Ronde 2 begint
Als diegene een 555-IC pakt, krijg je daar meer elektronica kennis van? Leer je daar de basis van elektronica mee begrijpen? Ik durf wel te beweren dat nagenoeg niemand die een 555 gebruikt daadwerkelijk kijkt naar wat erin zit.
Wat voor een product handiger is hangt van de situatie en de oplage af, maar ik durf wel te beweren dat vaak een microcontroller beter is dan zelf een schakelingetje maken met 74HCs enzo: Een microcontroller neemt minder ruimte in, zal vaak zuiniger zijn, is flexibel (als de eisen weer eens veranderen, of er toch een fout in het ontwerp zat, kan je dat vaak met nieuw programma'tje oplossen), betrouwbaar en is normaal gesproken sneller om te ontwerpen, en bij kleinere oplages is dat toch belangrijk.
Analoge componenten zijn over het algemeen niet goedkoop. Wat ze wel (kunnen) zijn is snel. Daarvoor gebruik je dan ook analoog, omdat je niet anders kan: Voor RF dingen, voor power toepassingen, en voor signal conditioning voordat je een ADC in gaat (of als je uit een DAC komt), oftewel opamps/filters. Daarbuiten is eigenlijk altijd digitaal superieur (met wat hele specifieke toepassingen). En mijn baan is analoog designer, dus ik ben niet gebiased voor digitaal

. Uiteraard doet dit er alleen weinig toe voor iemand die net begint.
Wat je aan het einde beschrijft is meer jouw specifieke setup en ervaring dan een gemiddelde situatie. Als je een uur nodig hebt om een schakeling te bouwen is het natuurlijk vreemd als je een uC een gedeelte laat doen en dan nog een uur nodig hebt om het te bouwen. Dingen als een PC interface wil je gewoon met een standaard bordje regelen voor een snelle prototype voor een experimentje.
Stel je voor, je hebt een 7kHz, 0.7 duty cycle blokgolf nodig voor je experiment. Ik pak een mbed, schrijf de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| #include "mbed.h"
PwmOut pwm(p24);
int main() {
pwm.period(1/70000.0f);
pwm = 0.7;
while(1);
} |
Compile de handel, sleep hem naar de mbed, en ik heb mijn blokgolf, met een verrekte hoge nauwkeurigheid. En daar moet ik dan waarschijnlijk een opampje/comparator/inverter achter zetten voor mijn gewenste amplitude. Jij gaat dat echt niet met een 555 ofzo sneller doen.
ECHTER:
Dit is allemaal leuk en aardig, maar hier ging het voornamelijk over hobby dingen. Dan is kwestie 1 natuurlijk: Wat vind je leuker?
In dit geval was het iemand die redelijk nieuw is, en gewoon zelf een specifiek iets wil maken. Dus dan is de vraag wat is de beste methode voor hem om dat te doen. En dan kom je in een grijs gebied uit, waarbij het afhangt van zijn ervaring, voorkeuren, specifieke toepassing, etc. Bijvoorbeeld jouw oplossing uit mijn hoofd voorziet niet in zijn knipperende ledje van de huidige week. Uiteraard kan dat wel weer, met wat xor gates en oscillatortjes, maar dat is het probleem van met discrete componenten het opbouwen: Je opstelling explodeert qua formaat met wat eisen erbij.
Overigens heb je weleens een arduino/mbed gebruikt? Dit is niet vervelend bedoelt, alleen jij hebt het ook daar in je post over de moeite om met je PC te communiceren, terwijl dat echt een kwestie is van je bordje met USB kabel verbinden en je het programmeer en seriele connectie.
[
Voor 18% gewijzigd door
Sissors op 28-01-2014 11:33
]