De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 116 Laatste
Acties:
  • 268.592 views

Verwijderd

Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:39:
[...]

Geld teveel vermoed ik zo ;)

Het is lastig te vergelijken maar ik vind het altijd wel interessant hoe mensen die relatief veel verdienen op hun plek terecht zijn gekomen.
Ik ben ook van plan om naar Zwitserland te trekken. Niet enkel voor het geld maar gewoon omdat het ook een fijn land is. Zweden staat ook op mijn verlanglijstje.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:38:
[...]

Zwitserland betaalt sowieso wel goed denk ik.
Maar vaste lasten zijn ook hoger. Hypotheek, verzekering, boodschappen, ...

We are shaping the future

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 15:42
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:42:
[...]

Ik ben ook van plan om naar Zwitserland te trekken. Niet enkel voor het geld maar gewoon omdat het ook een fijn land is. Zweden staat ook op mijn verlanglijstje.
Dan moet je wellicht snel zijn: http://nos.nl/artikel/608...zwitserland-strenger.html

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-12 14:27
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:42:
[...]

Zweden of zwedinnen? ;)

https://niels.nu

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Alex) schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:42:
[...]

Maar vaste lasten zijn ook hoger. Hypotheek, verzekering, boodschappen, ...
Cost of Living is absoluut gezien hoger, maar niet relatief hoor.

edit:

Overigens nog maar de vraag of jullie daar nog binnenkomen :+
Yesterday Switzerland voted 'yes' to cap EU immigration.

[ Voor 21% gewijzigd door BtM909 op 11-02-2014 15:48 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12 17:30

BikkelZ

CMD+Z

ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:38:
[...]

Oké, die doe ik nadat ik even deze heb overlopen: http://stephensugden.com/crash_into_python/
Lijkt me niet verstandig om in Django te duiken zonder eerst een paar Python tutorials en wat Eulerprojectopgaven :P
De hoeveelheid Python die je in Django gebruikt is minimaal en intuitief. Vooral als je zowel OO begrijpt als de wat meer geavanceerde ideeen achter JavaScript.

iOS developer

• Hydra
Mwoa. Iters zijn overal wel gewild. Als je maar een goeie baan hebt wil ieder land je wel hebben. Dikke baan = belastinginkomsten.

• Alex)
Als het een beetje meezit heb je een baan in de grensstreek (Basel of Genève)... dan ga je in Duitsland of Frankrijk wonen, doe je daar boodschappen e.d., en ontvang je een Zwitsers salaris :+

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-12 20:25
BikkelZ schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:49:
[...]

De hoeveelheid Python die je in Django gebruikt is minimaal en intuitief. Vooral als je zowel OO begrijpt als de wat meer geavanceerde ideeen achter JavaScript.
Wat bedoel je dan precies met die geavanceerde ideeën achter JavaScript?

• Arite
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-12 14:40
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:23:
[...]
Als ik me niet vergis zijn hier in de Coffee Corner nog wel meer mensen die met Ruby On Rails werken al weet ik niet meer precies wie allemaal. Ryur?
Al ben ik meer een lurker dan een poster, ik programmeer fulltime in Ruby on Rails bij een online facturatie tool :+

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:53:
[...]

Wat bedoel je dan precies met die geavanceerde ideeën achter JavaScript?
Je creeert ad-hoc objecten (dictionaries) en arrays op een vergelijkbare manier zoals je dat in JavaScript zou doen. Het is geen strong typed taal. Je kunt objecten ook makkelijker aanpassen als in striktere OO talen (maar niet zo makkelijk als JavaScript).

Python is wel wat strikter als JavaScript en zal eerder een error throwen, iets wat in mijn boekje erg positief is. Ook is het wat consistenter wat betreft typing en minder rare conversies. Je krijgt er ook een hoop nieuwe dingen bij zoals slices - maar als je met een Django tutorial begint ga je min of meer vanaf werkende code zelf verder ontwikkelen.

iOS developer

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:37

alienfruit

the alien you never expected

Qua leefkwaliteit zit het allemaal wel prima in Zwitserland. Natuurlijk is het daar duurder maar je krijgt ook meer loon. De boodschappen zijn een stuk duurder vergeleken met Nederland met name het vlees. Omdat het meeste in Zwitserland zelf wordt verbouwd. Verder is de huur iets hoger (zelfs in Bern).

Vergeleken met Bern is Londen qua eten een stuk goedkoper maar is de huur weer idioot hoog. Ik kan voor hetzelfde geld wat ik betaalde (1600euro incl GWL) in Zwitserland geen leuk appartement huren in Londen. Maar goed iets in de Zürich stad huren is ook niet goedkoop.

Ik ben zelf naar Engeland verhuisd omdat ik ontslagen ben in Zwitserland en alleen een baan kon vinden in Basel en ik wilde eigenlijk niet verhuizen. Dus ik dacht als ik moet verhuizen dan verhuis ik wel naar een ander land.

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Yay recruiters. Mailtje op mijn werk email om 14u16 met een vacature die wel degelijk past met de vraag om telefonisch even af te stemmen. Nu om 16u30 telefoon van onbekend nummer. Ik heb maar niet opgenomen. :p Hij moet de mensen maar eerst fatsoenlijk de tijd geven om te reageren op een email. >:)
Ze hebben daar dus blijkbaar mijn werk email en GSM nummer omdat één van de werknemers mij 6 jaar terug aan mijn huidige job heeft geholpen toen hij bij een andere recruiter werkte.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:21

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Heb ik weer rantcredit opgebouwd? O-)

spoiler:
Infoweb. Als je bestandsnamen als volgt zijn: roostergegevens_[jaar+beginweek]_[jaar+eindweek].txt, ga dan niet ...1405_1414 EN 1407_1414 maken, waarbij de eerste natuurlijk maar tot week 7 geldt, en niet t/m 14.
Kutsysteem

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
F.West98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:43:
Heb ik weer rantcredit opgebouwd? O-)

snip
Nee je rantcredit is nog steeds op dus verwijder die spoiler maar :P

[ Voor 33% gewijzigd door BtM909 op 11-02-2014 17:05 ]

Nothing to see here!

• .oisyn
  • Laatst online: 23:11

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Inclusief inhoud natuurlijk ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Moet ik ff wat wegsnippen? >:)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Rutix
  • Laatst online: 22-12 22:23
Graag :)

Nothing to see here!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
You're welcome!

• Alex)
_O-

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-12 04:33

Firesphere

Yoshis before Hoshis

:?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Verwijderd

BtM909 verwijderde de spoiler in de quote van Rutix maar liet het origineel staan ;)

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:10:
[...]

BtM909 verwijderde de spoiler in de quote van Rutix maar liet het origineel staan ;)
5 uur geweest denk ik...

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-12 19:02
http://slipsum.com

LOL! :D

Beste Lorum ipsum generator wat mij betreft.

hier meer: http://designshack.net/ar...s-lorem-ipsum-generators/

[ Voor 40% gewijzigd door PdeBie op 11-02-2014 17:17 ]

Verwijderd

Die bestaat al lang, maar het blijft ook mijn favoriet :)

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-12 19:51
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:23:
[...]

Zelf heb ik toen voor Ruby On Rails gekozen al weet ik niet meer waarom dat precies het geval was. Python (Django) is sowieso ook een goede keuze en soms vind ik het wel jammer dat ik geen Python kan. Het staat nog steeds op mijn todo-lijstje.

Als ik me niet vergis zijn hier in de Coffee Corner nog wel meer mensen die met Ruby On Rails werken al weet ik niet meer precies wie allemaal. Ryur?
:w
Ja ik werk/werkte met RoR ja. Maar tussen RoR & Django vind ik weinig verschil zitten.
Heb wel het gevoel dat RoR "meer" wordt "ondersteund" dan Django, maar dat komt misschien omdat ik meer een RoR type was.

Momenteel zit ik in de Microsoft-wereld (Windows Services en heel licht ASP.NET).

Pff.. je mist veel als je eens hele dag les hebt

[ Voor 15% gewijzigd door Ryur op 11-02-2014 17:32 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mijn favoriet, welke ik ook altijd gebruik, is de bacon ipsum.

Behalve als de opdrachtgever Duits is, want die snappen humor niet, dus moet er een Duitse "ipsum" achtige tekst in.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ctrlaltdelbe schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:13:
Ik was nog aan het twijfelen tussen Ruby On Rails en Django. Beiden kunnen ongeveer hetzelfde. Het is echter zo heel wat dingen in de 3D-printingwereld in Python worden geprogrammeerd.

Door dit project in Django te doen krijg ik zelf een stuk meer ervaring in Python en kan ik eventueel ook wat software gaan ontwikkelen voor een andere start-up in dezelfde wereld die wel nog wat werk te verzetten heet en dat ook expliciet zo heeft aangegeven aan mij.

Enige wat mij nog tegenhoudt is dat er minder RoR-programmeurs zijn en RoR enige voorkennis vereist die ik wel degelijk heb vanuit mijn opleiding, waardoor je toch een stapje voor hebt op anderen.

Het zijn dus vooral extracurriculaire redenen die mij uiteindelijk voor Django hebben doen kiezen, maar als je nog goede tegenargumenten hebt, hoor ik ze graag.
Goeie keuze. Mijn ervaring met RoR is dat het ontiegelijk traag is over het algemeen. Python is (meestal) sneller.
Hoewel er natuurlijk een hoop verschil kan zitten in de inrichting van de server waar de boel op draait.

• Hydra
Zo. Net een 2e gesprek gehad bij potentiele werkgever C. A gaat me een aanbod doen, B niet, C hoogtstwaarschijnlijk wel. Dan wordt 't wel retemoeilijk want zowel A als C lijken me erg leuk, en B viel sowieso al een beetje af.

Ik weet nu dus echt niet welke ik zou moeten kiezen... Nu hebben we het nog niet over salaris gehad (ze kennen m'n wensen) dus dat moet ik dan nog gaan vergelijken. Maar zonder die info in het achterhoofd weet ik het echt ff niet.
Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:05:
Goeie keuze. Mijn ervaring met RoR is dat het ontiegelijk traag is over het algemeen. Python is (meestal) sneller.
Hoewel er natuurlijk een hoop verschil kan zitten in de inrichting van de server waar de boel op draait.
Hoorde dat veel in RoR gebouwde spullen nu omgebouwd worden naar andere platformen, vanwegede traagheid. Maar ik vraag me af of dat dan in het "rails" deel of het "ruby" deel zit.

Verwijderd

Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:40:

Ik weet nu dus echt niet welke ik zou moeten kiezen... Nu hebben we het nog niet over salaris gehad (ze kennen m'n wensen) dus dat moet ik dan nog gaan vergelijken. Maar zonder die info in het achterhoofd weet ik het echt ff niet.
Meaui! Maar het lijkt er dan toch op, ook al is salaris blijkbaar niet echt belangrijk voor je, dat juist dat dan toch de uiteindelijke doorslaggevende factor gaat zijn. Wat als beide "exact" hetzelfde salaris bieden >:)

• Robbiedobbie
  • Laatst online: 29-12 14:45
Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:05:
[...]

Ik heb niet veel, maar al helemaal geen goede ervaringen met RoR. Als je een project server op wil zetten, kom je toch al snel uit op redmine voor alle mooie functies. Echter kom je dan aan met Ruby on Rails, wat ervoor zorgt dat:
  • Installatie ongeloofelijk moeilijk is
  • Erg veel dependencies en packages nodig zijn
  • Redmine extreem traag is voor het soort applicatie
Ik weet niet of dit aan redmine of aan ruby on rails ligt, maar ik blijf er verder het liefst zo ver mogelijk vanaf...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:45:
[...]

Meaui! Maar het lijkt er dan toch op, ook al is salaris blijkbaar niet echt belangrijk voor je, dat juist dat dan toch de uiteindelijke doorslaggevende factor gaat zijn. Wat als beide "exact" hetzelfde salaris bieden >:)
Auto van de zaak? Profitsharing? Extra bonussen? Pensioentje ?:P

• Hydra
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:45:
Heh. Oops. Dan moet de leuke meid die bij het interview zat maar de doorslag geven ;)

Maar serieus; ik weet het echt ff niet. Dit is altijd al m'n grote dilemma geweest; ga ik meer de consulting kant op of meer de dev kant. Ik vind nieuwe technieken / devven altijd erg leuk, maar in m'n werk vind ik voor klanten oplossingen uitdenken ook weer super om te doen. Baan C zit meer in m'n comfortzone, baan A is technischer en een grotere intellectuele uitdaging. Moeilijk...
Megamind schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:49:
Auto van de zaak? Profitsharing? Extra bonussen? Pensioentje ?:P
Dat moet ik allemaal nog te horen krijgen. Misschien wordt die keuze wel heel erg makkelijk gemaakt. Maar in de vacature / info van de recruiters die ik heb komen ze voor een erg groot deel overeen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 11-02-2014 20:00 ]

• Robbiedobbie
  • Laatst online: 29-12 14:45
Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:59:
[...]

Heh. Oops. Dan moet de leuke meid die bij het interview zat maar de doorslag geven ;)

Maar serieus; ik weet het echt ff niet. Dit is altijd al m'n grote dilemma geweest; ga ik meer de consulting kant op of meer de dev kant. Ik vind nieuwe technieken / devven altijd erg leuk, maar in m'n werk vind ik voor klanten oplossingen uitdenken ook weer super om te doen. Baan C zit meer in m'n comfortzone, baan A is technischer en een grotere intellectuele uitdaging. Moeilijk...
De leuke meid zat zeker meer in de consulting kant? :+

• Hydra
Robbiedobbie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:00:
De leuke meid zat zeker meer in de consulting kant? :+
Ja, leuke collega, slimme meid. Maar dat was natuurlijk een geintje, geen serieuze overweging. Had met beide mensen in het interview een erg goeie klik. Net zoals bij bedrijf A.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-12 19:42
Bol kapt wachtwoorden af na 12 tekens :'(

• Ryur
Robbiedobbie schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:48:
[...]

Ik heb niet veel, maar al helemaal geen goede ervaringen met RoR. Als je een project server op wil zetten, kom je toch al snel uit op redmine voor alle mooie functies. Echter kom je dan aan met Ruby on Rails, wat ervoor zorgt dat:
  • Installatie ongeloofelijk moeilijk is
  • Erg veel dependencies en packages nodig zijn
  • Redmine extreem traag is voor het soort applicatie
Ik weet niet of dit aan redmine of aan ruby on rails ligt, maar ik blijf er verder het liefst zo ver mogelijk vanaf...
De installatie van RoR is heel lastig ja. Je zit met allemaal losse libraries (Gem's) en die hebben allemaal een versienr, en ook versies van RoR/Ruby waar ze op draaien.
Vooral als je met meerdere projecten werkt die steeds andere versies heeft van de gems.
Maar juist dat er zoveel gems zijn is het voordeel van RoR.

De traagheid van Redmine, ligt vaak aan Redmine.
RoR is niet het allersnelste platform nee, maar vaak ligt het aan de configuratie van de Middleware, op welke engine hij draait; en ook hoe het geprogrammeerd wordt natuurlijk ;). Als hij op Apache draait is hij meestal trager dan op Nginx.

Een van de mooiste RoR sites vind ik van Moneybird ( :w aan de Lurker hier van Moneybird). En nee, ik heb helemaal niks met Moneybird te maken! (Behalve dat het in 'mijn stad' is ontwikkeld).
En om natuurlijk niet de vergeten: het bedrijf dat RoR heeft "gemaakt": Basecamp (vroeger onder de naam 37Signals)

• Hydra
wsitedesign schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:04:
Met een beetje geluk worden ze geencrypt met 2x ROT13.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:16:
[...]

Met een beetje geluk worden ze geencrypt met 2x ROT13.
Nee joh! UTF8 for the win!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:59:
[...]

Maar serieus; ik weet het echt ff niet. Dit is altijd al m'n grote dilemma geweest; ga ik meer de consulting kant op of meer de dev kant.
Ik zou consultancy gaan doen tenzij je echt een grote invloed kunt hebben op het product wat je ontwikkelt.
Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:40:

Hoorde dat veel in RoR gebouwde spullen nu omgebouwd worden naar andere platformen, vanwegede traagheid. Maar ik vraag me af of dat dan in het "rails" deel of het "ruby" deel zit.
Qua performance schijnt Django wel opgebouwd te zijn vanaf de grond met het idee dat websites moeten gaan schalen. Zoals je ook je static assets moet configureren, dat maakt het al bijna net zo makkelijk om dat soort dingen door een andere engine af te laten handelen dan door het zo op te zetten dan het ook door Apache te laten doen.

Maar goed schaalproblemen zijn nog niet echt aan de orde op dit moment

iOS developer

• Hydra
BikkelZ schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:23:
Ik zou consultancy gaan doen tenzij je echt een grote invloed kunt hebben op het product wat je ontwikkelt.
Die dev baan is ook detachering / consulting. Met doorgroeimogelijkheden naar een architectenrol. Die andere baan is meer business/technisch consulting, vooral bij banken. Daar kan ik dan weer projecten bij de grote banken in europa doen.
Qua performance schijnt Django wel opgebouwd te zijn vanaf de grond met het idee dat websites moeten gaan schalen. Zoals je ook je static assets moet configureren, dat maakt het al bijna net zo makkelijk om dat soort dingen door een andere engine af te laten handelen dan door het zo op te zetten dan het ook door Apache te laten doen.
Ik moet nog steeds eens iets in Django doen. Hoor er vrijwel alleen goeie verhalen over. Enige nadeel van Python is dat ik het er op een of andere manier rommelig uit vind zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 11-02-2014 20:27 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 13:12
Ryur schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:12:
[...]
het bedrijf dat RoR heeft "gemaakt": Basecamp (vroeger onder de naam 37Signals)
Basecamp is een product van 37signals.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:26:
[...]

Die dev baan is ook detachering / consulting. Met doorgroeimogelijkheden naar een architectenrol. Die andere baan is meer business/technisch consulting, vooral bij banken. Daar kan ik dan weer projecten bij de grote banken in europa doen.

[...]

Ik moet nog steeds eens iets in Django doen. Hoor er vrijwel alleen goeie verhalen over. Enige nadeel van Python is dat ik het er op een of andere manier rommelig uit vind zien.
Python rommelig????
Ga eens vlug je mond spoelen! Juist doordat het indentatie ipv brackets gebruikt is het zo leesbaar! (En een indentatie-foutje zo frustrerend, omdat het amper opvalt)

Verwijderd

Avalaxy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:27:
[...]

Basecamp is een product van 37signals.
Sinds kort (vorige week?) heet het bedrijf Basecamp. ;)

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

5 februari

• Alex)
wsitedesign schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:04:
Yep :/

Zie ook mijn eerdere rants in dit topic.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:08

orf

Draait Basecamp zelf ook niet op ROR?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

[...]

Denk dat een typische techneutenbaan in Nederland uiteindelijk altijd minder betaalt dan een commercielere baan. Wat ik bedoel met invloed op het eindproduct is aan de ene kant de uitdaging maar ook het idee dat je meeprofiteert op het moment dat iets een succes wordt, bijvoorbeeld als je in een startup zit waarbij je aandelen hebt of het mee opgezet hebt.
[...]

Het is juist veel overzichtelijker zonder dat je overal curly brackets op lege regels neer moet zetten. Het grote nadeel is dat vier spaties of een tab er precies het zelfde uit zien, je ze ook allebei mag gebruiken maar niét door elkaar. Ik zou zeggen hou één standaard aan in de toekomst.

iOS developer

• Ryur
orf schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:38:
Draait Basecamp zelf ook niet op ROR?
Uit het product Basecamp is RoR 'ge-extract' ;)

En ja, 37Signals is nu bekend onder de naam Basecamp (naar hun grootste/enige product)

sorry FireSphere, soms beetje last van mijn toetsenbord :+

[ Voor 30% gewijzigd door Ryur op 11-02-2014 20:54 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ryur schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:47:
[...]

Uit het product Basecamp is RoR 'ge-extract' ;)

En ja, 37Signals is nu bekend onder de naam Basecamp (naar hun grootste/enigste product)
Basecamp is inderdaad eeeeeenig!

Verwijderd

Zelf heb ik enkel goede ervaringen met Rails. Het ontwikkelen gaat voor mij als een trein. Wat wel een groot minpunt is, is het opzetten van Ruby en Rails. Het deployen van een website gaat echt niet zo gemakkelijk als dat het zou moeten gaan.

Voor grote webapplicaties is Ruby On Rails inderdaad niet meteen de beste keuze gezien zijn snelheid, maar voor kleinere projectjes, kan ik RoR enkel aanbevelen.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ryur schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:47:
sorry FireSphere, soms beetje last van mijn toetsenbord :+
Als ik het niet doe, doet iemand anders het wel. Een stuk minder subtiel waarschijnlijk :Y)

ARGH wat zijn sommige mensen vermoeiend blind en leven ze in hun eigen wereld.

[ Voor 13% gewijzigd door Firesphere op 11-02-2014 21:13 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Delegates zijn best wel handig!

/nieuwe-ontdekking

• RobertMe
  • Laatst online: 06:35
F.West98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:15:
Delegates zijn best wel handig!

/nieuwe-ontdekking
Puur delegates of heb je het functioneel programmeren concept ontdekt?

Functioneel programmeren (ook al zijn het maar kleine dingen), is soms zoooo fijn O+ In C# vond ik het regelmatig echt een uitkomst om soms kleine dingen generiek op te zetten. Dat je bv. een Func meegeeft die vervolgens een nieuw object voor je aanmaakt en je die kunt aanroepen indien nodig (/lazy), of voor het doorgeven van condities etc. Echt een uitkomst.

• Arite
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:56:
Voor grote webapplicaties is Ruby On Rails inderdaad niet meteen de beste keuze gezien zijn snelheid, maar voor kleinere projectjes, kan ik RoR enkel aanbevelen.
Definieer groot. Wij hebben 1 van de grotere RoR projecten van Nederland en het is snel genoeg. Ook NPO draait op RoR en draait lekker soepel door.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Wat is die superieure ASUS WAN-modem en router ook alweer? Ik heb nieuwe hardware nodig....
Arite schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:24:
[...]

Definieer groot. Wij hebben 1 van de grotere RoR projecten van Nederland en het is snel genoeg. Ook NPO draait op RoR en draait lekker soepel door.
RoR heeft een heel specifieke configuratie nodig, heb ik het gevoel. Veel algemene servers zijn daar niet op ingericht.
Natuurlijk kun je met dedicated RoR systemen een hoop bereiken, maar de meeste omgevingen zijn er niet op geconfigureerd en draaien onder RoR dus niet snel.

[ Voor 75% gewijzigd door Firesphere op 11-02-2014 21:26 ]

• Arite
Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:24:
Wat is die superieure ASUS WAN-modem en router ook alweer? Ik heb nieuwe hardware nodig....
RoR heeft een heel specifieke configuratie nodig, heb ik het gevoel. Veel algemene servers zijn daar niet op ingericht.
Natuurlijk kun je met dedicated RoR systemen een hoop bereiken, maar de meeste omgevingen zijn er niet op geconfigureerd en draaien onder RoR dus niet snel.
Dat is met .NET en Java toch niet anders? Ik denk wanneer je over grotere projecten praat je ook wel het budget zal hebben om goed met de hosting te zitten.

Tuurlijk, je hebt wel wat meer kennis nodig om Rails hosting op te zetten dan PHP hosting. Maar dat is tegenwoordig al een stuk beter met Passenger (ook een geweldig product uit Enschede :+) dan vroeger het geval was met FastCGI.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Arite schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:30:
[...]

Dat is met .NET en Java toch niet anders? Ik denk wanneer je over grotere projecten praat je ook wel het budget zal hebben om goed met de hosting te zitten.

Tuurlijk, je hebt wel wat meer kennis nodig om Rails hosting op te zetten dan PHP hosting. Maar dat is tegenwoordig al een stuk beter met Passenger (ook een geweldig product uit Enschede :+) dan vroeger het geval was met FastCGI.
Klopt, alleen hebben .NET en Java wat verschillende doelgroepen. Hoewel ik geen Java-guru ben, weet ik wel dat't prima draait naast een .NET systeem, waar bijvoorbeeld met Python de boel goed optimaliseren voor beide talen lastiger blijkt in de praktijk.
Zo zijn er meer combi's die erg lastig zijn om samen te laten draaien.
En nee, ik heb gelukkig nog nooit PHP en .NET naast elkaar proberen te zetten. Zo dom ben ik nog net niet.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:23:
[...]

Functioneel programmeren (ook al zijn het maar kleine dingen), is soms zoooo fijn O+ In C# vond ik het regelmatig echt een uitkomst om soms kleine dingen generiek op te zetten. Dat je bv. een Func meegeeft die vervolgens een nieuw object voor je aanmaakt en je die kunt aanroepen indien nodig (/lazy), of voor het doorgeven van condities etc. Echt een uitkomst.
Precies.
Ik heb nu een Popup-class met static functies voor String, ProgressBar, enz. De String geeft gewoon een string terug (en laat de thread wachten tot de dialog klaar is) en ProgressBar een Action, die je daarna, als de taken klaar zijn, gewoon met één regel kan uitvoeren (die sluit de popup).
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
public class Popup {
    public enum PopupType { ProgressBar, Input }
    public static Action ProgressBar (string title, string desc) {
        var popup = new Popup(title, desc, PopupType.ProgressBar);
        popup.Show();
        return () => { popup.DialogResult = DialogResult.OK; popup.Close(); };
    }
    /* Dialogstuff */
}

public class Main : Form {
    private void LongTaskButtonClick(object sender, EventArgs e) {
        Action popupHide = Popup.ProgressBar("Lange actie bezig", "Wacht nog maar even");
        /* Hele lange actie, in andere thread */
        popupHide();
    }
}

Werkt perfect :)

• Ryur
Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:32:
[...]

Klopt, alleen hebben .NET en Java wat verschillende doelgroepen. Hoewel ik geen Java-guru ben, weet ik wel dat't prima draait naast een .NET systeem, waar bijvoorbeeld met Python de boel goed optimaliseren voor beide talen lastiger blijkt in de praktijk.
Zo zijn er meer combi's die erg lastig zijn om samen te laten draaien.
En nee, ik heb gelukkig nog nooit PHP en .NET naast elkaar proberen te zetten. Zo dom ben ik nog net niet.
Daar hoef je niet Dom voor te zijn, maar meer van Masochisme houden :+

sowieso al om in PHP te programmeren

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Nou voor Django lijkt het wel makkelijker te zijn maar dat is het ook niet. Bejaarde Python versies en instellingen die beter voor PHP werken dan alle andere platformen. Heeft me een hoop moeite om het draaiend te krijgen op DreamHost. En mijn lokale Windows dev omgeving opzetten was ook niet het makkelijkste wat ik ooit gedaan heb. Je hebt een site en die heeft ready made installers voor veel dingen, die moet je gebruiken en dan wens ik je verder succes met je Apache conf.
Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:24:Natuurlijk kun je met dedicated RoR systemen een hoop bereiken, maar de meeste omgevingen zijn er niet op geconfigureerd en draaien onder RoR dus niet snel.
Mja ik denk dat als je je systemen goed op zet, load balancing en goed geconfigureerd, dat je het uiteindelijk niet zo heel erg merkt. Vaak is de database toch de grootste bottleneck.

iOS developer

• Hydra
RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:23:

Java 8 krijgt eindelijk lambda expressions. Fuck delegates, Java FTW! ;)

Beter laat dan nooit zegmaar
Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:01:
Jochie toch. Kopje kamille-thee? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 11-02-2014 21:36 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:35:
[...]

Ook rijkelijk laat. En dan nog veel later op Android pas.
Firesphere schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:01:
[...]

Als ik het niet doe, doet iemand anders het wel. Een stuk minder subtiel waarschijnlijk :Y)

KWGS

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

[...]

Jochie toch. Kopje kamille-thee? :P
_O- Tranen in m'n ogen van het lachen :D

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-12 18:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ryur schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:35:
[...]

Daar hoef je niet Dom voor te zijn, maar meer van Masochisme houden :+

sowieso al om in PHP te programmeren
Er zijn wat dingen te zeggen over PHP, maar af en toe word ik wel moe van iedereen die het debiele jongetje uit de klas loopt te pesten. En ja, hiermee geef ik ook aan dat PHP zijn problemen heeft.

Feit is en blijft gewoon, ondanks dat iedereen het afkraakt; dat PHP een krachtige taal is. De feiten spreken voor zich in het alledaags gebruik. Of zit je dit nu niet toevallig te lezen op een deels door PHP gemaakte website (niet helemaal zeker over mijn uitspraak maar dacht het wel :+ ).

In elk geval draaien wij "gewoon" .NET en PHP naast elkaar. Kinderspel. Daar is niets doms aan, maar in feite gewoon slim. Het .NET gedeelte is puur voor wat zaken die absoluut niet met PHP kunnen vanwege wat limitaties.

Niemand heeft mij ooit overtuigd waarom ik X niet in PHP zou moeten maken maar in een andere taal. Mij overtuigen over bepaalde flaws of gewoon de 'slechtheid' van PHP op bepaalde gebieden hoeft absoluut niet, maar kom dan met wat beters :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 13:12
Ryur schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:35:
[...]

sowieso al om in PHP te programmeren scripten
FTFY

Om er maar een schepje bovenop te doen nu we toch bezig zijn.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Avalaxy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:54:
[...]

FTFY

Om er maar een schepje bovenop te doen nu we toch bezig zijn.
Maak er dan "IDE-Autocompleting" van!

• Ryur
Douweegbertje schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:54:
[...]

Er zijn wat dingen te zeggen over PHP, maar af en toe word ik wel moe van iedereen die het debiele jongetje uit de klas loopt te pesten. En ja, hiermee geef ik ook aan dat PHP zijn problemen heeft.
Zit toch niet zo te happen. Het is 's avonds laat, dan moet je de meeste van ons (denk sowieso Firesphere & mij) niet super serieus nemen ;)

Ik ben van oorsprong ook een PHP'er hoor. Heb halfjaar professioneel in Drupal gewerkt, en nu ben ik nog steeds committer daar ;)

• RobertMe
  • Laatst online: 06:35
[...]

Java heeft dan weer wel die anonieme classes, die ook wel grappig zijn. Alhoewel dan wel volledige overkill als je gewoon een simpele delegate wil hebben (nog niet te spreken over single line lambda's). Wat ik vooral irritant vond was dat ik simpel verschillende XML bestanden wou parsen, voor elk soort bestand wou ik een eigen "reader" maken met een base class die over de elementen zou lopen (XML was maar tot 1 niveau diep, <root><item><property1/><property2/></item><item><property1/><property2/></item></root>). Vanuit de implementatie wou ik dan bij de base een lijst van element namen en callbacks definiëren, maar dan krijg je dus een enorme berg met anonieme classes. En daarnaast was het niet mogelijk om "this" te gebruiken in die anonieme classes, omdat this niet final is 8)7 , waar "final <type> reader = this;" en dan reader gebruiken wel werkt.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-12 16:49
Douweegbertje schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:54:
[...]

Feit is en blijft gewoon, ondanks dat iedereen het afkraakt; dat PHP een krachtige taal is. De feiten spreken voor zich in het alledaags gebruik. Of zit je dit nu niet toevallig te lezen op een deels door PHP gemaakte website (niet helemaal zeker over mijn uitspraak maar dacht het wel :+ ).

In elk geval draaien wij "gewoon" .NET en PHP naast elkaar. Kinderspel. Daar is niets doms aan, maar in feite gewoon slim. Het .NET gedeelte is puur voor wat zaken die absoluut niet met PHP kunnen vanwege wat limitaties.

Niemand heeft mij ooit overtuigd waarom ik X niet in PHP zou moeten maken maar in een andere taal. Mij overtuigen over bepaalde flaws of gewoon de 'slechtheid' van PHP op bepaalde gebieden hoeft absoluut niet, maar kom dan met wat beters :)
Het is gewoon iets wat de ronde gaat en iedereen na blijft praten aangezien PHP een tijd lang best een hoop troep heeft gehad die, als je wat meer wilde dan een simpele website, niet vooruit was te branden. De laatste keer dat ik met PHP werkte was ik aan het werk met 5.3 en ik merkte dat dat al een flinke vooruitgang was op m'n eerste ervaringen ermee, verder weet ik het niet zo.
Het draaien van .NET en PHP naast elkaar vond ik echt retesimpel, ik had een IIS 7.0 Servertje draaien met .NET 4.5 en installeerde PHP -> Running out of the box. Simpel, snel en relatief makkelijk in te stellen via de IIS configurator.

Ik merk hetzelfde wel eens met Java, mensen blijven erop zeuren terwijl het zeker geen slechte taal is. Het is geen C/C++, het is geen Python en het is geen C# maar het is ongelofelijk simpel, snel te leren, relatief makkelijk goed te gebruiken en je kan er hele leuke dingen mee. Maakt ook dat ik me niets meer aantrek van mensen die overal over miepen en hun eigen taal de beste vinden, ik kan met van alles overweg en heb geen voorkeur whatsoever verder. Als ik iets moet maken in PHP, sure. Moet het in Java, geen probleem. Moet het in taal X, ik ga aan de slag.
Programmeren mag best eens leuk zijn en we hoeven er niet altijd een wedstrijdje van te maken met wie de langste programmeertaalkennise-penisdinges heeft :+ :P

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]

RT-AC66U aldus Smallnetbuilder. Je kunt ook nog een klasse sneller gaan maar dan moet je daar natuurlijk wel compatible hardware voor hebben anders heb je daar natuurlijk niks aan.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:40
Merethil schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:05:
[...] Ik merk hetzelfde wel eens met Java, mensen blijven erop zeuren terwijl het zeker geen slechte taal is. [...]
Het punt dat ik met java heb is dat als ik er mee moet werken ik telkens subtiel wordt herinnerd over die andere soortgelijke taal die veel net wat beter doet (C#). Dat is gewoon enorm vervelend. Tot op het punt dat ik liever programmeer in C/C++, javascript of php dan java.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Zonder Android was het waarschijnlijk al veel doder dan nu.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
F.West98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:40:
Zonder Android was het waarschijnlijk al veel doder dan nu.
Jij hebt blijkbaar echt geen idee :9

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

PatrickH89 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:46:
[...]

Jij hebt blijkbaar echt geen idee :9
Ik citeer iemand anders. Ik heb inderdaad geen idee hoor.

Verwijderd

F.West98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:47:
[...]

En is die persoon de moeite om geciteerd te worden? })

• Merethil
F.West98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:47:
[...]

Een groot deel van de enterprise-wereld draait nog Java. Grote namen als Amazon en Ebay, maar ook Bol.com en vele andere hebben hun primaire backend in Java geschreven.
Laatste wat ik had gezien was een marktaandeel van 50%+, maar kan de bron zo één, twee, drie niet meer vinden. In ieder geval is het nog lang niet gestorven.

Er zijn wel dingen in Java die een langzame dood sterven, denkende aan applets. Deze mogen van mijn part ook best weg blijven. Java is echter nog één van de talen die het meest gekozen is voor onder andere datatransformaties (ESB) en het samenvoegen/koppelen van verschillende systemen (EAI).

Denk bijvoorbeeld ook aan SAP, welke een groot deel van de markt beslaat. SAP werkt eigenlijk gewoon het best met een Java backend (op SAP's eigen BAPI/ABAP na natuurlijk :+ ) als je het wilt koppelen aan een frontend zonder iets als NetWeaver, Sap Business Connectors (EOL, dus wil je ook niet meer) of SANA wilt gebruiken.

Er zijn vele redenen om Java af te schieten gezien de vele lekken, problemen met beveiliging en de traagheid die het kan opleveren als je iets verkeerd opbouwt, maar da's nog geen reden om aan te nemen dat Java stervende is :)

Edit: bovenstaande (verhaal over SAP) is een voorbeeld van onze organisatie. Alles hangt uiteindelijk aan SAP maar de bestaande pakketten van een paar jaar geleden waren het allemaal nét niet. Tijdenlang hebben we gebruikgemaakt van JavaCAPS, maar aangezien dat overgenomen is/onderdeel is geworden van Oracle weten we niet hoe stabiel dat nog gaat blijven en of er nog wel updates voor uitkomen. EOL-date is opgeschoven maar dat maakt het niet fijner mee te blijven werken.
Wat er gebeurde was dat we over moesten naar een nieuw systeem waarbij we maar een eigen EAI hebben gecreëerd op basis van SAPJCo en SAPIDoc libraries in de hoop dat we het daarmee konden uithouden tot onze ESB (Net aangeschaft, WebMethods van Software AG, dat is nog eens een leuk pakket :P )
F.West98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:57:
Ik weet nog steeds niet wat SAP is :+
Dat leer je met de tijd wel ;) Het is een monsterlijk groot pakket dat eigenlijk veel te log is voor veel bedrijven en nooit écht goed opgezet wordt omdat dat tijd kost. Maar zodra je alles inricht zoals je wenst voor je bedrijf heb je één pakket dat CRM, CMS, Voorraadbeheer, inkoopbeheer en allerlei andere taken automatiseerd / in een workflow omzet. Daardoor kan je met één groot systeem alle taken uitvoeren die je bedrijf maar kan bedenken.
Met eventuele uitbreidingen (Denkende aan HANA (Alles op solid-state opgeslagen en draaiende. Niet eens zozeer SSD's maar meer gewoon bakken DDR3 :+ ) of bijvoorbeeld het eerder genoemde NetWeaver / SANA) kan je er ook een leuk systeem van maken dat zowel je volledige backend als volledige frontend runt.

SAP is een monster van een pakket en lastig te doorgronden maar als je ermee te maken krijgt kan het alsnog best een leuke ervaring zijn. Volgens mij is er een Tweaker hier die ook in SAP development zit, of in ieder geval in die richting?

Edit2: Wat een toeval, die persoon staat boven me in deze thread :+

[ Voor 43% gewijzigd door Merethil op 11-02-2014 23:07 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
Ik weet alleen dat het voor geen meter met wcf services wil praten dus hebben we speciaal voor onze sap klant maar een soap 0.1 service opgetuigd...

Roomba E5 te koop

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Als je kijkt wat voor boost Objective-C kreeg in de populariteitrankings doordat het ineens de #1 taal was voor mobiele applicaties, dan denk ik dat Android er zeker er sterk aan bijdraagt dat Java nog steeds zo populair is. COBOL en FORTRAN waren (en zijn) ook nog héél lang sterk in Enterprise geweest.

Denk dat heel veel grote bedrijven zoals SAP geen zin hadden om bij Microsoft in te stappen, dat dat (ondanks het feit dat je tegenwoordig met Oracle te maken hebt) de doorslaggevende factor is dat er voor Java gekozen is.

iOS developer

• Merethil
sig69 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:07:
Ik weet alleen dat het voor geen meter met wcf services wil praten dus hebben we speciaal voor onze sap klant maar een soap 0.1 service opgetuigd...
Iets waar wij ook tegenaan liepen (alleen was het dan een SOAP 1.2 service die mislukte oid).
SAP kan wel overweg met van alles maar je moet de juiste extensions/addons/plugins hebben wil je dingen kunnen ondersteunen. Wij hebben het uiteindelijk andersom gedaan en hebben onze EAI aangepast op SAP, waardoor je dynamischer bent. Er zijn namelijk best een hoop oplossingen voor SAP-communicatie, veel zijn nog goedkoop/gratis ook (De library die ik eerder noemde (SAPJCo/SAPIDoc) is er ook in een bepaalde vorm voor bijvoorbeeld .NET).
BikkelZ schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:10:
Als je kijkt wat voor boost Objective-C kreeg in de populariteitrankings doordat het ineens de #1 taal was voor mobiele applicaties, dan denk ik dat Android er zeker er sterk aan bijdraagt dat Java nog steeds zo populair is. COBOL en FORTRAN waren (en zijn) ook nog héél lang sterk in Enterprise geweest.

Denk dat heel veel grote bedrijven zoals SAP geen zin hadden om bij Microsoft in te stappen, dat dat (ondanks het feit dat je tegenwoordig met Oracle te maken hebt) de doorslaggevende factor is dat er voor Java gekozen is.
Zou heel goed kunnen hoor, maar het valt me gewoon op dat mensen buiten Android niet veel nut voor Java meer lijken te zien. COBOL en FORTRAN worden nog steeds veel gebruikt op locaties waar ik ben geweest. Delphi is ook iets wat ik veel hoor terugkomen, een aantal applicaties die systemen koppelen hebben wij ook nog daarop draaien. (een hel om te onderhouden trouwens, maar dat terzijde :+ )

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-12 18:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ryur schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:04:
[...]

Zit toch niet zo te happen. Het is 's avonds laat, dan moet je de meeste van ons (denk sowieso Firesphere & mij) niet super serieus nemen ;)

Ik ben van oorsprong ook een PHP'er hoor. Heb halfjaar professioneel in Drupal gewerkt, en nu ben ik nog steeds committer daar ;)
Hm ik hap niet echt en ik neem je comment ook niet zwaar op hoor :) Daarbij is FireSphere een fulltime PHP programmeur alleen durft hij dat hier niet te zeggen. oOo

Ik hoopte meer op een discussie (want dat hebben we gelukkig nooit over PHP) waarin nou eens duidelijk gemaakt gaat worden wat dan een volwaardige vervanging van PHP zou zijn. Elke keer zie ik wel punten waarin PHP steken laat vallen, maar nooit zie ik directe oplossingen die zelf geen problemen hebben op andere vlakken waardoor het in feite nutteloos is voor een bepaalde applicatie(of website w/e)

even tijdje bezig geweest met een vraag in prog... ben nu wel erg benieuwd of dat nou ook daadwerkelijk zijn oplossing is.. Douweegbertje in "[MSSQL] And/or query op 1 tabel met hulp parent/child tabel"

[ Voor 11% gewijzigd door Douweegbertje op 11-02-2014 23:19 ]

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12 16:18
Wat ik nog steeds jammer vind in PHP is de grote inconsistentie van functienamen.
substr(), str_pad(), strlen() etc etc.

Beter zou een String-class zijn met de 3 static methods: sub(), pad() en len(). Wel iets meer tikwerk, maar ik zit dit gewoon bijna serieus te overwegen (zulke classes maken)!

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

• Merethil
Xanland schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:20:
Wat ik nog steeds jammer vind in PHP is de grote inconsistentie van functienamen.
substr(), str_pad(), strlen() etc etc.

Beter zou een String-class zijn met de 3 static methods: sub(), pad() en len(). Wel iets meer tikwerk, maar ik zit dit gewoon bijna serieus te overwegen (zulke classes maken)!
Probleem van teveel contributors. Op zich is het niet erg als je classes maakt die dat specifiek zo doen, maar aangezien ze al bestaan is het verder vrij nutteloos. Backwards compatibility is gewoon een probleem dan en het is ook vrij nutteloos om substr() dan weer te laten wijzen naar jouw String.sub(), bijvoorbeeld :P

• sig69
Maar als ontwikkelaar van een framework moet je toch af en toe ook gewoon je zooi opruimen? Markeer ze als deprecated, en bij de volgende major version zijn ze er gewoon niet meer. Tenminste, dat zou ik doen.

Roomba E5 te koop

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Merethil schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:21:
het is ook vrij nutteloos om substr() dan weer te laten wijzen naar jouw String.sub(), bijvoorbeeld :P
Er lijkt mij anders weinig mis met een volledig nieuwe OO-API voor dezelfde engine, waarbij onderliggend de oude functies worden aangeroepen die daarna eventueel deprecated worden, of waarbij de hele onderliggende engine wordt vervangen. Beide zijn uiteraard geen verplichting, de CLR van .NET draait bijvoorbeeld voor een groot deel ook nog op de Win32 API, die eveneens ondersteund wordt.

Juist string-functies laten zich uitstekend in een nieuwe String-klasse vangen (als die er nog niet was), waarbij ze dan gelijk de parametervolgorde van de diverse methods kunnen gelijktrekken. :P

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 11-02-2014 23:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Merethil
sig69 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:31:
Maar als ontwikkelaar van een framework moet je toch af en toe ook gewoon je zooi opruimen? Markeer ze als deprecated, en bij de volgende major version zijn ze er gewoon niet meer. Tenminste, dat zou ik doen.
Op zich ben ik het met je eens maar er zijn legio applicaties die dan stukgaan omdat één of andere knurft toch update zonder op te letten :+
CodeCaster schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:33:
[...]

Er lijkt mij anders weinig mis met een volledig nieuwe OO-API voor dezelfde engine, waarbij onderliggend de oude functies worden aangeroepen die daarna deprecated worden. Juist string-functies laten zich uitstekend in de String-klasse vangen, waarbij ze dan gelijk de parametervolgorde kunnen gelijktrekken. :P
Een volledig nieuwe OO-API zou heerlijk zijn, dan wordt PHP een stuk leuker naar mijn mening. Ik verwacht er echter niet zo veel van aangezien ze nu nagenoeg alles er al in hebben zitten wat ze erin willen (voor zover ik heb gemerkt, vooruitgang is er wel maar.... Traag :P ) en ik zie het niet zomaar veranderen. Hopen kan natuurlijk altijd, though :)

[ Voor 46% gewijzigd door Merethil op 11-02-2014 23:35 ]

Verwijderd

F.West98 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:57:
Weet je wat een ERP-pakket is?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

PHP is voor mij een quick and easy taal, werkt geweldig als je snel resultaat wil hebben. Laatst weer eens gebruikt voor wat kleine dingen en het viel gewoon echt absoluut niet tegen. Het wordt voor mij pas vervelend als je applicatie dermate groot wordt dat je solide OO moet gaan gebruiken, zowel de taal als de IDE's gaan in mijn optiek niet goed om met complexere applicaties.
Merethil schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:12:
[...]

Zou heel goed kunnen hoor, maar het valt me gewoon op dat mensen buiten Android niet veel nut voor Java meer lijken te zien. COBOL en FORTRAN worden nog steeds veel gebruikt op locaties waar ik ben geweest. Delphi is ook iets wat ik veel hoor terugkomen, een aantal applicaties die systemen koppelen hebben wij ook nog daarop draaien. (een hel om te onderhouden trouwens, maar dat terzijde :+ )
Precies, maar Android zorgt voor het verse bloed op dit moment. Android telefoontje heb je vaak al in je zak, via USB aan je PC hangen met een gratis IDE en development kit en je hebt met een tutorial of twee al wat op je telefoon draaien.

Dat bij PHP ook zo. Zeker tot tien jaar geleden wilde iederéén een site maken want dat was hot. En PHP was het enige wat makkelijk en totaal gratis was. XAMPP installeren, de boel uploaden bij een willekeurige PHP host, MySQL dumpje kopieren en meestal draait je eigen site dan meteen. Daardoor is vrijwel iedereen hier door een PHP fase gegaan.

Terwijl niemand op een dag wakker wordt van "laat ik eens wat met Enterprise gaan kloten", nee dat zijn de mensen die na een studie informatica uiteindelijk een keuze maken voor oftewel het geld oftewel de weg van de minste weerstand omdat er nou eenmaal zo veel vraag naar developers is voor dat soort software. Niemand droomt er van om later salarisverwerkingsapplicaties te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door BikkelZ op 11-02-2014 23:38 ]

iOS developer

• sig69
Merethil schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:33:
[...]

Op zich ben ik het met je eens maar er zijn legio applicaties die dan stukgaan omdat één of andere knurft toch update zonder op te letten :+
Jammer dan. Mits de breaking changes ruim van te voren aangekondigd zijn natuurlijk.

Roomba E5 te koop

• Merethil
BikkelZ schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:36:
[...]

Precies, maar Android zorgt voor het verse bloed op dit moment. Android telefoontje heb je vaak al in je zak, via USB aan je PC hangen met een gratis IDE en development kit en je hebt met een tutorial of twee al wat op je telefoon draaien.

Dat bij PHP ook zo. Zeker tot tien jaar geleden wilde iederéén een site maken want dat was hot. En PHP was het enige wat makkelijk en totaal gratis was. XAMPP installeren, de boel uploaden bij een willekeurige PHP host, MySQL dumpje kopieren en meestal draait je eigen site dan meteen. Daardoor is vrijwel iedereen hier door een PHP fase gegaan.

Terwijl niemand op een dag wakker wordt van "laat ik eens wat met Enterprise gaan kloten", nee dat zijn de mensen die na een studie informatica uiteindelijk een keuze maken voor oftewel het geld oftewel de weg van de minste weerstand omdat er nou eenmaal zo veel vraag naar developers is voor dat soort software. Niemand droomt er van om later salarisverwerkingsapplicaties te maken.
Ik ben anders erg content met het werk wat er in Enterprise te vinden is. Het is gelukkig niet alleen salarisverwerkingsapplicaties bouwen (maar ik snap wat je bedoelt ;) )... Maar het kan best een uitdaging zijn om alles aan elkaar te knopen in grotere bedrijven.
Daarnaast ben ik bijvoorbeeld heel erg benieuwd hoe een Amazon of een Ebay alles aan elkaar knoopt en zou ik daar ook graag aan de slag gaan.

Geld en "weg van de minste weerstand" is leuk, maar er zijn gradaties in Enterprise applicaties en Enterprise omgevingen, natuurlijk.

• Alex)
sig69 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:07:
Ik zit nu bij een klant waar de wens bestaat om automatisch users aan te maken in een NetWeaver-systeem. Nu kom ik uit een Microsoft-hoek en hebben we een applicatie op het .NET-platform waarin we requests afhandelen.

Ik heb geen enkele (nuttige) informatie gevonden over hoe ik een user opzet op NetWeaver van buitenaf. Ik heb wel tutorials gevonden over hoe je een user aanmaakt vanuit de SAP GUI, maar daar heb ik dus niets aan...

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 19:36
Tweakers is voor een groot deel in PHP / Symfony geschreven. Daarmee is toch alle PHP bashing direct invalid? :P

• Merethil
Alex) schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:42:
[...]

Ik zit nu bij een klant waar de wens bestaat om automatisch users aan te maken in een NetWeaver-systeem. Nu kom ik uit een Microsoft-hoek en hebben we een applicatie op het .NET-platform waarin we requests afhandelen.

Ik heb geen enkele (nuttige) informatie gevonden over hoe ik een user opzet op NetWeaver van buitenaf. Ik heb wel tutorials gevonden over hoe je een user aanmaakt vanuit de SAP GUI, maar daar heb ik dus niets aan...
Volgens mij zijn dit van die dingen die zo afgeschermd zijn dat je beter een RFC of een BAPI-call kan doen naar SAP die de gegevens pakt die jij invoert om zo een programma in SAP zelf te runnen die de user toevoegt.
Hoe NetWeaver daar bij zou helpen zou ik niet weten, voor zover ik weet kan je niet zomaar zoiets van buitenaf regelen. SAP voelt mij meestal aan als een black box, zo te zien hebben meer mensen daar last van :+
phex schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:44:
Tweakers is voor een groot deel in PHP / Symfony geschreven. Daarmee is toch alle PHP bashing direct invalid? :P
En voor een groot deel in Java. Twee vliegen in één klap! :o

[ Voor 12% gewijzigd door Merethil op 11-02-2014 23:49 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alex) schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:42:
Wireshark. :+

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 11-02-2014 23:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• sig69
Dure consultant inhuren >:)

Roomba E5 te koop

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:34:
[...]

Weet je wat een ERP-pakket is?
Ik ga me eens een keertje inlezen :+

Verwijderd

:w
Ben pas met SAP begonnen dus aan mij zul je nog niet te veel hebben. -O-

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2014 00:06 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ligt het aan mij of doet Cloudfront raar en is Tweakers daardoor traag?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Wat hebben die twee met elkaar te maken?

Pagina: 1 ... 51 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
* zoals jullie weten gaan we tegenwoordig naar een nieuwe iteratie bij ~10k posts. 1 april (en dat is geen grap) gaan we over op het nieuwe deel! *

Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.