Java zelf als taal loopt in mijn optiek een jaartje of 10 achter. Java 8 gaat opzich wel een aantal leuke dingen brengen, als ze niet zoals gewoonlijk uitgesteld worden. Wat ze er in bouwen is alleen met enige regelmatig 1 grote, gore hack (generics anyone?) en het steeds net niet. Lang leve je typesafety verliezen on runtime. Of dat gedrocht van een JNI. Of een fatsoenlijke UI toolkit die er nog steeds niet is.
Maar nu komt het leuke, in een enterprise omgeving kan je die geweldige innovaties waarschijnlijk helemaal niet gebruiken. Door moeizame migratietrajecten en bergen legacy ellende hobbel je er een x jaar achteraan. En ik schrijf nog liever x86 assembly of PHP dan opnieuw in Java 3 (of 4, of 5 wat het inmiddels zal zijn. Daar waren ze toen naar toe aan het migreren.) te moeten werken.
Ja, ik heb nogal een frustrerende tijd gehad in zo'n geweldige enterprise omgeving en lang heb ik het er ook niet uitgehouden.

En zo geweldig vind men COBOL trouwens allang niet meer

Je hebt alleen wel baanzekerheid...
Ik kan nog veel meer schrijven over waarom ik Java haat, maar dan gaat het heel erg een rant worden. En een flink deel komt ook door keuzes die men ooit gemaakt heeft en daarvan kan je natuurlijk zeggen dat men dat anders had moeten doen, maar dat soort dingen ga je overal tegenkomen als je met legacy moet werken en je hebt het er maar mee te doen. Prima, maar laat een ander lekker die rommel opruimen.