[Help] LEDs programmeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-10 20:12
Beste Tweakers,

Ik zou graag een klein houten doosje willen maken met 12 LEDjes erin.
Deze wil ik zo hebben dat elk LEDje als 1 week word weergeven.

Dus stel we zitten in week 5 van 12 dat deze zo word weergeven:
o o o o k x x x x x x x

o = Aan
k = Knippert
x = Uit

Ook zou ik graag willen dat ze op batterijen werken.
Ik heb alleen totaal geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen en wat ik nodig heb en of dit ook mogelijk is, dus ik vraag bij deze om wat hulp.
Het is een soort countdown voor m'n vriendin die ik 12 weken niet ga zien, dus dit leek me wel leuk als dit mogelijk is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Hoewel ik geen verstand heb van programmeren, denk ik wel dat je misschien iets kunt hebben aan een Rapsberry Pi.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom een Pi als je het met een arduino/avr of pic kunt doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Damic schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:09:
Dat bedoel ik :Y) . Ik zit ook niet in de elektronica. Zit meer in de hardware afdeling.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
Is dit (zoals het beschreven staat) wel mogelijk dan? (ook met batterijen zodat ie "portable" is?) Want als dat zo is dan is mijn volgende vraag welke onderdelen ik nodig heb, losstaand van de leds. Is hier een bepaalde site voor? Heb al wel een beetje gezocht maar nog niet echt wat gevonden. Ik doe dit verder ook nooit, maar ja, over een paar dagen ben ik al weg dus veel tijd heb ik niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 09:02
Kijk eens op arduino.cc voor meer info. Een Arduino nano of mini kan zonder meer de leds voor je regelen. Verder heb je wat weerstanden nodig zodat de stroom door de LEDs niet te hoog is en een batterij of batterijen. Een Arduino draait op een paar penlites of AAA batterijtjes, hoe lang je project er op draait weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Primaire probleem zijn je LEDjes, icm dat het op batterijen moet werken. Een microcontroller kan zoiets doen met 0,0 aan vermogen. Arduinos slurpen batterijen leeg, maar je kan daarmee wel het eerst maken, en dan de microcontroller eruit halen. Een RTC module erbij en die kan de tijd bijhouden. Echter als gemiddeld 5 LEDjes aan staan, a 10mA per stuk (en dat is niet heel veel), dan heb je 50mA verbruik. AA batterijen hebben 2500mAh ofzo capaciteit, oftewel in 50 uur zijn je batterijen leeg als je een paar AA in serie zet. Lithium-ion enzo is dan leuk, maar gaat niet 12 weken batterijduur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
With Sissors, kan het niet beter verwoorden. 12 weken op batterijen met ledjes kun je shaken.

Daarnaast, stel dat je hem op netspanning doet, betekent dit een reset als hij van de spanning af is geweest (stroomstoring ofzo) en daarna meteen opnieuw gaat tellen? I don't like this. Een mogelijkheid om 'm opnieuw in te stellen? Bevalt me ook niet. Dan zou ik de batterij erin doen als backup om de tijd tijdelijk door te laten tikken met de leds uit, een noodstroomvoorziening zeg maar. Dan word het wel leuk, maar dat is wel een best knutselwerkje als je niet bekend bent hiermee.

[ Voor 72% gewijzigd door Flake op 27-01-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 18:29

Rmg

Damic schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:09:
Omdat weken (tijd) tellen op een Arduino/avr/pic maar kut is, je ontkomt er dan niet meer aan om er ook een RTC eraan te prikken.

Wat voor de TS betekend dat hij, naast het aansluiten/multiplexen van leds ook al moet gaan inleren op hoe een i2c/spi peripheral moet worden aangestuurd.

Het klinkt iig als een eenmalig projectje (waarschijnlijk op korte termijn?) en heeft TS verder niet echt zin heeft in electrokennis op te doen. Het geheel weken op een batterij laten draaien vind ik al erg optimistisch.

Persoonlijk had ik ook zoiets op een microcontroller gedaan hoor daar niet van. Low power MSP430 ofzo, 12v lipo met behoorlijk wat capaciteit en een switching voltage regulator, port multiplexertje en een RTC, dan ben je al een eind..

Maar een eenmalig projectje, zonder elektro kennis? dan zeg ik laat die avr zitten en pak een PI, je hebt dan gewoon 12 gpio's, tijd bijhouden is voor je geregeld in het OS en een pythonscriptje kan de rest regelen. Dat knutsel je met minimale kennis in een weekendje inelkaar

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 27-01-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
Het is inderdaad een eenmalig klein projectje. Het is niet zo zeer dat ik geen zin heb, maar ik zit een beetje in tijdnood, anders was ik me wel gaan inlezen en gaan experimenteren. Oke, het batterij-idee valt dus dan af, over naar netstroom met een battery-backup (goed idee trouwens). Ik neem aan dat de mogelijkheden nu aanzienlijk verbeterd kunnen worden. Als ik zo'n Pi-ding aanschaf of een Sissors-iets (link?) samen met alles wat ik nodig heb, hoeveel zou ik dan ongeveer kwijt zijn? En wat zou het meest gunstig zijn in mijn geval, een Pi of Sissors? Het is voor mij niet moeilijk om elektro-schema's af te lezen en te solderen oid, dat heb ik vaker gedaan. Het gaat mij er puur om hoe ik dit op de juiste manier voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:31:
[...]
Maar een eenmalig projectje, zonder elektro kennis? dan zeg ik laat die avr zitten en pak een PI, je hebt dan gewoon 12 gpio's, tijd bijhouden is voor je geregeld in het OS en een pythonscriptje kan de rest regelen. Dat knutsel je met minimale kennis in een weekendje inelkaar
Als je ervaring hebt met python/linux, dan is dat waarschijnlijk makkelijker. Maar ik denk als je dat niet hebt het vies tegen gaat vallen.

@TS, je zou dan een arduino uno nodig hebben (ook andere opties, maar die is makkelijk). De goedkoopste waar ik met snel googlen op uit kom is: http://www.eproto.nl/inde...troller=product&id_lang=7. Goede kans dat het een Chinese clone is, maar dat maakt niet uit. En je hebt een RTC nodig (real-time clock) om de tijd bij te houden. Als we toch eproto aan het sponsoren zijn: http://www.eproto.nl/inde...troller=product&id_lang=7 (ook op andere plekken te krijgen hoor). En voor degene die zeggen dat deze niet zo nauwkeurig is als zijn grotere broertje: Hij hoeft hier alleen de week bij te houden, dat lukt nog wel.

En in beide gevallen heb je de LEDjes nodig met bijbehorende weerstanden. Ik denk met 400 Ohm ofzo dat het met een Arduino wel direct lukt, als je meer licht eruit wilt hebben moeten ze allemaal een transistortje (BS170 bijvoorbeeld) hebben, omdat de microcontroller niet voldoende stroom dan meer kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
Bedankt zover alle je informatie.

@Sissors
Zoals ik het nu begrijp kan de Arduino Uno R3 aangesloten worden op de PC met een USB-B -> USB-A kabel? Wordt de voeding van het apparaatje erbij geleverd of moet ik die dan ook los aanschaffen?

Wat LEDjes betreft kwam ik deze tegen:
http://www.leds-buy.nl/rode-led-25-graden-5mm.html
Het schijnt dat je er weerstandjes bij kunt kopen voor een kleine meerprijs (zie link). Zou dit dan die van 12V of 5V moeten zijn? Of is dit weer totaal iets anders. Het hoeft niet zo te zijn dat ze supervel moeten branden, maar gewoon op een normale manier.

En klopt, simpelweg de week, op een uur meer of minder zal dit niet zo veel uitmaken. Gaat mij meer om de weken inderdaad. Voor elke week 1 LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Moet het met ledjes? Anders koop je van die displays die alleen stroom vreten als je ze verandert aan/uit.

Dan kost het je vrijwel geen energie :)

Verder is het wel leuk om gelijk met een uC aan de slag te gaan, maar dat is hiervoor echt niet nodig.
Ik weet dat de discussie over wel of niet uC niet hier thuishoort, maar kom op jongens...ALLEs met uC tegenwoordig? :X

Je kunt met een timer (bijvoorbeeld 555) een heel net circuitje bouwen dat een puls afgeeft elke zovele seconde, dat stop je in een teller, na een week heb je een aantal pulsen geteld en staat de teller dus op een bepaalde stand.
Je kunt het zo maken dat als je teller op die stand staat er twee dingen gebeuren:
-De teller stuurt een pulsje naar een schuifregister (ook een soort teller)
-De teller reset zichzelf

Het schuifregister regelt dan welk lampje aan is.

Op deze manier kun je zonder programmeren en waarschijnlijk met batterijen (zuinige componenten kiezen) gewoon doen wat je wilt. Als het echt LEDs moeten zijn dan gaat batterijen niet lukken denk ik.

Bijvoorbeeld (met google-bare termen)
Je zet een 555-timer zodat deze elke 200s een puls afgeeft. In een week zitten dan 3024 pulsjes. Die kun je tellen in 12-bits. Dus je hebt een counter nodig die minstens 12-bits kan tellen, of je combineert er twee die 8-bits kunnen tellen.
Na 3024 pulsen zijn 6 specifieke uitgangen van je teller hoog (3024 = 1011 1101 000). Koppel die zes uitgangen aan een AND schakeling (die kun je ofwel kopen ofwel maken, bv: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=175 ).
De uitgang van je AND schakelaar zet je als ingang van een shiftregister . Als je 12 weken wilt tellen dan heb je een shiftregister nodig met minstens 12-bits (uitgangen), waarschijnlijk is het het handigste twee van 8-bits aan elkaar te gangen om in totaal 16-bits te krijgen.
Elke uitgang van je shiftregister hang je dan aan je display. Gebruik een Flip-dot display ( https://www.google.nl/search?q=flip+dot+display ) zodat het je geen stroom kost.

Afhankelijk van het display moet je misschien nog iets tussen het shiftregister en je display hangen.
Als je gewoon ledjes pakt dan kun je de uitgang van je shiftregister rechtstreeks aan je LED hangen, als je een shiftregister kiest die intern begrenst is op 5-20mA dan heb je niet eens een weerstandje nodig.

Ik snap dat dit eng klinkt als je er geen verstand van hebt, maar als je met een uC/Arduino aan de slag gaat dan moet je minstens evenveel nieuwe dingen leren (wellicht meer). Een RPi of Arduino is bovendien echt uber-overkill en kost je veel geld+tijd en krijg je het niet lang werkend op batterijen.
Deze oplossing kost je alleen veel tijd :P
Hoe dan ook, succes.

btw, het lampje laten knipperen en alle ledjes die al geweest zijn wel niet aan/uit, is relatief makkelijk in te passen als je bovenstaande eenmaal hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sibylle op 28-01-2014 00:19 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De meest simpele truuk is gebruik maken van een dag/nacht indicator om een puls per dag te krijgen. Een LDR op een schmitt-trigger geeft een betrouwbare puls.Een 7-deler erop en je hebt een weekpuls.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kyumia schreef op maandag 27 januari 2014 @ 23:56:
Bedankt zover alle je informatie.

@Sissors
Zoals ik het nu begrijp kan de Arduino Uno R3 aangesloten worden op de PC met een USB-B -> USB-A kabel? Wordt de voeding van het apparaatje erbij geleverd of moet ik die dan ook los aanschaffen?
De kabel wordt meegeleverd normaal gesproken. Een aparte voeding niet, maar als je nog bijvoorbeeld een 5V telefoon voeding hebt waar je een USB kabel zelf in kan stoppen is dat al voldoende. Of een random 9V voeding voor een apparaat dat je niet meer gebruikt.
Wat LEDjes betreft kwam ik deze tegen:
http://www.leds-buy.nl/rode-led-25-graden-5mm.html
Het schijnt dat je er weerstandjes bij kunt kopen voor een kleine meerprijs (zie link). Zou dit dan die van 12V of 5V moeten zijn? Of is dit weer totaal iets anders. Het hoeft niet zo te zijn dat ze supervel moeten branden, maar gewoon op een normale manier.

En klopt, simpelweg de week, op een uur meer of minder zal dit niet zo veel uitmaken. Gaat mij meer om de weken inderdaad. Voor elke week 1 LED.
In principe heb je de 5V nodig, echter als je ze direct op de microcontroller aansluit denk ik dat dat teveel stroom voor hem wordt. Maar het ligt aan de weerstanden die ze opsturen, ik zou ze anders even erover mailen, bij 220Ohm ofzo moet het wel goed gaan.

@Memphis, behalve dat hij dan een dag verder is als hij 's nachts naar de WC gaat. Dat gaat ook echt veel nachten kosten om voordat dat een beetje betrouwbaar is.

@Sibyllie, je display is misschien wel een goed idee ja. Maar waarom je het niet werkende zou krijgen op batterijen met een microcontroller? Zoiets als dit kan zo'n 10 jaar werken vanaf een enkele knoopcel (minus stroom voor je LEDs). Dit in tegenstelling tot een 555, die een batterij in een fractie daarvan leegslurpt (ruwweg 1000-10000x het verbruik van een microcontroller in slaap modus, waar die zich normaal bevindt voor zulk soort taken)

Stroombegrenzing van een schuifregister zou ik nooit direct gebruiken, die kunnen enorm variëren. In principe kan je oplossing wel, maar de timing wordt wel weer problematisch, die moet je met een potmetertje ofzo gaan afregelen, en 200 seconde interval met een potmeter afregelen gaat nou ook niet heel lekker. Je weerstanden zijn het probleem niet, maar capaciteiten zijn vaak erg onnauwkeurig, en dan zit je er een paar dagen naast aan het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sibylle schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 00:11:
Verder is het wel leuk om gelijk met een uC aan de slag te gaan, maar dat is hiervoor echt niet nodig.
Ik weet dat de discussie over wel of niet uC niet hier thuishoort, maar kom op jongens...ALLEs met uC tegenwoordig? :X
offtopic:
Ik had altijd zo'n reactie idd, maar de huidige generatie durft zelfs nog een stapje verder te gaan met Rπ's e.d. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sissors schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:25:
@Memphis, behalve dat hij dan een dag verder is als hij 's nachts naar de WC gaat. Dat gaat ook echt veel nachten kosten om voordat dat een beetje betrouwbaar is.
Klopt, maar er staat nergens dat het mobiel moet zijn ;)

Overigens als je even googled op 24h timer kom je de nodige simpele schema's tegen, veelal rond een CD4060

Als je een voedingsspanning met een backup batterij/accu wilt gebruiken zou ik bij gebruik op batterij de LED's uitschakelen en via een simpel drukknopje knopje zichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
memphis schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:08:
De meest simpele truuk is gebruik maken van een dag/nacht indicator om een puls per dag te krijgen. Een LDR op een schmitt-trigger geeft een betrouwbare puls.Een 7-deler erop en je hebt een weekpuls.
Daar heb ik niet eens aan gedacht... _/-\o_ Alleen robuust dag/nacht onderscheiden is toch tricky denk ik.
Sissors schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:25:

@Sibyllie, je display is misschien wel een goed idee ja. Maar waarom je het niet werkende zou krijgen op batterijen met een microcontroller? Zoiets als dit kan zo'n 10 jaar werken vanaf een enkele knoopcel (minus stroom voor je LEDs). Dit in tegenstelling tot een 555, die een batterij in een fractie daarvan leegslurpt (ruwweg 1000-10000x het verbruik van een microcontroller in slaap modus, waar die zich normaal bevindt voor zulk soort taken)
Ik bedoel dat je een heel Aduino/RPi systeem + ledjes niet makkelijk zuinig krijgt. Het liefst wil je componenten die op 2-3 V werken, en ben je beter af met een losse uC dan een arduino bouwpakket (al is het maar om de prijs).
Als je een zuinige uC vindt icm flip-dot displays kun je het geheel inderdaad gewoon op batterijen lang draaiende houden. Een zuinige timer is ook wel te vinden, voordeel is dat je dan niet hoeft te programmeren en geen verbinding met de PC hoeft te maken, ik voorzie namelijk nogal wat gedoe in deze twee zaken als de TS geen ervaring heeft.
Stroombegrenzing van een schuifregister zou ik nooit direct gebruiken, die kunnen enorm variëren. In principe kan je oplossing wel, maar de timing wordt wel weer problematisch, die moet je met een potmetertje ofzo gaan afregelen, en 200 seconde interval met een potmeter afregelen gaat nou ook niet heel lekker. Je weerstanden zijn het probleem niet, maar capaciteiten zijn vaak erg onnauwkeurig, en dan zit je er een paar dagen naast aan het einde.
Mwoah, ik denk dat het wel meevalt. een kwestie van goede componentjes kopen en niet op een berekening afgaan maar simpelweg kijken hoe snel de timer loopt als je hem gebouwd hebt.

Helemaal gelijk dat de begrenzing van een component niet altijd even netjes is, maar als het werkt dan werkt het :P
Osiris schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:30:
[...]

offtopic:
Ik had altijd zo'n reactie idd, maar de huidige generatie durft zelfs nog een stapje verder te gaan met Rπ's e.d. :X
offtopic:
Anders kunnen we het advies ook maken: koop een oude laptop en installeer hier een USB led-driver op...klaar

[ Voor 7% gewijzigd door Sibylle op 28-01-2014 09:55 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 06:10
met een simpele flip/flop kun je al simpel een counter maken, zet een 555timer erbij voor het knipperen en het kost je een paar euro ;)

op http://www.circuitsonline.net/schakelingen/ zijn simpele schakelingen te vinden van enkele euro's en meer dan goed genoeg voor de taak die door jou omschreven is.

of koop een avr heb je enkel nog leds en weerstanden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoe wil jij het dan maken met een 555 en wat flip-flops? Het is makkelijk te zeggen dat het kan en hij moet googlen, maar zelfs ik (en dan bedoel ik zelfs omdat ik toch redelijk wat ervaring heb) zie niet in hoe je dit kan maken zonder dat een toch best flink uitgebreid onderdeel moet worden:

Je moet sowieso dagen/weken tellen. En om dat binnen een procent correct te krijgen is nog niet triviaal met R-C gebaseerde oscillator (R's kan nog wel, C's wijken enorm af). En een procent is nog redelijk ruim.

Dan kan je die pulsen in een gepreset schuifregister ofzo doen, die leeg wordt geschoven. En dan nog een hele zooi XORs + 555's (of 1 555 en een zooi multiplexers) om weer het juiste ledje te laten knipperen? Dat valt bij mij echt niet meer onder een simpele schakeling van enkele euro's. Dat is sowieso vragen om lastig te vinden fouten, en al helemaal voor een beginner.

Gezien hij geen programmer heeft lijkt me een kale AVR kopen ook niet ideaal (en ja hij kan wel een parallelle poort programmer maken, maar nog steeds niet ideaal). Oftewel Arduino (= AVR met ingebouwde programmer) is dan toch wel simpeler.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 28-01-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Qua Arduino hier een interessante tip om een klok te bouwen: "Make an accurate Arduino clock using only one wire - NO external hardware needed!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor het gemak even bij een webshop theoretisch geshopt.
met dit setje componenten + wat solderen + wat programmeren moet het lukken volgens mij
in de matrix versie kan je ook nog af en toe een rood hartje laten knipperen en een leuke tekst voorbij laten scrollen.

- http://www.hackerstore.nl/Artikel/195
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/104
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/194
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/43
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/14
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/5
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/4
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/237

dat matrix printje kan je ook weglaten en dit ic tje aan de arduino knopen + max 16 ledjes/weerstandjes
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/236
de RTC module kan je ook weglaten en dit ic tje aan je arduino knopen
- http://www.hackerstore.nl/Artikel/220

ik zeg niet dat het alleen zo kan.. maar zo zou het kunnen werken 8)
het is in ieder geval geen projectje dat je even in een verloren uurtje bouwt.. althans ik niet
je zal toch ook de software moeten schrijven cq aanpassen naar je wensen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is idd een goede. Ik wist dat de interne Arduino functies niet erg nauwkeurig zijn (vanwege de overhead die ze hebben geloof ik). Maar op die manier pak je direct de nauwkeurigheid van je kristal (je kan het ook doen zonder externe componenten, door gewoon zelf de timer direct te gebruiken, maar dit werkt ook prima). Het is niet voldoende als je echt tijd wil bijhouden voor een klok bijvoorbeeld, maar hiervoor is het prima. Scheelt weer een RTC :)

@Borozz, als hij al een arduino had, dan ja, maar hij heeft er nog geen, dus kan dan niet programmeren ;). En die 9V batterij wordt zo leeggetrokken. Maar verder is zo'n matrix natuurlijk wel een optie voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 22:52:
[...]

@Borozz, als hij al een arduino had, dan ja, maar hij heeft er nog geen, dus kan dan niet programmeren ;). En die 9V batterij wordt zo leeggetrokken. Maar verder is zo'n matrix natuurlijk wel een optie voor TS.
bij nader inzien is dit idd geen projectje voor topicstarter.. je moet wel een beetje ervaring hebben met electronica denk ik en ook wat meer tijd.
ze hebben tegenwoordig hele leuke kleine ledmatrixprintjes met ingebouwde driver :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
Wederom bedankt voor alle informatie. Hier heb ik zeker wat aan. Alleen jammer van de hoeveelheid tijd dat ik nog heb. Misschien dat ik me in kan lezen op alles en rustig alles kan bouwen als ik op de locatie ben. Dan heb ik tijd zat. Ben idd al een beetje aan het zoeken naar hoe alles werkt. Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mag ik vragen waarvoor dit in hemelsnaam is eigenlijk? Als je t super simpel wil houden koop je gewoon een daq (data aquisitie kaart) met digitale i/o pinnen. Kun je dan met de meegeleverde software, heel makkelijk de pinnentjes aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb je de TS gelezen? Daarin staat het toch gewoon.

En ik heb even gekeken naar wat een daq is, maar daarbij vergeleken is een RPB een redelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien makkelijker om een App op je PC of GSM te installeren. Genoeg countdown timers te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 09:35:
Misschien makkelijker om een App op je PC of GSM te installeren. Genoeg countdown timers te vinden.
En dan z'n PC of GSM aan z'n vriendin geven? Heb je überhaupt het topic gelezen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zou het met een microcontroller met rtc oplossen. De uC in (deep) sleep modus (enkele nA) zetten en als je op een knopje (interrupt) drukt gaan de ledjes aan voor 1 minuut o.i.d zoals ze moeten. Verder heb je ledjes die met 1-2mA al genoeg licht voor een simpele indicator afgeven. Dan moet je het met 2 AA's dus wel een jaar redden, tenzij je vriendin echt heel erg mist en continue op die knop aan het rammen bent.
Een van mijn favoriete uC waarmee dit allemaal in een keer kan is bv PIC24FJ64GB004.

Ik begrijp dat dit misschien iets te hoog gegrepen is voor iemand zonder elektronica achtergrond, maar als je een beetje er in thuis bent moet dat toch wel lukken.
Pagina: 1