk ja.

Dat lezen van de data gaat natuurlijk ook bij rsync en FTP en zo. Ik heb ook een encfs folder voor mijn documenten en foto's. De gemountte niet versleutelde map deel ik via samba. De achterliggende versleutelde map gaat iedere dag naar de overkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 14:44
Lulukai schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:40:
BTSync lijkt me hiervoor niet handig: de verzender moet nog altijd alle data ook in een folder hebben staan, het is immers synchronisatie en geen backup. Ten tweede kan de ontvanger alle data lezen, tenzij je natuurlijk alles eerst nog encrypt
BitTorrent Sync heeft tegenwoordig ondersteuning voor encrypted nodes. Deze functie werkt met een drietal keys (full access, encrypted en read-only key), waarbij de 'read only' key gelijk is aan de 'encrypted' key met de decryptiesleutel erachter geplakt.

Aanmaken van deze sleutels kan (vooralsnog) alleen via de API (waar je een key voor nodig hebt) of via een trucje dat hier wordt toegelicht. Ik heb het zelf geprobeerd en het werkt prima (al hebben NAS'en met ARM-CPU's het wel wat zwaarder). Alle bestanden worden individueel gecodeerd (inclusief file- en mapnamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Zal dus binnenkort ook wel in de gui komen. Klinkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
dan knal ik al je backups op 4chan
hehehe :*)

Ik zou denken; ssh op niet-standaard poort met key authentication?
En dan gewoon een rsyncje doen na comprimeren en encryptie.

We kunnen desnoods een VM template / Dockerfile posten hier zodat we een gestandaardiseerde manier hebben voor sharen op virtualizatieservers.

[ Voor 30% gewijzigd door Nindustries op 22-08-2014 10:44 ]

~ beware of misinformation.

Pagina: 1