Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
De komende paar jaar (2 á 3) hebben wij wat grote uitgaven op de planning staan, alleen krijgen we met ons normaal spaarpatroon niet genoeg geld bij elkaar gespaard. Nu zit ik er over te denken om (tijdelijk) een tweede baan er bij te nemen voor enkele uren in de week.

Om even vooraf duidelijk te zijn ... het is absoluut niet zo dat we niet rond kunnen komen of niet kunnen sparen maar er komt gewoon niet genoeg binnen om substantieel veel geld weg te kunnen zetten. Meer bezuinigen zit er haast niet meer in en ik wil wel nog gewoon wat leuke dingen kunnen blijven doen.

Nu zit ik echter met enkele vragen:

- Moet ik mijn huidige werkgever erover informeren als ik een tweede baan neem?

- Weet iemand heel toevallig specifieke plekken waar ik zo'n tweede baan kan vinden? Ik werk in de IT, bij voorkeur ga ik ook daar iets in doen. Schoonmaken lijkt me niet echt relaxed. Gewoon een uitzendbureau ofzo?

- Indien je er ervaring mee hebt, hoeveel uur is naast je fulltime baan verantwoord/goed te doen? Natuurlijk is dit persoonsgebonden, maar ik dacht ergens aan 10 á 20uur per week?

- Hoe zit het exact met de belasting die er op een tweede baan geheven wordt? Als ik het goed begrijp dan kan het erop lijken dat ik bij de tweede baan meer belasting betaal terwijl dat gewoon komt doordat de heffingskorting maar eenmalig kan worden toegepast. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de tweede werkgever de heffingskorting ook toepast en dat ik dit achteraf moet terug betalen.

Ik verwacht niet dat ik boven de €55k uitkom, dus de schijf zal gewoon 42% blijven.

Alvast bedankt voor de hulp en input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Is het geen idee om freelance wat bij te klussen? Verder, in mijn contract lijkt te staan dat ik niet IT gerelateerde werkzaamheden mag doen voor een andere werkgever

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 08:50:
Nu zit ik echter met enkele vragen:

Check je arbeidsovereenkomst voor een clausule m.b.t. nevenactiviteiten. Vaak heb je wel toestemming nodig.
- Weet iemand heel toevallig specifieke plekken waar ik zo'n tweede baan kan vinden? Ik werk in de IT, bij voorkeur ga ik ook daar iets in doen. Schoonmaken lijkt me niet echt relaxed. Gewoon een uitzendbureau ofzo?
Schoonmaken levert ook niet veel op. Die tijd en energie kun je beter investeren in overwerk, promotie, of het zoeken naar een nieuwe baan in de IT.
- Indien je er ervaring mee hebt, hoeveel uur is naast je fulltime baan verantwoord/goed te doen? Natuurlijk is dit persoonsgebonden, maar ik dacht ergens aan 10 á 20uur per week?
Hangt nogal van je thuissituatie en je huidige werkdruk af. Veel meer dan 10 uur lijkt me moeilijk naast een voltijdse baan.
- Hoe zit het exact met de belasting die er op een tweede baan geheven wordt? Als ik het goed begrijp dan kan het erop lijken dat ik bij de tweede baan meer belasting betaal terwijl dat gewoon komt doordat de heffingskorting maar eenmalig kan worden toegepast. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de tweede werkgever de heffingskorting ook toepast en dat ik dit achteraf moet terug betalen.

Ik verwacht niet dat ik boven de €55k uitkom, dus de schijf zal gewoon 42% blijven.
Bijzonder tarief, 42%. Daarnaast heb je in de salarisrange 40k-55k te maken met afbouw van de algemene heffingskorting (2%) en arbeidskorting (4%). Je effectieve belastingdruk komt dus op 48%.

(bovendien betaalt je werkgever 7,5% inkomstensafhankelijk bijdrage ZVW, waarmee de totale belastingdruk rond de 55% zit, dus een paar procent hoger dan over een inkomen >100k. maar daarmee heb je als werknemer niet veel te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Gamebuster schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 08:54:
Is het geen idee om freelance wat bij te klussen? Verder, in mijn contract lijkt te staan dat ik niet IT gerelateerde werkzaamheden mag doen voor een andere werkgever
Ik weet niet wat er in je contract staat, dat lijkt me de meest lucratieve optie. Schoonmaken oid. levert vrij weinig op vergeleken met IT, dus ik zou probeer er freelance iets naast te doen, of proberen op je werk vooruit te komen door in die extra tijd een cursus oid te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou, een cursus / certificaten halen staat wel op mijn planning maar daar krijg ik op mijn huidige werk niet direct een hoger salaris mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Meer bezuinigen zit er haast niet meer in en ik wil wel nog gewoon wat leuke dingen kunnen blijven doen.
Lijkt me dat dit bij jou ook wel opgekomen is, maar die leuke dingen doen, gaat dat wel een beetje als je nog eens 20 uur van je vrije tijd in moet leveren voor een 2e baan?

Persoonlijk ben ik erg van het 'werken om te leven' en niet 'leven om te werken'. Als ik grote uitgaven wil doen en ik moet de afweging maken tussen een tweede baan of tijdelijk minder uitgeven aan leuke dingen dan wist ik het wel. Maar ook dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dat is inderdaad de revu gepasseerd, maar gezien we gewoon een aantal dingen in de toekomst willen doen zal er toch ergens wat geld vandaan moeten komen. Idealiter een andere baan met €500-1000 bruto per maand meer, maar in de huidige arbeidsmarkt is dat nog niet zo makkelijk. Overigens ben ik wel van mening dat 500-1000/maand normaal is gezien mijn opleiding/ervaring, maar de banen liggen nu eenmaal niet voor het oprapen.

En 20 uur is wel aan de hoge kant, ik dacht dat misschien twee avonden (4uur ofzo?) & dag in het weekend wel te doen moet zijn. Het hoeft ook niet structureel, maar gewoon iets om een aantal weken na elkaar te doen om zo wat extra geld binnen te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Dan kun je wellicht beter wat nachtwerk ofzo in de horeca doen.

Sowieso is het bij een belasting tarief van 42% lastig om nog wat leuks te verdienen. Misschien eerder met een eigen bedrijf waarmee je wat bijklust (starterskorting enzo) of iets waar geen belasting op wordt geheven. (lastigl)

[ Voor 65% gewijzigd door Bigfoot op 03-01-2014 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik weet niet of je werk in de IT nu ook in een IT-bedrijf is of bij een "gewoon" bedrijf? Als je nu bij een IT bedrijf werkt kan ik je bij voorbaat al melden dat de kans zeer groot is dat je werkgever je geen toestemming gaat geven om er een IT-bijbaan bij te hebben... iets met concurrentie enzo...
ik zelf werk bij een "gewoon" bedrijf en heb daarnaast een eigen bedrijfje waarmee ik wat freelance IT bijklus... werkt perfect... heb bij sollicitaties wel eens gemerkt dat IT-werkgevers mijn eigen bedrijfje als een absolute no-go zagen (waardoor ik hen weer als een absolute no-go zag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik werk in een IT bedrijf, maar als ik iets ga doen in de IT is dat niet iets wat gaat concurreren met wat het bedrijf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrodx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 21:12
Freelance of "voor je zelf beginnen" lijkt mij ook de beste optie. Gezien de flexibiliteit die je nodig zult hebben en het geringe aantal uren dat je kunt werken zal een baan vinden nog een aardige kluif worden.

Persoonlijk zou ik nooit beginnen aan zoiets. Je praat in de wij vorm, ik concludeer hieruit dat je een vrouw of vriendin hebt. Zoveel werken kan volgens mij nooit goed zijn voor de relatie...

Engage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

En let je wel op je gezondheid? Overspannen/burnout is niet handig en kost je ook inkomsten...

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26
Denk dat je werkgever ook niet happy wordt als jij net een all-nighter gedraaid hebt voor een andere baas en al vermoeid aan je werkdag begint.

En trap niet in het fabeltje dat je voor een tweede baan meer belasting betaald wordt. De voorlopig loon (of hoe heette dat ook alweer?) is hoger omdat er maar bij één werkgever de heffingskorting toegepast mag worden. Aan het eind van het jaar wordt alles bij elkaar opgeteld, inkomen, heffingskorting en wat er al afgedragen/ingehouden is. Daar komt dan uit of je te veel of te weinig al afgedragen hebt en dat moet je dan bijbetalen of terugkrijgen.

Dus of je nu €40.000 verdient uit één, twee of honderd baantjes, je betaald er EIND van het jaar dezelfde loonbelasting over in box 1.

En dan heb je nog de ARBO

Werknemers van 18 jaar en ouder mogen maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week.In een periode van 16 weken mag een werknemer gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.

Dus in een periode van 16 weken mag je maximaal 128 uur meer werken dan je 40 uur fulltime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kijk in je arbeidscontract. Doorgaans hoef je het niet te melden als je niet gaat concurreren met je baas. Dwz, niet een eigen IT bedrijfje beginnen als je baas een IT detacheringstoko is. Maar als je achter de bar gaat staan ergens kan het ze weinig schelen vermoed ik.
Wat wil je gaan doen als tweede baan? Ik vrees dat het meeste IT werk toch overdag is. Of je moet ergens een nacht- of weekenddienst permanent doen. Ik kan me niet snel bedenken een IT baan die puur alleen dat vraagt voor een paar uur per week. Als ik een advertentie zie die je zou kunnen doen als extra baan gaat het meer om werk als barman/vrouw, werk in winkels op zaterdag of iets als vrachtwagen of buschauffeur op zaterdag.
Ik heb geen persoonlijke ervaring hier mee. Maar wat wil je doen? 's Nachts ergens gaan werken na je werk of op zaterdag en zondag werken? Het kan goed vol te houden zijn, maar het kan ook zwaar gaan vallen. Als je in de detachering werkt in je eerste baan zijn je uren soms onvoorspelbaar. Zo woon slecht 30 minuten van je werk en zo zit je 4 uur per dag in de auto alleen al om er te komen. Dan kan ernaast werken zwaar vallen ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 15:44
Makkelijkste lijkt me om een baan bij een in-bound call-center te zoeken (ISP; technische dienst), aangezien je dit soort bedrijven vrij ruime openingstijden hebben. Kan je wel vertellen dat het vrij zwaar is om 20 uur extra te werken langs je huidige full-time baan. Tijdens mijn studietijd heb ik gedurende mijn twee stage periodes (40 uur per week) ook blijven door werken bij mijn bijbaan a 20 uur p/w.

Indien je 3 dagen in de week 8u + 4u werkt en daar de reistijd bij optelt en daarnaast ook nog op de zaterdag of zondag 8 uur werkt je redelijk op bent en amper vrij-tijd over hebt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

PROnline schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:01:
En trap niet in het fabeltje dat je voor een tweede baan meer belasting betaald wordt. De voorlopig loon (of hoe heette dat ook alweer?) is hoger omdat er maar bij één werkgever de heffingskorting toegepast mag worden. Aan het eind van het jaar wordt alles bij elkaar opgeteld, inkomen, heffingskorting en wat er al afgedragen/ingehouden is. Daar komt dan uit of je te veel of te weinig al afgedragen hebt en dat moet je dan bijbetalen of terugkrijgen.

Dus of je nu €40.000 verdient uit één, twee of honderd baantjes, je betaald er EIND van het jaar dezelfde loonbelasting over in box 1.
Klopt helemaal, maar het is natuurlijk wel zo dat je extra netto verdiensten wat tegen kunnen vallen, omdat alles wat je extra gaat verdienen per definitie in de hoogste schijf belast wordt waar je in valt (of, als je hierdoor boven de grens van je schijf uit komt, zelfs in de volgende schijf). Met alle heffingskortingen wordt door je eerste werkgever al rekening gehouden, en daardoor is de marginale druk op je extra verdiensten best groot. Precies hetzelfde geldt natuurlijk voor een loonsverhoging. Ook van €1000 meer verdienen in je huidige baan zien je waarschijnlijk maar €580 of zelfs maar €480 terug netto aan het einde van de maand (even geen rekening houdend met eventuele toeslagen die minder zouden kunnen worden, of HRA die meer zou kunnen worden).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Voetbaltrainer, tennisleraar, bijlessen in een interessant vak. Taxichauffeur oid...?

Of maak dingen waar je goed in bent en verkoop ze.

Edit: Mijn broertje werkt 4 dagen per week voor een werkgever en heeft in zijn overige tijd aandacht voor een webwinkeltje en andere webwinkels die advies willen. In totaal werkt hij zo'n 60 uur per week schat ik. En is minder gestresst dan ik ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Testert op 03-01-2014 11:28 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
PROnline schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:01:

En dan heb je nog de ARBO

Werknemers van 18 jaar en ouder mogen maximaal 12 uur per dienst werken en maximaal 60 uur per week.In een periode van 16 weken mag een werknemer gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.

Dus in een periode van 16 weken mag je maximaal 128 uur meer werken dan je 40 uur fulltime.
Volgens mij is dat niet van toepassing als je zelf kiest voor meerdere werkgevers. Ik weet niet of je nog thuis woont, maar zo niet, +20 uur per week is erg zwaar. Leuke dingen doen kan je wel vergeten. Je bent of moe of aan het werk namelijk. Gaat je partner ook x1,5 werken? Heb je al uitgerekend wat je er werkelijk mee opschiet?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
We wonen 2 jaar samen. Ik werk 40 uur en zij 36 uur...

Wat ik er mee opschiet heb ik nog niet uitgerekend, maar als ik er een euro of 500 mee kan verdienen per maand dan is dat mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
CMD-Snake schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:09:
[...]

Kijk in je arbeidscontract. Doorgaans hoef je het niet te melden als je niet gaat concurreren met je baas. Dwz, niet een eigen IT bedrijfje beginnen als je baas een IT detacheringstoko is. Maar als je achter de bar gaat staan ergens kan het ze weinig schelen vermoed ik.
Totdat je met bijvoorbeeld een burn-out thuis komt te zitten omdat jij zo nodig iedere nacht achter de bar wilde staan en gemakshalve het slapen maar even oversloeg. Voordat je het weet ben je dan verwijtbaar ziek en wordt er geen loon doorbetaald.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:34:

Wat ik er mee opschiet heb ik nog niet uitgerekend, maar als ik er een euro of 500 mee kan verdienen per maand dan is dat mooi meegenomen :)
Netto of bruto?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
argro schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:49:
[...]
Totdat je met bijvoorbeeld een burn-out thuis komt te zitten omdat jij zo nodig iedere nacht achter de bar wilde staan en gemakshalve het slapen maar even oversloeg. Voordat je het weet ben je dan verwijtbaar ziek en wordt er geen loon doorbetaald.
Verwijtbaar ziek? Zoals na een potje voetbal of avondje barbecueën?

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 27-09 22:01
Voordat je het weet ben je dan verwijtbaar ziek en wordt er geen loon doorbetaald.
Verwijtbaar ziek? Bestaat dat? Damn

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor 500 euro netto zul je zo'n 1000 euro bruto moeten verdienen. Stel dat je dat op je zaterdag in 8 uur wil verdienen moet je dus met 32 uur per maand dus meer dan € 30,- bruto per uur moeten krijgen. Voor een dergelijke part-time baan in loondienst is dat erg veel.

Dan kun je inderdaad beter gaan freelancen, want dan is het wel beter mogelijk, maar ook dat kan lastig zijn om naast je huidige baan te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Testert schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:32:
[...]

Verwijtbaar ziek? Zoals na een potje voetbal of avondje barbecueën?
Bijvoorbeeld na een potje voetballen ja. Toegegeven, dat levert geen opzet op als bedoeld in art. 7:629 BW, maar kan er wel voor zorgen dat slechts 70% wordt doorbetaald en niet de aanvulling die volgt uit de COA (bron).
Gamebuster schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:34:
[...]

Verwijtbaar ziek? Bestaat dat? Damn
Zeker. Het komt niet vaak voor, want het is aan de werkgever om het te bewijzen, maar toch. M.i. is iets dergelijks overigens redelijk. Het zou pas 'damn' zijn als een werkgever moet doorbetalen als de werknemer opzettelijk zorgt voor het niet kunnen werken.

[ Voor 29% gewijzigd door argro op 03-01-2014 13:25 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
20 uur per week éxtra lijkt me echt geen doen, dan ben je binnen een paar weken helemaal gesloopt. Je moet ook met eventuele reistijd rekening houden natuurlijk, waardoor er mogelijk nog enkele uren bij komen die je niet kunt rusten.

Maar over het (niet genoeg) sparen: valt er niet genoeg te besparen met bijvoorbeeld abonnementen en andere dingen te verminderen en een paar uurtjes per week extra te werken (al dan niet bij een andere werkgever)?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Extra werken bij deze werkgever zit er niet in. Enig overwerk (indien akkoord) krijg ik verlof voor terug, daar schiet ik dus niets mee op.

Overbodige abonnementen zijn er niet. Afgelopen tijd heb ik de zorgverzekeringspremie al teruggeschroerd, simonly abo gepakt, maar op het eind van de rit moet ik gewoon méér geld binnen halen dan dat ik kan verdienen met geld besparen ... dat gaat imo niet rap genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 15:35

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zonder het naadje van de kous te hoeven weten en je zult er ongetwijfeld zelf over nagedacht hebben: kun je die uitgaven/planning niet efficiënter spreiden dan? Ik kan me voorstellen dat zoiets als een verbouwing best een paar maanden geschoven kan worden om de tijdspanne van 2 á 3 jaar iets te verruimen, zodat vastliggende zaken zoals bijvoorbeeld een bruiloft vervolgens gewoon volgens planning kunnen doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
We willen graag op relatief korte termijn een huis kopen (in Duitsland) omdat ons huurhuis in NL gewoon belachelijk veel geld kost. Daar hebben ze zo'n leuke regeling dat ze (het liefst) zien dat je de kosten koper zelf betaalt (zo'n 10% van de woning waarde). Hoe eerder we naar een goedkopere woning gaan, hoe eerder we daar ook weer geld mee sparen. Een ander huurhuis zien we niet echt zitten.. als we verhuizen wordt het een koopwoning en zoveel goedkopere woningen met een beetje ruimte zijn er niet.

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 03-01-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
[...]
Het is de keuze van de TS om dit te gaan doen.

"verwijtbaar ziek" is een lastig concept. Als jij inderdaad all-nighters maakt achter de bar en dan overdag werkt en een burn out krijgt dan valt er iets voor te zeggen. Maar als jij in het weekend voetbal speelt en je wordt lelijk onderuit gehaald, wat dan? Als jij in je vrije tijd bergen beklimt en een val maakt? Hell, je kan thuis tijdens het behangen van je laddertje vallen en lelijk terecht komen.

Ik vraag me af hoe realistisch het is om 20 uur per week te werken naast een baan van 40 uur. Je moet dan al 's avonds of 's nachts doordeweeks werken want twee keer 8 uur in het weekend is ook maar 16 uur.

Het meest reële is nog om zaterdag nog 8 uur te werken. Maar de vacatures die daarvoor zijn is geen IT werk. En of het zoveel gaat opleveren als TS hoopt is ook nog maar de vraag.
De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:10:
We willen graag op relatief korte termijn een huis kopen (in Duitsland) omdat ons huurhuis in NL gewoon belachelijk veel geld kost. Daar hebben ze zo'n leuke regeling dat ze (het liefst) zien dat je de kosten koper zelf betaalt (zo'n 10% van de woning waarde). Hoe eerder we naar een goedkopere woning gaan, hoe eerder we daar ook weer geld mee sparen. Een ander huurhuis zien we niet echt zitten.. als we verhuizen wordt het een koopwoning en zoveel goedkopere woningen met een beetje ruimte zijn er niet.
Wat is duur voor een huurwoning? Stel dat je 800 euro per maand betaald in het centrum van Amsterdam dan is het nog goedkoop, maar woon je ergens achteraf in een klein dorp in Drenthe dan is het duur.... En is een koopwoning ook echt goedkoper? Niet vervelend bedoeld, maar ik heb over de jaren een hoop mensen meegemaakt die obsessief een koopwoning moesten hebben omdat dit "beter" was. Dat kan natuurlijk goedkoper zijn, maar niet altijd.

Overigens die Duitse regel hebben we ook snel hier in NL, over een paar jaar mag je de kosten koper ook niet meenemen in je lening.

[ Voor 33% gewijzigd door CMD-Snake op 03-01-2014 14:24 . Reden: reactie op post van TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:28
De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:10:
omdat ons huurhuis in NL gewoon belachelijk veel geld kost. ...... Hoe eerder we naar een goedkopere woning gaan, hoe eerder we daar ook weer geld mee sparen. Een ander huurhuis zien we niet echt zitten.. als we verhuizen wordt het een koopwoning....
Herkenbaar!
De overheid maakt het de modaalverdienende burger erg duur om een woning te huren! (zo niet onmogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
CMD-Snake schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:18:
[...]

Het is de keuze van de TS om dit te gaan doen.

"verwijtbaar ziek" is een lastig concept. Als jij inderdaad all-nighters maakt achter de bar en dan overdag werkt en een burn out krijgt dan valt er iets voor te zeggen. Maar als jij in het weekend voetbal speelt en je wordt lelijk onderuit gehaald, wat dan? Als jij in je vrije tijd bergen beklimt en een val maakt? Hell, je kan thuis tijdens het behangen van je laddertje vallen en lelijk terecht komen.

Ik vraag me af hoe realistisch het is om 20 uur per week te werken naast een baan van 40 uur. Je moet dan al 's avonds of 's nachts doordeweeks werken want twee keer 8 uur in het weekend is ook maar 16 uur.

Het meest reële is nog om zaterdag nog 8 uur te werken. Maar de vacatures die daarvoor zijn is geen IT werk. En of het zoveel gaat opleveren als TS hoopt is ook nog maar de vraag.

[...]

Wat is duur voor een huurwoning? Stel dat je 800 euro per maand betaald in het centrum van Amsterdam dan is het nog goedkoop, maar woon je ergens achteraf in een klein dorp in Drenthe dan is het duur.... En is een koopwoning ook echt goedkoper? Niet vervelend bedoeld, maar ik heb over de jaren een hoop mensen meegemaakt die obsessief een koopwoning moesten hebben omdat dit "beter" was. Dat kan natuurlijk goedkoper zijn, maar niet altijd.

Overigens die Duitse regel hebben we ook snel hier in NL, over een paar jaar mag je de kosten koper ook niet meenemen in je lening.
Het huis wat we nu huren was te koop voor €125.000, huurprijs is echter €680. In het eerste jaar direct van 630-640 euro naar 680 gegaan omdat er 6,5% bij mocht van Rutte.

Voor datzelfde bedrag (of zelfs iets minder) koop ik daar een prima huis.

V.w.b. dat die regeling er in NL ook is, dat klopt maar het percentage kosten koper is een stuk lager. Op een huis van 200.000 zou je al 20.000 eigen vermogen moeten inleggen. Het is niet altijd verplicht om die kostenkoper zelf in te leggen, soms kun je het ook meefinancieren als de bank vindt dat je een "goede koop" hebt gedaan. Kost je echter wel ~1% extra rente.

Nu kan ik met pijn en moeite gaan proberen ergens 50 euro per maand op te gaan besparen, of ik ga met pijn en moeite proberen om een paar honderd euro per maand erbij te verdienen... dat laatste lijkt me het meest voor de handliggend als je een bepaald doel hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door De_Bastaard op 03-01-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als ik jou was, zou ik eerder een eigen bedrijf (bijvoorbeeld een webshop) opzetten en spullen/diensten gaan verkopen. Daarmee zorg je voor je eigen werktijden en kun je het overgrote deel van het geld zelf houden. Ik neem daarbij aan dat je niet zit te wachten op zaken als pensioenlasten e.d. Kijk daarbij vooral naar waar je goed in bent. Waarschijnlijk is dat iets met computers. Een website opzetten en spullen verkopen is niet moeilijk. Mensen helpen met computerproblemen ook niet, en kan best wat geld opleveren. :)

Maak je -zeker in het begin- niet te druk over al het papier. Als particulier mag je tot een bepaald bedrag gewoon 'bijverdienen'. Als het loopt kun je er een bedrijf van maken.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
Denk ook aan de extra spanningen die extra werk legt op de relatie. anders kan het zo zijn dat je die bruiloft in ieder geval kan skippen. Is je verwachtingspatroon de komende 3 jaar bijstellen misschien ook een optie?

Ik ga straks ook kopen (of heb eigenlijk al gekocht) en dat gaat mij 500 euro per maand meer kosten dan dat het nu kost (ik huur 375, maar dat is een woonkamer/keuken + een slaapkamer/douche. studentenappartement idee bijna). het is niet leuk als je meer wilt dan je nu kan betalen, maar terugkijken straks op je leven en je 3 jaar lang kapot gewerkt hebben lijkt me nou ook niet iets waar je op zit te wachten?

Zoals Krisp zegt: ik denk dat een webshop een beter plan is. Eventueel simpele dingetjes als computers repareren. Dan houd je zelf je tijden in de hand, en kost weinig tot niks om op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:08:
[...]

Nu kan ik met pijn en moeite gaan proberen ergens 50 euro per maand op te gaan besparen, of ik ga met pijn en moeite proberen om een paar honderd euro per maand erbij te verdienen... dat laatste lijkt me het meest voor de handliggend als je een bepaald doel hebt.
Blijf het apart vinden dat je het een of-beslissing vindt. Waarom niet en besparen en extra verdienen? Dan hoef je niet op een houtje te bijten, want je verdient ook extra en je hoeft ook niet je helemaal de blubber te werken, want je bespaart ook en hoeft dus minder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 19:58
[...]

Het huis wat we nu huren was te koop voor €125.000, huurprijs is echter €680. In het eerste jaar direct van 630-640 euro naar 680 gegaan omdat er 6,5% bij mocht van Rutte.

V.w.b. dat die regeling er in NL ook is, dat klopt maar het percentage kosten koper is een stuk lager. Op een huis van 200.000 zou je al 20.000 eigen vermogen moeten inleggen. Het is niet altijd verplicht om die kostenkoper zelf in te leggen, soms kun je het ook meefinancieren als de bank vindt dat je een "goede koop" hebt gedaan. Kost je echter wel ~1% extra rente.

Ben je tevreden over het huis waar je nu huurt? Als dat voor 125.000 te koop is dan kun je besparen door het te kopen in plaats van te blijven huren. (Voorop gesteld: dat je er zou willen blijven, er geen redenen zijn waarom je geen hypotheek kunt krijgen enz enz).

Als je uitgaat van een inkomen van 35k kun je tot 152.000 euro besteden aan een huis, met netto hypotheek-maandlasten van 581€ (bron). Dat je aangeeft over de grens te willen gaan wonen betekent al dat je niet in de randstad-regio kijkt waardoor betaalbaarder huizen al in zicht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake

Nee, nu is het niet verplicht om de kosten koper zelf te betalen. Echter, in Den Haag wil men dat dit over een paar jaar wel verplicht wordt.

De 6,5% maximaal erbij geld voor elke huurder in NL. Ergens heb je dan nog het geluk dat jij en je partner allebei een fulltime baan hebben en dusdanig verdienen dat jullie nog een X aantal euro overhouden aan het einde van de maand.

Maar goed, qua gezondheids en levensplezier denk ik dat zeg 50 euro besparen minder pijn gaat doen dan je een versuffing werken. Onderschat niet hoe zwaar 60 uur per week werken kan vallen. Ik zou dan alleen nog overwegen om een baan op zaterdag te doen als je echt wil.

Een webshop runnen geeft je misschien dan ook meer vrijheid, maar je moet dan ook een (kleine) investering doen om iets op te zetten. Plus iets verkopen waarmee je ook een publiek weet te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als je vriendin/vrouw nu 36 uur werkt, dan lijkt het me in ieder geval al logischer dat zij die 4 uur probeert op te vullen. Als dat bij haar huidige werkgever kan, heb je in ieder geval vast 10% van haar maandsalaris te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
60 uur werken bij 1 baan is nog tot daar aan toe, dan kan je bijvoorbeeld 5 dagen van 12 uur maken (erg lang, maar dan heb je nog wel iets van een avond en het weekend).

Maar al ga je 5 dagen 40 uur werken bij de ene baan en dáárnaast nog eens 20 uur werken bij een andere baan, dan krijg je of dat je 7 dagen per week gaat werken of dat je nóg langere dagen maakt die andere dagen, want je moet ook nog van de ene baan naar de andere baan reizen. Plus eventueel overwerk van die 40-uur-baan + eventueel overwerk van die 20-uur-baan. Dat lijkt me echt niet vol te houden voor langer dan een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
Woy schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:53:
[...]

Voor 500 euro netto zul je zo'n 1000 euro bruto moeten verdienen. Stel dat je dat op je zaterdag in 8 uur wil verdienen moet je dus met 32 uur per maand dus meer dan € 30,- bruto per uur moeten krijgen. Voor een dergelijke part-time baan in loondienst is dat erg veel.

Dan kun je inderdaad beter gaan freelancen, want dan is het wel beter mogelijk, maar ook dat kan lastig zijn om naast je huidige baan te doen.
Ligt er ook aan wat je doet natuurlijk.

Als je elke zaterdag 4 ipad's repareerd waar je in totaal een uur per iPad mee bezig ben dan werk je 4 uur per zaterdag en koste het je bijvoorbeeld 29,95 voor het glass / digitizer en reken je 75euro ( netto )
Dan heb je 45 per ipad winst x 4 = 180 euro x 4 zaterdagen = 720 netto meer.
Zwart ? ja....
Dan is 75 euro echt niet duur aangezien de meeste zelfs 100 125 rekenen.

edit : ik snap dit een echte stel 4 per zaterdag is voor hetzelfde geld is het er 1 of 0 of 8

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 03-01-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik vrees dat je een keuze moet gaan maken tussen een vervolgopleiding doen of meer werken.

Beide gaat niet lukken.

En gezien je met de huidige bachelor die je hebt niet veel kunt vinden, lijkt een opleiding of certificaten halen een verstandigere keuze.

Heb je ook al eens overwogen om van regio te veranderen?

In de randstad heb ik zat werk te doen (als software ontwikkelaar), kom ik buiten de randstad dan begint het erg karig te worden..

[ Voor 64% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2014 16:30 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er ook wel eens naar zitten kijken om dezelfde redenen maar naast een full-time baan is dat haast niet te doen, vooral ook omdat je er geen drol aan overhoud.
En dan heb je je gezondheidsimplicaties nog, het is echt niet goed zo veel te werken. (zowel voor je fysieke als mentale gezondheid)

Ik heb zelf (voor de zoveelste keer) mijn verwachtingpatroon maar naar beneden bijgeschroeft want blijkbaar is het gewoon de tijdsgeest dat je geen reet kan ondernemen behalve je standaard levensonderhoud. Iedereen die zich nu tussen in grote lijnen tussen de 20 en de 40 bevind is uberhaupt een beetje een genaaide generatie vind ik, maar dat is een hele andere discussie. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 09:04
Ik zou dat ook willen Op de Za en Zo elk 5 uurtjes werken.
Om zo wat extra geld te sparen om Hypotheek sneller af te kunnen betalen.
Of om wat luxer op vakantie te gaan.
Of wat leuks voor ons te kopen en zo.
Maar tja hou er bar weinig van over als je het wit doet.

Maar ik hoor graag als je ene leukte tip heb die ik ook kan doen die ook wat oplevert.
Wil niet dat je van elke 10 euro of zo die je verdient 50 % naar de staat gaat

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:16

Nikeo

Jawelles

Misschien kun je een aantal vrije dagen clusteren een medicijnonderzoek gaan doen bij PRA of QPS. In twee weken heb ik eens 2000 euro verdiend, dat zou voor jou 4 maanden 500 euro bijverdienen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
Als je al 40 uur per week werkt, gaat een extra baan erbij echt niet lukken. Want doordat je dan aan de ene kant meer werkt en aan de andere kant minder rust hebt, slaat de werk-rust-verhouding helemaal door de andere kant op. En dan heb ik het nog niet eens over je relatie en sociale leven... Wat voor argumenten je hier ook tegen in brengt, het is gewoon absoluut geen haalbare kaart, je gaat het echt niet volhouden. Plus dat het waarschijnlijk ook niet veel zal opleveren (je maakt niet heel veel uren, het brutosalaris van een parttimebaantje is al niet veel en het wordt ook nog eens belast tegen je marginale belastingtarief).

Van twee full time inkomens moet je gewoon ruimschoots rond kunnen komen. Kom je dan nog geld tekort, dan zal je toch echt de tering naar de nering moeten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:37
CMD-Snake schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:09:
[...]

Ik kan je verzekeren dat je er (uiteraard afhankelijk van de werkgever) naast zit met je vermoeden.
Bij ons op het werk moet je voor welke nevenfunctie dan ook toestemming vragen aan het management en is het aan hun om daar wel of geen toestemming voor te verlenen.
Dat gaat ook verder dan wel of niet concurreren, een criteria zou bijv kunnen zijn of de functie past bij het imago van het bedrijf en haar personeel.
Senor Sjon schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:26:
[...]

Volgens mij is dat niet van toepassing als je zelf kiest voor meerdere werkgevers.
Ook bij een eigen keuze voor meerdere werkgevers is de arbeidstijdenwet van toepassing.
Je moet dan simpelweg alle uren bij elkaar optellen.
http://www.rijksoverheid....voor-mijn-werktijden.html
De Arbeidstijdenwet geldt voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus ook voor stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden. De Arbeidstijdenwet is van toepassing op alle werkzaamheden die u als werknemer verricht. Als u verschillende banen heeft, worden de werktijden daarvan bij elkaar opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Koos Werkloos schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 18:33:
Als je al 40 uur per week werkt, gaat een extra baan erbij echt niet lukken. Want doordat je dan aan de ene kant meer werkt en aan de andere kant minder rust hebt, slaat de werk-rust-verhouding helemaal door de andere kant op. En dan heb ik het nog niet eens over je relatie en sociale leven... Wat voor argumenten je hier ook tegen in brengt, het is gewoon absoluut geen haalbare kaart, je gaat het echt niet volhouden. Plus dat het waarschijnlijk ook niet veel zal opleveren (je maakt niet heel veel uren, het brutosalaris van een parttimebaantje is al niet veel en het wordt ook nog eens belast tegen je marginale belastingtarief).

Van twee full time inkomens moet je gewoon ruimschoots rond kunnen komen. Kom je dan nog geld tekort, dan zal je toch echt de tering naar de nering moeten zetten.
We kunnen rondkomen, maar ik wil meer geld "verdienen" om te kunnen sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 16:41:
Ik heb zelf (voor de zoveelste keer) mijn verwachtingpatroon maar naar beneden bijgeschroeft want blijkbaar is het gewoon de tijdsgeest dat je geen reet kan ondernemen behalve je standaard levensonderhoud.
Laten we nou niet overdrijven, gezien hoeveel vakanties tegenwoordig standaard zijn, gadgets, uitjes, etc.

@Bastaard, we kunnen hier uiteraard niet je complete financiele situatie, maar in principe als je niet hele hoge woonlasten nu hebt zou je toch wel 20k moeten kunnen sparen op twee fulltime salarissen in twee jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 03-01-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:11:
[...]

Dat kan je wel willen, dat maakt het nog niet realistisch om een tweede baan naast je fulltime baan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 18:20

Accountant

Mindset+goal= Succes

De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:11:
[...]

Zou persoonlijk niet voor een 2e baan kiezen. Zou je niet ergens een eigen bedrijfje in kunnen starten dat geeft je meer voldoening/energie als een 2e baan denk ik. Zou je wellicht ook flexibeler je eigen tijd kunnen indelen.

Kennis van me is onderhoudsmonteur bij woningstichting en na zijn werk heeft hij zijn eigen verhuur bedrijf in horeca spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
Nikeo schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 17:54:
Misschien kun je een aantal vrije dagen clusteren een medicijnonderzoek gaan doen bij PRA of QPS. In twee weken heb ik eens 2000 euro verdiend, dat zou voor jou 4 maanden 500 euro bijverdienen zijn...
Ik neem aan dat zijn surplus aan vrije dagen al verkocht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 27-09 15:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben het eens met wat al meermaals is geopperd: doe een eigen bedrijfje. Liefst iets waarbij je vriendin ook kan helpen. Zelfs al kom je niet aan het urencriterium, je zult toch interessante aftrekposten hebben zoals de MKB-winstvrijstelling waardoor je over het eerste deel van de winst geen inkomstenbelasting betaalt. Als je BTW-saldo vrij laag blijft mag je die ook in eigen zak steken (maar die moet je dan wel bij de winst optellen).

Ik doe zelf ook naast mijn vaste volledige baan wat freelancewerk. Hoeveel het oplevert wisselt nogal van maand tot maand want ik doe niet echt actief aan werving maar aan zo'n €5.000 per jaar kom ik wel. Het voordeel van een eigen bedrijfje is dat je zelf je uren en je tarieven bepaalt wat heel veel stress scheelt!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:12:
[...]

Laten we nou niet overdrijven, gezien hoeveel vakanties tegenwoordig standaard zijn, gadgets, uitjes, etc.

@Bastaard, we kunnen hier uiteraard niet je complete financiele situatie, maar in principe als je niet hele hoge woonlasten nu hebt zou je toch wel 20k moeten kunnen sparen op twee fulltime salarissen in twee jaar.
Die vakanties zijn in mijn huishuiden absoluut geen standaard kan ik je vertellen. Ik ben in de periode dat ik nu op mezelf woon welgeteld 1x op vakantie geweest, dat is 1x in ruim 7 jaar, en die was voor het blangrijste deel gesponsord door mijn ouders. :)
En dat is dan voor een belangrijk deel omdat ik er voor heb gekozen "duur" te wonen door in mijn eentje een klein flatje te kopen in een matige wijk op niet perse een heel gunstig moment, en dan komt er direct van alles bij. (gevolg van de verrotte huurmarkt die me er van weerhield binnen enig realistisch termijn een fatsoenlijke huurwoning te betrekken zonder failliet te gaan in de particuliere sector en een matig salaris)

Als je met dooddoeners gaat gooien als in [insert derde wereld land] moeten ze 40 kilometer lopen voor een emmer water moeten we inderdaad niet overdrijven danwel zeuren, maar ik heb niet het idee dat de huidige generatie ook maar in de buurt komt van dezelfde welvaart als de "babyboom" generatie had.
Zeker nu op latere leeftijd als er allerlei fondsen of weet ik veel wat uitkeren, woning 80x meer waard zijn geworden in achterlijk korte termijnen (nu ook gedonder van), er nog allemaal oude regelementen zijn waar van geprofiteerd word, etc etc etc. Dit maakt dat ik het gevoel heb dat de huidige generatie nu allerlei rekeningen zit te betalen. Ook als ik om me heen kijk en het niet alleen betrek op mezelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ga niet met dooddoeners gooien over dat zielige negertjes het nog veel erger hebben, maar ik vind ook niet dat je moet overdrijven. Dat jij 1x in ruim 7 jaar op vakantie bent geweest betekend eigenlijk automatisch al dat jij niet de standaard bent.

Het gemiddelde huishouden kan gewoon een hoop meer doen dan in de primaire levensbehoefte voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Freelancen lijkt me inderdaad wel een goed idee... binnenkort maar eens op het werk aankaarten dat ik een eigen zaak wil reggen.

Vwb sparen en inkomsten, ik denk dat er pakweg 3.1-3.2k netto binnenkomt. We eten eigenlijk altijd goed eten omdat ik darmproblemen heb die we kunnen voorkomen door verse dingen te kopen en geen zakjes van conimex te kopen. Ook ben ik van het biologisch vlees en dergelijke omdat ik echt niet wil bezuinigen op fatsoenlijk vlees en natuurlijk geen plofkipjes wil eten.

Leuke dingen doen we ook, ik leef niet om alleen te werken.. al met al sparen we op jaar basis wel iets 10k jaar, al js en blijft het als starter gewoon lastig. Eerst op mezelf wonen en daarna samen wonen kost ook altijd wat geld, andere financiele tegenvallers, you name it.

In elk geval wil ik iets voor mezelf gaan doen en er voor zorgen dat ik wat certificeringen of een MSc ga halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je zou dan ook kunnen besparen door de vleesconsumptie te verminderen. Een, twee, drie dagen per week een vegetarische maaltijd en misschien toe naar alleen een stukje lekker vlees op zondag, bijvoorbeeld. Groenten zijn veel goedkoper dan vlees - en zeker veel goedkoper dan biologisch vlees!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Breek me de bek niet open :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Kan je niet gewoon meer uren werken bij je huidige baan? Daar ben je al thuis in wat je moet doen.
Een tweede baan heeft in mijn optiek namelijk ook een aantal "nadelen", zoals:
-Wie is er aansprakelijk als er wat gebeurd?
-Je bouwt op verschillende plekken pensioen op, wanneer je deze later wilt samenvoegen verlies je een deel van het opgebouwde pensioen
-Hoe ga je om, wanneer op beide banen wat extra's van je wordt gevraagd?

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk: is het je waard om meer (tweede baan) te werken voor de doelen je hebt? En kan je dit in de toekomst (wanneer je jouw doelen hebt bereikt) ook volhouden zonder de tweede baan?

(ps ik heb niet alle bovenstaande reacties gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mx. Alba schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 23:01:
Je zou dan ook kunnen besparen door de vleesconsumptie te verminderen. Een, twee, drie dagen per week een vegetarische maaltijd en misschien toe naar alleen een stukje lekker vlees op zondag, bijvoorbeeld. Groenten zijn veel goedkoper dan vlees - en zeker veel goedkoper dan biologisch vlees!
Dat klopt. Aan de andere kant zie je in het topic over boodschappen mensen die aanvoeren dat ze meer uitgeven omdat ze vegetarisch eten. Dat kan ik me ook wel voorstellen, want vleesvervangers zijn ook best wel duur. Die heb je echter niet nodig als je alleen maar gaat minderen, en het niet helemaal uit je dieet schrapt.

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 08-01-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
ATS schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:22:
Dat klopt. Aan de andere kant zie je in het topic over boodschappen mensen die aanvoeren dat ze meer uitgeven omdat ze vegetarisch eten. Dat kan ik me ook wel voorstellen, want vleesvervangers zijn ook best wel duur. Die heb je echter niet nodig als je alleen maar gaat minderen, en het niet helemaal uit je dieet schrapt.
Vlees kun je ook vervangen door een eitje of (een stukje) kaas bij/door je maaltijd te eten. Er zijn echt heel veel lekkere kazen, waarvan er veel ook prima betaalbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:47:
Ik ga niet met dooddoeners gooien over dat zielige negertjes het nog veel erger hebben, maar ik vind ook niet dat je moet overdrijven. Dat jij 1x in ruim 7 jaar op vakantie bent geweest betekend eigenlijk automatisch al dat jij niet de standaard bent.

Het gemiddelde huishouden kan gewoon een hoop meer doen dan in de primaire levensbehoefte voorzien.
Dat zeg ik ook niet, gemiddeld is een breed begrip en omvat iedereen (dat is al ruim meer dan de generatie die ik bespreek), maar dat mensen toch nadenken over meer werken naast een full-time baan die genoeg inkomsten zou moeten genereren vind ik redelijk tekenend.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Anyway, als er 3k netto binnen komt dan moet je met wat besparen vrij eenvoudig minimaal €500 per maand kunnen besparen. Ik kom rond van minder netto en betaal ook nog een sloot alimentatie - en weet dat ik ook nog minstens een paar honderd euro per maand zou kunnen besparen als ik het echt zou willen of als het echt nodig zou zijn.

Heel veel besparingsposten zijn natuurlijk in de orde van grootte van enkele tientjes per maand, maar al die tientjes per maand tellen wel op natuurlijk en je moet wel de discipline hebben om dat bespaarde geld ook echt weg te zetten. Maar als je zoiets als TS hebt om naar toe te werken dan zou dat zeker mogelijk moeten zijn. En wellicht zal er later ook nog wat van de zuinigere leefstijl blijven hangen waardoor je als je eenmaal dat nieuwe huis hebt nog meer kunt sparen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:22
De_Bastaard schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:34:

Ik zit momenteel nog op school ik leer voor IT en heb een baan als schoonmaker, Dit doe ik s'ochtends van 5 uur tot 7 en dan moet ik om half 9 op school zijn.

dit baantje werd me aangeboden en door omstandigheden kwam ik er even niet onderuit en het was mijn bedoeling om zo snel mogelijk te stoppen want ik kan niet schoonmaken en ik wou het ook niet goed kunnen:P, Maar nu werkt ik er bijna 8 maanden en ik vind het hartstikke leuk werk flexibele werk omstandigheden relaxen mensen en vooral lekker dom werken voor de verandering xD.

dit is gewoon mijn ervaring hoor, in jouw situatie lijkt mij werk vroeg in de ochtend een goed idee wel moet je dan eerder je nachtrust pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een eigen bedrijf beginnen omdat je geld 'moet' verdienen lijkt me niet de juiste methode.
Vooral in het begin kost het veel tijd (en ook geld), terwijl je onzeker bent over het resultaat.

Hett urencriterium waar over gesproken wordt is (uit mijn hoofd) 1280 uren. Dat zijn 24 uren per week, als je daarmee dan ook nog onder de BTW-grens (Kleine Ondernemers Regeling (KOR)) blijft is het een situatie die de belastingdienst gaat onderzoeken verwacht ik. Want dan maak je met een fors aantal uren een hele kleine omzet...

Daarnaast moet je iets unieks kunnen verkopen/maken/leveren. Deze creatieve ingeving die daar voor nodig is krijg je meestal niet omdat je een eigen bedrijf moet oprichten. Meestal wordt een bedrijf opgericht omdat iemand deze creatieve inrichten gekregen heeft en daar mogelijkheden in ziet.

Volgens mij kun je beter met je werkgever om tafel, certificaten behalen, overstappen van baan etc. om op die manier je inkomsten verhogen. Aan de andere kant, kijk ook goed naar het uitgavenpatroon, alles wat je niet extra uitgeeft hoef je ook niet extra te verdienen en kan dus ook gespaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit kennis van de salarisadministratie kan ik je het volgende vertellen: beide werkgevers kunnen zich alleen baseren op de informatie die bij hen bekend is. Je moet sowieso rekening houden met de loonheffingskorting: deze mag je maar bij 1 werkgever (of uitkeringsinstantie) tegelijk toepassen. Hierbij is de vuistregel dat je dit het best kan toepassen bij de werkgever waar je het meest verdient.

Als jouw fiscaal loon bij je bijbaan naar schatting minder dan € 19.645 op jaarbasis bedraagt, zullen zij voor jou een percentage bijzonder tarief van 36,25% hanteren. Het percentage bijzonder tarief wordt gebruikt voor eenmalige zaken zoals vakantiegeld, eindejaarsuitkering etc. Echter, de Belastingdienst kijkt naar jouw inkomen van beide werkgevers. De Belastingdienst zal dan tot de conclusie komen dat die 36,25% te laag was en je een naheffing opleggen. Dit kan je oplossen door bij je bijbaan expliciet aan te geven dat zij een hoger percentage bijzonder tarief moeten hanteren. Zolang je fiscaal jaarinkomen onder ongeveer € 56.000 blijft, moet 42% voldoende zijn om een naheffing te voorkomen.
Fiscaal loon is overigens de som van bruto looncomponenten (zoals bruto salaris) minus bruto inhoudingen (zoals pensioenpremies). Op sommige loonstroken staat letterlijk 'fiscaal loon' of 'SV-loon' (wat sinds 2012 hetzelfde is als fiscaal loon).

Ik hoop dat het nog begrijpelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-09 17:22
Als het grootste probleem de huurlasten zijn, waarom overweeg je dan niet via anti-kraak/vastgoedbeheer te gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik moet toch steeds denken aan programma's als Uitstel van Executie. Daar zag/zie je ook regelmatig gezinnen langskomen met netto inkomens van €2000 à €3000 maar die toch diep in de financiële problemen zitten.

TS leeft met zijn tweeën en heeft een totaal netto-inkomen van zo'n €3000. Dan moet je makkelijk €500 per maand kunnen (be)sparen. Heb je een duur internetpakket van €80? Neem een goedkope ADSL-aansluiting van Telfort voor €20. Mobiel internet op twee dure telefoons? Schakel over naar een goedkoper abonnement, neem genoegen met een goedkope telefoon, kan je ook zo €50-€100 per maand schelen voor twee telefoons. Leer lekker vegetarisch koken (zonder dure vleesvervangers) en eet maar 1 of 2 keer per week vlees. Geen chips, koekjes, frisdranken en fruitsappen meer kopen. Kraanwater, koffie (met mate), thee is genoeg voor je "watervoorziening". Verzorgingsproducten nodig? Loop eerst bij Action binnen. Een heel assortiment shampoo, zeep, tandpasta, deodorant, etc. voor een prikkie. Kleed je verzekeringen zo veel mogelijk uit. Doe zo veel mogelijk abonnementen de deur uit. Hou nauwkeurig in een (online) huishoudboekje bij wat je allemaal uitgeeft zodat je goed inzicht krijgt in al je uitgaven en je na een maand of twee dus ook goed inzicht hebt in waar je nog in kunt snijden. Stel jezelf dan ook een duidelijk maandbudget voor verschillende posten zodanig dat er een minimaal bedrag overblijft om te sparen. Laat dat minimaal te sparen bedrag aan het begin van de maand automatisch naar je spaarrekening overmaken zodat je "het" ook niet meer ziet. Betaal zo veel mogelijk contant! Je hebt dan meer "feeling" van hoeveel je uitgeeft en de psychologische barrière om zo maar iets te kopen is net een stukje hoger waardoor er meer geld in je portemonnee blijft zitten. Maak er een sport van om zoveel mogelijk geld over te houden aan het eind van de maand om nog extra te kunnen sparen bovenop dat minimumbedrag.

Omdat jullie allebei al een (bijna) volledige baan hebben, is het gewoon vele malen makkelijker (en vele malen minder stressvol en ongezond) om honderden euro's te besparen dan om honderden euro's extra te verdienen. Bedenk je dat er mensen zijn die rondkomen van €600 per maand. Van €3000 moet je toch minstens €500 kunnen sparen per maand, waarschijnlijk zelfs €1000 per maand als je echt je best doet.

En denk eraan: je doet het voor je toekomst. Het is niet voor altijd, er is licht aan het einde van de tunnel, en als dat mooie huis eenmaal gekocht is kun je de teugels weer laten vieren. Maar als je slim bent hou je dan ook daarna je uitgaven goed in de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:58

m-vw

Dus?

Mx. Alba schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:02:

Omdat jullie allebei al een (bijna) volledige baan hebben, is het gewoon vele malen makkelijker (en vele malen minder stressvol en ongezond) om honderden euro's te besparen dan om honderden euro's extra te verdienen. Bedenk je dat er mensen zijn die rondkomen van €600 per maand. Van €3000 moet je toch minstens €500 kunnen sparen per maand, waarschijnlijk zelfs €1000 per maand als je echt je best doet.
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik denk dat je eerst een duidelijk overzicht moet hebben van waar het geld naartoe gaat voordat je kan zeggen dat je niet verder kan besparen.

Om Uitstel van Executie er maar weer bij te halen, daar zijn mensen langs gekomen die een ruim nettobedrag overhielden per maand en toch steeds aan het eind van het geld een stukje maand over hadden.

Daar bleek o.a. dat er veel kleine dingen achteloos gepind werden. Geld dat je in een winkel overhandigt zie je verdwijnen, die paar cijfers op een display doet toch minder met de gemiddelde mens.

Voorbeelden waren shag, sigaretten, maar ook (kinder)kleding terwijl de kasten al vol hingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Even voor de duidelijkheid, er is bij ons thuis geen situatie dat we maandelijks geld tekort komen en dat we niet kunnen rondkomen. We houden wel degelijk geld over, alleen zou ik daar gewoon graag wat meer van willen maken.

Ik heb in mijn hele leven volgens mij pas één keer rood gestaan, verder heb ik geen schulden. Vriendin had voordat we elkaar leerden kennen een schuld van 3K (leuk, zo'n persoonlijk krediet...). Dat heeft ze asap afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:58

m-vw

Dus?

Ook voor mensen zonder schulden zijn sommige tips van Uitstel van Executie handig.

Zelf heb ik de site nog nooit bezocht, maar is sloopdecrisis.nl iets? Dit is de site die min of meer aan het programma vast zit/zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Er zullen vast wat leuke tips bij staan, maar...
‘Sloop De Crisis’ is een initiatief van creatief communicatiebureau MindGrind B.V.

Oprichters van MindGrind zijn de heer H. Swinkels en de heer P. Schoen.

De heer Swinkels en Schoen zijn ook de oprichters, directeuren en eigenaren van de Nederlandse Energie Maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik proef hier een verkeerde instelling. Enerzijds wil je wel meer sparen, anderzijds wil je niet meer besparen.

Iemand die structureel te weinig geld heeft moet besparen. Maar jullie willen structureel meer geld sparen. Dat is toch in de basis het zelfde probleem? En dat is dus ook met de zelfde methode aan te pakken: er moet gewoon minder worden uitgegeven. Je ziet er misschien wel tegenop maar als je de goede mentale instelling hebt kan het juist een sport worden om zo veel mogelijk te besparen, kan je er lol in krijgen - vooral als je ziet dat je spaarrekening lekker groeit en dat dat eigen huis steeds dichterbij komt. Eigenlijk heb je dus een veel betere situatie dan iemand die echt moet bezuinigen. Die doet het namelijk om een gat te vullen. Jij doet het om een berg te maken. Dat is veel leuker!

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 08-01-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:22
Misschien nog een tip. Op zondag werken in een distributiecentrum van een supermarkt ofzo. Vaak dubbel of 150% op die dag. 8 uur werken 12/16 uur uitbetaald krijgen. Dat is denk ik het beste alternatief naast eigen bedrijf.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

Ik zou als eerst naar je lasten kijken en als je niet wil besparen houdt het gewoon op.
Voor jezelf beginnen brengt ook risico's met zich mee en ook geen garantie van extra inkomsten.

Als je 3K netto overhoudt moet je met gemak 1000 euro per maand kunnen sparen. Als ik naar mijn huisgenoot kijk en ik, lukt ons dit ook.(We verdienen gezamelijk iets meer) Beide sparen we minimaal 500(Eerder tegen de 700 euro) euro per maand(dus x2). Verder hebben wij een veel hogere huur e.d.. Als je bereid bent om op een houtje te bijten moet 1500 euro ook wel lukken en heb je het geld binnen 1 jaar binnen.

Sla vakantie een keer over, wat heel normaal is als je een huis koopt, en stop het vakantiegeld in het huis. Op vakantie gaan MOET niet en is GEEN eerste levensbehoefte. Snel geld verdienen is lastig, anders deden we dit met zijn alle. Verder zal het je ook heel wat stress schelen t.o.v. 60 uur per week werken.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 07:08

dlmh

Lo-Fi

Ondanks dat wij reeds een huis gekocht hebben en nog steeds elke maand geld overhouden, vond ik het desalniettemin nuttig om eens langs onze uitgaven te lopen om te kijken of er ergens bespaard kon worden.

Nu bleek dat we elke maand bijna 40 EUR kwijt waren aan verzekeringen voor onze smartphones en notebooks. Onze inboedelverzekering biedt ook een optionele Buitenhuis-dekking en AllRisk-optie. Totale kosten hiervoor zijn 6,50 EUR per maand (verzekerd tot 2500 EUR per incident). Nadeel hieraan is dat niet de aanschafwaarde, maar dagwaarde vergoed wordt. De 33,50 EUR die we hierdoor per maand overhouden zetten we nu bij op onze spaarrekening in plaats van dat dit verdwijnt in het spaarpotje van de bank.

En zoals gezegd kan alternatief boodschappen doen ook een behoorlijke besparing opleveren. Sinds wij 1 keer per week bij de Aldi boodschappen doen voor een vast aantal producten besparen wij ook bijna 100 EUR per maand, zonder dat ik het gevoel heb dat ik minder "luxe" eet.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zie hier trouwens ook een mooi voorbeeld van "oplossingsdenken".

TS wil meer geld sparen, heeft voor zichzelf al de conclusie getrokken dat de oplossing daarvoor is om meer geld te verdienen. En vervolgens gaat hij dus zoeken naar oplossingen om meer geld te kunnen verdienen.

Er wordt dus vanaf het begin voorbij gegaan aan het feit dat er een andere mogelijke oplossing is om meer te sparen: door minder uit te geven. Hij is er immers van overtuigd dat hij niet hoeft te besparen omdat hij voldoende geld heeft.

Draai het gewoon eens om. Ja, je hebt wel genoeg geld om ruim rond te komen, maar desondanks kom je €500 per maand tekort. En dat tekort wil je dus koste wat het kost gaan aanvullen door meer te verdienen. Waarom zo gefixeerd op die ene oplossing? €500 per maand besparen is ook zo gepiept...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:24
Ik heb een paar jaar geleden ook eens goed naar mn financiën gekeken en nu is besparen een beetje een sport van mij geworden.

Kijk eens even naar je vervoer, heb je een auto? Of misschien zelfs 2? Kijk wat die dingen kosten en kijk of er een goedkoper alternatief is. Rij je graag een BMW 5 en kost je dat 1,5K per maand? Stap dan eens in een Chevy Spark op LPG.

Op je dagelijkse boodschappen kun je ook enorm besparen, maak een weekmenu, schrijf de ingredienten op, of zoek op internet naar goedkope weekmenu's. Koop in de supermakt alleen wat je nodig hebt
Zo heb ik afgelopen week voor een gezin van 2 volwassenen en 1 schoolgaand kind 45 euro uitgegeven aan boodschappen, en dan hebben we ontbijt, lunch, diner, drinken. Andere weken is het wat meer als er wasmiddel of iets dergelijks gekocht moet worden.

Haal je houdbare spullen bij de Lidl in de XXL weken, waspoeder XXL, WC Papier XXL, Keukenrollen XXL etc.

Kijk naar je kosten voor energie en STAP OVER! Neem de site van Ben Woldring om te vergelijken en bespaar veel geld.

Kijk ook eens naar je ziektekosten, heb je de afgelopen jaren eigenlijk wel je eigen risico gebruikt? Veel mensen gebruiken bijna niets van het eigen risico en dan kun je zonder al te veel risico dat op maximaal zetten en honderden euros besparen.

Kijk op zolder, kijk naar je apparatuur, kijk naar je spullen, alles wat je al 3 maanden niet meer hebt gebruikt zet je op marktplaats.

En zo zijn er nog 1001 tips om zonder extra te moeten werken geld over te houden.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Is een krantenwijk voor beide niks. Kost niet heel veel tijd, maar met een dubbele krantenwijk moet je toch een eind kunnen komen.
dlmh schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:01:
Ondanks dat wij reeds een huis gekocht hebben en nog steeds elke maand geld overhouden, vond ik het desalniettemin nuttig om eens langs onze uitgaven te lopen om te kijken of er ergens bespaard kon worden.

Nu bleek dat we elke maand bijna 40 EUR kwijt waren aan verzekeringen voor onze smartphones en notebooks. Onze inboedelverzekering biedt ook een optionele Buitenhuis-dekking en AllRisk-optie. Totale kosten hiervoor zijn 6,50 EUR per maand (verzekerd tot 2500 EUR per incident). Nadeel hieraan is dat niet de aanschafwaarde, maar dagwaarde vergoed wordt. De 33,50 EUR die we hierdoor per maand overhouden zetten we nu bij op onze spaarrekening in plaats van dat dit verdwijnt in het spaarpotje van de bank.

En zoals gezegd kan alternatief boodschappen doen ook een behoorlijke besparing opleveren. Sinds wij 1 keer per week bij de Aldi boodschappen doen voor een vast aantal producten besparen wij ook bijna 100 EUR per maand, zonder dat ik het gevoel heb dat ik minder "luxe" eet.
Ik heb persoonlijk een hekel aan de winkel aldi (producten zijn zeker goed genoeg overigens).

Wat ik zelf doe is de dingen die ik altijd gebruik wat meer kopen in de aanbieding. Dat kan makkelijk voor bv schoonmaakmiddelen en andere houdbare goederen.

Hetzelfde geld voor afwasblokjes. Etc etc. Je kan zelfs besparen door hetzelfde te blijven eten/drinken, maar het op een ander moment te kopen.

Ow ja doe maar eens een week geen boodschappen en eet wat er nog is. Je zal versteld staan van hoeveel eten je in huis hebt welke mogelijk wel gegooit worden.

[ Voor 86% gewijzigd door Kevinp op 08-01-2014 20:47 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Kevinp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:42:
Is een krantenwijk voor beide niks. Kost niet heel veel tijd, maar met een dubbele krantenwijk moet je toch een eind kunnen komen.
Ik denk dat je daar, qua tijd dat het kost en het geld dat het oplevert, nou niet bepaald heel vrolijk van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan niet uit je verhaal halen of je auto heb.
Mocht eentje hebben dan zal meteen verkopen en alles met fiets of zuinig 4 takt brommer doen. Daarmee kan je al makkelijk 100~200 euro besparen.

Verzekering, durf risco te neme en verzeker je voor alles zo minimaal.
Nieuwe computer, stel 1 a 2 jaartjes langer uit
Koop enkel spullen wat je echt noodzakelijk nodig heb, enz.

Huur kosten, sorry dat ik zeg maar vindt dat je echt niet mag klagen. Want zoveel minder betaal ik niet voor kleine appartement als 1 persoons huishouden.

Ondanks dat en salaris onder modale niveau, de kosten van een paard, kosten van zware auto om trailer mee te trekken spaar ik nog wel makkelijk 300 euro per maand. Dus dan moeten jullie toch met gemak wel 600 per maand kunnen sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Volgens mij heb ik al eerder gereageerd dat we (bijna) 10k/jaar sparen en dat is dus 600+ per maand.

Dingen als een auto de deur uit doen is echt een no go. Hebben hem beiden voor het werk nodig.

[ Voor 121% gewijzigd door De_Bastaard op 09-01-2014 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 15:47
Nou heb ik niet heel het topic doorgelezen maar vooruit.

Mijn ervaring is dat extra werken bij een fulltime baan zwaar KAN zijn. Dit hoeft absoluut niet.
Het is een kwestie van op elkaar afstemmen.

Zo was mijn bijbaantje totaal anders als mijn fulltime stage. Overdag lekker op kantoor bij de RAI 8 tot 17, daarna naar schiphol van 18:30 tot 23:00. Door de andere wereld had ik zelfs niet het gevoel aan het werk meer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn ook verschillende sites waar je je IT kennis terhulp aan leken kan verhuren.

Of doe een briefje bij de supermarkt waarbij je jezelf te "koop" zet voor particuliere computer hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De_Bastaard schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 06:52:
Volgens mij heb ik al eerder gereageerd dat we (bijna) 10k/jaar sparen en dat is dus 600+ per maand.

Dingen als een auto de deur uit doen is echt een no go. Hebben hem beiden voor het werk nodig.
Maar andere dingen dan? 600 per maand is al heel goed natuurlijk maar met een netto inkomen van €3000 moet dat te verhogen zijn naar 1000... Alle kleine beetjes helpen, vooral als het structurele beetjes zijn...

En als de auto de deur uit geen optie is - een Smart, Aygo, C1, 107, Spark, etc. is ook een auto... (Ik weet niet wat voor auto's jullie hebben natuurlijk, misschien zijn dat al goedkope auto's, weet ik veel...)

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 09-01-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
We hebben een Opel Corsa en een oldtimer Volvo 244 (mijn daily driver). Ik zal hem alvast even inkoppen dat deze oldtimer niet onnodig onderhoud kost of veel duurder is als een andere auto.

Overigens heb ik wel overwogen om hem te vervangen door iets i.v.m. de recente wijzigingen in het oldtimer beleid, maar daar schiet ik niets mee op. Afschrijving van de auto is dan teveel, daarnaast moet er weer een andere auto gekocht worden waardoor mijn spaargeld weer een deuk oploopt en ik jaarlijks meer kwijt dan met deze oldtimer.

Oh en ik ben 2m10, C1/Aygo/107 is no go, vooral niet voor de langere stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een 244 zou ik ook niet wegdoen inderdaad en een Corsa is al redelijk zuinig. Zoals ik al zei, ik opperde maar wat zonder daadwerkelijke info te hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb er ook wel eens aan zitten denken, maar het loont niet echt in Nederland en Belgie. Ook het opzetten van een eigen bedrijf naast je baan is niet heel interessant als je het niet groot genoeg aanpakt. Je betaald meer aan lasten en premies en raakt in ruil daarvoor zekerheden kwijt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Ik heb, afhankelijk van je persoonlijke situatie, nog wel een paar tips voor je:

- Neem je eigen brood mee naar je werk in plaats van dat je eten koopt in het bedrijfsrestaurant.
- Ga al je bankafschriften na tot een jaar terug, vaak vind je dan allerlei overbodige lidmaatschappen en abonnementen.
- Geen geld meer geven aan goede doelen (met uitzondering van de Belastingdienst dan)
- Doe je boodschappen bij een goedkope supermarkt of koop anders alleen nog van het huismerk en de Euroshopper.
- Drink kraanwater in plaats van frisdrank, sap, melk, koffie en thee.
- Loop al je verzekeringen nog een keer na.
- Sla een keer de vakantie over.
- Ga minder vaak uit eten.
- Als je trek hebt eet dan een boterham in plaats van koekjes of chips.
- Geen toetjes meer (maar blijf wel voldoende fruit eten).
- Rook je? Zo ja, subiet mee stoppen.
- Idem voor loterijen.
- Geen nieuwe kleding kopen als je die niet echt nodig hebt.
- Stap over op goedkopere energie en laat niet onnodig lichten branden of apparaten aan staan.
- Pak eens een keer de fiets in plaats van de auto.

Zullen deze tips veel van je vergen? Misschien wel. Maar nog altijd veel minder dan een extra baan, want dat breekt je gewoon een keer op. Het is zonde om een extra baan te nemen terwijl er onnodig geld uit je portemonnee verdwijnt. Doe daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Misschien ook een mogelijkheid: leen het nog benodigde geld van familie en begin met aflossen zodra je er woont. Als wonen in Duitsland zoveel goedkoper is kun je dan waarschijnlijk sneller aflossen dan dat je nu kunt sparen.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Een kick :)

Het oplossingsgericht denken is wel fijn enzo, maar ik ben veel nieuwsgieriger naar de daadwerkelijke antwoorden op de TS' vraag. En in het bijzonder of er hier tweakers zijn die naast hun fulltime werk bijverdienen, en zo ja: hoe dan?

Lijkt mij dat je met wat leuke activiteiten toch wat geld bij elkaar kunt sprokkelen:
Kringloop + rommelmarkten af en op eBay verkopen
Krantenwijk op zaterdag
Trainer/Coach op sportclub
Zwemleraar in de avond
Naschoolse opvang tegen betaling
Websites bouwen/onderhouden
Eenmalige klusjes van marktplaats of 'Amazon MTurk'
Opknappen en doorverkopen van fietsen, brommers, scooters
etc.

Wie heeft er ervaring? :D
Ow en btw: hoe is het met de TS tegenwoordig?

[ Voor 3% gewijzigd door Sibylle op 01-07-2014 23:01 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

De meest voor de hand liggende oplossing is volgens mij nog niet voorbij gekomen: Met je baas gaan praten. En niet met een zielig verhaalt aankomen, maar met een (flinke) onderbouwing waarom jij vindt dat je die extra euro's waard bent. Desnoods zet je er extra druk achter door wat om je heen te kijken, mogelijk krijg je elders aanbiedingen die je kan tonen.

Je kunt ook extra trainingen/cursussen volgen om op de lange termijn meer waard te zijn. En dan natuurlijk zelf betalen/voorschieten anders schiet het nog niet op met allerlei contracten ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2014 23:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ja, zoiets is ideaal. Vooral afspreken dat je overuren betaald krijgt, waardoor je misschien van 40 naar 50uur per week kan gaan. Maar ik denk dat dat in de meeste gevallen niet lukt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Als EVE Online speler heb je al een 2e baan. Dus technisch gezien wil je een 3e baan.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Esiq schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:25:
Als EVE Online speler heb je al een 2e baan. Dus technisch gezien wil je een 3e baan.. :+
Voor hoeveel kun je items/characters in EVE online verpatsen? 8)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik heb de kans om een tweede baan te krijgen. Ik werk momenteelmet een oproep tijdelijk contract voor 40-50 uren per maand. Tegelijkertijd heb ik een offerte gekregen voor een tweede baan alweer tijdelijk maar dan voor 30-40 uren per maand.
Mijn vraag is wat ik nu moet doen? Kan ik op twee plekken werken en hoeveel procent belasting moet ik aan het eind van het jaar betalen? Zal het in mijn voordeel zijn om twee banen te hebben of moet ik aan het eind van het jaar toch bijna alles terugbetalen? Ik zal uw hulp heel erg waarderen. Bedankt voor uw antwoord alvast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In Nederland betaal je 1 bedrag belasting over je gehele inkomen. Of dat inkomen nu uit 1, 3 of 80 baantjes bestaat maakt daarbij niet uit.

Wel kan het zo zijn dat de loonheffing die maandelijks door de werkgever wordt ingehouden te hoog is, daarom is het vrijwel altijd een goed idee om jaarlijks aangifte inkomstenbelasting te doen. Als de werkgevers hun zaakjes op orde hebben en er verder geen rare dingen zijn (zoals alimentatie en koopwoning etc.), is die aangifte een kwestie van de vooringevulde aangifte downloaden met je digiD, even controleren en digitaal insturen (oftewel, ff op akkoord te drukken). Het teveel ingehouden bedrag krijg je dan terug.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 21:15
Ken je geen hovenier waar je zaterdag zwart aan het werk kan ? Of iets dergelijks... Dan is die €500 een stuk realistischer en zit je niet met avonden door gaan e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door Kevinp op 13-02-2016 10:33 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Haha, grappig om dit topic ge"necrod" te zien na die tijd :X

Inmiddels is bij ons alles wel goed gekomen hoor. N.a.v. dit topic en wat denkwerk hebben we dat jaar de broekriem stevig aangetrokken, flink gespaard en in September dat jaar een huis in Duitsland gekocht ;)

De oplossing was gewoon minder uitgeven, wat er kwam (en komt) opzich voldoende binnen om ook voldoende over te moeten houden.

Overigens inmiddels ook een andere baan die wat meer per maand binnenbrengt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door De_Bastaard op 13-02-2016 12:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste