Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dit is ook wel een extreem geval hoorHydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:29:
[...] Je betaalt voor het werk en je maakt afspraken over de doorlooptijd. Ik vind voor 10E per uur gaan werken bizar. Je maakt jezelf hier ook 'waardeloos' mee. [...]
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 19-02-2014 12:31 ]
Hmm staan allemaal aan, vaagAcid_Burn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:43:
[...]
Tools->options->search->outlining en de vinkjes enable outlining aanzetten
Maar hoe maak je afspraken met die klant dan? Jouw klanten zien niet graag tussenproducten, een afgebakende tijdsperiode etc?Caelorum schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:28:
[...]
Nee, ik realiseer me dat ik goedkoop ben, maar er zit ook een behoorlijk risico aan vast voor de klant. Ik kan er zo twee keer zo lang over doen, want studie gaat voor. Wellicht door omstandigheden kan ik zelfs helemaal niet meer verder. Daarnaast heb ik maar maximaal iets van 20 uur in de week beschikbaar. De klant krijgt dus waar deze voor betaald. Ik vertel ze ook net zo snel dat ze naar een bedrijf met meer personeel moeten stappen als ze minder risico willen lopen of een product sneller moeten hebben.
En @Hydra: dat is wat er gaat gebeuren. De student vraagt er 10 euro voor en omdat de gemiddelde opdrachtgever er prima één kan zijn zonder IT-verstand, lijkt het of de professional geen meerwaarde heeft.
@.oisyn: als de prof en de student hetzelfde product zouden leveren is dat waar. Maar voor de rest zou een prof in principe voor meer kwaliteit moeten staan.
Dus wat is dan het probleem van het feit dat de student minder vraagt? Omdat dat verkeerde verwachtingen schept bij je klanten? Dan moet je ze educaten.Cor453 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:31:
@.oisyn: als de prof en de student hetzelfde product zouden leveren is dat waar. Maar voor de rest zou een prof in principe voor meer kwaliteit moeten staan.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik gun mijzelf zoveel mogelijk vrijheden, maar ja. De klant wil wel tussenproducten zien en dat krijgt hij ook te zien eens in de tijd. Afgebakende tijdsperiode was er ook, maar die is al (ruim) verstreken. Daarom ook dat ik zeg dat de klant krijgt waar hij voor betaald. Ik vind dan ook niet dat ik de markt verneuk. Wil je zekerheden moet je meer betalen. Dan kan de klant twee dingen doen: mij meer betalen zodat werk voor studie gaat, of een bedrijf inschakelen. Bij beide zal het uurtarief behoorlijk hoger liggen. Bij een bedrijf nog hoger omdat je bepaalde risico's afkoopt die nu eenmaal horen bij een one-man team (met soms weinig ervaring op het betreffende gebied).Cor453 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:31:
[...] Maar hoe maak je afspraken met die klant dan? Jouw klanten zien niet graag tussenproducten, een afgebakende tijdsperiode etc?[...]
Dat wat ik ook doe de andere kant op. Ik wil ook niet dat ze denken dat prijzen van bedrijven extreem hoog zijn. Daar zou ik mijzelf alleen maar mee in de voet schieten, omdat ik dan zeker niet meer kan vragen in de toekomst..oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:34:
[...] Dus wat is dan het probleem van het feit dat de student minder vraagt? Omdat dat verkeerde verwachtingen schept bij je klanten? Dan moet je ze educaten.
[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 19-02-2014 12:38 ]
Verwijderd
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Toen ik nog student was, heb ik voor de frituur waar ik weekend werk deed, een kassasysteem gemaakt die meteen zijn boekhouding (dagboeken) bijhield. Ik heb 3 dagen over de klus gedaan en heb er zo'n 600 euro voor gevraagd. Je mag niet vergeten dat je als student gewoon niet dezelfde prijs kan en mag vragen dan een bedrijf die niets anders doet en dat al jaren lang ervaring heeft.
Ik ben ook van mening dat sommige klussen (zoals dit) beter gedaan kunnen worden door een student voor wat extra zakgeld dan een externe partij in te huren die dit zou doen. Geef toe, zou jij als ZZP'er aan zo'n kleine klus beginnen? Op 3 dagen tijd heb je misschien net de eerste versie van je requirements af en moet je nog beginnen met programmeren. Uiteindelijk zou dit dan een dure grap worden.
Een andere optie was dat de baas van de frituur een bestaand kassasysteem kocht, maar dit kostte meer dan 3 keer zoveel als 'ie er nu voor betaald heeft en sluit minder goed aan bij zijn wensen.
En bedankt, nu zit ik ook Carnavals nummer te luisteren. Hoewel ik liever ga snowboarden dan dat ik carnaval vier....HMS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 00:36:
[...]
Ik zou graag willen, maar zou niet weten waar te beginnen. Het is een legacy app die ik moet onderhouden.
Ach nog maar even een apres-ski/fout/carnavals nummertje erin om het humeur wat op te beuren.
* HMS gaat binnenkort op wintersport.
YouTube: Huub Hangop - Toeter (DJ Maurice Remix) (Carnaval 2014)
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
True. Daar ligt een deel van het probleem. Maar onbalans in de markt is bijna nooit goed..oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:34:
[...]
Dus wat is dan het probleem van het feit dat de student minder vraagt? Omdat dat verkeerde verwachtingen schept bij je klanten? Dan moet je ze educaten.
Vergelijk het met de verhouding Chinees IT-spul <> Europees IT-spul. Ja, achteraf zie je inderdaad dat de kwaliteit van het Chinese product minder is. Maar als je de prijzen en de beloften zou geloven dan is het een even goed product. Zo zit het toch ook met ontwikkel-uren? De beloften lijken hetzelfde, maar achteraf is het toch anders...
Ik wil Caelorum echt niet in een kwaad daglicht zetten, want hij is zeker niet de enige, maar het probleem ontstaat wel steeds meer.
Maar doen zich wel voor als "HET" web-bureau van Twente. Ze concurreren hiermee iedereen kapot, omdat ze belachelijk laag zijn en vanuit de opdrachtgever "hetzelfde" leveren.
De problemen die zij veroorzaken heb ik al regelmatig langs zien komen.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dank jeCor453 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:37:
[...] Ik wil Caelorum echt niet in een kwaad daglicht zetten, want hij is zeker niet de enige, maar het probleem ontstaat wel steeds meer.
En je denkt dat ze voor eeuwig door kunnen gaan en dat word-of-mouth ze niet inhaalt?Firesphere schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:41:
Hier in Twente hebben we het "Probleem" qua webdevelopment bijvoorbeeld, dat er een bedrijf zit hier, dat wordpress sitejes (verouderde) oplevert, ze pleuren er wat plugins in, een beetje theming en gaan. Ze verkopen slechte producten voor enorm lage prijzen.
Maar doen zich wel voor als "HET" web-bureau van Twente. Ze concurreren hiermee iedereen kapot, omdat ze belachelijk laag zijn en vanuit de opdrachtgever "hetzelfde" leveren.
De problemen die zij veroorzaken heb ik al regelmatig langs zien komen.
Overigens
Zou een stuk erger zijn als ze slechte producten voor enorm hoge prijzen verkopen, niet?Ze verkopen slechte producten voor enorm lage prijzen
[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 19-02-2014 12:43 ]
Nouja, dat hebben ze misschien het liefst wel, maar ze weten vanaf het begin dat hij dat niet doet en weten dat ze daardoor ook veel minder betalen. Vergeet niet dat die klanten ook dondersgoed weten dat ze bij een student ipv een professional aankloppen, dat zijn vaak mensen die dat soort wensen rustig laten varen als het ze genoeg scheelt op de eindafrekening.Cor453 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:31:
[...]
Maar hoe maak je afspraken met die klant dan? Jouw klanten zien niet graag tussenproducten, een afgebakende tijdsperiode etc?
Het zijn, naar mijn ervaring, ook vaak erg lastige klanten overigens. Er zitten er genoeg tussen die denken dat ze misschien wel net zo veel verstand van zaken hebben, het gaat immers om 'slechts een student'. Dat vind ik zelf altijd vervelend, omdat dat de klanten zijn die uiteindelijk het product dat jij oplevert in kwaliteit omlaag brengen omdat ze op bepaalde gebieden per sé input moeten hebben. Als ik het idee heb zo iemand voor me te hebben dan begin ik meestal niet aan een opdracht.
Dan staat vaak de volgende alweer klaar.oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:41:
[...]
En je denkt dat ze voor eeuwig door kunnen gaan en dat word-of-mouth ze niet inhaalt?
[ Voor 21% gewijzigd door Patriot op 19-02-2014 12:45 ]
* Hertog6 kan ondertussen wel even een kop koffie gebruiken
MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb
Of FILENOTFOUND..oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:44:
Dan zeg je toch INDETERMINATE
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Och nee, maar het zorgt wel voor extreme verwachtingen bij klanten. En dat is zwaar storend. Als een klant alles maar goedkoop krijgt dan komt het besef dat software niet gratis is maar heel langzaam..oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:41:
[...]
En je denkt dat ze voor eeuwig door kunnen gaan en dat word-of-mouth ze niet inhaalt?
Overigens
[...]
Zou een stuk erger zijn als ze slechte producten voor enorm hoge prijzen verkopen, niet?
Klanten snappen niet dat een stuk software is hetzelfde is als een auto kopen, in wezen. En juist de goedkope cowboys houden het beeld dat het allemaal maar zomaar kan en dat't geen moeite kost in stand.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
iOS developer
Dat klinkt heel bekend, van die klanten die je een site geeft onder het mom van "hier, vriendenprijsje, maar niet meer zeuren", juist die komen alleen maar klagen.BikkelZ schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:49:
Mijn vervelendste klanten zijn steevast de mensen die relatief het minste betalen.
Grote opdrachten zijn vaak ook slimmer qua vraagstelling, die komen met grotere blobs aan wijzigingen, en zijn ook bereidt hier voor te betalen.
Dat is altijd het soort klant dat uiteindelijk eist dat je de adresgegevens van klanten via hun IP achterhaald, want dat kan in CSI ook dus waarom kan jij dat niet, of moet ik soms een ander zoeken?BikkelZ schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:49:
Mijn vervelendste klanten zijn steevast de mensen die relatief het minste betalen.
EDIT: Helaas niks aan verzonnen, overigens
[ Voor 6% gewijzigd door Patriot op 19-02-2014 12:53 ]
Verwijderd
Patriot schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:51:
[...]
Dat is altijd het soort klant dat uiteindelijk eist dat je de adresgegevens van klanten via hun IP achterhaald, want dat kan in CSI ook dus waarom kan jij dat niet, of moet ik soms een ander zoeken?
Juist als webontwikkelaar heb je weinig investeringskosten. Een klusjesman die 50 euro per uur vraagt moet daar ook z'n apparatuur voor betalen en dat is veel duurder dan een PC met fatsoenlijke randapparatuur en een IDE. Daarnaast slijt dat ook nog eens nauwelijks...
--- Edit ---
Overigens maken we websites eigenlijk altijd voor een projectprijs, dus die uren komen niet zo vaak om de hoek kijken.
[ Voor 12% gewijzigd door TheNephilim op 19-02-2014 12:55 ]
Ja, ik word hier ook altijd spuugzat van. Heb ook heel lang geen 'vriendenprojectjes' gedaan. Een half jaar geleden heb ik het weer eens een kansje gegeven, en dat viel direct weer flink tegen. Vanaf nu doe ik het gewoon niet meer.Firesphere schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:51:
[...]
Dat klinkt heel bekend, van die klanten die je een site geeft onder het mom van "hier, vriendenprijsje, maar niet meer zeuren", juist die komen alleen maar klagen.
[...]
Dat is altijd het soort klant dat uiteindelijk eist dat je de adresgegevens van klanten via hun IP achterhaald, want dat kan in CSI ook dus waarom kan jij dat niet, of moet ik soms een ander zoeken?
Maar de verzekering is behoorlijk duur voor software development, omdat verzekeraars en banken er weinig vat op kunnen krijgen welke risico's er allemaal zijn en dus voor de veiligheid lekker aan de hoge kant gaan zitten.TheNephilim schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:53:
Ik snap niet zo waarom 50 euro per uur niet kostendekkend zou kunnen zijn. Er zijn toch legio bedrijven die dat vragen per uur? We werken niet allemaal met dure technieken en HBO diploma's
Juist als webontwikkelaar heb je weinig investeringskosten. Een klusjesman die 50 euro per uur vraagt moet daar ook z'n apparatuur voor betalen en dat is veel duurder dan een PC met fatsoenlijke randapparatuur en een IDE. Daarnaast slijt dat ook nog eens nauwelijks...[...]
[...]
MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb
Helaas wel, zijn bewoording was weliswaar iets anders, maar het kwam er op neer dat hij op TV zag dat het kon en dacht dat dat in het echt ook geen probleem was. Uiteindelijk heb ik hem er wel van kunnen overtuigen dat dat soort gegevens alleen met een gerechtelijk bevel op te vragen zijn, maar in eerste instantie had hij het idee dat ik maar een amateuristische idioot was omdat ik zei dat het niet kon
Hey zoiets heb ik ook een keer gehadPatriot schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:51:
[...]
https://niels.nu
Ow ja, die ken ik ja. Dat soort verhalen heb ik meer gehoord.TheNephilim schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:05:
[...]
Hey zoiets heb ik ook een keer gehadEen klant die graag de bezoekers van haar website wilde bellen, om te zien of ze misschien interesse hadden. Of wij dan even de telefoonnummers, namen en de woonplaats op konden zoeken
Net als klanten die zelf een siteje beheren voor hun hockeyclubje ofzo en dan volledig verontwaardigd zijn als er bepaalde dingen niet kunnen
Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:20:
Ik vind dat je de markt verneukt, sorry.
precies.oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:27:
[...]
Mag je best vinden, maar imho staat iedereen vrij te vragen wat ie ervoor wil vragen. Als dat resulteert in het feit dat professionals niet meer kunnen concurreren met studenten dan doen ze iets verkeerd.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Vaak zijn ze wel vatbaar voor het argument: "Gelukkig kan dat niet, jij bezoekt vast ook wel eens websites waarvan je liever niet wilt dat ze je thuis bellen en je vrouw aan de lijn krijgen".TheNephilim schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:05:
[...]
Hey zoiets heb ik ook een keer gehadEen klant die graag de bezoekers van haar website wilde bellen, om te zien of ze misschien interesse hadden. Of wij dan even de telefoonnummers, namen en de woonplaats op konden zoeken
niet dat ik dat in de praktijk ooit zou durven te zeggen
Haha de mevrouw in kwestie was niet het type waartegen ik dat zou zeggen, maar je hebt wel gelijk jaPatriot schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:07:
[...]
Vaak zijn ze wel vatbaar voor het argument: "Gelukkig kan dat niet, jij bezoekt vast ook wel eens websites waarvan je liever niet wilt dat ze je thuis bellen en je vrouw aan de lijn krijgen".
niet dat ik dat in de praktijk ooit zou durven te zeggen
Ach, ergens ook wel mooi dat mensen zo over techniek denken toch. Het toverde in ieder geval even een glimlach op mijn mond
Hey!BtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:07:
[...]Ik wist niet dat je je in de amateurmarkt begaf
[...]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Dat bedoel ik ook niet zozeer; waar het me gewoon om gaat is een uurtarief van 10E per uur. Ik begrijp ook best dat het een uitzonderingssituatie is, maar ik vind dat, ondanks de bijzondere situatie, hij het verkeerd aanpakt. Als je je doorlooptijd niet weet prima, maar als je dan met een fixed price (waarbij er een risicotoeslag in zou moeten zitten) werkt dan is het wel erg raar dat je op 10E per uur uitkomt..oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:27:
Mag je best vinden, maar imho staat iedereen vrij te vragen wat ie ervoor wil vragen. Als dat resulteert in het feit dat professionals niet meer kunnen concurreren met studenten dan doen ze iets verkeerd.
Natuurlijk zit hij niet in een situatie waarbij hij echt concurreert met professionele bedrijven maar zowel voor hem als voor de markt zijn dergelijke uurtarieven gewoon niet goed. Dat zijn bedragen die blijven hangen en dan vindt men opeens 100E per uur 'bizar hoog' terwijl dat voor een klein bedrijf eigenlijk een normaal tarief is waarbij ze nog wat winst kunnen draaien.
Tenslotte maak je je voor die klant ook 'waardeloos': als je er bijna niks voor betaalt kan het weinig goeds zijn.
Nogmaals: ik heb wel begrip voor z'n situatie, ik vind alleen de aanpak wat onverstandig.
Ja, want hij had het er over dat ik de markt verneuk en vervolgens ga jij zeggen dat die markt een amateurmarkt isBtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:11:
Ik heb het toch tegen Hydra? Voel je je aangesproken?
a; niets met het pensioen doen.
b; nooit kunnen doorgroeien voor dat bedrag en
c; bij een ongeval waarbij ze niet meer kunnen werken letterlijk 0 euro gaan krijgen en nooit iets zullen krijgen omdat ze hier geen verzekering voor hebben.
Gaan ze daar wel rekening mee houden, dan kun je amper lager dan 100p/u gaan zitten.
Daar ben ik het deels mee eens. In feite krijg ik nu betaald (weinig dat wel) voor iets wat ik anders gratis had gedaan. In dat opzicht ben ik er wel blij mee, alleen zal deze klant inderdaad redelijk waardeloos zijn op lange termijn voor mij.Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:14:
[...] Natuurlijk zit hij niet in een situatie waarbij hij echt concurreert met professionele bedrijven maar zowel voor hem als voor de markt zijn dergelijke uurtarieven gewoon niet goed. [...]
Hmm, ik wil er niet al te veel op in gaan verder wat de precieze situatie is, maar zo super slecht pakt het niet uit voor mij hoor. Anders had ik halverwege al opgegeven[...]Nogmaals: ik heb wel begrip voor z'n situatie, ik vind alleen de aanpak wat onverstandig.
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 19-02-2014 13:18 ]
Mijn baas wilde jaren geleden een soort gelijk iets. Alleen ging het dan om het e-mailadres. Of ik dat even uit de logs kon halen.. of uit de browsersessie ofzo... Onder de gevleugelde woorden:Patriot schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:51:
[...]
En over prijzen: ik geloof dat wij hier extern worden gezet voor zo'n €75Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...
[ Voor 5% gewijzigd door Acid_Burn op 19-02-2014 13:20 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Hij heeft dus een verkeerde fixed-price gekozen. So what? Hopelijk leert hij er wat van (dat zal wel: hij wil namelijk niet voor 10 euro per uur werken), en pakt hij het de volgende keer beter (voor zichzelf) aan. Da's natuurlijk iets anders dan "de markt verneuken"Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:14:
[...]
Dat bedoel ik ook niet zozeer; waar het me gewoon om gaat is een uurtarief van 10E per uur. Ik begrijp ook best dat het een uitzonderingssituatie is, maar ik vind dat, ondanks de bijzondere situatie, hij het verkeerd aanpakt. Als je je doorlooptijd niet weet prima, maar als je dan met een fixed price (waarbij er een risicotoeslag in zou moeten zitten) werkt dan is het wel erg raar dat je op 10E per uur uitkomt.
Nogmaals: ik heb wel begrip voor z'n situatie, ik vind alleen de aanpak wat onverstandig.
Welke technieken zouden 'duur' zijn dan? Kijk, ik snap best dat de "simpele websites bouwen"-markt redelijk killer is en dat dat de prijzen drukt, maar dan zou ik zelf proberen niet meer in die markt te zitten. Aan goeie devs is overal vraag. Ik krijg van een recruiter ook regelmatig aanbiedingen voor ZZPers en die gaan zo tussen de 60-80 euro per uur.TheNephilim schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:53:
Ik snap niet zo waarom 50 euro per uur niet kostendekkend zou kunnen zijn. Er zijn toch legio bedrijven die dat vragen per uur? We werken niet allemaal met dure technieken en HBO diploma's
Je zegt wel zelf dat die 50E niet rendabel zijn?Juist als webontwikkelaar heb je weinig investeringskosten. Een klusjesman die 50 euro per uur vraagt moet daar ook z'n apparatuur voor betalen en dat is veel duurder dan een PC met fatsoenlijke randapparatuur en een IDE. Daarnaast slijt dat ook nog eens nauwelijks...
Ik geef mijn mening, niet meer, niet minder.Intru schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:18:
Hij heeft dus een verkeerde fixed-price gekozen. So what?
[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 19-02-2014 13:19 ]
Het verneukt de markt wel. Zie bovenstaande reactie van mij. Het is haast oneerlijke competitie, omdat sommige aan bepaalde dingen niet denken/willen denken e.d. Iemand die serieus is, kan dan nooit concurreren met iemand die zijn winst direct in zijn zak steekt.Intru schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:18:
[...]
Hij heeft dus een verkeerde fixed-price gekozen. So what? Hopelijk leert hij er wat van (dat zal wel: hij wil namelijk niet voor 10 euro per uur werken), en pakt hij het de volgende keer beter (voor zichzelf) aan. Da's natuurlijk iets anders dan "de markt verneuken"
Ja, ze zorgen er wellicht voor dat de marktprijs iets daalt, maar ik zou dat geen "verneuken" noemen.
Een student die je inhuurt kan je ook niet vergelijken met een professioneel bedrijf.
Mja dit is puur mijn ervaringen toen ik zelf nog bezig was, uiteindelijk als je wat leuke klanten hebt en een netwerkje hebt opgebouwd gaat het wel redelijk. Daarom was ik alleen bezig met het MKB.
En serieus... "de markt verneuken"... als student in je eentje? Hoe krap is die markt dan wel niet, dat je als professional direct last hebt van één student?
Ja, bedankt Sherlock dat één student dat niet kan. Waar hoor je dat mij ook zeggenHuHu schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:27:
Als je als "professional" vindt dat een student die voor 10 euro per uur werkt de markt "verneukt" en je daardoor bedreigt voelt, dan moet je toch echt aan jezelf gaan twijfelen. Als jij vindt dat je 100 €/u kunt verantwoorden, dan laat je je toch niet inpakken door een student. Als je dat wel doet... ben je dan die 100 €/u wel waard???
En serieus... "de markt verneuken"... als student in je eentje? Hoe krap is die markt dan wel niet, dat je als professional direct last hebt van één student?
Nee, want ik geef duidelijk aan wat ze kunnen verwachten en stel die verwachtingen gewoon bij en wijs ze desnoods op een bedrijf die wel aan de verwachtingen kunnen voldoen. Ja, ik ben goedkoop, maar ik verstoor de markt lang niet zo erg als de mensen uit India. Ik ben realistisch en zeg gewoon waar het op staat. Ja hij betaald nu 10x minder, maar de duur van ontwikkelen is straks ook al 3 maanden langer dan is afgesproken (meer dan verdubbeling). Die mogelijkheid heb ik ook van te voren aangegeven en duidelijk aangegeven dat voor zekerheid een bedrijf moet worden ingeschakeld.Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:19:
[...]
Het verneukt de markt wel. Zie bovenstaande reactie van mij. Het is haast oneerlijke competitie, omdat sommige aan bepaalde dingen niet denken/willen denken e.d. Iemand die serieus is, kan dan nooit concurreren met iemand die zijn winst direct in zijn zak steekt.
Dit is overigens wel een custom made iets en niet iets wat je zomaar van de plank af trekt.
Het is hetzelfde als je buurman je schuur laten bouwen in zijn vrije tijd. Je betaald hem minder omdat je het risico loopt dat het eindproduct niet is wat je wil of dat het (veel) langer duurt dan gepland/afgesproken. Wil je het goed doen betaal je gewoon mee en neem je een bedrijf. Vind eigenlijk dat je ook gewoon verplicht bent daar op te wijzen als je iets 'erbij' doet.
[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 19-02-2014 13:31 ]
Verwijderd
Welke discussie hebben we hier nog niet gevoerd?BtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:29:
Hebben we deze discussie ook al niet eerder gevoerd?
Ja, straks is Apple weer aan de beurt om gebashed te worden geloof ik.BtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:29:
Die heb je inderdaad wel veel: van die websites die een kennis even maakt voor 250 - 800 eu waarbij even een Wordpress installatie wordt neergezet, een thema wordt geinstalleerd en wat plugins worden ingesteld.Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:27:
Omdat deze "studenten" dan vaak een website neer zetten, zich voordoen als een bedrijf met x-werknemers, prijzen vragen die vrij laag zijn. Vervolgens niet eerlijk zijn over hun product; "Custom made website helemaal naar uw eis" -> standaard WP site met een gratis template en gratis plugins.
Mja dit is puur mijn ervaringen toen ik zelf nog bezig was, uiteindelijk als je wat leuke klanten hebt en een netwerkje hebt opgebouwd gaat het wel redelijk. Daarom was ik alleen bezig met het MKB.
En die geven denk ik inderdaad hier en daar wel problemen, zeker vanwege de hoeveelheid mensen die dat doen.
Verwijderd
Of PHPFiresphere schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:31:
[...]
Ja, straks is Apple weer aan de beurt om gebashed te worden geloof ik.
Hoe kan een student zich voordoen als een bedrijf met meerdere werknemers? Dat is toch een niet vol te houden leugen?Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:27:
Omdat deze "studenten" dan vaak een website neer zetten, zich voordoen als een bedrijf met x-werknemers, prijzen vragen die vrij laag zijn. Vervolgens niet eerlijk zijn over hun product; "Custom made website helemaal naar uw eis" -> standaard WP site met een gratis template en gratis plugins.
En of ze uiteindelijk kunnen leveren wat ze beloven heeft m.i. al helemaal niks te maken met het verneuken van de markt. Zelfs áls ze zich al succesvol voor kunnen doen als bedrijf vraag ik me af hoe slecht het voor jou en je bedrijf kan zijn als een ander slechte producten afleveren.
Ik werk gewoon met Wordpress, niks bijzonders. Er zitten hier genoeg dev'ers die met .NET werken en weet ik wat voor opleidingen gedaan hebben. Dat is duur, in verhouding tot het 'simpele' PHP waar ik mee werk.Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:18:
[...]
Welke technieken zouden 'duur' zijn dan? Kijk, ik snap best dat de "simpele websites bouwen"-markt redelijk killer is en dat dat de prijzen drukt, maar dan zou ik zelf proberen niet meer in die markt te zitten. Aan goeie devs is overal vraag. Ik krijg van een recruiter ook regelmatig aanbiedingen voor ZZPers en die gaan zo tussen de 60-80 euro per uur.
Zeg ik dat?[...]
Je zegt wel zelf dat die 50E niet rendabel zijn?
Oh die zijn er genoeg. Hier in de regio zitten heel veel bedrijven die gewoon templates verkopen aan klanten en net doen alsof ze alles 'heel creatief en passend bij de klant' zelf gemaakt hebben. We zijn hier in de 'gemeente' de enige die maatwerk doet in Wordpress. De rest zijn allemaal templateboeren die helemaal niet goedkoop zijn.Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:27:
Ik reageer niet specifiek op jou, maar op de algemene discussie.Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:29:
[...]
Ja, bedankt Sherlock dat één student dat niet kan. Waar hoor je dat mij ook zeggenVolgens mij zijn er alleen al vorig jaar weer 5000 zelfstandige in de IT erbij gekomen. Nu weet ik geen percentages en exacte inschrijvingen maar een groot deel zijn dit soort "studenten".
Om op jouw punt in te gaan: het is er inderdaad niet één, maar veel. Maar dan nog, als jij er van overtuigt bent dat je 100 €/u kunt vragen, dan ben ik van mening dat je je niet moet laten afschrikken door goedkope studenten die 10 €/u vragen. Doe je dat wel... ben jij dan wel die 100 €/u waard???
Als je schrikt dat iemand hetzelfde truucje kan, voor 1/10e van de prijs... ja, dan heb je een probleem. Maar dan denk ik eerder dat jij met je 100 €/u jarenlang de markt hebt verneukt, een monopoly hebt gehad en de prijzen opgedreven... en nu op je bek gaat.
Als je overtuigt bent van je eigen kunnen en tarieven, dan schrik je niet van studenten of goedkope krachten die in dezelfde markt vissen.
Het is een bijbaantje voor je (naast je studentenschap) en je hebt toch (nu) niet de intentie om er een fullblown bedrijf van te maken? Dan begeef je je in de amateurmarkt (ik bedoel daarmee niet dat je een "amateurtje" bent.Caelorum schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:14:
[...]
Ja, want hij had het er over dat ik de markt verneuk en vervolgens ga jij zeggen dat die markt een amateurmarkt is
Waarom zou ik me bedreigd voelen in mijn markt voor een student die wat bijklust. Ik bedoelde er niks slechts mee, anders had ik je wel een amateurtje genoemd
Dat klopt wel, maar dan heb je het wel over mensen die er fulltime aan werken. Niet studenten die dit als een bijbaan doen. Voor mij is dat het geval, ik doe aan webontwikkeling als baan naast m'n studie, maar als ik daarmee klaar ben wil ik wel echt wat anders gaan doen. Dus vraag ik een lager bedrag, want ik wordt hier waarschijnlijk nooit zo professional in als iemand die dit de hele dag doet.Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:17:
Wat veel "zelfstandige" vergeten is dat ze
a; niets met het pensioen doen.
b; nooit kunnen doorgroeien voor dat bedrag en
c; bij een ongeval waarbij ze niet meer kunnen werken letterlijk 0 euro gaan krijgen en nooit iets zullen krijgen omdat ze hier geen verzekering voor hebben.
Gaan ze daar wel rekening mee houden, dan kun je amper lager dan 100p/u gaan zitten.
Dit, dus. Bij mij zal nu echt geen groot bedrijf aankloppen, het blijft MKB. Verder ook geen probleem, daar richt ik me ook juist op, omdat ik als eenmanszaak nooit een groot project kan managen of dezelfde hoge kwaliteit kan leveren als een bedrijf met meerdere werknemers die verschillende expertises hebben.BtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:36:
[...]
Het is een bijbaantje voor je (naast je studentenschap) en je hebt toch (nu) niet de intentie om er een fullblown bedrijf van te maken? Dan begeef je je in de amateurmarkt (ik bedoel daarmee niet dat je een "amateurtje" bent.
Waarom zou ik me bedreigd voelen in mijn markt voor een student die wat bijklust. Ik bedoelde er niks slechts mee, anders had ik je wel een amateurtje genoemd
[ Voor 31% gewijzigd door Chris7 op 19-02-2014 13:40 ]
Verwijderd
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Studenten denken niet altijd aan alle aspecten waar iemand met jaren ervaring wel goed over nadenkt.HuHu schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:33:
[...]
Ik reageer niet specifiek op jou, maar op de algemene discussie.
Om op jouw punt in te gaan: het is er inderdaad niet één, maar veel. Maar dan nog, als jij er van overtuigt bent dat je 100 €/u kunt vragen, dan ben ik van mening dat je je niet moet laten afschrikken door goedkope studenten die 10 €/u vragen. Doe je dat wel... ben jij dan wel die 100 €/u waard???
Als je schrikt dat iemand hetzelfde truucje kan, voor 1/10e van de prijs... ja, dan heb je een probleem. Maar dan denk ik eerder dat jij met je 100 €/u jarenlang de markt hebt verneukt, een monopoly hebt gehad en de prijzen opgedreven... en nu op je bek gaat.
Als je overtuigt bent van je eigen kunnen en tarieven, dan schrik je niet van studenten of goedkope krachten die in dezelfde markt vissen.
Er zijn zat studenten die het wiel opnieuw willen uitvinden en zelf webshops gaan ontwikkelen. Helaas denken ze totaal niet na over de beveiliging waardoor die sites na verloop van tijd gehackt worden of de creditcard gegevens op straat komen te liggen.
Bedrijven die dag in dag uit bezig zijn met het maken van websites, besteden hier wel aandacht aan: de duur van het project gaat omhoog en bijgevolg ook de prijs.
Ah, zo. Nee, vooralsnog niet van plan al sluit ik ook niets uit, maar zie het mij de komende jaren nog niet doen.BtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:36:
[...]
Het is een bijbaantje voor je (naast je studentenschap) en je hebt toch (nu) niet de intentie om er een fullblown bedrijf van te maken? Dan begeef je je in de amateurmarkt (ik bedoel daarmee niet dat je een "amateurtje" bent.[...]
Jij geeft nu argumenten waarom je meer waard zou zijn dan een student. Prima. Dan kun je dus ook met een strak gezicht meer geld vragen en je laat je niet afschrikken door zo'n student.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:39:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Studenten denken niet altijd aan alle aspecten waar iemand met jaren ervaring wel goed over nadenkt.
Er zijn zat studenten die het wiel opnieuw willen uitvinden en zelf webshops gaan ontwikkelen. Helaas denken ze totaal niet na over de beveiliging waardoor die sites na verloop van tijd gehackt worden of de creditcard gegevens op straat komen te liggen.
Bedrijven die dag in dag uit bezig zijn met het maken van websites, besteden hier wel aandacht aan: de duur van het project gaat omhoog en bijgevolg ook de prijs.
Maar als je je bedreigt voelt of vindt dat iemand de markt verneukt, dan heb je blijkbaar geen argumenten waarom je meer geld kunt vragen. Dat is mijn punt en dan moet je je afvragen of je inderdaad wel meer waard bent.
Als je toegevoegde waarde hebt, dan kun je meer geld vragen. Maar als je al jarenlang 100 €/u vraagt en nu zijn er concurrenten (of studenten) die exact hetzelfde trucje kunnen voor 10 €/u, dan ben je je positie kwijt. En dat ligt dan toch echt aan jezelf.
Verwijderd
De moeilijkheid zit hem dus net in de klant te overtuigen dat de kwaliteit van jou werk beter is dat van een student. Voor de klant kunnen de 2 websites er hetzelfde uit zien, maar diegene die de student heeft gemaakt is way goedkoper omdat hij aan bepaalde dingen (beveiliging, onderhoudbaarheid, ...) geen aandacht heeft besteedt.HuHu schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:42:
[...]
Jij geeft nu argumenten waarom je meer waard zou zijn dan een student. Prima. Dan kun je dus ook met een strak gezicht meer geld vragen en je laat je niet afschrikken door zo'n student.
Maar als je je bedreigt voelt of vindt dat iemand de markt verneukt, dan heb je blijkbaar geen argumenten waarom je meer geld kunt vragen. Dat is mijn punt en dan moet je je afvragen of je inderdaad wel meer waard bent.
Als je toegevoegde waarde hebt, dan kun je meer geld vragen. Maar als je al jarenlang 100 €/u vraagt en nu zijn er concurrenten (of studenten) die exact hetzelfde trucje kunnen voor 10 €/u, dan ben je je positie kwijt. En dat ligt dan toch echt aan jezelf.
Bij de meeste klanten mag dat geen probleem zijn maar er zullen vast en zeker ook klanten zijn die je misloopt omdat een student hetzelfde truckje kan maar dan vele malen goedkoper (en kwalitatief gezien ook vele malen slechter). Helaas zijn dit dingen die de klant niet op het eerste zicht ziet, maar pas na X maanden te weten komt.
(en nu de data verkopen aan de linkedin-recruiters
Fixed. Dat probleem ga je altijd houden of een student er nou is of niet. Het probleem ga je zelfs houden als een ander bedrijf onrealistisch uren gaat schetsen, maar hetzelfde vraagt (jij kan het in vier weken, ander bedrijf in 'twee').Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:50:
[...] Bij de meeste klanten mag dat geen probleem zijn maar er zullen vast en zeker ook klanten zijn die je misloopt omdat een
Indiër
hetzelfde truckje kan maar dan vele malen goedkoper (en kwalitatief gezien ook vele malen slechter). Helaas zijn dit dingen die de klant niet op het eerste zicht ziet, maar pas na X maanden te weten komt.
Verwijderd
Ik denk dat je dan al echt in een laag segment van de markt zit. Een beetje een klant wil op kantoor uitgenodigd worden(niet een cubicle ergens in een aftands hokVerwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:50:
[...]
De moeilijkheid zit hem dus net in de klant te overtuigen dat de kwaliteit van jou werk beter is dat van een student. Voor de klant kunnen de 2 websites er hetzelfde uit zien, maar diegene die de student heeft gemaakt is way goedkoper omdat hij aan bepaalde dingen (beveiliging, onderhoudbaarheid, ...) geen aandacht heeft besteedt.
Bij de meeste klanten mag dat geen probleem zijn maar er zullen vast en zeker ook klanten zijn die je misloopt omdat een student hetzelfde truckje kan maar dan vele malen goedkoper (en kwalitatief gezien ook vele malen slechter). Helaas zijn dit dingen die de klant niet op het eerste zicht ziet, maar pas na X maanden te weten komt.
Daarnaast willen veel bedrijven continuiteit(iets wat een student niet kan bieden).
Maarja voor de echt kleine winkels op de hoek die ook iets met internet willen doen heb je wel een punt ja
Verwijderd
Eensch. Net daarom dat ik me als ZZP'er voornamelijk zou richten op grotere projecten, al komen daar dan ook weer meer risico's bij kijken. Je moet bijvoorbeeld al meteen met personeel beginnen werken wat ook weer andere problemen met zich mee brengt.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:56:
[...]
Ik denk dat je dan al echt in een laag segment van de markt zit. Een beetje een klant wil op kantoor uitgenodigd worden(niet een cubicle ergens in een aftands hok).
Daarnaast willen veel bedrijven continuiteit(iets wat een student niet kan bieden).
Maarja voor de echt kleine winkels op de hoek die ook iets met internet willen doen heb je wel een punt ja
Verwijderd
Daarom is ZZP'er zijn ook lastig om goed te doen. Maarja als het goed gaat en je krijgt mooie projecten binnen, waarom dan geen personeel? Een leuke secretaresse erbijVerwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:58:
[...]
Eensch. Net daarom dat ik me als ZZP'er voornamelijk zou richten op grotere projecten, al komen daar dan ook weer meer risico's bij kijken. Je moet bijvoorbeeld al meteen met personeel beginnen werken wat ook weer andere problemen met zich mee brengt.
Wat is er mis met php?
Sorry kon het niet laten.. .
http://hawvie.deviantart.com/
Die gaan sowieso geen €100,- per uur betalen.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:56:
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Verwijderd
Wat is het probleem danfarlane schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:27:
[...]
Die gaan sowieso geen €100,- per uur betalen.
Wat mij betreft geen (in dat geval)
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Nothing to see here!
Ik zie bovenstaande vraag anders vaker voorbij komen dan de discussies die we periodiek voerenBtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:29:
Ik redeneerde meer vanuit de klant. Als die inzien dat goedkoop duurkoop is dan gaan ze uiteindelijk vanzelf niet meer in zee met dat soort bedrijfjes.Patriot schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:41:
Dan staat vaak de volgende alweer klaarIk vind dit soort bedrijfjes ook een veel groter probleem dan bijklussende studenten, want laatsgenoemde wekken meestal niet de indruk dezelfde kwaliteit af te leveren als andere bedrijven. Dit soort toko's doen dat wel, en representeren daardoor voor veel klanten toch de markt. Dat is bij bijklussende studenten veel minder het geval.
[ Voor 55% gewijzigd door .oisyn op 19-02-2014 14:50 ]
Maar als ze zelf bijvoorbeeld styles maken en die dan doorverkopen voor een relatief lage prijs met voor de rest standaard, open-source producten heb ik daar niet zoveel moeite mee. Dan werk je tenminste nog ergens zelf aan.
Moeten we anders een discussie voeren over de discussies die we voeren?.oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:47:
[...]
Ik zie bovenstaande vraag anders vaker voorbij komen dan de discussies die we periodiek voeren
Nee, dat hebben we laatst toch al gedaan?BtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:56:
[...]
Moeten we anders een discussie voeren over de discussies die we voeren?
Toch ziet lang niet elk bedrijf dat. Nog niet. Helaas..oisyn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:47:
[...]
Ik zie bovenstaande vraag anders vaker voorbij komen dan de discussies die we periodiek voeren
[...]
Ik redeneerde meer vanuit de klant. Als die inzien dat goedkoop duurkoop is dan gaan ze uiteindelijk vanzelf niet meer in zee met dat soort bedrijfjes.
BtM909 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:56:
[...]
Moeten we anders een discussie voeren over de discussies die we voeren?
Je zegt *iets* in de devschuur. Wat had je verwacht?Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:00:
Kinders, het spijt me. Ik had niet voor kunnen stellen dit allemaal teweeg te brengen
Mja, ik heb vandaag 3 feestjes te vieren dus ik ga me er ff helemaal niet druk over makenFiresphere schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:01:
Je zegt *iets* in de devschuur. Wat had je verwacht?
Nieuwe baan, ontslag genomen en...?Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:02:
[...]
Mja, ik heb vandaag 3 feestjes te vieren dus ik ga me er ff helemaal niet druk over maken
Contract getekend nieuwe baan, contract tekenen verkoop huis (staat meer dan 2.5 jaar tekoop) en ben vandaag 34 gewordenFiresphere schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:03:
Nieuwe baan, ontslag genomen en...?
Nu neem ik dat dit hier een grapje is (veel plezier btwHydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:02:
[...]
Mja, ik heb vandaag 3 feestjes te vieren dus ik ga me er ff helemaal niet druk over maken
Maar af en toe heb ik wel de indruk dat veel mensen hier sommige dingen heel serieus nemen waar dat naar mijn bescheiden mening vaak wat overdreven is. Is dat nou meestal een grapje of niet? Heb nu zo vaak zo'n "Not sure if ..." moment.
Feli, Feli en feliHydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:09:
[...]
Contract getekend nieuwe baan, contract tekenen verkoop huis (staat meer dan 2.5 jaar tekoop) en ben vandaag 34 geworden
[ Voor 20% gewijzigd door Erwin537 op 19-02-2014 15:10 ]
Ik word sowieso altijd veel serieuzer genomen dan de bedoeling isErwin537 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:10:
Maar af en toe heb ik wel de indruk dat veel mensen hier sommige dingen heel serieus nemen waar dat naar mijn bescheiden mening vaak wat overdreven is. Is dat nou meestal een grapje of niet? Heb nu zo vaak zo'n "Not sure if ..." moment.
Edit: En dank
NIETES! Er staat geen taart bij je naam!Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:09:
[...]
Contract getekend nieuwe baan, contract tekenen verkoop huis (staat meer dan 2.5 jaar tekoop) en ben vandaag 34 geworden
Nothing to see here!
Ow ja? Nou? He? Waar is die taart dan?Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:09:
[...]
(Gefeliciteerd)
Kwestie van aflerenHydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:11:
[...]
Ik word sowieso altijd veel serieuzer genomen dan de bedoeling is
Verwijderd
That's what she said!Hydra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:11:
[...]
Ik word sowieso altijd veel serieuzer genomen dan de bedoeling is
Ik had een paar jaar terug voor een niet nader te noemen stichting mezelf beschikbaar gesteld voor wat social media spul. Ik kreeg een design aangeleverd die totaal niet uitgelijnd was, barstte van de gradients, schaduwtjes en ronde hoekjes gecombineerd, dramatisch dus.
Ik heb ze toen gebeld en aangegeven dat ik het met CSS3 ging doen en oudere browsers die dat niet ondersteunen pech hebben. Ik heb toen ook aangegeven dat het design niet lekker uitgelijnd en het erg amateuristisch over kwam hierdoor. Daarop kreeg ik de briljante reactie dat ze dat expres hadden gedaan omdat het dan voor een amateur minder interessant en makkelijk was om na te maken
Nu ik even op hun gruwelijk lelijke site wil kijken zie ik dat het niet meer bestaat, heel verrassend.
Zij moet ook een keer serieus genomen worden.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:15:
That's what she said!
Dit topic is gesloten.
![]()
* zoals jullie weten gaan we tegenwoordig naar een nieuwe iteratie bij ~10k posts. 1 april (en dat is geen grap) gaan we over op het nieuwe deel! *
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.