De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 116 Laatste
Acties:
  • 268.578 views

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-12 04:33

Firesphere

Yoshis before Hoshis

It's broken, therefor, I refactor ;)

Ongeveer 10 database-queries minder en andere relations ;)

p.s.
If it ain't broke, it's lacking features!

[ Voor 11% gewijzigd door Firesphere op 07-02-2014 20:44 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:21

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Alles in UNION all gezet? :+

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Zo, straks VS2013 installeren... Heb nu nog VS2010 & VS2012 staan. Iemand nog tips of do's/dont's voor ik het installeer? :+

Ik vraag me af of er 3 VS edities op 1 pc passen :p

[ Voor 18% gewijzigd door azerty op 07-02-2014 21:10 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Nee, alles met zichzelf joinen, gewoon om zeker te zijn :+

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
Douweegbertje schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 18:39:
[...]

Naja ik word altijd wel blij van mensen die er niets van af weten die vervolgens zeggen dat ik veel meer fout doe :+ Puntje bij paaltje heb ik gewoon een huge fuckup gemaakt. Of de omgeving nou wel of niet goed is, heeft daar niets mee te maken.

Uiteindelijk ben ik gewoon afhankelijk van de resources die beschikbaar zijn, en toevallig weet jij niet over wat voor soort data ik spreek. Vervolgens weet je ook niet de kosten vs de baten en dat soort meuk.

Verder heb je grotendeels gelijk hoor, en ik snap ook zeer zeker je punt. Normaal wil je gewoon fatsoenlijke stagings servers hebben met goede versiebeheer en dat soort zaken. Nu is dat allemaal wel redelijk goed geregeld in de vorm van versiebeheer, behalve de database. En dat heeft helaas een aantal redenen.

Nu is er gewoon een dev database, alleen toevallig moest ik de live versie hebben. Laat ik vervolgens iets doms doen, en de shit hits the fan :X

Ik kan namelijk ook wel letterlijk 10+ dingen opnoemen hoe dit beter had gekund, helaas heb ik die middelen gewoon niet en moet ik af en toe tegen dit soort zaken aanlopen.
Je hebt helemaal gelijk dat wij niet weten wat de setup enzo is maar jullie hebben niet de resources voor VMs ofzo? Dat is wel erg jammer. Wij hebben hier gewoon een dikke bak staan met Hyper-V waar omgevingen op draaien die productie nabootsen :). Maar nogmaals ik weet totaal niet waar je werkt, of development de core business is enzo maar ik ben wel gewoon nieuwsgierig.

Nothing to see here!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:30
wsitedesign schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:09:
Zo, straks VS2013 installeren... Heb nu nog VS2010 & VS2012 staan. Iemand nog tips of do's/dont's voor ik het installeer? :+

Ik vraag me af of er 3 VS edities op 1 pc passen :p
Ja het past :). Enige waarop je moet letten, als je remote gaat debuggen, moet dat ook dezelfde versie zijn als de source-VS (dus VS2013 - Remote tools 2013)
Zelf heb ik ook alle 3 op mijn Windows staan :)

(Werk ook in NAV, en dan is VS2010 soms handig)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
D-Raven schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 18:58:
Ik lees dit topic: Real-time applicatie en .NET GUI: Gaat dat goed?
En het jeukt me aan alle kanten, wat een aannames, onzinnige argumenten, en dooddoeners komen er voorbij.. :X

Ben ik nou de enige die dit vind?
* D-Raven besluit om er maar niet in te reageren
Sowieso is, als ik het me goed herinner, de Window kernel niet in staat tot real-time. Daar heb je specifieke Unix-kernels voor. Correct me if I am wrong overigens, maar dat dacht ik me te kunnen herinneren van mijn studie. Daar hadden we een vliegsimulator die aangestuurd werd door real-time linux bakken om perfect 100Hz input signalen te krijgen.

Daarnaast heeft latency-vrije audio veel meer met een goede interface te maken en de HDD. Ik kon het dus niet laten te reageren..... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-02-2014 22:14 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ok, ik ben (nog?) geen Java fan, maar iemand die java veroordeelt op basis van de JRE.... Boooo!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:13:
Daarnaast heeft latency-vrije audio veel meer met een goede interface te maken en de HDD. Ik kon het dus niet laten te reageren..... ;)
Spot on. Low latency softsynths draaien al jaren probleemloos op huis-tuin en keuken PC's. Je moet alleen niet denken dat je binnen 5ms data uit een file kan lezen om te gebruiken, dat moet al lang en breed in het geheugen staan.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:09
.oisyn schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:26:
[...]
Je moet alleen niet denken dat je binnen 5ms data uit een file kan lezen om te gebruiken, dat moet al lang en breed in het geheugen staan.
Hoe zit dat met SSDs?

• Hydra
  • Laatst online: 17-12 14:27
.oisyn schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:26:
[...]

Spot on. Low latency softsynths draaien al jaren probleemloos op huis-tuin en keuken PC's. Je moet alleen niet denken dat je binnen 5ms data uit een file kan lezen om te gebruiken, dat moet al lang en breed in het geheugen staan.
Ik ga niet meer in dat topic reageren. Mensen die blaten zonder dat ze weten waar ze het over hebben word ik chagerijnig van, en dan mag ik weer 24h niet posten.

https://niels.nu

• Douweegbertje

Douweegbertje

Rutix schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:36:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat wij niet weten wat de setup enzo is maar jullie hebben niet de resources voor VMs ofzo? Dat is wel erg jammer. Wij hebben hier gewoon een dikke bak staan met Hyper-V waar omgevingen op draaien die productie nabootsen :). Maar nogmaals ik weet totaal niet waar je werkt, of development de core business is enzo maar ik ben wel gewoon nieuwsgierig.
Dev werk is niet onze core biz. Daarbij zitten we dus met 3 echte programmeurs en ~3 andere IT'ers voor wat overige software. Daarbij dus ook niet direct de middelen die je echt zou verwachten, echter moeten we wel het zelfde werk opleveren. Om je een simpel voorbeeld te geven, een bepaalde concurrent zit met iets van 15 echte programmeurs aan +- het zelfde te werken.

Nu is ons product een stuk volwassener, en is er echt heel veel meer mogelijk. De rede is omdat ze hier heel vroeg er mee waren begonnen. In feite; "voor hun tijd". Nu levert dat ook problemen op, aangezien grote delen van de code-base letterlijk 10 jaar oud is. Daarom geldt hier ook deels de "mentaliteit" of eigenlijk meer de "eis" dat er absoluut niets herschreven wordt. Je moet gewoon zorgen dat je "nieuwe" meuk in orde is, en als je daar "even" wat voor moet herbouwen dan is dat prima.

Je kunt hier op zich veel van zeggen, en persoonlijk hou ik er ook niet altijd van. Echter is het wel zo dat we alsnog een zeer vooruitstrevend en volwassen product hebben die continu in ontwikkeling zit. Beetje bij beetje worden dingen vernieuwd, maar alles is zo enorm dat je domweg 20 man een jaar moet laten werken wil je letterlijk -alles- herbouwen (even zo dom geredeneerd, wil er niet eens aan denken maar het komt in de buurt gok ik zo :+ ).

Voordat ik er kwam werken was er niet eens versie beheer. Uiteindelijk zijn er een aantal dingen wel veranderd en gaat alles een stuk beter. Ik heb iemand vervangen, en uiteindelijk is mijn collega nu een beetje 'hoofdprogrammeur'. Hij is een goede gast en we delen vele gedachtes waardoor we nu ook netjes versie beheer hebben.. Punt is, er was nooit iets fatsoenlijks, en er was altijd tijd te kort. Uiteindelijk zit je dus met eeuwen oude code, oude drivers (geen PDO of wat dan ook), heel veel zooi in sessies, uitermate kut queries (zag laatst een insert middels iets van ~50x een UNION select) en ga zo maar door.

Vervolgens moet alle data nog wel veilig blijven, dus hebben we bij een partij servers hangen. 2 voor de applicatie en één ontwikkelserver. Alles is dus enorm duur, dus een directe staging server hebben we ook niet. Daarbij zijn er ook nog meerdere DB servers, en overige servers voor allerlei andere software (can't share).

Nou, nu zul je misschien wel al geraden hebben dat de databases ook enorm ruk zijn, zo niet.. ze zijn echt ruk. Tables zonder indexes en/of keys, geen consistentie en ga zo maar door. Vervolgens zit er ook echt enorm veel data in, dus als ik "even" de live DB wil kopiëren naar de "dev" db, ben ik misschien wel uren bezig. Echter heb ik wel de nieuwste data nodig, omdat ik anders veel dingen niet kan zien, noch kan reproduceren. Daarbij gaat ook veel data weer naar een ander stuk software, waarbij we dat weer de volgende dag "terug" krijgen middels een refresh op de gehele DB.

Nu is het "geluk" dat we vooral selects uitvoeren, of inserts. Wat ik toevallig vandaag deed was nogal uniek en normaliter doe ik dit dan toch op een oudere versie van de DB of vang ik dingen vooraf af, zodat dingen niet worden uitgevoerd. Ik was gewoon even half aan het slapen, en ga leuk input testen (op een nieuw stukje) middels SQL injection en "per ongeluk" had ik iets staan in de trend van --' :+ Vrij leuk als je zo je WHERE clause afkapt op een update *O* .

Dus ik werk altijd op een totaal andere manier dan dat de gemiddelde programmeur hier zou werken. Ik kom ook totaal andere problemen tegen, want alles is 10x groter (qua data), 10x lastiger en 100x ouder. Echter als je gewoon niet als een retard bezig bent (zoals ik dus vandaag deed) gaat er eigenlijk nooit iets mis. Sowieso is er al minimaal 1.5 jaar (zolang ik er werk) nooit zoiets raars gebeurt door een programmeer fout. Daarom staat de melding naar onze serverhost e.d. of de backup terug gezet kon worden nu ook uitgeprint op het prikbord geplakt -O-

Dus het wordt weer opgevangen met het feit dat onze backups altijd enorm goed zijn.

Maar we zijn nu wel aardig goed bezig, aangezien zowel voor mij als mijn collega dit soort dingen toch vrij belangrijk zijn. Prima als de code achterloopt, maar het moet allemaal wat veiliger. Als het goed is gaan we nu ook een clone DB krijgen die geupdate wordt vanuit de live DB, en komt er misschien toch nog een staging server die 100% identiek is aan de live servers. Op dit moment hebben we eigenlijk alleen de applicatie nog los draaien op de ontwikkel server waar we naar toe commiten vanuit onze eigen 'omgeving'.

Dus tja, we doen eigenlijk heel veel met heel weinig, en daar kunnen we best trots op zijn. Soms is het heel lastig werken en zit het niet mee, maar uiteindelijk is het wel een zeer leuke ervaring. Ik moet ook zeggen dat dit me beter bevalt dan de wat kleinere applicaties bouwen/onderhouden.

---
lol ok, blijkbaar is het wel een lange tekst worden. O-)

ps. even wat stats gepakt.
~20.000 bestanden a 600MB waarbij er classes zijn die tegen de 5000 regels aanlopen.
één DB met meer dan 500 tabellen (waarvan ~100 views) voor ongeveer 50gig aan data
één DB met iets van 100 tabellen en ~miljoen++ records

En dan nog heel wat andere meuk

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:09
Zorgverzekeraar was het toch?

• Rutix
Thanks voor de uitleg :). Ik weet hoe het is om met oude code te werken en te werken met 60-70GB+ databases dus ik voel je pijn een beetje ;). Wij hebben echter wel het geluk dat we resources voor een goede ontwikkelomgeving dus dat maakt het leven wat beter.

Nothing to see here!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-12 23:36

alienfruit

the alien you never expected

Ach ja, hier vraag ik gewoon mensen of ze het kunnen herproduceren in de dev/staging omgeving. Zo niet, moet ze maar data maken in de SAP omgeving zodat het wel het geval is. Nu hebben dus ook een vaag probleem in de productieomgeving. Dus nu zijn twee mensen heel de dag bezig geweest om het te reproduceren in één van de drie omgevingen waar ik toegang tot heb. Zonder succes.

Een refresh van productie naar devomgeving duurt hier een week. Een testing/dev/productieomgeving is niet handig soms: EDS, EFS, EQS, ESS, FMS, FQS, PKL, PQL, PSL etc. Te veel afkortingen.

[ Voor 12% gewijzigd door alienfruit op 08-02-2014 01:58 ]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Caelorum schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 00:55:
[...]

Zorgverzekeraar was het toch?
Assurantiekantoor o.a.

• Hydra
Wel eens gedacht aan verkassen?

• Douweegbertje

Douweegbertje

Niet echt. Ik noem nu de negatieve dingen op waarom iets lastig kan zijn. Daarbij zijn er aan de andere kant weer heel veel positieve dingen. O.a. vrijheid, eigen inbreng, geen managers, geen saai werk, veel afwisseling en vele uitdagingen. Daarbij werk ik liever aan de mindere punten, om iets te verbeteren ipv ervan weg te lopen. Zo heb ik o.a. al een groot deel van een nieuwe front-end gemaakt, wat er tijdelijk naast gaat draaien. Uiteindelijk gaan we dan hier op over. Dit nieuwe stukje is weer met de nieuwere technieken gemaakt. Zelfs memcached zit er eindelijk op. Uiteindelijk werk je zo weer de weg naar 'boven'. Los van dat zijn er ook nog wat dingen wat we gaan 'krijgen' alleen kan ik daar niet veel over zeggen.

Uiteindelijk verbeteren dingen, maar je moet wel de juiste instelling hebben en er voor willen gaan. Als je dat niet hebt blijf je inderdaad in de troep zitten.

Daarbij zijn ze altijd eerlijk geweest, bij mijn tweede gesprek kwam dit ook naar voren dat de applicatie oud was, en dat ik absoluut niet dingen mocht herschrijven (even zwart-wit). Dus het is ook een eigen keuze nog geweest, en niet dat ik achteraf in de troep gekomen ben.

[ Voor 13% gewijzigd door Douweegbertje op 08-02-2014 12:49 ]

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 15:42
Houden jullie er eigenlijk rekening mee met dat als je nu iets maakt het voor 5 jaar moet draaien en stabiel moet zijn omdat de kans is dat e bepaalde code zo lang niet meer aanraakt?

• Douweegbertje

Douweegbertje

Alles wat nu wordt gemaakt is dynamisch c.q. gewoon OOP gemaakt. Ondanks bepaalde dingen is het wel een robuuste applicatie dat "gewoon werkt". Uiteindelijk zijn we ook gewoon fool-proof voor php 5.5, laatste browser versies (en zelfs oudere) en overige dingen. Net zoals we over zijn gegaan naar IBAN e.d. heeft in onze applicatie 0 problemen opgeleverd terwijl dat bij andere zeer zeker fout ging.

Je moet het ongeveer zo zien dat de applicatie in bepaalde mate innoverend is, alleen qua code-base en uiterlijk soms tegenvalt. Zo gebruiken we zelfs nog frames voor bepaalde dingen in plaatst van een API. Punt is, dat kun je gewoon lang gebruiken alleen moet je een keer overstappen. Nu heeft dat al ~8 jaar gedraaid zonder problemen, en zijn we nu op weg naar een API.

Toevallig kan ik nu mooi jou gebruiken voor mijn volgende voorbeeld. Als we gaan kijken naar BF4 zitten daar bepaalde aspecten in die zeer vooruitstrevend zijn. Echter zou je vraagtekens kunnen plaatsen over hoe het product draait. Ik ga er vanuit dat jullie code-base en alle andere zaken enorm goed geregeld zijn. Echter zo zie je maar weer dat dat geen garantie biedt voor een feilloos product. Als ik dat in vergelijking met "ons" trek, dan kunnen we zeer tevreden zijn en er zeker jaren nog mee vooruit.

En dan echt een direct antwoord op je vraag; alles wat we maken moet goed zijn. Ik denk niet direct na over een doorlooptijd van een bepaald stukje. Ik zorg er per definitie gewoon voor dat ik letterlijk aan alles hebt gedacht. "Wat nou als X erbij komt, wat als Y andere variabelen krijgt". Vele dingen stonden "hard" in de code, terwijl nu alles redelijk dynamisch in een DB staat met mogelijkheden tot makkelijke veranderingen/aanpassingen.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Douweegbertje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:09:
Als we gaan kijken naar BF4 zitten daar bepaalde aspecten in die zeer vooruitstrevend zijn. Echter zou je vraagtekens kunnen plaatsen over hoe het product draait. Ik ga er vanuit dat jullie code-base en alle andere zaken enorm goed geregeld zijn. Echter zo zie je maar weer dat dat geen garantie biedt voor een feilloos product.
offtopic:
Feilloos product... ik kan het sinds de laatste patch pas goed spelen en ik heb het al sinds launch :') Het ergste daaraan vind ik dat de klantenservice je gewoon niet helpt, mik je router maar weg want dat is de boosdoener :')

Rekening houden met de toekomst kun je overigens nooit echt denk ik. Je leert continu en als ik nu kijk naar een website van 2 jaar terug zie ik veel dingen die ik nu compleet anders zou aanpakken. Hou je toch.

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 08-02-2014 15:19 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-12 23:36

alienfruit

the alien you never expected

Haha, of je loopt tegen het probleem aan dat je geen letters en cijfers (=XX) meer over hebt voor je tax codes :D

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Cartman! schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:13:
Rekening houden met de toekomst kun je overigens nooit echt denk ik. Je leert continu en als ik nu kijk naar een website van 2 jaar terug zie ik veel dingen die ik nu compleet anders zou aanpakken. Hou je toch.
Pas na 2 jaar? Ik heb dat soms al aan het einde van de dag :+ Helaas laten deadlines niet altijd toe om perfectie na te streven. Vaak vind een klant 90% al voldoende en probeer ik de 100% te halen, maar het liefst haal ik 150% perfectie :9

Nadeel van perfectie is dat je het risico loopt te over-engineren. Afgelopen week nog een mooi geval van gezien, we moeten een kleine enrollment site maken voor een klant en ik geef een redelijk scherpe planning af, trekt mijn collega aan de bel met de opmerking: "maar een framework neerzetten met goede BLL/DAL etc kost al minimaal een dag". Tja dan ben je misschien toch echt aan het over-engineren ;) Op een project van maximaal enkele dagen moet je geen zware architectuur zetten. Uiteraard is het wel netter, maar je kunt ook te ver gaan...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• PrisonerOfPain
Douweegbertje schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:09:
En dan echt een direct antwoord op je vraag; alles wat we maken moet goed zijn. Ik denk niet direct na over een doorlooptijd van een bepaald stukje. Ik zorg er per definitie gewoon voor dat ik letterlijk aan alles hebt gedacht. "Wat nou als X erbij komt, wat als Y andere variabelen krijgt". Vele dingen stonden "hard" in de code, terwijl nu alles redelijk dynamisch in een DB staat met mogelijkheden tot makkelijke veranderingen/aanpassingen.
Wat eigenlijk voor mijn vraag zorgde was dat je memcached als voorbeeld aanhaalde - zijn jullie daar expliciet aan een FOSS oplossing gaan kijken zodat je zelf, als het nodig is, daar maintenance van over zou kunnen nemen? In tegenstelling tot bepaalde commerciele producten waarbij je compleet afhankelijk bent van het reilen en zijlen van een bedrijf.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Memcached was meer een "fuck you DB". Ik mocht/moest iets nieuws gaan bouwen qua front-end en ik wilde niet meer die achterlijke queries. Helaas kan ik dan ook weer niet de DB gaan optimaliseren dus heb ik de keuze gemaakt om bepaalde triviale data dagelijks beschikbaar te maken middels caching. Dit is gewoon een eigen keuze geweest, daar heb ik niet eens vele overwegingen voor gemaakt. Ja, ik heb getest met verschillende soorten caching, maar op het gebied van windows servers inclusief PHP (dus echt op dat niveau, niet DB lvl e.d.) blijft er naast wincache weinig over. (ps. wincache is echt ontzettend ruk, daar kan ik nog wel een A4 over volschrijven!)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gebruik van memcached niet zo bijzonder vind. Het is gewoon een deamon die draait en een PHP ext. Ik haal ongeveer 5 gehele tabellen op met in feite globale data die letterlijk elke user moet gebruiken. Elke dag vernieuw ik deze cache dan. Dan per user blijft de cache ongeveer 15 minuten actief en hier zitten ook wat globale dingen in.

Dus je vraag is misschien wel heel logisch, maar is al te ver gevorderd. Ik had de keuze om dus op de oude manier te werken, of "even" memcached te gaan gebruiken. Ik wil niet direct zeggen dat ik het "stiekem" heb gedaan, maar je moet het ongeveer maar zo bekijken. In feite denken ze dat de DB optimaal is en dat je met gemak alles kunt pakken. Daar komt dan gewoon eigen initiatief naar voren. Geld zal er sowieso niet beschikbaar zijn voor dit soort optimalisaties. Noch zal er ooit over bepaalde dingen worden nagedacht.

Stel dat wij (de programmeurs hier) niet zo "ruimdenkend" zouden zijn, en dingen niet zelf even aanpakte.. dan was heel het zootje dicht geslipt over een bepaalde tijd. Er is geen tijd/geld/"behoefte" om eens een weekje te gaan zitten om een plan de campagne te bedenken met pro's en con's. Als ik letterlijk het op de gewenste manier had moeten doen, dan was de "nieuwe" frontend niets meer dan een include van frames op het oude geweest :p

Dus om nog even terug te komen op mijn eerste alinea. Ik wilde eerst een fatsoenlijk framework gebruiken met een datamapper/ORM w/e. Alleen alles wat zo ruk dat dat nooit zou gaan werken. Dan moet je maar creatief zijn en wat beters verzinnen om toch nog vooruitgang te boeken.

Ik weet niet of ik nu een beetje je vraag beantwoord, maar ik kan er niet een direct antwoord op geven zonder dat je een idee hebt waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Vandaar deze nieuwe essay weer :)
.Gertjan. schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:38:
[...]

Pas na 2 jaar? Ik heb dat soms al aan het einde van de dag :+ Helaas laten deadlines niet altijd toe om perfectie na te streven. Vaak vind een klant 90% al voldoende en probeer ik de 100% te halen, maar het liefst haal ik 150% perfectie :9

Nadeel van perfectie is dat je het risico loopt te over-engineren. Afgelopen week nog een mooi geval van gezien, we moeten een kleine enrollment site maken voor een klant en ik geef een redelijk scherpe planning af, trekt mijn collega aan de bel met de opmerking: "maar een framework neerzetten met goede BLL/DAL etc kost al minimaal een dag". Tja dan ben je misschien toch echt aan het over-engineren ;) Op een project van maximaal enkele dagen moet je geen zware architectuur zetten. Uiteraard is het wel netter, maar je kunt ook te ver gaan...
Ja dat dus is een heel goed punt :)
Als je puur kijkt naar het resultaat, kun je soms veel meer bereiken. Je moet eigenlijk de gulden middenweg zien te vinden tussen een aantal variabelen;
- tijd, mensen, geld
- investering
- "praktisch nut"
- hoe vaak iets wordt gebruikt

maar dan ook aan de andere kant.

- Wanneer ga je ergens op vast lopen, op het moment dat je het "sneller/makkelijker" gaat maken voor je
Soms is een uitgebreide class 10x efficiënter ook voor de toekomst, en soms weer totaal niet.

Net zo vaak dat ik bedrijven/personen zie met een complete CMS á 1000 euro of meer, terwijl feitelijk gezien ze prima overweg konden met statische code voor die 5 single pagina's die eens in de 4 jaar aangepast moeten worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Douweegbertje op 08-02-2014 18:14 ]

• Cartman!
  • Niet online
.Gertjan. schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 16:38:
[...]

2 Jaar komt meer neer op dat ik me dan verbaas over de tools die ik toen gebruikte. Na elk project heb ik wel al dat ik dingen anders had gedaan als ik t van te voren geweten had. M'n afgelopen project (voor een bekende TV show) ben ik echter zeer tevreden en is er weinig tot niks wat ik anders gedaan had, ook eens leuk voor de verandering :)

Voor mijn aakomende project eens kijken naar ElasticSearch :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 08-02-2014 19:40 ]

• perseas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:14
Tijd voor koffie! :9~ Straks maar weer aan het werk! :/

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-12 15:53

StM

Ik ben al weer bijna 2 uur bezig :P

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

perseas schreef op zondag 09 februari 2014 @ 10:22:
Tijd voor koffie! :9~ Straks maar weer aan het werk! :/
Mmm, succes ;)
Ik heb gisteren een deel van mijn vrije tijd moeten opofferen om wat dingen af te ronden. Had nog een reeks mails die ik moest beantwoorden en had eindelijk tijd om een bug goed te bekijken.

Daarnaast ook wat polishing moeten doen voor een demo van maandag. Altijd leuk om samen te werken met mensen die technisch redelijk capabel zijn, maar grafisch niet echt mee kunnen. Vaak zien ze gewoon niet dat iets er "fout" uitziet. Voor echt grafisch wonderwerk ga ik naar een designer, maar iemand die schermen implementeert moet wel enig zicht erop hebben, maar veel technici hebben daar worst aan :X

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• perseas
.Gertjan. schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:34:
[...]

Mmm, succes ;)
Ik heb gisteren een deel van mijn vrije tijd moeten opofferen om wat dingen af te ronden. Had nog een reeks mails die ik moest beantwoorden en had eindelijk tijd om een bug goed te bekijken.

Daarnaast ook wat polishing moeten doen voor een demo van maandag. Altijd leuk om samen te werken met mensen die technisch redelijk capabel zijn, maar grafisch niet echt mee kunnen. Vaak zien ze gewoon niet dat iets er "fout" uitziet. Voor echt grafisch wonderwerk ga ik naar een designer, maar iemand die schermen implementeert moet wel enig zicht erop hebben, maar veel technici hebben daar worst aan :X
Ik weiger te werken voor mijn werkgever in het weekend! Mogen ze eerst met een wat rianter salaris over de brug komen! :/ Maar ik werk momenteel aan mijn eigen bedrijf, dus dat is het opofferen van die vrije uurtjes wel waard! ;)

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mogguh :(
Koffie?

• perseas
Al vier bakken op! >:) Een goed begin van de dag, al zeg ik het zelf! :+

• PrisonerOfPain
Het is zondag man...

• Cartman!
  • Niet online
Blij dat ik geen koffie nodig heb om normaal te functioneren...

* Cartman! rent

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

En op zondag wordt d'r geen koffie gedronken?

• Ryur
Cartman! schreef op zondag 09 februari 2014 @ 12:22:
Blij dat ik geen koffie nodig heb om normaal te functioneren...

* Cartman! rent
FireSphere ( :+ ) functioneert nooit normaal!
Dus met een beetje koffie gaat het ietsjes beter

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

http://www.popsci.com/sci...od-you-here-are-7-reasons

6. Coffee May Decrease Your Risk of Dying :+

Ik dacht dat we daar allemaal ongeveer 100% risico op liepen.

[ Voor 41% gewijzigd door Zoijar op 09-02-2014 13:27 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Als mensen de dokter behandelen zoals ze tech-support behandelen.
Afbeeldingslocatie: http://cnt.likealaugh.org/136garfield/20140130-210033-136-460-dtu.jpg

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Firesphere schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:50:
[afbeelding]
_O-

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Zoijar schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:25:
http://www.popsci.com/sci...od-you-here-are-7-reasons

6. Coffee May Decrease Your Risk of Dying :+

Ik dacht dat we daar allemaal ongeveer 100% risico op liepen.
Coffee consumption has been associated with a lower risk of death in prospective epidemiological studies
Het gaat dus alleen op als je deelneemt aan een "prospective epidemiological study" :+.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ryur schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:23:
[...]

Firesphere ( :+ ) functioneert nooit normaal!
Dus met een beetje koffie gaat het ietsjes beter
QFT

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Firesphere schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:50:
[afbeelding]
Ik denk dat er serieus gesprekken bij de arts zijn die zo gaan.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• HuHu
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:15:
[...]

Ik denk zelfs dat de meeste gesprekken bij een arts zo gaan. Dat is ook waar artsen voor worden opgeleid, om symptomen te herkennen en een diagnose te stellen. Alleen de laatste twee regels gaan niet op, want iedereen weet waar z'n hoofd zit of de "standaard" lichaamsdelen. Maar iemand z'n eigen lever of nieren laten aanwijzen zal niet zo makkelijk gaan. Ow... en in Nederland gaat dit niet over de telefoon en kost het ook geen geld.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

armageddon_2k1 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:15:
[...]

Toch denk ik dat de klachten bij een gesprek met een arts preciezer zijn. De meeste mensen weten wel te omschrijven dat ze buikpijn hebben of rillerig en weten ze dat een bezoek aan de huisarts X euro (meestal zo'n 60) kost.

Bij software weten de mensen eigenlijk gewoon niet waar ze het over hebben en hoeveel het kost, laat staan hoeveel werk het is.

Net als garantie, bij software staan mensen niet stil bij dat issues buiten de garantieperiode, dus niet kosteloos zijn. Bij software schijnt alles nadat het is gemaakt, alles gratis aangepast of gerepareerd wordt.

• HuHu
  • Niet online
Firesphere schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:34:
[...]

Toch denk ik dat de klachten bij een gesprek met een arts preciezer zijn. De meeste mensen weten wel te omschrijven dat ze buikpijn hebben of rillerig en weten ze dat een bezoek aan de huisarts X euro (meestal zo'n 60) kost.

Bij software weten de mensen eigenlijk gewoon niet waar ze het over hebben en hoeveel het kost, laat staan hoeveel werk het is.

Net als garantie, bij software staan mensen niet stil bij dat issues buiten de garantieperiode, dus niet kosteloos zijn. Bij software schijnt alles nadat het is gemaakt, alles gratis aangepast of gerepareerd wordt.
Ik denk dat je er niet neutraal genoeg naar kijkt. Zeggen dat je buikpijn hebt is hetzelfde als zeggen dat je computer het niet doet. Een arts of een supportmedewerker kan hier niets mee. Een arts weet ook pas meer na doorvragen (wanneer is het begonnen, wat deed je toen, doet het zeer als ik hier druk, hoe is je ontlasting, weet-ik-veel-wat-nog-meer-want-ik-ben-geen-arts). Dat zijn dezelfde soort vragen als de support zou kunnen stellen (wanneer is het begonnen, wat deed je toen, brand het lampje nog, zit de stekker erin, enz...)

Jij weet waarschijnlijk veel, echt heel veel, meer over computers dan de gemiddelde persoon. De dingen die jij onder "standaard/basiskennis" schaart, zijn voor veel mensen waarschijnlijk nog steeds geavanceerde magie. Het is heel moeilijk om, als je diep in een bepaald vakgebied zit, in te schatten wat de standaard mens hier van weet.

• Hydra
Nieuwe holocaust docu op Netflix. Nu ben ik depressief :(

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

HuHu schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat je er niet neutraal genoeg naar kijkt. Zeggen dat je buikpijn hebt is hetzelfde als zeggen dat je computer het niet doet. Een arts of een supportmedewerker kan hier niets mee. Een arts weet ook pas meer na doorvragen (wanneer is het begonnen, wat deed je toen, doet het zeer als ik hier druk, hoe is je ontlasting, weet-ik-veel-wat-nog-meer-want-ik-ben-geen-arts). Dat zijn dezelfde soort vragen als de support zou kunnen stellen (wanneer is het begonnen, wat deed je toen, brand het lampje nog, zit de stekker erin, enz...)

Jij weet waarschijnlijk veel, echt heel veel, meer over computers dan de gemiddelde persoon. De dingen die jij onder "standaard/basiskennis" schaart, zijn voor veel mensen waarschijnlijk nog steeds geavanceerde magie. Het is heel moeilijk om, als je diep in een bepaald vakgebied zit, in te schatten wat de standaard mens hier van weet.
Je mist even mijn punt, namelijk dat men verwacht dat't gratis is ;)
Daarnaast is het antwoord op "Wat werkt niet zoals verwacht" meestal "Het werkt niet", waar een arts in ieder geval nog iets van "buikpijn" krijgt (in mijn ervaring).

Uiteraard kijk ik er niet neutraal naar, maar het punt is niet de kennis, het is de verwachting dat't allemaal niets kost.

• PrisonerOfPain
GateKeaper schreef op zondag 09 februari 2014 @ 13:22:
[...]

En op zondag wordt d'r geen koffie gedronken?
Zondag is voor de kerk kater.

• Rutix
perseas schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:54:
[...]

Ik weiger te werken voor mijn werkgever in het weekend! Mogen ze eerst met een wat rianter salaris over de brug komen! :/ Maar ik werk momenteel aan mijn eigen bedrijf, dus dat is het opofferen van die vrije uurtjes wel waard! ;)
Gertjan heeft ook een eigen bedrijf ;).

Nothing to see here!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:46
DOH, partitie van een usb stick weggedonderd... Hopen dat recovery gaat werken...

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:03

F.West98

Alweer 16 jaar hier

.Gertjan. schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:34:
[...]

Mmm, succes ;)

QFT
Soms op XDA ook :P

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Cartman!
  • Niet online
Firesphere schreef op zondag 09 februari 2014 @ 16:34:
[...]
Dat valt gewoon binnen je basisverzekering en gaat niet van je eigen risico.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Cartman! schreef op zondag 09 februari 2014 @ 18:35:
[...]

Dat valt gewoon binnen je basisverzekering en gaat niet van je eigen risico.
Ik negeer het feit dat zorg in Nederland anders geregeld is. Ik ga uit van geen verzekering, om dat verschil weg te zetten.

• Cartman!
  • Niet online
Firesphere schreef op zondag 09 februari 2014 @ 18:38:
[...]

Ik negeer het feit dat zorg in Nederland anders geregeld is. Ik ga uit van geen verzekering, om dat verschil weg te zetten.
Voor t gemak is dat hier verplicht en zou iedereen dat moeten hebben, voor Nederland is dat dus niet echt van toepassing.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Cartman! schreef op zondag 09 februari 2014 @ 18:40:
[...]

Voor t gemak is dat hier verplicht en zou iedereen dat moeten hebben, voor Nederland is dat dus niet echt van toepassing.
Dat zeg ik dus ;) Ik negeer even de verschillende mogelijkheden en verzekeringen en reken vanaf 0 ;) En dan is de conclusie heel anders dan wanneer je denkt "ik ben Nederlander, het wordt toch wel vergoed"

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Gadverdamme.
Magnetron poffertjes. Die dingen zouden niet eens 'poffertje' genoemd mogen worden. :(

• Douweegbertje

Douweegbertje

Jullie ook vanochtend dit artikel van hoog niveau gezien? :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ghtZdzhBzfxt4cxqIMenre4H/full.png

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Blergh.
DB Models naar een ander project verplaatsen.
Nu wil EF de bestaande DB niet 'zien', en blijft 'ie maar zeuren dat er nog pending migrations zijn |:(

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06
EddoH schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:40:
Gadverdamme.
Magnetron poffertjes. Die dingen zouden niet eens 'poffertje' genoemd mogen worden. :(
Je kunt ze ook laten staan natuurlijk .... :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik heb ze uit beleefdheid opgegeten...

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07
EddoH schreef op zondag 09 februari 2014 @ 19:40:
Gadverdamme.
Waarom koop/eet je ze dan?
Zelf maken is veel lekkerder. Ik koop die kant-en-klare poffertjes en pannenkoeken nooit.

let the past be the past.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik kreeg ze te eten ;) Ik loop er zelf altijd met een grote boog omheen. Alleen dit keer was het alternatief geen eten.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

De "Exporteer naar PDF"-functie in Word :N

Sporadisch neemt 'ie de opmerkingen mee (als in: zichtbaar in een balk rechts, zoals in Word zelf) en meestal niet. Dan zie je enkel DAT er commentaar is, niet WAT het dan is.
Zie je een Technet issue op Google, zegt een MS medewerker: Repair Office doen, of een herstelpunt doen, of computer opnieuw installeren....

• Rutix
Google Translate beatbox Geniaal dit! :"D klik op de beatbox icon om het geluid te laten maken :D

Nothing to see here!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12
Pfff, na 5 jaar ontdekt ook Rutix het internet :P

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Deze feature zit er denk ik nog niet zo lang in ;)

• Hydra
Goeiemorgen! Iemand een bakkie slootwater?

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12 00:53

ZaZ

Tweakers abonnee

Cola!

Lekker op de bank

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

;w dag tandjes :+

Ik denk dat ik koffie verslaafd ben. Ik neem mij al een tijd voor te minderen met koffie, maar het lukt gewoon niet. Ik heb op de een of andere manier gewoon mijn koffie nodig :/ Aan het eind van de dag ben ik soms gewoon misselijk van de koffie, maar toch blijf ik doorgaan.... :/

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-12 06:29
Ik heb me van het jaar voorgenomen om nog maar maximaal 4 tassen per dag te drinken en suiker te bannen. Lukt me aardig moet ik zeggen :)

RTFM!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Ik drink per dag zo'n 3 tot 4 bakjes cappuccino, waarvan eentje onderweg (AH To Go), de rest kleinere porties op m'n werk (misschien 20 cl?). Verder nog thee (2 a 3 per dag) en water. :)

We are shaping the future

• Hydra
_Moe_ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:22:
Ik heb me van het jaar voorgenomen om nog maar maximaal 4 tassen per dag te drinken en suiker te bannen. Lukt me aardig moet ik zeggen :)
Een beetje Louis Vuitton kan aardig wat in anders, dus ik zou het bij kopjes houden.

Rare belgen...

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

_Moe_ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:22:
Ik zit nu al op 3 :/

Suiker ligt er bij mij al jaren uit :) Ik ben absoluut geen fan van zoete dingen. De enige zoete dingen die ik lekker vind zijn fruit en dus fruitsuikers. Kunstmatige troep moet ik niet echt hebben...

Ben de afgelopen tijd sowieso wat beter gaan leven, dus wat kleinere porties (veel gerechten zijn voor 3 man, of 2 grote eters, maar mijn vrouw is geen grote eter dus ging er bij mij met enige regelmaat iets teveel eten naar binnen :+ zonde om weg te gooien) en vooral gezonder. Scheelt al een dikke tien kilo :P

Overigens is mijn dieet niet al te streng, geniet ook graag nog van het leven, dus zo nu en dan gaan we nog steeds langs de friettent :9 en krijg ik genoeg druivensuikers binnen (wijn :+ )

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:52

Hoogie2004

Whohooooo

Bughunting in onze SharePoint oplossing... Geen enkel idee waarom het aanmaken van een site op basis van een template soms maar half goed gaat.... Nja, eerst maar eens logging verzamelen.

My iRacing profile | Strava

• Hydra
.Gertjan. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:27:
Ben de afgelopen tijd sowieso wat beter gaan leven, dus wat kleinere porties (veel gerechten zijn voor 3 man, of 2 grote eters, maar mijn vrouw is geen grote eter dus ging er bij mij met enige regelmaat iets teveel eten naar binnen :+ zonde om weg te gooien) en vooral gezonder. Scheelt al een dikke tien kilo :P
Dat heb ik dus ook. M'n vriendin is nu zwanger en eet ze dus wat meer, maar daarvoor at ik heel regelmatig de helft van haar vlees erbij op omdat ze dat liet liggen. En ik ga geen vlees in de kliko knikkeren!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:25:
[...]

Een beetje Louis Vuitton kan aardig wat in anders, dus ik zou het bij kopjes houden.

Rare belgen...
Hydra schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:28:
[...]
En ik ga geen vlees in de kliko knikkeren!
Nu doe je het zelf ook :P Ik moest gewoon even opzoeken what the hell een 'kliko' was :+

Verwijderd

.Gertjan. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:27:
[...]

Ik zit nu al op 3 :/

Suiker ligt er bij mij al jaren uit :) Ik ben absoluut geen fan van zoete dingen. De enige zoete dingen die ik lekker vind zijn fruit en dus fruitsuikers. Kunstmatige troep moet ik niet echt hebben...
Doodnormale suiker is niet kunstmatig hoor, komt gewoon uit suikerbieten. :Y Dan heb je nog wel die zooi die ze in light-producten gooien... Dat is (naast dat het niet te zuipen is) wel gewoon troep. :9

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:34:
Doodnormale suiker is niet kunstmatig hoor, komt gewoon uit suikerbieten. :Y Dan heb je nog wel die zooi die ze in light-producten gooien... Dat is (naast dat het niet te zuipen is) wel gewoon troep. :9
"Gewone" sucrose schijnt ook niet goed voor ons te zijn, fructose in sapjes (zonder vezels die je een vol gevoel geven) ook niet. Probleem is vooral dat 't toegevoegd wordt aan dingen waar het niet in hoeft te zitten om het lekkerder te maken. Ons lichaam is niet ingesteld op een overvloedige beschikbaarheid van makkelijke calorieën.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 10-02-2014 09:38 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

[...]

Mmmm, daar heb je een punt. Zal het anders formuleren: "ik hoef geen troep die kunstmatig zoet is gemaakt, ongeacht of de zoetstof natuurlijk is". :)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik neem alleen veel suiker met Cola (geen light)
Voor de rest is het eten bij ons altijd vers en zonder pakjes. Ik moet geen bende uit de supermarkt wat alleen maar heel zoet en heel zout smaakt. Verder lust ik ook geen E400,E2362 of welke nummertjes je dan ook hebt.

Lekker op de bank

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ZaZ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:47:
Verder lust ik ook geen E400,E2362 of welke nummertjes je dan ook hebt.
Ach, de E-nummer paniek :P
Je weet dat E nummers vaak ook gewoon bietensap, paprika extract en dergelijke stoffen zijn waar weinig kunstmatig aan is?

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

EddoH schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:54:
[...]

Je weet dat E nummers vaak ook gewoon bietensap, paprika extract en dergelijke stoffen zijn waar weinig kunstmatig aan is?
Of platgestampte bladluizen ;) De mooie kleur rood die we her en der zien komt van een bladluis. Vrouwen smeren deze bijvoorbeeld op hun lippen om aantrekkelijk gevonden te worden. Beetje barbaars om dode luizen op je lippen te smeren :+

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

[...]
Sowieso, nog even met al die dier- & milieuorganisaties en we kunnen alleen nog maar kunstmatig krijgen. Bedoel, vandaag is het eten van dieren zielig, en morgen hebben ook de plantjes gevoel!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
"We zoeken 2 devs die iOS willen oppakken en 2 devs die Android willen oppakken. Vrijwilligers?"

Iedereen: "ANDROID"
Ik: "iOS!"

Ik heb niet veel concurrentie :P

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Lees je eens in over raffinage of glucose-fructosestroop, zo doodnormaal is suiker niet :X
ZaZ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 09:47:
Verder lust ik ook geen E400,E2362 of welke nummertjes je dan ook hebt.
Ja, je lust geen wortel, bieten, zuurstof, vitamine C en paprika?

Helemaal eens met zoveel mogelijk vers en zo min mogelijk toevoegingen maar niet alles wat chemisch klinkt is slecht :)

Wat mij zelf altijd stoort is dat overal suiker aan wordt toegevoegd, vooral bij producten waar je het niet bij verwacht. Dat er bergen suiker in koekjes zitten is logisch, dat weet ik dan ook als ik zo'n koekje in m'n mond stop. Maar waarom zit er suiker in boemboe? 8)7 Looking at you, Conimex. Gelukkig kom ik vaak genoeg bij Aziatische supermarkten om normale (en ook nog eens goedkopere) boemboe te kopen.
Of pesto die is opgevuld met aardappelzetmeel, gezonde kwark met weinig vet (want vet is SLECHT 8)7) maar wel een paar scheppen suiker en meer van dat soort grappen.

Bijna alle bereide producten in supermarkten zijn een parodie op wat ze moeten voorstellen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

[...]

Nou ik lees deze effe door

Wikipedia: Lijst van E-nummers

Krijg niet echt trek ofzo.

Het gaat mij ook niet om of er iets toevallig paprikapoeder is. Als ik guacamole maak is dat voor 75% avocado ofzo. Als ik een potje 'verse' guacamole in de supermarkt zie en ik kijk naar de lijst ingredienten dan begint het mij te duizelen. Allereerst lees ik dan "bevat 5% avocado!" WTF?! de rest is gewoon meuk. Smaakversterkers joepiedoedelglycerine en jakkajadasulfaat bla bla bla.

Ik maak dingen gewoon zelf. Nog lekkerder ook.

Lekker op de bank

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

ZaZ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:04:
[...]

Het gaat mij ook niet om of er iets toevallig paprikapoeder is. Als ik guacamole maak is dat voor 75% avocado ofzo. Als ik een potje 'verse' guacamole in de supermarkt zie en ik kijk naar de lijst ingredienten dan begint het mij te duizelen. Allereerst lees ik dan "bevat 5% avocado!" WTF?! de rest is gewoon meuk. Smaakversterkers joepiedoedelglycerine en jakkajadasulfaat bla bla bla.

Bakjes kip-sate-salade zijn nog leuker. Daar staat op 40% kip en vervolgens blijkt die kip ook maar uit slechts 90% kip te bestaan :?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

.Gertjan. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:06:
[...]

Bakjes kip-sate-salade zijn nog leuker. Daar staat op 40% kip en vervolgens blijkt die kip ook maar uit slechts 90% kip te bestaan :?
En die 90% kip is grotendeels separatorvlees :X

Ik vond de opmerking van Quirijn Bolle (Marqt) vorig jaar wel mooi: iedereen wil alles goedkoper, goedkoper, goedkoper en vervolgens gaan we verontwaardigd doen dat er paardenvlees in onze hamburgers zitten.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• wouterwouter2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
kenneth schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:03:
[...]

Lees je eens in over raffinage of glucose-fructosestroop, zo doodnormaal is suiker niet :X
[...]
Ja, je lust geen wortel, bieten, zuurstof, vitamine C en paprika?

Helemaal eens met zoveel mogelijk vers en zo min mogelijk toevoegingen maar niet alles wat chemisch klinkt is slecht :)

Wat mij zelf altijd stoort is dat overal suiker aan wordt toegevoegd, vooral bij producten waar je het niet bij verwacht. Dat er bergen suiker in koekjes zitten is logisch, dat weet ik dan ook als ik zo'n koekje in m'n mond stop. Maar waarom zit er suiker in boemboe? 8)7 Looking at you, Conimex. Gelukkig kom ik vaak genoeg bij Aziatische supermarkten om normale (en ook nog eens goedkopere) boemboe te kopen.
Of pesto die is opgevuld met aardappelzetmeel, gezonde kwark met weinig vet (want vet is SLECHT 8)7) maar wel een paar scheppen suiker en meer van dat soort grappen.

Bijna alle bereide producten in supermarkten zijn een parodie op wat ze moeten voorstellen.
Suiker is overbodig. Glucose is ok en fructose is niet ok. Fructose kan alleen in vet worden omgezet. In fruit zit voornamelijk fructose en daarom zitten dr ook zoveel vezels in fruit.

In de boemboe zit suiker om al het zout te verbergen. Sowieso kun je het beste alles van Conimex vermijden want het enige wat ze verkopen is zout (msg, e621).

Vet is niet slecht, gelukkig. Als je uit een product al het vet haalt smaakt het nergens naar, dus daarom stoppen ze dr weer suiker in.

• Robbiedobbie
  • Laatst online: 14:50
.Gertjan. schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:06:
[...]

Het meest bizarre wat ik ooit tegen ben gekomen is 100% natuurlijke zonnebloem olie, die voor 60% uit gemixte olien bestond...

Op die manier is het opeens een stuk moeilijker wanneer je een allergie hebt :(

• wouterwouter2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
[...]

Hier heb je een suikerbiet, wil ik wel eens zien hoe jij daar suiker van maakt. O-)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ZaZ schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:04:
[...]

Dat een stof een chemische naam heeft (die de verbindingen beschrijft) hoeft niet te betekenen dat die stof een of ander chemisch experiment op de mensheid is hoor ;)

Natuurlijk maak je je guacamole zelf. Maar daar doe je toch ook wat citroensap/limoensap (E330) door?

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

EddoH schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:11:
[...]

Dat een stof een chemische naam heeft (die de verbindingen beschrijft) hoeft niet te betekenen dat die stof een of ander chemisch experiment op de mensheid is hoor ;)

Natuurlijk maak je je guacamole zelf. Maar daar doe je toch ook wat citroensap/limoensap (E330) door?
Mijn probleem is trouwens niet zozeer waar de E- nummers voor staan, maar dat het totaal niet duidelijk is welke wat betekent en er zitten wel dingen tussen die je liever niet (teveel) wilt.
Ik ga natuurlijk niet met een legenda in de hand ingredienten staan lezen.
En ik weet niet hoe het er bij jullie aan toeging vroeger in de keuken maar als ik vroeger ging koken waren de gesprekken niet:

"Ma, waar staat de tabasco?"
- "Bij de natriumascorbaat en boorzuur"
"Ik zie alleen tragacanth en polyoxyetheen daar staan"
- "Moet je beter kijken. Staat tussen de natriumhexacyanoferraat en isobutaan in"
"oh daar..."

Lekker op de bank

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

EddoH schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:11:
[...]

NaCl is daar een mooi voorbeeld van :+

Vind het altijd wel leuk om de namen van die chemische bindingen te lezen, pak eens een tube tandpasta, daar staan ook leuke bindingen op. Als je die leest dan ben je bang om uberhaubt nog een keer je tandenborsten in je mond te stoppen :+

Of natuurlijk het albekende H2O :)
Afbeeldingslocatie: http://i138.photobucket.com/albums/q279/quirkyjessi/H2O-too-e1301571715502-1.jpg

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12 13:11
Het duurde even voordat ik 'm doorhad :P

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Gamebuster schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:17:
[...]

:) Ik vind natuurkunde en scheikunde altijd wel tof dus ik kon hier hartelijk om lachen :)
Als ik niet in de ICT was gegaan was ik waarschijnlijk die hoek in gegaan

• Ryur
Gamebuster schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:17:
[...]

Nee ik snap hem tot op heden nog steeds niet?
Dat terwijl ik wel van Chemie hou?

Oh, laat maar. "Too"

[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 10-02-2014 10:20 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bij de Keuringsdienst van Waarde laatst ook: 'er zitten mensenharen in je brood!'. Nee, dumbwits, er wordt L-Cysteïne door het deeg gedaan. En van een molecuul kan je niet zien of het synthetisch is, uit veren komt of uit haren. Net als je niet weet of Napoleon ooit de H2O in je water heeft uitgepist. Hoewel er natuurlijk volksstammen zijn die dáár anders over denken.

• Robbiedobbie
  • Laatst online: 14:50
Ryur schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:20:
[...]

Nee ik snap hem tot op heden nog steeds niet?
Dat terwijl ik wel van Chemie hou?
spoiler:
H2O TOO = H2O2, hetgeen giftig is :P

• Ryur
Robbiedobbie schreef op maandag 10 februari 2014 @ 10:21:
[...]

spoiler:
H2O TOO = H2O2, hetgeen giftig is :P
Ja, pas toen ik hem hardop voorlas had ik het door.
Beetje net zoals "Bommelding".
Pagina: 1 ... 46 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
* zoals jullie weten gaan we tegenwoordig naar een nieuwe iteratie bij ~10k posts. 1 april (en dat is geen grap) gaan we over op het nieuwe deel! *

Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.