In sommige gevallen dus wel (Iemand verbetert me hier dat pH van de maag tussen de 1,5 en 3,5) ligt. Dus inderdaad, als je maag op 1,5 zit en je drinkt cola, dan wordt het minder zuur in je maag.
Pardon? Zoutzuur is een oplossing van een gas (HCl) in water. Afhankelijk van de concentratie, varieert de pH. Je maagzuur is van _exact_ hetzelfde niveau als zoutzuur, want zoutzuur is nou net wat je maagzuur zuur maakt.
Nergens wordt ook gezegd dat je dood zou gaan van het zuur, maar je krijgt een hoop minder zuurbranden als je pH-neutraler zou drinken en eten, wat wel weer fijn kan zijn

Dat is ook nog maar de vraag. Dan zou je therorie nergens last van moeten hebben als je je maag op pH 7 kunt krijgen. Probeer eens natronloog.
ven googlen vertelt me dat de pH van koffie tussen de 5 en de 6.9 ligt, dus om je nou zrogen te gaan maken over de hoeveelheid zuur die je via je koffie binnenkrijgt... Ik vermoed dat de caffeine een groter effect heeft op je inwendige gestel.
Je zuurbrand komt niet zozeer door zuur wat je eet of drinkt, maar door een overproductie van zuur in je maag. Vandaar dat sommige mensen er veel meer last van hebben dan anderen.
Da's een interessante, ik ging ervan uit dat het de ionen waren die je proefde (H+), maar het zijn de anionen. Weer wat geleerd.
Maar goed, mijn punt was dat "je merkt er niets van" en "het is wel goed, want het neutraliseert zuren" niet beiden waar kunnen zijn. Sowieso heeft dat drupje melk weinig invloed op de pH van 0,2 liter koffie met een pH van tussen de 5 en 6,9.