Hydra schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:06:
[...]
Mja. Ik moet het nog zien. De kosten / baten verhouding is sowieso erg in het voordeel van de crimineel, een compleet eigen app maken met hetzelfde uiterlijk is relatief simpel natuurlijk. Hoef je er weinig aan te reverse-engineeren.
Alleen ondertekenen etc. als zijnde de bank, ook naar de internetbankieren-API, vereist toch echt enige reverse engineering (certificaten etc. bijvoorbeeld, om met API te kunnen praten)
Met een browser ligt dat anders, omdat je daar behalve technische engineering, ook met social engineering een heel eind kan komen.
OkkE schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:07:
[...]
Ik ben het er mee eens dat de browser nog steeds een zwakke schakel is ivm malware, maar bij de Rabobank moet je voor elke betaling het volgende doen:
1. “S” + pincode
2. Controle getal
3. Totaal bedrag voor de komma
4. OK + OK
Vooral stap 3 (is iets later toegevoegd) lijkt me een hoop ongewenste betalingen voorkomen.
Allemaal leuk en aardig, maar als ik jou via een javascript, zonder dat je het door hebt, een fake transactie laat zien (1800 euro van Pietje (mijn-rekening-1234); opmerking: Contributie 2014), die jij in al je onschuld direct terug boekt, want Pietje zal wel een foutje in het rekeningnummer hebben gemaakt, ben jij je geld kwijt en vind de Rabobank het prima (tenzij je niet zo veel op je rekening hebt staan.
Een dergelijke fake transactie kan bij een app lang zo gemakkelijk dus niet.
Partial social engineering. de zwakste schakel is nog altijd de eindgebruiker